Ik vroeg mij af of je de installateur in kwestie hierover al had aangesproken?quote:Op vrijdag 24 april 2026 15:56 schreef blomke het volgende:
Vandaag ging ik de dakgoten leegvegen en keek toevallig eens onder de pannen naar de invoer van de DC draden van PV-panelen naar omvormer. Tot mijn verbazing, bleken de 3 draden gewoon los onder de pannen te liggen (vanaf de 17 PV panelen, in string) en via 2 pvc pijpjes naar binnen toe geleid.
Volgens de app (SolarEdge) staat er 750 Vdc op de draden bij 3,8kW, dus ruim 5,5A.
Mag dit zo onbeschermd en loshangend over het dakbeschot onder de pannen aangelegd zijn??
[ afbeelding ]
Is daar wet/regelgeving voor?quote:Op vrijdag 24 april 2026 21:20 schreef Vonkenboer het volgende:
Kabels mogen onder het dakbeschot doorlopen maar ze horen bevestigd te zijn (clips, beugels) en niet bungelend of schurend zo over je dakbeschot. Maar doorgaans flikkeren de meeste pv coyboy's de panelen ergens op een dak en ziet de eind klant het toch niet.
Technisch werkt het, maar fraai is het niet.
In de norm staat geloof ik iets als; een installatie moet deugdelijk en veilig aangelegd zijn voor het doel waarvoor het ontworpen is.quote:
Precies en kennis is vergroot in al die jaren. Als ik kijk hoe mensen vroeger stroom aan sloten en hoe ze dat nu doen, is daar ook veel in veranderdquote:Op donderdag 14 mei 2026 11:26 schreef Vonkenboer het volgende:
In de norm staat geloof ik iets als; een installatie moet deugdelijk en veilig aangelegd zijn voor het doel waarvoor het ontworpen is.
Nu kan iedereen dat natuurlijk uitleggen als, dit vind ik deugdelijk
Excessen zijn er altijd, maar in de pv wereld zie je nog veel van die cowboys.quote:Op donderdag 14 mei 2026 11:28 schreef Chandler het volgende:
[..]
Precies en kennis is vergroot in al die jaren. Als ik kijk hoe mensen vroeger stroom aan sloten en hoe ze dat nu doen, is daar ook veel in veranderdal kom je zat excessen tegen.
Die is waarschijnlijk al failliet.quote:Op donderdag 14 mei 2026 10:46 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ik vroeg mij af of je de installateur in kwestie hierover al had aangesproken?
Ja, die geeft niet thuis en komt niet opdraven. Ook hangen de panelen aan 1 kant (4 van de 17) te laag: te dicht bij de dakgoot, waardoor ik 'm amper kan schoonvegen.quote:Op donderdag 14 mei 2026 10:46 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ik vroeg mij af of je de installateur in kwestie hierover al had aangesproken?
Nee, overgenomen door Energreen. En dan is het vechten tegen een moloch.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |