abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 28 april 2026 @ 16:28:27 #51
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220672232
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 16:01 schreef Silenus het volgende:

Dus jij zegt dat al die grote bedrijven die nu 10% van hun personeelsbestand eruit gooien (ABN Amro, ING, Meta) 'het niet snappen' en voorstellingsvermogen missen?
Het is meer het grotere plaatje. Banken zullen in de toekomst vast kleiner worden, dat werden ze sowieso al jaren. Dertig jaar geleden waren er nog gebouwen vol klerken die de hele dag girobetaalkaarten zaten in te voeren. Niemand mist die werkgelegenheid.

Maar het betekent niet dat die welvaart die die AI voor ons creeert in een zwart gat verdwijnt. Die is er nog steeds en dat kan in nieuwe dingen worden geinvesteerd. De mens is namelijk nooit tevreden en verzint weer nieuwe dingen, en dus zijn er mensen die dan weer aan het werk moeten om dat te realiseren.

We hebben ook niet een grote hoeveelheid werkloze scheppers omdat de shovel er is. Dit soort automatiseringen zorgen nou juist dat onse levensstandaard omhoog is gegaan, omdat we met de beschikbare mensen meer voor elkaar krijgen. Dus kunnen er nieuwe doelen gesteld worden en ontstaan er nieuwe banen. En daarvoor ontbreekt bij velen het voorstellingsvermogen.
  dinsdag 28 april 2026 @ 16:38:31 #52
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220672313
copilot is nu de eerste die gestopt is met gesubsidieerde tokens(met als gevolg dat o.a. het gebruik van claude opus 27x zo duur is geworden), vermoedelijk zal de rest wel volgen; ik vermoed wanneer mensen de echte prijs moeten betalen voor wat ze verbruiken het de gemoederen rond de AI adoptie wel wat zal temperen, zeker binnen de context van replacement.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_220672592
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 16:01 schreef Silenus het volgende:
Dus jij zegt dat al die grote bedrijven die nu 10% van hun personeelsbestand eruit gooien (ABN Amro, ING, Meta) 'het niet snappen' en voorstellingsvermogen missen?
Misschien weet je het niet omdat je nog niet zoveel levenservaring hebt, maar 10 jaar terug, 15 jaar terug, 20 jaar terug en 25 jaar terug kondigden exact dezelfde soort grote bedrijven ook voortdurend reorganisatie-rondes aan..
waarbij dan een bepaald percentage van het personeel ontslagen werd en personeelsbedtanden teruggebouwd moest worden...

enkel voor ABN/AMRO

5 jaar terug:
https://nieuws.nl/economi(...)en-nog-niet-in-zicht
hier bv 10 jaar terug
https://nos.nl/artikel/21(...)p-komst-bij-abn-amro
15 jaar terug
https://www.vrt.be/vrtnws(...)roenfortis-1-642213/

en 20 jaar terug
https://www.volkskrant.nl(...)-nederland~b511a83d/

dit artikel maakt zelfs een leuke opsomming van ontslagrondes bij ABNO/AMRo vanaf 1995
https://www.iex.nl/Artikel/26016/15000-ontslagen.aspx

Het is domweg deel van hun bedrijfsvoering en bewust ingepland bij het aannemen van personeel:
ze nemen graag makkelijk een grote groep jonge personen aan, en zien vanzelf wel welke zich daarvan standhouden en welke vertrekken en wie dan alsnog te weinig presteert en teveel kost, gaat er bij ontslagrondes uit...

AI is daarbij nu gewoon een leuke excuus-truc...
Natuurlijk zal de werkwijzes zeker enorm veranderen door invoering van AI in bedrijfsprocessen, maar eigenlijk leid dit vooral tot een behoefte aan meer (en nioeuw aangenomen) jong personeel...
de ouderen die zich niet snel genoeg kunnen aanpassen vliegen eruit.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 28 april 2026 @ 17:59:00 #54
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_220672738
Maar die ouderen vinden dus zo weer een nieuwe baan, immers komen er steeds weer nieuwe banen bij. Dat begrijp ik althans uit jullie woorden?
Gourmetten of steengrillen?
  dinsdag 28 april 2026 @ 17:59:46 #55
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220672743
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 17:59 schreef Silenus het volgende:
Maar die ouderen vinden dus zo weer een nieuwe baan, immers komen er steeds weer nieuwe banen bij. Dat begrijp ik althans uit jullie woorden?
Nee.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_220672771
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 17:59 schreef Silenus het volgende:
Maar die ouderen vinden dus zo weer een nieuwe baan, immers komen er steeds weer nieuwe banen bij. Dat begrijp ik althans uit jullie woorden?
Als die ouderen in de ICT werken of iets met computers moeten: lastig, een snel veranderende wereld neemt niet graag ouderen aan. En ontslagrondes zullen er altijd blijven, dat ligt niet aan AI. En dan hebben ouderen vaak de grootste problemen.

Dat maakt die Vijlbrief met zijn 'periodes van hogere werkloosheid komen vanaf nu nooit meer voor, de toekomst is namelijk totaal anders dan het verleden, dus de WW kan wel grotendeels worden afgeschaft' ook zo wereldvreemd.
  dinsdag 28 april 2026 @ 18:17:40 #57
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220672885
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 18:04 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als die ouderen in de ICT werken of iets met computers moeten: lastig, een snel veranderende wereld neemt niet graag ouderen aan. En ontslagrondes zullen er altijd blijven, dat ligt niet aan AI. En dan hebben ouderen vaak de grootste problemen.

Dat maakt die Vijlbrief met zijn 'periodes van hogere werkloosheid komen vanaf nu nooit meer voor, de toekomst is namelijk totaal anders dan het verleden, dus de WW kan wel grotendeels worden afgeschaft' ook zo wereldvreemd.
Starters hebben het momenteel ook heel moeilijk in de VS, of eigenlijk, hadden het een vrij lange periode erg zwaar in de IT; het aantal software engineering vacatures trekt al weer sterk aan daar.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_220695873
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 17:28 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Misschien weet je het niet omdat je nog niet zoveel levenservaring hebt, maar 10 jaar terug, 15 jaar terug, 20 jaar terug en 25 jaar terug kondigden exact dezelfde soort grote bedrijven ook voortdurend reorganisatie-rondes aan..
waarbij dan een bepaald percentage van het personeel ontslagen werd en personeelsbedtanden teruggebouwd moest worden...

enkel voor ABN/AMRO

5 jaar terug:
https://nieuws.nl/economi(...)en-nog-niet-in-zicht
hier bv 10 jaar terug
https://nos.nl/artikel/21(...)p-komst-bij-abn-amro
15 jaar terug
https://www.vrt.be/vrtnws(...)roenfortis-1-642213/

en 20 jaar terug
https://www.volkskrant.nl(...)-nederland~b511a83d/

dit artikel maakt zelfs een leuke opsomming van ontslagrondes bij ABNO/AMRo vanaf 1995
https://www.iex.nl/Artikel/26016/15000-ontslagen.aspx

Het is domweg deel van hun bedrijfsvoering en bewust ingepland bij het aannemen van personeel:
ze nemen graag makkelijk een grote groep jonge personen aan, en zien vanzelf wel welke zich daarvan standhouden en welke vertrekken en wie dan alsnog te weinig presteert en teveel kost, gaat er bij ontslagrondes uit...

AI is daarbij nu gewoon een leuke excuus-truc...
Natuurlijk zal de werkwijzes zeker enorm veranderen door invoering van AI in bedrijfsprocessen, maar eigenlijk leid dit vooral tot een behoefte aan meer (en nioeuw aangenomen) jong personeel...
de ouderen die zich niet snel genoeg kunnen aanpassen vliegen eruit.
Dit is iets te kort door de bocht, centraal probleem van ABN is Operational costs, ofwel wat zijn de kosten ten opzichte wat je verdient, ABN is een relatief kleine speler op zakelijk gebied, kortom je kosten van het personeel zijn niet zozeer zo hoog, maar meer dat je weinig hele grote deals doet.
Overigens zijn er in de verschillende ontslagrondes ook verschillende redenen op te voeren, zonder heel erg in detail te gaan merk ik dat er heel veel mensen vrij licht werk doen, maar omdat ze er al lang zitten wel een dik salaris hebben, ik heb regelmatig contact met een collega die alleen als taak heeft om usermanagement uit te voeren, kortom hij krijgt nieuwe lijst van mensen, en hij zorgt dat ze in het systeem komen, en dat soort mensen verdienen daar gerust een kleine 2 keer modaal. Nu is mijn werk om dit soort dingen te automatiseren, en je ziet ook dat ze vooral dit soort mensen er uit proberen te krijgen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220696377
Ik maak me er niet zo druk om. Ja, de rol van de IT-er (voor zover je over 'de IT-er' kunt spreken) verandert, maar dat is van alle tijden. AI werkt nu prima als het gaat om goed afgebakende werkzaamheden, maar in situaties waarin de specificaties een stuk vager zijn, of sterker nog niet eens bestaan is AI eerder een pain in the ass dan een oplossing.

En ja, ook dit zal AI wel kunnen op termijn, maar er zullen altijd mensen tussen moeten zitten. Al is het maar omdat er toch iemand moet snappen wat er gebouwd is en onderhouden moet worden.
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
pi_220704001
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 april 2026 12:20 schreef phpmystyle het volgende:
Wat doe je voor werk?

Er is al decennia lang een dreiging dat white collar jobs zullen verdwijnen, het gebeurt steeds niet. Misschien nu wel, maar historisch gezien wordt het nogal overdreven.
Ontkennen dat AI een enorme impact gaat hebben op werkgelegenheid is hetzelfde als in de vorige eeuw denken dat het met het internet niet zo'n vaart zal lopen...

Ik denk dat zo'n 80 % van al het kantoorwerk gaat verdwijnen. Mijn advies aan kantoormuizen: omscholen, omscholen, omscholen.
pi_220704067
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 13:04 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Ontkennen dat AI een enorme impact gaat hebben op werkgelegenheid is hetzelfde als in de vorige eeuw denken dat het met het internet niet zo'n vaart zal lopen...
Of is hetzelfde als denken dat de automatisering niet alle banen ging overnemen, of de robotisering. Werd ook allemaal voorspeld. We zouden nu allang allemaal max 16 uur in de week werken, volgens alle voorspellingen. Omdat er niet meer werk zou zijn.

Mijn advies: wacht rustig af, als er wat gaat gebeuren gaat het gegarandeerd geleidelijk en zul je waarschijnlijk vooral een wat veranderde functie krijgen. AI kan zelf immers niets. En vooral: maak je meer zorgen over de komende economische crisis dan AI wat werk betreft.
pi_220705242
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 13:10 schreef Hanca het volgende:
....AI kan zelf immers niets....
"Dat AI 'zelf niets kan' is een klassieke denkfout die we al bij de uitvinding van de stoommachine hoorden. Een graafmachine kan 'zelf' ook niets, maar hij vervangt wel 100 man met schoppen.De crux is: AI hoeft niet autonoom te willen om banen overbodig te maken. Het hoeft alleen maar efficiënter, sneller en goedkoper te zijn dan een menselijke assistent, junior programmeur of klantenservicemedewerker.Je hebt gelijk dat er een 'prompt' nodig is, maar we zien nu al dat AI-agenten steeds autonomer complexe takenreeksen uitvoeren. Het gaat niet om de computer die de wereld overneemt, maar om een manager die inziet dat hij met één AI-licentie 10 mensen kan vervangen.De angst is niet dat AI slimmer is dan de mens, maar dat AI net slim genoeg is om de creatieveling en de denker inwisselbaar te maken."
pi_220705318
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 15:30 schreef paardendokter het volgende:

[..]
"Dat AI 'zelf niets kan' is een klassieke denkfout die we al bij de uitvinding van de stoommachine hoorden. Een graafmachine kan 'zelf' ook niets, maar hij vervangt wel 100 man met schoppen.De crux is: AI hoeft niet autonoom te willen om banen overbodig te maken. Het hoeft alleen maar efficiënter, sneller en goedkoper te zijn dan een menselijke assistent, junior programmeur of klantenservicemedewerker.Je hebt gelijk dat er een 'prompt' nodig is, maar we zien nu al dat AI-agenten steeds autonomer complexe takenreeksen uitvoeren. Het gaat niet om de computer die de wereld overneemt, maar om een manager die inziet dat hij met één AI-licentie 10 mensen kan vervangen.De angst is niet dat AI slimmer is dan de mens, maar dat AI net slim genoeg is om de creatieveling en de denker inwisselbaar te maken."
En tot nu toe hebben al die ontwikkelingen voor meer werkgelegenheid gezorgd, er is geen enkele reden om aan te nemen dat dat nu anders gaat zijn. De enigen die ook beweren dat dat anders gaat, zijn mensen die financieel belang hebben bij AI.

De kans dat de bubbel uit elkaar spat is trouwens ook nog steeds behoorlijk groot, aangezien veel AI modellen eerder dommer dan slimmer blijken te worden. En basale fouten moeilijk oplosbaar blijken.
pi_220705385
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 15:41 schreef Hanca het volgende:

[..]
En tot nu toe hebben al die ontwikkelingen voor meer werkgelegenheid gezorgd, er is geen enkele reden om aan te nemen dat dat nu anders gaat zijn. De enigen die ook beweren dat dat anders gaat, zijn mensen die financieel belang hebben bij AI.

De kans dat de bubbel uit elkaar spat is trouwens ook nog steeds behoorlijk groot, aangezien veel AI modellen eerder dommer dan slimmer blijken te worden. En basale fouten moeilijk oplosbaar blijken.
"Het idee dat AI 'zelf niets kan' is een gevaarlijke geruststelling voor iemand die facturen inboekt. Een zelfrijdende auto heeft ook geen 'wil' om naar Parijs te gaan, maar hij brengt je er wel zonder chauffeur.Voor een inboeker is de realiteit van 2026 simpel: AI hoeft niet te kunnen denken om jouw werk over te nemen. Moderne tools zoals Autoboeker en Zenvoices lezen, begrijpen en matchen facturen in seconden met 99% nauwkeurigheid. Waar jij handmatig gegevens overtikt, herkent AI patronen, detecteert het fraude en wijst het automatisch grootboekrekeningen toe.Het probleem is niet dat de AI 'zelf' besluit te gaan werken, maar dat jouw werkgever inziet dat AI 4x meer facturen per FTE verwerkt tegen een fractie van de kosten. Je concurreert niet met een bewuste machine, maar met een algoritme dat nooit moe wordt, geen typefouten maakt en geen salaris vraagt.Blijven zeggen dat AI niets kan terwijl het je administratieve taken wegvreet, is als de krantenbezorger die lacht om het internet omdat een glasvezelkabel 'zelf geen krant kan lezen'."
pi_220705446
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 15:50 schreef paardendokter het volgende:

[..]
"Het idee dat AI 'zelf niets kan' is een gevaarlijke geruststelling voor iemand die facturen inboekt. Een zelfrijdende auto heeft ook geen 'wil' om naar Parijs te gaan, maar hij brengt je er wel zonder chauffeur.Voor een inboeker is de realiteit van 2026 simpel: AI hoeft niet te kunnen denken om jouw werk over te nemen. Moderne tools zoals Autoboeker en Zenvoices lezen, begrijpen en matchen facturen in seconden met 99% nauwkeurigheid. Waar jij handmatig gegevens overtikt, herkent AI patronen, detecteert het fraude en wijst het automatisch grootboekrekeningen toe.Het probleem is niet dat de AI 'zelf' besluit te gaan werken, maar dat jouw werkgever inziet dat AI 4x meer facturen per FTE verwerkt tegen een fractie van de kosten. Je concurreert niet met een bewuste machine, maar met een algoritme dat nooit moe wordt, geen typefouten maakt en geen salaris vraagt.Blijven zeggen dat AI niets kan terwijl het je administratieve taken wegvreet, is als de krantenbezorger die lacht om het internet omdat een glasvezelkabel 'zelf geen krant kan lezen'."
Inboekers bestonden al vrijwel niet meer, een factuur aan een betaling koppelen is al 10 tot 15 jaar redelijk simpel te automatiseren, voor de uitvinding van het straks waarschijnlijk vrij dure AI. Want denken dat AI goedkoop gaat zijn is pas echt een vreemde redenering.

En zoals ik zeg: daarmee veranderen de banen dus, maar ze verdwijnen niet.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 03-05-2026 16:01:44 ]
  dinsdag 5 mei 2026 @ 06:46:39 #66
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220717917
Overigens wel een tip. Zorg dat je altijd in teams en projecten komt waar ze met het nieuwste van het nieuwste werken en voorkom dat je enkel met techniek komt te werken die eigenlijk al legacy is.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 06:48:31 #67
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220717919
Het kan mij niet snel genoeg gaan. Geen dagbesteding meer waarin werkelijk alles een theatervoorstelling is.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_220717941
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 06:46 schreef Hexagon het volgende:
Overigens wel een tip. Zorg dat je altijd in teams en projecten komt waar ze met het nieuwste van het nieuwste werken en voorkom dat je enkel met techniek komt te werken die eigenlijk al legacy is.
Ik zit zelfs deels in een team dat moet nadenken over de authenticatie/authorisatie van AI Agents, op dit moment in Authorisatie land een heel erg hot topic :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220717974
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2026 16:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Inboekers bestonden al vrijwel niet meer, een factuur aan een betaling koppelen is al 10 tot 15 jaar redelijk simpel te automatiseren, voor de uitvinding van het straks waarschijnlijk vrij dure AI. Want denken dat AI goedkoop gaat zijn is pas echt een vreemde redenering.

En zoals ik zeg: daarmee veranderen de banen dus, maar ze verdwijnen niet.
Waarom denk je dat AI duur gaat zijn ? Baseer je dat alleen op het feit dat iedereen nu fronteer models gebruikt voor werkzaamheden?
pi_220717986
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 07:07 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
Waarom denk je dat AI duur gaat zijn ? Baseer je dat alleen op het feit dat iedereen nu fronteer models gebruikt voor werkzaamheden?
Het gebruikt belachelijk veel energie en een hoop data in datacenters, beide zullen de komende jaren (veel) duurder gaan worden omdat beide schaars gaat worden. En de AI bedrijven (of takken van bedrijven) draaien nu nog forse verliezen, dat zal ooit winst moeten gaan worden.
pi_220718034
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 07:11 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het gebruikt belachelijk veel energie en een hoop data in datacenters, beide zullen de komende jaren (veel) duurder gaan worden omdat beide schaars gaat worden. En de AI bedrijven (of takken van bedrijven) draaien nu nog forse verliezen, dat zal ooit winst moeten gaan worden.
Hmja dat zijn de fronteer models die met name veel intensieve berekeningen en dus energie en data verbruiken.

Echter zie je nu een nieuwe stroming ontstaan met AI agents die gespecialiseerd en geoptimaliseerd zijn voor een bepaalde use case, die lang niet zoveel energie en data gebruiken. Zo gebruik ik zelf een Mac mini pro 4 met een Qwen model om privé documenten te verwerken in een tijd die mij handmatig uren zou kosten, deze setup kost nu slechts 2 minuten. Met een fronteer model zou dat 15 seconden zijn, maar dan ligt de data dus op straat.

Overigens was het 6 maanden geleden nog niet mogelijk dit soort modellen (die toen fronteer modellen werden genoemd) lokaal te draaien.

Wat ik bedoel te zeggen is dat ik persoonlijk denk dat het energie probleem overkomelijk is door de opkomst van AI agents en harness setups waarbij gespecialiseerde modellen worden ingezet al naar use case. Geheugen gaat wel een ding worden, maar met de exponentiële versnelling op het gebied van AI capabilities per model release zie ik daar ook nog wel een oplossing voor komen.

AI zal straks een wezenlijk onderdeel gaan uitmaken van ons dagelijks leven, daarvoor bied het teveel efficiëntie voordelen om opeens te imploderen.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 07:49:40 #72
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220718072
Momenteel zitten veel bedrijven, in ieder geval software bedrijven, in een fase dat je vrijwel ongelimiteerd AI kan gebruiken qua verbruik. Dit is nu voor een groot deel te wijden aan dat bedrijven bang zijn dat wanneer ze niet meegaan ze niet meer kunnen concurreren.

Ik ben bang dat dit snel zal veranderen doordat de grote AI bedrijven niet langer met verlies gaan verkopen. Grotere bedrijven zullen misschien naar self hosted oplossingen gaan maar dit is voor de meeste bedrijven nog niet te doen.

Vermoedelijk gaat er dan ook beter gekeken worden naar wat dit AI gebruik nou daadwerkelijk oplevert, en ook welke negatieve aspecten er zijn zoals mogelijk kwaliteitsverlies.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_220718111
Zorgen dat we zsm op het droge zitten en niet meer afhankelijk hoeven te zijn van een dubbel salaris om rond te komen.

Hypotheek zsm aflossen zijn we nu mee bezig bv.

Zo kunnen we straks of veel minder werken of in het ergste geval verder leven op 1 salaris

Want ook in mijn beroep zie ik al tekenen dat een deel door ai gedaan gaat worden. Niet volledig maar je merkt al dat klanten en ook mijn leidinggevenden al blij zijn met mindere AI bagger in het eindresultaat.

Dat ga je helaas niet tegenhouden als men nu al met minder genoegen neemt
  dinsdag 5 mei 2026 @ 08:04:38 #74
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220718134
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 07:39 schreef William_Papadin het volgende:
Geheugen gaat wel een ding worden, maar met de exponentiële versnelling op het gebied van AI capabilities per model release zie ik daar ook nog wel een oplossing voor komen.
Ik dacht dat de LLM ontwikkelingen juist logaritmisch verlopen afgezet tegen de hoeveelheid training?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_220718144
quote:
16s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 07:49 schreef FlippingCoin het volgende:
Momenteel zitten veel bedrijven, in ieder geval software bedrijven, in een fase dat je vrijwel ongelimiteerd AI kan gebruiken qua verbruik. Dit is nu voor een groot deel te wijden aan dat bedrijven bang zijn dat wanneer ze niet meegaan ze niet meer kunnen concurreren.

Ik ben bang dat dit snel zal veranderen doordat de grote AI bedrijven niet langer met verlies gaan verkopen. Grotere bedrijven zullen misschien naar self hosted oplossingen gaan maar dit is voor de meeste bedrijven nog niet te doen.

Vermoedelijk gaat er dan ook beter gekeken worden naar wat dit AI gebruik nou daadwerkelijk oplevert, en ook welke negatieve aspecten er zijn zoals mogelijk kwaliteitsverlies.
De grotere bedrijven zijn zich ook al erg bewust van de kosten anders. En privacy. Ik zie het daar best wel stagneren op dit moment.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')