abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220645221
Vandaag ging ik de dakgoten leegvegen en keek toevallig eens onder de pannen naar de invoer van de DC draden van PV-panelen naar omvormer. Tot mijn verbazing, bleken de 3 draden gewoon los onder de pannen te liggen (vanaf de 17 PV panelen, in string) en via 2 pvc pijpjes naar binnen toe geleid.

Volgens de app (SolarEdge) staat er 750 Vdc op de draden bij 3,8kW, dus ruim 5,5A.

Mag dit zo onbeschermd en loshangend over het dakbeschot onder de pannen aangelegd zijn??

Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220645236
Waarschijnlijk niet maar zo doen die boeven dat altijd.
Vakman pur sang
pi_220646438
Hier liggen ze waar mogelijk in een pijpje.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  Moderator vrijdag 24 april 2026 @ 21:20:51 #4
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_220647160
Kabels mogen onder het dakbeschot doorlopen maar ze horen bevestigd te zijn (clips, beugels) en niet bungelend of schurend zo over je dakbeschot. Maar doorgaans flikkeren de meeste pv coyboy's de panelen ergens op een dak en ziet de eind klant het toch niet.

Technisch werkt het, maar fraai is het niet.
  Moderator donderdag 14 mei 2026 @ 10:46:34 #5
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_220788996
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 15:56 schreef blomke het volgende:
Vandaag ging ik de dakgoten leegvegen en keek toevallig eens onder de pannen naar de invoer van de DC draden van PV-panelen naar omvormer. Tot mijn verbazing, bleken de 3 draden gewoon los onder de pannen te liggen (vanaf de 17 PV panelen, in string) en via 2 pvc pijpjes naar binnen toe geleid.

Volgens de app (SolarEdge) staat er 750 Vdc op de draden bij 3,8kW, dus ruim 5,5A.

Mag dit zo onbeschermd en loshangend over het dakbeschot onder de pannen aangelegd zijn??

[ afbeelding ]
Ik vroeg mij af of je de installateur in kwestie hierover al had aangesproken? :)
pi_220789283
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 21:20 schreef Vonkenboer het volgende:
Kabels mogen onder het dakbeschot doorlopen maar ze horen bevestigd te zijn (clips, beugels) en niet bungelend of schurend zo over je dakbeschot. Maar doorgaans flikkeren de meeste pv coyboy's de panelen ergens op een dak en ziet de eind klant het toch niet.

Technisch werkt het, maar fraai is het niet.
Is daar wet/regelgeving voor?
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  Moderator donderdag 14 mei 2026 @ 11:26:07 #7
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_220789293
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 11:23 schreef Chandler het volgende:

[..]
Is daar wet/regelgeving voor?
In de norm staat geloof ik iets als; een installatie moet deugdelijk en veilig aangelegd zijn voor het doel waarvoor het ontworpen is.

Nu kan iedereen dat natuurlijk uitleggen als, dit vind ik deugdelijk :+
pi_220789303
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 11:26 schreef Vonkenboer het volgende:
In de norm staat geloof ik iets als; een installatie moet deugdelijk en veilig aangelegd zijn voor het doel waarvoor het ontworpen is.

Nu kan iedereen dat natuurlijk uitleggen als, dit vind ik deugdelijk :+
Precies en kennis is vergroot in al die jaren. Als ik kijk hoe mensen vroeger stroom aan sloten en hoe ze dat nu doen, is daar ook veel in veranderd :@ al kom je zat excessen tegen.
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  Moderator donderdag 14 mei 2026 @ 11:53:12 #9
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_220789672
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 11:28 schreef Chandler het volgende:

[..]
Precies en kennis is vergroot in al die jaren. Als ik kijk hoe mensen vroeger stroom aan sloten en hoe ze dat nu doen, is daar ook veel in veranderd :@ al kom je zat excessen tegen.
Excessen zijn er altijd, maar in de pv wereld zie je nog veel van die cowboys.
Die zie je in de batterij/energie beheersystemen nu ook veel opkomen. Er word in die zin wat afgeprutst.
pi_220789937
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 10:46 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Ik vroeg mij af of je de installateur in kwestie hierover al had aangesproken? :)
Die is waarschijnlijk al failliet.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_220798618
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 10:46 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Ik vroeg mij af of je de installateur in kwestie hierover al had aangesproken? :)
Ja, die geeft niet thuis en komt niet opdraven. Ook hangen de panelen aan 1 kant (4 van de 17) te laag: te dicht bij de dakgoot, waardoor ik 'm amper kan schoonvegen.

Doen ze niks aan, "is binnen de regels en standaard montage".
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220798626
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 12:14 schreef Chinless het volgende:

[..]
Die is waarschijnlijk al failliet.
Nee, overgenomen door Energreen. En dan is het vechten tegen een moloch.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')