abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220644873

[Afbeelding: @MadMaster]
[OP-tekst: @Fred_B]

De bladeren vallen van de bomen, de dagen worden korter, het weer wordt meer en meer geschikt voor erwtensoep, kortom: De Top 2000 van 2025 komt eraan! En dat betekent na 26 edities dat de Lijst der Lijsten toetreedt tot de Club van 27. Hopelijk wordt het niet de zwanenzang van de lijst, al was dat onderwerp in het verder weinig historische jaar 2025 helaas wel het immer terugkerende thema.

Ron, Dieuwertje, Manuëla, Gerard en Joke, Loretta, Harmen, (Don) Leo, Jonnie, de carrière van Marco, de ene na de andere verruilde het tijdelijke voor het eeuwige dit jaar. En op muziekgebied was dat niet anders. Het overleden muzikanten-topic is in elk geval een topic op FOK! dat nog wel draait, zullen we maar zeggen. Je kan moeiteloos een nog veel langere opsomming maken van topartiesten, voor wie de dood nu niet meer zoiets is als de poes van hun grootje. Hopelijk zijn zij niet uit ons hart, en krijgen ze de bonus die ze verdienen in de Top 2000.

Er waren gelukkig ook leuke dingen. De kiezer Schoof de matige premier aan de kant voor airmilesverzamelaar Rob Jetten. We kregen ook een nieuwe Paus, namelijk Leo XIV. Iemand die een naam kiest waarin hij Cruijff én Beenhakker eert, kan toch niet anders dan een enorme verbinder zijn. Mathieu van der Poel won in San Remo en Roubaix en reed dagenlang in de gele trui. En we hadden nog die geslaagde NAVO-top, waar het land even van in rep en roer was.

Ondertussen werkt de Amerikaanse vredesactivist Donald Trump aan een einde van de oorlog in Israël. Ook dat was een terugkerend thema in 2025, en dan niet de ons ook al ontvallen IJzeren Rinus, maar de strijd in het Midden-Oosten. Bijna niemand weet nog hoe het winnende liedje op het ESF heet, maar dat Israël ook meedeed, is niemand ontgaan. Er is nu op papier sprake van een staakt-het-vuren, maar een echt einde van het geweld in de regio lijkt een illusie.

Radio 2 Top 2000: Editie 2025

Tijd voor belangrijkere zaken! Op donderdag 25 december, een paar minuten na middernacht, beginnen we met de Top 2000. Zonder de huisvlijt van Bart Arens deze keer, maar wel met een editie met een mooie strijd voor de eerste plaats. Wordt het de volgens de Radio 2-luisteraars grootste band van de 20e eeuw of die van de 21e eeuw die het jaar mag afsluiten, Bohemian Rhapsody of Fix You? Of krijgen we een verrassing?

Daarnaast kan de lijst in beweging worden gezet door hernieuwde aandacht voor artiesten die overleden, of grotere gezelschappen die één van hun leden verloren. Golden Earring, Black Sabbath, Beach Boys, Supertramp, om er maar een paar te noemen die de Top 2000 elk jaar weer de nodige juichmomentjes geven. Ook gaat het persoonlijke drama van Freek van Suzan ongetwijfeld een flinke stempel op de lijst drukken.

Wat het ook wordt, we gaan ons weer kunnen opmaken voor een week vermaak met genoeg pareltjes ertussen. De vele kopieën ten spijt, blijft de Top 2000 toch het enige origineel dat er echt toe doet.



Wat mag ik allemaal niet missen?

A. Stemmen. De stemweek is van 1 december t/m 5 december (16:00 uur).
B. De Top 2000-Quiz: Thomas van Luyn en Leo Blokhuis doen 4 quizzen dit jaar, vanaf 23 november wekelijks op NPO 3 om 20:20 uur.
C. Top 2000 a gogo: De welbekende slippendrager met Diederik Ebbinge en Leo Blokhuis, vanaf 26 december dagelijks op NPO 1.
D. De Top 2000 a gogo-podcast: Te beluisteren in je favoriete podcast-app, met (inderdaad) Leo Blokhuis.
E. De Top 2000 zelf: Van 25 t/m 31 december 168 uur lang alle hits.
F. Het Top 2000 Café: Dat is er uiteraard ook weer dit jaar. Radio 2 maakt binnenkort bekend wanneer de verplichte inschrijving opent om een uurtje mee te hossen in Hilversum.



Stemmen

Na het voorproefje voor de Tweede Kamer is het nu tijd voor het echte werk: een stemlijst van 35 favorieten maken voor de Top 2000. Vanaf 1 december kan er tot en met 8 december een ruime week gestemd worden. Het is aan een ieder om voor zich te bepalen wat de platen zijn met de meeste eeuwigheidswaarde. Maar het is leuk om even in de geschiedenis te duiken. Er zijn momenteel 546 platen die in alle edities van de Top 2000 aanwezig waren. Dat worden elk jaar een aantal minder, en ook dit jaar staan er weer veel klassiekers aan de rand van de afgrond. 35 ervan zelfs bij de onderste 240 in de lijst:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het is een kwestie van deze 35 even kopiëren, en je hebt een stemlijst waar het gepruts in de Vinexwijk of bij NCRV-families bij zal verbleken. Maar ook een enkeling uit deze lijst een reddingsstem gunnen zou de lijst al enorm laten opfleuren.

Voor degenen die nog wat meer inspiratie willen welke platen ze op hun lijstje kunnen zetten:

- @Cassa95 maakte zoals ieder jaar weer een analyse welke nummers er nieuw zijn op de keuzelijst: Klik
- @DecoAoreste maakte vorig jaar een overzicht van welke goed scorende platen in alternatieve muzieklijsten nog ontbreken in de Top 2000: Klik




Staat ie in de top 2000?
Wil jij weten of de tracks waarop jij hebt gestemd in de NPO Radio 2 Top 2000 staan? Je kunt het vanaf 11 december checken via staatieindetop2000.nl

Overzichtenlijstjes:
Op https://www.pino112.nl/top2000/jaar.php staat de lijst van 2025, inclusief statistieken



Presentatie:

00.00 – 02.00 uur Jeroen van Inkel
02.00 – 04.00 uur Daniël Lippens
04.00 – 06.00 uur Tim Op het Broek
06.00 – 08.00 uur Tannaz Hajeby
08.00 – 10.00 uur Jeroen Kijk in de Vegte
10.00 – 12.00 uur Bart Arens
12.00 – 14.00 uur Annemieke Schollaardt
14.00 – 16.00 uur Paul Rabbering
16.00 – 18.00 uur Ruud de Wild
18.00 – 20.00 uur Emmely de Wilt
20.00 – 22.00 uur Morad El Ouakili
22.00 – 00.00 uur Jan-Willem Roodbeen



Social media Radio 2:
NPO RADIO 2 op Instagram
NPO RADIO 2 op Twitter
TOP 2000 op Facebook



Meeluisteren:
DAB+:
Op een DAB+-radio kun je NPO Radio 2 ontvangen via kanaal 12 C / 227,36 MHz.

FM-etherfrequenties
https://www.nporadio2.nl/frequenties

Luisteren via internet:
http://icecast.omroep.nl/radio2-bb-mp3

Terugluisteren kan via de site van Radio 2.



De Top 2000 in beeld

NPO 1 Extra:
Vanaf 24 december 23:00 uur kan er gekeken worden naar jolige mensen in het café.

NPO 3:
Diep in de nacht. Daar kijkt dus nog steeds niemand naar.

Website
http://www.nporadio2.nl/top2000



Historie van de Radio 2 Top 2000

Voor uitgebreide statistieken:
https://pino112.nl/top2000/
Pino blijft een held! _O_

De Magie van 25x Top 2000:
https://npo.nl/start/seri(...)izoen-1/25x-top-2000

De eerste Top 2000 op Spotify:
Voor degene die de allereerste Top 2000 qua songs via Spotify wil terugluisteren van #2000 naar #1:
Spotify - De allereerste Top 2000 (1999)

Verder zijn er diverse andere versies van de Top 2000 op Spotify te vinden. Ook uitzendingen zelf van die eerste editie, met het gepraat van de dj's over binnengekomen faxen ( :')!), kun je vast wel ergens vinden.

De Top 2000 op FOK! door de jaren heen

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

De lijst door de jaren heen:

SPOILER: met getallen
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
@Cassa95 onderzocht: Analyse nieuwe binnenkomers 2025
@PippenScottie & @ok01 stelden samen: FOK!2000 2022
@Mexicanobakker gebruikte het jaar 2025 om alle 4851 platen die ooit in de Top 2000 stonden te reviewen. Van Johnny Reggae tot A Forest, allemaal kwamen ze aan de beurt. De eerste episode van deze monsterklus is hier te vinden.




Nog wat classics:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
NSFW in de Zoom:
SPOILER: NSFW!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
FOK!ers in beeld:
SPOILER: PippenScottie
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Dagoduck
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: ArnieAlberts
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Gretzl
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Grafische aankleding van het topic:
SPOILER: overzichtje met toepasselijke smileys
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: gifjes en afbeeldingen
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het beste adres voor al uw primeurs!
  vrijdag 24 april 2026 @ 14:35:27 #2
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_220644911
Oh kut lapo gemist, sorry :@
  vrijdag 24 april 2026 @ 14:43:50 #3
487165 Tussle266
Tussle's Version
pi_220644945
Dikzakken > lijken
All Day I Dream About Stemlijsten
pi_220644972
De tijd dat Radio 2 eurodance en house weerde uit haar hitlijsten was zo slecht nog niet
Het beste adres voor al uw primeurs!
  vrijdag 24 april 2026 @ 14:50:14 #5
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_220644978
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 14:48 schreef Scorpion_17 het volgende:
De tijd dat Radio 2 eurodance en house weerde uit haar hitlijsten was zo slecht nog niet
Dislike.
  vrijdag 24 april 2026 @ 15:00:14 #6
487165 Tussle266
Tussle's Version
pi_220645019
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 14:48 schreef Scorpion_17 het volgende:
De tijd dat Radio 2 eurodance en house weerde uit haar hitlijsten was zo slecht nog niet
Wel wat matige kwaliteit, maar echt heel Hollands toch? Ik vind eerlijk gezegd die kromme lijn van Nightwish en Eddie en Alex wel, maar andere bandjes waar ergens in de verte 1 hollander bij betrokken is niet, een stuk irritanter.
All Day I Dream About Stemlijsten
pi_220645027
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 15:00 schreef Tussle266 het volgende:

[..]
Wel wat matige kwaliteit, maar echt heel Hollands toch? Ik vind eerlijk gezegd die kromme lijn van Nightwish en Eddie en Alex wel, maar andere bandjes waar ergens in de verte 1 hollander bij betrokken is niet, een stuk irritanter.
Oh zeker, het is volkomen logisch dat het erin staat maar tis totaal mn smaak niet. Maar Van Halen en co in de lijst had voor mij idd niet gehoeven. Dan ken ik er nog wel een paar die in aanmerking komen.
Het beste adres voor al uw primeurs!
pi_220645030
Wel opvallend dat Hold Me Now een vd hoogste Earring is in deze lijst
Het beste adres voor al uw primeurs!
  vrijdag 24 april 2026 @ 15:06:46 #9
487165 Tussle266
Tussle's Version
pi_220645042
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 15:04 schreef Scorpion_17 het volgende:
Wel opvallend dat Hold Me Now een vd hoogste Earring is in deze lijst
Die is ook echt debiel gestegen. Ervan uitgaande dat de lijst eerlijk is weergegeven, zal die afscheidsweek er de schuld van zijn, denk ik?
All Day I Dream About Stemlijsten
pi_220645050
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 15:06 schreef Tussle266 het volgende:

[..]
Die is ook echt debiel gestegen. Ervan uitgaande dat de lijst eerlijk is weergegeven, zal die afscheidsweek er de schuld van zijn, denk ik?
Had ie een speciale plek in die show?

Wellicht dat het maar op 5 nummers mogen stemmen heeft geholpen en dat dit nummer dan voor fans on top of mind zat ofzo
Het beste adres voor al uw primeurs!
pi_220645061
28 Het Goede Doel BelgiÎ 1982

Lang leve systemen die speciale tekens niet aankunnen
Het beste adres voor al uw primeurs!
  vrijdag 24 april 2026 @ 15:13:52 #12
487165 Tussle266
Tussle's Version
pi_220645071
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 15:09 schreef Scorpion_17 het volgende:

[..]
Had ie een speciale plek in die show?

Wellicht dat het maar op 5 nummers mogen stemmen heeft geholpen en dat dit nummer dan voor fans on top of mind zat ofzo
Ze speelden hem en het was ook de oprottape aan het einde iedere avond.

Oh edit: spelen was met de gelgrootverbruiker uit Middelburg, dat helpt ook wel:
https://www.setlist.fm/se(...)rlands-5b5d7b08.html
All Day I Dream About Stemlijsten
pi_220645081
Avond op 25. Wow. Boudewijn zn oeuvre zal nog 1x een boost krijgen en daarna met rap tempo richting het vergetelheidshoekje gaan vrees ik.
Het beste adres voor al uw primeurs!
pi_220645300
Ik heb tot vandaag nog nooit van Jade Kops gehoord, maar stiekem hoop ik dat Child in Time haar favoriete liedje was.
  vrijdag 24 april 2026 @ 16:59:22 #15
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220645496
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 16:12 schreef BillDauterive het volgende:
Ik heb tot vandaag nog nooit van Jade Kops gehoord, maar stiekem hoop ik dat Child in Time haar favoriete liedje was.
Je leest iig geen AD/gekoppelde regionale kranten.
  vrijdag 24 april 2026 @ 17:01:08 #16
511255 camilero
tufkatufka...
pi_220645503
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 15:03 schreef Scorpion_17 het volgende:

[..]
Oh zeker, het is volkomen logisch dat het erin staat maar tis totaal mn smaak niet. Maar Van Halen en co in de lijst had voor mij idd niet gehoeven. Dan ken ik er nog wel een paar die in aanmerking komen.
Woonde Angus Young niet in Aalten ten tijde van Thunderstruck?
En U2 staat voor de belasting toch ook in Nederland ingeschreven?

En hoe zit het met Don van Vliet? ;)
  vrijdag 24 april 2026 @ 17:21:21 #17
487165 Tussle266
Tussle's Version
pi_220645571
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 17:01 schreef camilero het volgende:

[..]
Woonde Angus Young niet in Aalten ten tijde van Thunderstruck?
En U2 staat voor de belasting toch ook in Nederland ingeschreven?

En hoe zit het met Don van Vliet? ;)
U2 heeft ook een Nederlandse drummer, zoals Dire Straits ook die Nederlandse toetsenpipo had. En Candy en de zusjes Lane kenden de kleine grote man, dus 7.58 hoorde eigenlijk op 1 te staan.
All Day I Dream About Stemlijsten
  vrijdag 24 april 2026 @ 17:22:31 #18
487165 Tussle266
Tussle's Version
pi_220645576
Oh edit, 7.58 staat op Koningsdag daadwerkelijk op 1, ontdek ik net:

https://www.nporadio2.nl/(...)avond-op-npo-radio-2
All Day I Dream About Stemlijsten
pi_220645583
Lopen tot de zon komt staat in deze lijst ruim lager dan in de top 2000 zie ik, 355 om 179. Toch wel apart, ben benieuwd of dat vaak voorkomt.
When I was a child I had a fever.
My hands felt just like two balloons.
  vrijdag 24 april 2026 @ 17:26:22 #20
487165 Tussle266
Tussle's Version
pi_220645588
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2026 17:24 schreef Homdeck het volgende:
Lopen tot de zon komt staat in deze lijst ruim lager dan in de top 2000 zie ik, 355 om 179. Toch wel apart, ben benieuwd of dat vaak voorkomt.
Sowieso 4x bij de bankzitters.
All Day I Dream About Stemlijsten
pi_220645599
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 17:26 schreef Tussle266 het volgende:

[..]
Sowieso 4x bij de bankzitters.
Dat kunnen we alleen maar toejuichen, maar dat valt wel te verklaren door gelegenheidsstemmers bij de top 2000 (lees: kinderen).
When I was a child I had a fever.
My hands felt just like two balloons.
  vrijdag 24 april 2026 @ 20:46:00 #22
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_220646894
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 17:01 schreef camilero het volgende:

[..]
Woonde Angus Young niet in Aalten ten tijde van Thunderstruck?

Volgens mij woont ie er nog steeds
Ik denk wel eens aan Ionica
Die deelde nog eens staart tot de macht 7
  vrijdag 24 april 2026 @ 21:06:51 #23
511255 camilero
tufkatufka...
pi_220647051
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 20:46 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

[..]
Volgens mij woont ie er nog steeds
Ja, maar dat hij er nu woont draagt minder bij aan het Nederlands zijn van het nummer ;)
  Redactie Sport zaterdag 25 april 2026 @ 17:41:31 #24
274204 crew  Mexicanobakker
pi_220652777
1131.5 Radiohead - Let Down

Nog een nummertje en dan is de top 10 bekend van mijn eigen countdown aan de beurt. Ik dacht eigenlijk nu al, maar ik had een foutje gemaakt en had nog een nummer meer over dan ik dacht. Dat was deze Let Down van Radiohead, maar die staat hier wel ongeveer goed. Een prima song van Radiohead, een warm bad zelfs. Maar ze hebben er ook minimaal 30 betere en de hosanna van de fans snap ik dan ook niet zo goed. Met dank aan de bekende videoplatforms is dit anno 2025 toch wel een serieuze Radiohead-klepper, kwam dit op de keuzelijst en haalt het nu makkelijk dit lijstje. 8e hoogste binnenkomer zelfs op plek 460, ik vin dat wel heel hoog. Maar ja, de mensen lopen nu eenmaal weg met elke kreun van Thom op OK Computer. Goeie plaat hoor, maar niet eens de beste van Radiohead zelf. En dan is dit ook gewoon maar een middelmatig nummer op die plaat. Dat is in Top 2000-perspectief nog steeds dikke prima trouwens, want Radiohead is gewoon een geweldig goede band. We noteren deze tussen At Last en These Boots Are Made For Walkin'
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  zaterdag 25 april 2026 @ 21:10:00 #25
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_220654441
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 16:12 schreef BillDauterive het volgende:
Ik heb tot vandaag nog nooit van Jade Kops gehoord, maar stiekem hoop ik dat Child in Time haar favoriete liedje was.
Het doet er niet toe wat haar favoriete liedje was, aangezien ze is overleden in april en niet in november.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')