abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220653100
Hoi,

Vraagje:

Ik heb twee plekken in huis waar geen lamp aan het plafond zit, alleen een kroonsteentje met twee kabels. Nu wil ik hier lampen ophangen, alleen de kabeltjes zijn te kort. Bij eentje is het rode kabeltje denk wel lang genoeg, alleen het zwarte kabeltje is te kort. Bij de ander zijn ze allebei te kort. Ik heb geprobeerd er een hengst aan te geven, maar ze komen er niet verder uit. Is het mogelijk om deze kabeltjes langer te maken, en is dat moeilijk?

Dit zijn de plafond gat dingen:





Trouwens: bij eentje zit zo'n wit deksel ding, bij de ander helemaal niks. Maakt dat nog uit voor het ophangen van de lamp? Kan ik die er zo opschroeven zonder die deksel ding?

Dit is de lamp die ik wil ophangen:



En dan nog iets, ik las iets over dat je een aarde kabel moet hebben bij metalen plafond lampen. Alleen bij mij zitten er bij beide gaten maar twee kabels. Is dat echt nodig? Ik heb nog even gekeken bij een kamer waar al een lamp hing toen ik hier kwam, en die heeft ook geen aarde kabel:



Oh ja, en dan nog iets: bij twee van deze gaten zit dus een zwarte kabel en een rode/oranje, bij de ander zit een zwarte en een blauwe. Wat betekent dat?

Als iemand me een eindje kan helpen zou dat fijn zijn. Niet teveel vaktermen aub, ik ben een nitwit met elektra aansluiten.
pi_220653215
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 18:20 schreef Gobledygook het volgende: Niet teveel vaktermen aub, ik ben een nitwit met elektra aansluiten.
Stap 1. Zet de stroom eraf in de meterkast.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220653218
Witte deksel kan achterwege blijven.

Aarde is volgens mij niet per se nodig.

Kabels die te kort zijn kun je gewoon met kroonsteentje en stukje kabel verlengen.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220653221
Verder kom ik ook niet.

:@ #lefthandbv :@
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220653254
quote:
3s.gif Op zaterdag 25 april 2026 18:40 schreef vosss het volgende:

[..]
Stap 1. Zet de stroom eraf in de meterkast.
Die wist ik gelukkig nog, in de meterkast hebben ze zo'n prachtig schemaatje gemaakt met welke groep wat is. Maarre, die stukjes kabel. Haal je dat gewoon in de bouwmarkt? Maakt het nog uit welke kleur (zelfde kleur is denk het handigst)?
pi_220653256
Kabels kun je door dat grote gat onder de fitting doorvoeren.

Lamp moet wel omgedraaid worden voordat je hem vast schroeft. :+

En de kabel moet er dan ook al door gestoken zijn. Daarna 1 kabel in de ene aansluiting en de andere kabel in de andere aansluiting vastschroeven en dan de stroom/aardlek weer erop en dan moet het werken.

Maargoed, dit soort dingen zijn voor mij normaliter ook gewoon een zaterdagmiddag project met een paar potten bier erbij. De gaten in de lamp matchen nooit met de gaten in dat plafondding bij mij, dan blijkt ik niet de juiste schroeven te hebben, of kabels te kort en wel kroonsteentjes maar geen kabel of andersom en weer naar de winkel moeten.

Man man man wat een ellende altijd.
Ik heb er een tyfushekel aan. :@

Er komt vast iemand vertellen hoe het moet die er wel verstand van heeft, want ik heb dat echt niet :+ :@
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220653271
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 18:46 schreef Gobledygook het volgende:

[..]
Die wist ik gelukkig nog, in de meterkast hebben ze zo'n prachtig schemaatje gemaakt met welke groep wat is. Maarre, die stukjes kabel. Haal je dat gewoon in de bouwmarkt? Maakt het nog uit welke kleur (zelfde kleur is denk het handigst)?
Ik zou de aardlek omgooien, zo'n schema is alleen handig als het 100% klopt. En dat weet je waarschijnlijk niet.

Kabels gewoon bij de bouwmarkt en dan zou ik ff vragen en vertellen wat je er mee wilt doen. Die krijgen daar de hele dag "domme" vragen dus daar moet je niks mee zitten. :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
  Redactie Frontpage zaterdag 25 april 2026 @ 19:02:08 #8
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220653439
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 18:46 schreef Gobledygook het volgende:

[..]
Die wist ik gelukkig nog, in de meterkast hebben ze zo'n prachtig schemaatje gemaakt met welke groep wat is. Maarre, die stukjes kabel. Haal je dat gewoon in de bouwmarkt? Maakt het nog uit welke kleur (zelfde kleur is denk het handigst)?
Laat het alsjeblieft doen door iemand die er enigszins kennis van heeft
pi_220653485
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 19:02 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Laat het alsjeblieft doen door iemand die er enigszins kennis van heeft
Ja precies. Al is een kabel van dezelfde dikte prima ookal is het een andere kleur.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  Redactie Frontpage zaterdag 25 april 2026 @ 19:05:10 #10
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220653491
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 19:04 schreef Chinless het volgende:

[..]
Ja precies. Al is een kabel van dezelfde dikte prima ookal is het een andere kleur.
Nee, met stroom moet je niet gaan kloten met kleuren
pi_220653536
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 19:02 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Laat het alsjeblieft doen door iemand die er enigszins kennis van heeft
Ik heb niemand anders die het kan doen helaasch (woon alleen)
  Redactie Frontpage zaterdag 25 april 2026 @ 19:10:58 #12
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220653589
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 19:07 schreef Gobledygook het volgende:

[..]
Ik heb niemand anders die het kan doen helaasch (woon alleen)
Is het van de woningbouw?
pi_220653598
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 19:10 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Is het van de woningbouw?
Ja, maar die gaan denk geen lampen ophangen. Die komen alleen als er echt wat mankeert ergens, interieur etc is voor jezelf.
  Redactie Frontpage zaterdag 25 april 2026 @ 19:14:52 #14
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220653622
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 19:13 schreef Gobledygook het volgende:

[..]
Ja, maar die gaan denk geen lampen ophangen. Die komen alleen als er echt wat mankeert ergens, interieur etc is voor jezelf.
Nee ophangen niet, maar wel zorgen dat er een degelijk aansluitpunt komt.
  zaterdag 25 april 2026 @ 19:15:19 #15
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220653627
Kleur op kleur en je bent elektromonteur.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_220653667
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 19:14 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Nee ophangen niet, maar wel zorgen dat er een degelijk aansluitpunt komt.
Dat zit er op zich wel, alleen de lampen die ik wil kan ik zo niet ophangen. Op één van die plekken hing eerst een soort baby lamp, zo eentje aan een draad met een kap aan het eind. Die zat aangesloten dmv een kroonsteentje dus de korte kabel was daar geen probleem
pi_220653953
Dat rood is gewon een heel oude draad.

Zwart is na een schakelaar
Blauw is neutraal
Bruin is spanning
Groen/geel is aarde
Rood is de heel erg oude neutraal.
Groen is de oude spanning

Ga niet aan draden trekken, daar kunnen ze alleen maar van beschadigen.

Als je verkeerde kleuren gebruikt werkt het wel maar iemand die na jou er aan gaat zitten laat volkomen terecht enige vloeken horen. Dus niet doen.

Je kunt tussen het kroonsteentje en de lamp prima met soepele draad werken Tweeling snoer bijvoorbeeld, werkt een stuk makkelijker
Die zonder kroonsteentje zet daar zo'n ding op en er nooit meer van af halen.

Een plafondlamp raak je nooit aan dus aarde zou ik niet zo druk om maken.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_220653975
En eh, je kan een beetje zoeken of er gaten in de plaat overeen komen met de schroeven in de plafonddoos. Anders kan je gaten boren, bij de hoeken van je plafonddoos heb je de minste kans dat er draden onder zitten.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_220654031
In die lamp zitten al gaten zodat het precies past op de schroefgaten van foto 1. Foto 2 plaatje is voor een hanglamp.
Kan je eraf schroeven en dan heb je precies hetzelfde. Dus dat gaat vast wel lukken.

Aarde is niet perse noodzakelijk. Meestal wel in de badkamer.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220654869
Oke dus ik moet alleen die twee draden door de lamp halen, een kroonsteentje erop zetten aan de binnenzijde van de lamp, en dan twee nieuwe stukkies draad verbinden tussen de kroonsteentje en de lamp. Dat moet wel lukken denk
pi_220656317
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 22:04 schreef Gobledygook het volgende:
Oke dus ik moet alleen die twee draden door de lamp halen, een kroonsteentje erop zetten aan de binnenzijde van de lamp, en dan twee nieuwe stukkies draad verbinden tussen de kroonsteentje en de lamp. Dat moet wel lukken denk
Bijna goed. Het kroonsteentje kan je beter buiten de lamp houden, als je dan de lamp moet vervangen kan je dat kroonsteentje gewoon laten zitten namelijk. Flexibel draad is ook handiger door gaatjes te duwen en in bochten te manipuleren. Laat dat stugge installatiedraad dus maar lekker zo veel mogelijk in die doos in het plafond.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_220656778
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 april 2026 18:41 schreef vosss het volgende:

Kabels die te kort zijn kun je gewoon met kroonsteentje en stukje kabel verlengen.
Kroonsteentjes het liefst niet gebruiken, die drukken de losse draadjes van soepele draad onder de schroef vandaan en het is moeilijk inschatten hoeveel contactoppervlak er over blijft. Dat gaat bij gewone belasting vaak wel goed maar bij een kortsluiting in de lamp wordt dat je zwakke verbinding en kan dat het daar gaat roken ipv de automaat er uit vliegt. Je moet altijd er vanuit gaan dat er kortsluiting kan ontstaan en dan wil je dat je automaat (stop) de zwakste schakel is in de verbinding en er uit vliegt.

Dus sowieso niet een kroonsteen met soepele kabel, tenzij je er adereindhulzen op hebt gezet (of kroonsteen gebruikt met "drukplaat" maar die zie je weinig in het wild).

Wago 221 is een veiligere oplossing voor het verlengen, is geschikt voor zowel soepele als stugge kabel.

Dus dit mag in een kroonsteen:



En dit niet (tenzij kroonsteen met "drukplaat"):



Dat hele volksstammen dat al decennia doen, maakt me niet uit, je kan het vanaf nu goed doen.

Hoe dan wel?
Om ruimte te besparen kan je deze "inline" modellen gebruiken maar gewone Wago 221 kan ook natuurlijk.





[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 26-04-2026 10:21:29 ]
pi_220657053
Ik wist wel dat iemand met verstand ervan zich zou melden in dit topic. _O_

Ik heb die dingen ook wel eens gebruikt, maar dat was omdat ik toen geen kroonsteentjes had en dacht: "nou, dit zal ook vast wel werken".

Wist ik veel dat dat veel beter was. :@ :')
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220657168
quote:
14s.gif Op zondag 26 april 2026 10:31 schreef vosss het volgende:
Ik wist wel dat iemand met verstand ervan zich zou melden in dit topic. _O_

Ik heb die dingen ook wel eens gebruikt, maar dat was omdat ik toen geen kroonsteentjes had en dacht: "nou, dit zal ook vast wel werken".

Wist ik veel dat dat veel beter was. :@ :')
In principe is Wago 221 ook maar een veredeld kroonsteentje natuurlijk, alleen werkt het met klemmetjes i.p.v. schroefjes. Nadeel van klemmetjes is wel dat ze na verloop van tijd wat van hun klemkracht kunnen verliezen, waardoor de draden wat minder stevig vast blijven zitten dan met een schroefje. Maar het ziet er allemaal wel wat mooier en gelikter uit.
pi_220657352
quote:
7s.gif Op zondag 26 april 2026 10:52 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
In principe is Wago 221 ook maar een veredeld kroonsteentje natuurlijk, alleen werkt het met klemmetjes i.p.v. schroefjes.
Dat is een groot verschil, de schroefjes drukken de soepele draad uiteen, de klemmen (of drukplaat bij kroonstenen met drukplaat) houden het bij elkaar.

quote:
Nadeel van klemmetjes is wel dat ze na verloop van tijd wat van hun klemkracht kunnen verliezen, waardoor de draden wat minder stevig vast blijven zitten dan met een schroefje. Maar het ziet er allemaal wel wat mooier en gelikter uit.
Er is geen enkel bewijs voor dat Wago verbindingsklemmen hun klemkracht verliezen, ze worden ook in zware installaties gebruikt.

In Duitsland wordt dat mechanisme al 40 jaar gebruikt in woningen en Wago zelf maakt al verbindingen met veerklemmen sinds de jaren '50.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')