abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220596916
Ik heb mijn gras geverticuteerd en kalk gestrooid . Wanneer is er gezien de temperatuur een goed moment van zaden ?

- Is het qua temperatuur komende week al een handig moment om te zaaien ? Het weer koelt werkers af maar in de week daarna wordt het warm. In de nacht wordt het bijvoorbeeld 4 graden .

https://nos.nl/artikel/26(...)wacht-in-het-weekend

- op welke manier krijg ik onderstaande grasmat weer een beetje aan de praat ? Ik had zelf het idee om zaad te mixen met tuinaarde en dan goed nat houden

[ Bericht 12% gewijzigd door Landgeld op 18-04-2026 07:58:59 ]
Love is in the air!
pi_220597020
Als dit je schedel was ging je naar Turkije voor haarimplantaten. Gooi dat ellendige stukje om met de schop en zaai het opnieuw in. Of koop matten, zo duur is dat niet voor die paar m2.
U MAD?
  vrijdag 17 april 2026 @ 07:56:16 #3
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220597127
Zo snel mogelijk na het verticuren nu de grond nog los is. Maar je had beter kunnen wachten tot er wat regen in de berichten stond.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_220597513
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2026 07:56 schreef PzKpfw het volgende:
Zo snel mogelijk na het verticuren nu de grond nog los is. Maar je had beter kunnen wachten tot er wat regen in de berichten stond.
Regen is de komende 2 weken niet . Maar ik kan gewoon automatisch sproeien. En nieuwe tuinaarde kopen en dat mixen met graszaad?

Het wordt alleen kouder in de nacht . Maakt dat veel uit ?
Love is in the air!
pi_220597524
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2026 07:29 schreef de_boswachter het volgende:
Als dit je schedel was ging je naar Turkije voor haarimplantaten. Gooi dat ellendige stukje om met de schop en zaai het opnieuw in. Of koop matten, zo duur is dat niet voor die paar m2.
Dat vraag ik ook. Inzaaien . Maar op welke manier ?
Love is in the air!
pi_220597572
Ik heb diverse malen iets met gras geprobeerd. Wilde na een paar jaar ploeteren, echt niet lukken, wat ik ook probeerde: eerst nieuwe laag tuinaarde, dan graszoden erover uitrollen, kalk strooien, bemesten, bewateren. Zag na 5 jaar eruit zoals op jouw foto.

Ik haal het onkruid eruit en zaai wilde bloemen zaad in de kale plekken. Zodat het gazon langzaam aan een bloemenzee wordt. Alleen in de voortuin houden we groen gras

[ Bericht 4% gewijzigd door blomke op 17-04-2026 09:35:01 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220598265
De vraag is of zaaien nu al kan qua weer?
Love is in the air!
pi_220598376
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2026 09:16 schreef Landgeld het volgende:

[..]
Dat vraag ik ook. Inzaaien . Maar op welke manier ?
Met je handen.
U MAD?
pi_220599546
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2026 11:18 schreef Landgeld het volgende:
De vraag is of zaaien nu al kan qua weer?
Natte periode en inderdaad: zaad vermengen met aarde in een emmer, mengsel uitstrooien.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 17-04-2026 17:12:21 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220599808
Plassen er op. Gouden tip.
pi_220600995
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2026 14:34 schreef blomke het volgende:

[..]
Natte periode en inderdaad: zaad vermengen met aarde in een emmer, mengsel uitstrooien.
Oké , dan wacht ik nog even . Al kan ik toch ook sproeien ?
Love is in the air!
  vrijdag 17 april 2026 @ 22:54:19 #12
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_220602356
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2026 18:34 schreef Landgeld het volgende:

[..]
Oké , dan wacht ik nog even . Al kan ik toch ook sproeien ?
Gast, gewoon in zaaien en sproeien.
Mocht het niet aanslaan, koop je voor 3tientjes een nieuwe zak en doe je het opnieuw. Maar goed, gezien je post stijl heb ik een vermoeden welke user je eerst was :') .

[ Bericht 12% gewijzigd door bleiblei op 17-04-2026 23:01:06 ]
pi_220602379
Gras kost tijd, ik heb onlangs ook wat stukken van mijn grasveld aangepakt (vooral de randen, daar heb ik een stenen borderrand vervangen door cortenstaal) dat is nu 2 weken geleden en het begint eindelijk te ontkiemen.

Qua temperatuur zitten we redelijk goed, maar qua vocht kan er nog wel wat bij (ik sproei niet) dus als jij kan sproeien, vooral doen, in de vroege ochtend en tegen eind van de dag.
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  vrijdag 17 april 2026 @ 23:03:45 #14
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220602401
Wij gaan dit weekend inzaaien en dan dagelijks sproeien.
Resistance is futile.
  zaterdag 18 april 2026 @ 11:52:36 #15
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220604792
Wij hadden graszaad besteld bij moowy en sindsdien worden we doodgegooid met tips via de mail. Deze vond ik wel goed:

Ten eerste, de bodemtemperatuur moet minimaal 10℃ zijn voor je graszaad om te kiemen. Als de luchttemperatuur 's avonds regelmatig onder de 6℃ daalt, zal de bodem niet warm genoeg zijn voor een goede kieming.

Vorst kan bijzonder schadelijk zijn wanneer de bodem nat is; het zal je zaden doden. Dus wees voorzichtig! Zolang de bodem droog is tijdens vorst, zullen je zaden kiemen zodra het warm genoeg is.

Als je graszaad eenmaal is gekiemd, vermijd dan minstens 14 dagen om erop te lopen. Jong gras is kwetsbaar en herstelt niet goed.
Resistance is futile.
pi_220611319
quote:
14s.gif Op zaterdag 18 april 2026 11:52 schreef Seven. het volgende:
Wij hadden graszaad besteld bij moowy en sindsdien worden we doodgegooid met tips via de mail. Deze vond ik wel goed:

Ten eerste, de bodemtemperatuur moet minimaal 10℃ zijn voor je graszaad om te kiemen. Als de luchttemperatuur 's avonds regelmatig onder de 6℃ daalt, zal de bodem niet warm genoeg zijn voor een goede kieming.

Vorst kan bijzonder schadelijk zijn wanneer de bodem nat is; het zal je zaden doden. Dus wees voorzichtig! Zolang de bodem droog is tijdens vorst, zullen je zaden kiemen zodra het warm genoeg is.

Als je graszaad eenmaal is gekiemd, vermijd dan minstens 14 dagen om erop te lopen. Jong gras is kwetsbaar en herstelt niet goed.
Thanks ! De temperatuur wordt de komende weken 4 graden in de nacht . Vraag is dan of het handig is om nu te zaaien of nog even te wachten?
Love is in the air!
  zondag 19 april 2026 @ 14:48:52 #17
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220612540
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2026 11:58 schreef Landgeld het volgende:

[..]
Thanks ! De temperatuur wordt de komende weken 4 graden in de nacht . Vraag is dan of het handig is om nu te zaaien of nog even te wachten?
Wij hebben het nu gedaan maar vanaf 1 mei lopen de nachttemperaturen weer een beetje op.
Resistance is futile.
pi_220613185
quote:
7s.gif Op zondag 19 april 2026 14:48 schreef Seven. het volgende:

[..]
Wij hebben het nu gedaan maar vanaf 1 mei lopen de nachttemperaturen weer een beetje op.
Klopt , en misschien ook meer kans op een bui , waardoor het sneller kiemt. Denk dat het beter is om 1 a 2 weken te wachten voor optimaal resultaat?
Love is in the air!
  zondag 19 april 2026 @ 16:58:19 #19
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220613411
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2026 16:27 schreef Landgeld het volgende:

[..]
Klopt , en misschien ook meer kans op een bui , waardoor het sneller kiemt. Denk dat het beter is om 1 a 2 weken te wachten voor optimaal resultaat?
Als jij denkt dat het beter is, dan gewoon wachten. Tenzij je haast hebt, zoals wij.
Resistance is futile.
pi_220613609
quote:
14s.gif Op zondag 19 april 2026 16:58 schreef Seven. het volgende:

[..]
Als jij denkt dat het beter is, dan gewoon wachten. Tenzij je haast hebt, zoals wij.
We hebben geen enkele haast inderdaad . En ik zie nu zelfs nog dat het kan gaan vriezen aan de grond komende week. Dat is echt niet ideaal voor graszaad.
Love is in the air!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')