abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 12 april 2026 @ 16:11:57 #1
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220565722
https://www.hbvl.be/buite(...)eider/145592303.html

quote:
China probeert banden met Taiwan te versoepelen met tien nieuwe maatregelen na bezoek van oppositieleider
China heeft tien nieuwe maatregelen aangekondigd die de relaties met Taiwan moeten vergemakkelijken, kort na een bezoek van de Taiwanese oppositieleider Cheng Li-wun aan het land.

De maatregelen werden zondag bekendgemaakt via het Chinese staatsagentschap Xinhua. Ze volgen op de reis van Cheng Li-wun, voorzitster van de Kuomintang (KMT), de grootste oppositiepartij van Taiwan, die tijdens haar bezoek een ontmoeting had met de Chinese president Xi Jinping. Tijdens dat gesprek werd volgens de berichten gesproken over vrede en verzoening tussen beide partijen.

Onder de nieuwe maatregelen zitten onder meer het versoepelen van toeristische beperkingen, het opnieuw opstarten van meer vluchten tussen China en Taiwan en het toelaten van bezoekers uit Shanghai en de provincie Fujian om naar Taiwan te reizen. Daarnaast wil China de inspectieregels voor Taiwanese voedsel- en visserijproducten versoepelen.

Ook op cultureel vlak worden veranderingen voorgesteld. Chinese autoriteiten willen Taiwanese televisiedrama’s, documentaires en animaties toestaan op voorwaarde dat ze volgens Xinhua een “correcte oriëntatie, gezonde inhoud en hoge productiekwaliteit” hebben.

Volgens de aankondiging wordt bovendien onderzocht of er een permanent communicatiekanaal kan worden opgezet tussen de Kuomintang en de Communistische Partij van China. Voor samenwerking rond voedselinspecties benadrukte China dat dit moet gebeuren op basis van een politieke houding die Taiwanese onafhankelijkheid afwijst.

De Taiwanese regering had nog geen onmiddellijke reactie gegeven op de voorstellen. China weigert ondertussen nog steeds rechtstreeks te onderhandelen met de Taiwanese president Lai Ching-te, die door Peking een separatist wordt genoemd. De president verwerpt op zijn beurt de Chinese aanspraken op de democratisch bestuurde eilandstaat.
Heel fijn dat de relaties weer iets beter worden tussen de 2.
Wel heel bizar dat een oppositiepartij de troep van de regering in het buitenland moet opruimen...

Veel voordeel voor mensen in Taiwan. Zou KMT een stuk meer stemmen kunnen opleveren.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
pi_220565832
quote:
Wel heel bizar dat een oppositiepartij de troep van de regering in het buitenland moet opruimen...
Tsjah, de NSB-ers zochten ook toenadering tot Nazi Duitsland.
  zondag 12 april 2026 @ 16:48:30 #3
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_220566352
Goed nieuws. Zo wordt China nog machtiger en wordt de kans op militaire escalatie alleen maar kleiner. Hier zijn we alleen maar aan het praten over vegetarisch "vlees" en welke naam dat zou mogen dragen lol domme europeaantjes
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  zondag 12 april 2026 @ 17:06:30 #4
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220566493
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2026 16:48 schreef SebbeSwensje het volgende:
Goed nieuws. Zo wordt China nog machtiger en wordt de kans op militaire escalatie alleen maar kleiner. Hier zijn we alleen maar aan het praten over vegetarisch "vlees" en welke naam dat zou mogen dragen lol domme europeaantjes
Ik vraag me echt af waar Europa mee bezig is ja.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
  zondag 12 april 2026 @ 17:11:22 #5
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_220566544
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 17:36 schreef Gimmick het volgende:
Er wordt onderzoek gedaan in Taiwan naar de vraag of mensen onafhankelijk willen worden of bij China willen.

Onduidelijke grafiek, maar steeds minder willen bij China. Steeds meer status quo (de facto onafhankelijk)

Deze is duidelijker: identificeer je je als Chinees of Taiwanees?

Dus ophouden met gelul dat Taiwan bij China wilt.
I am a black hole shitting into the void
  zondag 12 april 2026 @ 17:12:45 #6
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_220566557
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 13:29 schreef Gimmick het volgende:

[..]
KMT is de oorzaak van deze hele shitshow. Zij zijn niet zomaar een oppositiepartij, maar de partij die tot ‘90 de militaire dictatuur leidde op Taiwan.

Qua minachting voor democratie en mensenrechten een goede match voor de communistische partij.
Overigens bizar dat je kiest voor de meest conservatieve partij van Taiwan (KMT). Zo'n beetje elke andere partij is linkser en progressiever.
pi_220566760
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 16:11 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Dit is echt de meest doorzichtige poging ooit om tweespalt te zaaien binnen Taiwan. Heeft niets te maken met betere relaties en het lijkt me sterk dat de Taiwanezen hier intrappen.
  zondag 12 april 2026 @ 17:37:37 #8
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220566768
quote:
2s.gif Op zondag 12 april 2026 17:11 schreef Gimmick het volgende:

[..]

Wat is er precies onduidelijk aan de bovenste grafiek? :?
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
  zondag 12 april 2026 @ 17:40:36 #9
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220566802
quote:
2s.gif Op zondag 12 april 2026 17:12 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Overigens bizar dat je kiest voor de meest conservatieve partij van Taiwan (KMT). Zo'n beetje elke andere partij is linkser en progressiever.
Ik kies niet voor een partij. Ik ben immers geen inwoner.

Taiwan kent geen linkse partijen in het parlement momenteel. De enige partij die nog enigszins betere relaties probeert op te bouwen i.p.v. telkens ruzie zoeken juich ik vooral toe. Dat dat nu de KMT is, prima.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
  zondag 12 april 2026 @ 18:02:20 #10
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_220567041
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 17:37 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Wat is er precies onduidelijk aan de bovenste grafiek? :?
Ik moet je inderdaad niet onderschatten. De twee pro-samen gaan opties halen 8 procent van de stemmen. Unification as soon as possible haalt 1,1 procent. Maintain status quo but move to unification haalt 6,6.

En hou er rekening mee dat deze heel vraag wordt beïnvloed door dreiging van geweld.

Stel je een getrouwd stel voor. Ze leven apart. De vrouw heeft een nieuwe man en daarmee kinderen. De man tolereert dit totdat de vrouw wilt gaan scheiden. Zodra er een officiële scheiding is, zal de man het huis en gezin vernietigen.

Nu krijgt het gezin drie keuzes:
- wil je terug naar de ex-man?
- wil je scheiden?
- wil je de status quo handhaven?

Dan kun je niet ‘vieren’ dat de vrouw niet voor de formele scheiding kiest maar kiest voor de status quo. Zodra er de dreiging is van geweld is er immers geen vrije keuze. Dat jij in dit voorbeeld kiest voor de onderdrukker en niet de mensen die in vrijheid willen leven is treurig.
  zondag 12 april 2026 @ 18:08:09 #11
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_220567090
Tien puntenplan. :') Kansloos.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
  zondag 12 april 2026 @ 18:09:14 #12
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_220567105
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 17:40 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Ik kies niet voor een partij. Ik ben immers geen inwoner.

Taiwan kent geen linkse partijen in het parlement momenteel. De enige partij die nog enigszins betere relaties probeert op te bouwen i.p.v. telkens ruzie zoeken juich ik vooral toe. Dat dat nu de KMT is, prima.
De DPP heeft in Taiwan het homohuwelijk ingevoerd. Als eerste Aziatisch land. Is dat niet meer progressief? Steun jij daarin niet de Taiwanese homo’s en lesbiennes? Kun je je niet voorstellen dat voor een land als Taiwan wel meer dingen spelen dan alleen de China-kwestie? Dat de meeste mensen gewoon in vrijheid hun leven willen ontplooien. En - ja omdat er meer speelt in Taiwan is DPP na drie presidentstermijnen nu even minder populair. Dat heeft niet zoveel met China te maken.
  zondag 12 april 2026 @ 18:32:55 #13
511221 Hetekip
Depressief
pi_220567385
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 17:06 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Ik vraag me echt af waar Europa mee bezig is ja.
Met domme keuzes stapelen.
Solly is retrench, hy hoort dit gister by sy baas
Vanaand gaan hy hom dronk suip en dan sy breins uitblaas
  zondag 12 april 2026 @ 18:37:58 #14
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220567440
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 18:02 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Ik moet je inderdaad niet onderschatten. De twee pro-samen gaan opties halen 8 procent van de stemmen. Unification as soon as possible haalt 1,1 procent. Maintain status quo but move to unification haalt 6,6.

En hou er rekening mee dat deze heel vraag wordt beïnvloed door dreiging van geweld.

Stel je een getrouwd stel voor. Ze leven apart. De vrouw heeft een nieuwe man en daarmee kinderen. De man tolereert dit totdat de vrouw wilt gaan scheiden. Zodra er een officiële scheiding is, zal de man het huis en gezin vernietigen.

Nu krijgt het gezin drie keuzes:
- wil je terug naar de ex-man?
- wil je scheiden?
- wil je de status quo handhaven?

Dan kun je niet ‘vieren’ dat de vrouw niet voor de formele scheiding kiest maar kiest voor de status quo. Zodra er de dreiging is van geweld is er immers geen vrije keuze. Dat jij in dit voorbeeld kiest voor de onderdrukker en niet de mensen die in vrijheid willen leven is treurig.
Ik snap alleen niet welk punt je wil maken. Ik claim niet dat Taiwanezen zich met China willen herenigen. Ik claim dat Taiwanezen geen onafhankelijkheid willen. (Geeft jouw grafiek goed weer). Taiwanezen willen al best lang de status quo vasthouden.

Je voorbeeld slast kant noch wal. Je vergeet te vermelden dat de vrouw het huis van de man illegaal heeft bezet en ervoor gekozen heeft deze niet terug te geven.

China wil niks anders dat Taiwan bevrijden, zonder dat het mensenlevens kost. Kan je van westerse landen niet meer zeggen nu ze lak hebben gekregen aan mensenrechten.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
pi_220567460
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 16:11 schreef Mikeytt het volgende:
[..]

Veel voordeel voor mensen in Taiwan. Zou KMT een stuk meer stemmen kunnen opleveren.
Waarom zou je bij een autocratisch geleid land zonder vrije media en met extreem sterke staatscontrole willen aansluiten? Dat is even fijn. Als het economisch voor de wind gaat. Als het afgesloten contract met de burger werkt. Tot het niet meer fijn is. En dan krijgen de Chinezen spijt. Want dan zit je in een Iran. Een Noordkorea. En kom je er niet meer uit.
beter een knipoog dan een blauw oog
  zondag 12 april 2026 @ 18:42:30 #16
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220567481
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 18:09 schreef Gimmick het volgende:

[..]
De DPP heeft in Taiwan het homohuwelijk ingevoerd. Als eerste Aziatisch land. Is dat niet meer progressief? Steun jij daarin niet de Taiwanese homo’s en lesbiennes? Kun je je niet voorstellen dat voor een land als Taiwan wel meer dingen spelen dan alleen de China-kwestie? Dat de meeste mensen gewoon in vrijheid hun leven willen ontplooien. En - ja omdat er meer speelt in Taiwan is DPP na drie presidentstermijnen nu even minder populair. Dat heeft niet zoveel met China te maken.
Mijn politiek is niet gedreven door een handvol standpunten die ik wel fijn vind.

De DPP heeft best wat goede dingen gedaan, net zoals dat de AfD, en iedere andere partij, ook vast een aantal goede standpunten heeft in het programma.

Qua LHBTQ+ rechten speelt er wel meer dan het homohuwelijk. Wat heeft een homostel aan het huwelijk als ze niet veilig over straat kunnen? In mijn eigen stad kan ik tegenwoordig niet in iedere buurt hand in hand met mijn vriendin lopen. In China heb ik me echter nooit onveilig gevoeld, tot diep in de nacht.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
  zondag 12 april 2026 @ 19:03:33 #17
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_220567659
Het zou eigenlijk andersom moeten zijn: de Republiek China (Taiwan) zou de Volksrepubliek China terug moeten inlijven. Die ambitie mogen ze best wat meer uitspreken in Taipei.
Say what?
pi_220567861
quote:
3s.gif Op zondag 12 april 2026 19:03 schreef UpsideDown het volgende:
Het zou eigenlijk andersom moeten zijn: de Republiek China (Taiwan) zou de Volksrepubliek China terug moeten inlijven. Die ambitie mogen ze best wat meer uitspreken in Taipei.
Dat hebben ze in het verleden al geprobeerd. Denk bijvoorbeeld aan Project National Glory, de steun aan islamitische rebellen in West-China en pogingen tot destabilisatie langs de Chinees-Birmese grens. In de vroege jaren vijftig bombardeerden ze Chinese steden en blokkeerden ze belangrijke Chinese havens en rivieren, omdat maoïstische China in de vroege jaren 50 alleen beschikte over een landleger en nauwelijks financiële middelen, industriële en technologische capaciteit had.

Deze twee politieke bewegingen zijn bovendien voortgekomen uit de ineenstorting van het Chinese keizerrijk aan het einde van de negentiende en het begin van de twintigste eeuw. In het machtsvacuüm dat daarop volgde ontstonden in de jaren tien en twintig tientallen rivaliserende facties en partijen, maar de meeste verdwenen even snel als ze opkwamen. Uiteindelijk bleven slechts enkele dominante spelers over, waarvan deze twee de belangrijkste werden. De belangrijkste daarvan is uiteraard Mao en zijn opvolgers, die ongeacht wat de toekomst brengt hun plaats als een van de voornaamste politieke elites uit de menselijke geschiedenis hebben veiliggesteld.

https://en.wikipedia.org/wiki/Project_National_Glory

[ Bericht 1% gewijzigd door Peppert op 12-04-2026 19:53:20 ]
  maandag 13 april 2026 @ 02:17:08 #19
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_220569986
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 18:42 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Mijn politiek is niet gedreven door een handvol standpunten die ik wel fijn vind.

De DPP heeft best wat goede dingen gedaan, net zoals dat de AfD, en iedere andere partij, ook vast een aantal goede standpunten heeft in het programma.

Qua LHBTQ+ rechten speelt er wel meer dan het homohuwelijk. Wat heeft een homostel aan het huwelijk als ze niet veilig over straat kunnen? In mijn eigen stad kan ik tegenwoordig niet in iedere buurt hand in hand met mijn vriendin lopen. In China heb ik me echter nooit onveilig gevoeld, tot diep in de nacht.
En je kunt in Taiwan niet over veilig over straat?

Taiwan beschermd lbgtq tegen discriminatie. Er is geen censuur in de media over lbgtq onderwerpen. De grootste gaypride van Azië is in Taipei. In China verboden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')