Ik heb begrepen dat je een beetje geluk moet hebben met die apparaten, omdat ze wel eens van hardware veranderen inwendig en dat zie je aan de buitenkant niet.quote:Op maandag 27 april 2026 14:52 schreef IW2B het volgende:
Nu zit ik al een tijdje te kijken naar een betere optie... en zag op YouTube wel aardig wat mensen die de Portta VHS to Digital converters promoten.
Zelf mijn oog momenteel laten vallen op de CHR202-U:
https://www.port-ta.com/collections/vhs-digitizer/products/vd22p
Koopbanden zullen vaak een Macrovision kopieerbeveiliging hebben, ik heb begrepen dat je die de Canopus ADVC-100/110 bijvoorbeeld kan omzeilen (bepaalde toetsencombinatie indrukken ofzo), of een goede frame-TBC.quote:En ja ik weet dat je bandjes en dergelijke voor 8-12 euro per stuk kan laten digitaliseren bij verschillende winkels, maar dat wordt al minder snel leuk als je echt honderden bandjes hebt... en veel 'minder interessante bandjes' zou je dan ook niet zo snel overzetten. Daarnaast mag je daar vaak weer geen originele (koop)banden laten digitaliseren (ik heb bijvoorbeeld ook erg veel videobanden van jaren 80 en 90 cartoons, Nederlands gesproken, die echt niet op DVD of nieuwere media te vinden zijn). Deze wil ik op mijn PLEX server gooien voor thuisgebruik...
Ja van dat apparaat heb je dus twee types...quote:Op maandag 27 april 2026 15:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik heb begrepen dat je een beetje geluk moet hebben met die apparaten, omdat ze wel eens van hardware veranderen inwendig en dat zie je aan de buitenkant niet.
De Engelstalige reviews zijn ook vaak door mensen gemaakt die met NTSC-signaal werken, dus hoe het hier met PAL werkt is dan afwachten.
En evengoed zal je, zeker voor (S)VHS nog een TBC nodig hebben om het beeld stabiel te krijgen.
Uiteraard waar mogelijk altijd S-Video kabels gebruiken voor het beeldsignaal, geen RCA.
Maar an sich zou dat met die Portta's toch geen probleem moeten zijn? Want de banden speel je gewoon af via de normale VHS speler, die het beeld doorstuurt via de bekabeling en de Portta doet zich voor als scherm en neemt simpelweg het scherm op. Of zie ik dat nu weer te simpel allemaal?quote:Op maandag 27 april 2026 15:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Koopbanden zullen vaak een Macrovision kopieerbeveiliging hebben, ik heb begrepen dat je die de Canopus ADVC-100/110 bijvoorbeeld kan omzeilen (bepaalde toetsencombinatie indrukken ofzo), of een goede frame-TBC.
Heb zelf geen banden met Macrovision dus kan dat niet testen. Nu al helemaal niet omdat alles in kratten zit.
Ik beveel die DVD-recorders niet aan om DVD's op te nemen maar puur om in lijn te zetten tussen videorecorder en je capture device, dus als een "line TBC passthrough".quote:Op maandag 27 april 2026 15:48 schreef IW2B het volgende:
[..]
Ja van dat apparaat heb je dus twee types...
De VD20P-U die S-Video en AV kabel input heeft.
en de CHR202-U die AV Kabel en YPbPr input heeft.
Die tweede leek mij beter omdat YPbPr namelijk ook nog 1080 input heeft. S-Video heeft dat natuurlijk niet gezien die enkel 480 (NTSC) en 576 (PAL) heeft.
Beiden apparaten herkennen overigens of het PAL of NTSC betreft, en als ik de video's mag geloven past het apparaat zich daar vloeiend op aan.
Ook even je lange bericht nagelezen uiteraard... ik las al veel over aansluiting via firewire en capture cards, maar zie de prijzen dan of snel oplopen, of je moet inderdaad speciaal een oudere pc hebben (die hedendaags ook duur geworden zijn). Het gaat mij uiteraard om prijs/kwaliteit verhouding alsook gebruikersgemak.
Die usb zooi zijn supergoedkoop maar qua kwaliteit echt ruk, en ook niet eens gebruiksvriendelijk want je captured via OBS of een andere software. Die Portta apparaten slaan het vanuit het apparaat direct op naar een USB stick in principe. Geen software zelf voor nodig verder, en gelijk in handig mp4 formaat op je stickje. En dan lijkt mij de prijs/kwaliteit+gebruikersgemak wel goed voor 300 euro (270 gezien je bij eerste bestelling 10% korting krijgt). Maar goed, hoop eigenlijk dat iemand zelf zo'n apparaat van Portta heeft en mij kan vertellen of de kwaliteit echt zo goed is.
Ik wil overigens geen VHS naar DVD recorder hebben... (gezien je die Panasonic ook aanbevool) die heb ik namelijk al (de Samsung DVD VR-350). Maar dan moet je dus weer naar een dvd schijfje kopiėren, en ik wil het liefst iets direct naar USB of harde schijf. Had dat apparaat voor 15 euro opgepikt... werkt goed hoor, maar vind het erg omslachtig en nogal een 'omweg'. Zo'n klein apparaatje hang je gewoon ertussen (of direct zonder monitor) en het neemt op... ook eventueel (retro) consoles.
De DataVideo TBC-1000 en AV Toolbox AVT-8710 zijn inderdaad 'de top' maar ver buiten mijn prijsrange met 1500-2000 euro.
Een TV vereist geen goed synchronisatiesignaal (of wat Macrovison ook sloopt), daarom werkt een band met Macrovision wel op een TV en niet meestal niet als je hem wil capturen. Een frame-TBC herstelt dat signaal meestal weer, sommige capture dvices konden dat ook (soms een toetsencombinatie nodig om het aan en uit te zetten).quote:Op maandag 27 april 2026 15:50 schreef IW2B het volgende:
[..]
Maar an sich zou dat met die Portta's toch geen probleem moeten zijn? Want de banden speel je gewoon af via de normale VHS speler, die het beeld doorstuurt via de bekabeling en de Portta doet zich voor als scherm en neemt simpelweg het scherm op. Of zie ik dat nu weer te simpel allemaal?![]()
Anders zouden die Macrovision banden toch ook niet met normale VHS spelers het beeld kunnen versturen naar elke willekeurige tv die aangesloten is?
Ah ok ik snap het, maar dan moet je dus een VHS speler of een filmcamera, aansluiten op die DVD speler/recorder, en dan vervolgens weer aansluiten op je capture card/device. Is het niet zo dat je met 'hoe meer aansluitingen, hoe meer verlies' te maken hebt? Sorry voor die vragen hoor maar zoals je begrijpt ben ik in de verste verte niet zo bekend hiermee als jij.quote:Op maandag 27 april 2026 15:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik beveel die DVD niet aan om DVD's op te nemen maar puur om in lijn te zetten tussen videorecorder en je capture device.
De ES10 / ES15 hebben namelijk een ingebouwde line-TBC en kunnen het beeld stabiel krijgen bij sommige probleembanden.
Ja, het beeld verliest altijd iets als je er wat tussen zet, dat geldt ook voor een TBC.quote:Op maandag 27 april 2026 16:00 schreef IW2B het volgende:
[..]
Ah ok ik snap het, maar dan moet je dus een VHS speler of een filmcamera, aansluiten op die DVD speler/recorder, en dan vervolgens weer aansluiten op je capture card/device. Is het niet zo dat je met 'hoe meer aansluitingen, hoe meer verlies' te maken hebt? Sorry voor die vragen hoor maar zoals je begrijpt ben ik in de verste verte niet zo bekend hiermee als jij.![]()
Altijd goed. Zie ook voorbeelden op Youtube van VHS opnamen met en zonder TBC.quote:Ik ga me ook even wat meer inlezen op line-TBC en frame-TBC.
- edit - mijn fout, blijkbaar heeft de Portta wel een S-Video aansluitingquote:Op maandag 27 april 2026 15:50 schreef IW2B het volgende:
[..]
Maar an sich zou dat met die Portta's toch geen probleem moeten zijn?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |