abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220643342
Al een tijd is er een hoop gaande rondom een goede vriend van mij.

Met hem heb ik 2 jaar mogen werken, in de laatste maanden van ons samen werken is er heel wat gebeurd. Hij is gevallen in een gat en heeft daardoor vele ribben gebroken. Daar moet hij van herstellen en is na 2 maanden weer wat aan het werk gegaan. Een paar uurtjes.. toen had hij vakantie en op zijn eerste dag vakantie heeft hij een epileptische aanval gehad in de auto (als bijrijder) in Duitsland. Gevolg. spieren van z'n schouder naar z'n arm afgescheurd, wervels verdrukt, weet ik veel wat. Daar in het ziekenhuis gelegen en snel weer naar Nederland gegaan.

Zijn herstel was terug bij af, sterker nog, hij had nog veel meer problemen gekregen. Helaas werd zijn contact niet verlengd en was hij ook zijn werk kwijt. (ik ben toen ook gestopt daar).

Afgelopen week heeft hij weer een epileptische aanval gehad en is zijn andere arm uit de kom gegaan en is er een stukje afgebroken. Wederom weer heel wat lichaamlijk ongemak gehad waarvan ik niet precies weet wat nu weer een opdoffer heeft gehad.

Het verhaal gaat om het volgende. Nu is hij weer thuis gekomen, heeft een brace om, een mitella, kan zich amper aankleden, douchen is geen optie, in huis kon hij wat maar nu net niets meer. Zelfs de afwas is al te pijnlijk.

Waar moeten we aankloppen voor acute hulp? Bij de dokter? Bij het ziekenhuis? Hij heeft wel wat huishoudelijke hulp, voor een paar uur in de week. Maar dat is alleen voor schoonmaak, niet voor andere zaken. Hij heeft echt hulp nodig.

Ik kan hem wel helpen met douchen maar dat idee vind hij maar niets (échte man hé....) :+

Dus wat nu?
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_220643351
Thuiszorg organisatie opbellen?
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
  roze vrijdag 24 april 2026 @ 08:51:52 #3
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_220643358
Ik denk dat dit via de dokter moet. Ik heb het dik twee jaar geleden ook geprobeerd (ik kon op dat moment ook vrijwel niks) maar toen kon ik geen hulp krijgen helaas want ze gingen er vanuit dat ik door mijn leeftijd wel genoeg hulp kon krijgen van mensen om mij heen.
Your beauty never ever scared me.
  Moderator vrijdag 24 april 2026 @ 08:52:16 #4
5428 crew  miss_sly
pi_220643360
Maatschappelijk werk van de gemeente bellen en hem vragen wat de juiste wegen zijn om te bewandelen?
Misschien weet zijn huisarts ook wel wat en kan deze bovendien een zorgindicatie afgeven?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220643363
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2026 08:51 schreef Ama het volgende:
Ik denk dat dit via de dokter moet. Ik heb het dik twee jaar geleden ook geprobeerd (ik kon op dat moment ook vrijwel niks) maar toen was kon ik geen hulp krijgen helaas want ze gingen er vanuit dat ik door mijn leeftijd wel genoeg hulp kon krijgen van mensen om mij heen.
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2026 08:51 schreef Ama het volgende:
Ik denk dat dit via de dokter moet. Ik heb het dik twee jaar geleden ook geprobeerd (ik kon op dat moment ook vrijwel niks) maar toen was kon ik geen hulp krijgen helaas want ze gingen er vanuit dat ik door mijn leeftijd wel genoeg hulp kon krijgen van mensen om mij heen.
Daar heb ik hem iig deze ochtend al naar verwezen. Leek mij sowieso een goede eerste stap.

Ik kan daarin niets anders betekenen dan informatie inwinnen, dat doe ik dan nu ook. Als ik het hem daarmee iets gemakkelijker kan maken zou dat super zijn! _O_
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  vrijdag 24 april 2026 @ 08:54:27 #6
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_220643371
Via de huisarts een indicatie vragen voor thuiszorg! Aangepast: Aan de verzekeraar vragen welke thuiszorgorgansatie hij moet bellen.
Dan komt er een intake en kan hij aangeven wat hij nodig heeft. En dat kan inderdaad variëren van drie keer in de week hulp bij het douchen tot elke dag helpen bij het aankleden na opstaan, et cetera.

[ Bericht 16% gewijzigd door BE op 24-04-2026 12:33:32 ]
***
pi_220643375
Via de dokter of de verzekering thuiszorg proberen te regelen, maar ga er inderdaad vanuit dat er ook een beroep wordt gedaan op het eigen netwerk.

Er bestaat ook tijdelijke particuliere thuiszorg, maar die is dacht ik wel vrij duur dus dan zou ik eerst overleggen met de verzekeraar.

https://verpleegcollectief.nl/Tijdelijke-Zorg-Revalidatie
pi_220643380
Eventueel een WMO aanvraag doen ? Even bij een WIJ-team aankloppen, zij kunnen je vast van informatie voorzien wat hierin verstandig is en haalbaar.
Ook in moeilijke tijden.
pi_220643384
De huisarts kan inderdaad een eerste aanspreekpunt zijn. Is er ook een maatschappelijk werk organisatie betrokken in jouw gemeente? Wijkcoaches oid? Zij kunnen indicaties afgeven om zorg af te nemen bij een passende partij namelijk. Wijkcoaches vereisen vaak geen doorverwijzing!
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_220643394
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 08:50 schreef ESF1Gamer het volgende:
Thuiszorg organisatie opbellen?
Dit dus inderdaad.

Hier kun je het ook in een overzicht lezen:Thuiszorg aanvragen
I'm not online, it's just your imagination
pi_220643419
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 08:50 schreef ESF1Gamer het volgende:
Thuiszorg organisatie opbellen?
Succes daarmee.

Ziekenhuis zette mijn moeder na een gebroken heup en operatie letterlijk op de stoep van het ziekenhuis, ondanks dat de thuiszorgorganisatie aangaf dat ze minimaal 2x daags hulp nodig had (ze kreeg 2x in de week hulp al voor die heup), maar daar hadden ze geen capaciteit voor. Het zou onverantwoord zijn, het kon niet, mantelzorgmakelaar ertussen, van alles geprobeerd, maar daar stond ze. Succes. Mij niet bellen. En bedankt.

Nog geen week later was ze weer in het ziekenhuis wegens een nieuwe valpartij en mogelijk wederom een gebroken heup.

Toen heb ik tegen mijn vrouw gezegd ga maar vragen op welke afdeling dat ze ligt en dan wacht ik in de auto, want als dat dezelfde afdeling is als waar ze lag dan loopt dat uit de hand.

Gelukkig lag ze elders.

Uiteindelijk weer naar huis, wederom valpartijen en de huisarts met spoed laten komen. Ze kon niet meer thuis wonen. Zij heeft toen een spoedbed geregeld ergens en van daaruit is de juiste indicatie geregeld zodat ze naar een bejaardentehuis kon.

De zorg is stuk in Nederland.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
  vrijdag 24 april 2026 @ 09:04:08 #12
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_220643423
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 08:50 schreef ESF1Gamer het volgende:
Thuiszorg organisatie opbellen?
Hij moet inderdaad gewoon zelf een thuiszorgorganisatie bellen. Dit moet je zelf regelen

[ Bericht 1% gewijzigd door Whiskers2009 op 24-04-2026 09:09:33 ]
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_220643442
Ik heb hem nogmaals gepushed om de dokter te bellen, gaat hij nu eindelijk doen! _O_

Hopelijk krijgt hij hulp, zijn netwerk is deels onbereikbaar en deels niet in staat te voorzien in alle hulpvragen (ADL, helpen met lichamelijke verzorging etc.)
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_220643445
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 april 2026 09:03 schreef vosss het volgende:

[..]
Succes daarmee.

Ziekenhuis zette mijn moeder na een gebroken heup en operatie letterlijk op de stoep van het ziekenhuis, ondanks dat de thuiszorgorganisatie aangaf dat ze minimaal 2x daags hulp nodig had (ze kreeg 2x in de week hulp al voor die heup), maar daar hadden ze geen capaciteit voor. Het zou onverantwoord zijn, het kon niet, mantelzorgmakelaar ertussen, van alles geprobeerd, maar daar stond ze. Succes. Mij niet bellen. En bedankt.

Nog geen week later was ze weer in het ziekenhuis wegens een nieuwe valpartij en mogelijk wederom een gebroken heup.

Toen heb ik tegen mijn vrouw gezegd ga maar vragen op welke afdeling dat ze ligt en dan wacht ik in de auto, want als dat dezelfde afdeling is als waar ze lag dan loopt dat uit de hand.

Gelukkig lag ze elders.

Uiteindelijk weer naar huis, wederom valpartijen en de huisarts met spoed laten komen. Ze kon niet meer thuis wonen. Zij heeft toen een spoedbed geregeld ergens en van daaruit is de juiste indicatie geregeld zodat ze naar een bejaardentehuis kon.

De zorg is stuk in Nederland.
Bij de buikoperatie vorig jaar kreeg ik geen thuiszorg.
Vanuit een opname uit een ander ziekenhuis wel.
Als ik binnenkort naar huis mag na weer een buikoperatie, dan bel ik thuiszorg weer op voor hulp. Alleen mijn zorgvraag wordt anders. Hopelijk heb ik ze over 6 weken niet meer nodig.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
  Moderator vrijdag 24 april 2026 @ 09:07:51 #15
236264 crew  capricia
pi_220643448
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 april 2026 09:03 schreef vosss het volgende:

[..]
Succes daarmee.

Ziekenhuis zette mijn moeder na een gebroken heup en operatie letterlijk op de stoep van het ziekenhuis, ondanks dat de thuiszorgorganisatie aangaf dat ze minimaal 2x daags hulp nodig had (ze kreeg 2x in de week hulp al voor die heup), maar daar hadden ze geen capaciteit voor. Het zou onverantwoord zijn, het kon niet, mantelzorgmakelaar ertussen, van alles geprobeerd, maar daar stond ze. Succes. Mij niet bellen. En bedankt.

Nog geen week later was ze weer in het ziekenhuis wegens een nieuwe valpartij en mogelijk wederom een gebroken heup.

Toen heb ik tegen mijn vrouw gezegd ga maar vragen op welke afdeling dat ze ligt en dan wacht ik in de auto, want als dat dezelfde afdeling is als waar ze lag dan loopt dat uit de hand.

Gelukkig lag ze elders.

Uiteindelijk weer naar huis, wederom valpartijen en de huisarts met spoed laten komen. Ze kon niet meer thuis wonen. Zij heeft toen een spoedbed geregeld ergens en van daaruit is de juiste indicatie geregeld zodat ze naar een bejaardentehuis kon.

De zorg is stuk in Nederland.
Wat erg zeg. :{
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  vrijdag 24 april 2026 @ 09:09:59 #16
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_220643459
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 09:07 schreef Chandler het volgende:
Ik heb hem nogmaals gepushed om de dokter te bellen, gaat hij nu eindelijk doen! _O_

Hopelijk krijgt hij hulp, zijn netwerk is deels onbereikbaar en deels niet in staat te voorzien in alle hulpvragen (ADL, helpen met lichamelijke verzorging etc.)
De dokter bellen heeft geen zin, dit moet hij zélf regelen.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_220643468
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2026 09:09 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
De dokter bellen heeft geen zin, dit moet hij zélf regelen.
Hij belt ook de dokter ;) ik informeer her en der (online)
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  vrijdag 24 april 2026 @ 09:13:45 #18
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_220643476
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 09:12 schreef Chandler het volgende:

[..]
Hij belt ook de dokter ;) ik informeer her en der (online)
Maar de dokter bellen heeft dus geen zin omdat hij dit zelf moet regelen. Hij moet een thuiszorgorganisatie bellen, niet de dokter
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_220643480
Als het via dokter/verzekering niet lukt kun je inderdaad naar het WMO loket. In principe heeft de gemeente een zorgplicht, maar die plicht geldt voor de gemeente alleen voor mensen die langdurig hulp nodig hebben. Ze gaan er vanuit dat mensen met een tijdelijke vraag heel veel zelf kunnen regelen.

En er zijn ook initiatieven zoals deze: https://zorgmaatjeaanhuis(...)hwly6uBoCfg4QAvD_BwE


Maar het eerste aanspreekpunt zijn toch echt de dokter en de verzekeraar.
pi_220643482
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2026 09:13 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Maar de dokter bellen heeft dus geen zin omdat hij dit zelf moet regelen. Hij moet een thuiszorgorganisatie bellen, niet de dokter
Hij moet de verzekeraar bellen en die vragen welke thuiszorg hij moet bellen, of vragen of zij het regelen (dat scheelt in de wachttijd).
  vrijdag 24 april 2026 @ 09:16:30 #21
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_220643492
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2026 09:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hij moet de verzekeraar bellen en die vragen welke thuiszorg hij moet bellen, of vragen of zij het regelen (dat scheelt in de wachttijd).
Goed punt. Maar waar het mij om ging is dat hij iig NIET de dokter moet bellen :)
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_220643510
De thuiszorg kan ook maaltijden regelen. Er komt dan iemand die in de ochtend/middag je broodje smeert of in de avond een maaltijd opwarmt (helaas is de tijd om te koken er niet). Misschien ook een optie? Ik deed dit toen ik nog als huishoudhulp werkte, misschien werkt het bij jullie ook zo.
pi_220643511
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2026 09:16 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Goed punt. Maar waar het mij om ging is dat hij iig NIET de dokter moet bellen :)
Mijn huisarts zou denk ik toch graag even mee denken en betrokken worden, denk dat de dokter bellen geen kwaad kan. Ga je ook beter beslagen in gesprek met de verzekeraar.
  vrijdag 24 april 2026 @ 09:22:46 #24
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_220643515
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 09:20 schreef Hanca het volgende:

[..]
Mijn huisarts zou denk ik toch graag even mee denken en betrokken worden, denk dat de dokter bellen geen kwaad kan. Ga je ook beter beslagen in gesprek met de verzekeraar.
De mijne niet. Die zegt gewoon dat je het zelf moet regelen.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_220643529
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2026 09:22 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
De mijne niet. Die zegt gewoon dat je het zelf moet regelen.
Nee heb je, ja kun je krijgen.
  vrijdag 24 april 2026 @ 09:26:17 #26
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_220643537
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2026 09:25 schreef DoubleDip het volgende:

[..]
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Ja, of je belt gewoon meteen een thuiszorgorganisatie.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  vrijdag 24 april 2026 @ 09:27:10 #27
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_220643542
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2026 09:09 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
De dokter bellen heeft geen zin, dit moet hij zélf regelen.
Een (huis)arts moet toch wel een indicatie afgeven voor vergoede zorg?
***
  vrijdag 24 april 2026 @ 09:29:27 #28
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_220643558
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2026 09:27 schreef BE het volgende:

[..]
Een (huis)arts moet toch wel een indicatie afgeven voor vergoede zorg?

Nee hoor, dat is niet nodig :)
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_220643568
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2026 09:27 schreef BE het volgende:

[..]
Een (huis)arts moet toch wel een indicatie afgeven voor vergoede zorg?

Nee, die indicatie hoeveel zorg er nodig is mag een thuiszorgorganisatie zelf geven.
pi_220643772
Vreemd dat ie niet naar een revalidatiecentrum is gestuurd.
pi_220643800
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 09:12 schreef Chandler het volgende:

[..]
Hij belt ook de dokter ;) ik informeer her en der (online)
Kijk voor een mantelzorg makelaar! :Y

Ik heb daar jaren terug echt veel aan gehad. Die nemen een hoop geregel bij je weg. Dan kan die vriend van je focussen op zijn herstel ipv hoe hij door alle bomen het bos moet zien te vinden qua zorg, thuishulp en aanvragen.

Wordt gewoon betaald vanuit je ziektekostenverzekering.

Doen!
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220643812
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 09:07 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
Bij de buikoperatie vorig jaar kreeg ik geen thuiszorg.
Vanuit een opname uit een ander ziekenhuis wel.
Als ik binnenkort naar huis mag na weer een buikoperatie, dan bel ik thuiszorg weer op voor hulp. Alleen mijn zorgvraag wordt anders. Hopelijk heb ik ze over 6 weken niet meer nodig.
Ik hoop met je mee :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220643840
quote:
3s.gif Op vrijdag 24 april 2026 10:18 schreef vosss het volgende:

[..]
Kijk voor een mantelzorg makelaar! :Y

Ik heb daar jaren terug echt veel aan gehad. Die nemen een hoop geregel bij je weg. Dan kan die vriend van je focussen op zijn herstel ipv hoe hij door alle bomen het bos moet zien te vinden qua zorg, thuishulp en aanvragen.

Wordt gewoon betaald vanuit je ziektekostenverzekering.

Doen!
Ik zal eens informeren! Neem dit mee! :Y
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  vrijdag 24 april 2026 @ 12:32:59 #34
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_220644428
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2026 09:29 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Nee hoor, dat is niet nodig :)
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 09:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, die indicatie hoeveel zorg er nodig is mag een thuiszorgorganisatie zelf geven.
Ok, I stand corrected then! Wat fijn!
***
pi_220645144
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 09:14 schreef Hanca het volgende:
In principe heeft de gemeente een zorgplicht, maar die plicht geldt voor de gemeente alleen voor mensen die langdurig hulp nodig hebben.
Bij langdurige zorg schuift de gemeente het toch weer af op de WLZ? :?
pi_220645697
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 15:34 schreef KvanG het volgende:

[..]
Bij langdurige zorg schuift de gemeente het toch weer af op de WLZ? :?
Nee, dat is echt begeleid wonen e.d. Langdurig thuiszorg, aanpassingen aan woningen, huishoudelijke hulp e.d. vallen onder de WMO. Maar dat is dus voor ouderen en gehandicapten, niet voor revaliderenden.
pi_220649552
Via de dokter is hij via icare aan hulp gekomen wat ik heb begrepen! :Y

_O_ Dank voor alle reacties!
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')