https://nos.nl/artikel/26(...)haf-elektrische-autoquote:Het kabinet wil een subsidie invoeren om automobilisten met een laag- of middeninkomen te helpen met de aanschaf van een elektrische auto. Haagse bronnen bevestigen berichtgeving door RTL Nieuws.
Om die subsidie te krijgen moet er wel een brandstofauto worden ingeruild. Voor het plan is mogelijk zo'n 50 miljoen euro beschikbaar. Bij het inruilen zou het vooral om oudere, vervuilende brandstofauto's gaan die vervolgens naar de sloper gaan.
De regeling zit in het pakket maatregelen die het kabinet neemt om de gevolgen van de oorlog in het Midden-Oosten te verzachten. De maatregelen worden maandag gepresenteerd, maar er zijn de afgelopen dagen al een aantal voorstellen uitgelekt.
Noodfonds
In totaal wil het kabinet bijna 1 miljard euro uittrekken om bedrijven, automobilisten en andere burgers, die op verschillende manieren geconfronteerd worden met hogere kosten, tegemoet te komen. Een ingreep om de benzine- en dieselprijzen aan de pomp te verlagen, komt er voorlopig niet.
Sinds de oorlog zo'n zeven weken geleden uitbrak en er minder olie en gas naar Europa komt door de blokkade van de Straat van Hormuz zijn allerlei prijzen gestegen, zoals de benzineprijs aan de pomp.
Het kabinet heeft de tijd genomen, ondanks ongeduld in de Tweede Kamer, om verschillende maatregelen te bedenken. Een zogenoemde 'generieke' maatregel, zoals bijvoorbeeld het verlagen van de prijs aan de pomp, kost de schatkist veel geld.
En er zijn ook automobilisten die de hogere brandstofprijzen wel kunnen opbrengen. Zeker is wel dat er opnieuw een noodfonds komt voor mensen die in de koude maanden moeite hebben om de energierekening te betalen.
Structurele vredesafspraken
Details over de subsidieregeling voor de aanschaf van een elektrische auto zijn nog niet naar buiten gekomen. Een eerdere regeling om automobilisten te stimuleren zo'n auto te kopen is eind 2024 afgeschaft.
Het kabinet gaat dit weekend nog praten met verschillende oppositiepartijen om vooraf zeker te zijn van voldoende steun, omdat de coalitie van D66, VVD en CDA geen meerderheid heeft, zo zei premier Jetten op zijn wekelijkse persconferentie.
Het kabinet vindt het steunpakket nog steeds nodig, ook al is vandaag de blokkade van de Straat van Hormuz opgeheven. Het zal nog weken duren voor de olie- en gastoevoer naar Europa weer op peil is en de impact van de oorlog zal nog langer voelbaar zijn, maakte Jetten duidelijk.
Ook is het niet te voorspellen wat er precies in het onrustige oorlogsgebied gaat gebeuren en of er structurele vredesafspraken gemaakt zullen worden.
Dus iemand die braaf rondrijd met een oude benzine auto die minder vervuilend is komt niet in aanmerking ofzo?quote:Bij het inruilen zou het vooral om oudere, vervuilende brandstofauto's gaan die vervolgens naar de sloper gaan.
Ik ben wel benieuwd naar de preciese uitwerking en hoeveel voordeel dit op gaat leveren.quote:Op zaterdag 18 april 2026 13:15 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Och kijk aan, er wordt weer eens een variant op de al eerder betrachte sloopregeling in het leven geroepen. Voertuigen slopen die meestal nog prima wat jaren hadden meegekund (bij de oude regeling zaten er allemaal haken en ogen aan om te voorkomen dat mensen echt sloopwaardige voertuigen gingen inruilen, dat zal heus nu ook weer het geval zijn) en waarbij zo inderdaad het voordeel vooral richting lobby achter de BOVAG gaat.
En vooruit, als je toch al van plan was een andere auto te kopen en toevallig aan de gestelde voorwaarden voldoet kun je iets voordeliger uit zijn.
Dit ja. Puur zieltjes winnen onder een groep kiezers die zich structureel ondervertegenwoordigd voelen.quote:Op zaterdag 18 april 2026 13:14 schreef capricia het volgende:
Alsof iemand met een laag inkomen een oude wagen van 3.000 euro in gaat ruilen voor een EV van 30K.
Ik vraag me wel eens af of mensen die zoiets bedenken wel in de realiteit leven.
Kabinet Yesilgoz 1 wilt dit niet oplossen. Net zoals de VVD al decennia niks oplost sinds ze in het bestuur zittenquote:Op zaterdag 18 april 2026 13:14 schreef nostra het volgende:
Ah, hij heeft de netcongestie ondertussen opgelost?
Voor de consument? Nog minder dan de vorige keer, schat ik zo in. Bij de vorige sloopregeling hoefde je niet perse een ev te kopen. Als ik het zo lees wat nu het plan is moet je:quote:Op zaterdag 18 april 2026 13:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd naar de preciese uitwerking en hoeveel voordeel dit op gaat leveren.
En dit is natuurlijk een bizarre redenatie. Dus zolang er consumenten zijn die x wel kunnen betalen zou je nooit moeten ingrijpen bij zeer snel fors gestegen prijzen?quote:En er zijn ook automobilisten die de hogere brandstofprijzen wel kunnen opbrengen.
Je snapt het niet, voor die nieuwe auto moeten ze schulden maken.quote:Op zaterdag 18 april 2026 13:14 schreef the-eye het volgende:
Ik begrijp de logica hier achter niet. Mensen kunnen door oplopende kosten alles niet meer betalen en dan is de oplossing een nieuwe auto kopen
Dit zijn ook "maatregelen" om te laten zien "maatregelen" neemt. Het mag niks kosten, niet structureel zijn, en niet bekritiseert worden door experts die bij alles adviseren dat ingezet moet worden op vergroening.quote:Op zaterdag 18 april 2026 13:14 schreef capricia het volgende:
Alsof iemand met een laag inkomen een oude wagen van 3.000 euro in gaat ruilen voor een EV van 30K.
Ik vraag me wel eens af of mensen die zoiets bedenken wel in de realiteit leven.
Ik hoop niet dat we Amerika achterna gaan en dat het normaal wordt om 800, of 1100, of 750 usd per maand voor een autolening.quote:Op zaterdag 18 april 2026 14:13 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Je snapt het niet, voor die nieuwe auto moeten ze schulden maken.
En schulden hebben wordt beloond in dit land, als je geen geld hebt krijg je immers allerlei subsidies, toeslagen en andere voordelen. Terwijl als je spaargeld hebt dan wordt het alleen maar afgepakt.
Schulden maken levert geld op. Sparen kost geld. Dus KOOP die nieuwe auto zou Rutte zeggen.
Even afwachten. Wat mij betreft is alles beneden de <100.000 modaal.quote:Op zaterdag 18 april 2026 14:51 schreef Tomatenboer het volgende:
Jammer dat ze een regeling bedenken voor een doelgroep die waarschijnlijk toch geen elektrische auto kan aanschaffen, ook niet met een paar duizend euro subsidie. Aangezien je een oude vervuilende auto moet inruilen.
Over het algemeen hebben mensen geen tienduizenden euro’s te besteden aan een andere auto als ze in een auto rijden met een dagwaarde van een maandsalaris.
Ik zou best mijn 5 jaar oude Renault willen inruilen op een tweedehands EV hoor. Je koopt al behoorlijk goede EV’s voor zo’n 18.000 euro. Een Tesla model 3 of Hyundai Kona bijvoorbeeld.
Maar voor mij geldt die regeling dus waarschijnlijk niet.
Ook al zou ik het kunnen betalen dan ben ik wel gek als ik dat ga doen voor die paar euro subsidie. Rij niet veel en heb een Peugeot 108 uit 2015, goedkoper kun je bijna niet rijden.quote:Op zaterdag 18 april 2026 14:51 schreef Tomatenboer het volgende:
Jammer dat ze een regeling bedenken voor een doelgroep die waarschijnlijk toch geen elektrische auto kan aanschaffen, ook niet met een paar duizend euro subsidie. Aangezien je een oude vervuilende auto moet inruilen.
Over het algemeen hebben mensen geen tienduizenden euro’s te besteden aan een andere auto als ze in een auto rijden met een dagwaarde van een maandsalaris.
Ik zou best mijn 5 jaar oude Renault willen inruilen op een tweedehands EV hoor. Je koopt al behoorlijk goede EV’s voor zo’n 18.000 euro. Een Tesla model 3 of Hyundai Kona bijvoorbeeld.
Ik denk dat je in de waan bent dat deze subsidie voor de armen is. Misschien aan de voorkant maar het is vooral een subsidie om de vermogende te spekken.quote:Op zaterdag 18 april 2026 15:44 schreef Accordtje het volgende:
Dus we gaan mensen die de paar tientjes hogere brandstofkosten per tankbeurt niet kunnen betalen een subsidie geven waarmee ze een auto kunnen aanschaffen die begint bij zo'n ¤ 15.000 en waarmee ze vervolgens een paar tientjes extra (hé die konden nou net niet missen) per maand kwijt zijn aan een hogere motorrijtuigenbelasting en verzekeringspremie. Briljant plan!
Die ¤ 15.000 wordt vervolgens ¤ 17.000 (subsidie betekent namelijk dat de autoprijzen stijgen).
Laten we voor de groep die het betreft even aannemen dat ze ¤ 40,- per tankbeurt meer kwijt zijn (dat is al ruim genomen) en laten ze één keer per week tanken (zal gemiddeld ook minder zijn, maar we nemen het ruim). Dan kunnen ze voor die ¤ 17.000 in plaats van een EV aanschaffen 425 keer tanken. Dat is ruim acht jaar lang met deze hoge brandstofprijzen. En over acht jaar heeft die batterij van die EV inmiddels de geest gegeven.
Onze regering...
En om die slechtlopende markt van tweedehands EV's wat op te krikken.quote:Op zaterdag 18 april 2026 16:12 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Ik denk dat je in de waan bent dat deze subsidie voor de armen is. Misschien aan de voorkant maar het is vooral een subsidie om de vermogende te spekken.
Vandaar dat de VVD het zo goed blijft doen
Dit "misbruik" werd bij een vorige sloopregeling voorkomen door oa als voorwaarden te stellen dat de in te ruilen auto nog een tijdje apk over had (ik geloof drie maanden) en minimaal een bepaalde tijd op je naam had gestaan.quote:Op zaterdag 18 april 2026 14:53 schreef Caland het volgende:
Dus je moet nu eigenlijk even snel een sloopauto voor een paar honderd op je naam schrijven, of hoe werkt dit?
Ja maar goed, de beoogde doelgroep heeft waarschijnlijk een budget van ver onder de 10k. Wat koop je daar elektrisch voor, vooral 10 jaar oude eerste generatie Leafs en Zoe's en die veredelde brommobielen van PSA gebaseerd op de iMiev. De ontwikkelingen gaan hard en die modellen zijn qua (overgebleven) actieradius en dergelijke wel echt een compromis ten opzichte van een kleine benzineauto van dezelfde leeftijd.quote:Op zaterdag 18 april 2026 14:51 schreef Tomatenboer het volgende:
Idd...quote:Op zaterdag 18 april 2026 13:14 schreef capricia het volgende:
Nou dat! Ik vind het ook een wassen neus, zo. Mijn dochter heeft vorig jaar een tweedehands EV gekocht voor 17k en haar afgeschreven oude benzine auto ingeleverd, krijgt ze nu alsnog een stukje subsidie met terugwerkende kracht? Wel vanaf dit jaar volle pond wegenbelasting betalen, he. Manoman, wat een geweldige sigaar uit eigen doos is deze klimaatvriendelijke oplossing.quote:Op zaterdag 18 april 2026 16:44 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Idd...
Tel daarbij de MRB die hwrs duurder is dan die "oude" benzineauto...
En over afschrijving zullen we het ook maar niet hebben...
Mensen die zo'n EV kunnen betalen, hebben die subsidie niet nodig.quote:Op zaterdag 18 april 2026 18:01 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Nou dat! Ik vind het ook een wassen neus, zo. Mijn dochter heeft vorig jaar een tweedehands EV gekocht voor 17k en haar afgeschreven oude benzine auto ingeleverd, krijgt ze nu alsnog een stukje subsidie met terugwerkende kracht? Wel vanaf dit jaar volle pond wegenbelasting betalen, he. Manoman, wat een geweldige sigaar uit eigen doos is deze klimaatvriendelijke oplossing.
Nee en de garagehouders gooien gewoon 3000 bovenop de eerdere vraagprijs, topictitel klopt.quote:Op zaterdag 18 april 2026 18:06 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Mensen die zo'n EV kunnen betalen, hebben die subsidie niet nodig.
Zonder die subsidie kopen ze hem ook wel.
Of denken ze dat die subsidie nou echt het verschil gaat maken bij de aankoop...
Voor pak hem beet ¤3000 subsidie trek je trouwens echt niet iemand over de streep om ineens een EV van 40k te kopen die dat eerst nooit zou kopen...
Het probleem is vooral dat de NOS als bron RTL Nieuws vermeldt, die bron overneemt maar dan vergeet te vermelden dat het om gebruikte (!) EV's gaat.quote:Op zaterdag 18 april 2026 13:14 schreef capricia het volgende:
quote:Subsidie als je je brandstofauto inruilt voor een tweedehands elektrische
Politieke redactie RTL Nieuws
Het kabinet werkt aan een subsidieregeling voor huishoudens met een laag- tot middeninkomen om een tweedehands elektrische auto aan te schaffen.
Om voor de regeling in aanmerking te komen, moeten ze wel hun brandstofauto inruilen.
Jep zelfde zie je bij warmtepompen in Nederland bijna exact net zo veel duurder als dat de subsidie is.quote:Op zaterdag 18 april 2026 18:08 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Nee en de garagehouders gooien gewoon 3000 bovenop de eerdere vraagprijs, topictitel klopt.
Voor 15k koop je een compleet afgetrapte Tesla waar geen garantie meer opzit lol.quote:Op zaterdag 18 april 2026 18:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
En dan heb je echt wel keuze rond de ¤15.000 ipv ¤30.000
Doorgaans zit er gewoon BOVAG garantie op.quote:Op zaterdag 18 april 2026 19:33 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Voor 15k koop je een compleet afgetrapte Tesla waar geen garantie meer opzit lol.
Het aanbod aan gebruikte Model 3's is sowieso enorm laag in vergelijking met de aantallen die in 2019 op kenteken zijn gezet in NL.quote:Op zaterdag 18 april 2026 19:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
Doorgaans zit er gewoon BOVAG garantie op.
Een oud collega heet net (nog wel ruim voor de aanvallen op Iran) een Model 3 Performance gekocht 2e hands en dat is echt nog dikke prima.
Ik heb wel het idee dat ze flink verkocht worden momenteel, het aanbod op Marktplaats is in 1,5 maand tijd flink uitgedund.
Echt?quote:Op zaterdag 18 april 2026 20:59 schreef hondonspain het volgende:
Toen ik in Amerika woonde had je onder Obama Cash for Clunkers programma, was een enorm succes werd in-no-time gestopt. Mensen die een nieuwe auto konden betalen leverde hun vaak goede auto in die daarna gesloopt werd. Mensen die geen nieuwe auto konden betalen moesten in hun oude vervuilende auto blijven rondrijden. Logisch was geweest dat de ingeruilde goede auto's naar de mensen zouden gaan met die hele oude auto en die werd vernietigd maar uiteindelijk was het gewoon ook de auto-industrie een boost geven wat successen krijgen een gevolg normaal gesproken.
Zo af en toe heb je dat, een topic dat binnen enkele posts al op slot kan omdat de alles verklarende reply al gegeven is.quote:Op zaterdag 18 april 2026 13:14 schreef capricia het volgende:
Gekocht?quote:Op zaterdag 18 april 2026 19:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Doorgaans zit er gewoon BOVAG garantie op.
Een oud collega heet net (nog wel ruim voor de aanvallen op Iran) een Model 3 Performance gekocht 2e hands en dat is echt nog dikke prima.
Ik heb wel het idee dat ze flink verkocht worden momenteel, het aanbod op Marktplaats is in 1,5 maand tijd flink uitgedund.
Daar werd tenminste de motor echt gesloopt en uit de economie gehaald. Hier hadden we ook een regeling waardoor veel oude diesels werden ingeruild en gesloopt. Die oude dieselmotoren kwamen toen op de onderdelenmarkt terecht en hebben zo vele andere oude auto’s en bussen van de ondergang gered.quote:Op zaterdag 18 april 2026 20:59 schreef hondonspain het volgende:
Toen ik in Amerika woonde had je onder Obama Cash for Clunkers programma, was een enorm succes werd in-no-time gestopt. Mensen die een nieuwe auto konden betalen leverde hun vaak goede auto in die daarna gesloopt werd. Mensen die geen nieuwe auto konden betalen moesten in hun oude vervuilende auto blijven rondrijden. Logisch was geweest dat de ingeruilde goede auto's naar de mensen zouden gaan met die hele oude auto en die werd vernietigd maar uiteindelijk was het gewoon ook de auto-industrie een boost geven wat successen krijgen een gevolg normaal gesproken.
Het zijn de D666ers zelf die nog wel zo’n tweede of derde auto in de garage hebben staan, die ze straks met uw subsidie kunnen omruilen voor een nieuwe elektrische auto voor zoontjelief.quote:Op zaterdag 18 april 2026 13:14 schreef capricia het volgende:
De prijs van een auto afhankelijk van je inkomen maken is gewoon absurd.quote:Op zondag 19 april 2026 00:09 schreef Kottnauer het volgende:
Maar het meest wonderlijke is dat het kabinet zich überhaupt bezighoudt met dit soort details, terwijl er toch genoeg echte problemen zijn die wél opgelost zouden moeten worden.
Hier verplicht via de werkgever. Dat werd met vijf kids dus een zeven zitter, leuke wagen hoor.quote:
Goede auto's werden gesloopt en alleen mensen met genoeg geld konden een nieuwe auto kopen. Mensen met minder geld betalen mee met deze subsidies en meer auto's maken is ook niet echt goed voor het milieu. Blijven plannen waar je maar weinig aan hebt net als nieuwe plan nu in Nederlandquote:Op zaterdag 18 april 2026 23:50 schreef Fer het volgende:
[..]
Daar werd tenminste de motor echt gesloopt en uit de economie gehaald. Hier hadden we ook een regeling waardoor veel oude diesels werden ingeruild en gesloopt. Die oude dieselmotoren kwamen toen op de onderdelenmarkt terecht en hebben zo vele andere oude auto’s en bussen van de ondergang gered.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |