abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220573731
quote:
'Een stille scheiding: samen verder als broer en zus, zonder liefde, eerder armoedig dan een uitkomst'
Het klinkt zo mooi, de quiet divorce, oftewel: de stille scheiding. De liefde is vervlogen, maar je blijft toch nog bij elkaar en voert samen een huishouden. Dat lijkt praktisch en handig, financieel is het ook voordelig. Maar in werkelijkheid is het bittere, emotionele armoe, vindt Debby Gerritsen.

Ik las een fascinerend stuk in onlinemagazine The Cut over de nieuwste relatietrend die de socials overspoelt: de quiet divorce – ofwel: stille scheiding. Het fenomeen waarbij stellen uitchecken bij hun huwelijk zonder formeel te scheiden. Dus geen papieren rompslomp en geen verhuizing, maar wel een emotionele terugtrekking uit de relatie. En dus ook geen seks of andere intimiteit.

Het klinkt als een hip wellnessretreat voor uitgebluste stellen. Maar in werkelijkheid is het gewoon scheiden zónder handtekening. Je woont nog samen, maar deelt nauwelijks meer dan de zorg voor de kinderen, een online-agenda en een gezamenlijke hypotheek.

Vooral vrouwen boven de 40 lijken te kiezen voor deze stille aftocht, aldus een artikel op Buzzfeed. Het platform sprak een aantal leden die hun huwelijk al lang niet meer voelen, maar ervoor kiezen om samen te blijven – vooral vrouwen antwoorden dat het emotioneel en praktisch behapbaarder is dan een echte scheiding. Ze zien te veel op tegen alle ellende die bij een scheiding komt kijken: van de walk of shame langs familie en vrienden tot het verdelen van de lasten en lusten.

Want scheiden is, laten we eerlijk zijn, peperduur. En alleen verder gaan als single ook. Bovendien is de woningmarkt een nachtmerrie. En dus voelt ‘laten we het maar even aankijken’ een stuk comfortabeler, dan de totale chaos van een nieuwe start. Quiet divorce is geen romantische uitweg; het is een rationele deal met elkaar. Je kiest niet voor de liefde, je kiest voor het minste gedoe.

Praktisch, jazeker. Maar bovenal: intens liefdeloos. Ook voelt deze ‘trend’ helemaal niet nieuw, zoals The Cut graag doet geloven. Vroeger heette dit gewoon ‘bij elkaar blijven voor de kinderen’. Quiet divorce is een hippe term voor in essentie exact hetzelfde: stellen die de hoop op liefde hebben opgegeven en besluiten om als broer en zus verder te leven.

Ik word er eerlijk gezegd niet vrolijk van – al snap ik de praktische en financiële bezwaren dondersgoed. Maar quiet divorce is geen permanente oplossing voor een slechte relatie. Het is een noodgreep in een maatschappij, waarin vertrekken simpelweg meer kost dan blijven. Het zure aan deze trend is dat je door stug bij elkaar te blijven, terwijl je emotioneel allang bent uitgecheckt, iedereen – inclusief de kinderen – tekort doet. En dát is om stil van te worden.
https://www.ad.nl/gezond/(...)-uitkomst~a2aeda9bf/
Weer een pareltje van Debby die werkelijk geen controverse uit de weg gaat :') 8-)
Persoonlijk zit ik gelukkig niet in deze situatie maar uit de poll waar flink op gestemd is blijkt dat ruim de helft een dergelijke constructie wel ziet zitten. Kan mij er weinig bij voorstellen en het lijkt mij ook enorm beperkend en verlammend om verder te gaan met je leven als je nog met je ex samen woont.

Nu zullen voornamelijk vrouwen gereageerd (want vrouwenrubriek) hebben zouden die dan puur vanwege het financiële plaatje en het sombere vooruitzicht op de woningmarkt of kunnen ze hun emoties beter scheiden? Ken zelf niemand die zo leeft, althans hooguit als tijdelijke oplossing tot de boel geregeld is en de ander woonruimte heeft of het huis verkocht is, maar niet permanent.
blablablabla
pi_220573764
https://www.ad.nl/gezond/(...)-uitkomst~a2aeda9bf/?

Premium artikeltje, TR gezet :'(

Seksloos door het leven gaan trek ik niet
pi_220573774
quote:
1s.gif Op maandag 13 april 2026 15:44 schreef Moonversion het volgende:

Het is geen premium artikel hoor. Kan hem gewoon lezen zonder abonnement. Staat ook niet boven het artikel dat het premium is.

Je kunt dan seks met anderen gaan hebben ga ik vanuit je leeft alleen als huisgenootjes samen voor het financiële, praktische en de kinderen. .
blablablabla
pi_220573780
Ik denk dat dit bij veel Nederlandse gezinnen gebeurt aangezien het jaren kan duren voordat je een woning hebt. Niet permanent dus, maar wel voor een lange tijd.
pi_220573802
quote:
1s.gif Op maandag 13 april 2026 15:48 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik denk dat dit bij veel Nederlandse gezinnen gebeurt aangezien het jaren kan duren voordat je een woning hebt. Niet permanent dus, maar wel voor een lange tijd.
Verkopen die niet eerder het huis en gaan ze beiden wat kleiner wonen? Al heb je wel een punt, ook kleinere huizen zijn in veel regio's inmiddels nagenoeg onbetaalbaar voor alleenstaanden.
blablablabla
pi_220573981
quote:
5s.gif Op maandag 13 april 2026 15:46 schreef Elan het volgende:

[..]
Het is geen premium artikel hoor. Kan hem gewoon lezen zonder abonnement. Staat ook niet boven het artikel dat het premium is.

Je kunt dan seks met anderen gaan hebben ga ik vanuit je leeft alleen als huisgenootjes samen voor het financiële, praktische en de kinderen. .

dan zien wij andere dingen :) of jij hebt een AD account?
pi_220574033
quote:
1s.gif Op maandag 13 april 2026 16:28 schreef Moonversion het volgende:

[..]
[ link | afbeelding ]

dan zien wij andere dingen :) of jij hebt een AD account?
Nope geen account, hij staat hier niet als Premium. Andere artikelen van/door haar wel
:?

blablablabla
pi_220574316
quote:
Praktisch, jazeker. Maar bovenal: intens liefdeloos.
En ook extreem ruggengraatloos. Bij je partner blijven omdat je het teveel gedoe vind om te scheiden, dat is wel het toppunt van jezef verloochenen
pi_220574373
Het lijkt mij dat, wanneer je nog met elkaar door één deur kan, om te proberen een goeie relatietherapeut te vinden.
Er valt heel wat te leren, en je kan elkaar best terugvinden.
Mensen geven meer uit aan het onderhoud van hun auto, dan aan het onderhoud van hun relatie.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_220574417
quote:
2s.gif Op maandag 13 april 2026 17:04 schreef OllieA het volgende:
Het lijkt mij dat, wanneer je nog met elkaar door één deur kan, om te proberen een goeie relatietherapeut te vinden.
Er valt heel wat te leren, en je kan elkaar best terugvinden.
Mensen geven meer uit aan het onderhoud van hun auto, dan aan het onderhoud van hun relatie.
Nog met elkaar door een deur kunnen is leuk en aardig, maar als je niet meer geil wordt van elkaar en niet meer gepassioneerd voor elkaar bent, dan is het klaar. Relatietherapie heeft eigenlijk alleen zin als het probleem is dat je niet goed met elkaar kan communiceren, maar fundamentele problemen zijn niet met een beetje therapie te lijmen
  maandag 13 april 2026 @ 17:15:12 #11
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_220574470
quote:
aldus een artikel op Buzzfeed.
Wat is Buzzfeed nou weer. Klinkt lekker betrouwbaar :')
pi_220574546
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2026 17:15 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Wat is Buzzfeed nou weer. Klinkt lekker betrouwbaar :')
Vooral bekend vanwege woke-videos zoals "36 Questions For Men"

Bekijk deze YouTube-video
  maandag 13 april 2026 @ 17:31:45 #13
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_220574600
quote:
10s.gif Op maandag 13 april 2026 17:24 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]
Vooral bekend vanwege woke-videos zoals "36 Questions For Men"

Bekijk deze YouTube-video
Klinkt goed, net als

quote:
onlinemagazine The Cut

[ Bericht 0% gewijzigd door leolinedance op 13-04-2026 18:33:42 ]
pi_220575045
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2026 15:53 schreef Elan het volgende:

[..]
Verkopen die niet eerder het huis en gaan ze beiden wat kleiner wonen? Al heb je wel een punt, ook kleinere huizen zijn in veel regio's inmiddels nagenoeg onbetaalbaar voor alleenstaanden.
Ja of je moet een zeer goed betaalde baan hebben, maar dat is een hoop Nederlanders gewoon niet gegeven.

En als als gezin zijnde in een huurhuis woont dan valt er niks te verkopen. Daarom is het sowieso in ieder geval handig om jezelf zo snel mogelijk in te schrijven bij een woning coöperatie. Je weet nooit wat er gebeurt.
  maandag 13 april 2026 @ 19:05:56 #15
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220575205
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2026 15:37 schreef Elan het volgende:
ouden die dan puur vanwege het financiële plaatje
Denk ook dat dat het geval is. Voor zowel vrouwen als mannen is het afzien als alleenstaande om een fatsoenlijke woning te fixen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_220575333
quote:
10s.gif Op maandag 13 april 2026 17:00 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
En ook extreem ruggengraatloos. Bij je partner blijven omdat je het teveel gedoe vind om te scheiden, dat is wel het toppunt van jezef verloochenen
gebeurt wel veel
uit financieel oogpunt( want ow ow ow je zult je luxe leventje op moeten geven )
Een losse opmerking
glijdt als schaduw door het draad —
stilte wordt onrust
pi_220576514
@Elan en anderen: open link

https://archive.ph/DnTG8

Dit lijkt me niets nieuws, vroeger deden veel mensen dit al vanwege de kinderen. En omdat je als vrouw vaak geen opties had zonder partner en baan.
pi_220577911
quote:
99s.gif Op maandag 13 april 2026 19:24 schreef greysbones het volgende:

[..]
gebeurt wel veel
uit financieel oogpunt( want ow ow ow je zult je luxe leventje op moeten geven )
Eerder uit huisvestingsoogpunt, omdat veel mensen op dat vlak tussen wal en schip vallen: teveel verdienen voor sociale huur, maar te weinig om aan inkomenseisen uit de vrije sector te voldoen of zelf een huis te kunnen kopen. Een dak boven je hoofd willen is wel ontzettend verwend natuurlijk.
pi_220577951
quote:
99s.gif Op maandag 13 april 2026 19:24 schreef greysbones het volgende:

[..]
gebeurt wel veel
Ja, best schaamteloos vind ik dat. Dan zeggen ze van "ja ik had eigenlijk geen keus". Dat is natuurlijk gelul, je hebt altijd een keuze, maar ze willen gewoon niet hun mooie huis opgeven voor een klein studiotje of een kamer in een huis met huisgenoten. Ik denk dan, prima als dat je afweging is, maar wees gewoon een man/vrouw en kom er gewoon eerlijk voor uit
  dinsdag 14 april 2026 @ 10:19:53 #20
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_220578250
Gebeurt inderdaad vaker dan je denkt. In mijn directe omgeving zie ik nu zo'n geval. Man en vrouw zie je nooit meer samen, man zorgt voornamelijk voor de kinderen. Vrouw doet haar eigen ding. Ze proberen de schijn nog op te houden maar zelfs een blinde ziet wat er aan de hand is. Heel treurig!
"Hoka Hey!"
  dinsdag 14 april 2026 @ 10:27:01 #21
511677 EsserS
Just show it!
pi_220578294
quote:
1s.gif Op maandag 13 april 2026 15:44 schreef Moonversion het volgende:

Als je besluit als broer en zus door te gaan met elkaar dan kan je toch gewoon seks hebben met andere mensen? Mijn zus bemoeit zich ook niet met mijn seksleven.
In Data We Trust
pi_220578312
Is dit niet gewoon een labeltje voor tig uitgebluste huwelijken die we al decennia kennen?
L’État, c’est la grande fiction à travers laquelle tout le monde s’efforce de vivre aux dépens de tout le monde.
Capitalism is a terrible system. Apart from all the fucking others.
  dinsdag 14 april 2026 @ 10:32:07 #23
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_220578330
Mijn oom en tante hebben dit gedaan, de lieve vrede volhouden tot de kinderen het huis uit gingen. Een week nadat de jongste op kamers ging, vertrok mijn tante. Tot op dat moment wist niemand dat ze al jaren lang niet meer "samen" waren, zelfs de kinderen niet. Voor hun was het echt een grote schok.
KuikenGuppy
  Moderator dinsdag 14 april 2026 @ 11:13:16 #24
441859 crew  Lenny77
pi_220578617
quote:
10s.gif Op dinsdag 14 april 2026 09:36 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Ja, best schaamteloos vind ik dat. Dan zeggen ze van "ja ik had eigenlijk geen keus". Dat is natuurlijk gelul, je hebt altijd een keuze, maar ze willen gewoon niet hun mooie huis opgeven voor een klein studiotje of een kamer in een huis met huisgenoten. Ik denk dan, prima als dat je afweging is, maar wees gewoon een man/vrouw en kom er gewoon eerlijk voor uit
Studiootje of kamer met huisgenoten is natuurlijk wat minder als je ook nog met kinderen zit he?
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  dinsdag 14 april 2026 @ 11:26:51 #25
298794 VictoriaIntegrity7
..with a ninja mind
pi_220578712
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 10:19 schreef matspontius het volgende:
Gebeurt inderdaad vaker dan je denkt. In mijn directe omgeving zie ik nu zo'n geval. Man en vrouw zie je nooit meer samen, man zorgt voornamelijk voor de kinderen. Vrouw doet haar eigen ding. Ze proberen de schijn nog op te houden maar zelfs een blinde ziet wat er aan de hand is. Heel treurig!
Ik zie het in mijn omgeving ook. Een stel waarbij man en vrouw sinds een aantal jaar ook amper/nooit samen te spotten zijn.
Vrouw zit vooral “achter de schermen” kinderen op te voeden en huishouden te draaien en man doet alles buitenshuis/in spotlight wat betreft de kinderen.
Vond het altijd al een mismatch. Vooral zij is een langzaam uitdovend vlammetje vergeleken met wie ze ooit was.

Ander stel woont apart bij elkaar in de wijk. Hebben samen kinderen en zijn getrouwd. Beiden extreme behoefte aan een eigen plek. Lijkt mij verwarrend voor de kinderen. Ze weten eigenlijk nooit waar ze nou slapen die avond. Daarin worden ze namelijk helemaal vrij gelaten. En we hebben het over kinderen van 3 tot 8 jaar.

En zo ken ik wel meer mensen in een verstandshuwelijk.
En bij geen van deze stellen denk ik dat dit verstandig is voor de kinderen.
I can't see through walls.. but I can kick your ass.
pi_220578713
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 11:13 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Studiootje of kamer met huisgenoten is natuurlijk wat minder als je ook nog met kinderen zit he?
Zijn niet altijd kinderen bij betrokken, maar dan nog is het een eigen afweging die je maakt vind ik, waar je eerlijk voor moet kunnen uitkomen. Waar een wil is, is een weg, vind ik. In veel landen is het de normaalste zaak van de wereld dat kinderen en ouders met elkaar opgehokt zitten, dus we moeten ook niet doen alsof wij Nederlanders daar te goed voor zijn
pi_220579808
Scheiden :') :') :')
pi_220580117
Dit verhaal is vooral opgepoetste leegtaal die een oud probleem als trend verpakt. Alsof mensen bewust kiezen voor een emotionele tussenfase, terwijl het in werkelijkheid vaak gewoon vastzitten is.

In de praktijk is het geen lifestyle-keuze, maar uitstel omdat scheiden financieel of praktisch (zeker met kinderen) niet haalbaar is.

Het hippe label maskeert vooral de echte problemen in plaats van ze te benoemen.
  Moderator dinsdag 14 april 2026 @ 15:22:02 #29
236264 crew  capricia
pi_220580177
Ik weet niet goed wat ik er van moet vinden. Waarom zou het perse zonder liefde zijn? En als beiden het prima vinden, waarom dan een oordeel?
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  Moderator dinsdag 14 april 2026 @ 15:22:43 #30
236264 crew  capricia
pi_220580179
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 13:33 schreef bianconeri het volgende:
Scheiden :') :') :')
Nou, inderdaad. Dan heb je echt wel een heel grote fout gemaakt in je leven.
- Goethe, “Faust”
pi_220580348
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 april 2026 15:22 schreef capricia het volgende:
Ik weet niet goed wat ik er van moet vinden. Waarom zou het perse zonder liefde zijn? En als beiden het prima vinden, waarom dan een oordeel?
De liefde die was is voorbij, je slaapt gescheiden en je bent alleen bij elkaar voor de kinderen en geld.
blablablabla
pi_220580431
quote:
10s.gif Op dinsdag 14 april 2026 09:36 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Het idee van "een relatie" is dat je als volwassenen met elkaar omgaat. En ik vind dat iedereen vooral zelf maar moet bepalen wat iedereen doet.

Vroeger zijn er ook genoeg huwelijken doorgegaan om de boel draaiende te houden. Als stellen kinderen hebben en geen slaande ruzie oid, dan is het imho best prijzenswaardig als ze voor de kinderen de boel volledig draaiende wilt houden zonder dat ze zich moeten verantwoorden tegenover de wereld. Dan ben je imho juist geestelijker volwassen dan dat je je eigen individuele vrijheid boven alles zet.

Het probleem met films, series, lifestyle e.d. is dat alles op max (Amerikaanse) schijnperfectie staat. Voor kinderen is iedereen om hen heen "bestie", die snappen de ballen niet meer van een normalere omgang / balans en dat het allemaal niet altijd aaneensluitende pieken kunnen zijn. Zelfde met het nirvana in een relatie zoeken.
  Moderator dinsdag 14 april 2026 @ 16:53:38 #33
236264 crew  capricia
pi_220580566
Soms ben je ook semi-vergroeid met elkaar. En slapen mensen apart van elkaar omdat ze dan een betere nachtrust hebben. En is seks en spanning enzo niet meer echt heel belangrijk. Ik zie dit veel bij oudere stellen.
Mensen kunnen om veel uiteenlopende redenen samen blijven. Ook omdat ze geen zin hebben om alleen verder te gaan als ze bijvoorbeeld 75 zijn.
Of omdat ze het gewoon verders fijn met elkaar hebben. Of omdat ze al 50 jaar bij elkaar zijn.

Perfectie bestaat niet een heel huwelijk lang. Voor elkaar zorgen en er toch samen wat van proberen te maken, wel. O+
- Goethe, “Faust”
  Moderator dinsdag 14 april 2026 @ 17:14:53 #34
236264 crew  capricia
pi_220580655
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 april 2026 16:22 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Het idee van "een relatie" is dat je als volwassenen met elkaar omgaat. En ik vind dat iedereen vooral zelf maar moet bepalen wat iedereen doet.

Vroeger zijn er ook genoeg huwelijken doorgegaan om de boel draaiende te houden. Als stellen kinderen hebben en geen slaande ruzie oid, dan is het imho best prijzenswaardig als ze voor de kinderen de boel volledig draaiende wilt houden zonder dat ze zich moeten verantwoorden tegenover de wereld. Dan ben je imho juist geestelijker volwassen dan dat je je eigen individuele vrijheid boven alles zet.

Het probleem met films, series, lifestyle e.d. is dat alles op max (Amerikaanse) schijnperfectie staat. Voor kinderen is iedereen om hen heen "bestie", die snappen de ballen niet meer van een normalere omgang / balans en dat het allemaal niet altijd aaneensluitende pieken kunnen zijn. Zelfde met het nirvana in een relatie zoeken.
^O^
Goed gesproken.

Ik heb altijd wel respect voor mensen die 50/60 jaar lang een huwelijk hebben. En daar zullen ook ups en downs geweest zijn. Periodes dat iemand zich emotioneel wat minder betrokken voelde. Maar ze zijn daar samen uitgekomen. Hebben een weg gevonden.
Of dat voor de kinderen is, of voor elkaar, of ook voor de stabiliteit van jezelf, dat maakt me niet zo veel uit. Het is inderdaad ook een kwestie van volwassenheid.
- Goethe, “Faust”
pi_220580695
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 15:08 schreef Justinn het volgende:
Dit verhaal is vooral opgepoetste leegtaal die een oud probleem als trend verpakt. Alsof mensen bewust kiezen voor een emotionele tussenfase, terwijl het in werkelijkheid vaak gewoon vastzitten is.

In de praktijk is het geen lifestyle-keuze, maar uitstel omdat scheiden financieel of praktisch (zeker met kinderen) niet haalbaar is.

Het hippe label maskeert vooral de echte problemen in plaats van ze te benoemen.
Precies. Bovendien hoeft ook niet iedereen aan het ideaal te voldoen. Ik heb het niet over extremen. Maar als een vader of moeder van een kind uit een relatie wil stappen of stapt om het levensgeluk te vinden of opnieuw de verliefdheid te willen beleven, dan komt het imho over alsof iemand geestelijk niet volwassen is. Het volledige Engelse gezegde is ook "a rolling stone doesn't gather any moss". Als je om de zoveel tijd wegvlucht, maakt dat niemand beter. Er is geen ultieme top en het blijven zoeken ernaar brengt je absoluut nergens.
pi_220580959
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 april 2026 17:14 schreef capricia het volgende:

[..]
^O^
Goed gesproken.

Ik heb altijd wel respect voor mensen die 50/60 jaar lang een huwelijk hebben. En daar zullen ook ups en downs geweest zijn. Periodes dat iemand zich emotioneel wat minder betrokken voelde. Maar ze zijn daar samen uitgekomen. Hebben een weg gevonden.
Of dat voor de kinderen is, of voor elkaar, of ook voor de stabiliteit van jezelf, dat maakt me niet zo veel uit. Het is inderdaad ook een kwestie van volwassenheid.
Idd. Vele (bijna) cliffhangers verder. Een relatie is altijd moeilijk, maar je best doen is soms ook weleens wat minder op het gaspedaal staan en het normale leren te waarderen. Beste tip tot een goede relatie is nooit wat met de buitenwereld delen over je relatie. Niet over hoe perfect het allemaal is in een goede periode, maar zeker nooit over de mindere momenten.

Stellen die bijna nooit over elkaar op social media posten schijnen doorgaans ook tevredener met elkaar te zijn dan stellen die altijd maar moeten laten zien hoe enorm veel ze van elkaar houden.
pi_220580969
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 april 2026 16:53 schreef capricia het volgende:
Soms ben je ook semi-vergroeid met elkaar. En slapen mensen apart van elkaar omdat ze dan een betere nachtrust hebben. En is seks en spanning enzo niet meer echt heel belangrijk. Ik zie dit veel bij oudere stellen.
Mensen kunnen om veel uiteenlopende redenen samen blijven. Ook omdat ze geen zin hebben om alleen verder te gaan als ze bijvoorbeeld 75 zijn.
Of omdat ze het gewoon verders fijn met elkaar hebben. Of omdat ze al 50 jaar bij elkaar zijn.

Perfectie bestaat niet een heel huwelijk lang. Voor elkaar zorgen en er toch samen wat van proberen te maken, wel. O+
Daar gaat het in dit topic helemaal niet over, het gaat hier echt om mensen die net doen alsof alles nog koek en ei is maar waar in werkelijkheid de koek al lang en breed op is. Om dan maar gewoon voort te kabbelen en te doen alsof er niks aan de hand is om gedoe te voorkomen, vind ik het tegenovergestelde van volwassenheid
  dinsdag 14 april 2026 @ 18:22:32 #38
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220581068
quote:
Vooral vrouwen boven de 40 lijken te kiezen voor deze stille aftocht, aldus een artikel op Buzzfeed. Het platform sprak een aantal leden die hun huwelijk al lang niet meer voelen, maar ervoor kiezen om samen te blijven – vooral vrouwen antwoorden dat het emotioneel en praktisch behapbaarder is dan een echte scheiding. Ze zien te veel op tegen alle ellende die bij een scheiding komt kijken: van de walk of shame langs familie en vrienden tot het verdelen van de lasten en lusten.
quote:
Quiet divorce is geen romantische uitweg; het is een rationele deal met elkaar. Je kiest niet voor de liefde, je kiest voor het minste gedoe.
Als vooral vrouwen boven de 40 hiervoor kiezen, hoe moet ik het stuk "het is een rationele deal met elkaar" dan zien? Die vrouwen van 40 zijn toch ook getrouwd met mannen boven de 40? Dus of ze kiezen samen, of zij zegt niks, of de auteur bedoelt dat vrouwen boven de 40 het vaak initiëren maar schrijft dat niet duidelijk op.
  dinsdag 14 april 2026 @ 18:24:00 #39
396550 Richestorags
pi_220581074
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 april 2026 15:22 schreef capricia het volgende:
Platonisch hoeft niet per se liefdeloos te zijn inderdaad.
  dinsdag 14 april 2026 @ 18:26:39 #40
396550 Richestorags
pi_220581091
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 april 2026 16:22 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Als het in overleg met elkaar gebeurt is er niks mis mee. Beter dan een vechtscheiding en een flatje op 3 hoog.
  Moderator dinsdag 14 april 2026 @ 18:36:33 #41
236264 crew  capricia
pi_220581146
quote:
10s.gif Op dinsdag 14 april 2026 18:05 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Daar gaat het in dit topic helemaal niet over, het gaat hier echt om mensen die net doen alsof alles nog koek en ei is maar waar in werkelijkheid de koek al lang en breed op is. Om dan maar gewoon voort te kabbelen en te doen alsof er niks aan de hand is om gedoe te voorkomen, vind ik het tegenovergestelde van volwassenheid
Dan staan jij en ik daar anders in.
Ik ben getrouwd in voor- en tegenspoed. En dat is voor mij in principe mijn hele leven. Ook als 'de koek' even op is. Een huwelijk is voor mij veel meer dan dat er altijd koek moet zijn.
(Zaken als mishandeling en zo daargelaten)

Ik vind het ook echt heel veel waard om er samen zo in te staan. Dat je er echt vanuit kunt gaan dat je samen bent en blijft, met en zonder koek.

[ Bericht 7% gewijzigd door capricia op 14-04-2026 18:41:41 ]
- Goethe, “Faust”
  dinsdag 14 april 2026 @ 18:43:18 #42
396550 Richestorags
pi_220581167
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 april 2026 18:36 schreef capricia het volgende:

[..]
Dan staan jij en ik daar anders in.
Ik ben getrouwd in voor- en tegenspoed. En dat is voor mij in principe mijn hele leven. Ook als 'de koek' even op is. Een huwelijk is voor mij veel meer dan dat er altijd koek moet zijn.

(Zaken als mishandeling en zo daargelaten)
Toch lijkt jouw versie niet helemaal te zijn wat het artikel suggereert.

Dat gaat niet over als de koek even op is. Maar dat je echt permanent uitcheckt en ook min of meer langs elkaar heen leeft.

Waar ik @MultiBanaan gelijk in geef, is dat als je daarvoor kiest, het beste wel is om er gewoon transparant over te zijn. Fuck wat "de omgeving" denkt.
  Moderator dinsdag 14 april 2026 @ 18:48:11 #43
236264 crew  capricia
pi_220581188
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 18:43 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Toch lijkt jouw versie niet helemaal te zijn wat het artikel suggereert.

Dat gaat niet over als de koek even op is. Maar dat je echt permanent uitcheckt en ook min of meer langs elkaar heen leeft.

Waar ik @:Multibanaan gelijk in geef, is dat als je daarvoor kiest, het beste wel is om er gewoon transparant over te zijn. Fuck wat "de omgeving" denkt.
Ja. Dan moet je dat bespreken. Want zoiets zal na jaren huwelijk zelden alleen komen. De op schrijft 'samen verder als broer en zus'. Dus kennelijk wel samen.
En als beiden zich daar in kunnen vinden, dan heb ik daar geen oordeel over. Als je platonisch met elkaar wil leven, wat is het probleem dan, als beiden dat willen?

Een huwelijk is natuurlijk op de eerste plaats een emotionele verbintenis. Maar het is ook een significante economische en juridische verbintenis.
- Goethe, “Faust”
  dinsdag 14 april 2026 @ 18:59:15 #44
396550 Richestorags
pi_220581252
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 april 2026 18:48 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Dan moet je dat bespreken. Want zoiets zal na jaren huwelijk zelden alleen komen. De op schrijft 'samen verder als broer en zus'. Dus kennelijk wel samen.
En als beiden zich daar in kunnen vinden, dan heb ik daar geen oordeel over. Als je platonisch met elkaar wil leven, wat is het probleem dan, als beiden dat willen?

Een huwelijk is natuurlijk op de eerste plaats een emotionele verbintenis. Maar het is ook een significante economische en juridische verbintenis.
Het is eigenlijk niet zo'n goed geschreven artikel.

Broer en zus is in principe prima. Maar het artikel schrijft verderop dan weer dat het vooral is om "gedoe" te voorkomen en dat je weinig deelt. Nou ja, we waren het er al over eens iig dat een platonische relatie zolang dat duidelijk is gewoon prima is :P
pi_220581261
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 april 2026 16:53 schreef capricia het volgende:

Dat zijn bejaarden die je omschrijft dat is toch niet te vergelijken met een vitale dertiger of veertiger die noodgedwongen bij zijn of haar partner blijft omdat er in dit kloteland geen woningen beschikbaar zijn?

Lijkt me verschrikkelijk beklemmend om met een ex te moeten samenleven, ook confronterend om hem of haar met een ander te zien in wat mijn en ooit ons huis/slaapkamer was.
blablablabla
pi_220581312
Stop gewoon met het lezen van die feministische rotzooi joh.
  Moderator dinsdag 14 april 2026 @ 19:10:42 #47
236264 crew  capricia
pi_220581351
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 19:00 schreef Elan het volgende:

[..]
Dat zijn bejaarden die je omschrijft dat is toch niet te vergelijken met een vitale dertiger of veertiger die noodgedwongen bij zijn of haar partner blijft omdat er in dit kloteland geen woningen beschikbaar zijn?

Lijkt me verschrikkelijk beklemmend om met een ex te moeten samenleven, ook confronterend om hem of haar met een ander te zien in wat mijn en ooit ons huis/slaapkamer was.
Oh, nu is er al een ander in de slaapkamer? :D

Die zogenaamde midlifecrisis kom je het liefst samen door. Toch?

Echt, al dat makkelijke egocentrische gedoe, ik ben er niet van. Als je voor elkaar kiest is dat in voor en tegenspoed (nogmaals, tenzij mishandeling ofzo).

Maar ik geloof dat ik hier het meest traditioneel ben in dit topic. Wie had dat nou ooit gedacht. :D
- Goethe, “Faust”
  dinsdag 14 april 2026 @ 19:15:48 #48
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_220581380
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 april 2026 19:10 schreef capricia het volgende:

[..]

Echt, al dat makkelijke egocentrische gedoe, ik ben er niet van. Als je voor elkaar kiest is dat in voor en tegenspoed (nogmaals, tenzij mishandeling ofzo).

Maar ik geloof dat ik hier het meest traditioneel ben in dit topic. Wie had dat nou ooit gedacht. :D
In wat voor Cinderella sprookjesland leef jij eigenlijk? Net of mensen er voor gemaakt zijn om elkaar 50 jaar lang nog te vervelen als de eerste geilheid is gevlogen 🙄
"Hoka Hey!"
pi_220581477
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 april 2026 19:10 schreef capricia het volgende:

[..]

Dat is toch wel de bedoeling uiteindelijk als je relatie kapot gaat en je bent relatief jong? Seks met anderen hebben is de snelste manier om te helen. Dat mensen na hun zeventigste of 50 jaar huwelijk geen of amper meer behoefte aan seks hebben is een totaal ander beestje dan onvrijwillig celibatair zijn in hun eigen huis wat toch een safe space zou moeten zijn voor dat soort zaken.
blablablabla
  Moderator dinsdag 14 april 2026 @ 19:31:09 #50
236264 crew  capricia
pi_220581491
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 april 2026 19:15 schreef matspontius het volgende:

[..]
In wat voor Cinderella sprookjesland leef jij eigenlijk? Net of mensen er voor gemaakt zijn om elkaar 50 jaar lang nog te vervelen als de eerste geilheid is gevlogen 🙄
Als jij ooit een huwelijk gaat hebben wat 50 jaar of meer standhoudt, dan zul je inzien dat dat op heel wat meer draait dan op 'de eerste geilheid'.

Als die geilheid zo belangrijk is, heb ik 1 tip: trouw gewoon niet. :D
- Goethe, “Faust”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')