Misschien wel.quote:
Een voorwaarde voor een spirituele ervaring?quote:Op dinsdag 12 mei 2026 22:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar ik vraag me dan af waarom dat zou zijn als je je nooit bekeerd hebt van zonden, terwijl dat een voorwaarde is.
Niet voor elke spirituele ervaring. Voor een relatie met God, via Jezus Christus.quote:Op woensdag 13 mei 2026 13:51 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Een voorwaarde voor een spirituele ervaring?
Ok. Een spirituele ervaring kan natuurlijk van alles zijn. Ik vind dat wat Jezus vertelt in de bijbel houd snijdt, ongeacht wie hij is. Ik geloof er ook heilig in. Neem eens bijvoorbeeld een Johan Cruijff. Ik zat laatst naar de serie over hem te kijken en tot mijn verbazing hadden veel mensen een hekel aan hem. "Veel te grote bek". Maar hij was de enige die echt verstand had van voetbal, hoe je het spelletje moest spelen, daar was geen speld tussen te krijgen.quote:Op woensdag 13 mei 2026 23:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Niet voor elke spirituele ervaring. Voor een relatie met God, via Jezus Christus.
Dank je voor deze bijdrage.quote:Op donderdag 14 mei 2026 10:26 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Ok. Een spirituele ervaring kan natuurlijk van alles zijn. Ik vind dat wat Jezus vertelt in de bijbel houd snijdt, ongeacht wie hij is. Ik geloof er ook heilig in. Neem eens bijvoorbeeld een Johan Cruijff. Ik zat laatst naar de serie over hem te kijken en tot mijn verbazing hadden veel mensen een hekel aan hem. "Veel te grote bek". Maar hij was de enige die echt verstand had van voetbal, hoe je het spelletje moest spelen, daar was geen speld tussen te krijgen.
Je hoeft hier niemand op aarde te vertellen dat het hier op aarde goed mis is. Dat zie je direct. Veel mensen hebben het goede verlaten en zijn doorgeslagen tot het slechte. Je kunt zo een A4-tje volkladden met leiders die het niet goed voor hebben met de medemens en je zou een hele bibliotheek vol kunnen zetten met de namen van criminelen. Dat er iets veranderen moet, dat is wel een ding wat zeker is. Teruggaan tot een wereld die alleen maar goedheid en liefde kent. Jezus geeft aan hoe dat moet en hij vertelt helemaal niets raars. Ok, de uitspraak dat hij de weg is, is een discussie waard, maar wat hij zegt is, luister nou naar mij, dan komt het goed (een vertaling van "volg mij"). En het verhaal dat hij dan vertelt is gewoon puur wijsheid. Daarnaast vertelt hij dat God op ons wacht en dat iedereen welkom is. Zo'n raar verhaal is dat niet. Dat er mensen zijn die zijn persoon en verhaal misbruiken, is weer een andere kwestie.
Bedoel je hier niet het oproepen van geesten en satanisme?quote:Op donderdag 14 mei 2026 17:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dank je voor deze bijdrage.
Ik zie het ook zo: er is maar één echte manier van liefde, en Jezus belichaamde die. Daarom is Hij daadwerkelijk de weg, de waarheid en het leven.
Dus wat zijn die andere spirituele ervaringen dan? Ook daar geeft de bijbel antwoord op: leugenachtige geesten, demonen, duivels. Krachtige entiteiten die mensen op een dwaalspoor proberen te brengen. Voor ons nuchtere Westerlingen klinkt dat natuurlijk allemaal als onzin, fantasie, irrationele angsten en verklaringen voor dingen die je ook anders kunt verklaren, maar in mijn ervaring is dat ook wel degelijk een onderdeel van de realiteit waar wij in leven. En niemand is daar volledig tegen afgeschermd, of wordt er niet door aangetast. Die krachten en entiteiten verklaren wat mij betreft dan ook in grote mate hoe ziek de mensheid zich kan gedragen naar elkaar.
Dat valt er ook onder ja.quote:Op donderdag 14 mei 2026 19:44 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Bedoel je hier niet het oproepen van geesten en satanisme?
Je verhaal doet me denken aan een hindoeïstisch-boeddhistisch verhaal over een monnik en een prostituee. Een vergelijkbaar thema zie je terug in de christelijke parabel van de farizeeër en de tollenaar. In beide verhalen wordt de zondaar boven de (uiterlijk) vrome/religieuze persoon verheven, omdat er gekeken wordt naar de innerlijke houding en intentie.quote:Op donderdag 7 mei 2026 17:54 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja en ik ben niet anders gewend dan dit, ik groeide op omgeving Hardinxveld, dat is ook 1 van de redenen waarom ik als atheist keihard werd tegen religie omdat ik een zware afkeer kreeg tegen wat ik zag gebeuren. Jongens die gepest werden op school omdat ze homo waren, maar dat was niet het ergst. Het ergst was, dat wat hun veilige thuishaven zou moeten zijn, nóg veel harder op zou treden tegen de geaardheid. Deze homo's vonden het bijjna een genot om op school gepest te worden zolang ze het thuis maar niet hoefden te vertellen, want ze werden verstoten. Dit soort benauwingen, dwang, plichten, en weet ik het wat je allemaal moet van welke religie dan ook, zijn het boegbeeld van wat het allemaal niet is. Als Jezus zelfs zegt "heb je vijanden lief", hoe ga je je zoon verstoten omdat deze niet conform jouw wens leeft, ff serieus, ik kan er nu nog redelijk giftig om worden als ik eraan denk. Tis ongelofelijk.
En dan zal ik over homo en/of lesbo+islam maar nog niet eens beginnen
"You only need power when you want to do something harmful, otherwise love is enough to get the job done."
-Charlie Chaplin.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |