abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220711712
Ik vind dat we naar een beloonmaatschappij moeten gaan.

Voorbeeld: Mensen moeten niet bestraf worden om auto te rijden, door hoge accijns te heffen op o.a. brandstof of door snelheidsovertreders te bekeuren. Maar juist door mensen geld te geven die in plaats van met de auto, met de fiets naar werk gaan.

Geef bijvoorbeeld een kilometer vergoeding van 50 cent per gereden km als je met de fiets naar werk gaat

Geef de bestuurder van een auto een bonus van 250 euro op jaarbasis als ze in 1 jaar geen niet geflitst zijn.

Of krijg elk jaar 300 euro aan zorgpremie terug als je een jaar geen gebruik hebt gemaakt van de zorg.

en zo kan je nog meer bedenken.

Maar ja.. de overheid heeft juist meer geld en ambtenaren nodig.. dus bedenken ze nieuwe regels om mensen te kunnen straffen.

[ Bericht 1% gewijzigd door miss_sly op 04-05-2026 11:05:58 ]
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
Als je niet kan relativeren, heb je weinig aan kennis.
  maandag 4 mei 2026 @ 11:11:51 #2
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220712058
Mee eens ViesDik.

Maar het zal te progressief zijn. Liever ouderwets meppen, daar kicken mensen op.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_220712100
Of krijg elk jaar 300 euro aan zorgpremie terug als je een jaar geen gebruik hebt gemaakt van de zorg.

Een straf op ziek zijn.. klinkt als eigen risico
  maandag 4 mei 2026 @ 11:27:58 #4
264415 Jahr00n
Fakkelteit
pi_220712154
Gewoon veel harder straffen. Van die gevangenissen bouwen zoals ze in El Salvador ook hebben. Wegwezen als je niet normaal kan doen.
pi_220712163
Normaal gedrag moet gewoon normaal zijn. Dat hoeft niet beloond te worden. Net als van die mensen die beloond willen worden omdat ze bij de zelfscankassa's alles netjes gescand hebben
Het beste adres voor al uw primeurs!
pi_220712254
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 11:29 schreef Scorpion_17 het volgende:
Normaal gedrag moet gewoon normaal zijn. Dat hoeft niet beloond te worden. Net als van die mensen die beloond willen worden omdat ze bij de zelfscankassa's alles netjes gescand hebben
Ja eerder mocht je dan nog wel eens aan een rad draaien ofzo, als je goed door je steekproef kwam. Nu wordt dat allemaal maar normaal gevonden dat je zelf de kassa goed kunt bedienen.
  maandag 4 mei 2026 @ 11:51:16 #7
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_220712293
quote:
7s.gif Op maandag 4 mei 2026 10:29 schreef Viesdik het volgende:
Ik vind dat we naar een beloonmaatschappij moeten gaan.

Voorbeeld: Mensen moeten niet bestraf worden om auto te rijden, door hoge accijns te heffen op o.a. brandstof of door snelheidsovertreders te bekeuren. Maar juist door mensen geld te geven die in plaats van met de auto, met de fiets naar werk gaan.

Geef bijvoorbeeld een kilometer vergoeding van 50 cent per gereden km als je met de fiets naar werk gaat

Geef de bestuurder van een auto een bonus van 250 euro op jaarbasis als ze in 1 jaar geen niet geflitst zijn.

Of krijg elk jaar 300 euro aan zorgpremie terug als je een jaar geen gebruik hebt gemaakt van de zorg.

en zo kan je nog meer bedenken.
Feitelijk beboet je dus iedereen, en geef je geld terug aan de mensen die niet beboet hadden moeten worden.

quote:
Maar ja.. de overheid heeft juist meer geld en ambtenaren nodig.. dus bedenken ze nieuwe regels om mensen te kunnen straffen.
Je hebt dezelfde administratie, en meer ambtenaren nodig omdat er veel meer financiele handelingen nodig zijn.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_220712469
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 11:18 schreef DrDentz het volgende:
Of krijg elk jaar 300 euro aan zorgpremie terug als je een jaar geen gebruik hebt gemaakt van de zorg.

Een straf op ziek zijn.. klinkt als eigen risico
Dit hebben we gewoon gehad, was de voorganger van het eigen risico. Werkte op zich niet slecht, trouwens. Alleen: door die bonus moet de zorgpremie natuurlijk wel omhoog...
pi_220712479
En niemand verbiedt werkgevers om dit voorbeeld te volgen: https://www.tubantia.nl/b(...)-voordelen~a34e12c9/

[ Bericht 27% gewijzigd door #ANONIEM op 04-05-2026 12:12:04 ]
pi_220712547
Nu alleen nog uitleggen waar je het geld voor de beloningen vandaan haalt, als je de inkomstenkant compleet leeg laat lopen. Succes.
pi_220712592
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 12:20 schreef Geschiedkundige het volgende:
Nu alleen nog uitleggen waar je het geld voor de beloningen vandaan haalt, als je de inkomstenkant compleet leeg laat lopen. Succes.
Nou ja, zo:
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 11:51 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Feitelijk beboet je dus iedereen, en geef je geld terug aan de mensen die niet beboet hadden moeten worden.
[..]
Je hebt dezelfde administratie, en meer ambtenaren nodig omdat er veel meer financiele handelingen nodig zijn.
pi_220712601
quote:
10s.gif Op maandag 4 mei 2026 12:30 schreef Piles het volgende:

[..]
Nou ja, zo:
[..]

Ja zoiets. Vast. Ik zeg doen!
pi_220712994
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 11:18 schreef DrDentz het volgende:
Of krijg elk jaar 300 euro aan zorgpremie terug als je een jaar geen gebruik hebt gemaakt van de zorg.

Een straf op ziek zijn.. klinkt als eigen risico
zorg heeft geen baat bij verbetering van de gezondheid.
Wij wel, maar de zorg niet. Vooral niet al die mensen die keihard verdienen aan de zorg.
Hoe meer zorg er nodig is, hoe meer champagneflessen er opengaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Viesdik op 04-05-2026 13:43:42 ]
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
Als je niet kan relativeren, heb je weinig aan kennis.
pi_220713014
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 11:29 schreef Scorpion_17 het volgende:
Normaal gedrag moet gewoon normaal zijn. Dat hoeft niet beloond te worden. Net als van die mensen die beloond willen worden omdat ze bij de zelfscankassa's alles netjes gescand hebben
We zitten in een controlemaatschappij, die de burger straft als je afwijkt van achterlijke normen.
Je hoeft niet eens een gevaar voor een ander te zijn, om beboet te worden.
Dit is een onwenselijke samenleving, waarin iedereen middels drang en dwang en angst in de maat dient te lopen om allerlei gedragingen op te leggen op mensen. Per definitie zijn dit vrijheidsbeperkende normen, wat resulteert en onnodig stress en slechte gezondheid bij mensen. De overheid moet stoppen met bemoeizucht.
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
Als je niet kan relativeren, heb je weinig aan kennis.
pi_220713036
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 11:51 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Feitelijk beboet je dus iedereen, en geef je geld terug aan de mensen die niet beboet hadden moeten worden.
[..]
Je hebt dezelfde administratie, en meer ambtenaren nodig omdat er veel meer financiele handelingen nodig zijn.
Als je mensen beboet, moet je mensen ook belonen.
Of geen van beide.
Feitelijk worden mensen beloond als ze geen bijdrage leveren aan de maatschappij.
Juist de mensen die de lasten dragen en gezond zijn worden beboet.

Kan je wel hippie gedrag vertonen van, we leven in een sociaal land waar iedereen naar elkaar dient om te kijken ongeacht iemands inzetbaarheid.
Nee, systeem is aan het einde van zijn Latijn.
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
Als je niet kan relativeren, heb je weinig aan kennis.
pi_220713037
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 13:39 schreef Viesdik het volgende:

[..]
We zitten in een controlemaatschappij, die de burger straft als je afwijkt van achterlijke normen.
Je hoeft niet eens een gevaar voor een ander te zijn, om beboet te worden.
Dit is een onwenselijke samenleving, waarin iedereen middels drang en dwang en angst in de maat dient te lopen om allerlei gedragingen op te leggen op mensen. Per definitie zijn dit vrijheidsbeperkende normen, wat resulteert en onnodig stress en slechte gezondheid bij mensen. De overheid moet stoppen met bemoeizucht.
Het zijn geen normen. Het zijn wetten. Aangenomen door mensen waarop jij en ik hebben gestemd (aangenomen dat je hebt gestemd). En een maatschappij kan niet zonder wetten en mensen die daar toezicht op houden. Als ieders vrijheid onbegrensd zou zijn, zou niemand meer vrij zijn.
Het beste adres voor al uw primeurs!
pi_220713052
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 13:42 schreef Scorpion_17 het volgende:

[..]
Het zijn geen normen. Het zijn wetten. Aangenomen door mensen waarop jij en ik hebben gestemd (aangenomen dat je hebt gestemd). En een maatschappij kan niet zonder wetten en mensen die daar toezicht op houden. Als ieders vrijheid onbegrensd zou zijn, zou niemand meer vrij zijn.
Normen worden wetten en vice versa. Ga je nou miereneuken?
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
Als je niet kan relativeren, heb je weinig aan kennis.
pi_220713083
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 13:44 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Normen worden wetten en vice versa. Ga je nou miereneuken?
Nee dit heeft niks met mierenneuken te maken.Maar als je jouw standpunt volgt krijg je en Hobbesiaanse toestand waarin niemand zich nog iets van de ander aantrekt omdat er geen wetten of normen zijn. Wetten kaderen en bepalen het speeldveld waarbinnen je vrij kunt zijn. Zonder wetten of normen ben je nooit vrij.
Het beste adres voor al uw primeurs!
pi_220713100
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220713184
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 13:49 schreef Scorpion_17 het volgende:

[..]
Nee dit heeft niks met mierenneuken te maken.Maar als je jouw standpunt volgt krijg je en Hobbesiaanse toestand waarin niemand zich nog iets van de ander aantrekt omdat er geen wetten of normen zijn. Wetten kaderen en bepalen het speeldveld waarbinnen je vrij kunt zijn. Zonder wetten of normen ben je nooit vrij.
Je legt woorden in mijn mond omdat je blijkbaar zelf te beperkt bent om te denken dat er ook iets is als de gulden middenweg.

Ik begrijp dat communisten een systeem ambiëren waarin elk aspect gereguleerd wordt.
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
Als je niet kan relativeren, heb je weinig aan kennis.
pi_220713351
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 13:57 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Je legt woorden in mijn mond omdat je blijkbaar zelf te beperkt bent om te denken dat er ook iets is als de gulden middenweg.

Ik begrijp dat communisten een systeem ambiëren waarin elk aspect gereguleerd wordt.
Nou schets jouw ideale samenleving of staatsvorm dan eens, op hoofdlijnen
Het beste adres voor al uw primeurs!
  maandag 4 mei 2026 @ 14:18:26 #22
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_220713390
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 13:42 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Als je mensen beboet, moet je mensen ook belonen.
Of geen van beide.
Je normaal gedragen moet de norm zijn, daar hoef je niet voor te worden beloond.

quote:
Feitelijk worden mensen beloond als ze geen bijdrage leveren aan de maatschappij.
Juist de mensen die de lasten dragen en gezond zijn worden beboet.

Kan je wel hippie gedrag vertonen van, we leven in een sociaal land waar iedereen naar elkaar dient om te kijken ongeacht iemands inzetbaarheid.
Nee, systeem is aan het einde van zijn Latijn.
Het huidige systeem komt neer op :
Gemiddeld heeft iemand een inkomen X, gemiddeld gaat daar Y vanaf voor boetes.
Jouw systeem komt neer op :
Gemiddeld heeft iemand een inkomen X, gemiddeld komt daar Y bij voor beloningen.
Dat is natuurlijk leuk, maar waar wie betaalt die 2x Y ?

Of moet jouw systeem neerkomen op :
Gemiddeld heeft iemand een inkomen X - Y, gemiddeld komt daar Y bij voor beloningen.

Maar dat is netto hetzelfde als het huidige systeem, behalve dat het Rijk eerst de Y inpikt, en die later pas weer teruggeeft.

Een sociale maatschappij is niet hippie, maar een teken van beschaving. En, als het jouw optie is om iedereen minder inkomen te geven en de beloningen te gebruiken om de "goeden" weer terug op hun oude inkomen te krijgen, zakken veel mensen onder het inkomens-niveau waarop ze in leven kunnen blijven. Het gevolg is een nog sterkere toenamen van criminaltieit, want dat is dan de enige uitweg die ze hebben.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  Moderator maandag 4 mei 2026 @ 14:36:08 #23
5428 crew  miss_sly
pi_220713471
Ik vond dit wel een heel goed verhaal van Tim Fransen:

https://www.volkskrant.nl(...)%2Fl.facebook.com%2F
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220714340
Stop gewoon met geld pompen in onrendabelen en ander tuig.

Een gevangene kost ruim ¤150k per jaar, een tbs'er 250k per jaar.
Las laatst een verhaal over jongeren met problematiek die begeleid wonen en dat de kosten daarvoor oplopen tot een miljoen euro per jaar per persoon.

Dit begint al van jongs af aan, waar normale kinderen in overvolle klassen komen te zitten en de onhandelbare ramenlikkers iedere dag met een busje richting het special onderwijs worden gereden waar ze 1op1 onderwijs genieten. De balans is al heel lang zoek.

En dan heb je nog van die huilebalken die hun hele leven bij de GGZ lopen omdat het leven in een van de rijkste landen ter wereld ze blijkbaar zo zwaar valt.
pi_220714540
quote:
4s.gif Op maandag 4 mei 2026 17:03 schreef Cruzinats het volgende:

En dan heb je nog van die huilebalken die hun hele leven bij de GGZ lopen omdat het leven in een van de rijkste landen ter wereld ze blijkbaar zo zwaar valt.
|:(
Het beste adres voor al uw primeurs!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')