abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zondag 12 april 2026 @ 22:15:56 #76
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220569140
Hongarije kiest niet voor Orbán *O*
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 12 april 2026 @ 22:52:52 #77
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_220569417
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2026 22:15 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Is het een vraag of "jij moet me helpen"
M'n ma krijgt wel es met statushouders te maken op het werk, sommige nationaliteiten zijn erg claimend.
Mensen of nationaliteiten?

Ik heb die ervaring met dwingendheid niet maar het gebeurt natuurlijk wel heel vaak dat mensen heel iets anders zeggen dan wat ze bedoelen. Al geloof ik ook wel dat in jullie regio dingen echt wat anders zijn dan in de rest van het land. Ik heb alleen maar met mensen met status te maken die na jaren wachten eindelijk met hun leven verder kunnen. Die zijn meestal gewoon blij of minimaal vriendelijk.
Spoilers!
  zondag 12 april 2026 @ 22:53:11 #78
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_220569418
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2026 22:15 schreef derLudolf het volgende:
Hongarije kiest niet voor Orbán *O*
Hoop voor de mensheid :Y
Spoilers!
pi_220569420
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 10:12 schreef Syrena het volgende:

[..]
Gehoorgang opengemaakt en schoongemaakt. Ze dachten dat er weer een poliep zat, maar op ct niet te zien. Het was 'weefsel', dat nu is weggehaald. Hopelijk is het nu klaar met dat oor (we denken van niet, maar goed). Dus de hechtingen lopen vanaf oor naar beneden, echt een rotplek idd.

Sinds vrijdag klaar met pijnstilling & antibiotica. Toen zag F. ook pas de overdosering. Maandag hechtingen eruit is wat we hopen, als ze 14 dagen aanhouden mogen we komende vrijdag nog eens terug hiervoor. En dat zal wel, want heb inmiddels een beetje een idee dat ze graag consulten tellen...

Onze eigen DA voelt anders wat dat betreft, maar had de expertise niet.
Ah! Ja een teca en/of vbo is wel een wat gespecialiseerder klusje. Wij doen ze ook, en zeker bij katten doet enkel de erkend specialist het. Het is nogal een priegelig karwei en er lopen best wat belangrijke structuren (vaten, maar ook zenuw)

Maar zat de controle niet bij de operatie in?
Bij ons is de eerste controle/hechtingen verwijderen kosteloos, op extra medicatie na wanneer dat nodig is.

Ik zal duimen dat de hechtingen eruit kunnen morgen!
  Moderator zondag 12 april 2026 @ 23:02:14 #80
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220569461
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2026 22:52 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Mensen of nationaliteiten?

Ik heb die ervaring met dwingendheid niet maar het gebeurt natuurlijk wel heel vaak dat mensen heel iets anders zeggen dan wat ze bedoelen. Al geloof ik ook wel dat in jullie regio dingen echt wat anders zijn dan in de rest van het land. Ik heb alleen maar met mensen met status te maken die na jaren wachten eindelijk met hun leven verder kunnen. Die zijn meestal gewoon blij of minimaal vriendelijk.
Nee nationaliteiten. Meerdere mensen uit hetzelfde land die niet heel prettig zijn.

Waar m'n ma werkt heb je van Ter Apel geen last hoor, ook in haar geval allemaal mensen met een woning / statushouders.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zondag 12 april 2026 @ 23:03:32 #81
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220569469
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2026 22:53 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Hoop voor de mensheid :Y
Dat jij dit anno 2026 weer zegt over rechts ;)

Ook Slovenië koos eerder dit jaar voor een fatsoenlijk iemand ipv pro Rusland / anti Europa. Z'n nederlaag heeft Orbán wel netjes erkend, ik had Trumpiaanse toestanden verwacht.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_220569521
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2026 22:15 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Is het een vraag of "jij moet me helpen"
M'n ma krijgt wel es met statushouders te maken op het werk, sommige nationaliteiten zijn erg claimend.
Directe vertaling. In het Arabisch zitten er klanken en uitgangen in die het een beleefde vraag maken, maar dat is niet te vertalen. De Nederlandse Taal kent 1 miljoen woorden, het Arabisch 12 miljoen.
Wanneer iemand op bezoek komt zijn er 4 of 5 dingen die je moet zeggen tussen deur open doen en het zitten op een stoel van de gast. Iets niet zeggen is zeer onbeleefd.

ooit van een Duitse leidinggevende gehoord, die moest een opmerking van een vriend op een terras gladstrijken bij de serveerster. De man had ans antwoord op de vraag “wat wilt u drinken” geantwoord “ich krieg n Bier”. In het Duits helemaal normaal maar voor Nederlandse begrippen nogal horkerig.
We have far more in common than that which devides us..
pi_220569575
Een bekende heeft Rotterdam uitgelopen onder 3:30 minuten. _O_
Stond op zijn bucketlist.
Goed hé!?
Zaterdagavond en vooraf nog even catering voor 80 mensen verzorgd!
pi_220569599
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2026 23:22 schreef AnneX het volgende:
Een bekende heeft Rotterdam uitgelopen onder 3:30 minuten. _O_
Stond op zijn bucketlist.
Goed hé!?
Zaterdagavond en vooraf nog even catering voor 80 mensen verzorgd!
Ik zag vanochtend een stukje, zoveel bewondering voor mensen die een marathon lopen
We have far more in common than that which devides us..
  Moderator zondag 12 april 2026 @ 23:29:40 #85
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220569609
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2026 23:22 schreef AnneX het volgende:
Een bekende heeft Rotterdam uitgelopen onder 3:30 minuten. _O_
Stond op zijn bucketlist.
Goed hé!?
Zaterdagavond en vooraf nog even catering voor 80 mensen verzorgd!
Is alleen voor niets geweest want het is niet te delen op Strava :+

@Kaatje1 maar dat zou dan vreemd zijn aangezien mensen uit anderen landen het wel goed zeggen. Ik dacht dat het Eritreeers zijn.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_220569648
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2026 23:29 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Is alleen voor niets geweest want het is niet te delen op Strava :+

@:Kaatje1 maar dat zou dan vreemd zijn aangezien mensen uit anderen landen het wel goed zeggen. Ik dacht dat het Eritreeers zijn.
Da’s echt een rottaal. Bij ons zijn ook maar weinigen die redelijk Engels spreken, laat staan Nederlands. Maar Eritreeers zijn eigen altijd enorm beleefd
We have far more in common than that which devides us..
  maandag 13 april 2026 @ 01:31:08 #87
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_220569859
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 23:11 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Directe vertaling. In het Arabisch zitten er klanken en uitgangen in die het een beleefde vraag maken, maar dat is niet te vertalen. De Nederlandse Taal kent 1 miljoen woorden, het Arabisch 12 miljoen.
Wanneer iemand op bezoek komt zijn er 4 of 5 dingen die je moet zeggen tussen deur open doen en het zitten op een stoel van de gast. Iets niet zeggen is zeer onbeleefd.

ooit van een Duitse leidinggevende gehoord, die moest een opmerking van een vriend op een terras gladstrijken bij de serveerster. De man had ans antwoord op de vraag “wat wilt u drinken” geantwoord “ich krieg n Bier”. In het Duits helemaal normaal maar voor Nederlandse begrippen nogal horkerig.
Toen ik voor het eerst in Argentinië was met mijn ex (die wel wat Spaans sprak, ik totaal niet), vonden we het wel apart dat mensen bij de bakker of een streetfood karretje zo dwingend waren: "Geef me een dit, geef me een dat", maar dat is dus helemaal niet onbeleefd bedoeld :D Ik gebruik het zelf ook inmiddels, "dame medio kilo de carne picada por favor", betekent letterlijk "Geef me een halve kilo gehakt alsjeblieft", is voor Nederlandse begrippen vrij raar :Y
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_220570031
Nou…alsjeblieft en dankjewel en met 2 woorden spreken lijkt verdwenen hoor in de Nederlandse taal.
En de Nederlandse spreektaal is tegenwoordig doorspekt met Engelse woorden en uitdrukkingen.

Dat het gerommel in M-O zò jammerlijk is voor je reisbureau is een tegenvaller zeg!
Giethoorn en Keukenhof missen ook veel mn. Aziatisch bezoek.
Alhoewel Giethoornse inwoners klaagden over overlast voorheen.
pi_220570239
Elke taal een cultuur heeft z’n eigen ‘ongeschreven’ regels/gebruiken en wijze van communiceren. En dat vertaalt zich lang niet altijd zo lekker door de taalbarrière.

Ik ‘schrik’ bijvoorbeeld vaak een beetje van de felle manier van praten van Chinezen. (Bijvoorbeeld in de serie van Ruben Terlouw ). Maar hij - als inmiddels ingeburgerd inwoner- leek er totaal geen moeite mee te hebben. Hij was bekend met de nuances, de klanken en hun betekenis, etc.

Zelfs binnen Nederland zelf zijn er enorme verschillen per regio. En laten we ook niet vergeten dat we zelf als ‘Nederlanders’ echt niet overal als beleefd worden beschouwd. Wat wij eerlijk en gewoon lekker direct vinden -en dat verschilt dus ook al echt enorm per regio- ervaren ze in heel veel gebieden buiten Nederland echt als onbeleefd/ onbeschoft/lomp. (En ja, er zijn er ook die het juist wel waarderen).

Ik merkte dat ook al in België; dat steekt op taalgebied/wijze van jezelf van uiten, ondanks dat we elkaar natuurlijk wel verstaan, echt heel anders in elkaar.
  maandag 13 april 2026 @ 08:03:23 #90
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_220570411
als je hier iets wilt vragen dan hoor je iets te zeggen dat in mijn oren klinkt als " may I beg you for " . en daar wordt ik dus meteen recalcitrant van :P

een mooi boek is dan ook wel "the culture map" waarin landen tov allerlei cultuur dingen langs een lat worden gelegd. thuisland is daarin een vrij direct land, NL is daarin NOG directer.. dus dat moet ik vrij vaak nog uitleggen.. :+

tevens gemeentelijke administraties..
echtscheidingsakte aanvragen in trouwgemeente, appeltje eitje, makkelijk met DIGID ( en afrekenen met IDEAL, en bevestigings email), *O*
geboorteakteaanvragen in geboorte gemeente 8)7 ID oploaden, nergens iets inloggen en dan met geld overmaken ( en dan heb ik ook nog maar deels het referentie nummer, want geen mailtje met aanvraag).. pfftt.. steentijd! -O-

nu maar hopen dat eea op tijd goedkomt nog ^)
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_220570435
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 23:42 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Da’s echt een rottaal. Bij ons zijn ook maar weinigen die redelijk Engels spreken, laat staan Nederlands. Maar Eritreeers zijn eigen altijd enorm beleefd
En veel Eritreeers zijn laaggeletterd. Dat helpt niet met hun Google translate gebruik.
Spoilers!
pi_220570443
Taal O+

Mijn vader: 'Moet je een kopje koffie?' Wat in het Limburgs volstrekt bekend en acceptabel is, maar letterlijk vertaald naar NL een tikje... boers :X

En toen we in Londen waren heeft hij zich ook verbaasd over mijn veelheid aan 'please' en 'thank you'. Zijn Engelse woordenschat is best prima, zijn culturele gevoeligheid was iets minder ontwikkeld.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  maandag 13 april 2026 @ 09:02:18 #93
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_220570587
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_220570596
quote:
1s.gif Op maandag 13 april 2026 08:10 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
En veel Eritreeers zijn laaggeletterd. Dat helpt niet met hun Google translate gebruik.
Ook dat. En dan ook een hoofd vol met vluchtverhaal helpt niet met leren van een nieuwe taal
We have far more in common than that which devides us..
  maandag 13 april 2026 @ 09:20:00 #95
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220570673
quote:
Was dit een 1-aprilgrap? Ik kan geen AH vinden die het verkoopt en online bestellen kan ook niet. :+
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 13 april 2026 @ 09:21:35 #96
370431 drakin
vurig typje
pi_220570681
quote:
1s.gif Op maandag 13 april 2026 09:20 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Was dit een 1-aprilgrap? Ik kan geen AH vinden die het verkoopt en online bestellen kan ook niet. :+
Ik zie geen kaas in de ingrediënten
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
Freaks like me drink tea
  maandag 13 april 2026 @ 09:59:47 #97
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_220571101
quote:
1s.gif Op maandag 13 april 2026 09:20 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Was dit een 1-aprilgrap? Ik kan geen AH vinden die het verkoopt en online bestellen kan ook niet. :+
Ik denk het niet, ik hoorde ze er net reclame voor maken op de radio
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  maandag 13 april 2026 @ 10:08:02 #98
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220571262
quote:
15s.gif Op maandag 13 april 2026 09:59 schreef junkiesietze het volgende:

[..]
Ik denk het niet, ik hoorde ze er net reclame voor maken op de radio
Merkwaardig dat het nog nergens te koop is. Of de app loopt achter.

quote:
88s.gif Op maandag 13 april 2026 09:21 schreef drakin het volgende:

[..]
Ik zie geen kaas in de ingrediënten
Ik zie wel ingrediënten die in kaas zitten, zoals melk en stremsel.
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator maandag 13 april 2026 @ 10:41:21 #99
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220571499
quote:
1s.gif Op maandag 13 april 2026 08:13 schreef Cat-astrophe het volgende:
Taal O+

Mijn vader: 'Moet je een kopje koffie?' Wat in het Limburgs volstrekt bekend en acceptabel is, maar letterlijk vertaald naar NL een tikje... boers :X


Mag wel.
Kranplätze müssen verdichtet sein
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')