abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220605185
Dit topic kan als vrij heftig worden beschouwd, als je niet goed tegen mensen kan die 'anders' zijn is het hier beter weg te blijven.

Ik ben een persoon met de diagnose schizotypisch / schizoïde. Ik zie een beetje de noodzaak om uit te leggen wat dat is. Ik gebruik hiervoor AI om de positie van Guntrip en R.D Laing twee psychiaters die over het thema schreven.

Guntrip zag de schizoïde persoonlijkheid vooral als een terugtrekking naar de innerlijke wereld. De persoon verlangt vaak wél naar contact, maar ervaart nabijheid als gevaarlijk of overweldigend. Daardoor ontstaat een soort innerlijk compromis:

grote behoefte aan verbinding
tegelijk angst om opgeslokt of gekwetst te worden
daarom terugtrekken in fantasie, denken en afstandelijkheid

Bij Guntrip is de kern dus niet “geen behoefte aan mensen”, maar eerder:
“ik wil nabijheid, maar het voelt te bedreigend.”

Laing beschreef dit nog meer vanuit de beleving van binnenuit, vooral in The Divided Self. Hij spreekt over een gespleten gevoel van zelf:

een “false self” dat naar buiten functioneert
een kwetsbaar innerlijk zelf dat verborgen blijft

Bij hem draait het vaak om gevoelens van onwerkelijkheid, vervreemding en depersonalisatie. De persoon voelt zich soms alsof hij niet volledig “in zichzelf” of “in zijn lichaam” aanwezig is.

Het verschil tussen schizoïde en schizotypisch zit hem hierin:
Schizoïde:
vooral afstand, emotionele terughoudendheid en voorkeur voor alleen zijn.
Iemand lijkt vaak koel of afgesloten en heeft weinig behoefte aan hechte relaties.
Er zijn meestal geen vreemde overtuigingen of perceptuele vervormingen.

Schizotypisch:
hier is er ook sociale afstand, maar daarnaast vaak vreemde gedachten, magisch denken, achterdocht of ongewone waarnemingen.
Bijvoorbeeld: sterk geloven in tekens, telepathie, verborgen betekenissen, of het gevoel dat dingen speciaal op jou slaan

AI /off

Zoals ik het zelf ervaar heb ik wel een behoefte aan contact maar voelt dat vooral heel erg onveilig. Ik heb het idee dat mensen mij 'kapot' willen maken, of willen saboteren of dat ik een soort experiment ben. Tegelijkertijd voelt contact en intiem contact heel erg eng voor mij, alsof iemand mijn identiteit wil stelen.

Ik ga door het leven door vooral veel maskers op te zetten, nu ik de OP schrijf zit ik vooral in mijn rationele masker, dat wil zeggen geen emoties en gewoon een beetje schrijven wat ik ervaar.

In dit topic is het voor mij vooral de bedoeling mijn ware zelf meer te kunnen tonen in veiligheid en anonimiteit, vanuit het schizotypische deel kan dit verwarrend of vreemd overkomen, als je hier niet tegen kan is het beter dit topic gewoonweg links te laten liggen.

------------------------------------------------------------
Solly is retrench, hy hoort dit gister by sy baas
Vanaand gaan hy hom dronk suip en dan sy breins uitblaas
pi_220605198
In het vorige topic zat/zit ik er diep doorheen, ik heb wat problemen lopen momenteel die 20 april zouden worden opgelost, dit is verschoven naar mei. Ik ben heel erg boos hierom en ik weet niet goed hoe ik maandag op werk moet functioneren en heb dinsdag een gesprek met mijn leidinggevende waar ik bang voor ben en ik eigenlijk niet wil hebben, omdat ik bang ben dat ik mijn 'werk masker' niet kan ophouden.

Dus ik heb nu een beetje het probleem dat ik niet weet hoe ik dit weekend moet doorkomen met de spanningen van dan, en dat ik ook niet goed weet hoe ik op werk moet gaan functioneren daar ik absoluut niet lekker in mijn hoofd zit.
pi_220605210
Maandag is pas maandag, zou het stap voor stap houden. Al (goed) gegeten vandaag? Je kan alvast een film of een game of whatever uitzoeken om vanavond te doen, even rustig wat boodschappen, dat ene kastje opruimen waar je je al tijden aan ergert. Even je hoofd wat leger en wat rust in je lichaam.
pi_220605239
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2026 13:02 schreef Koettie het volgende:
Maandag is pas maandag, zou het stap voor stap houden. Al (goed) gegeten vandaag? Je kan alvast een film of een game of whatever uitzoeken om vanavond te doen, even rustig wat boodschappen, dat ene kastje opruimen waar je je al tijden aan ergert. Even je hoofd wat leger en wat rust in je lichaam.
Gisteren niet gegeten, maar zonet wel iets gegeten en gedronken. Ik was van plan dit weekend te gaan lezen, maar dat is helemaal getorpedeerd. Film of spel zou kunnen helpen, boodschappen durf ik niet te doen. Ik durf het huis niet echt uit vandaag, anders was ik misschien gaan wandelen. Kastje opruimen is geen slecht idee, ik moet wel wat plek maken links en rechts.

Misschien dat ik nu gewoon wat ga gamen, even omdat ik merk dat ook na het maken van dit topic spanning ook wel weer bouwt, zeker met het denken aan maandag.
  zaterdag 18 april 2026 @ 13:13:49 #5
511677 EsserS
Just show it!
pi_220605259
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 12:59 schreef Hetekip het volgende:
In het vorige topic zat/zit ik er diep doorheen, ik heb wat problemen lopen momenteel die 20 april zouden worden opgelost, dit is verschoven naar mei. Ik ben heel erg boos hierom en ik weet niet goed hoe ik maandag op werk moet functioneren en heb dinsdag een gesprek met mijn leidinggevende waar ik bang voor ben en ik eigenlijk niet wil hebben, omdat ik bang ben dat ik mijn 'werk masker' niet kan ophouden.

Dus ik heb nu een beetje het probleem dat ik niet weet hoe ik dit weekend moet doorkomen met de spanningen van dan, en dat ik ook niet goed weet hoe ik op werk moet gaan functioneren daar ik absoluut niet lekker in mijn hoofd zit.
Dat je op standje 'overleven' staat, is volkomen logisch. Over het weekend: probeer het niet in z'n geheel te overzien. Deel het op in kleine stukjes. Plan activiteiten in die je dwingen om uit je eigen hoofd te blijven, al is het maar een wandeling of iets kleins. Het hoeft niet productief te zijn, alleen maar bezighoudend.

En wat betreft dat 'werkmasker' voor dinsdag: laat het los. Het idee dat je constant "aan" moet staan, vreet alleen maar extra energie die je nu niet hebt. Als je even wat minder scherp bent of als het masker een beetje scheef zit, is dat ook maar zo. Je bent een mens, geen robot. Je hoeft dinsdag alleen maar op te komen dagen. De rest zie je dan wel weer.

Hou je taai.
In Data We Trust
  zaterdag 18 april 2026 @ 14:17:41 #6
433994 jigggy
moegenblatvlekker
pi_220605921
Broski

DM me als het niet gaat, komt goed, bekijk het van dag tot dag en probeer niet constant jezelf gek te maken
pi_220606352
Voor deel 2 in de reeks volgt een boek suggestie , ook voor andere "lezers":

*Tromroffelllll, tromroffel*

https://goodreads.com/boo(...)membering_Everything

Een poging om het boek te beschrijven zonder spoilers, gaat als volgt:
De auteur schrijft over de kunst van het onthouden, het boek opent met een oudheidkundig fenomeen en graaft langzaam door tot de realiteit van mensen die in staat zijn alles te onthouden. Lees dit boek!

Zie dit boek als een huis (Memory Palace) waarin alle denkpatronen, oude gevoelens, nieuwe gevoelens en vooral kennis een plek krijgt.
pi_220607491
Een klein beetje stress omdat ik maandag naar de hulpverlening moet, maar niet echt weet wat ik moet schrijven. Ik zou iets op papier zetten voordat ik er heen ging... Maar ik weet niet zo goed hoe en wat.
pi_220607507
Print deel 1 van dit topic en geef dat
I wanna go back with a club and attack
I wanna take to my guns and break you
pi_220607584
quote:
14s.gif Op zaterdag 18 april 2026 18:51 schreef Solotovski het volgende:
Print deel 1 van dit topic en geef dat
Zou kunnen, er zit wel weinig structuur in, maar het zou kunnen.
pi_220607587
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 18:48 schreef Hetekip het volgende:
Een klein beetje stress omdat ik maandag naar de hulpverlening moet, maar niet echt weet wat ik moet schrijven. Ik zou iets op papier zetten voordat ik er heen ging... Maar ik weet niet zo goed hoe en wat.
Wat wil je overbrengen? Wat is je doel? Wil je steun bij wat je moet doen als het weer zo ver is of wat anders? Dat je vaker contact wil of steun bij iets specifieks?
pi_220607599
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 19:05 schreef Koettie het volgende:

[..]
Wat wil je overbrengen? Wat is je doel? Wil je steun bij wat je moet doen als het weer zo ver is of wat anders? Dat je vaker contact wil of steun bij iets specifieks?
Dat weet ik zelf eigenlijk helemaal niet zo goed. Ik denk dat ik wil overbrengen dat het niet zo goed met mij gaat, en de redenen waarom. Dat de therapie met hun niet zo goed werkt, omdat ze misschien spiegels willen voorhouden, maar ik juist baat heb en dingen te ontdekken rondom mijzelf en eigenlijk wil werken aan het herstructureren van bepaalde dingen in mijn psyche voor zover dat mogelijk is.
pi_220607626
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 19:08 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Dat weet ik zelf eigenlijk helemaal niet zo goed. Ik denk dat ik wil overbrengen dat het niet zo goed met mij gaat, en de redenen waarom. Dat de therapie met hun niet zo goed werkt, omdat ze misschien spiegels willen voorhouden, maar ik juist baat heb en dingen te ontdekken rondom mijzelf en eigenlijk wil werken aan het herstructureren van bepaalde dingen in mijn psyche voor zover dat mogelijk is.
Klein beginnen? Het voorbeeld van gister kan je gebruiken om een begin te maken, dat je soms zo boos en wanhopig bent dat je niet meer weet wat je moet doen. En je maar blijft malen over hoe je dingen moet volhouden. Gaat dat in de richting die je beetje in je hoofd had?
pi_220608252
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 19:14 schreef Koettie het volgende:

[..]
Klein beginnen? Het voorbeeld van gister kan je gebruiken om een begin te maken, dat je soms zo boos en wanhopig bent dat je niet meer weet wat je moet doen. En je maar blijft malen over hoe je dingen moet volhouden. Gaat dat in de richting die je beetje in je hoofd had?
Ja, dat is wel een goeie, om het voorbeeld van gisteren te gebruiken. Ik weet niet of dat ook is wat ik in mijn hoofd wil hebben, nu heb ik niks in mijn hoofd.

Ik heb zonet wel wat kunnen lezen, ik ben best slecht in het lezen van filosofie (Kierkegaard). Maar met een beetje hulp van ChatGPT kom ik wel een heel eind. Helaas haalde ik nooit hoge punten voor vakken als ethiek. Maar ik ben blij dat ik dat heb kunnen doen, en hopelijk geeft dat me ook weer wat ideeën.
  zondag 19 april 2026 @ 16:57:26 #15
511221 Hetekip
Depressief
pi_220613401
Toch een beetje de fout ingegaan met alcohol, merk dat het me niet zo heel veel goed doet en moet eigenlijk stoppen.
  zondag 19 april 2026 @ 19:03:18 #16
511221 Hetekip
Depressief
pi_220614601
Iets gedaan waar ik heel veel spijt in heb, maar gewoon in het moment dat het mij even te veel werd. Morgen behandeling dus ik ben bang dat ik met de billen bloot moet..... Niet dat ze het niet gaan merken aan mij, dat gaan ze sowieso
  zondag 19 april 2026 @ 19:05:32 #17
511221 Hetekip
Depressief
pi_220614633
ben nu best boos op mezelf
  Moderator zondag 19 april 2026 @ 21:38:55 #18
441859 crew  Lenny77
pi_220615966
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2026 19:05 schreef Hetekip het volgende:
ben nu best boos op mezelf
Dat heeft geen zin.
Morgen weer een nieuwe dag, nieuwe kansen.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_220616012
Wat was de trigger voor je? Ben je het gaan halen of had je in huis?
  maandag 20 april 2026 @ 12:13:59 #20
511221 Hetekip
Depressief
pi_220619059
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2026 21:38 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Dat heeft geen zin.
Morgen weer een nieuwe dag, nieuwe kansen.
Dat is waar, maar voel me wel een idioot.

quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2026 21:49 schreef Koettie het volgende:
Wat was de trigger voor je? Ben je het gaan halen of had je in huis?
Ik had drank in huis, maar onder invloed heb ik... Ik wil er niet teveel over kwijt daar ik wil dat mijn topic blijft bestaan. Maar er zitten nu wat krasjes op mijn arm niks zorgelijks of zo.

En ik wil het absoluut niet weer doen, en na het douchen voelde ik me echt een sukkel. Nu al helemaal. Ik ga weer helemaal stoppen met alcohol.
pi_220619779
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 12:13 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Dat is waar, maar voel me wel een idioot.
[..]
Ik had drank in huis, maar onder invloed heb ik... Ik wil er niet teveel over kwijt daar ik wil dat mijn topic blijft bestaan. Maar er zitten nu wat krasjes op mijn arm niks zorgelijks of zo.

En ik wil het absoluut niet weer doen, en na het douchen voelde ik me echt een sukkel. Nu al helemaal. Ik ga weer helemaal stoppen met alcohol.
Waarom had je alcohol in huis?
  maandag 20 april 2026 @ 13:42:48 #22
511221 Hetekip
Depressief
pi_220619792
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 13:39 schreef Koettie het volgende:

[..]
Waarom had je alcohol in huis?
Ja.. dat is niet handig maar ik vind het zonde heb voor honderden euros staan.
pi_220619809
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 13:42 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Ja.. dat is niet handig maar ik vind het zonde heb voor honderden euros staan.
Waar is het zonde voor dan? Je drinkt het en dan is het op. Of je gooit het weg/geeft en dan is het op. Wat is het verschil?
  maandag 20 april 2026 @ 14:00:51 #24
511221 Hetekip
Depressief
pi_220619905
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 13:46 schreef Koettie het volgende:

[..]
Waar is het zonde voor dan? Je drinkt het en dan is het op. Of je gooit het weg/geeft en dan is het op. Wat is het verschil?
Ja dat is waar, ik ga nu in ieder geval weer niet drinken. Laatst is me dat drie maanden gelukt.
  maandag 20 april 2026 @ 15:00:00 #25
511221 Hetekip
Depressief
pi_220620347
Zit nu in wachtkamer voor te praten met hulpverlening. Dus ik krijg gewoon professionele hulp. Sommige mensen waren bang dat ik dat niet kreeg.
  maandag 20 april 2026 @ 16:57:05 #26
511677 EsserS
Just show it!
pi_220620895
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 15:00 schreef Hetekip het volgende:
Zit nu in wachtkamer voor te praten met hulpverlening. Dus ik krijg gewoon professionele hulp. Sommige mensen waren bang dat ik dat niet kreeg.
Hoe ging het vandaag op je werk?
In Data We Trust
  maandag 20 april 2026 @ 17:24:26 #27
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220621096
Ik heb echt respect voor je dat je zo goed je best blijft doen en ook lukt om te werken met je problemen, Hetekip. Je geeft mij moed dat het mij ook zal lukken in de toekomst.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220621906
Hoe ging het?
  maandag 20 april 2026 @ 21:02:12 #29
511221 Hetekip
Depressief
pi_220622877
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 16:57 schreef EsserS het volgende:

[..]
Hoe ging het vandaag op je werk?
Beetje gek, want ik had om 15:00 afspraak met hulpverlener en om 16:00 met jobcoach, dus ik heb maar tot 15:00 gewerkt.

Werk ging goed, maar ik moest vooral met een groepje een cursus voorbereiden dat is niet zo moeilijk. Morgen zal ik echt cliënt contact en zo moeten doen, kijken hoe dat me afgaat. Ik voel me okay, maar ik vind het wel zwaar klote, dat ik nu lange mouwen moet dragen en dat een beetje in de gate moet houden.

quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 17:24 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik heb echt respect voor je dat je zo goed je best blijft doen en ook lukt om te werken met je problemen, Hetekip. Je geeft mij moed dat het mij ook zal lukken in de toekomst.
Dankjewel maar ik ben verre van waar ik moet zijn. Waar ik veel kracht uithaal is de filosofie van Albert Camus, daar wil ik nog wel eens wat over schrijven. Ik probeer mij een beetje vast te houden aan mijn werk, waarbij ik ook een beetje een zorgtaak heb. Dokter Rieux uit het boek De Pest, geeft mij wel eens motivatie.

Hij zegt op een gegeven moment:
“I have no idea what's awaiting me, or what will happen when this all ends. For the moment I know this: there are sick people and they need curing.”

Dus ik probeer eigenlijk gewoon te zijn waar ik denk dat ik nodig ben, en ik ga naar werk omdat er werk is. Ik weet niet of dat goed is, maar ik probeer het simpel te maken soms, want als ik teveel denk, drijf ik mijzelf gek. Op een gegeven moment moet je uit je hoofd komen en de wereld ingaan. En dan mag je nog zeker in je hoofd zitten, maar je moet ook terug de wereld in.

Ik weet natuurlijk niet wat er bij jou speelt of waar jij tegenaan loopt, maar dit is een beetje mijn waarheid.
  maandag 20 april 2026 @ 21:03:15 #30
511221 Hetekip
Depressief
pi_220622885
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 19:21 schreef Koettie het volgende:
Hoe ging het?
Dankjewel voor het vragen, ik ben eerlijk en open geweest ook over het feit dat ik in mijn arm heb gesneden. Het was een goed gesprek, we zijn niet echt op een eindconclusie gekomen, maar hebben vooral gekeken naar elementen die mij helemaal laten ontsporen.

Ik moet toch nog eens terugkijken naar het signaleringsplan waar ze mee werken en dat wat invullen denk ik.
  dinsdag 21 april 2026 @ 09:09:15 #31
511677 EsserS
Just show it!
pi_220624571

[ Bericht 100% gewijzigd door EsserS op 21-04-2026 17:21:18 ]
In Data We Trust
  dinsdag 21 april 2026 @ 09:24:13 #32
511677 EsserS
Just show it!
pi_220624629
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 21:02 schreef Hetekip het volgende:

Waar ik veel kracht uithaal is de filosofie van Albert Camus ....
Diepe buiging, geweldige keuze van jou. Camus noemde zijn filosofie niet "existentialistisch" (hoewel het zeker raakvlakken heeft met de denkbeelden van J.P. Sartre) maar "absurdistisch". Volgens Camus ontstaat "het Absurde" niet in de mens zelf en ook niet in de wereld zelf maar uit de botsing tussen twee zaken, namelijk de menselijke roep om betekenis, orde en logica, alsmede de volkomen onverschilligheid en zwijgzaamheid van het universum. De mens zoekt wanhopig naar antwoorden, naar een doel of een hogere waarheid, maar het universum geeft die niet. Dat is de essentie van de menselijke conditie: we zijn "gevangen" in een wereld die geen verklaring biedt voor ons bestaan of lijden.

In zijn beroemde essay De Mythe van Sisyphus stelt Camus dat er, zodra men beseft dat het leven absurd is, drie logische reacties mogelijk zijn. De eerste twee wijst hij af, de derde omarmt hij:

Fysieke zelfmoord: Camus wijst dit radicaal af. Het is een bekentenis dat het leven niet de moeite waard is en het lost het probleem van het absurde niet op want het elimineert de zoeker maar niet het absurde.

Filosofische zelfmoord: dit is wat Camus de existentialisten en religieuze denkers verwijt. Men probeert aan het absurde te ontsnappen door te vluchten in geloof, hoop of metafysische systemen die beloven dat er "toch een diepere zin is". Camus noemt dit een ontkenning van de realiteit, een vorm van intellectueel zelfbedrog.

Rebellie: De aanvaarding. Dit is Camus' weg. Je erkent dat het leven geen intrinsieke zin heeft, dat het absurd is, en je besluit toch te leven. Je kijkt het absurde recht in de ogen en weigert je erdoor te laten verpletteren.

Het existentialisme (zoals bij Sartre) stelt vaak dat "existentie voorafgaat aan essentie", wat betekent dat de mens volledig vrij is om zijn eigen betekenis en essentie te creëren door middel van keuzes. Camus is sceptischer over die "vrijheid". Hij gelooft niet dat we zomaar "betekenis" kunnen fabriceren om het absurde op te vullen. Voor Camus is het essentieel om de spanning te behouden: je moet het absurde constant erkennen zonder het te proberen weg te redeneren. In essentie draait de filosofie van Camus dus om integriteit. Het gaat om de moed om in een zwijgend, chaotisch universum te blijven staan, je vrijheid te claimen en de strijd aan te gaan, zonder te bezwijken voor de verleiding van gemakkelijke antwoorden (religie, spiritualiteit) of wanhoop.

[ Bericht 0% gewijzigd door EsserS op 21-04-2026 10:30:21 ]
In Data We Trust
pi_220627539
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 09:09 schreef EsserS het volgende:

[..]
Wat moet je precies in de gaten houden? Dat je geacht wordt representatief te verschijnen voor de cliënt?
Volgens mij gaat dit over dat hij in zijn. Arm gesneden heeft en hij niet wil dat mensen dat zien
pi_220628333
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 09:24 schreef EsserS het volgende:

[..]
Diepe buiging, geweldige keuze van jou. Camus noemde zijn filosofie niet "existentialistisch" (hoewel het zeker raakvlakken heeft met de denkbeelden van J.P. Sartre) maar "absurdistisch". Volgens Camus ontstaat "het Absurde" niet in de mens zelf en ook niet in de wereld zelf maar uit de botsing tussen twee zaken, namelijk de menselijke roep om betekenis, orde en logica, alsmede de volkomen onverschilligheid en zwijgzaamheid van het universum. De mens zoekt wanhopig naar antwoorden, naar een doel of een hogere waarheid, maar het universum geeft die niet. Dat is de essentie van de menselijke conditie: we zijn "gevangen" in een wereld die geen verklaring biedt voor ons bestaan of lijden.

In zijn beroemde essay De Mythe van Sisyphus stelt Camus dat er, zodra men beseft dat het leven absurd is, drie logische reacties mogelijk zijn. De eerste twee wijst hij af, de derde omarmt hij:

Fysieke zelfmoord: Camus wijst dit radicaal af. Het is een bekentenis dat het leven niet de moeite waard is en het lost het probleem van het absurde niet op want het elimineert de zoeker maar niet het absurde.

Filosofische zelfmoord: dit is wat Camus de existentialisten en religieuze denkers verwijt. Men probeert aan het absurde te ontsnappen door te vluchten in geloof, hoop of metafysische systemen die beloven dat er "toch een diepere zin is". Camus noemt dit een ontkenning van de realiteit, een vorm van intellectueel zelfbedrog.

Rebellie: De aanvaarding. Dit is Camus' weg. Je erkent dat het leven geen intrinsieke zin heeft, dat het absurd is, en je besluit toch te leven. Je kijkt het absurde recht in de ogen en weigert je erdoor te laten verpletteren.

Het existentialisme (zoals bij Sartre) stelt vaak dat "existentie voorafgaat aan essentie", wat betekent dat de mens volledig vrij is om zijn eigen betekenis en essentie te creëren door middel van keuzes. Camus is sceptischer over die "vrijheid". Hij gelooft niet dat we zomaar "betekenis" kunnen fabriceren om het absurde op te vullen. Voor Camus is het essentieel om de spanning te behouden: je moet het absurde constant erkennen zonder het te proberen weg te redeneren. In essentie draait de filosofie van Camus dus om integriteit. Het gaat om de moed om in een zwijgend, chaotisch universum te blijven staan, je vrijheid te claimen en de strijd aan te gaan, zonder te bezwijken voor de verleiding van gemakkelijke antwoorden (religie, spiritualiteit) of wanhoop.
Dankjewel ChatGPT
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_220628443
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 19:36 schreef Ludachrist het volgende:

[..]
Dankjewel ChatGPT
Mijn inschatting:
👉 ~60–70% kans AI
👉 ~30–40% kans mens (bijv. iemand die goed kan schrijven of iets samenvat uit studie/bron)
  dinsdag 21 april 2026 @ 19:54:30 #36
511677 EsserS
Just show it!
pi_220628545
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 19:45 schreef Masberum het volgende:

[..]
Mijn inschatting:
👉 ~60–70% kans AI
👉 ~30–40% kans mens (bijv. iemand die goed kan schrijven of iets samenvat uit studie/bron)
In Data We Trust
  dinsdag 21 april 2026 @ 19:54:49 #37
511677 EsserS
Just show it!
pi_220628551
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 19:36 schreef Ludachrist het volgende:

[..]
Dankjewel ChatGPT
In Data We Trust
  dinsdag 21 april 2026 @ 20:49:00 #38
511221 Hetekip
Depressief
pi_220628983
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 19:54 schreef EsserS het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 19:54 schreef EsserS het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Laat het gaan.

Ik ben geen fan van Sartre die had ook ruzie met Camus. En ik denk dat Camus gelijk heeft. Sartre doet toch weer betekenis via een achterdeur het universum in slingeren door te zeggen dat we onze eigen betekenis maken.

Ik lees Camus echter niet als een botsing tussen de wereld die geen betekenis verleend vs de mens die naar betekenis zoekt. Ik zie het absurde eerder in de relatie tussen die twee, het is niet zo zeer botsen denk ik.

Het rebelleren, of revolt, blijf ik moeilijk vinden. Vooral de ethische implicaties die zijn vrij moeilijk te vangen bij Camus. Je mag mensen niet instrumenteel gebruiken, en Camus is zeer kritisch over systemen.

Hoe we dan ethisch gezien omgaan met lijden, lijkt bij Camus dan toch wat moeilijker te vatten. Maar ik moet de rebel nog lezen, nu lees ik zo nu en dan in de mythe van Sisyphus.

Vandaag niet eraan toegekomen. Het was een druk dagje, ik merk dat ik moe ben na een paar slechte nachten. Ik vind het wel positief dat ik weer een beetje bezig ben met filosofie.
  dinsdag 21 april 2026 @ 20:55:53 #39
511677 EsserS
Just show it!
pi_220629040
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 20:49 schreef Hetekip het volgende:
Ik ben geen fan van Sartre die had ook ruzie met Camus. En ik denk dat Camus gelijk heeft. Sartre doet toch weer betekenis via een achterdeur het universum in slingeren door te zeggen dat we onze eigen betekenis maken.

Ik lees Camus echter niet als een botsing tussen de wereld die geen betekenis verleend vs de mens die naar betekenis zoekt. Ik zie het absurde eerder in de relatie tussen die twee, het is niet zo zeer botsen denk ik.

Het rebelleren, of revolt, blijf ik moeilijk vinden. Vooral de ethische implicaties die zijn vrij moeilijk te vangen bij Camus. Je mag mensen niet instrumenteel gebruiken, en Camus is zeer kritisch over systemen.

Hoe we dan ethisch gezien omgaan met lijden, lijkt bij Camus dan toch wat moeilijker te vatten. Maar ik moet de rebel nog lezen, nu lees ik zo nu en dan in de mythe van Sisyphus.

Vandaag niet eraan toegekomen. Het was een druk dagje, ik merk dat ik moe ben na een paar slechte nachten. Ik vind het wel positief dat ik weer een beetje bezig ben met filosofie.
Waar De Mythe van Sisyphus vooral gaat over het individu (de "ik"), gaat De Pest over de collectieve strijd. Hierin laat Camus zien hoe mensen die, ondanks het besef van het absurde, toch kiezen om te helpen en niet toe te geven aan de wanhoop of het systeem. Dat is misschien de meest tastbare vorm van de ethiek je zoekt.

Het is begrijpelijk dat je na zo'n dag even "klaar" bent met die diepe filosofische kost, maar de discussie die je hier voert is van hoog niveau. Petje af.
In Data We Trust
  dinsdag 21 april 2026 @ 21:27:06 #40
511677 EsserS
Just show it!
pi_220629278
Maar Sartre had wel gelijk wat betreft "de zin van het leven". Die "zin" bepaal jezelf en niemand anders.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In Data We Trust
pi_220632990
Thuis met de griep denk ik, het was raar om me ziek te melden, maar ik werk nu ongeveer twee jaar en ben nu voor het eerst ziek thuis. Voelt gek.

Mijn arm begint wat te genezen, en het doet niet meer branden. Wel vervelend dat ik lange mouwen moet aandoen voor lange tijd, maar dat ben ik zelf schuld.

Ik voel me nu een beetje warrig door de koorts en het voelt heel raar om niet naar werk te gaan en maar wat ik bed te liggen.
  Moderator / Miss SHO woensdag 22 april 2026 @ 14:05:49 #42
22592 crew  Ole
pi_220633074
Beterschap! Rust goed uit en voel je niet schuldig
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  woensdag 22 april 2026 @ 17:58:43 #43
511677 EsserS
Just show it!
pi_220634364
Beterschap, Hetekip.
In Data We Trust
pi_220635642
Eens moest de eerste keer zijn zullen we maar zeggen. Beterschap, is echt geen schande om goed uit te zieken. (En altijd nog beter dan op kantoor/werk al je collega's aan te steken)
  dinsdag 28 april 2026 @ 21:43:49 #45
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_220674530
Ben je al weer beter?
  dinsdag 28 april 2026 @ 21:51:15 #46
511221 Hetekip
Depressief
pi_220674615
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 21:43 schreef Pixelman het volgende:
Ben je al weer beter?
Vandaag weer begonnen met werken ja.

Valt vies tegen, merk dat werk mij wat minder stabiel maakt. Ik ga dat met mijn job coach bespreken.
  dinsdag 28 april 2026 @ 21:55:36 #47
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_220674659
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 21:51 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Vandaag weer begonnen met werken ja.

Valt vies tegen, merk dat werk mij wat minder stabiel maakt. Ik ga dat met mijn job coach bespreken.
Werk in het algemeen of je huidige baan?
  dinsdag 28 april 2026 @ 21:56:21 #48
511221 Hetekip
Depressief
pi_220674664
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 21:55 schreef Pixelman het volgende:

[..]
Werk in het algemeen of je huidige baan?
Huidige baan, misschien ook wel in het algemeen. Rond mensen zijn is gewoon niet fijn voor mij.
  dinsdag 28 april 2026 @ 22:12:03 #49
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_220674807
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 21:56 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Huidige baan, misschien ook wel in het algemeen. Rond mensen zijn is gewoon niet fijn voor mij.
Dan moet dat 'dieper' worden besproken met een psycholoog.
  maandag 4 mei 2026 @ 13:28:12 #50
511221 Hetekip
Depressief
pi_220712942
Ik ben verlost van hetgeen dat mij kwelde. Nu moet ik langzaam mijn weg vinden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')