abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220671734
Dat is teringlang geleden!
What's next? Heroprichting van de RaRa, rode Armee fraction en Molukse treinkapingen??? 💀

Je hoopt natuurlijk dat dit het werk is van een enkele gek of anders drie want als er wederom weer een hele organisatie is opgestaan word die hele poppenkast opnieuw uit de mottenballen gehaald en niemand zit daarop te wachten.

quote:
Internationaal•14:39
New IRA verantwoordelijk voor bomaanslag Noord-Ierland, angst voor heropleving terreur
Auteurs: BNR Webredactie en ANP
Een groep die zich de New IRA noemt heeft de verantwoordelijkheid opgeëist voor een bomaanslag op een auto in de Noord-Ierse hoofdstad Belfast, meldt de Belfast Telegraph. De aanslag van zaterdag was gericht op politiemensen in het gebouw waarbij de explosie plaatsvond, aldus de groep.

De New IRA kaapte de auto van een bezorger en dwong die om met een bom naar het politiebureau te rijden. Twee weken eerder had de groep dit ook geprobeerd, maar toen ging de bom niet af. De New IRA zegt meer aanvallen te gaan uitvoeren, in het bijzonder op huizen van politiemensen. 'Dit zal doorgaan totdat de Britten verklaren zich terug te trekken', citeert de krant de groep.

Lees ook
Noord-Ierse agenten in paniek terug naar geheim bestaan

De IRA (Irish Republican Army) was een gewapende groep die in de vorige eeuw aanslagen pleegde. De groep wilde dat heel Ierland onafhankelijk werd van het Verenigd Koninkrijk. De New IRA wordt gezien als een afsplitsing van die groep, ze worden ook wel dissidente republikeinen genoemd. In 2019 werd een journalist doodgeschoten door de New IRA. De kogel die haar raakte zou bedoeld zijn geweest voor een agent.

Dissidente republikeinen
De term 'dissidente republikeinen' verwijst naar een groep personen die het Goede Vrijdagakkoord niet aanvaarden. De Provisional IRA – gedurende het grootste deel van de Troubles de belangrijkste gewapende republikeinse paramilitaire groepering – kondigde in de aanloop naar het akkoord een staakt-het-vuren af en beëindigde haar geweldscampagne officieel in 2005.

Lees ook
Anno 2023 is een hereniging van Ierland dichterbij dan ooit

Het dissidente republikeinisme bestaat uit verschillende groeperingen die zich hebben afgescheiden van de Provisional IRA, waaronder de Continuity IRA en de New IRA. Deze groeperingen zijn veel kleiner dan de Provisional IRA, hoewel ze wel beschikken over zware wapens en explosieven.

Forensische onderzoekers ter plaatse in Dunmurry in Noord-Ierland na een auto-explosie voor een politiebureau. Woningen in de wijk, die aan de rand van Belfast ligt, zijn ontruimd en het publiek is geadviseerd de plaats van het incident te vermijden. Het explosief in de auto dat voor het politiebureau aan de rand van Belfast tot ontploffing kwam, was ‘bedoeld om agenten te doden’, aldus de voorzitter van de Northern Ireland Policing Board.


Forensische onderzoekers ter plaatse in Dunmurry in Noord-Ierland na een auto-explosie voor een politiebureau. Woningen in de wijk, die aan de rand van Belfast ligt, zijn ontruimd en het publiek is geadviseerd de plaats van het incident te vermijden. Het explosief in de auto dat voor het politiebureau aan de rand van Belfast tot ontploffing kwam, was ‘bedoeld om agenten te doden’, aldus de voorzitter van de Northern Ireland Policing Board. (ANP / Alamy Limited)
https://www.bnr.nl/nieuws(...)-heropleving-terreur

[ Bericht 3% gewijzigd door Joopklepzeiker op 28-04-2026 15:55:09 ]
pi_220671800
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2026 15:07 schreef Joopklepzeiker het volgende:
What's next? Heroprichting van de RaRa en Molukse treinkapingen???
Nee, verder terug. Wat hadden de Belgen nou gedacht? Heeft lang genoeg geduurd die onafhankelijkheid >:)

Maar serieus, weer troubles in Ierland... had gehoopt dat dit echt tot het verleden zou behoren.
pi_220671847
Wat dat betreft fijn dat de koning hier gewoon rustig door Dokkum kan lopen, geen bomaanslagen van Friese onafhankelijkheidsstrijders.
pi_220672589
Volgens mij zitten de Ieren hier voor geen meter meer op te wachten.
pi_220672663
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2026 17:27 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Volgens mij zitten de Ieren hier voor geen meter meer op te wachten.
Dat wil niet nog zeggen dat er geen geweldadige extremistische minderheid is die hun wil aan een meerderheid willen opleggen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
  dinsdag 28 april 2026 @ 17:48:17 #6
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220672699
Kunnen sommige mensen niet gewoon een constructieve hobby zoeken. Paling roken of bier brouwen ofzo.
pi_220672718
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2026 17:27 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Volgens mij zitten de Ieren hier voor geen meter meer op te wachten.
Ik acht de kans groot dat Teheran hier achter zit, in het verleden heeft Iran meerdere (onsuccesvolle) pogingen gedaan om terreurorganisaties in Europa te ondersteunen. Dat het geweld nu weer oplaait net nu de spanningen met Iran een hoogtepunt bereiken is op zijn minst opvallend te noemen.
pi_220672745
quote:
4s.gif Op dinsdag 28 april 2026 17:51 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
Ik acht de kans groot dat Teheran hier achter zit, in het verleden heeft Iran meerdere (onsuccesvolle) pogingen gedaan om terreurorganisaties in Europa te ondersteunen. Dat het geweld nu weer oplaait net nu de spanningen met Iran een hoogtepunt bereiken is op zijn minst opvallend te noemen.
Dat kan niet, Iran is verslagen.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  dinsdag 28 april 2026 @ 18:03:29 #9
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_220672766
Voordat de mensen er weer over beginnen; dit is geen conflict over religie. De katholieken willen weer bij Ierland en de protestanten willen bij het VK blijven.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  dinsdag 28 april 2026 @ 18:25:02 #10
430220 Joopklepzeiker
Tjemig de pemig
pi_220672931
quote:
4s.gif Op dinsdag 28 april 2026 17:51 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
Ik acht de kans groot dat Teheran hier achter zit, in het verleden heeft Iran meerdere (onsuccesvolle) pogingen gedaan om terreurorganisaties in Europa te ondersteunen. Dat het geweld nu weer oplaait net nu de spanningen met Iran een hoogtepunt bereiken is op zijn minst opvallend te noemen.
Lijkt me niet erg waarschijnlijk.
Ik denk dat ze dan eerder de Mexicaanse drugskartels en de in de VS wonende Jihadgangers aan een eind op weg hadden geholpen.

Een terroristische beweging uit de jaren 70/80 uit de mottenballen laten herrijzen met achterhaalde politieke ambities lijkt me nou niet echt eerste keuze.
  dinsdag 28 april 2026 @ 18:35:15 #11
430220 Joopklepzeiker
Tjemig de pemig
pi_220673012
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 18:03 schreef thedeedster het volgende:
Voordat de mensen er weer over beginnen; dit is geen conflict over religie. De katholieken willen weer bij Ierland en de protestanten willen bij het VK blijven.
Welke protestanten en katholieken?
Die kenmerkende kerkgezindheid van veertig jaar terug is de laatste twee decennia als een kaartenhuis in elkaar gedonderd.
Zeker sinds de misbruikschandalen is het kerkbezoek met 90 procent gedaald.

Praktisch niemand met gezond verstand van de generatie die na 2000 geboren is heeft daar nog zin om de ruzie van z'n opa uit te vechten.

Als ze de daders ooit pakken zullen het vrijwel zeker boomers zijn en/of van hetzelfde soort die hier in de verzuiling zijn blijven hangen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')