abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221246763
Maak er maar langer van als er datacenters komen. In de VS zijn al scholen verzocht minder electra te stoken zodat de datacenters meer kunnen buffelen.
pi_221247127
quote:
3s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 20:37 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Dat is wel iets om mee te wegen, want technische oplossingen om elektriciteit op te slaan bestaan al eeuwen. Met een oneindig budget kan ik vele manieren verzinnen om zelfs helemaal onafhankelijk te zijn van het elektriciteitsnet.

Netcongestie is ook geen technisch probleem maar vooral budgettair.
Netcongestie is vooral een probleem in nieuwbouwwijken. Veel oplossingen, zoals het gecoördineerd opladen van e-autos, kost eigenlijk geen cent meer dan conventioneel voor iedereen een eigen oplaadpaal op de eigen stoppenkast. Een gedeelde warmtepomp met een grote buffer, zodat je gecoördineerd in de daluren warmte/koude kan maken kost bij nieuwbouw ook niks meer dan 25 kleine warmtepompen. Waarschijnlijk goedkoper zelfs, en het onderhoud is uit ervaring ook een stuk minder duur als je het deelt met meerdere huizen/woningen.
Enige wat nog over blijft en echt geld kost is de accu om de avondpiek op te vangen. Maar aangezien die alleen nog maar voor koken, licht en de TV is, is daar een kleine accu van 10kwh ruimschoots voldoende.

Kortom, als je bij nieuwbouw dit goed uitdenkt, dan zie ik niet in waarom dat zo veel duurder zou zijn.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_221247214
quote:
1s.gif Op zondag 5 juli 2026 11:21 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Maar dan nog zijn het relatief lichte verbruikers met vooral lage inschakelpieken omdat het inverters zijn.

Itt tot ov panelen die met zon/wolk in eens van 200W naar 3500W en terug gaan. En autoladers van 11kW dat soort zaken.
Ik snap niet zo goed waarom zo moeilijk over het uitschakelen van zonnepanelen gedaan wordt. Gewoon zonnepanelen afschakelen als er te weinig vraag en teveel opwek in de buurt is. Probleem opgelost. Waarom zou een netbeheerder een afnameplicht moeten hebben? Als ik geen aardappelen nodig heb, dan kan de supermarkt mij toch ook niet verplichten aardappelen te kopen omdat zij er vanaf moeten?
En mensen met zonnepanelen op het dak moeten daar ook niet zo over zeiken. Net als het aflopen van de saldering had iedereen dat kunnen zien aankomen.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_221247829
Met een 10kWh accu kan menig huishouden de hele avond en nacht doorkomen zonder net-afname.
  maandag 6 juli 2026 @ 13:34:39 #255
22565 asco
Los in deze tent
pi_221254176
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2026 21:45 schreef Ivo1985 het volgende:
Met een 10kWh accu kan menig huishouden de hele avond en nacht doorkomen zonder net-afname.
En uit eigen ervaring weet ik dat je dan zelfs de hele nacht de airco gratis kunt laten draaien en dan heb je in de ochtend nog steeds 30/40% over. :)
  maandag 6 juli 2026 @ 13:41:08 #256
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_221254206
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2026 21:45 schreef Ivo1985 het volgende:
Ik lees altijd nieuwsberichten dat je geen accu moet nemen want het rendement is echt niet zo goed en dat je je geld er niet mee terug krijgt.

Maar enige reden dat ik een accu overweeg is om minder afhankelijk van het stroomnet te worden. Kan mij een worst wezen of ik er geld aan verdien.
pi_221254739
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2026 13:41 schreef Zoddie het volgende:

[..]
Ik lees altijd nieuwsberichten dat je geen accu moet nemen want het rendement is echt niet zo goed en dat je je geld er niet mee terug krijgt.

Maar enige reden dat ik een accu overweeg is om minder afhankelijk van het stroomnet te worden. Kan mij een worst wezen of ik er geld aan verdien.
Dat wordt je dan ook niet echt. Een dagje kan je overbruggen. Tenzij je containers vol accu’s in je tuin zet.
Maar er zit wel degelijk een terugverdientijd aan accu’s, vaan 3-6 jaar
Vakman pur sang
  maandag 6 juli 2026 @ 16:06:35 #258
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_221255041
quote:
1s.gif Op maandag 6 juli 2026 15:12 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat wordt je dan ook niet echt. Een dagje kan je overbruggen. Tenzij je containers vol accu’s in je tuin zet.
Maar er zit wel degelijk een terugverdientijd aan accu’s, vaan 3-6 jaar
Het gaat mij dan ook niet om dagenlang stroom te hebben, meer voor een dag of als het langer duurt dat de zonnepanelen de boel nog weer wat opladen voor wat verlichting en telefoon op te laden.
pi_221255367
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2026 16:06 schreef Zoddie het volgende:

[..]
Het gaat mij dan ook niet om dagenlang stroom te hebben, meer voor een dag of als het langer duurt dat de zonnepanelen de boel nog weer wat opladen voor wat verlichting en telefoon op te laden.
Nou, koop op dan.
Vakman pur sang
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')