abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220715417
Ik kook op gas. Als ik (runder)burgers aanbak dan doe ik dat iedere zijde eerst op hoog vuur en daarna bak ik ze door op een lagere temperatuur.

Het probleem is echter dat de pan behoorlijk zwart wordt en dat ook een nieuwe pan na een enkele keer burgers bakken zwarte plekken krijgt die ik niet meer weggeschrobt kan krijgen.

Ik heb het idee dat als ik op een lagere temperatuur bak, dat de olie (die ik in de pan heb gegooid vermengd met het vet dat uit de burgers komt) minder vloeibaar wordt en aan de pan blijft pakken. Dit alles zou, misschien, ook een illusie kunnen zijn en misschien heeft het er meer mee te maken hoe langer ik bak, hoe meer het blijft plakken.

Hoe dan ook ben ik op zoek naar een oplossing om burgers te bakken, zonder dat de pan zwart wordt. Overigens bak ik meestal eerst mijn aardappels in dezelfde pan, voordat ik er burgers in bak, maar dat zou geen probleem moeten zijn.
  maandag 4 mei 2026 @ 19:33:54 #2
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_220715432
Wat voor pan is het?
<a href="https://forum.fok.nl/topic/1321859/1/30" target="_blank" >HuHu en kwiwi hebben een kindje gemaakt</a> O+
pi_220715447
Een zwarte aanslag in de pan na het bakken van hamburgers is meestal aangekoekt vet en vleessap (carbonisatie), of het is een teken dat de temperatuur te hoog is geweest.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_220715462
Maak je de pan schoon na het bakken van de aardappelen, of bak je je burgers in het al aangebakken zetmeel van de aardappelen?
pi_220715520
quote:
1s.gif Op maandag 4 mei 2026 19:33 schreef kwiwi het volgende:
Wat voor pan is het?
Gewoon een koekenpan. Meestal koop ik die van Tefal, dit keer een Tomado.
pi_220715533
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 19:36 schreef Farenji het volgende:
Maak je de pan schoon na het bakken van de aardappelen, of bak je je burgers in het al aangebakken zetmeel van de aardappelen?
Ik maak de pan tussentijds niet schoon, dat zou het hele voordeel van dezelfde pan gebruiken teniet doen.
  maandag 4 mei 2026 @ 19:48:07 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220715605
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 19:42 schreef KvanG het volgende:

[..]
Ik maak de pan tussentijds niet schoon, dat zou het hele voordeel van dezelfde pan gebruiken teniet doen.
En nu krijg je zwarte plekken die je met moeite wegkrijgt.
The love you take is equal to the love you make.
pi_220715622
quote:
1s.gif Op maandag 4 mei 2026 19:48 schreef Lienekien het volgende:

[..]
En nu krijg je zwarte plekken die je met moeite wegkrijgt.
Kun je het verband ook uitleggen?

Komt het dan omdat de olie te lang in de pan zou blijven zitten of omdat de aardappelen de olie zouden vervuilen (lijkt me sterk, ik gebruik vastkokende aardappelen)?
pi_220715624
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 19:32 schreef KvanG het volgende:
dan doe ik dat iedere zijde eerst op hoog vuur
Dat moet niet. Pan moet wel heet zijn en de burgers NIET koud. Gewoon wat meer tijd nemen en het vuur lager zetten. Dingen van vlees "dichtsschroeien" is flauwekul. Burgers uit de koelkast een kwartiertje of meer tussen keukenpapier laten acclimatiseren.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220715784
Jezus, je komt dus zelfs niet bij McDonalds aan de bak.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  maandag 4 mei 2026 @ 20:06:08 #11
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220715791
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 19:49 schreef KvanG het volgende:

[..]
Kun je het verband ook uitleggen?

Komt het dan omdat de olie te lang in de pan zou blijven zitten of omdat de aardappelen de olie zouden vervuilen (lijkt me sterk, ik gebruik vastkokende aardappelen)?
Wat iemand al zei, zetmeel dat achterblijft.

Gewoon proberen. Even met een papiertje door de pan en opnieuw olie erin.
The love you take is equal to the love you make.
pi_220715897
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 19:42 schreef KvanG het volgende:

[..]
Ik maak de pan tussentijds niet schoon, dat zou het hele voordeel van dezelfde pan gebruiken teniet doen.
Met het voordeel bedoel je minder afwas? Het nadeel is dat je pan zo zwart wordt dat je het niet meer weggeschrobt krijgt. Ik zou gewoon een pannetje extra pakken. Of zit je op de camping?
pi_220715974
quote:
1s.gif Op maandag 4 mei 2026 20:05 schreef halfway het volgende:
Jezus, je komt dus zelfs niet bij McDonalds aan de bak.
Daar gebruiken ze toch bakplaten en geen pannen? :?
pi_220715985
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 20:17 schreef Farenji het volgende:

[..]
Met het voordeel bedoel je minder afwas?
Ja en daarnaast minder taken, die gelijktijdig uitgevoerd dienen te worden.
pi_220716048
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 20:26 schreef KvanG het volgende:

[..]
Ja en daarnaast minder taken, die gelijktijdig uitgevoerd dienen te worden.
Aardappelen en burgers bakken toch vanzelf, wat voor taken komen daar bij kijken behalve een paar keer omdraaien? Of misschien zit je juist constant in de pan te roeren, waardoor er extra veel zetmeel in de pan achterblijft?
pi_220716091
Weer uiterst gemankeerd topic dit. TS gebruikt een methode waarvan hij overtuigd is dat het klopt maar dat niet is. Gewoon negeren verder dit. Voor een goed resultaat: de hamburgers in stukjes en samen met de aardappelen bakken. Dan is het ook beide nog warm. Lijkt op een trolltopic.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220716265
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 20:40 schreef Bart2002 het volgende:
de hamburgers in stukjes en samen met de aardappelen bakken.
Ik zou willen dat dat tegelijkertijd in een pan (28 cm) zou passen. Soms heb ik zelfs zoveel aardappels dat ik ze in twee etappes moet bakken.
  maandag 4 mei 2026 @ 21:06:12 #18
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220716293
Als je een zwarte pan koopt is het probleem ook opgelost.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  maandag 4 mei 2026 @ 21:08:18 #19
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220716309
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 20:40 schreef Bart2002 het volgende:
de hamburgers in stukjes
Dan krijg je gehakt. Lijkt me ook niet de bedoeling.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_220716347
quote:
10s.gif Op maandag 4 mei 2026 21:06 schreef Harvest89 het volgende:
Als je een zwarte pan koopt is het probleem ook opgelost.
Een Black Metal pan?
  woensdag 6 mei 2026 @ 11:36:43 #21
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_220727281
Hoe oud is de pan? misschien is de hele antiaanbaklaag/teflonlaag helemaal weg?
En ik bak burgers altijd op een zo'n laag mogelijk vuur met op het einde het vuur iets hoger
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  woensdag 6 mei 2026 @ 21:21:22 #22
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220731322
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 19:42 schreef KvanG het volgende:

[..]
Ik maak de pan tussentijds niet schoon, dat zou het hele voordeel van dezelfde pan gebruiken teniet doen.
Kwestie van klok en Klepel
Een pan zoals jij die gebruikt moet je schoonmaken met warm water en afwasmiddel. Je behandeld het nu alsof het een gietijzeren is, die je trouwens ook moet schoonmaken, maar alleen met heet water, geen afwasmiddel/
  Moderator woensdag 6 mei 2026 @ 21:28:49 #23
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_220731396
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 21:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Kwestie van klok en Klepel
Een pan zoals jij die gebruikt moet je schoonmaken met warm water en afwasmiddel. Je behandeld het nu alsof het een gietijzeren is, die je trouwens ook moet schoonmaken, maar alleen met heet water, geen afwasmiddel/
De echte goede pannen worden alleen maar beter naar mate ze donkerder worden. Die van De Buyer bijvoorbeeld.

En TS: Hamburgers bak je in boter, aardappelen in rijstolie, kokosolie, palmolie of nog beter rundsvet. Dus niet in dezelfde pan.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  woensdag 6 mei 2026 @ 21:40:47 #24
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220731572
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 19:41 schreef KvanG het volgende:

[..]
Gewoon een koekenpan. Meestal koop ik die van Tefal, dit keer een Tomado.
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 21:28 schreef djkoelkast het volgende:

[..]
De echte goede pannen worden alleen maar beter naar mate ze donkerder worden. Die van De Buyer bijvoorbeeld.

En TS: Hamburgers bak je in boter, aardappelen in rijstolie, kokosolie, palmolie of nog beter rundsvet. Dus niet in dezelfde pan.
  woensdag 6 mei 2026 @ 22:08:56 #25
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220731851
Rundvlees in een Tefalpan bakken 8)7

Nadelen van een Tefalpan ten opzichte van andere pannen:

• Minder bruining (Maillard-reactie) - een anti-aanbaklaag bereikt vaak niet de hoge temperaturen die nodig zijn voor een mooie, krokante korst.
• Geen sterke hitte - bij veel Tefalpannen kun je de pan niet extreem heet zetten, wat essentieel is voor een "steak-achtige" sear. Doe je dat toch dan verziek je je pan en ontstaan er bovendien giftige dampen en stoffen waar je niet op zit te wachten
• Een Tefalpan heeft geen massa, zodat als je vlees erin zit het na korte tijd al eigenlijk niet meer op een gelijkmatige temperatuur bakt; je baktemperatuur zakt direct in zodra je je vlees er al in doet.
• Smaakverlies - een goed gebruinde korst draagt veel bij aan smaak. Dat ga je met een Tefalpannetje niet redden en daar heb je een plaatstalen pan voor nodig zoals hierboven al vermeld door @djkoelkast of een een gietijzeren of roestvrijstalen pan. Waarbij ik zelf geen fan ben van roestvrijstaal omdat je die kunst ook moet verstaan om daar goed mee te kunnen bakken (Leidenfrost-effect).

Gietijzer of plaatstalen pannen vind ik daarentegen ideaal, omdat je die na gebruik gewoon met een staalspons kunt schoonmaken (zonder afwasmiddel). Daarna even op het vuur om droog te worden en weer met een papiertje met olie indeppen als de pan nog warm is. Voordeel van deze pannen is dat ze steeds beter gaan bakken plus je doet je hele leven ermee terwijl je in een heel leven mischien wel 40 of 50 Tefalpannen zou verslijten. En nog los van het feit dat gietijzer of plaatstaal een stuk gezonder koken dan een Tefalpan die op zijn eind loopt. Je ziet ze in de kringloopwinkels en op de rommelmarkten dan ook regelmatig liggen met zo'n gerampeneerde coating :X

Pannen, goeie pannen is gereedschap, goed gereedschap voor in je keuken. En als je verstandig bent investeer je daar in. En een goeie pan bakt gewoon veel beter dan goedkope meuk en maakt ook dat je meer plezier in koken hebt, zodat je ook nog eens betere resultaten gaat scoren.

Eet smakelijk :Y)

[ Bericht 42% gewijzigd door Tengano op 06-05-2026 22:35:26 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')