abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220657868
Euh… oké… kijk wel ff of ik dat kan vinden in de bouwmarkt. Misschien is klemmetjes wel makkelijker, sommige van die kroonsteentjes hebben kut schroefjes die niet makkelijk los gaan met zo’n doorzichtige rode dop schroevendraaier.
pi_220657926
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 12:28 schreef Gobledygook het volgende:
Euh… oké… kijk wel ff of ik dat kan vinden in de bouwmarkt. Misschien is klemmetjes wel makkelijker, sommige van die kroonsteentjes hebben kut schroefjes die niet makkelijk los gaan met zo’n doorzichtige rode dop schroevendraaier.
Laat ook even weten als het gelukt is straks. ;)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220659646
Oké, nu het volgende obstakel. Was bij de bouwmarkt, maar kon geen losse kabels vinden zoals nu in die pot hangt. Alleen een zwarte kabel met een blauw en bruin kabeltje van binnen die je er blijkbaar uit moet priegelen. Rode kabeltjes waren nergens te bekennen, misschien dat ze bang zijn dat mensen daar bommen mee maken of zo. Het worden dus toch verschillende kleuren (bruin op zwart, en bij eentje blauw op rood? Denk ik?).

Maar het probleem is dus, die twee kabeltjes uit die grote zwarte krijgen. Ik heb zo’n tang met een schroefje die je kan verstellen die hier geloof ik voor gemaakt is, maar het lukt niet om het eruit te krijgen zonder scheurtjes te maken in die dunnere kabels. Nu is de vraag: maakt het uit dat er scheurtjes in zitten? Is er een betere manier om die twee kabels bloot te maken zonder ze te beschadigen?



Het enige voordeel is dat ik 5 meter aan kabel heb (was de kortste die ik kon vinden), dus genoeg herkansingen. Alleen voor vandaag ben ik er ff klaar mee, liep allemaal een beetje uit vandaag. Morgen verder klooien.
pi_220659806
Wat voor bouwmarkt ben je geweest dat ze daar niet het benodigde materiaal hadden? Heb je wel iemand gevraagd daar?

En ja die beschadigingen maken uit. Er kan kortsluiting ontstaan. Dus dat is geen goed idee.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220659814
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 18:57 schreef Gobledygook het volgende:
Oké, nu het volgende obstakel. Was bij de bouwmarkt, maar kon geen losse kabels vinden zoals nu in die pot hangt. Alleen een zwarte kabel met een blauw en bruin kabeltje van binnen die je er blijkbaar uit moet priegelen. Rode kabeltjes waren nergens te bekennen, misschien dat ze bang zijn dat mensen daar bommen mee maken of zo. Het worden dus toch verschillende kleuren (bruin op zwart, en bij eentje blauw op rood? Denk ik?).

Maar het probleem is dus, die twee kabeltjes uit die grote zwarte krijgen. Ik heb zo’n tang met een schroefje die je kan verstellen die hier geloof ik voor gemaakt is, maar het lukt niet om het eruit te krijgen zonder scheurtjes te maken in die dunnere kabels. Nu is de vraag: maakt het uit dat er scheurtjes in zitten? Is er een betere manier om die twee kabels bloot te maken zonder ze te beschadigen?

[ afbeelding ]

Het enige voordeel is dat ik 5 meter aan kabel heb (was de kortste die ik kon vinden), dus genoeg herkansingen. Alleen voor vandaag ben ik er ff klaar mee, liep allemaal een beetje uit vandaag. Morgen verder klooien.
Vroeger had je groen voor de fasedraad, rood voor de nuldraad, grijs of wit voor de aardedraad en zwart voor de schakeldraad.

Dat is tegenwoordig bruin voor de fasedraad, blauw voor de nuldraad, groen/geel voor de aardedraad en zwart voor de schakeldraad (gaat van bruin over op zwart vanaf de schakelaar).

Dus dat zijn de alternatieven.

Strippen van die zwarte buitenmantel kan je met een stanleymes doen, gewoon aan 2 kanten in de lengte (platte kant in het midden) een stukje insnijden en dan met de vingers splitsen. Wel van je afsnijden, anders kan je pleister gaan zoeken :P

edit: als het ronde kabel is ipv plat, dan kan je het even met een schaar rondom een stukje insnijden en dan met wat handkracht lostrekken, niet te diep snijden want dan kan je weer overnieuw. Er is wel speciaal stripgereedschap voor maar ik doe dat al sinds m'n 12e met een schaar. Je hebt 5 meter om te oefenen, dat scheelt :+

Zoals het er nu uitziet is eigenlijk niet echt acceptabel.

Je had mss beter massieve installatiedraad kunnen halen (blauw en bruin), dat is wel gewoon los op rol.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 26-04-2026 19:24:48 ]
pi_220659836
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 18:57 schreef Gobledygook het volgende:
Oké, nu het volgende obstakel. Was bij de bouwmarkt, maar kon geen losse kabels vinden zoals nu in die pot hangt. Alleen een zwarte kabel met een blauw en bruin kabeltje van binnen die je er blijkbaar uit moet priegelen. Rode kabeltjes waren nergens te bekennen, misschien dat ze bang zijn dat mensen daar bommen mee maken of zo. Het worden dus toch verschillende kleuren (bruin op zwart, en bij eentje blauw op rood? Denk ik?).

Maar het probleem is dus, die twee kabeltjes uit die grote zwarte krijgen. Ik heb zo’n tang met een schroefje die je kan verstellen die hier geloof ik voor gemaakt is, maar het lukt niet om het eruit te krijgen zonder scheurtjes te maken in die dunnere kabels. Nu is de vraag: maakt het uit dat er scheurtjes in zitten? Is er een betere manier om die twee kabels bloot te maken zonder ze te beschadigen?

[ afbeelding ]

Het enige voordeel is dat ik 5 meter aan kabel heb (was de kortste die ik kon vinden), dus genoeg herkansingen. Alleen voor vandaag ben ik er ff klaar mee, liep allemaal een beetje uit vandaag. Morgen verder klooien.
Niet om het 1 of ander maar man man man hoe krijg je dat voor elkaar. Je kunt aan je vrouw vragen of ze het eens wil proberen. Die zwarte mantel hoeft ook niet weg. Gewoon dat je aan beide kanten van de benodigde lengte +- 5 cm vrij hebt. Je hebt ook bouwfittingen, een fitting met juist dat stukje kant en klaar snoer. Gooi je de fitting weg en gebruik enkel het kabeltje.

En ook belangrijk: de KLEUR van de draad maakt geen bal uit in de zin dat ie het niet doet als ie niet rood is. :) :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220659983
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 19:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Vroeger had je groen voor de fasedraad, rood voor de nuldraad, grijs of wit voor de aardedraad en zwart voor de schakeldraad.

Dat is tegenwoordig bruin voor de fasedraad, blauw voor de nuldraad, groen/geel voor de aardedraad en zwart voor de schakeldraad (gaat van bruin over op zwart vanaf de schakelaar).

Dus dat zijn de alternatieven.

Strippen van die zwarte buitenmantel kan je met een stanleymes doen, gewoon aan 2 kanten in de lengte (platte kant in het midden) een stukje insnijden en dan met de vingers splitsen. Wel van je afsnijden, anders kan je pleister gaan zoeken :P

edit: als het ronde kabel is ipv plat, dan kan je het even met een schaar rondom een stukje insnijden en dan met wat handkracht lostrekken, niet te diep snijden want dan kan je weer overnieuw. Er is wel speciaal stripgereedschap voor maar ik doe dat al sinds m'n 12e met een schaar. Je hebt 5 meter om te oefenen, dat scheelt :+

Zoals het er nu uitziet is eigenlijk niet echt acceptabel.

Je had mss beter massieve installatiedraad kunnen halen (blauw en bruin), dat is wel gewoon los op rol.
Er was niet echt iemand om het te vragen en had geen zin om te gaan zoeken. Ze hadden ook wel losse draden, maar die waren ook niet de kleuren die ik nodig had, en ze hadden allemaal garenamen. Fasedraad ofzo, nuldraad, een groen gele aardedraad geloof ik en nog wat dingen. Geen idee wat dat allemaal betekent, dus ben maar voor deze gegaan. Als het echt niet lukt kan ik morgen nog wel ff terug rijden voor wat anders, maarja das wel 8 euro weggegooid dan.
pi_220660019
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 19:15 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Niet om het 1 of ander maar man man man hoe krijg je dat voor elkaar. Je kunt aan je vrouw vragen of ze het eens wil proberen. Die zwarte mantel hoeft ook niet weg. Gewoon dat je aan beide kanten van de benodigde lengte +- 5 cm vrij hebt. Je hebt ook bouwfittingen, een fitting met juist dat stukje kant en klaar snoer. Gooi je de fitting weg en gebruik enkel het kabeltje.

En ook belangrijk: de KLEUR van de draad maakt geen bal uit in de zin dat ie het niet doet als ie niet rood is. :) :)
Ja gewoon met zo’n striptang, het schroefje instellen op een willekeurige stand en dan knijpen alsof het een lieve lust is. Alleen is het bij de eerste poging niet diep genoeg, dus dan krijg ik dat zwarte er niet af, en bij de tweede poging weer te diep waardoor ik die scheurtjes krijg.

Is 5cm trouwens niet wat veel? Heb ook van die waga klemmetjes gekocht waar iemand een plaatje van postte, maar die zijn best klein. Nog niet geprobeerd die erop te zetten, dat wordt de volgende ellende (als dit lukt)
pi_220660038
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 19:46 schreef Gobledygook het volgende:

[..]
Ja gewoon met zo’n striptang, het schroefje instellen op een willekeurige stand en dan knijpen alsof het een lieve lust is. Alleen is het bij de eerste poging niet diep genoeg, dus dan krijg ik dat zwarte er niet af, en bij de tweede poging weer te diep waardoor ik die scheurtjes krijg.
Die striptangen zijn eigenlijk niet bedoeld voor zo'n buitenmantel. En die met schroef zijn voor draad ook niet heel fijn, lastig af te stellen. Ik heb zelf meerdere striptangen die "zelf stellend" zijn.
Maar als je het niet zo vaak gebruikt is dat wel weer een forse investering.

quote:
Is 5cm trouwens niet wat veel? Heb ook van die waga klemmetjes gekocht waar iemand een plaatje van postte, maar die zijn best klein. Nog niet geprobeerd die erop te zetten, dat wordt de volgende ellende (als dit lukt)
Voor de Wago 221 moet je ongeveer 11mm draad "blank" strippen. Met 5cm bedoelt hij vast de buitenmantel.

Verder gewoon "lekker prutsen" en blijven proberen, je wordt handiger door te doen.
pi_220660045
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 19:46 schreef Gobledygook het volgende:

[..]
Ja gewoon met zo’n striptang, het schroefje instellen op een willekeurige stand en dan knijpen alsof het een lieve lust is. Alleen is het bij de eerste poging niet diep genoeg, dus dan krijg ik dat zwarte er niet af, en bij de tweede poging weer te diep waardoor ik die scheurtjes krijg.

Is 5cm trouwens niet wat veel? Heb ook van die waga klemmetjes gekocht waar iemand een plaatje van postte, maar die zijn best klein. Nog niet geprobeerd die erop te zetten, dat wordt de volgende ellende (als dit lukt)
Gooi die Waga dingen weg. Het is niks. Gewoon kroonsteentje is al bijna 100 jaar vertrouwd en werkend. Laat je niet gek maken. Het is eenvoudige materie. Je moet geen striptang gebruiken als je niet weet hoe dat moet. Het kan gewoon voorzichtig met een stanleymes er tussendoor. Dan beschadig je niks. Laat anders de vrouw het doen, die hebben nou eenmaal een fijnere motoriek en veel geduld. En als je dat niet wilt doen koop dan een bouwfitting voor 3 euro 49 of zo. Die heeft precies het draadje kant en klaar wat je nodig hebt. Klaar voor gebruik.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220660077
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 19:50 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Gooi die Waga dingen weg. Het is niks.
Wago is fantastisch, het is eenvoudig, het is 100% geschikt en veilig (zowel soepel als massieve draad), kan hele hoge stromen aan en je kan door de transparante behuizing zien of de draad er ver genoeg in zit.

quote:
Gewoon kroonsteentje is al bijna 100 jaar vertrouwd en werkend.
Kroonsteentjes zijn niet geschikt voor soepele draad, alleen als je adereindhulsjes gebruikt of kroonstenen met drukplaat. Het is niet voor niets dat alle lampen en lampfittingen met adereindhulsjes op het uiteinde geleverd worden.

Dus nee, niet "gewoon" kroonsteentjes, dat is niet vertrouwd.
pi_220660085
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 19:50 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Gooi die Waga dingen weg. Het is niks. Gewoon kroonsteentje is al bijna 100 jaar vertrouwd en werkend. Laat je niet gek maken. Het is eenvoudige materie. Je moet geen striptang gebruiken als je niet weet hoe dat moet. Het kan gewoon voorzichtig met een stanleymes er tussendoor. Dan beschadig je niks. Laat anders de vrouw het doen, die hebben nou eenmaal een fijnere motoriek en veel geduld. En als je dat niet wilt doen koop dan een bouwfitting voor 3 euro 49 of zo. Die heeft precies het draadje kant en klaar wat je nodig hebt. Klaar voor gebruik.
Oke nu snap ik er geen reet meer van 😂 maar is die kabel die ik nu heb wel geschikt voor een kroonsteen? Want deze is heel flexibel en buigbaar, maar bij de kabels die uit dat plafond komen zijn de metalen uiteindes niet te buigen, heel stug.
pi_220660094
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 19:54 schreef Gobledygook het volgende:

[..]
Oke nu snap ik er geen reet meer van 😂 maar is die kabel die ik nu heb wel geschikt voor een kroonsteen? Want deze is heel flexibel en buigbaar, maar bij de kabels die uit dat plafond komen zijn de metalen uiteindes niet te buigen, heel stug.
De kabel is niet geschikt voor kroonsteen, er zit soepele draad in (en je hebt vast geen krimptang en adereindhulsjes).

Maar met Wago maakt dat niet uit, daar mag zowel soepele als stugge draad in.
pi_220660107
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 19:54 schreef Gobledygook het volgende:

[..]
Oke nu snap ik er geen reet meer van 😂 maar is die kabel die ik nu heb wel geschikt voor een kroonsteen? Want deze is heel flexibel en buigbaar, maar bij de kabels die uit dat plafond komen zijn de metalen uiteindes niet te buigen, heel stug.
Ja je kunt middels een kroonsteen flexibel draad aansluiten op die keiharde massieve draden. Dat werkt makkelijker.

Of anders dit:



Ik zei bouwfitting maar het is verhuisfitting. Maak die fitting open en schroef de draad los en Bob is your Uncle. Kost je drie euro nog wat.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220660122
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 19:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
en je hebt vast geen krimptang en adereindhulsjes
Ga toch weg man. Dat is totaal onnodig. Als je flexibel spul twist dan blijft het 300 jaar zitten in een kroonsteen. Krimptang en "adereindhulsjes" is voor elektra fetisjisten die elkaar de meterkast showen. Niet voor normale mensen. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220660131
https://info.elektroshop.nl/elektrische-draden-verbinden

quote:
Verbind soepele draden met een kroonsteenje aan elkaar

Wanneer soepel draden (draden met meerdere losse draadjes) aan elkaar worden verbonden, dan kunnen deze draden eenvoudig met een kroonsteentje worden verbonden. Deze situatie doet zich voor, bijvoorbeeld wanneer je draden met elkaar verbind om een lamp aan te sluiten.

Vaak zijn lasklemmen niet geschikt om soepele draden met elkaar te verbinden, uitzonderingen zijn de WAGO 222 lasklemmen en WAGO 221 lasklemmen. Met deze klemmen kunnen soepele draden wel worden verbonden.

Houd er wel rekening mee dat wanneer je een kroonsteentje gebruikt voor het verbinden van soepele draden, de kans bestaat dat de draden gaan rafelen. Een draad die rafelt, wordt dunner waardoor er meer stroom door de rest van de draden loopt wat uiteindelijk kan leiden tot brand. Voorkom dit door eindaderhulzen over de draden te knijpen.
pi_220660137
Ik probeer beide wel en kijk dan wat het beste werkt I guess 🤷🏻♂
pi_220660142
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 19:58 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ga toch weg man. Dat is totaal onnodig. Als je flexibel spul twist dan blijft het 300 jaar zitten in een kroonsteen. Krimptang en "adereindhulsjes" is voor elektra fetisjisten. Niet voor normale mensen. :)
Ik ga hier geen verkeerd en onveilig advies geven en ik ga ook niet akkoord met onveilig advies.

Juist "normale mensen" beschikken dankzij het internet over alle informatie om het goed en veilig aan te sluiten en daardoor kunnen we voor eens en altijd afrekenen met dit soort gepruts met kroonsteentjes.
pi_220660171
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 20:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
met dit soort gepruts met kroonsteentjes.
Jij bent gewoon een mafkees met je accu's en elektra fascisme hobby met dwingend voorschrift. Voor de gewone man hebben we gewoon het kroonsteentje. Bewezen goed.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220660201
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 20:03 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Jij bent gewoon een mafkees met je accu's en elektra fascisme. Voor de gewone man hebben we gewoon het kroonsteentje. Bewezen goed.
Kroonsteentjes zijn juist bewezen onveilig als je ze onjuist gebruikt, zeker als je er niet zo vaak mee werkt.

Je staat zo'n lamp bij het plafond boven je hoofd te monteren, je ziet niet goed hoever de draden er in gaan, je ziet niet goed of de draden goed klemmen onder de schroeven.

Met Wago 221 geen twijfel, je ziet precies wat je doet, het is veilig, het is er voor bedoeld.

Adereindhulsjes op soepele draad is ook een alternatief, monteer ik altijd als het toch in een kroonsteen moet.
Dat is geen "elektra facisme", dat is puur brandveiligheid.

Je helpt TS helemaal niet om het goed te doen.
pi_220660213
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 20:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
je bent alleen met je gekwetste ego bezig.
Ja dat zal het zijn. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220660243
Dit is volgens mij wel redelijk gelukt nu, heb het geprobeerd met een schaar en stanley mes. Met mes werkt net wat beter voor mij, omdat ik met een schaar nog steeds niet echt weet hoe hard ik moet knijpen.

pi_220660290
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 20:13 schreef Gobledygook het volgende:
Dit is volgens mij wel redelijk gelukt nu, heb het geprobeerd met een schaar en stanley mes. Met mes werkt net wat beter voor mij, omdat ik met een schaar nog steeds niet echt weet hoe hard ik moet knijpen.

[ afbeelding ]
Priegel er maar eens 1 in een Wago 221 klem om te testen.

Dus lipje ~90 graden omhoog, draad er tot einde indrukken, lipje sluiten.
Even aan trekken, mag niet loskomen.

Van de zijkant gezien (desnoods met zaklampje) moet de draad ongeveer tot het einde komen en bij de rand waar de draad in de klem gaat mag geen draad blanco zijn.

Als de draad zo'n 10 tot 12mm is, zou het altijd goed moeten gaan.

Meer is het niet.
De stugge draad (uit het plafond) kan dan in 1 van de andere gaatjes van de Wago koppeling, ook op ongeveer 11mm lengte.

Omdat je oude kleuren hebt: groen (of zwart) aan bruin (fase), rood aan blauw (nul).

Als je een spanningzoeker hebt (je had het over een schroevendraaier met rode dop) dan kan je daar de "fase" mee vinden en testen. Op fase zou hij moeten oplichten.
pi_220660317
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 20:13 schreef Gobledygook het volgende:
Dit is volgens mij wel redelijk gelukt nu, heb het geprobeerd met een schaar en stanley mes. Met mes werkt net wat beter voor mij, omdat ik met een schaar nog steeds niet echt weet hoe hard ik moet knijpen.

[ afbeelding ]
Kijk dit is helemaal goed. Aan de andere kant hetzelfde. Het vrije koper mag best iets korter (+- 1cm) kan je met de schaar knippen.

En nog even voor de Prins: tientallen miljarden gloeilampfittingen op aarde werken volgens hetzelfde principe als een kroonsteen. Eenvoudig twee gaten waar het draadje ingaat en dat schroef je vast. Dat is niet "gevaarlijk" zo blijkt uit de praktijk.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220660328
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2026 20:21 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Kijk dit is helemaal goed. Aan de andere kant hetzelfde. Het vrije koper mag best iets korter (+- 1cm) kan je met de schaar knippen.

En nog even voor de Prins: tientallen miljarden gloeilampfittingen op aarde werken volgens hetzelfde principe als een kroonsteen. Eenvoudig twee gaten waar het draadje ingaat en dat schroef je vast. Dat is niet "gevaarlijk" zo blijkt uit de praktijk.
Gloeilampfittingen schroef je direct vast op de stugge, massieve draad uit de centraaldoos en dat mag inderdaad.
Of aan soepele draad, met adereindhulsjes.

Daarom zit er op alle draad van lampsnoeren (ook van verhuisfittingen) al een adereindhulsje, zelfs op die van de Action. Zolang je die er niet afknipt, kan je prima een kroonsteen gebruiken voor dat soort verbindingen.

Als je iets doet, doe het dan veilig en goed. Prutsers zijn er genoeg.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')