Wat bedoel je hier nou mee? Van schuin naar recht gat??quote:Op maandag 4 mei 2026 20:20 schreef Isane het volgende:
Is het wijs om door te boren en recht uit te komen
Dat is wel een klopboor...quote:Op maandag 4 mei 2026 23:38 schreef Lospedrosa het volgende:
Das geen klopboor.
Een SDS machine is een klopboor.
En dan gewoon met messing pluggen m8 of Fischer sx10 en een stokeind m8 en een verlengbus m8
Denk dat dit idd makkelijker is en goedkoperquote:Op maandag 4 mei 2026 23:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik had er een paar tegels onder gelegd en snel weer boven de grond.
Nhejhehequote:Op dinsdag 5 mei 2026 01:59 schreef FFnog het volgende:
[..]
Dat is wel een klopboor...
Een SDS is een boorhamer...
Waarom zul je hem weer op willen hangen? De bestaande leiding ligt toch..quote:Op maandag 4 mei 2026 20:20 schreef Isane het volgende:
Het riool in de kruipruimte is doorgezakt omdat de de schroeven van de beugels zijn doorgeroest.
Nu wil ik dus de beugels vervangen en ze gelijk in de vloer vastzetten
De PVC buis is 110m en de afstand tussen de bovenakant van de pvc buis is 28 cm
Ik heb het volgende boodschappenlijstje gemaakt.
[ afbeelding ]
Nu moet ik dus gaten boren in de ondervloer, echter kom ik er niet helemaal onder met mijn klopboor
[ afbeelding ]
Is het wijs om door te boren en recht uit te komen en de pluggen vast te zetten met een chemisch anker? Of zijn er andere opties?
Enkele jaren geleden kwam het water weer omhoog in de WC en toen kwamen we erachter dat het riool in de kruipruimte was doorgezakt. Toen zagen we ook dat de metalen pinnen die in de zijwand zitten erg verroest waren.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 17:13 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Waarom zul je hem weer op willen hangen? De bestaande leiding ligt toch..
Of begrijp ik je vraag niet?
Vind het moeilijk voor te stellen dat een 110mm rioolpijp, aan een zijwand op afstand is opgehangen. Dat is vragen om verbuigen en afbreken. Wat dat betreft is je plan om ze aan de vloer af te hangen, veel slimmer.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 22:39 schreef Isane het volgende:
[..]
Enkele jaren geleden kwam het water weer omhoog in de WC en toen kwamen we erachter dat het riool in de kruipruimte was doorgezakt. Toen zagen we ook dat de metalen pinnen die in de zijwand zitten erg verroest waren.
Middels een krik heb verzakte gedeelte omhoog gehaald ne ik heb er stenen onder geschoven.
Ik kan natuurlijk de pluggen die al in de zijwand zitten hergebruiken, maar ik ben bang dat het weer snel doorzakt in verband met het gewicht. Dus ik denk als ik ze ophang (onderkant vloer) met meerdere beugels dan zakken ze hopelijk niet door.
In nieuwbouw funderingen zie ik altijd de rioolbuizen 125/110 mm gemonteerd aan de funderingswanden (een vloer komt er pas later op)quote:Op woensdag 6 mei 2026 18:53 schreef blomke het volgende:
[..]
Vind het moeilijk voor te stellen dat een 110mm rioolpijp, aan een zijwand op afstand is opgehangen. Dat is vragen om verbuigen en afbreken. Wat dat betreft is je plan om ze aan de vloer af te hangen, veel slimmer.
Thnx!quote:Op dinsdag 12 mei 2026 19:12 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
In nieuwbouw funderingen zie ik altijd de rioolbuizen 125/110 mm gemonteerd aan de funderingswanden (een vloer komt er pas later op)
Met een wel stevige J beugel.
https://witway.nl/funderingshaak/
[ afbeelding ]
Ah goeie optie inderdaad! Ik ga eens kijken of ik achter de rioolbuis kan komen.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 10:42 schreef Superstom het volgende:
Mijn broer heeft hetzelfde gehad een aantal jaar geleden waarbij ze een ruim 10 meter lange rioolbuis in de kruipruimte op stapeltjes bakstenen haden gelegd (op kleigrond). Met de jaren waren die verzakt en uiteindelijk omgevallen waardoor de buis door was gaan hangen en uiteindelijk verstopt was geraakt (de wasmachine afvoer zat er ook op dus die buis zat vol met zeepresten).
Wij hebben het destijds opgelost door de nieuwe buis in bandijzer strips (dit soort spul: https://www.bol.com/nl/nl(...)ng/9300000023626271/) te hangen welke bevestigd werden aan de onderkan van de vloer. Voordeel hiervan is dat je de gaten aan weerszijden naast de buis kan boren.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |