abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220715930
Het riool in de kruipruimte is doorgezakt omdat de de schroeven van de beugels zijn doorgeroest.
Nu wil ik dus de beugels vervangen en ze gelijk in de vloer vastzetten

De PVC buis is 110m en de afstand tussen de bovenakant van de pvc buis is 28 cm

Ik heb het volgende boodschappenlijstje gemaakt.


Nu moet ik dus gaten boren in de ondervloer, echter kom ik er niet helemaal onder met mijn klopboor



Is het wijs om door te boren en recht uit te komen en de pluggen vast te zetten met een chemisch anker? Of zijn er andere opties?

[ Bericht 0% gewijzigd door Isane op 04-05-2026 20:27:05 ]
pi_220716000
Zou chemisch anker doen voor de zekerheid.
U MAD?
pi_220716068
Is bevestigen aan de blokken een optie? Boor je ook makkelijker in dan in beton
pi_220716755
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 20:20 schreef Isane het volgende:

Is het wijs om door te boren en recht uit te komen
Wat bedoel je hier nou mee? Van schuin naar recht gat??

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 04-05-2026 22:17:47 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220717472
Das geen klopboor.
Een SDS machine is een klopboor.
En dan gewoon met messing pluggen m8 of Fischer sx10 en een stokeind m8 en een verlengbus m8
Vakman pur sang
pi_220717509
Ik had er een paar tegels onder gelegd en snel weer boven de grond.
pi_220717721
quote:
1s.gif Op maandag 4 mei 2026 23:38 schreef Lospedrosa het volgende:
Das geen klopboor.
Een SDS machine is een klopboor.
En dan gewoon met messing pluggen m8 of Fischer sx10 en een stokeind m8 en een verlengbus m8
Dat is wel een klopboor...
Een SDS is een boorhamer...
pi_220717851
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 23:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik had er een paar tegels onder gelegd en snel weer boven de grond.
Denk dat dit idd makkelijker is en goedkoper
pi_220718157
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 01:59 schreef FFnog het volgende:

[..]
Dat is wel een klopboor...
Een SDS is een boorhamer...
Nhejhehe
Vakman pur sang
  Moderator dinsdag 5 mei 2026 @ 17:13:40 #10
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_220721657
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 20:20 schreef Isane het volgende:
Het riool in de kruipruimte is doorgezakt omdat de de schroeven van de beugels zijn doorgeroest.
Nu wil ik dus de beugels vervangen en ze gelijk in de vloer vastzetten

De PVC buis is 110m en de afstand tussen de bovenakant van de pvc buis is 28 cm

Ik heb het volgende boodschappenlijstje gemaakt.
[ afbeelding ]

Nu moet ik dus gaten boren in de ondervloer, echter kom ik er niet helemaal onder met mijn klopboor

[ afbeelding ]

Is het wijs om door te boren en recht uit te komen en de pluggen vast te zetten met een chemisch anker? Of zijn er andere opties?
Waarom zul je hem weer op willen hangen? De bestaande leiding ligt toch..
Of begrijp ik je vraag niet?
pi_220724245
Als je per se op wilt hangen, kan je dan de doorgeroeste schroeven er niet uitdraaien en in de dezelfde pluggen geen nieuwe draaien?
pi_220724771
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 17:13 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Waarom zul je hem weer op willen hangen? De bestaande leiding ligt toch..
Of begrijp ik je vraag niet?
Enkele jaren geleden kwam het water weer omhoog in de WC en toen kwamen we erachter dat het riool in de kruipruimte was doorgezakt. Toen zagen we ook dat de metalen pinnen die in de zijwand zitten erg verroest waren.

Middels een krik heb verzakte gedeelte omhoog gehaald ne ik heb er stenen onder geschoven.

Ik kan natuurlijk de pluggen die al in de zijwand zitten hergebruiken, maar ik ben bang dat het weer snel doorzakt in verband met het gewicht. Dus ik denk als ik ze ophang (onderkant vloer) met meerdere beugels dan zakken ze hopelijk niet door.
pi_220729978
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 22:39 schreef Isane het volgende:

[..]
Enkele jaren geleden kwam het water weer omhoog in de WC en toen kwamen we erachter dat het riool in de kruipruimte was doorgezakt. Toen zagen we ook dat de metalen pinnen die in de zijwand zitten erg verroest waren.

Middels een krik heb verzakte gedeelte omhoog gehaald ne ik heb er stenen onder geschoven.

Ik kan natuurlijk de pluggen die al in de zijwand zitten hergebruiken, maar ik ben bang dat het weer snel doorzakt in verband met het gewicht. Dus ik denk als ik ze ophang (onderkant vloer) met meerdere beugels dan zakken ze hopelijk niet door.
Vind het moeilijk voor te stellen dat een 110mm rioolpijp, aan een zijwand op afstand is opgehangen. Dat is vragen om verbuigen en afbreken. Wat dat betreft is je plan om ze aan de vloer af te hangen, veel slimmer.

[ Bericht 3% gewijzigd door blomke op 06-05-2026 19:32:05 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220744604
In plaats van een houtdraadpen en koppelmoer een grondplaatje met m8 moer gebruiken.
Zo hoef je niet recht boven de pvc buis te boren.

https://www.ventilatieshop.com/grondplaat-met-vaste-moer-m8/
pi_220771104
Mijn broer heeft hetzelfde gehad een aantal jaar geleden waarbij ze een ruim 10 meter lange rioolbuis in de kruipruimte op stapeltjes bakstenen haden gelegd (op kleigrond). Met de jaren waren die verzakt en uiteindelijk omgevallen waardoor de buis door was gaan hangen en uiteindelijk verstopt was geraakt (de wasmachine afvoer zat er ook op dus die buis zat vol met zeepresten).

Wij hebben het destijds opgelost door de nieuwe buis in bandijzer strips (dit soort spul: https://www.bol.com/nl/nl(...)ng/9300000023626271/) te hangen welke bevestigd werden aan de onderkan van de vloer. Voordeel hiervan is dat je de gaten aan weerszijden naast de buis kan boren.
pi_220774803
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 18:53 schreef blomke het volgende:

[..]
Vind het moeilijk voor te stellen dat een 110mm rioolpijp, aan een zijwand op afstand is opgehangen. Dat is vragen om verbuigen en afbreken. Wat dat betreft is je plan om ze aan de vloer af te hangen, veel slimmer.

In nieuwbouw funderingen zie ik altijd de rioolbuizen 125/110 mm gemonteerd aan de funderingswanden (een vloer komt er pas later op)
Met een wel stevige J beugel.

https://witway.nl/funderingshaak/



[ Bericht 16% gewijzigd door Lospedrosa op 12-05-2026 19:22:06 ]
Vakman pur sang
pi_220787631
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 19:12 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
In nieuwbouw funderingen zie ik altijd de rioolbuizen 125/110 mm gemonteerd aan de funderingswanden (een vloer komt er pas later op)
Met een wel stevige J beugel.

https://witway.nl/funderingshaak/

[ afbeelding ]

Thnx!
Volgens mij zit het riool net te ver van de muur.
Maar ik zal het morgen eens even opmeten :)
pi_220787634
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 10:42 schreef Superstom het volgende:
Mijn broer heeft hetzelfde gehad een aantal jaar geleden waarbij ze een ruim 10 meter lange rioolbuis in de kruipruimte op stapeltjes bakstenen haden gelegd (op kleigrond). Met de jaren waren die verzakt en uiteindelijk omgevallen waardoor de buis door was gaan hangen en uiteindelijk verstopt was geraakt (de wasmachine afvoer zat er ook op dus die buis zat vol met zeepresten).

Wij hebben het destijds opgelost door de nieuwe buis in bandijzer strips (dit soort spul: https://www.bol.com/nl/nl(...)ng/9300000023626271/) te hangen welke bevestigd werden aan de onderkan van de vloer. Voordeel hiervan is dat je de gaten aan weerszijden naast de buis kan boren.
Ah goeie optie inderdaad! Ik ga eens kijken of ik achter de rioolbuis kan komen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')