abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220638905
De afgelopen dagen werd mijn balkon al regelmatig bezocht door een duivenstelletje. Je zag ze echt de boel verkennen, alsof ze huizen aan het bezichtigen waren, en ondanks dat ik ze een paar keer had weggejaagd, bleven ze toch telkens terugkomen. Gisteravond net voordat ik weg moest zag ik dat een van hen zich al comfortabel had gemaakt in een hoekje achterin en toen zag ik de bui natuurlijk al hangen. Heb ze nog een keer weggejaagd, maar tevergeefs. Want vanmorgen lag er opeens een ei. En nu gaan ze natuurlijk helemaal niet meer vrijwillig vertrekken.

Zit er nu beetje mee in mijn maag. Ik vind het wat ver gaan om het ei en de ouders van mijn balkon te gooien. Het nest verplaatsen lijkt me ook lastig, waar moeten ze naartoe? En met een territoriaal duivenstel incl kroost in de dop wordt het misschien wel wat druk op mijn kleine balkonnetje. Ik wil er zelf ook rustig kunnen zitten.

Wat zouden jullie doen?

POLL
pi_220638998
Gewoon met rust laten. Het is mooi dat het dier jullie balkon heeft gekozen als broed plek. Dan voelt ze zich blijkbaar veilig.
Mankind is poised midway between the gods and the beasts
  Spellchecker donderdag 23 april 2026 @ 12:25:54 #3
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220639010
quote:
1s.gif Op donderdag 23 april 2026 12:25 schreef maily het volgende:
Ga het streamen
F&F / Phaidra's vogelhuisje #2
Er komen sowieso wel wat foto's, streamen wordt lastig.
pi_220639020
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 12:25 schreef Nagelslak het volgende:
Gewoon met rust laten. Het is mooi dat het dier jullie balkon heeft gekozen als broed plek. Dan voelt ze zich blijkbaar veilig.
Ja daar neig ik toch ook naar. Het zijn mooie duifjes. Maar dit is echt wel zo'n besluit waar je hoe dan ook spijt van zou kunnen krijgen.
pi_220639099
Weghalen die troep. Duiven zijn vliegende ratten, verspreiden bovendien tal van ziektes.
blablablabla
  donderdag 23 april 2026 @ 12:51:32 #7
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220639125
Laat gewoon met rust totdat de kuikentjes oud genoeg zijn en ze allemaal weg vliegen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_220639144
Officieel moet je ze laten zitten maar of ik me aan die regel zou houden met het constante roekoe roekoe geluid vraag ik me af. ;)
  donderdag 23 april 2026 @ 13:29:11 #9
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_220639279
cute toch O+ lekker laten zitten.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_220639302
quote:
1s.gif Op donderdag 23 april 2026 12:29 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ja daar neig ik toch ook naar. Het zijn mooie duifjes. Maar dit is echt wel zo'n besluit waar je hoe dan ook spijt van zou kunnen krijgen.
100%
Mankind is poised midway between the gods and the beasts
  donderdag 23 april 2026 @ 13:36:29 #11
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_220639303
Kun je geen torenvalk inschakelen? Als een soort incassobureau dat ongewenste huurders het huis uitzet.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_220639316
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 12:45 schreef Elan het volgende:
Weghalen die troep. Duiven zijn vliegende ratten, verspreiden bovendien tal van ziektes.
Je post werkelijk waar als een kleuter.
Mankind is poised midway between the gods and the beasts
  Spellchecker donderdag 23 april 2026 @ 14:04:15 #13
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220639421
quote:
7s.gif Op donderdag 23 april 2026 13:36 schreef Ringo het volgende:
Kun je geen torenvalk inschakelen? Als een soort incassobureau dat ongewenste huurders het huis uitzet.
Zal mooie beelden opleveren :Y
pi_220639493
Voor nu laten zitten, genoegen nemen met het feit dat je balkon er niet uit komt te zien en daarna als de sodemieter een net ophangen want ze komen geheid terug.

Mijn zoon woont 6 jaar op een appartement, heeft na 2 weken daar wonen een net opgehangen nadat er duiven bleven komen. Heeft sinds 6 maanden geen net meer door verbouwingen en hup daar zijn de duiven weer.
pi_220639520
quote:
7s.gif Op donderdag 23 april 2026 13:36 schreef Ringo het volgende:
Kun je geen torenvalk inschakelen? Als een soort incassobureau dat ongewenste huurders het huis uitzet.
Dan heb ik zometeen een torenvalknest op mijn balkon, hoe kom ik daar van af?
  Moderator donderdag 23 april 2026 @ 14:50:18 #16
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_220639598
Ik vind duiven die nesten maken altijd hilarisch, het is zo'n geklungel. Ik heb wel eens uren zitten kijken naar twee duiven waarvan de één druk met takjes in de weer was en telkens als die nieuwe ging halen flikkerden ze er weer van af. Terwijl de ander duif de hele tijd "not impressed" keek naar de drie takjes die wel bleven liggen :D

Was ook een plek waar het onmogelijk was om een stabiel nest te maken.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_220639612
Het verstoren van die duiven is bij wet verboden dus er is weinig wat je kan doen.
pi_220639695
Voorlopig zijn beide duiven MIA. Heb ze na vanochtend niet meer gezien, ei ligt er nog wel.
  Spellchecker donderdag 23 april 2026 @ 15:21:59 #19
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220639719
quote:
9s.gif Op donderdag 23 april 2026 15:15 schreef Farenji het volgende:
Voorlopig zijn beide duiven MIA. Heb ze na vanochtend niet meer gezien, ei ligt er nog wel.
Misschien staan hier nog tips:

F&F / Duiven in de tuin
  FOK!mycroftheld donderdag 23 april 2026 @ 16:15:10 #20
128465 Wrapster
graag verwijderen
pi_220639931
quote:
88s.gif Op donderdag 23 april 2026 14:50 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik vind duiven die nesten maken altijd hilarisch, het is zo'n geklungel. Ik heb wel eens uren zitten kijken naar twee duiven waarvan de één druk met takjes in de weer was en telkens als die nieuwe ging halen flikkerden ze er weer van af. Terwijl de ander duif de hele tijd "not impressed" keek naar de drie takjes die wel bleven liggen :D

Was ook een plek waar het onmogelijk was om een stabiel nest te maken.
Leuk toch? Bij ons heeft een duivenstel een nest in de boom gemaakt en erg leuk om dat geklungel met takken te zien inderdaad.
graag verwijderen
pi_220640332
Ik had ooit een duivennest in de klimop onder mijn slaapkamerraam. Wat een tering herrie elke morgen weer.

Ben de klimop maar gaan snoeien met als gevolg dat het nest binnen een paar dagen verlaten werd. Wat een rust.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_220640810
Duif is weer gesignaleerd op het nest maar toen ik het balkon op kwam vloog ie meteen in paniek met veel gefladder weer weg. Ik hoop dat we wel een beetje aan elkaar kunnen gaan wennen, anders zie ik dit niet werken.
  donderdag 23 april 2026 @ 18:56:08 #23
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220640830
quote:
1s.gif Op donderdag 23 april 2026 18:54 schreef Farenji het volgende:
Duif is weer gesignaleerd op het nest maar toen ik het balkon op kwam vloog ie meteen in paniek met veel gefladder weer weg. Ik hoop dat we wel een beetje aan elkaar kunnen gaan wennen, anders zie ik dit niet werken.
Je moet eerst ff kloppen. Het zijn tortelduifjes ;)
  donderdag 23 april 2026 @ 18:57:18 #24
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220640839
Wij hebben hier ook duiven in de tuin, zijn best leuke vogeltjes hoor. Ik zou ze lekker met rust laten, mensen nemen al genoeg ruimte af van dieren.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_220640946
Ik had dit ook afgelopen jaar op mijn balkon, wat ik had gedaan is een houten kist gepakt, vrij klein.

Ik heb deze aan de railing vast gemaakt van het balkon en het nestje plus eieren in gelegd. Dit werkte en ze gingen daar verder broeden. Waar ik ook aan gedacht had is om meerdere gaten voor water afvoer te boren zodat water niet bleef staan.

Tis wel leuk allemaal maar levert ook echt een bende op, ze schijten als de tering
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_220641238
quote:
16s.gif Op donderdag 23 april 2026 18:57 schreef FlippingCoin het volgende:
Wij hebben hier ook duiven in de tuin, zijn best leuke vogeltjes hoor. Ik zou ze lekker met rust laten, mensen nemen al genoeg ruimte af van dieren.
Ja ik doe mijn best maar mijn balkonnetje is zo klein dat we momenteel heel erg in elkaars aura zitten!
pi_220641473
quote:
1s.gif Op donderdag 23 april 2026 19:49 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ja ik doe mijn best maar mijn balkonnetje is zo klein dat we momenteel heel erg in elkaars aura zitten!
Ja vogels kunnen erg agressief en luidruchtig zijn als je te dicht bij hun nest komt. Ik heb hier ook regelmatig een nest naast een terras in de tuin, en in de broedperiode kan ik het niet gebruiken. Maar is wel leuk om de mini vogeltjes te zien wanneer de eitjes uitkomen!
pi_220645517
Update!

Het duivenstel heeft zich inmiddels wel goed genesteld op mijn balkon. Het mannetje was eerst heel lang zoek maar kwam toch terug, met allemaal takjes om het de moeder behaaglijker te maken. Soms wisselen ze ook af op het ei.

Ze beginnen ook een klein beetje aan me te wennen, en ik heb wat foto's kunnen maken. Heb zelfs een webcam setup inelkaar geMcGyvert dus er zijn ook filmpjes!

Hier zitten beide duiven op het balkon van het uitzicht te genieten.



Dit is het gelegde ei waar het allemaal om gaat:



En hier zit ze te broeden.



Filmpjes (onbewerkt):

Het plekje voor het nestje is maar smal, ze kunnen nog maar net hun kont keren!
https://www.farenji.net/fok/duivennest/2026-04-24-143101.webm

Echtgenoot komt takjes brengen voor het nestje. Let op hoe ze mijn bakje met lekkere erwtjes volledig negeren. Dit zijn geen allesvretende stadsduiven maar zelfvoorzienende kritische eters.
https://www.farenji.net/fok/duivennest/2026-04-24-143622.webm

Hier is het ei ook zichtbaar
https://www.farenji.net/fok/duivennest/2026-04-24-144643.webm

Kijk eens in de camera, je bent op tv!
https://www.farenji.net/fok/duivennest/2026-04-24-161826.webm

(inb4 "wat een vieze bende op je balkon!", daarom vinden ze het natuurlijk juist zo fijn bij mij!)
  vrijdag 24 april 2026 @ 17:12:45 #29
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220645542
Wat heeft ze op haar snavel zitten?
  Spellchecker vrijdag 24 april 2026 @ 17:13:13 #30
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220645545
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 17:04 schreef Farenji het volgende:
Update!

Het duivenstel heeft zich inmiddels wel goed genesteld op mijn balkon. Het mannetje was eerst heel lang zoek maar kwam toch terug, met allemaal takjes om het de moeder behaaglijker te maken. Soms wisselen ze ook af op het ei.

Ze beginnen ook een klein beetje aan me te wennen, en ik heb wat foto's kunnen maken. Heb zelfs een webcam setup inelkaar geMcGyvert dus er zijn ook filmpjes!

Hier zitten beide duiven op het balkon van het uitzicht te genieten.

[ afbeelding ]

Dit is het gelegde ei waar het allemaal om gaat:

[ afbeelding ]

En hier zit ze te broeden.

[ afbeelding ]

Filmpjes (onbewerkt):

Het plekje voor het nestje is maar smal, ze kunnen nog maar net hun kont keren!
https://www.farenji.net/fok/duivennest/2026-04-24-143101.webm

Echtgenoot komt takjes brengen voor het nestje. Let op hoe ze mijn bakje met lekkere erwtjes volledig negeren. Dit zijn geen allesvretende stadsduiven maar zelfvoorzienende kritische eters.
https://www.farenji.net/fok/duivennest/2026-04-24-143622.webm

Hier is het ei ook zichtbaar
https://www.farenji.net/fok/duivennest/2026-04-24-144643.webm

Kijk eens in de camera, je bent op tv!
https://www.farenji.net/fok/duivennest/2026-04-24-161826.webm

(inb4 "wat een vieze bende op je balkon!", daarom vinden ze het natuurlijk juist zo fijn bij mij!)
In het eerste filmpje zie je dat de linkerpoot van de ene ouder niet in orde is ..... :{
pi_220645561
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2026 17:12 schreef Boca_Raton het volgende:
Wat heeft ze op haar snavel zitten?
Geen idee, ik dacht eigenlijk dat dat zo hoort? Ben verre van een expert.

quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 17:13 schreef maily het volgende:

[..]
In het eerste filmpje zie je dat de linkerpoot van de ene ouder niet in orde is ..... :{
Oh jee dat was me niet eens opgevallen! Zie je wel vaak met stadsduiven, al zijn dit niet de typische friet vretende dikzakken die je vaak ziet.
  Spellchecker vrijdag 24 april 2026 @ 17:18:11 #32
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220645562
Maar leuk om zo te volgen @Farenji ^O^ O+
  vrijdag 24 april 2026 @ 17:24:56 #33
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220645585
quote:
11s.gif Op vrijdag 24 april 2026 17:18 schreef Farenji het volgende:

[..]
Geen idee, ik dacht eigenlijk dat dat zo hoort? Ben verre van een expert.
[..]
Oh jee dat was me niet eens opgevallen! Zie je wel vaak met stadsduiven, al zijn dit niet de typische friet vretende dikzakken die je vaak ziet.
Het viel me zo op, laten we hopen dat het zo hoort :)
pi_220646964
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 17:04 schreef Farenji het volgende:
Update!

Het duivenstel heeft zich inmiddels wel goed genesteld op mijn balkon. Het mannetje was eerst heel lang zoek maar kwam toch terug, met allemaal takjes om het de moeder behaaglijker te maken. Soms wisselen ze ook af op het ei.

Ze beginnen ook een klein beetje aan me te wennen, en ik heb wat foto's kunnen maken. Heb zelfs een webcam setup inelkaar geMcGyvert dus er zijn ook filmpjes!

Hier zitten beide duiven op het balkon van het uitzicht te genieten.

[ afbeelding ]

Dit is het gelegde ei waar het allemaal om gaat:

[ afbeelding ]

En hier zit ze te broeden.

[ afbeelding ]

Filmpjes (onbewerkt):

Het plekje voor het nestje is maar smal, ze kunnen nog maar net hun kont keren!
https://www.farenji.net/fok/duivennest/2026-04-24-143101.webm

Echtgenoot komt takjes brengen voor het nestje. Let op hoe ze mijn bakje met lekkere erwtjes volledig negeren. Dit zijn geen allesvretende stadsduiven maar zelfvoorzienende kritische eters.
https://www.farenji.net/fok/duivennest/2026-04-24-143622.webm

Hier is het ei ook zichtbaar
https://www.farenji.net/fok/duivennest/2026-04-24-144643.webm

Kijk eens in de camera, je bent op tv!
https://www.farenji.net/fok/duivennest/2026-04-24-161826.webm

(inb4 "wat een vieze bende op je balkon!", daarom vinden ze het natuurlijk juist zo fijn bij mij!)
Wat leuk! En ziet er inderdaad uit als een rustig veilig plekje om een nest te maken.
pi_220647337
Leuk O+

Duivenkinders groeien vrij vlot op, ik heb ooit een tortelduifje op mijn balkon zien opgroeien en die vloog met 2-2,5 week uit. En zat dan daarna samen met pa of ma regelmatig nog even op de reling. Prachtige metamorfose van oerlelijk (maar wel heel schattig) naar heel sierlijk :D

Een van de ouders lijkt helaas iets van touw/draad of haar om de poot te hebben (gehad). Ook wel bekend als stringfoot. Je kunt even kijken of er nog steeds iets om de poot zit geneld zit, maar gezien het stompje kan het pootje ook al veel eerder afgestorven zijn.
pi_220647399
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 12:45 schreef Elan het volgende:
Weghalen die troep. Duiven zijn vliegende ratten, verspreiden bovendien tal van ziektes.
Ik wil nog wel even zeggen dat dit de reactie was die me heeft doen besluiten om de duiven te houden.
pi_220647586
We hadden vroeger een tamme postduif, zat ineens uitgeput in de vensterbank na de zware storm van 1990.
Hebben we nog jaren gehad, leuk beest, vloog ook iedere dag vrij, kwam bij je raam om snacks te scoren, zat op je schouder, etc.

Had wel een ring om z'n pootje maar in die tijd kon je dat niet zo makkelijk terugvinden, geen internet.

Die was iig helemaal gek van maiskorrels, droge erwten en zonnebloempitten, dus mocht je willen bijvoeren dan heb je hierbij je wat tips :P

Schaaltje water (>3cm diep) vinden ze ook fijn.

R.I.P. Roekie
pi_220647732
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 22:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
We hadden vroeger een tamme postduif, zat ineens uitgeput in de vensterbank na de zware storm van 1990.
Hebben we nog jaren gehad, leuk beest, vloog ook iedere dag vrij, kwam bij je raam om snacks te scoren, zat op je schouder, etc.

Had wel een ring om z'n pootje maar in die tijd kon je dat niet zo makkelijk terugvinden, geen internet.

Die was iig helemaal gek van maiskorrels, droge erwten en zonnebloempitten, dus mocht je willen bijvoeren dan heb je hierbij je wat tips :P

Schaaltje water (>3cm diep) vinden ze ook fijn.

R.I.P. Roekie
[ afbeelding ]
Mooi retroblik van Brabantia(?) tegenwoordig geld waard.
blablablabla
pi_220647989
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 22:36 schreef Elan het volgende:

[..]
Mooi retroblik van Brabantia(?) tegenwoordig geld waard.
Ja, ontbijtkoekblik en broodtrommel, werd dagelijks gebruikt toen.

Heb nu een "retro kast" waar dat soort spul in staat voor de sier, het kan gek lopen in 35 jaar.
pi_220678724
De duiven zitten nog steeds te broeden, sinds vrijdag/zaterdag zijn er twee eieren. Ze zijn goed aan me gewend, ik kan gewoon op het balkon zijn zonder dat ze in de stress schieten. Er is verder niet zo veel actie op het nest. Ze lossen elkaar een of twee keer per dag af, en dan gaat de ander even wat takjes halen om het nest mooier te maken. Vervolgens verdwijnt de niet-broedende wederhelft, waarschijnlijk om zich vol te stoppen met voedsel want op het nest wordt niet gegeten (en ook niet gescheten, zo te zien!). Het is wel lastig om moeder en vader uit elkaar te houden, behalve als ze bijelkaar zijn want vader is iets groter dan moeder. En moeder heeft dus een "stringfoot".

Filmpje van vanmiddag:



[ Bericht 6% gewijzigd door Farenji op 29-04-2026 16:23:32 ]
pi_220678828
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2026 17:12 schreef Boca_Raton het volgende:
Wat heeft ze op haar snavel zitten?
Dat is de cere en dient ter bescherming van de neusgaten en vermoedelijk ook wat temperatuur- en gevoelsdetectie.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  woensdag 29 april 2026 @ 17:41:29 #42
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220679132
quote:
7s.gif Op woensdag 29 april 2026 16:34 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat is de cere en dient ter bescherming van de neusgaten en vermoedelijk ook wat temperatuur- en gevoelsdetectie.
Gelukkig :)
pi_220693138
Vanmiddag was er opeens een indringer op het balkon. Een andere duif (volgens mij een mannetje) was de boel aan het verkennen. Moeder de duif op het nest had dat vrijwel meteen door en schoot er als een kanonskogel op af! Er werd gevochten, gepikt met snavels, en ze probeerde de indringer zelfs onder te poepen! Na korte tijd droop ie gelukkig af. Van de indringer heb ik geen video, wel van de supersnelle actie vanaf het nest:

  vrijdag 1 mei 2026 @ 22:01:17 #44
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220693171
lol gelijk in actie :D
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_220709726
Hihi, dat laatste filmpje...
Ik heb ook een duivenkoppeltje wat al jaren hun best doet om eieren te leggen in een boom in mijn tuin. Het is ze nog nooit gelukt :')
Eén keer kwam het tot een ei, maar is dat uit de boom (kapot) gevallen.
pi_220722701
Ik heb in het weekend toch maar een live stream opgezet, dus iedereen kan de duiven realtime volgen. Ik heb helaas geen nacht-camera, het is maar een simpele logitech webcam, dus als de zon onder gaat wordt het heel snel donker. Heb dan ook geen idee wat die beesten 's nachts allemaal aan het uitspoken zijn. :B

Overdag wordt de moeder ergens rond het middaguur (of wat later) afgewisseld door papa, en ergens rond het avonduur komt mama weer terug, en ik denk (weet ik dus niet zeker) dat zij de hele nacht op de eieren zit. Pappa zit dan in z'n man cave, of in het cafe ofzo.

Je kan pappa het makkelijkste herkennen doordat zijn "cere" op zijn snavel wat groter/breder en wat minder glad is. Voor de rest zien ze er echt verdacht identiek uit, zou me niks verbazen als ze broer en zus zijn.

Ze heten trouwens Annie en Bert.

https://duivennest.farenji.net/
pi_220722734
Er wordt *nu* afgewisseld.
pi_220760602
Vanmiddag, precies 17 dagen na het leggen, kwam er een kuiken uit het eerste ei kruipen. Een lelijk hulpeloos spartelend schepseltje van geel dons. Vader blijft vrij onbewogen, kind doet nog even een Calimero'tje door het ei-dekseltje als hoed te gebruiken.

  Spellchecker maandag 11 mei 2026 @ 00:03:03 #49
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220761080
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 22:17 schreef Farenji het volgende:
Vanmiddag, precies 17 dagen na het leggen, kwam er een kuiken uit het eerste ei kruipen. Een lelijk hulpeloos spartelend schepseltje van geel dons. Vader blijft vrij onbewogen, kind doet nog even een Calimero'tje door het ei-dekseltje als hoed te gebruiken.

[ afbeelding ]
Op moederdag O+ ^O^
pi_220762301
Vanochtend heeft er een groot drama plaatsgevonden op het duivennest. Ik moest hier later achter komen maar de camera met bewegingsdetectie heeft alles opgenomen.

's Ochtends vroeg kwam het tweede ei uit. Moeder (die wat schoner is dan vader) ruimde de lege eierschalen netjes op.

https://www.farenji.net/f(...)20260511-070841.webp

https://www.farenji.net/f(...)20260511-070951.webp

Dan is er rond 8 uur opeens grote onrust. Er fladdert een ekster rond het nest. Moeder maakt zich groot en doet wat ze kan maar ze is kansloos, de ekster gaat er met 1 van de kuikens vandoor.

https://www.farenji.net/f(...)20260511-080355.webp

Dat was nog niet genoeg, want de ekster komt terug voor de tweede ronde.

https://www.farenji.net/f(...)20260511-085829.webp

Ik zag moeder daarna in totale shock en wezenloos rond het lege nest drentelen. Uiteindelijk is ze vertrokken en nu is het nest helemaal verlaten.

:'( :'( :'(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')