abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 27 april 2026 @ 14:52:57 #1
492440 IW2B
I Want To Believe
pi_220665539
Ik heb echt onwijs veel videobanden... van films tot opgenomen televisieprogramma's, alsook veel familiefilms zowel op VHS als Mini DV en DV bandjes.

Heb vroeger weleens gerommeld met zo'n (goedkope) USB stick met AV kabel en dan dit opnemen met OBS maar het werkt toch niet allemaal lekker en de kwaliteit is via die kabels ook vaak om te janken. Deze dingen kosten vaak enkele euro's tot een paar tientjes maar de audio en vooral videokwaliteit zijn vaak echt slecht.

Nu zit ik al een tijdje te kijken naar een betere optie... en zag op YouTube wel aardig wat mensen die de Portta VHS to Digital converters promoten.

Zelf mijn oog momenteel laten vallen op de CHR202-U:
https://www.port-ta.com/collections/vhs-digitizer/products/vd22p

Maar op YouTube zijn veel van die YouTubers (of ze het nu zeggen of niet) toch gesponsord. Iemand hier echt persoonlijk ervaring met dit apparaatje? Het is best een prijzig dingetje, wat ik uiteraard niet erg vind als het gewoon echt goed werkt...

En ja ik weet dat je bandjes en dergelijke voor 8-12 euro per stuk kan laten digitaliseren bij verschillende winkels, maar dat wordt al minder snel leuk als je echt honderden bandjes hebt... en veel 'minder interessante bandjes' zou je dan ook niet zo snel overzetten. Daarnaast mag je daar vaak weer geen originele (koop)banden laten digitaliseren (ik heb bijvoorbeeld ook erg veel videobanden van jaren 80 en 90 cartoons, Nederlands gesproken, die echt niet op DVD of nieuwere media te vinden zijn). Deze wil ik op mijn PLEX server gooien voor thuisgebruik...
"The truth is out there, but so are lies." - Dana Scully
pi_220665728
MiniDV en DV is niet zo ingewikkeld, dat kan je met een Firewire aansluiting en de juiste tool (WinDV bijvoorbeeld) simpel capturen.
WinDV is echt uit 2003 en maar 40KB groot, het doet precies wat het moet doen: DV capturen.

Ik zou wel een PCIe Firewire kaart met TI (Texas Instruments) chip gebruiken, die geven de minste problemen. Het kan even shoppen zijn (2e hands of nieuw). In China vind je helaas vaak niet de juiste.

Analoog is wat lastiger.

(S)VHS signaal is meestal niet zo stabiel, daarom wil je het liefst een line + frame TBC.
TBC is een "Time Base Corrector" en stabiliseert je beeld en voorkomt framedrops.

Er zijn videorecorders met ingebouwde TBC maar die doen vaak niet alles.

Denk aan de Philips VR1000 / VR1100 of JVC JVC HR-S7700 wat in de basis gelijke machines zijn.
Ook Panasonic heeft hele goede modellen met TBC (zoals de Panasonic AG-1970) maar zijn lastiger te vinden.

De "de heilige graal" is een losse frame-TBC zoals de "DataVideo TBC-1000" of een "AV Toolbox AVT-8710" (alleen de groene versie is goed, de zwarte heeft problemen en kan je overslaan).

Daar kan je echt prima beeld mee stabiliseren. Helaas vind je die bijna niet, zijn ze rond de ¤1.000 tot ¤2.000 als je ze wel vindt en is het dan nog maar de vraag of ze nog goed zijn.

Een alternatief kan een Panasonic DMR-ES10 or ES15 DVD-recorder zijn door die in serie te zetten tussen je videorecorder en je capture device, deze heeft een line-TBC aan boord en kan veel banden met problemen al aardig corrigeren. Nadeel is wel dat de elco's in die apparaten vaak lek zijn dus het kan nodig om er enkele te vervangen in de voeding als ze niet goed werken.
Je moet ook een paar settings aanpassen dus zorg dat je er een remote bij hebt.

Dan de capture devices:
Sommigen zweren bij een ATI TV Wonder HD 600 USB (of enkele PCI/AGP alternatieven die een museumstuk als computer vereisen)

Zelf werk ik graag met de Canopus ADVC 100/110 of desnoods 50/55.

Die worden voor NTSC afgeraden (minder kleurdiepte) maar voor PAL is het best acceptabel en omdat je ze op een Firewire aansluiting hangt (ook hier weer het liefst Texas Instruments kaart) kan je ook hier WinDV als software gebruiken.

Ze zijn ook best nog goed te vinden.

Een nieuwe methode om je banden te digitaliseren is VHS-decode, een project waarbij je het RF-signaal van je videorecorder direct uitleest.
Als je handig bent met een soldeerbout is dat zeker te overwegen.

Je hebt een paar capture kaarten nodig uit China (zijn wel bij het project beschreven welke je nodig hebt) en je moet wat modificaties doen aan die kaarten en de videorecorder. Het neemt ook erg veel schijfruimte.


Door de jaren heen heb ik aardig wat spullen verzameld, zoals deze TBC's maar ook van de TBC-1000 heb ik er een paar. Omdat ik rustig aan aan het inpakken ben voor een verhuizing zit alles in kratjes.





[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 27-04-2026 15:46:18 ]
pi_220665770
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 14:52 schreef IW2B het volgende:

Nu zit ik al een tijdje te kijken naar een betere optie... en zag op YouTube wel aardig wat mensen die de Portta VHS to Digital converters promoten.

Zelf mijn oog momenteel laten vallen op de CHR202-U:
https://www.port-ta.com/collections/vhs-digitizer/products/vd22p
Ik heb begrepen dat je een beetje geluk moet hebben met die apparaten, omdat ze wel eens van hardware veranderen inwendig en dat zie je aan de buitenkant niet.

De Engelstalige reviews zijn ook vaak door mensen gemaakt die met NTSC-signaal werken, dus hoe het hier met PAL werkt is dan afwachten.

En evengoed zal je, zeker voor (S)VHS nog een TBC nodig hebben om het beeld stabiel te krijgen.
Uiteraard waar mogelijk altijd S-Video kabels gebruiken voor het beeldsignaal, geen RCA.

quote:
En ja ik weet dat je bandjes en dergelijke voor 8-12 euro per stuk kan laten digitaliseren bij verschillende winkels, maar dat wordt al minder snel leuk als je echt honderden bandjes hebt... en veel 'minder interessante bandjes' zou je dan ook niet zo snel overzetten. Daarnaast mag je daar vaak weer geen originele (koop)banden laten digitaliseren (ik heb bijvoorbeeld ook erg veel videobanden van jaren 80 en 90 cartoons, Nederlands gesproken, die echt niet op DVD of nieuwere media te vinden zijn). Deze wil ik op mijn PLEX server gooien voor thuisgebruik...
Koopbanden zullen vaak een Macrovision kopieerbeveiliging hebben, ik heb begrepen dat je die de Canopus ADVC-100/110 bijvoorbeeld kan omzeilen (bepaalde toetsencombinatie indrukken ofzo), of een goede frame-TBC.
Heb zelf geen banden met Macrovision dus kan dat niet testen. Nu al helemaal niet omdat alles in kratten zit.

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 27-04-2026 15:42:44 ]
  maandag 27 april 2026 @ 15:48:14 #4
492440 IW2B
I Want To Believe
pi_220665901
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 15:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik heb begrepen dat je een beetje geluk moet hebben met die apparaten, omdat ze wel eens van hardware veranderen inwendig en dat zie je aan de buitenkant niet.

De Engelstalige reviews zijn ook vaak door mensen gemaakt die met NTSC-signaal werken, dus hoe het hier met PAL werkt is dan afwachten.

En evengoed zal je, zeker voor (S)VHS nog een TBC nodig hebben om het beeld stabiel te krijgen.
Uiteraard waar mogelijk altijd S-Video kabels gebruiken voor het beeldsignaal, geen RCA.
Ja van dat apparaat heb je dus twee types...

De VD20P-U die S-Video en AV kabel input heeft.
en de CHR202-U die AV Kabel en YPbPr input heeft.

Die tweede leek mij beter omdat YPbPr namelijk ook nog 1080 input heeft. S-Video heeft dat natuurlijk niet gezien die enkel 480 (NTSC) en 576 (PAL) heeft.

Beiden apparaten herkennen overigens of het PAL of NTSC betreft, en als ik de video's mag geloven past het apparaat zich daar vloeiend op aan.

Ook even je lange bericht nagelezen uiteraard... ik las al veel over aansluiting via firewire en capture cards, maar zie de prijzen dan of snel oplopen, of je moet inderdaad speciaal een oudere pc hebben (die hedendaags ook duur geworden zijn). Het gaat mij uiteraard om prijs/kwaliteit verhouding alsook gebruikersgemak.

Die usb zooi zijn supergoedkoop maar qua kwaliteit echt ruk, en ook niet eens gebruiksvriendelijk want je captured via OBS of een andere software. Die Portta apparaten slaan het vanuit het apparaat direct op naar een USB stick in principe. Geen software zelf voor nodig verder, en gelijk in handig mp4 formaat op je stickje. En dan lijkt mij de prijs/kwaliteit+gebruikersgemak wel goed voor 300 euro (270 gezien je bij eerste bestelling 10% korting krijgt). Maar goed, hoop eigenlijk dat iemand zelf zo'n apparaat van Portta heeft en mij kan vertellen of de kwaliteit echt zo goed is.

Ik wil overigens geen VHS naar DVD recorder hebben... (gezien je die Panasonic ook aanbevool) die heb ik namelijk al (de Samsung DVD VR-350). Maar dan moet je dus weer naar een dvd schijfje kopiėren, en ik wil het liefst iets direct naar USB of harde schijf. Had dat apparaat voor 15 euro opgepikt... werkt goed hoor, maar vind het erg omslachtig en nogal een 'omweg'. Zo'n klein apparaatje hang je gewoon ertussen (of direct zonder monitor) en het neemt op... ook eventueel (retro) consoles.

De DataVideo TBC-1000 en AV Toolbox AVT-8710 zijn inderdaad 'de top' maar ver buiten mijn prijsrange met 1500-2000 euro. :D
"The truth is out there, but so are lies." - Dana Scully
  maandag 27 april 2026 @ 15:50:39 #5
492440 IW2B
I Want To Believe
pi_220665915
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 15:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Koopbanden zullen vaak een Macrovision kopieerbeveiliging hebben, ik heb begrepen dat je die de Canopus ADVC-100/110 bijvoorbeeld kan omzeilen (bepaalde toetsencombinatie indrukken ofzo), of een goede frame-TBC.
Heb zelf geen banden met Macrovision dus kan dat niet testen. Nu al helemaal niet omdat alles in kratten zit.
Maar an sich zou dat met die Portta's toch geen probleem moeten zijn? Want de banden speel je gewoon af via de normale VHS speler, die het beeld doorstuurt via de bekabeling en de Portta doet zich voor als scherm en neemt simpelweg het scherm op. Of zie ik dat nu weer te simpel allemaal? :{

Anders zouden die Macrovision banden toch ook niet met normale VHS spelers het beeld kunnen versturen naar elke willekeurige tv die aangesloten is? -O-
"The truth is out there, but so are lies." - Dana Scully
pi_220665917
quote:
16s.gif Op maandag 27 april 2026 15:48 schreef IW2B het volgende:

[..]
Ja van dat apparaat heb je dus twee types...

De VD20P-U die S-Video en AV kabel input heeft.
en de CHR202-U die AV Kabel en YPbPr input heeft.

Die tweede leek mij beter omdat YPbPr namelijk ook nog 1080 input heeft. S-Video heeft dat natuurlijk niet gezien die enkel 480 (NTSC) en 576 (PAL) heeft.

Beiden apparaten herkennen overigens of het PAL of NTSC betreft, en als ik de video's mag geloven past het apparaat zich daar vloeiend op aan.

Ook even je lange bericht nagelezen uiteraard... ik las al veel over aansluiting via firewire en capture cards, maar zie de prijzen dan of snel oplopen, of je moet inderdaad speciaal een oudere pc hebben (die hedendaags ook duur geworden zijn). Het gaat mij uiteraard om prijs/kwaliteit verhouding alsook gebruikersgemak.

Die usb zooi zijn supergoedkoop maar qua kwaliteit echt ruk, en ook niet eens gebruiksvriendelijk want je captured via OBS of een andere software. Die Portta apparaten slaan het vanuit het apparaat direct op naar een USB stick in principe. Geen software zelf voor nodig verder, en gelijk in handig mp4 formaat op je stickje. En dan lijkt mij de prijs/kwaliteit+gebruikersgemak wel goed voor 300 euro (270 gezien je bij eerste bestelling 10% korting krijgt). Maar goed, hoop eigenlijk dat iemand zelf zo'n apparaat van Portta heeft en mij kan vertellen of de kwaliteit echt zo goed is.

Ik wil overigens geen VHS naar DVD recorder hebben... (gezien je die Panasonic ook aanbevool) die heb ik namelijk al (de Samsung DVD VR-350). Maar dan moet je dus weer naar een dvd schijfje kopiėren, en ik wil het liefst iets direct naar USB of harde schijf. Had dat apparaat voor 15 euro opgepikt... werkt goed hoor, maar vind het erg omslachtig en nogal een 'omweg'. Zo'n klein apparaatje hang je gewoon ertussen (of direct zonder monitor) en het neemt op... ook eventueel (retro) consoles.

De DataVideo TBC-1000 en AV Toolbox AVT-8710 zijn inderdaad 'de top' maar ver buiten mijn prijsrange met 1500-2000 euro. :D
Ik beveel die DVD-recorders niet aan om DVD's op te nemen maar puur om in lijn te zetten tussen videorecorder en je capture device, dus als een "line TBC passthrough".

De ES10 / ES15 hebben namelijk een ingebouwde line-TBC en kunnen het beeld stabiel krijgen bij sommige probleembanden.

[ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 27-04-2026 15:59:32 ]
pi_220665922
quote:
16s.gif Op maandag 27 april 2026 15:50 schreef IW2B het volgende:

[..]
Maar an sich zou dat met die Portta's toch geen probleem moeten zijn? Want de banden speel je gewoon af via de normale VHS speler, die het beeld doorstuurt via de bekabeling en de Portta doet zich voor als scherm en neemt simpelweg het scherm op. Of zie ik dat nu weer te simpel allemaal? :{

Anders zouden die Macrovision banden toch ook niet met normale VHS spelers het beeld kunnen versturen naar elke willekeurige tv die aangesloten is? -O-
Een TV vereist geen goed synchronisatiesignaal (of wat Macrovison ook sloopt), daarom werkt een band met Macrovision wel op een TV en niet meestal niet als je hem wil capturen. Een frame-TBC herstelt dat signaal meestal weer, sommige capture dvices konden dat ook (soms een toetsencombinatie nodig om het aan en uit te zetten).

Je kan het altijd eerst proberen of het zo werkt, misschien zit er sowieso geen beveiliging op, weet niet of dat op de hoes van zo'n band zelf staat.
  maandag 27 april 2026 @ 16:00:22 #8
492440 IW2B
I Want To Believe
pi_220665976
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 15:50 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik beveel die DVD niet aan om DVD's op te nemen maar puur om in lijn te zetten tussen videorecorder en je capture device.

De ES10 / ES15 hebben namelijk een ingebouwde line-TBC en kunnen het beeld stabiel krijgen bij sommige probleembanden.
Ah ok ik snap het, maar dan moet je dus een VHS speler of een filmcamera, aansluiten op die DVD speler/recorder, en dan vervolgens weer aansluiten op je capture card/device. Is het niet zo dat je met 'hoe meer aansluitingen, hoe meer verlies' te maken hebt? Sorry voor die vragen hoor maar zoals je begrijpt ben ik in de verste verte niet zo bekend hiermee als jij. :D

Ik ga me ook even wat meer inlezen op line-TBC en frame-TBC.
"The truth is out there, but so are lies." - Dana Scully
pi_220666020
quote:
16s.gif Op maandag 27 april 2026 16:00 schreef IW2B het volgende:

[..]
Ah ok ik snap het, maar dan moet je dus een VHS speler of een filmcamera, aansluiten op die DVD speler/recorder, en dan vervolgens weer aansluiten op je capture card/device. Is het niet zo dat je met 'hoe meer aansluitingen, hoe meer verlies' te maken hebt? Sorry voor die vragen hoor maar zoals je begrijpt ben ik in de verste verte niet zo bekend hiermee als jij. :D
Ja, het beeld verliest altijd iets als je er wat tussen zet, dat geldt ook voor een TBC.
En daarom moet je zoveel mogelijk beeld beļnvloedende instellingen in zo'n Panasonic verder uitzetten.
Maar het kan wel je signaal weer stabieler maken, dus als je een band hebt met drop-outs in je capture kan een TBC dat verbeteren.

Soms is een line-TBC nodig, soms een frame-TBC, soms beiden. En het woord "TBC" werd in die tijd ook te pas en te onpas overal opgedrukt, het is niet altijd zaligmakend. Je zal echt naar ervaringen moeten kijken en van band tot band kan het resultaat verschillen. Daarom is het ook handig om altijd wat verschillende hardware te hebben zodat je "probleembanden" op verschillende manieren kan benaderen.

quote:
Ik ga me ook even wat meer inlezen op line-TBC en frame-TBC.
Altijd goed. Zie ook voorbeelden op Youtube van VHS opnamen met en zonder TBC.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 27-04-2026 16:20:46 ]
pi_220666031
quote:
16s.gif Op maandag 27 april 2026 15:50 schreef IW2B het volgende:

[..]
Maar an sich zou dat met die Portta's toch geen probleem moeten zijn?
- edit - mijn fout, blijkbaar heeft de Portta wel een S-Video aansluiting

[ Bericht 11% gewijzigd door TheFreshPrince op 27-04-2026 16:15:39 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')