SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NOSNu ook volgens de VN commissiequote:Nu zo'n grote organisatie dit uitgesproken heeft sluit het net zich ook juridisch om hen die genocide plegen.
Het is de negende keer in het ruim dertigjarige bestaan van IAGS dat de leden consensus hebben bereikt dat er een genocide gaande is. Gerichte aanvallen op burgers, journalisten, artsen, ziekenhuizen, scholen en universiteiten: daar maakt Israël zich volgens de verklaring schuldig aan. Ook wordt gewezen op de uithongering van de Palestijnse enclave en het vernietigen van ruim 90 procent van alle woningen in Gaza.
Die vier daden zijn het doden van leden van een groep, het toebrengen van ernstig lichamelijk en geestelijk letsel aan hen, het opzettelijk creëren van omstandigheden die erop gericht zijn de groep te vernietigen, en het voorkomen van geboorten. De groep staat voor de Palestijnse bevolking.
De commissie stelt ook dat Israëlische leiders zoals premier Benjamin Netanyahu en voormalig defensieminister Yoav Gallant uitspraken hebben gedaan die "hebben aangezet tot het plegen van genocide". Ook wordt gesteld dat "genocide de enige conclusie is" die getrokken kon worden uit het gedragspatroon van de Israëlische autoriteiten en het leger in Gaza.
Dat patroon bestaat volgens de commissie onder meer uit het opzettelijk doden en ernstig verwonden van een "ongekend aantal Palestijnen", de systematische en wijdverbreide aanvallen op religieuze, culturele en educatieve gebouwen, het opleggen van een blokkade van Gaza en het laten verhongeren van de bevolking.
Het Israëlische ministerie van Buitenlandse Zaken het rapport in een reactie en zegt dat het "verdraaid en onjuist" is. Een woordvoerder van het ministerie beschuldigt de commissieleden ervan dat ze "proxies van Hamas" zijn en "volledig vertrouwen op leugens van Hamas".
Steeds meer onderzoekers en experts spreken van genocidaal geweld
Sinds Israël de operatie in Gaza is begonnen, nadat Hamas in oktober 2023 een aanslag op Israëlisch grondgebied had uitgevoerd, zijn meer dan 60.000 Palestijnen om het leven gekomen. Het grootste deel van de bevolking is ontheemd geraakt. Naar schatting is meer dan 90 procent van de huizen in de Gazastrook beschadigd of verwoest.
Er is sprake van hongersnood in de Gazastrook. Hulp in de vorm van voedsel, water en medicijnen komt het gebied maar mondjesmaat binnen. Sanitaire en hygiënische voorzieningen en de gezondheidszorg zijn vernietigd. Sinds maart spreken steeds meer onderzoekers en experts van genocidaal geweld in Gaza. Onder meer Amnesty stelde in december vorig jaar dat Israël zich schuldig maakt aan genocide.
De onafhankelijke, internationale onderzoekscommissie van de bezette Palestijnse gebieden is in 2021 opgericht door de Mensenrechtenraad van de VN, om alle vermeende schendingen van mensenrechten te onderzoeken. Het panel van drie deskundigen staat onder leiding van Navi Pillay. Zij was hoge commissaris voor de Mensenrechten van de VN en voorzitter van het internationale tribunaal voor de genocide in Rwanda.[/quote]
quote:Een onderzoekscommissie van de Verenigde Naties oordeelt in een nieuw rapport dat Israël genocide pleegt in Gaza. De commissie heeft vastgesteld dat Israël zich sinds oktober 2023 schuldig heeft gemaakt aan vier van de vijf genocidale daden die onder internationaal recht vallen.
Die vier daden zijn het doden van leden van een groep, het toebrengen van ernstig lichamelijk en geestelijk letsel aan hen, het opzettelijk creëren van omstandigheden die erop gericht zijn de groep te vernietigen, en het voorkomen van geboorten. De groep staat voor de Palestijnse bevolking.
De commissie stelt ook dat Israëlische leiders zoals premier Benjamin Netanyahu en voormalig defensieminister Yoav Gallant uitspraken hebben gedaan die "hebben aangezet tot het plegen van genocide". Ook wordt gesteld dat "genocide de enige conclusie is" die getrokken kon worden uit het gedragspatroon van de Israëlische autoriteiten en het leger in Gaza.
Dat patroon bestaat volgens de commissie onder meer uit het opzettelijk doden en ernstig verwonden van een "ongekend aantal Palestijnen", de systematische en wijdverbreide aanvallen op religieuze, culturele en educatieve gebouwen, het opleggen van een blokkade van Gaza en het laten verhongeren van de bevolking.
Het Israëlische ministerie van Buitenlandse Zaken het rapport in een reactie en zegt dat het "verdraaid en onjuist" is. Een woordvoerder van het ministerie beschuldigt de commissieleden ervan dat ze "proxies van Hamas" zijn en "volledig vertrouwen op leugens van Hamas".
Steeds meer onderzoekers en experts spreken van genocidaal geweld
Sinds Israël de operatie in Gaza is begonnen, nadat Hamas in oktober 2023 een aanslag op Israëlisch grondgebied had uitgevoerd, zijn meer dan 60.000 Palestijnen om het leven gekomen. Het grootste deel van de bevolking is ontheemd geraakt. Naar schatting is meer dan 90 procent van de huizen in de Gazastrook beschadigd of verwoest.
Er is sprake van hongersnood in de Gazastrook. Hulp in de vorm van voedsel, water en medicijnen komt het gebied maar mondjesmaat binnen. Sanitaire en hygiënische voorzieningen en de gezondheidszorg zijn vernietigd. Sinds maart spreken steeds meer onderzoekers en experts van genocidaal geweld in Gaza. Onder meer Amnesty stelde in december vorig jaar dat Israël zich schuldig maakt aan genocide.
De onafhankelijke, internationale onderzoekscommissie van de bezette Palestijnse gebieden is in 2021 opgericht door de Mensenrechtenraad van de VN, om alle vermeende schendingen van mensenrechten te onderzoeken. Het panel van drie deskundigen staat onder leiding van Navi Pillay. Zij was hoge commissaris voor de Mensenrechten van de VN en voorzitter van het internationale tribunaal voor de genocide in Rwanda.
Bron: NU
OP wordt aangevuldquote:LIVE Midden-Oosten | Europese Commissie legt Israël importtarieven op en zet Israëlische ministers op sanctielijst
De Europese Commissie heeft woensdag een pakket maatregelen tegen Israël gepresenteerd. De handelsvoordelen voor export naar de EU worden opgeschort, wat betekent dat er importtarieven op onder meer fruit en groenten worden geheven. Twee extremistische ministers, een aantal Israëlische kolonisten en een aantal Hamas-leiders worden op de sanctielijst gezet. Hun tegoeden worden bevroren en ze mogen niet naar de EU reizen.
De Europese Commissie heeft woensdag een pakket maatregelen tegen Israël gepresenteerd. De handelsvoordelen voor export naar de EU worden opgeschort, wat betekent dat er importtarieven op onder meer fruit en groenten worden geheven. Twee extremistische ministers, een aantal Israëlische kolonisten en een aantal Hamas-leiders worden op de sanctielijst gezet. Hun tegoeden worden bevroren en ze mogen niet naar de EU reizen.
Het gaat om de ministers Itamar Ben-Gvir en Bezalel Smotrich. Daarnaast stopt de Europese Commissie met financiële bijdragen aan uitwisselingsprojecten met een totale waarde van 20 miljoen euro. De maatregelen blijven van kracht tot Israël meer voedsel en humanitaire hulp in Gaza toelaat en ervoor zorgt dat een tweestatenoplossing mogelijk wordt.
Voor het opschorten van het handelsdeel van het associatieverdrag tussen de EU en Israël moet een gekwalificeerde meerderheid van de EU-lidstaten instemmen. Dat betekent dat 55 procent van de lidstaten, die samen minimaal 65 procent van de totale EU-bevolking vertegenwoordigen, akkoord moet gaan. Voor het instellen van sancties is unanimiteit vereist.
Tot nu toe zijn de lidstaten verdeeld.
De EU is voor Israël de belangrijkste handelspartner. 32 procent van zijn handel wordt naar de EU geëxporteerd. Over bijna 6 miljard euro aan exportproducten moet Israël invoerrechten gaan betalen. Het gaat daarbij om een bedrag van jaarlijks 227 miljoen euro.
De Europese Commissie stelt geen importverbod voor de Israëlische nederzettingen in de bezette gebieden voor. Nederland wil dat wel. Het kabinet besloot eind juli de ministers Ben-Gvir en Smotrich een inreisverbod op te leggen.
Bron: https://www.ad.nl/buitenl(...)nctielijst~aafe837f/
quote:Vertaling
Ik ben nummer 1 van de wereld.
Het is zeldzaam in dit leven dat je beter kunt zijn dan 8 miljard mensen in iets.
Bedankt Israël dat jullie mij hebben uitgeroepen tot de nummer 1 antisemiet ter wereld, jullie absolute klootzakken.
quote:Vertaling
Heilige shit, Haaretz heeft een lijst gepubliceerd van wreedheden die Israëlische soldaten in Gaza hebben gepleegd en gezien, en de details zijn misselijkmakend:
• Soldaten die op een vastgebonden, geblinddoekte gevangene urineren terwijl ze lachen en grappen maken over 7 oktober
• Ondervragers die gevangenen martelen door kabelbinders om hun geslachtsdelen te trekken
• Een officier die een ongewapende Palestijn executeert die zich had overgegeven met zijn handen omhoog, en het daarna verdoezelt als een “gedode terrorist”
• Wijdverspreide opwinding binnen eenheden over “speciale middelen” om mensen in tunnels te doden, waarbij een soldaat zei dat het hem deed denken aan de Holocaust
• Een tank die vijf Palestijnen neermaait die een lijn overstaken (vier gedood), gevolgd door een D9-bulldozer die de lichamen onder het zand begraaft
• Soldaten die het vuur openen op ongewapende burgers, waaronder een oude man en drie tienerjongens die volledig ongewapend bleken te zijn
• Het plunderen van Palestijnse huizen, het verbranden van foto’s en urineren op persoonlijke bezittingen “voor de lol”
De impact thuis is verwoestend.
Soldaten gooien spiegels weg omdat ze zichzelf niet kunnen aankijken.
Anderen barsten in het openbaar in tranen uit. Velen worstelen met suïcidale gedachten, schaamte en nachtmerries.
Deze soldaten zullen dit decennialang met zich meedragen.
Zware, pijnlijke kost om te lezen.
https://archive.fo/H6v8U#selection-1665.0-1811.220quote:Vertaling Haaretz artikel in kwestie
Ik had het gevoel dat ik een monster was": IDF-soldaten spreken over de ‘morele verwonding’ – en de stilte
Sommigen van hen doodden burgers in Gaza; anderen keken alleen toe, of waren getuige van misbruik en doofpotpraktijken uit naam van wraak. Nu proberen ze om te gaan met iets dat net anders is dan PTSS. Yuval zit op zijn nagels te bijten, zijn benen onrustig bewegend. Het is middag in Tel Aviv en de straat is vol mensen. Soms kijkt hij om zich heen, nerveus de voorbijgangers scannend. “Sorry,” zegt hij. “Mijn grootste angst is een wraakactie.”
Maar Yuval (een schuilnaam, net als alle namen in dit artikel) is niet geboren in een misdaadfamilie. En hij is geen crimineel. Hij is 34, groeide op in de buitenwijk Ramat Hasharon van Tel Aviv en werd computerprogrammeur. Tot voor kort werkte hij bij een van ’s werelds grootste hightechbedrijven, maar hij is daar al maanden niet meer geweest. “Ik zat in de hel, maar ik had het niet door,” zegt hij.
De hel waar hij het over heeft, speelde zich af in Khan Yunis in het zuiden van Gaza toen hij daar als soldaat was in december 2023. “Er waren voortdurend luchtaanvallen. Een bom van een ton die niet ver van je neerkomt, laat je hart overslaan.” Zijn eenheid trok westwaarts richting het centrum van de stad. “Er werd hevig gevochten. … Je functioneert op de automatische piloot. Je stelt geen vragen,” zegt hij.
De vragen zullen pas maanden later komen en hem achtervolgen. “Ik heb geen goede antwoorden; ik heb helemaal geen antwoorden. Er is geen vergeving voor wat ik heb gedaan. Geen boetedoening.” Het gebeurde in de buurt van de Salah al-Dinweg, de belangrijkste snelweg van Gaza. Met behulp van een drone merkte een peloton verdachte figuren op. Yuvals eenheid ging in de aanval. “Ik schoot als een bezetene, zoals ze je leren tijdens pelotonoefeningen in de basisopleiding,” zegt hij.
“Toen we op onze bestemming aankwamen, besefte ik dat dit geen terroristen waren. Het was een oude man en drie jongens, misschien tieners. Geen van hen was gewapend. Maar hun lichamen zaten vol met kogels; hun organen kwamen naar buiten. Zoiets had ik nog nooit van zo dichtbij gezien. “Ik herinner me dat het stil was; niemand zei een woord. Daarna kwam de bataljonscommandant met zijn mensen erbij en iemand spuugde op de lichamen en schreeuwde: ‘Dit gebeurt met iedereen die met Israël rotzooit, jullie klootzakken.’ Ik was in shock, maar ik zweeg omdat ik een loser ben, gewoon een laffe schijterd.”
Yuval werd ongeveer drie maanden later uit dienst ontslagen. Hij nam twee weken vrij en ging daarna weer aan het werk. “Ze gaven een feest voor me toen ik uit dienst ging, ze applaudisseerden en noemden me een held,” zegt hij. “Maar ik voelde me een monster. Ik kon de dingen die ze tegen me zeiden niet verdragen. Ik had het gevoel dat ze niet doorhadden dat ik geen goed mens was; juist het tegenovergestelde.” Een paar maanden probeerde hij zijn baan nog vol te houden, om het gewicht op zijn hart te ontlopen, maar hij gaf het op. Het gevoel van schaamte is alleen maar erger geworden.
“Ik probeer niet het huis uit te gaan, en als ik toch ga, draag ik een hoodie zodat mensen me niet kunnen herkennen,” zegt hij. “Ik heb zelfs de spiegels weggegooid. Ik kan niet verdragen naar mezelf te kijken. Ik heb een diepe angst dat iemand wraak op mij zal nemen voor wat ik heb gedaan, ook al besef ik dat dat onmogelijk is. Wie in Gaza kan mij vinden? Wie weet überhaupt dat ik het ben? “Misschien wil ik op een bepaalde manier dood, om er vanaf te zijn. Ik pleeg geen zelfmoord omdat ik mijn moeder dat heb beloofd, maar ik geef toe dat ik niet weet hoe lang ik het nog volhoud.” Twee dagen na het gesprek met Haaretz werd Yuval opgenomen in een psychiatrische afdeling.
Vorig jaar berichtte Haaretz over soldaten die in Gaza hadden gevochten en “morele verwondingen” opliepen. Een scherpschutter die mensen had beschoten die hulp zochten, zei dat hij last had van ernstige nachtmerries; drone-operators die burgers hadden gedood beschreven littekens die niet meer genezen. “Wij zien morele verwondingen in een veel grotere omvang dan ooit tevoren,” zegt prof. Gil Zalsman, hoofd van de Nationale Raad voor Zelfmoordpreventie in Israël. “We zien het in onze traumaklinieken en in privéklinieken. We zien het zelfs bij kinderen van reservisten die een verhaal hebben gehoord en van streek raken over wat hun vaders hebben gedaan. Het reikt tot de tweede lijn.”
Het Israëlische leger en de overheid hebben geen cijfers verstrekt, maar sinds het staakt-het-vuren in Gaza in oktober neemt het aantal mensen dat hulp zoekt voor morele verwondingen toe, zegt Zalsman. Soms worden deze patiënten geclassificeerd als mensen met posttraumatische stressstoornis, maar ondanks enige overlap is morele verwonding iets anders. Volgens prof. Yossi Levi-Belz van de Universiteit van Haifa is “PTSS een angstgedreven reactie die wordt veroorzaakt door blootstelling aan een traumatische gebeurtenis waarbij er gevaar was voor de persoon zelf of voor mensen om hem heen.” Typische symptomen zijn onder meer overprikkeling en vermijding.
“Morele verwonding ontstaat door blootstelling aan gebeurtenissen die worden ervaren als een fundamentele schending van basale morele waarden — van zichzelf of van anderen — en gaat doorgaans gepaard met gevoelens van schuld, schaamte, woede, walging, vervreemding, verlies van geloof en een afbrokkeling van identiteit, betekenis en het gevoel van menselijkheid.” Dan is er nog de kwestie van timing, zegt Levi-Belz, die het Lior Tsfaty Centrum voor Zelfmoord en Mentale Pijn van de universiteit leidt. “Wanneer een oorlog voorbij is, komt de soldaat thuis en lijkt de wereld plots veel complexer,” zegt hij. “Het onderscheid tussen zwart en wit is verdwenen, de wereld is niet langer dichotoom, en hij kan terugkijken op gebeurtenissen die hij heeft meegemaakt en beseffen dat er dingen zijn gebeurd die in strijd zijn met wat hij gelooft.”
Morele verwonding, voegt Levi-Belz toe, kan optreden wanneer iemand iets doet of getuige is van iets dat op flagrante wijze zijn of haar morele code schendt. De ernst van de verwonding kan groter zijn wanneer de persoon niet heeft geprobeerd de ander te stoppen, en wanneer die ander een autoriteitsfiguur was.“We verwachten van ouderlijke figuren, zoals commandanten, dat ze ons beschermen, dus in zulke gevallen kan de verwonding leiden tot een ernstige crisis en bijzonder hevige mentale pijn,” zegt Levi-Belz.
Terreur in het Prado
Maya woont in het centrum van Tel Aviv en studeert filosofie, vooral de geschriften van Michel Foucault. Tijdens de oorlog in Gaza diende ze honderden dagen als HR-officier in een tankbataljon van het reservistenleger. “Er is geen verbinding tussen mijn dagelijkse leven en mijn reservistendienst,” zegt ze. “Het zijn twee verschillende werelden, met andere mensen. En eerlijk gezegd gedraag ik me daar ook anders, ik praat anders. Het is een beetje als Dr. Jekyll en Mr. Hyde.” “Tijdens de oorlog werd ik geconfronteerd met het doden van onschuldige mensen — schokkende dingen waarvan ik, als ik ze in Haaretz had gelezen, had geschreeuwd, maar tijdens de reservistendienst gingen ze aan me voorbij alsof het niets was.” Eén incident liet wel een litteken achter. Het gebeurde bij een legerpost in het zuiden van Gaza. “Ik zat daar in de commandoruimte,” zegt Maya. “Plotseling zagen de soldaten op wacht vijf Palestijnen die de lijn overschreden die ze niet mochten passeren, terwijl ze richting het noorden van Gaza gingen.”
“Iedereen werd gek. Er was een enorme chaos. De bataljonscommandant gaf het bevel om ze met vuur te overrompelen, ook al waren ze niet bevestigd als gewapend of iets dergelijks. Een tank begon op hen te schieten met zijn machinegeweer. Honderden kogels.” Ze zegt dat vier van de vijf Palestijnen werden gedood. “Een paar uur later begroef een D9 [een gepantserde bulldozer van Caterpillar] hen in het zand. Toen ik vroeg waarom, zeiden ze dat het was zodat de honden hen niet zouden opeten en geen ziektes zouden verspreiden. De enige die overleefde werd in een kooi bij de post gezet, en ze zeiden dat we moesten wachten op een man van de Shin Bet om hem te ondervragen.”
Maar die dag kwam er geen ondervrager van de Shin Bet-veiligheidsdienst. “Ik bracht de nacht door op de post maar kon niet slapen; ik was het enige meisje daar. Opeens riepen een paar soldaten me, dus ging ik met hen naar de kooi. De Palestijn zat daar, geboeid en geblinddoekt, en leek te rillen van de kou. “Plotseling haalde een van de soldaten zijn penis tevoorschijn en begon op hem te plassen. Hij zei tegen hem: ‘Dit is voor Be’eri, klootzak, dit is voor Nova’” — kibboets Be’eri en het Nova-muziekfestival, twee van de locaties die op 7 oktober 2023 door Hamas werden aangevallen. “Niemand kon stoppen met lachen. Ik heb misschien ook gelachen.”
De volgende dag arriveerde een ondervrager van de Shin Bet. “Hij was tien minuten met hem bezig en zei dat het gewoon een man was die probeerde terug te keren naar het noorden van Gaza, dat hij niets met Hamas te maken had, dus hebben ze hem laten gaan,” zegt Maya, die enkele weken later uit dienst werd ontslagen. Maar wat ze zag bleef bij haar. “Ik voelde me hypocriet, vies. Ik nam drie douches per dag; het beeld van zijn hulpeloosheid liet me niet los. Gedachten knagen voortdurend aan me – hoe kon ik daar gewoon staan en niets doen? Hoe kon ik, iemand die zogenaamd moreel is en vrijwilligerswerk doet met vluchtelingen en naar protesten gaat, ermee instemmen om hierin mee te gaan? Hoe kon ik niets tegen hen zeggen, en wat zegt dat over mij? Ik heb geen antwoord.”
Maya is niet de enige persoon van die post die lijdt aan een morele verwonding. Yehuda diende daar ook, op een ander moment, tijdens zijn reservistendienst. “Mijn peloton zat in [leger] Hummers en fungeerde als een soort eerste-responseenheid voor de sector,” zegt hij. “Er was ook een Hummer onder bevel van een officier met een Amerikaanse naam. Hij zat daar al maanden, en telkens wanneer een brigade vertrok, sloot hij zich gewoon aan bij de volgende brigade. Hij was een vreemde kerel; verdacht.” “Wanneer hem naar zijn achtergrond werd gevraagd, zei hij telkens iets anders, en als je doorvroeg, werd hij boos. Het was niet duidelijk of hij door de oorlog was beschadigd of dat hij altijd al zo was geweest, maar hij deed zijn werk, dus niemand stelde vragen.”
Op een nacht wist een Palestijn de buitenpost te naderen. “We vertrokken met twee Hummers,” zegt Yehuda. “Ik had het commando over één ervan en de Amerikaanse officier over de andere. We kwamen bij de Palestijn en hij stak meteen zijn handen omhoog. Het was duidelijk dat hij ongewapend was. De officier liep naar hem toe, wachtte een paar seconden en schoot gewoon — zonder vragen te stellen, zonder dat de verdachte iets deed. “Ik was in shock. We gingen daarna terug naar de buitenpost en ik ging naar de war room en keek samen met een paar officieren naar wat er vanuit de lucht was opgenomen door de drone.
“‘Dit is moord, gewoon moord,’ zei een van de oudere officieren, maar ze besloten niets te doen; ze veegden het onder het tapijt. Ze rapporteerden aan het brigadehoofdkwartier dat er een terrorist was gedood. Er was niet eens een nabespreking. Die officier bleef dienen alsof er niets was gebeurd, en ik zei niets tegen hem. Niemand noemde het zelfs tijdens de verwerking aan het einde van onze dienst, alsof het nooit gebeurd was.” Twee maanden later reisde Yehuda met zijn vrouw naar Madrid. Op een dag bezochten ze het Prado Museum; zij is promovendus in de kunstgeschiedenis, een onderwerp waar Yehuda naar eigen zeggen niets van weet. Hij stond plotseling oog in oog met een schilderij van Goya.
“Ik was er niet bijzonder in geïnteresseerd, maar plots stond ik naast een schilderij van hem waarop een hulpeloze man te zien is die zijn handen opsteekt voor soldaten met geweren,” zegt Yehuda. “Ik kwam dichter bij het schilderij en het herinnerde me precies aan wat er was gebeurd. De blik in zijn ogen, de angst, de terreur. “Ik kon er niet mee stoppen om ernaar te kijken. Ik begon te zweten. Het was verschrikkelijk, en toen begon ik uit het niets te huilen. Ik huil nooit en ik begreep niet wat er met me gebeurde.
“Mijn vrouw keek me aan en raakte in paniek. Ze vroeg: ‘Wat is er gebeurd? Wat is er gebeurd?’ – en ik wist niet hoe ik haar moest antwoorden. Ik was volledig kapot. Mensen konden niet stoppen met naar me te kijken. Probeer maar eens uit te leggen waarom je midden in een museum in huilen uitbarst.” Die avond beloofde Yehuda zijn vrouw dat hij therapie zou zoeken zodra ze terug waren in Israël. “Ik probeer het te leren accepteren, maar het is moeilijk,” zegt hij. “De schaamte verdwijnt niet. Hoe ben ik iemand geworden die toekijkt en niet het juiste doet?”
Herinneringen uit de ondervragingsruimte
Sommige soldaten zeggen dat hun morele verwonding voortkomt uit methoden die zijn gebruikt tijdens de gevechten in Gaza, waarvan er veel voor het eerst door Haaretz zijn gemeld. Verschillende scherpschutters van de Nahal-brigade schoten bijvoorbeeld op Palestijnen die hulp zochten; zij hadden de willekeurige grens overschreden die door het leger was ingesteld.
“Als je door een scherpschuttersvizier schiet, lijkt alles dichtbij, als in een computerspel,” zegt een van hen. “Je vergeet de gezichten van de mensen die je hebt gedood niet. Het blijft bij je. “Sinds mijn ontslag plas ik ’s nachts steeds in bed; ik voel me alleen gelaten, alsof niemand me kan helpen. Ik heb een maand in het ziekenhuis gelegen. Ze probeerden me uit te leggen dat ik het moest accepteren, dat je de tijd niet kunt terugdraaien. Makkelijk praten voor hen. Zij zijn niet de mensen die elke keer dat ze hun ogen sluiten iemand een kogel in het voorhoofd zien krijgen.”
Sommige soldaten spreken over mentale verwondingen na het zien van Palestijnen die als menselijk schild werden gebruikt, of na het getuige zijn van plunderingen of vandalisme. “We gingen Palestijnse huizen binnen en mensen haalden er gewoon plezier uit om alles te vernielen,” zegt een van hen. “Ik heb mensen elektrische apparaten zien meenemen, gouden kettingen, contant geld, alles. Sommigen zeiden dat alle Arabieren nazi’s waren en dat het een zegen was om van nazi’s te stelen. Ik was walgend, maar ik zei niets. Het deed me vooral pijn wanneer mensen foto’s van Palestijnen verbrandden of erop plasten. Wat heeft dat voor zin? “Een keer merkte een soldaat dat ik me daar niet prettig bij voelde en zei: ‘Wat is er met jou? Ze komen hier toch nooit meer terug; hun verhaal is voorbij.’ Ik antwoordde niet; ik knikte alleen.”
Daarna waren er de operaties van eenheid 504, waarvan een van de taken het ondervragen van gevangenen was. “We waren in actie in het noorden van Gaza en vingen een Hamas-operatief in een van de huizen. We kregen het bevel om hem te bewaken totdat de ondervrager van 504 zou arriveren,” herinnert Eitan zich. “Ze komen altijd in tweetallen – een ondervrager en een gevechtssoldaat. Toen ze arriveerden, stonden wij wacht bij de ingang van het huis en ik kon het hele verhoor horen en zien.”
Eitan zegt dat de ondervrager op een bepaald moment de broek en ondergoed van de gevangene uittrok. “Hij nam een paar kabelbinders en bevestigde er één aan zijn penis en één aan zijn ballen. Hij stelde hem een vraag en toen hij niet antwoordde trok hij de kabelbinders strakker aan. “Ze herhaalden het keer op keer; er werd waanzinnig geschreeuwd. Hij stopte niet met schreeuwen, alsof zijn ziel zijn lichaam verliet. Uiteindelijk sprak hij; alles kwam eruit, en de ondervrager haalde de kabelbinders weg en zette hem in een vrachtwagen. Ze moeten hem naar een detentiecentrum hebben gebracht.”
Sindsdien, zegt Eitan, gaat het geschreeuw niet meer weg. “Het heeft alles kapotgemaakt wat ik dacht over het leger, alles wat ik dacht over ons, over mij. Als we in staat zijn iets zo verschrikkelijks te doen zonder dat burgers het weten, wat gebeurt er dan nog meer in de kelders? Welke andere geheimen verbergen we?” De experts zeggen dat zulke psychologische verwondingen ook kunnen voorkomen bij mensen die het gevecht van een afstand hebben meegemaakt. Ran bijvoorbeeld heeft geen enkele dag in Gaza gediend. Hij was reservist bij de luchtmacht op het defensiehoofdkwartier in Tel Aviv, in een eenheid die verantwoordelijk was voor het plannen van luchtaanvallen.
“Na 7 oktober veranderde alles,” zegt hij. “Alles wat ik wist over nevenschade werd overboord gegooid. We planden en kregen goedkeuring voor aanvallen waarvan we wisten dat ze de dood van tientallen burgers zouden veroorzaken, soms meer. En dat maakte geen verschil. Mijn neef werd vermoord op Nova. Ik werd verblind door wraak en woede, ze namen me over.
“Wat er gebeurde was disproportioneel. Naarmate de dagen verstreken, begon dat zwaar op me te drukken. Het ene moment planden we een aanval waarbij kinderen zouden sterven, en het volgende moment zaten we een hamburger te eten op Ibn Gabirol [een hoofdstraat in Tel Aviv]. Het is een dissonantie die je niet kunt beheersen, en ik voelde dat er een stempel op mijn voorhoofd begon te ontstaan.” Het crisismoment, zegt hij, kwam op 18 maart vorig jaar, toen Israël het staakt-het-vuren met Hamas verbrak en een nacht van luchtaanvallen uitvoerde. Honderden mensen werden gedood, vooral burgers.
“Ik kon hier niet meer aan deelnemen, ik voelde dat als ik zou doorgaan met dienen, ik alles wat nog goed in mij was zou verraden, de persoon die ik wil zijn,” zegt Ran. En hij is niet de enige. Verschillende piloten vroegen om ontheffing van hun taken nadat die nacht zoveel burgers waren gedood. De luchtmacht stemde toe, maar vroeg de piloten om het stil te houden.
Ran ging terug naar huis, maar kon niet terugkeren naar zijn werk. “Ik ontwikkelde een soort obsessie om naar de ergste beelden van dode en gewonde Palestijnen te kijken,” zegt hij. “Ik blijf proberen te reconstrueren of ik er iets mee te maken had, of ik verantwoordelijk ben voor deze beelden. “Mijn psycholoog zegt dat het lijkt alsof ik mezelf bewust straf. Hij vroeg me te stoppen, maar dat lukt niet. Ik heb het gevoel dat ik dit verdien.”
Over moraal of identiteit
Officieel erkent het Ministerie van Defensie de diagnose morele verwonding niet, die volgens experts ook nog niet is opgenomen in het Amerikaanse Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM). Een soldaat met een morele verwonding zal zich daarom melden bij de Rehabilitatieafdeling van het ministerie, door een medische commissie gaan en worden erkend als iemand met PTSS. Hoewel deze twee aandoeningen soms overlappen, zijn ze fundamenteel verschillend.
Het probleem van een verkeerde diagnose is meer dan semantiek. Behandeling, zegt Zalsman van de Nationale Raad voor Zelfmoordpreventie, is ook fundamenteel anders. “PTSS wordt behandeld met uitgebreide, geleidelijke blootstelling aan het trauma, met als doel de traumatische herinnering los te koppelen van de emotionele reactie,” zegt hij. “Morele verwonding vereist doelgerichte verwerking rond acceptatie en het in het reine komen met de daad die de crisis veroorzaakte. Met andere woorden: de persoon moet leren zichzelf te vergeven.”
Maar dit kan binnenkort veranderen. De publieke commissie die in oktober werd ingesteld om oplossingen te zoeken voor de behandeling van invalide soldaten, zal naar verwachting aanbevelen dat de Rehabilitatieafdeling morele verwonding erkent. Volgens een subcommissie moeten “behandelprotocollen worden ontwikkeld, hulpverleners en revalidatiepersoneel worden opgeleid, en aandacht worden besteed aan de directe link tussen morele verwonding en werk, bijdrage en een rol in de gemeenschap.”
Ook het leger besloot stilletjes het fenomeen te erkennen, zij het laat; het Amerikaanse leger bijvoorbeeld werkt al jaren met behandelprotocollen voor mentale verwondingen. In recente maanden hebben Israëlische professionals in de geestelijke gezondheidszorg, grotendeels buiten het zicht, een eerste interventieprotocol ontwikkeld voor soldaten met morele verwonding. De woordvoerderseenheid van de IDF heeft geen verklaring over de kwestie uitgebracht en het onderwerp is grotendeels buiten de openbaarheid gehouden, in tegenstelling tot andere maatregelen rond mentale gezondheid tijdens de oorlog. De IDF weigerde zelfs de term “morele verwonding” te gebruiken en kiest in plaats daarvan voor “identiteitsverwonding”. Het leger ontkent dat hier een verborgen agenda achter zit.
Maar bronnen zeggen iets anders. “Het is vrij duidelijk dat hier een sociopolitieke boodschap wordt afgegeven,” zegt een officier geestelijke gezondheidszorg in de reservisten. “Als we erkennen dat veel soldaten lijden aan morele verwondingen, hoe past dat dan in het cliché van het meest morele leger ter wereld? Daarom kozen ze een term die de verantwoordelijkheid verschuift naar de soldaat, alsof het probleem in zijn identiteit ligt in plaats van in de daden die zijn leiders hem hebben laten uitvoeren.”
Een andere officier binnen het militaire geestelijke gezondheidszorgsysteem zei dat de keuze was “om een tussenoplossing te vinden zodat deze soldaten behandeling kunnen krijgen zonder politici te verontwaardigen. Ik was aanwezig bij een vergadering waar een hoge officier zei: ‘We kunnen het geen morele verwonding noemen; moeten we Channel 14 ons laten ophangen?’” verwijzend naar de zender die sympathiseert met premier Benjamin Netanyahu. “Dit is de huidige stemming in het leger.”
Niet alleen het leger weigert direct naar morele verwonding te kijken; veel soldaten doen dat ook. Ze zijn bang om hun vrienden over hun gevoelens te vertellen, uit angst dat ze als verraders, links of zwakkelingen worden bestempeld. “Dit gebeurde vroeger bij PTSS, en nu bij morele verwondingen,” zegt Levi-Belz van de Universiteit van Haifa. “Dit speelt zich niet alleen af op het niveau van de lagere commandant, brigadecommandant of zelfs de stafchef, maar in de hele samenleving. De regering vertelt een verhaal dat dichotoom is: je bent óf met ons óf een linkse verrader, en dat raakt vooral jonge mannen.
“Een soldaat kan bang zijn dat hij, als hij twijfels uit over wat er in Gaza is gebeurd, door zijn team wordt gezien als een buitenstaander die eruit moet. Voor die soldaat kan dat het ergste zijn wat kan gebeuren: een gevoel van totale afwijzing. Daarom kiezen velen ervoor er niet over te praten en geen hulp te zoeken.”
Guy bijvoorbeeld weigert nog steeds zijn gevoelens te delen met andere soldaten. Hij zit in de speciale eenheid Shaldag. Sinds 7 oktober heeft hij honderden dagen reservistendienst gedaan. Op die verschrikkelijke zaterdagmiddag werd hij opgeroepen en naar Be’eri gestuurd. Wat hij daar niet had kunnen voorkomen, bleef hem achtervolgen.
“Ik draag zware schuld, en ik denk dat er veel zoals ik zijn, maar zij besloten het ergens anders naartoe te sturen – naar wraak,” zegt Guy. “Hun ogen begonnen te glinsteren telkens als we op missie gingen. “Toen er werd gesproken over alle terroristen die gedood werden met de speciale middelen die de eenheid in de tunnels gebruikte, waren mensen enthousiast, terwijl ik werd herinnerd aan de Holocaust. Dat schokte me, maar ik bleef dienen. Ik dacht dat het misschien over zou gaan.”
Eén operatie vond plaats in het Al-Shifa-ziekenhuis in Gaza. “Het hele gebied rook naar dood, naar lichamen,” zegt hij. “Sindsdien kan ik de geur van verbrand vlees niet verdragen. Ik ben vegetariër geworden. “Ik herinner me eigenlijk het moment waarop het echt binnenkwam, toen de geur me herinnerde aan wat ik in Be’eri rook. Dat deed me afvragen: wat zijn we geworden? Wat ben ik geworden? Tot op de dag van vandaag ben ik bang om dat te beantwoorden.”
Mwah, de rangschikking is hier nogal vreemd. Ik geloof bijvoorbeeld niet dat Greta Thunberg een doorgewinterde antisemiet is. Die is gewoon anti-Westers. Maar mensen zoals Dan Bilzerian, die onder meer heeft gezegd dat:quote:Op maandag 20 april 2026 00:03 schreef Peppert het volgende:
De top 10 antisemieten wereldwijd volgens Tel Aviv. Dan Bilzerian staat op nummer 1.
[ x ]
De reactie van Dan Bilzerian toen dit wereldkundig werd.
[ x ]
[..]
Correct.quote:Op maandag 20 april 2026 00:20 schreef Peppert het volgende:
PTSS. Je hoeft geen enkel medeleven met hen te hebben. Het zijn schoften die medeplichtig zijn aan genocide. De eerste genocide die vrijwel live werd uitgezonden in de geschiedenis van de mensheid. Het was uniek dat mensen dit bijna in real time via sociale media konden volgen.
[..]
[ x ]
In tijden van conflict of oorlog kun je geen media hebben die actief bezig zijn het landsbelang te ondermijnen. Denk ook aan de maatregelen die bijvoorbeeld Oekraïne heeft getrokken met media die het land wilde beschadigen via Kremlin-retoriek.quote:Op maandag 20 april 2026 10:32 schreef sp3c het volgende:
ja nee onafhankelijke vrije pers is natuurlijk ondenkbaar in het westen, dat kan niet, dat wil je niet!
Echt totaal niet serieus te nemen dit.quote:Op maandag 20 april 2026 00:03 schreef Peppert het volgende:
De top 10 antisemieten wereldwijd volgens Tel Aviv. Dan Bilzerian staat op nummer 1.
Greta is sowieso geen antisemiet en zij is ook niet ant-Westers. Zeker niet.quote:Op maandag 20 april 2026 09:40 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Mwah, de rangschikking is hier nogal vreemd. Ik geloof bijvoorbeeld niet dat Greta Thunberg een doorgewinterde antisemiet is. Die is gewoon anti-Westers.
Wat probeer je nou te bewijzen? Dat social media geen goede bron is? Als het iets zegt wat jij wel leuk vindt is het namelijk ineens 100% geloofwaardig volgens jou.quote:Op zondag 19 april 2026 17:38 schreef HowardRoark het volgende:
Twee omgekomen meisjes gevonden, platgebombardeerd door Israël zo wordt er geclaimd. Echter betreft het een foto uit een museum in Bolivia, tienduizenden als niet honderduizenden mensen zijn er alweer voor gevallen en in de propaganda getrapt.
[ twitter ]
Ingewikkelde manier om toe te geven dat je een autoritaire opa bent. Weet je wat tegen het landsbelang in gaat? Inderdaad, al je buren etnisch zuiveren sinds je een land bent en dan gaan janken dat ze een hekel aan je hebben.quote:Op maandag 20 april 2026 13:33 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
In tijden van conflict of oorlog kun je geen media hebben die actief bezig zijn het landsbelang te ondermijnen. Denk ook aan de maatregelen die bijvoorbeeld Oekraïne heeft getrokken met media die het land wilde beschadigen via Kremlin-retoriek.
Nu zal Israël een krant als Haaretz niet gaan censureren, maar de intenties van zo een media platform zou wel degelijk met argusogen moeten worden bekeken, aangezien men regelmatig op basis van wilde aantijgingen het eigen land demoniseert. Je zult zoiets ook nooit zien in de Arabische of Islamitische wereld, daar is dit ondenkbaar.
Er zijn ook hordes van lezers voor de Engelstalige versie van Haaretz (die stukken radicaler is dan de Hebreeuwse), die een abonnement enkel hebben genomen om Israëliërs negatief over zichzelf te horen praten en vervolgens de comment sections vol te pompen met allerlei nogal discutabele uitingen.
Enige zelfreflectie voor een krant is hier dan wel op zijn plaats, het levert Haaretz het nodige geld op, maar het wakkert anti-Israël sentiment aan en maakt het leven voor Joden in de diaspora ook niet veiliger. En met name dit laatste is essentieel omdat Haaretz zichzelf presenteert als een 'betrouwbare bron' voor nieuws vanuit Israël én de bredere Joodse wereld.
Wat een onzin is dat nou weer, welke buren worden etnisch gezuiverd?quote:Op maandag 20 april 2026 18:04 schreef viagraap het volgende:
[..]
Ingewikkelde manier om toe te geven dat je een autoritaire opa bent. Weet je wat tegen het landsbelang in gaat? Inderdaad, al je buren etnisch zuiveren sinds je een land bent en dan gaan janken dat ze een hekel aan je hebben.
quote:Op maandag 20 april 2026 18:11 schreef Tarado het volgende:
[..]
Wat een onzin is dat nou weer, welke buren worden etnisch gezuiverd?
Als je fervent antisemiet bent en in een Iraanse nepnieuws fuik zit zijn dit soort berichten makkelijk te geloven.quote:Op zondag 19 april 2026 17:38 schreef HowardRoark het volgende:
Twee omgekomen meisjes gevonden, platgebombardeerd door Israël zo wordt er geclaimd. Echter betreft het een foto uit een museum in Bolivia, tienduizenden als niet honderduizenden mensen zijn er alweer voor gevallen en in de propaganda getrapt.
[ twitter ]
kan natuurlijk prima, doen wij al decennialangquote:Op maandag 20 april 2026 13:33 schreef HowardRoark het volgende:
In tijden van conflict of oorlog kun je geen media hebben die actief bezig zijn het landsbelang te ondermijnen. Denk ook aan de maatregelen die bijvoorbeeld Oekraïne heeft getrokken met media die het land wilde beschadigen via Kremlin-retoriek.
Ik ga vooral af op feiten, ongeacht of ik het 'leuk' vind of niet.quote:Op maandag 20 april 2026 18:02 schreef viagraap het volgende:
[..]
Wat probeer je nou te bewijzen? Dat social media geen goede bron is? Als het iets zegt wat jij wel leuk vindt is het namelijk ineens 100% geloofwaardig volgens jou.
Tja, er valt genoeg voor te zeggen. Je kunt als land in een conflict of oorlog niet media hebben die actief het landsbelang ondermijnen en/of het land zwartmaken naar de buitenwereld.quote:Op maandag 20 april 2026 18:34 schreef sp3c het volgende:
[..]
kan natuurlijk prima, doen wij al decennialang
Oekraine krijgt ook niet voor niets stevige kritiek om juist dit soort dingen
Je gaat vooral af op feiten maar iedere keer als je die moet laten zien om je bullshit te onderbouwen geef je niet thuis of kom je met social media posts aanzetten. Goh.quote:Op maandag 20 april 2026 18:38 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik ga vooral af op feiten, ongeacht of ik het 'leuk' vind of niet.
Wat het aantoont is hoe makkelijk mensen zich mee laten zuigen in allerlei pro-Palestijnse propaganda. En tevens is het opmerkelijk dat in een gebied waar een zogenaamde genocide en een vermeende hongersnood zou zijn, je toch wel zou verwachten dat er zat echt beeldmateriaal is en dit soort dingen niet gebruikt te hoeven worden.
Het interesseert me verdomd weinig wat jij gelooft, want in sprookjes doe je dat al.quote:Op maandag 20 april 2026 18:39 schreef viagraap het volgende:
[..]verwacht je nou echt dat ik geloof dat je niet weet waar ik het over heb?
Vraag anders wat ik bedoel aan de (nabestaanden van) mensen in wat er over is van Palestina en Libanon.quote:Op maandag 20 april 2026 18:40 schreef Tarado het volgende:
[..]
Het interesseert me verdomd weinig wat jij gelooft, want in sprookjes doe je dat al.
Is BNR tegenwoordig ook wappie?quote:Op maandag 20 april 2026 19:14 schreef HowardRoark het volgende:
Ook het progressieve magazine L'Espresso uit Italië vond het nodig een duid in het zakje te doen met een foto van Israëlische militair met de tekst 'l'abuso' ('mishandeling') en een Palestijnse vrouw, het beeld wekkende alsof deze militair de vrouw zou mishandelen. Daarbij gooit het magazine ook de complottheorie van 'Greater Israel' maar weer eens op.
Echter zijn er beelden van het incident en daar is eigenlijk niets op de te zien. De vrouw wijst wat naar de militairen terwijl zij met een aantal medewerkers van de Palestijnse Rode Kruis daar staat.
Deze foto is ondertussen (uiteraard vanwege het niet al te beste uiterlijk van de militair in kwestie) viraal gegaan en wordt driftig gedeeld in allerlei anti-Israël milieus met een lading aan teksten en memes waar men bij der Der Stümer nog een puntje aan had kunnen zuigen.
[ twitter ]
[ twitter ]
Nee, dat gaat over Bijbelse context, waarmee men doelt op het gebied in de Westelijke Jordaanoever, niet over wat er vaak van wordt gemaakt door complotdenkers, namelijk het halve Midden-Oosten, tot zelfs stukken van Saoedi-Arabië toe.quote:Op maandag 20 april 2026 19:17 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Is BNR tegenwoordig ook wappie?
https://www.bnr.nl/nieuws(...)sie-van-groot-israel
Die voorkant van dat magazine is viral gegaan vanwege de Israëlische ambassadeur.Kijk maar eens hoeveel reacties, likes en bookmarks zijn tweet genereerde. Veel meer dan alle ander tweets samen.quote:Op maandag 20 april 2026 19:14 schreef HowardRoark het volgende:
Ook het progressieve magazine L'Espresso uit Italië vond het nodig een duid in het zakje te doen met een foto van Israëlische militair met de tekst 'l'abuso' ('mishandeling') en een Palestijnse vrouw, het beeld wekkende alsof deze militair de vrouw zou mishandelen. Daarbij gooit het magazine ook de complottheorie van 'Greater Israel' maar weer eens op.
Echter zijn er beelden van het incident en daar is eigenlijk niets op de te zien. De vrouw wijst wat naar de militairen terwijl zij met een aantal medewerkers van de Palestijnse Rode Kruis daar staat.
Deze foto is ondertussen (uiteraard vanwege het niet al te beste uiterlijk van de militair in kwestie) viraal gegaan en wordt driftig gedeeld in allerlei anti-Israël milieus met een lading aan teksten en memes waar men bij der Der Stümer nog een puntje aan had kunnen zuigen.
[ twitter ]
[ twitter ]
Het revisionistisch zionisme waar de vader van Benjamin Netanyahu lid van was sprak zeker meer dan alleen de Westelijke Jordaanoever.quote:Op maandag 20 april 2026 19:27 schreef HowardRoark het volgende:
Nee, dat gaat over Bijbelse context, waarmee men doelt op het gebied in de Westelijke Jordaanoever, niet over wat er vaak van wordt gemaakt door complotdenkers, namelijk het halve Midden-Oosten, tot zelfs stukken van Saoedi-Arabië toe.quote:Op maandag 20 april 2026 19:27 schreef HowardRoark het volgende:
Dat gebied (de Westelijke Jordaanoever) heeft Israël natuurlijk al gedeeltelijk in handen, waarbij de Palestijnen nooit een tweestatenoplossing hebben geaccepteerd. In die context over dat gebied spreken valt dus te begrijpen.
Volgens mij heb ik ook nergens gezegd dat de foto een verzinsel zou zijn, wél dat de tekst een verzinsel zou zijn. Deze vrouw wordt helemaal niet mishandeld zoals de cover doet geloven. Dan is de vraag waarom dit progressieve magazine die indruk zo graag wil wekken? Het is ongefundeerde stemmingmakerij.quote:Op maandag 20 april 2026 19:35 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Die voorkant van dat magazine is viral gegaan vanwege de Israëlische ambassadeur.Kijk maar eens hoeveel reacties, likes en bookmarks zijn tweet genereerde. Veel meer dan alle ander tweets samen.
Jij post die video. Die video is door edit2: de fotograaf gemaakt door twee andere Italiaanse fotografen en door dat magazine met de wereld gedeeld om aan te tonen dat de foto echt was en geen racistisch verzinsel. Edit: het speelt zich allemaal af in een 'Palestijns dorp', dan weten we allebei hoelaat het is
De befaamde tweet van de ambassadeur
[ x ]
Worden er misdaden gepleegd op de Westbank?quote:Op maandag 20 april 2026 20:00 schreef HowardRoark het volgende:
Deze vrouw wordt helemaal niet mishandeld zoals de cover doet geloven.
Hier hebben we het inmiddels meermaals over gehad. Zie deze post. De Oslo-akkoorden zijn om zeep geholpen door het aanhoudende Palestijnse terrorisme, waardoor Netanyahu uiteindelijk de verkiezingen won in 1996.quote:Op maandag 20 april 2026 19:52 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Het revisionistisch zionisme waar de vader van Benjamin Netanyahu lid van was sprak zeker meer dan alleen de Westelijke Jordaanoever.
Zie ook de uitspraken van Smotrich die deze ideologie aanhangt:
https://x.com/SuppressedN(...)nister-van-financien
https://x.com/MiddleEastE(...)nister-van-financien
'Jewish state will extend from Jerusalem to Damascus': Israeli finance minister
finance minister
In a new documentary, Bezalel Smotrich says the Zionist goal of conquering parts of Syria, Iraq, Jordan, Lebanon, and Saudi Arabia is part of Israeli public discourse
https://thecradle.co/arti(...)eli-finance-minister
Verder doe je aan geschiedenisvervalsing. De Oslo Vredes akkoorden waren namelijk ondertekend door Arafat en premier van Israel Yithzak Rabin die daardoor en door een aanhanger van Netanyahu werd vermoord
[ afbeelding ]
Over ongelijk gesproken. We zijn het erover eens dat een revonistische groot Israël waar Smotrich duidelijk in gelooft geen complottheorie is zoals je eerder beweerde?quote:Op maandag 20 april 2026 20:04 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Hier hebben we het inmiddels meermaals over gehad. Zie deze post. De Oslo-akkoorden zijn om zeep geholpen door het aanhoudende Palestijnse terrorisme, waardoor Netanyahu uiteindelijk de verkiezingen won. En de Egyptenaar Arafat, zag een tweestatenoplossing slechts als een 'tijdelijk' oplossing totdat de totale vernietiging van Israël kon worden bewerkstelligd.
Waarom blijf je hier maar op terugkomen terwijl inmiddels meermaals je ongelijk is bewezen?
Jij had het er ver dat de foto viraal gaat. Ik vertelde je dat die foto viral gaat vanwege de suggestieve tweet van de Israëlische ambassadeur. Zonder die tweet had niemand die foto uit okt-25 ooit gezien. Die ambassadeur noemde het manipulatie waarop het blad zich genoodzaakt voelde de video met de wereld te delen.quote:Op maandag 20 april 2026 20:00 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Volgens mij heb ik ook nergens gezegd dat de foto een verzinsel zou zijn, wél dat de tekst een verzinsel zou zijn. Deze vrouw wordt helemaal niet mishandeld zoals de cover doet geloven. Dan is de vraag waarom dit progressieve magazine die indruk zo graag wil wekken? Het is ongefundeerde stemmingmakerij.
Nee hoor, het betreft een complottheorie. Namelijk dat dit een theorie zou zijn die eigenlijk door grote delen van Israël wordt omarmd en wordt nagestreefd door de regering. Niets is minder waar.quote:Op maandag 20 april 2026 20:10 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Over ongelijk gesproken. We zijn het erover eens dat een revonistische groot Israël waar Smotrich duidelijk in gelooft geen complottheorie is zoals je eerder beweerde?
Volgens mij heeft niemand dit hier nog proberen te ontkennen. Begin je alweer meteen met woorden in de mond te leggen?quote:Op maandag 20 april 2026 20:10 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
En je ontkent dat Yithzak Rabin premier van Israel werd vermoord door een aanhanger van extreem-rechts vanwege het tekenen van deze vredesakkoorden?.
Wederom: niemand heeft dit hier goed gekeurd. Rabin was wellicht naïef, maar een man met goede intenties.quote:Op maandag 20 april 2026 20:10 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Je kan sommige Palestijnen best veroordelen tot terrorisme. Maar ik lees nooit dat jij het dodelijk geweld tegen Yithzak Rabin door extreem-rechtse partijen in Israel veroordeeld.
Arafat kwam uit een gemixte Egyptische-Palestijnse familie en is geboren in Caïro. En het doel van Arafat was de de totale ontmanteling van Israël. Zie ook:quote:Op maandag 20 april 2026 20:10 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Graag antwoord alinea per alinea. Ipv onzin over dat Arafat een Egyptenaar was, die Israel wou vernietigen.
quote:Our basic aim is to liberate the land from the Mediterranean Seas to the Jordan River.... The Palestinian revolution's basic concern is the uprooting of the Zionist entity from our land and liberating it. — Yasser Arafat, 1970
The PLO has complex, often contradictory attitudes to peace with Israel. Officially, the PLO accepted Israel's right to exist in peace, which was the first of the PLO's obligations under the Oslo Accords. In Yasser Arafat's 9 September 1993 letter to Israeli Prime Minister Yitzhak Rabin, as part of the first Oslo Accord, Arafat stated that
"The PLO recognizes the right of the State of Israel to exist in peace and security." These remarks from Arafat were seen as a shift from one of the PLO's previous primary aims—the destruction of Israel.
However, during the 1990s and 2000s the PLO leadership has stated that it considered any peace with Israel was to be temporary until the dream of Israel's destruction could be realized.
Bron
Waar in de video wordt deze vrouw mishandeld of misbruikt? Het antwoord is natuurlijk nergens: waarom dan deze indruk wekken via zo een foto? En het antwoord is hier uiteraard om haat en afkeer onder de lezer aan te wakkeren jegens Israël op basis van niets. Er gebeurd hier helemaal niets dat in de categorie 'misbruik' of 'mishandeling' kan worden gezet.quote:Op maandag 20 april 2026 20:18 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Jij had het er ver dat de foto viraal gaat. Ik vertelde je dat die foto viral gaat vanwege de suggestieve tweet van de Israëlische ambassadeur. Zonder die tweet had niemand die foto uit okt-25 ooit gezien. Die ambassadeur noemde het manipulatie waarop het blad zich genoodzaakt voelde de video met de wereld te delen.
De vertaling van "l'abuso" is misbruik en niet zoals jij beweert mishandeling. Ik denk dat het woord misbruik nog een tamelijk vriendelijk woord is voor hoe er met die bewoners in de West Bank wordt omgegaan
Hardop gegniffeld om het feit dat jij bagatelliseert dat Smotrich en Ben Gvir zomaar wat random mensen zijn die in de regering Netanyahu zitten.quote:Op maandag 20 april 2026 20:23 schreef HowardRoark het volgende:
Nee hoor, het betreft een complottheorie. Namelijk dat dit een theorie zou zijn die eigenlijk door grote delen van Israël wordt omarmd en wordt nagestreefd door de regering. Niets is minder waar.
De aanhang van individuen als Smotrich is Ben-Gvir is in totaal 5% van het Israëlische electoraat. Waarom moet dit telkens worden aangegrepen om naar het hele land te generaliseren? Wat zij wel of niet vinden is verder niet relevant. Net zoals wat een gemiddelde SGP-stemmer vindt, niet emblematisch is voor Nederland.
quote:
Nee hoor, het zijn toch echt deze foto en deze tekst die worden gebruikt om die indruk te wekken. En afgaande op het beeldmateriaal een totaal ander beeld scheppen van de situatie dan in die video is te zien.quote:Op maandag 20 april 2026 20:30 schreef sp3c het volgende:
ben jij niet degene die die indruk wekt?
het artikel stelt niet dat deze vrouw mishandeld is
Je begint alweer met een stropop en tuigt daarna een heel verhaal op over Smotrich en Ben-Givr wat totaal relevant is. Dat dit extreme individuen zijn heeft letterlijk nog niemand hier geprobeerd te ontkennen. Dat staat verder helemaal niet er discussie.quote:Op maandag 20 april 2026 20:33 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Hardop gegniffeld om het feit dat jij bagatelliseert dat Smotrich en Ben Gvir zomaar wat random mensen zijn die in de regering Netanyahu zitten.
Smotrich is de minister van financien. Oftewel de op een na belangrijkste post in het kabinet Netanyahu. Hij bepaalt waar het geld naartoe gaat en voor wat.
De New York Times die claimt dat Smotrich de grootste aanjager was voor hervormingen voor de rechtstaat:
https://archive.is/202303(...)otrich-protests.html
Smotrich die oproept tot het verhongeren van twee miljoen Palestijnen waardoor hij door een deel van de wereld op de zwarte lijst werd gezet
https://www.timesofisrael(...)t-world-wont-let-us/
Ben Gvir, ook geband. Is ook geen lieverdje
Ben-Gvir werd afgewezen voor militaire dienst vanwege zijn extreemrechtse politieke stellingname. Hij werd veroordeeld wegens ophitsen tot racisme.
Ben-Gvir had jarenlang een foto aan zijn muur hangen van veelvoudig moordenaar Baruch Goldstein (1956-1994) die op 25 februari 1994 in de Ibrahimi-moskee in Hebron een bloedbad aanrichtte.
Hij studeerde rechten. Als advocaat heeft Ben-Gvir een reeks extreemrechtse Joodse activisten, verdacht van terrorisme en haatmisdrijven, vertegenwoordigd. Opmerkelijke cliënten waren Benzi Gopstein, en twee tieners die werden aangeklaagd voor de Duma-brandstichting, onder wie Meir Ettinger, de kleinzoon van rabbijn Meir Kahane. Ben-Gvir was ook de advocaat van Lehava, een extreemrechtse Israëlische groepering die o.a. actief is in het bestrijden van gemengde huwelijken van Joden met niet-Joden.[2][3]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Lekker feest vieren na de racistische wet om alleen Palestijnen de doodstraf te geven bij terrorisme, zonder hoger beroep of door een volwaardige rechter.
Maar volgens @:howardroark zijn deze mensen vergelijkbaar met SGP'ers als een Kees van der Staaij. Die alles heeft met een rechtstaat en in de Raad van State zit.
niet echtquote:Op maandag 20 april 2026 20:41 schreef HowardRoark het volgende:
Nee hoor, het zijn toch echt deze foto en deze tekst die worden gebruikt om die indruk te wekken. En afgaande op het beeldmateriaal een totaal ander beeld scheppen van de situatie dan in die video is te zien.
Je bagatelliseert alles wat Israel fout doet, zoals je dagelijks doet. Deze act is wel vermoeiend hoor om het zogenaamd weer eens te ontkennen.quote:Op maandag 20 april 2026 20:41 schreef HowardRoark het volgende:
Je begint alweer met een stropop en tuigt daarna een heel verhaal op over Smotrich en Ben-Givr wat totaal relevant is. Dat dit extreme individuen zijn heeft letterlijk nog niemand hier geprobeerd te ontkennen. Dat staat verder helemaal niet er discussie.
Het gaat erom in hoeverre zij emblematisch zijn voor de rest van de Israëlische samenleving. En bij elkaar opgeteld hebben zij ongeveer 5% van het Israëlische electoraat. En Kees van der Staaij heb ik verder niet eens genoemd.
Als je hier een serieuze discussie wilt voeren, hou het dan ook bij wat mensen daadwerkelijk zeggen, zonder het verdraaien van argumenten, standpunten of woorden in de mond te leggen
De foto toont lachende soldaat terwijl hij met zijn telefoon een vrouw filmt. Zie jij een andere foto ofzo?quote:Op maandag 20 april 2026 20:26 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Waar in de video wordt deze vrouw mishandeld of misbruikt? Het antwoord is natuurlijk nergens: waarom dan deze indruk wekken via zo een foto? En het antwoord is hier uiteraard om haat en afkeer onder de lezer aan te wakkeren jegens Israël op basis van niets. Er gebeurd hier helemaal niets dat in de categorie 'misbruik' of 'mishandeling' kan worden gezet.
Dat zijn een boel boude claims. Ik ben benieuwd naar de onderbouwing hiervan. In de video zien we namelijk niets dat aansluit bij de claims die je hier maakt.quote:Op maandag 20 april 2026 20:49 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
De foto toont lachende soldaat terwijl hij met zijn telefoon een vrouw filmt. Zie jij een andere foto ofzo?
De grap is dat die soldaten uit die foto en video op die lokatie waren omdat kolonisten de dorpelingen in dat Palestijnse dorp belaagden. Die soldaten zijn er om de dorpelingen het leven zuur te maken en de agressors hun ding te laten doen. Die foto van een soldaat die lachend een dorpeling filmt geeft goed weer hoe achterlijk de situatie daar is
Tja, volgens sommigen is Israël an sich 'illegaal'. Het blijft een vreemde gang van zaken dat toen Jordanië dit gebied onder controle had niets illegaal was, maar nu Israël er delen onder controle heeft ineens alles illegaal is.quote:
Ik zou het eerder vertalen als 'misbruik'. En niet als mishandeling.quote:Op maandag 20 april 2026 19:14 schreef HowardRoark het volgende:
[ twitter ]
[ twitter ]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |