abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220650625
Er zijn steeds meer aanwijzigingen dat AI op termijn veel banen zal doen verdwijnen.


Ik ben begin 40, heb al zo’n 20 jaar een desk-job. Het is niet zo repetitief, dus ik denk niet dat het op zeer korte termijn door een AI-agent gedaan kan worden, maar gezien het tempo waarop AI ontwikkelt zal het ook geen 10 jaar meer duren.

Ik denk dat er veel mensen in hetzelfde schuitje zitten. Hoe bereiden jullie je hier op voor?
  zaterdag 25 april 2026 @ 12:20:52 #2
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220650684
Wat doe je voor werk?

Er is al decennia lang een dreiging dat white collar jobs zullen verdwijnen, het gebeurt steeds niet. Misschien nu wel, maar historisch gezien wordt het nogal overdreven.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220650982
Zo'n vaart zal het niet lopen. AI is een zeepbel die op barsten staat. En zelfs als ie niet barst, wordt AI zo ontzettend duur dat het alsnog rendabel is om mensen het werk te laten doen.
pi_220650998
Ik zie alleen de junior programmeerders en basis administratief medewerkers (en die zijn al goeddeels vervangen, omdat automatisch inlezen en koppelen aan grootboekrekeningen al bestaat) grotendeels worden vervangen door AI. Alles waarbij je continue klantcontact hebt en dingen aan wensen van klanten moet aanpassen gaat echt niet zo snel door AI worden vervangen, wellicht wel iets door AI worden versneld.

Uiteindelijk gaat het net zoiets zijn als robotica die een aantal banen (assemblagemedewerkers, ander lopende band werk) heeft vervangen, maar uiteindelijk eerder gezorgd heeft voor meer dan minder banen.
pi_220651050
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 april 2026 12:20 schreef phpmystyle het volgende:
Wat doe je voor werk?

Er is al decennia lang een dreiging dat white collar jobs zullen verdwijnen, het gebeurt steeds niet. Misschien nu wel, maar historisch gezien wordt het nogal overdreven.
Backoffice werkzaamheden voor een klein bedrijf. Inkoop, planning, prijsafspraken, reclamaties etc.


Omdat het een klein bedrijf is en niet gestructureerd, is het misschien iets minder snel door een AI-agent te vervangen. Maar de ontwikkelingen gaan zo snel dat ik me hier eigenlijk toch wel zorgen om maak.
pi_220651075
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 13:07 schreef Hanca het volgende:
Ik zie alleen de junior programmeerders en basis administratief medewerkers (en die zijn al goeddeels vervangen, omdat automatisch inlezen en koppelen aan grootboekrekeningen al bestaat) grotendeels worden vervangen door AI. Alles waarbij je continue klantcontact hebt en dingen aan wensen van klanten moet aanpassen gaat echt niet zo snel door AI worden vervangen, wellicht wel iets door AI worden versneld.

Uiteindelijk gaat het net zoiets zijn als robotica die een aantal banen (assemblagemedewerkers, ander lopende band werk) heeft vervangen, maar uiteindelijk eerder gezorgd heeft voor meer dan minder banen.
Denk je? Ik heb er niet echt kijk op, maar ik vind dat de ontwikkelingen wel vrij snel gaan. Die LLM kunnen al lang meer dan alleen snel een goede tekst schrijven.

Als voorbeeldje. Mijn baas is niet zo goed met goniometrische berekeningen. Voorheen vroeg hij mij altijd om hulp hier.

Nu vraagt hij het gewoon aan chatgpt. Die geeft verrassend goede antwoorden, en vaak heel snel ook.

En zo zullen er steeds meer dingen zijn die uit handen van personeel genomen kunnen worden en aan een goedkope ai-agent uitbesteed worden.
  zaterdag 25 april 2026 @ 13:27:39 #7
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220651103
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 13:20 schreef Nidal het volgende:

[..]
Backoffice werkzaamheden voor een klein bedrijf. Inkoop, planning, prijsafspraken, reclamaties etc.

Omdat het een klein bedrijf is en niet gestructureerd, is het misschien iets minder snel door een AI-agent te vervangen. Maar de ontwikkelingen gaan zo snel dat ik me hier eigenlijk toch wel zorgen om maak.
Veel werk is inderdaad nogal gefragmenteerd, het komt uit verschillende systemen, soms moet harde data bewerkt worden. Ongetwijfeld dat nieuwere AI varianten daar beter op in kunnen spelen.
Maar ik vind het qua snelheid wel meevallen, zo'n 4/5 jaar geleden is AI geïntroduceerd maar het is niet veel verder gekomen dan wat gedichten uitpoepen, wat eenvoudige ontwerpwerk maken zoals posters, kleine juridische vragen beantwoorden maar dan moet je het altijd nog zelf checken. Ik vind het allemaal wel meevallen.

Wat zie jij op het gebied van AI in jouw werk wat het menselijke aspect steeds meer doet verdringen?

[ Bericht 0% gewijzigd door phpmystyle op 25-04-2026 13:32:47 ]
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220651134
Uiteindelijk hebben veel mensen toch wel klantcontact (al dan niet in een team) of worden ze opgeleid om dat te krijgen. En dat is allemaal niet zo maar of zelfs helemaal niet te vervangen door AI.

Dat bedrijven in klantcontact investeren blijkt ook uit het feit dat persoonlijke gesprekken met veel reistijd (soms zelfs vluchten naar de andere kant van de wereld) nog heel gewoon zijn, als het puur om efficiency ging waren dat allemaal al teams-gesprekken geweest. Dus ik kan me niet voorstellen dat klantcontact banen of banen die je die richting opleiden vervangen gaan worden door AI.

Verder heeft AI iemand nodig die de input geeft en iemand die de output controleert, dat is een grote of kleine verandering van de inhoud van de baan, maar de baan is dan dus niet weg.


Ik weet nog dat 20 jaar geleden werd gezegd in mijn vakgebied dat het AA gedeelte van de accountancy binnen 5 tot 10 jaar grotendeels zou verdwijnen. Omdat computers het beter zouden kunnen. Is niet waar gebleken.
pi_220651168
Ik denk dat het enerzijds goed is dat er banen gaan verdwijnen, want we zitten met de vergrijzing.

Anderzijds denk ik dat het voor mij persoonlijk niet zo'n vaart zal lopen. Ik werk in de IT en heb inmiddels al ondervonden dat voor AI echt geldt dat de kwaliteit van de output bepaald wordt door de kwaliteit van de input. Dat was voor AI ook al zo.
  zaterdag 25 april 2026 @ 13:35:56 #10
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220651174
En als AI toch wat de vraag naar arbeid wat verlaagt of de werkdruk doet afnamen dan is dat wat mij betreft positief. We worden ouder, we willen eigenlijk niet zoveel werken, de jongere generatie gaat gebukt onder mentale klachten.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  zaterdag 25 april 2026 @ 13:37:36 #11
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_220651184
Mijn collega's gebruiken sporadisch AI om bijvoorbeeld VBA code te genereren of om bestaande code te voorzien van een maatwerk zijtak (wij werken met zoveel platformen dat ik snap dat niemand dat allemaal tegelijk goed kan beheersen). Ik gebruik het zelf om een lijst van 100 kenmerken te vertalen of laatst nog om het juiste woord te zoeken in een bepaalde context. Maar dat is in de praktijk dus 2x per week. Vanuit de werkgever wordt het overigens wel gestimuleerd.

Maar omdat mijn werk momenteel voor minder dan 15% uit puur code en rapporten maken lijkt te bestaan en ik voor 50% voornamelijk op basis van mijn organisatie specifieke kennis en ervaring wordt beloond zie ik daar de komende 5 jaar geen impact op door AI. Ik denk dat de tooling waarmee ik werk op den duur wel moderniseert door AI, maar ik weet niet of dat gelijk een risico is voor mijn baan zelf zal zijn. Terwijl mijn sector (Finance) wel vaak genoemd wordt in de voorspellingen als een sector waar gesneden gaat worden als gevolg van de AI hype.
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 13:07 schreef Hanca het volgende:
Alles waarbij je continue klantcontact hebt en dingen aan wensen van klanten moet aanpassen gaat echt niet zo snel door AI worden vervangen, wellicht wel iets door AI worden versneld.
De context waarin je werkt is vaak ook te specifiek voor AI tenzij je natuurlijk een goeie prompt engineer bent. Maar zelfs dan ben je altijd de output nog aan het valideren. En ik haat lezen van lange teksten waarvan ik weet dat ze niet door een mens zijn gemaakt.
  zaterdag 25 april 2026 @ 13:46:11 #12
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220651246
Bijblijven met de ontwikkelingen, op verschillende vlakken voorlopen zelfs. Het zo goed mogelijk proberen benutten, leren wat wel en wat niet toegevoegde waarde heeft. Kritisch blijven, maar niet zo kritisch dat je het allemaal maar afdoet als onzin. Dan zou je denken dat je wel ziet welkenkant het opgaat voor jouw beroep.

Vooralsnog voor mijn functie komt het niet in de buurt van een vervanging, wel als kleine maar mooie toevoeging, maar met nadelen in de eigen ontwikkeling en nadelige kwaliteit als je niet waakzaam bent.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_220652024
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 april 2026 13:27 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Veel werk is inderdaad nogal gefragmenteerd, het komt uit verschillende systemen, soms moet harde data bewerkt worden. Ongetwijfeld dat nieuwere AI varianten daar beter op in kunnen spelen.
Maar ik vind het qua snelheid wel meevallen, zo'n 4/5 jaar geleden is AI geïntroduceerd maar het is niet veel verder gekomen dan wat gedichten uitpoepen, wat eenvoudige ontwerpwerk maken zoals posters, kleine juridische vragen beantwoorden maar dan moet je het altijd nog zelf checken. Ik vind het allemaal wel meevallen.

Wat zie jij op het gebied van AI in jouw werk wat het menselijke aspect steeds meer doet verdringen?
Plan werkzaamheden, technische tekeningen dat zijn dingen waar AI nu al meerwaarde heeft. Het heeft nog steeds menselijke supervisie nodig, maar wel veel minder menselijke fte.
pi_220652037
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 13:30 schreef Hanca het volgende:
Uiteindelijk hebben veel mensen toch wel klantcontact (al dan niet in een team) of worden ze opgeleid om dat te krijgen. En dat is allemaal niet zo maar of zelfs helemaal niet te vervangen door AI.

Dat bedrijven in klantcontact investeren blijkt ook uit het feit dat persoonlijke gesprekken met veel reistijd (soms zelfs vluchten naar de andere kant van de wereld) nog heel gewoon zijn, als het puur om efficiency ging waren dat allemaal al teams-gesprekken geweest. Dus ik kan me niet voorstellen dat klantcontact banen of banen die je die richting opleiden vervangen gaan worden door AI.

Verder heeft AI iemand nodig die de input geeft en iemand die de output controleert, dat is een grote of kleine verandering van de inhoud van de baan, maar de baan is dan dus niet weg.


Ik weet nog dat 20 jaar geleden werd gezegd in mijn vakgebied dat het AA gedeelte van de accountancy binnen 5 tot 10 jaar grotendeels zou verdwijnen. Omdat computers het beter zouden kunnen. Is niet waar gebleken.
Maar juist in dat klantcontact kan AI zich razend snel ontwikkelen. Er zijn al Engelstalige LLM die als klantenservice medewerker fungeren, en nu al nauwelijks van echte mensen te onderscheiden zijn.
pi_220652052
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 april 2026 13:35 schreef phpmystyle het volgende:
En als AI toch wat de vraag naar arbeid wat verlaagt of de werkdruk doet afnamen dan is dat wat mij betreft positief. We worden ouder, we willen eigenlijk niet zoveel werken, de jongere generatie gaat gebukt onder mentale klachten.
Dat is utopisch denken. Wij gaat voorzien in het levensonderhoud van miljarden mensen, als zij hun inkomen verliezen?
pi_220652073
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 16:34 schreef Nidal het volgende:

[..]
Maar juist in dat klantcontact kan AI zich razend snel ontwikkelen. Er zijn al Engelstalige LLM die als klantenservice medewerker fungeren, en nu al nauwelijks van echte mensen te onderscheiden zijn.
Maar bedrijven willen dat niet. Anders zou er ook nooit meer een medewerker naar een klant toe gaan, een teamsgesprek is namelijk altijd goedkoper en efficiënter.
pi_220652108
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 16:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar bedrijven willen dat niet. Anders zou er ook nooit meer een medewerker naar een klant toe gaan, een teamsgesprek is namelijk altijd goedkoper en efficiënter.
Maar was als een AI-agent van bedrijf A communiceert met een AI-agent van bedrijf B?

Dan krijg je een heel andere dynamiek en efficiency.
pi_220652195
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 16:40 schreef Nidal het volgende:

[..]
Maar was als een AI-agent van bedrijf A communiceert met een AI-agent van bedrijf B?

Dan krijg je een heel andere dynamiek en efficiency.
En dan krijg je een ongecontroleerde puinhoop, waar mensen uren bezig zijn om te controleren of dat wat de computer verzonnen heeft wel ergens op slaat. Efficiënt is het in elk geval de komende jaren niet.

Sterker: er zijn gewoon testen waar AI nu slechter scoort dan anderhalf jaar geleden. Omdat er steeds meer onzin in gaat, komt er ook steeds meer onzin uit.

Mensen zijn op veel punten gewppn niet vervangbaar door een computer, aangezien een computer de creativiteit, inlevingsvermogen en het denkvermogen van mensen mist.
pi_220652271
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 16:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
En dan krijg je een ongecontroleerde puinhoop, waar mensen uren bezig zijn om te controleren of dat wat de computer verzonnen heeft wel ergens op slaat. Efficiënt is het in elk geval de komende jaren niet.

Sterker: er zijn gewoon testen waar AI nu slechter scoort dan anderhalf jaar geleden. Omdat er steeds meer onzin in gaat, komt er ook steeds meer onzin uit.

Mensen zijn op veel punten gewppn niet vervangbaar door een computer, aangezien een computer de creativiteit, inlevingsvermogen en het denkvermogen van mensen mist.
AI is meer dan een computer. Het compute niet alleen, het beredeneert ook. En die vaardigheden zullen toenemen, en de kinderziektes zullen er uit gaan.

Ik verwacht dat over 5 jaar het merendeel van het contact met klantenservice met ai-agents zal zijn.
pi_220652290
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 16:54 schreef Nidal het volgende:

[..]
AI is meer dan een computer. Het compute niet alleen, het beredeneert ook. En die vaardigheden zullen toenemen, en de kinderziektes zullen er uit gaan.

Ik verwacht dat over 5 jaar het merendeel van het contact met klantenservice met ai-agents zal zijn.
Het beredeneert niet, het doet alsof. Een computer kan niet denken, het kan alleen informatie reproduceren die er al in zit.

En wat jij denkt lijkt me zeer onwaarschijnlijk, als bedrijven zo dachten hadden ze allang alleen team-meetings gehad, als bezuinigen op klantcontact een optie was. Dan bestond zakelijk vliegen allang niet meer.
pi_220652545
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 16:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het beredeneert niet, het doet alsof. Een computer kan niet denken, het kan alleen informatie reproduceren die er al in zit.

En wat jij denkt lijkt me zeer onwaarschijnlijk, als bedrijven zo dachten hadden ze allang alleen team-meetings gehad, als bezuinigen op klantcontact een optie was. Dan bestond zakelijk vliegen allang niet meer.
Sommige LLM’s beredeneren wel degelijk.

En wat vergeeft zakelijk vliegen. Er is natuurlijk een wezenlijk verschil qua klantcontact tussen bijvoorbeeld het klantcontact dat een accountmanager met een belangrijke cliënt heeft, en het klantcontact dat een helpdeskmedewerker met een gemiddelde klant heeft.

Dat laatste kan makkelijk vervangen worden, en dat gebeurt nu al. En dat zal alleen maar toenemen.

En dit kan extra gevolgen hebben voor de arbeidsmarkt.
pi_220652666
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 17:15 schreef Nidal het volgende:

[..]
Sommige LLM’s beredeneren wel degelijk.

En wat vergeeft zakelijk vliegen. Er is natuurlijk een wezenlijk verschil qua klantcontact tussen bijvoorbeeld het klantcontact dat een accountmanager met een belangrijke cliënt heeft, en het klantcontact dat een helpdeskmedewerker met een gemiddelde klant heeft.

Dat laatste kan makkelijk vervangen worden, en dat gebeurt nu al. En dat zal alleen maar toenemen.

En dit kan extra gevolgen hebben voor de arbeidsmarkt.
Nu heb je het over helpdeskmedewerkers, die zijn al lang weg. Waren ze al voor AI. Ik had het uiteraard over zakelijk klantcontact.


En nee, een LLM beredeneert niet echt, het lijkt alleen zo. Maar het kan echt alleen reproduceren wat er ooit in is gestopt. Het komt alleen op ons over alsof het denkt.
pi_220652724
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 13:03 schreef Farenji het volgende:
Zo'n vaart zal het niet lopen. AI is een zeepbel die op barsten staat. En zelfs als ie niet barst, wordt AI zo ontzettend duur dat het alsnog rendabel is om mensen het werk te laten doen.
Ik was en ben skeptisch. Maar stiekem ook wel onder de indruk hoe slick dit webinterfaces bouwt voor besturingsprocessen in de industrie inclusief een gelikte helpfunctie. Nadeel is dat het een black box is waarvan niemand weet hoe het intern werkt. Dus als ie gekke dingen doet moet je het hele ding w.s. weer in de AI gooien en hopen op een bugfix. Het is van de gekke eigenlijk... :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220652890
Ook in de IT zit je voorlopig nog wel veilig als je enige domeinkennis hebt. Je moet nog steeds aangeven wat je wil hebben, bedenken waarom, en tussen de regels doorlezen wat je klant nu echt wil (wat vaak niet is wat ze aan je vragen).
Gelukkig zijn er genoeg managers die inmiddels beseffen dat AI geen tovenaar is die alles kan fixen door met je handen te wapperen.
Een dag zonder vlees is een dag niet geleefd
pi_220653023
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 17:54 schreef Fleischmeister het volgende:
Ook in de IT zit je voorlopig nog wel veilig als je enige domeinkennis hebt. Je moet nog steeds aangeven wat je wil hebben, bedenken waarom, en tussen de regels doorlezen wat je klant nu echt wil (wat vaak niet is wat ze aan je vragen).
Gelukkig zijn er genoeg managers die inmiddels beseffen dat AI geen tovenaar is die alles kan fixen door met je handen te wapperen.
En een slimme werkgever zorgt dus ook dat mensen die kennis kunnen opbouwen, dus niet alles wat AI misschien kan overnemen laten overnemen, want dan krijg je nooit meer seniors die nog daadwerkelijk begrijpen wat er nou daadwerkelijk gebeurt. 'Ja, geen idee, dat doet AI, hoe en waarom weet ik ook niet' is geen antwoord naar een klant.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')