Hopelijk wel na rigoureuze controle, dat het historisch ook echt klopt!quote:Op woensdag 15 april 2026 23:20 schreef YoopY het volgende:
Zeker mooi gedaan, die Titanic revisie.
Wat dat betreft is AI niet zo slecht om geschiedenis tot leven te wekken. Ik zou me kunnen voorstellen zelfs dat zoiets als lesmateriaal wordt gebruikt in plaatst van saaie boeken
Daar wringt al snel de schoen. Lokaal zie ik veel zwart/wit-foto's die worden ingekleurd of tot filmpje worden gemaakt met AI. Wat AI doet bij het inkleuren is gokken wat de kleuren zijn gebaseerd op weet ik veel wat. De kleuren kunnen in werkelijkheid heel anders geweest zijn. Dit moet wel goed in het achterhoofd worden gehouden.quote:Op donderdag 16 april 2026 08:51 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Hopelijk wel na rigoureuze controle, dat het historisch ook echt klopt!
Uiteraard. Dat had ik nog in de post moeten zetten...quote:Op donderdag 16 april 2026 08:51 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Interview met de maker achter Chloe (Jonathan Laramy: best wel een sympathieke gast en doet leuke dingen qua storytelling en ik vind het zeker geen AI-slop):quote:Op donderdag 16 april 2026 09:01 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Daar wringt al snel de schoen. Lokaal zie ik veel zwart/wit-foto's die worden ingekleurd of tot filmpje worden gemaakt met AI. Wat AI doet bij het inkleuren is gokken wat de kleuren zijn gebaseerd op weet ik veel wat. De kleuren kunnen in werkelijkheid heel anders geweest zijn. Dit moet wel goed in het achterhoofd worden gehouden.
Ik ben er verder zeker wel voorstander van omdat het mogelijk een andere doelgroep de geschiedenis in kan trekken maar we moeten er wel voorzichtig mee zijn. En altijd goed aangeven wanneer een foto met behulp van AI tot stand is gekomen.
Ik zie dit soort dingen wel steeds interactiever worden in de toekomst. Ik kan me zo voorstellen, dat je straks een dergelijk geschiedenis-filmpje ziet, welke je kunt stopzetten. En dan met je muis hooveren over dat menu met vervolgens een aantal opties over bijv. de herkomst, menu's op cruiseschepen uit die tijd, etc etc. Dat je continue kunt inzoomen en uitdiepen op datgene wat je ziet, wat dan vervolgens real-time van nieuwe beelden wordt voorzien op basis van je keuze.quote:Op donderdag 16 april 2026 10:04 schreef RM-rf het volgende:
Als onderwijs is het eerder nuttig om de bronnen erachter te laten onderzoeken, maar darvoor moet de maker ook goed documenteren welke bronnen hij gebruikt heeft (sowieso is dat in wetenschap altijd essentieel, het controleren van bronnen: iets dat ook in AI-tijden eigenlijk steeds essentieler wordt, maar door de meeste mensen als 'saai' of 'tijdrovend' gezien wordt en die houden het liever bij een passieve vorm van media- en informatie-consumptie)
Ik zou graag een keer in Den Helder van bijvoorbeeld 1920 (oude stad, helemaal platgegooid in de oorlog) rond willen lopen. Mijn hoop was gevestigd op een VR 3D-wereld gemaakt aan de hand van oude foto's, zodat de huizen aan een straat ook echt (zo veel mogelijk) kloppen. Ik meen dat ze in Schiedam een keer zoiets hebben gemaakt. Wat dan helemaal gaaf zou zijn is dat je een soort tijdlijn hebt die je kan schuiven (zoals op topotijdreis.nl) en dat daarbij dan ook eventueel gesloopte panden verdwijnen en nieuwe panden erbij komen.quote:Op donderdag 16 april 2026 12:32 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Ik zie dit soort dingen wel steeds interactiever worden in de toekomst. Ik kan me zo voorstellen, dat je straks een dergelijk geschiedenis-filmpje ziet, welke je kunt stopzetten. En dan met je muis hooveren over dat menu met vervolgens een aantal opties over bijv. de herkomst, menu's op cruiseschepen uit die tijd, etc etc. Dat je continue kunt inzoomen en uitdiepen op datgene wat je ziet, wat dan vervolgens real-time van nieuwe beelden wordt voorzien op basis van je keuze.
Ja dat kanaal ken ik wel. In historie subforum staan dit soort oude ingekleurde filmpjes ook wel. Heb ik nog een topic voor aangemaakt volgens mij.quote:Op donderdag 16 april 2026 13:39 schreef fietsie het volgende:
Youtube kanaal https://www.youtube.com/@:Rick88888888 heeft heel veel met AI gekleurde (en soms geanimeerde) reconstructies online staan
Dat wordt pittig.quote:Op donderdag 16 april 2026 08:51 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Dit gaat ooit kunnen. In Amsterdam heb je nu al een VR-experience dat je over het Leidseplein (destijds botermarkt) uit 1670 kunt lopen, maar dat is nog niet zoals uit de OP met 'echte mensen'. Wel geinig om eens mee te maken.quote:Op donderdag 16 april 2026 13:06 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Ik zou graag een keer in Den Helder van bijvoorbeeld 1920 (oude stad, helemaal platgegooid in de oorlog) rond willen lopen. Mijn hoop was gevestigd op een VR 3D-wereld gemaakt aan de hand van oude foto's, zodat de huizen aan een straat ook echt (zo veel mogelijk) kloppen. Ik meen dat ze in Schiedam een keer zoiets hebben gemaakt. Wat dan helemaal gaaf zou zijn is dat je een soort tijdlijn hebt die je kan schuiven (zoals op topotijdreis.nl) en dat daarbij dan ook eventueel gesloopte panden verdwijnen en nieuwe panden erbij komen.
Er zijn heel wat oude foto's dus voor een groot deel van de stad zou dit mogelijk moeten zijn voor bepaalde periodes. Eigenlijk moet je dan een database maken met per pand hoe het eruit zag aan de hand van een foto, en archiefonderzoek, in een bepaalde periode.
Met AI komt dit op de een of andere manier misschien wel een stapje dichterbij.
Schilders uit die tijd vonden modderige straten ongetwijfeld heel sfeervol en AI is natuurlijk getraind op talloze schilderijen uit die periodequote:Op vrijdag 17 april 2026 18:12 schreef -Sigaartje het volgende:
Fantastische filmpjes, maar ik zie wel foutjes. Die Titanic is heel erg goed. Ik zie ook filmpjes voorbij komen over middeleeuwen en de renaissance. Bij de middeleeuwen, zoals over pest en armoede, vind ik het nogal overtrokken. Zo zijn de straten altijd modderig en heel erg nat. En ik zag in één filmpje zelfs in een karrespoor autobandafdrukken. In een filmpje van koning Henry VIII werd gezegd dat hij schreeuwend en gillend stierf. Dat is niet waar, hij stierf vrij rustig, ondanks dat zijn lichaam al aan het rotten was.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |