abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221233907
quote:
2s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 17:11 schreef machtpen het volgende:

[..]
Het draait hier wel zuinig en een stuk zuiniger dan de warmtepomp van de buren.

Het is natuurlijk niet voor niets dat er nu meer airco's worden geplaatst voor verwarmen dan koelen.
:')14.gif
pi_221235830
quote:
3s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 09:56 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Ik kan rekenen en ken genoeg praktijkvoorbeelden, maar in geen enkel geval is het financiële plaatje gunstig. En daar hoor ik jou niet over.
Omdat de discussie daar niet over ging, hoeveel het kost. Het ging om praktische oplossingen om nu een nieuwe wijk te kunnen bouwen, en niet te hoeven wachten op een netverzwaring.
Als je warmte/koude uit een centrale buffer komt, dan verbruik je als huishouden verder nauwelijks stroom. Bron: mijn eigen ervaring van de afgelopen jaren. Wij zitten gemiddeld over de afgelopen jaren eerder rond de 3000kwh per jaar, dus die 10kwh per dag was behoorlijk naar boven afgerond.
quote:
Bovendien heb je het over verbruik van 10kWh per dag wat cumulatief is. Bij netcongestie gaat het om momentaan gebruik dat vooral in de avonduren knelt. Niemand schaft batterijen aan om de netbeheerder een plezier te doen.
Ja, en ik zeg dus dat als je die avondpiek/ochtendpiek grotendeels met een accu zou kunnen opvangen, je helemaal geen 3x25A aansluiting per woning nodig hebt.
quote:
5s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 09:57 schreef ACT-F het volgende:

[..]
In welk land woon je dan?
Oostenrijk. Regelmatig tot -10 in de winters en elke zomer wel een paar weken +35. Verwarming en koeling met gedeelde warmtepomp dus. Als het hier werkt, dan werkt het in het gematigde klimaat van Nederland zeker.
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 11:05 schreef AchJa het volgende:

[..]
Dat is zo te lezen wel ff een iets ander soort systeem dan wat hier in Nederland gebruikelijk is natuurlijk. En waar is "hier"?
Ik weet dat een heel ander systeem is, maar wel een goede methode om netcongestie te voorkomen. Onze gedeelde warmtepomp trekt met (volgens mij) 35kW veel minder dan wanneer we allemaal een eigen 5kW warmtepomp hadden staan. In de praktijk is de kans natuurlijk klein dat al die 25 warmtepompen tegelijk zouden aanspringen, maar ja je moet de aansluitingen er wel op dimensioneren.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_221235856
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 17:15 schreef Anton91 het volgende:

[..]
:')[ afbeelding ]
Iemand werkt bij een airco groothandel, en werkt op commissie denk ik. _O-
pi_221235975
quote:
3s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 10:01 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Het gaat niet om de 3x16A maar om de 10kWh capaciteit. Dat heb je zo leeg als je volledig elektrisch bent en tijdens piekuren niet uit het net mag betrekken omdat je de aansluiting onder voorwaarden hebt gekregen vanwege netcongestie.
Volgens mij praten jullie langs elkaar heen. Jij hebt het over een contract waar je in de piekuren niks af mag nemen. Ik, en @Anton91 volgens mij ook, hebben het over een scenario waar elke woning een kleinere aansluiting zou krijgen, bijvoorbeeld 3x16A of 1x25A. Als je, zoals ik nu, warmte en koude niet daarvan moet doen en opladen van de eventuele E-auto ook ergens anders geregeld wordt, dan kan je makkelijk toe met 3x16A per huishouden. En met een thuisaccu die groot genoeg is voor peak shaving, zou zelfs een 1x10A ook genoeg zijn voor mij, als ik kijk naar mijn verbruik de laatste jaren.
  zaterdag 4 juli 2026 @ 20:37:23 #230
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_221236589
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 19:53 schreef knoopie het volgende:
Omdat de discussie daar niet over ging, hoeveel het kost.
Dat is wel iets om mee te wegen, want technische oplossingen om elektriciteit op te slaan bestaan al eeuwen. Met een oneindig budget kan ik vele manieren verzinnen om zelfs helemaal onafhankelijk te zijn van het elektriciteitsnet.

Netcongestie is ook geen technisch probleem maar vooral budgettair.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_221238231
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 19:54 schreef knoopie het volgende:

[..]
Iemand werkt bij een airco groothandel, en werkt op commissie denk ik. _O-
Volgens techniek nederland hebben warmtepompen een scop van 3 tot 3,5. Dat zijn natuurlijk prutsercijfers vergeleken met airco's.

Maar warmtepompboys zijn nogal sektarisch en kunnen dat niet begrijpen.
  zondag 5 juli 2026 @ 01:26:22 #232
24533 ACT-F
pi_221239978
quote:
2s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 22:20 schreef machtpen het volgende:
Volgens techniek nederland hebben warmtepompen een scop van 3 tot 3,5
Dat zijn gemiddelden. Bij warmtepompen is het rendement sterk afhankelijk van de installatie en het gebruik. Bij verwarming met lage temperaturen haal je het hoogste rendement en dat bereik je met grote radiatoren zoals vloerverwarming, constante verwarming waarvoor een goede isolatie een vereiste is.

Verkeerd gebruik door af te laten koelen en weer opnieuw te verwarmen of het gebruik van kleine radiatoren die op hoge temperatuur werken halen het rendement fors omlaag. Dat trekt het gemiddelde ook omlaag waardoor een warmtepomp in de statistieken bekaaid vanaf kan komen. En veel installaties zijn niet optimaal ontworpen omdat er bezuinigd wordt op zaken of omdat de mogelijkheden in bestaande bouw beperkter zijn.

Bij een airco is het rendement voorspelbaar omdat de installatie uniform is. Daardoor zal de fabrieksopgave vaak gehaald worden. Het nadeel van een airco is dat het op lucht-luchtbasis werkt waardoor er geen mogelijkheid is om energie te bewaren in een boilervat waardoor je meer problemen ervaart met netcongestie.
pi_221240563
quote:
3s.gif Op zondag 5 juli 2026 01:26 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Dat zijn gemiddelden. Bij warmtepompen is het rendement sterk afhankelijk van de installatie en het gebruik. Bij verwarming met lage temperaturen haal je het hoogste rendement en dat bereik je met grote radiatoren zoals vloerverwarming, constante verwarming waarvoor een goede isolatie een vereiste is.

Verkeerd gebruik door af te laten koelen en weer opnieuw te verwarmen of het gebruik van kleine radiatoren die op hoge temperatuur werken halen het rendement fors omlaag. Dat trekt het gemiddelde ook omlaag waardoor een warmtepomp in de statistieken bekaaid vanaf kan komen. En veel installaties zijn niet optimaal ontworpen omdat er bezuinigd wordt op zaken of omdat de mogelijkheden in bestaande bouw beperkter zijn.

Bij een airco is het rendement voorspelbaar omdat de installatie uniform is. Daardoor zal de fabrieksopgave vaak gehaald worden. Het nadeel van een airco is dat het op lucht-luchtbasis werkt waardoor er geen mogelijkheid is om energie te bewaren in een boilervat waardoor je meer problemen ervaart met netcongestie.
Misschien misvatting van mijn kant maar een airco koelt de lucht, niet de dekvloer die je met water wel koelt.

Dat is ook een giga warmte batterij.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_221240580
quote:

[..]

Het zijn de praktijkcijfers , het werkelijke verbruik. Mensen stoken niet optimaal maar willen het comfortabel warm hebben.

quote:
Duh , gooi je er een accu tussen is goedkoper dan een boilervat en heb je ook geen last van netcongestie.
pi_221240582
quote:

[..]
Volgens techniek nederland hebben warmtepompen een scop van 3 tot 3,5. Dat zijn natuurlijk prutsercijfers vergeleken met airco's.

Dat komt doordat ze bij die installateurs club niets fatsoenlijk inregelen, als de monteur überhaupt al weet hoe dat moet.
De gemiddelde installateur wil verkopen en vervolgens geen gezeur achteraf. Dus worden er te grote apparaten geplaatst waarop vervolgens een veel te hoge stooklijn wordt ingesteld.
pi_221240590
quote:

[..]

Airco verbruikt gewoon echt weinig stroom zo’n 230W als deze de hele dag aanstaat en wordt in de meeste huishoudens direct uit de PV panelen gevoedt
Echt airco heeft 0 invloed op congestie, itt zonnepanelen die flink het net belasten.
Vakman pur sang
  zondag 5 juli 2026 @ 09:17:50 #237
24533 ACT-F
pi_221240650
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2026 08:59 schreef ludovico het volgende:

[..]
Misschien misvatting van mijn kant maar een airco koelt de lucht, niet de dekvloer die je met water wel koelt.

Beton is op zich al een warmtebatterij die je met een warmtepomp goed kan benutten. Vandaar dat goede isolatie essentieel is om dit goed te laten functioneren.
  zondag 5 juli 2026 @ 09:27:51 #238
24533 ACT-F
pi_221240803
quote:
2s.gif Op zondag 5 juli 2026 09:02 schreef machtpen het volgende:
Het zijn de praktijkcijfers , het werkelijke verbruik. Mensen stoken niet optimaal maar willen het comfortabel warm hebben.
Ik ben er bekend mee. Eind jaren negentig toen de meesten nog nooit van een warmtepomp gehoord hadden deden wij als onderzoeksafdeling praktijktests bij verschillende huishoudens. Er waren grote verschillen in rendement deels door de installatie deels door de leefwijze van het huishouden.

Het oude vrouwtje die het grootste deel van de dag thuis is en de vloerverwarming op een constant pitje heeft haalde het hoogste rendement, in tegenstelling tot de jongeman die alleen verwarmt als die thuis komt en alleen radiatoren heeft.
  zondag 5 juli 2026 @ 09:30:15 #239
24533 ACT-F
pi_221240851
quote:
1s.gif Op zondag 5 juli 2026 09:04 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Airco verbruikt gewoon echt weinig stroom zo’n 230W als deze de hele dag aanstaat en wordt in de meeste huishoudens direct uit de PV panelen gevoedt
Echt airco heeft 0 invloed op congestie, itt zonnepanelen die flink het net belasten.
Als...

Dat is het hele punt. We kennen de praktijk en de meeste gebruikers zetten alleen aan wanneer ze thuis zijn wanneer de zon al ondergaat.
pi_221241031
quote:

[..]

Wat je daarbij ook vergeet is dat een deel komt omdat het warm water moet maken. Hoe groter de delta T, des te minder efficiënt het proces is. Mijn warmtepomp heeft ook makkelijk volgens het display een SCOP van 4+.

En dat geloof ik ook wel (warmtepomp direct aangesloten op vloerverwarming, geen buffervat en 24/7 aan in stookseizoen) , maar de vraag is wel hoe nauwkeurig zijn de meters om de SCOP te berekenen.

Wat is het afgifte systeem, wat is het stookgedrag (ook hele belangrijke), maar ook is voor beide de installatie zelf belangrijk of ze goed gedimensioneerd zijn en goed terug kunnen regelen.

Ik las afgelopen winter op rtlnieuws dat er mensen problemen hadden met hun warmtepomp omdat die helemaal ingesneeuwd was, die hadden ze voor uren lang uitgezet (want gingen naar bed of iets) terwijl het sneeuwde. Ik hoop dat ze inmiddels wat wijzer zijn geworden en anders lijkt een CV ketel wat beter voor ze.

Volgens fabrieksopgave heeft mijn warmtepomp bij 35 graden uittrede een SCOP van 4,55. Als ik uitga van de display dan denk ik ook dat ik dat wel haal.
pi_221241040
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 19:53 schreef knoopie het volgende:

[..]
Omdat de discussie daar niet over ging, hoeveel het kost. Het ging om praktische oplossingen om nu een nieuwe wijk te kunnen bouwen, en niet te hoeven wachten op een netverzwaring.
Je reageerde op een post van mij waarin staat dat het miljarden op miljarden kost om netcongestie op te lossen met accu’s en ik aangaf dat het dus niet uitgevoerd gaat worden. Het ging weldegelijk in de discussie over geld.
Als je geld niet meerekent kunt je armoede heel snel oplossen door iedereen gewoon een ton te geven of zo. Heel effectief, maar niet realistisch.

Daarbij kopen accus alleen tijd, maar lossen ze het onderliggende probleem niet op. Ironisch genoeg staan grote accuprojecten van Tennet bijvoorbeeld ook in de wachtrij voor de aansluiting 🤪.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_221241773
quote:
4s.gif Op zondag 5 juli 2026 09:30 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Als...

Dat is het hele punt. We kennen de praktijk en de meeste gebruikers zetten alleen aan wanneer ze thuis zijn wanneer de zon al ondergaat.
Maar dan nog zijn het relatief lichte verbruikers met vooral lage inschakelpieken omdat het inverters zijn.

Itt tot ov panelen die met zon/wolk in eens van 200W naar 3500W en terug gaan. En autoladers van 11kW dat soort zaken.
Vakman pur sang
  zondag 5 juli 2026 @ 11:28:44 #243
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221241871
quote:

[..]

quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2026 08:59 schreef ludovico het volgende:

[..]

Valt voor beiden iets te zeggen , samen is goed, er is geen sprake van of of
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_221242321
Offerte getekend voor 80kwp panelen en 120kw/240kwh batterij.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_221243747
Vanochtend heeft Enexis stroom moeten uitschakelen in een gebied. Na 40 minuten had iedereen weer stroom. 10.000 Tilburgers zonder stroom:

https://nos.nl/artikel/26(...)urgers-zonder-stroom
  zondag 5 juli 2026 @ 16:08:31 #246
24533 ACT-F
pi_221244085
quote:
99s.gif Op zondag 5 juli 2026 15:35 schreef OmniRocket het volgende:
Vanochtend heeft Enexis stroom moeten uitschakelen in een gebied. Na 40 minuten had iedereen weer stroom. 10.000 Tilburgers zonder stroom:

https://nos.nl/artikel/26(...)urgers-zonder-stroom
Ik ben benieuwd naar de oorzaak van het hoge verbruik op een zondag.
  zondag 5 juli 2026 @ 16:12:25 #247
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_221244122
quote:
11s.gif Op zondag 5 juli 2026 16:08 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Ik ben benieuwd naar de oorzaak van het hoge verbruik op een zondag.
Ik ook. Het was koel dus niet de airco's.

Had er overigens last van dus victron met island mode staat klaar om te bestellen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zondag 5 juli 2026 @ 16:25:14 #248
24533 ACT-F
pi_221244320
quote:
1s.gif Op zondag 5 juli 2026 16:12 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ik ook. Het was koel dus niet de airco's.

Had er overigens last van dus victron met island mode staat klaar om te bestellen.
De prijs was wel laag vandaag, misschien veel huishoudens met een dynamisch contract waar automatisch de auto en/of thuisbatterij opgeladen wordt?
pi_221245676
quote:
5s.gif Op zondag 5 juli 2026 16:25 schreef ACT-F het volgende:

[..]
De prijs was wel laag vandaag, misschien veel huishoudens met een dynamisch contract waar automatisch de auto en/of thuisbatterij opgeladen wordt?
op NRC lees ik dat ze nog geen conclusie hebben kunnen trekken, maar daar volgende week mee komen. Maar het lijkt mij vreemd dat thuis accu's en auto's massaal in de ochtend opgeladen worden, als ze ook wat langzamer kunnen opladen en deels opladen uit eigen zonne energie.
pi_221246615
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2026 09:47 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Je reageerde op een post van mij waarin staat dat het miljarden op miljarden kost om netcongestie op te lossen met accu’s en ik aangaf dat het dus niet uitgevoerd gaat worden. Het ging weldegelijk in de discussie over geld.
Als je geld niet meerekent kunt je armoede heel snel oplossen door iedereen gewoon een ton te geven of zo. Heel effectief, maar niet realistisch.

Daarbij kopen accus alleen tijd, maar lossen ze het onderliggende probleem niet op. Ironisch genoeg staan grote accuprojecten van Tennet bijvoorbeeld ook in de wachtrij voor de aansluiting 🤪.
Wat is het onderliggende probleem dan volgens jou?

Volgens mij is het probleem piekbelasting, want niemand met een 3x25A aansluiting trekt vierentwintig uur per dag 3x25A door zijn aansluiting. En dat kan je heel goed met een relatief kleine accu en peak shaving oplossen. Dat kost geen milliarden. Want ten eerste hoef je het enkel te doen op die plekken waar problemen ontstaan (praktisch gezien eigenlijk enkel de nieuwbouwprojecten) en ten tweede kan je met 10kwh al de avondpiek bij bijna iedereen glad trekken. Helemaal als je de warmtepomp overdag laat draaien in de daluren en de elektrische auto pas in de nachtdaluren laat opladen. Dat kost tegenwoordig ¤2000 ongeveer per accu, dus "milliarden" is ontzettend overdreven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')