abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220627126
Bij velen zullen nu de berekeningen binnenkomen m.b.t. de omzetten van het nieuwe pensioenstelsel.
De mijne is ook binnen en ik zit met meer vragen dan antwoorden.
Hoe worden die berekeningen gemaakt?

Ter illustratie (ronde gefingeerde getallen):
1. Eerste berekening eind 2025:
In mijn pensioenpot zit op 1-1-2026 ¤100k.
Deze werd in de eerste berekening opgehoogd met een compensatie van ¤10k.
Totaal ¤110k

2. Tweede berekening april 2026:
In de pensioenpot zit op 1-1-2026 ¤103k.
Compensatie wordt nu ¤8k.
Totaal ¤111k.

Reken ik dat uit naar gemiddelde afdracht per maand (14x12 = 168 maanden) dan kom ik uit ¤660,71 aan pensioen afdrachten per maand. De huidige afdrachten (inc werkgeversdeel) zijn echter ¤1300.
Nu is het een gemiddelde dus 14 jaar geleden droeg ik minder af. Dus mijn eerste loonstrook erbij gepakt en die totale afdracht toen was ¤500 en dus amper minder dan het gemiddelde.

Ik dacht dat ik een rekenfout had gemaakt dus maak nu een accurate berekening van al mijn pensioenafdrachten en kom op ¤160k uit aan totale afdrachten. Nogal een verschil met ¤111k.

Dan nu de vragen;
1. Maak ik een rekenfout of redeneerfout?
2. Zo nee waar is dat geld dan heen, ik snap dat een deel naar wat armlastigen en compensatieregels gaat en het vorige systeem niet eerlijk was voor de jeugd. Echter ¤50k op ¤160k is wel een hele grote afdracht. Als ik mijn geld gewoon op de beurs had gegooid had ik ipv ¤111k ruim ¤500k gehad. Wordt je als oudere jongere echt nog zoveel harder genaaid met al die pensioenen dan ik al dacht?

3. Heb je recht op een persoonlijke berekening?

Vorige topic was meer gericht op het nieuwsbericht dit meer op de berekening en methodiek.
WGR / Nieuw pensioen pakt voor grote groep nadelig uit:
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_220627433
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 15:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Zo nee waar is dat geld dan heen, ik snap dat een deel naar wat armlastigen en compensatieregels gaat en het vorige systeem niet eerlijk was voor de jeugd. Echter ¤50k op ¤160k is wel een hele grote afdracht. Als ik mijn geld gewoon op de beurs had gegooid had ik ipv ¤111k ruim ¤500k gehad. Wordt je als oudere jongere echt nog zoveel harder genaaid met al die pensioenen dan ik al dacht?

Weet het niet precies, maar het oude systeem was heel scheef. Iemand die op z'n 55-ste begon bij het ABP bouwde net zoveel rechten op om vanaf (destijds) 65 t/m 83 (gemiddelde horizontale leeftijd) pensioen te ontvangen als iemand die op z'n 25 ste (zoals ik) nog 10 jaar werkte. Maar op z'n 35 nog 30 jaar moest wachten.

Kan je wel nagaan dat zo'n "solidair" systeem, gigantische lasten met zich meebrengt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220629443
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 15:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
<knip>

Reken ik dat uit naar gemiddelde afdracht per maand (14x12 = 168 maanden) dan kom ik uit ¤660,71 aan pensioen afdrachten per maand. De huidige afdrachten (inc werkgeversdeel) zijn echter ¤1300.
Nu is het een gemiddelde dus 14 jaar geleden droeg ik minder af. Dus mijn eerste loonstrook erbij gepakt en die totale afdracht toen was ¤500 en dus amper minder dan het gemiddelde.

Ik dacht dat ik een rekenfout had gemaakt dus maak nu een accurate berekening van al mijn pensioenafdrachten en kom op ¤160k uit aan totale afdrachten. Nogal een verschil met ¤111k.

Dan nu de vragen;
1. Maak ik een rekenfout of redeneerfout?
2. Zo nee waar is dat geld dan heen, ik snap dat een deel naar wat armlastigen en compensatieregels gaat en het vorige systeem niet eerlijk was voor de jeugd. Echter ¤50k op ¤160k is wel een hele grote afdracht. Als ik mijn geld gewoon op de beurs had gegooid had ik ipv ¤111k ruim ¤500k gehad. Wordt je als oudere jongere echt nog zoveel harder genaaid met al die pensioenen dan ik al dacht?

3. Heb je recht op een persoonlijke berekening?
Laat ik beginnen met dat ik dit zelf ook een interessant vraagstuk vind en ik geen antwoorden heb. Dus excuus dat ik je vragen beantwoord met wedervragen :)
Je geeft aan dat je een bedrag in de pensioenpot hebt zitten. Wat bedoel je hier en hoe ben je aan die informatie gekomen? Ik zag in welke sector je werkt en dat het betreffende pensioenfonds een persoonlijk pensioenvermogen publiceert is dat waar je naar kijkt?
Ik ben zelf in een andere sector werkzaam, dus ik vind het vergelijken ook erg lastig. Wordt al die inleg die je noemt ook daadwerkelijk in het pensioenvermogen gestort, of gaat dat bijvoorbeeld nog deels naar andere verzekeringen zoals voor wanneer je overlijdt?
Voor mij geldt dat de bijdrage niet heel anders is, maar in de berekening die ik heb gekregen zie ik dat persoonlijke pensioenvermogen niet.

-edit-
En volgens mij val jij qua leeftijd juist in de groep die het slechtste er uit komt (net als ik). Dus vermoedelijk moet jij de compensatie krijgen die de jongeren en ouderen naar jouw pot moeten overmaken.

[ Bericht 2% gewijzigd door snabbi op 21-04-2026 22:04:08 ]
pi_220629496
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 16:49 schreef blomke het volgende:

[..]
Weet het niet precies, maar het oude systeem was heel scheef. Iemand die op z'n 55-ste begon bij het ABP bouwde net zoveel rechten op om vanaf (destijds) 65 t/m 83 (gemiddelde horizontale leeftijd) pensioen te ontvangen als iemand die op z'n 25 ste (zoals ik) nog 10 jaar werkte. Maar op z'n 35 nog 30 jaar moest wachten.

Kan je wel nagaan dat zo'n "solidair" systeem, gigantische lasten met zich meebrengt.
En een ander probleem was dat veel mensen die nu met pensioen gaan hadden gespaard met een levensverwachting van 6/7 jaar minder, die aten dus de pot van de jongeren leeg.

Deze zaken is dus een heel deel van je afdrachten in verdwenen. Niet in het solidariteitsfonds, maar in het oude pensioensysteem. En wees blij dat ze over gaan, voor je 50e had je anders precies 0 euro over gehad van je afdrachten. Het was ten slotte grotendeels een omslagstelsel geworden, zeker als de hele babyboomgeneratie langer met pensioen zou zijn als berekend.

Het systeem met persoonlijke potten is per definitie eerlijker.
pi_220629608
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 21:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
En een ander probleem was dat veel mensen die nu met pensioen gaan hadden gespaard met een levensverwachting van 6/7 jaar minder, die aten dus de pot van de jongeren leeg.

Deze zaken is dus een heel deel van je afdrachten in verdwenen. Niet in het solidariteitsfonds, maar in het oude pensioensysteem. En wees blij dat ze over gaan, voor je 50e had je anders precies 0 euro over gehad van je afdrachten. Het was ten slotte grotendeels een omslagstelsel geworden, zeker als de hele babyboomgeneratie langer met pensioen zou zijn als berekend.

Het systeem met persoonlijke potten is per definitie eerlijker.
Allen hebben ze er helaas voor iedereen tussen de 35 en 45 a 50 naar minstens 15 jaar te lang over 'onderhandeld' om dit nieuwe systeem er door te krijgen. Heel toevallig precies lang genoeg voor de babyboom generatie om hun te hoge pensioenen veilig te stellen.
pi_220629634
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 21:50 schreef snabbi het volgende:

[..]
Laat ik beginnen met dat ik dit zelf ook een interessant vraagstuk vind en ik geen antwoorden heb. Dus excuus dat ik je vragen beantwoord met wedervragen :)
Je geeft aan dat je een bedrag in de pensioenpot hebt zitten. Wat bedoel je hier en hoe ben je aan die informatie gekomen? Ik zag in welke sector je werkt en dat het betreffende pensioenfonds een persoonlijk pensioenvermogen publiceert is dat waar je naar kijkt?

Jep de herberekening is binnen en je ziet nu idd net zoals je bij een private verzekeraar zou zien je persoonlijke pensioenpot.
quote:
Ik ben zelf in een andere sector werkzaam, dus ik vind het vergelijken ook erg lastig. Wordt al die inleg die je noemt ook daadwerkelijk in het pensioenvermogen gestort, of gaat dat bijvoorbeeld nog deels naar andere verzekeringen zoals voor wanneer je overlijdt?

Alles gaat naar het pensioenfonds dit is ex AP kosten en extra verzekeringen. Is mijn deel 50% en dat van de werkgever 50% bij elkaar opgeteld.
quote:
Voor mij geldt dat de bijdrage niet heel anders is, maar in de berekening die ik heb gekregen zie ik dat persoonlijke pensioenvermogen niet.

-edit-
En volgens mij val jij qua leeftijd juist in de groep die het slechtste er uit komt (net als ik). Dus vermoedelijk moet jij de compensatie krijgen die de jongeren en ouderen naar jouw pot moeten overmaken.
Ja maar die compensatie is wel heel karig een verlies van ¤60k wordt gecompenseerd met ¤11k.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_220629648
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 21:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
En een ander probleem was dat veel mensen die nu met pensioen gaan hadden gespaard met een levensverwachting van 6/7 jaar minder, die aten dus de pot van de jongeren leeg.

Deze zaken is dus een heel deel van je afdrachten in verdwenen. Niet in het solidariteitsfonds, maar in het oude pensioensysteem. En wees blij dat ze over gaan, voor je 50e had je anders precies 0 euro over gehad van je afdrachten. Het was ten slotte grotendeels een omslagstelsel geworden, zeker als de hele babyboomgeneratie langer met pensioen zou zijn als berekend.

Het systeem met persoonlijke potten is per definitie eerlijker.
Die mening deel ik maar de compensatie mag dan wel ruimhartiger een derde is gewoon weg.
Indexeer dan de pensioenen minder omdat te betalen die hebben ten slotte ook niet genoeg ingelegd.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_220629666
Het bedrag aan compensatie wordt expliciet vermeld, of moet/heb je dat zelf bij benadering berekend?
pi_220629709
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 22:21 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Die mening deel ik maar de compensatie mag dan wel ruimhartiger een derde is gewoon weg.
Indexeer dan de pensioenen minder omdat te betalen die hebben ten slotte ook niet genoeg ingelegd.
Ja, dat ze veel eerder over hadden gemoeten is duidelijk. Maar daar is helaas niets meer aan te doen, dat geld is weg. Of ze nu de berekening niet eerlijk doen vind ik lastig in te schatten, dan zou je bij iedereen het 'verlies' moeten weten.
pi_220629736
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 22:23 schreef Adrie072 het volgende:
Het bedrag aan compensatie wordt expliciet vermeld, of moet/heb je dat zelf bij benadering berekend?
Expliciet benoemd.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_220629748
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 22:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, dat ze veel eerder over hadden gemoeten is duidelijk. Maar daar is helaas niets meer aan te doen, dat geld is weg. Of ze nu de berekening niet eerlijk doen vind ik lastig in te schatten, dan zou je bij iedereen het 'verlies' moeten weten.
Dat valt makkelijk te doen maar dan moeten ze pensionados korten en dat is qua stemmen een lastige groep.


Ik ga hier toch eens een schrijven aan wijden.
Want het verlies is geen 50k maar enkele tonnen als je opportunity costs meerekend. Ik had meer geld overgehouden in het casino.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_220630879
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 22:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

Alles gaat naar het pensioenfonds dit is ex AP kosten en extra verzekeringen. Is mijn deel 50% en dat van de werkgever 50% bij elkaar opgeteld.

AP kosten = ? Overigens, over welke pensioenfonds hebben we het??
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220631251
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 09:11 schreef blomke het volgende:

[..]
AP kosten = ? Overigens, over welke pensioenfonds hebben we het??
Kosten van het pensioenfonds. Die worden los in rekening gebracht.
Zorg en Welzijn.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_220631278
Is er hier iemand die al van het ABP een berekening heeft ontvangen?
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220631783
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 09:48 schreef blomke het volgende:
Is er hier iemand die al van het ABP een berekening heeft ontvangen?
Nee, want je krijgt pas in de 2e helft van 2026 een voorlopige berekening va het ABP. De definitieve berekening komt pas in 2027 als ze over zijn gegaan op het nieuwe stelsel.
Hier kun je meer info over de compensatie vinden https://www.abp.nl/over-a(...)ari-2027/compensatie
pi_220635699
Ziijn die lui die om 9 uur op een boot varen met hun boomerboot terwijl je daar met 400 man staat te wachten, lekker met hun 59e met pensioen, die mensen, met hun Jack en Jones Polo met die grijns op hun bek, stem VVD, meer, meer, meer.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220642473
Oke zojuist de berekeningen verder verfijnd en het wordt steeds belachelijker.
Als ik al dat geld maandelijks had geinvesteerd in VWRL_IE00B3RBWM25_EUR (ETF all world tracker) dan had ik nu een vermogen van ruim ¤240k gehad!.

Nu snap ik dat ze wat minder risicovol beleggen maar zelfs wanneer ik elke maand dat geld in 20 jarige staatsleningen had gestoken had ik ruim ¤175k gehad.

Dit is toch gewoon wanbeleid en diefstal.

Kan het trouwens ook zo voor 10 jaar staatsleningen doen of een mix maar de boodschap is duidelijk.
De 20 jaars brachten trouwens de afgelopen 15 jaar nog geen 1,5% aan rente op. Een etf ruim 3x zoveel.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_220642588
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 22:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Oke zojuist de berekeningen verder verfijnd en het wordt steeds belachelijker.
Als ik al dat geld maandelijks had geinvesteerd in VWRL_IE00B3RBWM25_EUR (ETF all world tracker) dan had ik nu een vermogen van ruim ¤240k gehad!.

Nu snap ik dat ze wat minder risicovol beleggen maar zelfs wanneer ik elke maand dat geld in 20 jarige staatsleningen had gestoken had ik ruim ¤175k gehad.

Dit is toch gewoon wanbeleid en diefstal.

Kan het trouwens ook zo voor 10 jaar staatsleningen doen of een mix maar de boodschap is duidelijk.
De 20 jaars brachten trouwens de afgelopen 15 jaar nog geen 1,5% aan rente op. Een etf ruim 3x zoveel.
Dat is het beleid van socialistiese politici: de sterkste schouders moetende zwaarste lasten dragen. Je zag het ook bij het woonbeleid: meer verdienen is meer huur betalen. Belastingen: idem. Denk ook dat de heren bestuurders van pensioenen, voor zichzelf riante regelingen hebben opgetuigd.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220642595
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 22:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
De 20 jaars brachten trouwens de afgelopen 15 jaar nog geen 1,5% aan rente op. Een etf ruim 3x zoveel.
Met dank aan de begrotingstekorten van Zuidelijke EU-landen, je weet wel waar ze < 60-ste al met staatspensioen kunnen gaan.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220642670
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 22:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Jep de herberekening is binnen en je ziet nu idd net zoals je bij een private verzekeraar zou zien je persoonlijke pensioenpot.
Volgens deze uitleg is het toch anders: https://www.pfzw.nl/werkg(...)ises-tot-en-met-2025
pi_220643330
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 23:27 schreef snabbi het volgende:

[..]
Volgens deze uitleg is het toch anders: https://www.pfzw.nl/werkg(...)ises-tot-en-met-2025
Hoe bedoel je?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_220643753
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 08:43 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Hoe bedoel je?
Correct me if I am wrong, maar volgens mij kijk je naar wat je cumulatief hebt afgedragen door de jaren heen aan pensioenpremie (uiteraard inclusief de bijdrage van de werkgever daarin) en dat totale bedrag vergelijk je met het persoonlijke pensioenvermogen. Dan constateer je dat dit totale persoonlijke pensioenvermogen lager is dan je verwacht had vanuit die premie-inleg.

Maar vanuit die premieinleg worden ook nog andere dingen betaald, zoals je nabestaandenpensioen. Volgens mij had je zelf al de P er in over die solidariteitsreserve. Ook zijn er nog de beheerkosten die volgens het fonds iets van 65 euro per jaar zijn.

Grosso modo zou ongeveer 90% van de inleg naar je persoonlijke pensioenvermogen moeten gaan. In brede termen is het natuurlijk moeilijk om te reageren of er een fout in de berekening zit, of er iets over het hoofd gezien is etc. Zoals ik het begrijp zou je vanuit je ouderwetse pensioenaanspraak die je al had op basis van je levensverwachting vervolgens de netto-contante-waarde moeten uitrekenen. De rekenrente daarvoor is 2,954%
pi_220644699
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 10:09 schreef snabbi het volgende:

[..]
Correct me if I am wrong, maar volgens mij kijk je naar wat je cumulatief hebt afgedragen door de jaren heen aan pensioenpremie (uiteraard inclusief de bijdrage van de werkgever daarin) en dat totale bedrag vergelijk je met het persoonlijke pensioenvermogen. Dan constateer je dat dit totale persoonlijke pensioenvermogen lager is dan je verwacht had vanuit die premie-inleg.

Maar vanuit die premieinleg worden ook nog andere dingen betaald, zoals je nabestaandenpensioen. Volgens mij had je zelf al de P er in over die solidariteitsreserve. Ook zijn er nog de beheerkosten die volgens het fonds iets van 65 euro per jaar zijn.

Grosso modo zou ongeveer 90% van de inleg naar je persoonlijke pensioenvermogen moeten gaan. In brede termen is het natuurlijk moeilijk om te reageren of er een fout in de berekening zit, of er iets over het hoofd gezien is etc. Zoals ik het begrijp zou je vanuit je ouderwetse pensioenaanspraak die je al had op basis van je levensverwachting vervolgens de netto-contante-waarde moeten uitrekenen. De rekenrente daarvoor is 2,954%
Tot 2026 werden die zaken apart inrekening gebracht en zaten dus niet in de afdrachten zoals ik ze berekend heb. Het enige zijn de fondskosten maar als ik die op ¤100 p.m stel dan is dat niets.

Voer ik een korting van 10% uit op mijn inleg voor diverse kosten solidariteitvoorzieningen dan kom ik op de volgende waarden uit.
Zonder het geld te beleggen: ¤145k;
Rente van 20 jarige staatsleningen: ¤160k;
Investeren in etf: ¤225k;

Dan is het toch raar dat mijn persoonlijke pensioenvermogen nu ¤111k is.
Waar is die ¤100k heen? Dat is toch een waardeloze investering zo.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_220645793
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 13:43 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Tot 2026 werden die zaken apart inrekening gebracht en zaten dus niet in de afdrachten zoals ik ze berekend heb. Het enige zijn de fondskosten maar als ik die op ¤100 p.m stel dan is dat niets.

Voer ik een korting van 10% uit op mijn inleg voor diverse kosten solidariteitvoorzieningen dan kom ik op de volgende waarden uit.
Zonder het geld te beleggen: ¤145k;
Rente van 20 jarige staatsleningen: ¤160k;
Investeren in etf: ¤225k;

Dan is het toch raar dat mijn persoonlijke pensioenvermogen nu ¤111k is.
Waar is die ¤100k heen? Dat is toch een waardeloze investering zo.
Ik ga me vooral focussen op de originele vraag - hoe bereken je het en wat je daarvoor nodig hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als het wel in die buurt ligt, dan kan je meer achterhalen waarom de aanspraak lager was dan je verwacht - dus hoeveel van je inleg ging naar aanspraak, versus dat er bij het invaren iets negatiefs gebeurt.

[ Bericht 3% gewijzigd door snabbi op 24-04-2026 18:25:52 ]
pi_220645978
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 18:19 schreef snabbi het volgende:

[..]
Ik ga me vooral focussen op de originele vraag - hoe bereken je het en wat je daarvoor nodig hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als het wel in die buurt ligt, dan kan je meer achterhalen waarom de aanspraak lager was dan je verwacht - dus hoeveel van je inleg ging naar aanspraak, versus dat er bij het invaren iets negatiefs gebeurt.
Nee dat snap ik dat je kunt terug rekenen. Echter kijk ik naar wat ik er in gestoken heb en wat ik er nu aan vermogen opgebouwd heb. Dat is gewoon een verlies van ¤50k.

Dat is toch absurd?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')