abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220627126
Bij velen zullen nu de berekeningen binnenkomen m.b.t. de omzetten van het nieuwe pensioenstelsel.
De mijne is ook binnen en ik zit met meer vragen dan antwoorden.
Hoe worden die berekeningen gemaakt?

Ter illustratie (ronde gefingeerde getallen):
1. Eerste berekening eind 2025:
In mijn pensioenpot zit op 1-1-2026 ¤100k.
Deze werd in de eerste berekening opgehoogd met een compensatie van ¤10k.
Totaal ¤110k

2. Tweede berekening april 2026:
In de pensioenpot zit op 1-1-2026 ¤103k.
Compensatie wordt nu ¤8k.
Totaal ¤111k.

Reken ik dat uit naar gemiddelde afdracht per maand (14x12 = 168 maanden) dan kom ik uit ¤660,71 aan pensioen afdrachten per maand. De huidige afdrachten (inc werkgeversdeel) zijn echter ¤1300.
Nu is het een gemiddelde dus 14 jaar geleden droeg ik minder af. Dus mijn eerste loonstrook erbij gepakt en die totale afdracht toen was ¤500 en dus amper minder dan het gemiddelde.

Ik dacht dat ik een rekenfout had gemaakt dus maak nu een accurate berekening van al mijn pensioenafdrachten en kom op ¤160k uit aan totale afdrachten. Nogal een verschil met ¤111k.

Dan nu de vragen;
1. Maak ik een rekenfout of redeneerfout?
2. Zo nee waar is dat geld dan heen, ik snap dat een deel naar wat armlastigen en compensatieregels gaat en het vorige systeem niet eerlijk was voor de jeugd. Echter ¤50k op ¤160k is wel een hele grote afdracht. Als ik mijn geld gewoon op de beurs had gegooid had ik ipv ¤111k ruim ¤500k gehad. Wordt je als oudere jongere echt nog zoveel harder genaaid met al die pensioenen dan ik al dacht?

3. Heb je recht op een persoonlijke berekening?

Vorige topic was meer gericht op het nieuwsbericht dit meer op de berekening en methodiek.
WGR / Nieuw pensioen pakt voor grote groep nadelig uit:
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_220627433
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 15:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Zo nee waar is dat geld dan heen, ik snap dat een deel naar wat armlastigen en compensatieregels gaat en het vorige systeem niet eerlijk was voor de jeugd. Echter ¤50k op ¤160k is wel een hele grote afdracht. Als ik mijn geld gewoon op de beurs had gegooid had ik ipv ¤111k ruim ¤500k gehad. Wordt je als oudere jongere echt nog zoveel harder genaaid met al die pensioenen dan ik al dacht?

Weet het niet precies, maar het oude systeem was heel scheef. Iemand die op z'n 55-ste begon bij het ABP bouwde net zoveel rechten op om vanaf (destijds) 65 t/m 83 (gemiddelde horizontale leeftijd) pensioen te ontvangen als iemand die op z'n 25 ste (zoals ik) nog 10 jaar werkte. Maar op z'n 35 nog 30 jaar moest wachten.

Kan je wel nagaan dat zo'n "solidair" systeem, gigantische lasten met zich meebrengt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220629443
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 15:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
<knip>

Reken ik dat uit naar gemiddelde afdracht per maand (14x12 = 168 maanden) dan kom ik uit ¤660,71 aan pensioen afdrachten per maand. De huidige afdrachten (inc werkgeversdeel) zijn echter ¤1300.
Nu is het een gemiddelde dus 14 jaar geleden droeg ik minder af. Dus mijn eerste loonstrook erbij gepakt en die totale afdracht toen was ¤500 en dus amper minder dan het gemiddelde.

Ik dacht dat ik een rekenfout had gemaakt dus maak nu een accurate berekening van al mijn pensioenafdrachten en kom op ¤160k uit aan totale afdrachten. Nogal een verschil met ¤111k.

Dan nu de vragen;
1. Maak ik een rekenfout of redeneerfout?
2. Zo nee waar is dat geld dan heen, ik snap dat een deel naar wat armlastigen en compensatieregels gaat en het vorige systeem niet eerlijk was voor de jeugd. Echter ¤50k op ¤160k is wel een hele grote afdracht. Als ik mijn geld gewoon op de beurs had gegooid had ik ipv ¤111k ruim ¤500k gehad. Wordt je als oudere jongere echt nog zoveel harder genaaid met al die pensioenen dan ik al dacht?

3. Heb je recht op een persoonlijke berekening?
Laat ik beginnen met dat ik dit zelf ook een interessant vraagstuk vind en ik geen antwoorden heb. Dus excuus dat ik je vragen beantwoord met wedervragen :)
Je geeft aan dat je een bedrag in de pensioenpot hebt zitten. Wat bedoel je hier en hoe ben je aan die informatie gekomen? Ik zag in welke sector je werkt en dat het betreffende pensioenfonds een persoonlijk pensioenvermogen publiceert is dat waar je naar kijkt?
Ik ben zelf in een andere sector werkzaam, dus ik vind het vergelijken ook erg lastig. Wordt al die inleg die je noemt ook daadwerkelijk in het pensioenvermogen gestort, of gaat dat bijvoorbeeld nog deels naar andere verzekeringen zoals voor wanneer je overlijdt?
Voor mij geldt dat de bijdrage niet heel anders is, maar in de berekening die ik heb gekregen zie ik dat persoonlijke pensioenvermogen niet.

-edit-
En volgens mij val jij qua leeftijd juist in de groep die het slechtste er uit komt (net als ik). Dus vermoedelijk moet jij de compensatie krijgen die de jongeren en ouderen naar jouw pot moeten overmaken.

[ Bericht 2% gewijzigd door snabbi op 21-04-2026 22:04:08 ]
pi_220629496
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 16:49 schreef blomke het volgende:

[..]
Weet het niet precies, maar het oude systeem was heel scheef. Iemand die op z'n 55-ste begon bij het ABP bouwde net zoveel rechten op om vanaf (destijds) 65 t/m 83 (gemiddelde horizontale leeftijd) pensioen te ontvangen als iemand die op z'n 25 ste (zoals ik) nog 10 jaar werkte. Maar op z'n 35 nog 30 jaar moest wachten.

Kan je wel nagaan dat zo'n "solidair" systeem, gigantische lasten met zich meebrengt.
En een ander probleem was dat veel mensen die nu met pensioen gaan hadden gespaard met een levensverwachting van 6/7 jaar minder, die aten dus de pot van de jongeren leeg.

Deze zaken is dus een heel deel van je afdrachten in verdwenen. Niet in het solidariteitsfonds, maar in het oude pensioensysteem. En wees blij dat ze over gaan, voor je 50e had je anders precies 0 euro over gehad van je afdrachten. Het was ten slotte grotendeels een omslagstelsel geworden, zeker als de hele babyboomgeneratie langer met pensioen zou zijn als berekend.

Het systeem met persoonlijke potten is per definitie eerlijker.
pi_220629608
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 21:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
En een ander probleem was dat veel mensen die nu met pensioen gaan hadden gespaard met een levensverwachting van 6/7 jaar minder, die aten dus de pot van de jongeren leeg.

Deze zaken is dus een heel deel van je afdrachten in verdwenen. Niet in het solidariteitsfonds, maar in het oude pensioensysteem. En wees blij dat ze over gaan, voor je 50e had je anders precies 0 euro over gehad van je afdrachten. Het was ten slotte grotendeels een omslagstelsel geworden, zeker als de hele babyboomgeneratie langer met pensioen zou zijn als berekend.

Het systeem met persoonlijke potten is per definitie eerlijker.
Allen hebben ze er helaas voor iedereen tussen de 35 en 45 a 50 naar minstens 15 jaar te lang over 'onderhandeld' om dit nieuwe systeem er door te krijgen. Heel toevallig precies lang genoeg voor de babyboom generatie om hun te hoge pensioenen veilig te stellen.
pi_220629634
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 21:50 schreef snabbi het volgende:

[..]
Laat ik beginnen met dat ik dit zelf ook een interessant vraagstuk vind en ik geen antwoorden heb. Dus excuus dat ik je vragen beantwoord met wedervragen :)
Je geeft aan dat je een bedrag in de pensioenpot hebt zitten. Wat bedoel je hier en hoe ben je aan die informatie gekomen? Ik zag in welke sector je werkt en dat het betreffende pensioenfonds een persoonlijk pensioenvermogen publiceert is dat waar je naar kijkt?

Jep de herberekening is binnen en je ziet nu idd net zoals je bij een private verzekeraar zou zien je persoonlijke pensioenpot.
quote:
Ik ben zelf in een andere sector werkzaam, dus ik vind het vergelijken ook erg lastig. Wordt al die inleg die je noemt ook daadwerkelijk in het pensioenvermogen gestort, of gaat dat bijvoorbeeld nog deels naar andere verzekeringen zoals voor wanneer je overlijdt?

Alles gaat naar het pensioenfonds dit is ex AP kosten en extra verzekeringen. Is mijn deel 50% en dat van de werkgever 50% bij elkaar opgeteld.
quote:
Voor mij geldt dat de bijdrage niet heel anders is, maar in de berekening die ik heb gekregen zie ik dat persoonlijke pensioenvermogen niet.

-edit-
En volgens mij val jij qua leeftijd juist in de groep die het slechtste er uit komt (net als ik). Dus vermoedelijk moet jij de compensatie krijgen die de jongeren en ouderen naar jouw pot moeten overmaken.
Ja maar die compensatie is wel heel karig een verlies van ¤60k wordt gecompenseerd met ¤11k.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_220629648
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 21:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
En een ander probleem was dat veel mensen die nu met pensioen gaan hadden gespaard met een levensverwachting van 6/7 jaar minder, die aten dus de pot van de jongeren leeg.

Deze zaken is dus een heel deel van je afdrachten in verdwenen. Niet in het solidariteitsfonds, maar in het oude pensioensysteem. En wees blij dat ze over gaan, voor je 50e had je anders precies 0 euro over gehad van je afdrachten. Het was ten slotte grotendeels een omslagstelsel geworden, zeker als de hele babyboomgeneratie langer met pensioen zou zijn als berekend.

Het systeem met persoonlijke potten is per definitie eerlijker.
Die mening deel ik maar de compensatie mag dan wel ruimhartiger een derde is gewoon weg.
Indexeer dan de pensioenen minder omdat te betalen die hebben ten slotte ook niet genoeg ingelegd.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_220629666
Het bedrag aan compensatie wordt expliciet vermeld, of moet/heb je dat zelf bij benadering berekend?
pi_220629709
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 22:21 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Die mening deel ik maar de compensatie mag dan wel ruimhartiger een derde is gewoon weg.
Indexeer dan de pensioenen minder omdat te betalen die hebben ten slotte ook niet genoeg ingelegd.
Ja, dat ze veel eerder over hadden gemoeten is duidelijk. Maar daar is helaas niets meer aan te doen, dat geld is weg. Of ze nu de berekening niet eerlijk doen vind ik lastig in te schatten, dan zou je bij iedereen het 'verlies' moeten weten.
pi_220629736
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 22:23 schreef Adrie072 het volgende:
Het bedrag aan compensatie wordt expliciet vermeld, of moet/heb je dat zelf bij benadering berekend?
Expliciet benoemd.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_220629748
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 22:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, dat ze veel eerder over hadden gemoeten is duidelijk. Maar daar is helaas niets meer aan te doen, dat geld is weg. Of ze nu de berekening niet eerlijk doen vind ik lastig in te schatten, dan zou je bij iedereen het 'verlies' moeten weten.
Dat valt makkelijk te doen maar dan moeten ze pensionados korten en dat is qua stemmen een lastige groep.


Ik ga hier toch eens een schrijven aan wijden.
Want het verlies is geen 50k maar enkele tonnen als je opportunity costs meerekend. Ik had meer geld overgehouden in het casino.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_220630879
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 22:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

Alles gaat naar het pensioenfonds dit is ex AP kosten en extra verzekeringen. Is mijn deel 50% en dat van de werkgever 50% bij elkaar opgeteld.

AP kosten = ? Overigens, over welke pensioenfonds hebben we het??
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220631251
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 09:11 schreef blomke het volgende:

[..]
AP kosten = ? Overigens, over welke pensioenfonds hebben we het??
Kosten van het pensioenfonds. Die worden los in rekening gebracht.
Zorg en Welzijn.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_220631278
Is er hier iemand die al van het ABP een berekening heeft ontvangen?
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220631783
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 09:48 schreef blomke het volgende:
Is er hier iemand die al van het ABP een berekening heeft ontvangen?
Nee, want je krijgt pas in de 2e helft van 2026 een voorlopige berekening va het ABP. De definitieve berekening komt pas in 2027 als ze over zijn gegaan op het nieuwe stelsel.
Hier kun je meer info over de compensatie vinden https://www.abp.nl/over-a(...)ari-2027/compensatie
pi_220635699
Ziijn die lui die om 9 uur op een boot varen met hun boomerboot terwijl je daar met 400 man staat te wachten, lekker met hun 59e met pensioen, die mensen, met hun Jack en Jones Polo met die grijns op hun bek, stem VVD, meer, meer, meer.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220642473
Oke zojuist de berekeningen verder verfijnd en het wordt steeds belachelijker.
Als ik al dat geld maandelijks had geinvesteerd in VWRL_IE00B3RBWM25_EUR (ETF all world tracker) dan had ik nu een vermogen van ruim ¤240k gehad!.

Nu snap ik dat ze wat minder risicovol beleggen maar zelfs wanneer ik elke maand dat geld in 20 jarige staatsleningen had gestoken had ik ruim ¤175k gehad.

Dit is toch gewoon wanbeleid en diefstal.

Kan het trouwens ook zo voor 10 jaar staatsleningen doen of een mix maar de boodschap is duidelijk.
De 20 jaars brachten trouwens de afgelopen 15 jaar nog geen 1,5% aan rente op. Een etf ruim 3x zoveel.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_220642588
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 22:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Oke zojuist de berekeningen verder verfijnd en het wordt steeds belachelijker.
Als ik al dat geld maandelijks had geinvesteerd in VWRL_IE00B3RBWM25_EUR (ETF all world tracker) dan had ik nu een vermogen van ruim ¤240k gehad!.

Nu snap ik dat ze wat minder risicovol beleggen maar zelfs wanneer ik elke maand dat geld in 20 jarige staatsleningen had gestoken had ik ruim ¤175k gehad.

Dit is toch gewoon wanbeleid en diefstal.

Kan het trouwens ook zo voor 10 jaar staatsleningen doen of een mix maar de boodschap is duidelijk.
De 20 jaars brachten trouwens de afgelopen 15 jaar nog geen 1,5% aan rente op. Een etf ruim 3x zoveel.
Dat is het beleid van socialistiese politici: de sterkste schouders moetende zwaarste lasten dragen. Je zag het ook bij het woonbeleid: meer verdienen is meer huur betalen. Belastingen: idem. Denk ook dat de heren bestuurders van pensioenen, voor zichzelf riante regelingen hebben opgetuigd.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220642595
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 22:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
De 20 jaars brachten trouwens de afgelopen 15 jaar nog geen 1,5% aan rente op. Een etf ruim 3x zoveel.
Met dank aan de begrotingstekorten van Zuidelijke EU-landen, je weet wel waar ze < 60-ste al met staatspensioen kunnen gaan.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220642670
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 22:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Jep de herberekening is binnen en je ziet nu idd net zoals je bij een private verzekeraar zou zien je persoonlijke pensioenpot.
Volgens deze uitleg is het toch anders: https://www.pfzw.nl/werkg(...)ises-tot-en-met-2025
pi_220643330
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 23:27 schreef snabbi het volgende:

[..]
Volgens deze uitleg is het toch anders: https://www.pfzw.nl/werkg(...)ises-tot-en-met-2025
Hoe bedoel je?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_220643753
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 08:43 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Hoe bedoel je?
Correct me if I am wrong, maar volgens mij kijk je naar wat je cumulatief hebt afgedragen door de jaren heen aan pensioenpremie (uiteraard inclusief de bijdrage van de werkgever daarin) en dat totale bedrag vergelijk je met het persoonlijke pensioenvermogen. Dan constateer je dat dit totale persoonlijke pensioenvermogen lager is dan je verwacht had vanuit die premie-inleg.

Maar vanuit die premieinleg worden ook nog andere dingen betaald, zoals je nabestaandenpensioen. Volgens mij had je zelf al de P er in over die solidariteitsreserve. Ook zijn er nog de beheerkosten die volgens het fonds iets van 65 euro per jaar zijn.

Grosso modo zou ongeveer 90% van de inleg naar je persoonlijke pensioenvermogen moeten gaan. In brede termen is het natuurlijk moeilijk om te reageren of er een fout in de berekening zit, of er iets over het hoofd gezien is etc. Zoals ik het begrijp zou je vanuit je ouderwetse pensioenaanspraak die je al had op basis van je levensverwachting vervolgens de netto-contante-waarde moeten uitrekenen. De rekenrente daarvoor is 2,954%
pi_220644699
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 10:09 schreef snabbi het volgende:

[..]
Correct me if I am wrong, maar volgens mij kijk je naar wat je cumulatief hebt afgedragen door de jaren heen aan pensioenpremie (uiteraard inclusief de bijdrage van de werkgever daarin) en dat totale bedrag vergelijk je met het persoonlijke pensioenvermogen. Dan constateer je dat dit totale persoonlijke pensioenvermogen lager is dan je verwacht had vanuit die premie-inleg.

Maar vanuit die premieinleg worden ook nog andere dingen betaald, zoals je nabestaandenpensioen. Volgens mij had je zelf al de P er in over die solidariteitsreserve. Ook zijn er nog de beheerkosten die volgens het fonds iets van 65 euro per jaar zijn.

Grosso modo zou ongeveer 90% van de inleg naar je persoonlijke pensioenvermogen moeten gaan. In brede termen is het natuurlijk moeilijk om te reageren of er een fout in de berekening zit, of er iets over het hoofd gezien is etc. Zoals ik het begrijp zou je vanuit je ouderwetse pensioenaanspraak die je al had op basis van je levensverwachting vervolgens de netto-contante-waarde moeten uitrekenen. De rekenrente daarvoor is 2,954%
Tot 2026 werden die zaken apart inrekening gebracht en zaten dus niet in de afdrachten zoals ik ze berekend heb. Het enige zijn de fondskosten maar als ik die op ¤100 p.m stel dan is dat niets.

Voer ik een korting van 10% uit op mijn inleg voor diverse kosten solidariteitvoorzieningen dan kom ik op de volgende waarden uit.
Zonder het geld te beleggen: ¤145k;
Rente van 20 jarige staatsleningen: ¤160k;
Investeren in etf: ¤225k;

Dan is het toch raar dat mijn persoonlijke pensioenvermogen nu ¤111k is.
Waar is die ¤100k heen? Dat is toch een waardeloze investering zo.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_220645793
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 13:43 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Tot 2026 werden die zaken apart inrekening gebracht en zaten dus niet in de afdrachten zoals ik ze berekend heb. Het enige zijn de fondskosten maar als ik die op ¤100 p.m stel dan is dat niets.

Voer ik een korting van 10% uit op mijn inleg voor diverse kosten solidariteitvoorzieningen dan kom ik op de volgende waarden uit.
Zonder het geld te beleggen: ¤145k;
Rente van 20 jarige staatsleningen: ¤160k;
Investeren in etf: ¤225k;

Dan is het toch raar dat mijn persoonlijke pensioenvermogen nu ¤111k is.
Waar is die ¤100k heen? Dat is toch een waardeloze investering zo.
Ik ga me vooral focussen op de originele vraag - hoe bereken je het en wat je daarvoor nodig hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als het wel in die buurt ligt, dan kan je meer achterhalen waarom de aanspraak lager was dan je verwacht - dus hoeveel van je inleg ging naar aanspraak, versus dat er bij het invaren iets negatiefs gebeurt.

[ Bericht 3% gewijzigd door snabbi op 24-04-2026 18:25:52 ]
pi_220645978
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 18:19 schreef snabbi het volgende:

[..]
Ik ga me vooral focussen op de originele vraag - hoe bereken je het en wat je daarvoor nodig hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als het wel in die buurt ligt, dan kan je meer achterhalen waarom de aanspraak lager was dan je verwacht - dus hoeveel van je inleg ging naar aanspraak, versus dat er bij het invaren iets negatiefs gebeurt.
Nee dat snap ik dat je kunt terug rekenen. Echter kijk ik naar wat ik er in gestoken heb en wat ik er nu aan vermogen opgebouwd heb. Dat is gewoon een verlies van ¤50k.

Dat is toch absurd?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_220646393
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 18:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Nee dat snap ik dat je kunt terug rekenen. Echter kijk ik naar wat ik er in gestoken heb en wat ik er nu aan vermogen opgebouwd heb. Dat is gewoon een verlies van ¤50k.

Dat is toch absurd?
De reden waarom ik die berekening aanbiedt (overigens nog voor er compensatie geboden wordt) - is zodat je beter kan focussen op waar het lek zit. Dat lek kan sowieso zijn dat je maar heel weinig aanspraak hebt opgebouwd in al die jaren - en dat het daarom logisch is dat je nu minder vermogen hebt - danwel dat de omzetting van het ene naar het andere model erg nadelig is.
Niet alleen helpt dit in de zoektocht te verklaren wat er speelt - het zou je ook kunnen helpen om te zien of er gewoon een fout is gemaakt of dat je nog iets er aan kunt doen.

Je vroeg in de eerste post ook of er een denkfout zit - als bijv blijkt dat er maar weinig van die inleg naar een pensioenaanspraak ging en dat het voor iets anders werd gebruikt (cq dat het bijv ligt aan dat in het verleden gewoon te laag geindexeerd is en daarom je nu niets hebt) - geen idee.
pi_220649758
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 18:19 schreef snabbi het volgende:

[..]
Ik ga me vooral focussen op de originele vraag - hoe bereken je het en wat je daarvoor nodig hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als het wel in die buurt ligt, dan kan je meer achterhalen waarom de aanspraak lager was dan je verwacht - dus hoeveel van je inleg ging naar aanspraak, versus dat er bij het invaren iets negatiefs gebeurt.
In je spoiler: PV = Pensioen Vermogen en UBO = Uniform Pensioen Overzicht???
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220650021
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 18:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Nee dat snap ik dat je kunt terug rekenen. Echter kijk ik naar wat ik er in gestoken heb en wat ik er nu aan vermogen opgebouwd heb. Dat is gewoon een verlies van ¤50k.

Dat is toch absurd?
En daarmee heb je dus de kern waarom er een nieuw stelsel met persoonlijke potten nodig was.

Het oude stelsel is vergelijkbaar met: een groep van 100 mensen, iedereen gooit 5 euro in een gezamelijke pot en heeft recht op 10 euro. Vervolgens gaan ze in een rij staan om die 10 euro te innen. Dan snap je dat de achterste 50 nooit een euro terug zien.

Als iedereen het in een persoonlijke pot gooide, krijgt iedereen in elk geval iets terug.
pi_220650203
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 09:36 schreef blomke het volgende:

[..]
In je spoiler: PV = Pensioen Vermogen en UBO = Uniform Pensioen Overzicht???
ja inderdaad - PV moet het (persoonlijke) pensioen vermogen zijn, en de UBO is een domme fout. Je wordt op zo'n UPO natuurlijk doodgegooid met getallen (net zoals in die brief voor de overgang naar het nieuwe stelsel). Maar op je UPO moet er een getal staan welke aanspraken je tot op heden hebt opgebouwd (dus niet wat je opbouw zou zijn bij pensioenering).
De getallen moet je natuurlijk ook kunnen opvissen bij mijnpensioenoverzicht.nl


En de complexiteit voor mij zit natuurlijk nog steeds in dat je niet kan zien hoe daarna met allerlei extra rondes met compensaties er extra opgeplust wordt. Want zoals ik het begrijp (maar help me vooral waar ik het mis heb want ik ben hier geen expert in):
1) in de eerste ronde de aanspraken omgezet (daar is die formule voor)
2) maar de rekenrente in die formule zorgt ervoor dat de middengroep waar TS ook toe behoort erg wordt benadeeld. Daarom is er een compensatieronde die per leeftijd een ander percentage kan hebben. Die compensatie wordt betaald uit het geld wat er overblijft in de totale pot nadat iedereen in de eerste ronde is voorzien van zn eigen potje en er ook een buffer is gemaakt om schokken op te vangen. Soms is er genoeg in de totale pot om die hele compensatie te betalen, maar in andere fondsen is dat niet genoeg en pakken ze een maximaal 10 jaren plan om die aanvullingen te betalen.
3) Voor sommige fondsen blijft er dan nog steeds geld over en daarvoor moet dan weer een andere manier van vermetzen bedacht worden.

Dus kan ik de berekening van het pensioenfonds nadoen, nope. Maar een eerste benadering is al fijn.

PS
Ik vind die levensinschatting na je pensioenleeftijd overigens nog wel een zwakte in mijn voorbeeld uitwerking. Ik heb het getal van berekenhet.nl geplukt, maar als ik zelf in de CBS sterftetabellen kijk zie ik iets anders. Dus het verschil van de actuariele tabellen (die ook nog eens fonds specifiek kunnen zijn) en die CBS tabellen zijn heel relevant en voor mij niet goed te verklaren/achterhalen

[ Bericht 9% gewijzigd door snabbi op 25-04-2026 11:04:30 ]
pi_220650222
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 10:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat zulke onzin nog gepost wordt, terwijl dit topic juist bewijst dat bij het vorige pensioenstelsel jongere mensen hun afdracht op een gegeven moment volledig zouden moeten afstaan aan de ouderen. Want dat is hier gewoon aan de hand: met de afdrachten van TS zijn de gaten in het pensioensparen van de ouderen gedicht.

In het nieuwe stelsel is dat juist niet meer mogelijk. Als je richting Schouten en Koolmees (en hun voorgangers, trouwens) dus iets moet doen, is ze bedanken dat ze het oude stelsel aan de kant hebben geschoven en het nieuwe stelsel hebben ingevoerd. Dat ze zo voor jongeren durfden op te komen, ipv alleen naar het grote stemvolk (50+) te kijken.
Eens. Er spelen natuurlijk meerdere problemen. De oude systematiek houdt veel ververdelingsellende onzichtbaar, de nieuwe manier van herverdelen zal er altijd voor zorgen dat er groepen ontevreden zijn, en een omzetting is ook nog eens duur (want veel werk). Maar goed, ik negeer zelf even die hele politieke discussie in dit topic, hier probeer ik het zelf gewoon op die technische berekening te houden - dan kunnen we vloeken over die verdelingsdiscussie in het andere lopende topic.
pi_220650382
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 10:54 schreef snabbi het volgende:

[..]
ja inderdaad - PV moet het (persoonlijke) pensioen vermogen zijn, en de UBO is een domme fout. Je wordt op zo'n UPO natuurlijk doodgegooid met getallen (net zoals in die brief voor de overgang naar het nieuwe stelsel). Maar op je UPO moet er een getal staan welke aanspraken je tot op heden hebt opgebouwd (dus niet wat je opbouw zou zijn bij pensioenering).
De getallen moet je natuurlijk ook kunnen opvissen bij mijnpensioenoverzicht.nl


En de complexiteit voor mij zit natuurlijk nog steeds in dat je niet kan zien hoe daarna met allerlei extra rondes met compensaties er extra opgeplust wordt. Want zoals ik het begrijp (maar help me vooral waar ik het mis heb want ik ben hier geen expert in):
1) in de eerste ronde de aanspraken omgezet (daar is die formule voor)
2) maar de rekenrente in die formule zorgt ervoor dat de middengroep waar TS ook toe behoort erg wordt benadeeld. Daarom is er een compensatieronde die per leeftijd een ander percentage kan hebben. Die compensatie wordt betaald uit het geld wat er overblijft in de totale pot nadat iedereen in de eerste ronde is voorzien van zn eigen potje en er ook een buffer is gemaakt om schokken op te vangen. Soms is er genoeg in de totale pot om die hele compensatie te betalen, maar in andere fondsen is dat niet genoeg en pakken ze een maximaal 10 jaren plan om die aanvullingen te betalen.
3) Voor sommige fondsen blijft er dan nog steeds geld over en daarvoor moet dan weer een andere manier van vermetzen bedacht worden.

Dus kan ik de berekening van het pensioenfonds nadoen, nope. Maar een eerste benadering is al fijn.

PS
Ik vind die levensinschatting na je pensioenleeftijd overigens nog wel een zwakte in mijn voorbeeld uitwerking. Ik heb het getal van berekenhet.nl geplukt, maar als ik zelf in de CBS sterftetabellen kijk zie ik iets anders. Dus het verschil van de actuariele tabellen (die ook nog eens fonds specifiek kunnen zijn) en die CBS tabellen zijn heel relevant en voor mij niet goed te verklaren/achterhalen
Pensioenfondsen hanteren vaak ook nog hun eigen levensverwachting, op basis van de bij hen passende populatie. Een pensioenfonds met vooral MBO'ers die zwaar lichamelijk werk doen, heeft een andere levensverwachting dan die met vooral universitair opgeleiden die veel vergaderen. Dus de berekening zul je nooit volledig na kunnen doen, maar met een gemiddelde moet je een eind kunnen komen inderdaad.
pi_220652822
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 10:54 schreef snabbi het volgende:
En de complexiteit voor mij zit natuurlijk nog steeds in dat je niet kan zien hoe daarna met allerlei extra rondes met compensaties er extra opgeplust wordt. Want zoals ik het begrijp (maar help me vooral waar ik het mis heb want ik ben hier geen expert in):
1) in de eerste ronde de aanspraken omgezet (daar is die formule voor)
2) maar de rekenrente in die formule zorgt ervoor dat de middengroep waar TS ook toe behoort erg wordt benadeeld. Daarom is er een compensatieronde die per leeftijd een ander percentage kan hebben. Die compensatie wordt betaald uit het geld wat er overblijft in de totale pot nadat iedereen in de eerste ronde is voorzien van zn eigen potje en er ook een buffer is gemaakt om schokken op te vangen. Soms is er genoeg in de totale pot om die hele compensatie te betalen, maar in andere fondsen is dat niet genoeg en pakken ze een maximaal 10 jaren plan om die aanvullingen te betalen.
3) Voor sommige fondsen blijft er dan nog steeds geld over en daarvoor moet dan weer een andere manier van vermetzen bedacht worden.
Hartelijk dank voor je uitleg.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220712296
Ik las laatst dit verhaal en dat was echt een treurig verhaal over een pensioenfonds: https://www.ftm.nl/nieuwsbrieven/woede-over-een-roofmecenas
pi_220712853
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 11:51 schreef Fishbowl het volgende:
Ik las laatst dit verhaal en dat was echt een treurig verhaal over een pensioenfonds: https://www.ftm.nl/nieuwsbrieven/woede-over-een-roofmecenas
Zo rollen we in Nederland, en maar doen alsof hier geen corruptie is, vooral de kunst en cultuur sector is perfect om zo geld weg te sluizen, je betaalt een kunstenaar geld uit je stichting, en de kunstenaar huurt vervolgens je nichtje in als interieur architect, allemaal geheel legaal.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220716573
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 13:14 schreef raptorix het volgende:

[..]
Zo rollen we in Nederland, en maar doen alsof hier geen corruptie is, vooral de kunst en cultuur sector is perfect om zo geld weg te sluizen, je betaalt een kunstenaar geld uit je stichting, en de kunstenaar huurt vervolgens je nichtje in als interieur architect, allemaal geheel legaal.
Waarom noem je hiervoor specifiek de kunst en cultuursector? Die is peanuts vergeleken met de bouw of consultancy.
pi_220716712
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 21:38 schreef zatoichi het volgende:

[..]
Waarom noem je hiervoor specifiek de kunst en cultuursector? Die is peanuts vergeleken met de bouw of consultancy.
Ook maar voor stichtingen laat je niet even snel een nieuw gebouw neerzetten, het voordeel van kunst is dat je er moeilijk waarde aan kunt toekennen ik kan iets in elkaar flansen en jij kunt zeggen: Dit vind ik een miljoen waard, bij bouw van een nieuw huis is dat lastiger.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220717651
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 18:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Nee dat snap ik dat je kunt terug rekenen. Echter kijk ik naar wat ik er in gestoken heb en wat ik er nu aan vermogen opgebouwd heb. Dat is gewoon een verlies van ¤50k.

Dat is toch absurd?
Ik heb er ook informatie over ingewonnen, maar daaruit kwam dat zo’n 30% van de maandelijkse inleg is voor solidariteit, premie voor partnerpensioen etc. 70% beland daadwerkelijk in je persoonlijke pot…
pi_220772381
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 00:48 schreef silliegirl het volgende:

[..]
Ik heb er ook informatie over ingewonnen, maar daaruit kwam dat zo’n 30% van de maandelijkse inleg is voor solidariteit, premie voor partnerpensioen etc. 70% beland daadwerkelijk in je persoonlijke pot…
Partnerpensioen komt toch uit je eigen pot?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_220793131
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 13:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Partnerpensioen komt toch uit je eigen pot?
In mijn fonds is dat blijkbaar meer een verzekering waar je voor betaald. Zit wellicht ook
Verschil in. Geen idee.
pi_220798703
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 19:07 schreef silliegirl het volgende:

[..]
In mijn fonds is dat blijkbaar meer een verzekering waar je voor betaald. Zit wellicht ook
Verschil in. Geen idee.
Heb recent een CNV bijeenkomst bezocht over de overgang van fondsen naar het nieuwe pensioenstelsel. Er wordt inderdaad veel premie gebruikt voor verzekering van dergelijke calamiteiten. Ook die verzekeringspremie komt vanaf de pensioendeelnemers
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 15 mei 2026 @ 10:14:38 #41
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_220799339
Ik meld me even. Mij viel hetzelfde op, al zit ik wel bij een ander pensioenfonds. Wat zijn die partijen toch vrijwel allemaal schimmig.

Ik kan de absolute compensatie niet terugvinden, wel geeft mijn pensioenfonds een pensioen volgens oud systeem en een pensioen volgens nieuw systeem inclusief compensatie. Het nieuwe pensioen inclusief compensatie is 5% lager dan het oude!
Dan heb ik het dus alleen nog maar over de rechten vanaf pensioenleeftijd. De vergelijking tussen inleg en opbouw gaat helemaal mank.
pi_220803420
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 10:14 schreef kloon_bassie het volgende:
Ik meld me even. Mij viel hetzelfde op, al zit ik wel bij een ander pensioenfonds. Wat zijn die partijen toch vrijwel allemaal schimmig.

Ik kan de absolute compensatie niet terugvinden, wel geeft mijn pensioenfonds een pensioen volgens oud systeem en een pensioen volgens nieuw systeem inclusief compensatie. Het nieuwe pensioen inclusief compensatie is 5% lager dan het oude!
Dan heb ik het dus alleen nog maar over de rechten vanaf pensioenleeftijd. De vergelijking tussen inleg en opbouw gaat helemaal mank.
Wat ga jij ermee doen?
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 15 mei 2026 @ 19:23:29 #43
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_220803739
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 18:22 schreef blomke het volgende:

[..]
Wat ga jij ermee doen?
Weet ik nog niet. Het is een voorlopige berekening. Als het goed is volgt in juni een betere berekening. Misschien dien ik dan een klacht in. Al heb ik geen illusie dat dat ook maar iets gaat helpen.
pi_220906306
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 19:23 schreef kloon_bassie het volgende:

[..]
Weet ik nog niet. Het is een voorlopige berekening. Als het goed is volgt in juni een betere berekening. Misschien dien ik dan een klacht in. Al heb ik geen illusie dat dat ook maar iets gaat helpen.
Ik zou die idd even afwachten.

Zelf heb ik zojuist het fonds gemaild met de exacte cijfers en mijn vragen.
Heb je recht op de volledige berekening inclusief ondersteunende data?

Verwacht er trouwens niet veel van en over ¤10k hoor je mij niet maar ¤100k gaat nergens over.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')