Ik ben even wezen zoeken en klopt, maar gelukkig heb je bewegingssensoren met een 'overwrite' of manuele ingang. Daar kan je de schakeldraad van je schakelaar op monteren en kun je dus de bewegingssensor/lamp netjes van stroom voorzien. Dus schakelaar naar 2 lampen en de 'overwrite' van de bewegingsmelder en klaar.quote:Op zondag 12 april 2026 03:26 schreef derLudolf het volgende:
Gewoon de draden die in het eerste plaatje naar de lamp gaan opsplitsen zodat je drie draden krijgt naar elke lamp. Of vanuit elke lamp door lussen.
Ik heb een dergelijke schakeling nog nooit gezien maar vraag me dan af of alle bewegingsmelders er tegen kunnen als je met een extra schakelaar spanning gaat zetten op de uitgang.
Je afbeelding klopt, maar een paar draden zijn verkeerd gekleurd: van de schakelaar naar de sensor moet niet zwart maar bruin zijn (L voor de sensor). En randaarde (groen) naar sensor ken ik niet, maar ik ken ook niet alle (buiten?) sensors.quote:Op zondag 12 april 2026 00:52 schreef _mido het volgende:
Oké, ik heb jullie hulp nodig bij volgens mij iets heel simpels en dat toch door meer mensen gedaan zou moeten zijn maar ik kom er niet uit.
Onder een overkapping heb ik drie armaturen: A, B en C.
Met een bewegingssensor wil ik alleen A schakelen, en met een gewone schakelaar wil ik A, B en C alledrie schakelen.
Met één armatuur en een gewone schakelaar lukt dat prima:
[ link | afbeelding ]
maar nu met 3?
[ link | afbeelding ]
hellup!
Als ik dat doe gaan altijd beide lampen branden. Of mijn bewegingsmelder hier tegen kan weet ik niet. Ik heb hem al jaren in de garage liggen, het gaat om [url=chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://asset.conrad.com/(...)-zwart-ip44.pdf]deze[/url].quote:Op zondag 12 april 2026 03:26 schreef derLudolf het volgende:
Gewoon de draden die in het eerste plaatje naar de lamp gaan opsplitsen zodat je drie draden krijgt naar elke lamp. Of vanuit elke lamp door lussen.
Ik heb een dergelijke schakeling nog nooit gezien maar vraag me dan af of alle bewegingsmelders er tegen kunnen als je met een extra schakelaar spanning gaat zetten op de uitgang.
Als ik je goed begrijp heb ik dat nu maar gaan nog steeds beide lampen aan. Ik heb even met een stekker, de sensor, wat losse draden en 2 verhuisfittingen een proefopstelling gemaakt zoals onderstaand maar het werkt dus niet.quote:Op zondag 12 april 2026 06:24 schreef Chandler het volgende:
[..]
Ik ben even wezen zoeken en klopt, maar gelukkig heb je bewegingssensoren met een 'overwrite' of manuele ingang. Daar kan je de schakeldraad van je schakelaar op monteren en kun je dus de bewegingssensor/lamp netjes van stroom voorzien. Dus schakelaar naar 2 lampen en de 'overwrite' van de bewegingsmelder en klaar.
Een huisautomatiseringssysteem heel simpel noemen tegen iemand net weet hoe je het schrijft. Ik had nog niet de neiging om voor dit een Home-assistant aan te schaffen en in te regelen. En een extra A-lamp ophangen vind ik stomweg lelijk. En ik denk dat het gewoon moet kunnen zonder automatisering.quote:Op zondag 12 april 2026 08:11 schreef 215 het volgende:
Waarschijnlijk is het simpeler en goedkoper om een lamp A1 met bewegingsmelder en een lamp A2 op een schakelaar te hebben dan. Of natuurlijk een huisautomatiserings systeem zoals Home Assistent gebruiken, dan is het heel simpel.
Randaarde klopt inderdaad niet, die zit niet op mijn sensor. Verder zal ik na mijn proefopstelling de goede kleuren gebruiken..quote:Op zondag 12 april 2026 08:16 schreef blomke het volgende:
[..]
Je afbeelding klopt, maar een paar draden zijn verkeerd gekleurd: van de schakelaar naar de sensor moet niet zwart maar bruin zijn (L voor de sensor). En randaarde (groen) naar sensor ken ik niet, maar ik ken ook niet alle (buiten?) sensors.
Sorry, heb je vraag niet goed gelezen. Het schema schakelt nu alle lampen A, B + C.quote:Op maandag 13 april 2026 19:20 schreef _mido het volgende:
Randaarde klopt inderdaad niet, die zit niet op mijn sensor. Verder zal ik na mijn proefopstelling de goede kleuren gebruiken..
Ik heb ontzettend het idee dat ik iets simpels over het hoofd zie maar kom er dus nog niet uit.
Een wisselschakelaar dus?quote:Op maandag 13 april 2026 20:45 schreef Boris_Boef het volgende:
Dit zou met een dubbelpolige schakelaar moeten kunnen.
Dan kun je 1 pool gebruiken voor de lamp die op de sensor zit en 1 pool voor de andere lampen.
Met een enkel polige schakelaar schakelt je sensor alle lampen aan.
Een serie schakelaar kan ook met een enkele knop, maar of dat past zou ik niet zo weten.quote:Op maandag 13 april 2026 21:19 schreef blomke het volgende:
[..]
Een wisselschakelaar dus
Dat werkt, maar betekent dat als je de schakelaar op de 2 lampen zet, dat de sensor-lamp, nooit aangaat.
Een serieschakelaar zou dat ondervangen:
[ afbeelding ]
Die bedoelde ik dus ook.quote:Op maandag 13 april 2026 21:51 schreef Wiedanwel het volgende:
Jouw sensor heeft geen override ingang. En je pogingen tot nu toe verbind je de fase van alle lampen aan elkaar. Per definitie gaan ze dan ook altijd tegelijk aan.
Dus óf op zoek naar een sensor met override ingang. Of ontkoppelen door een dubbelpolige schakelaar te plaatsen.
[ afbeelding ]
Merk op dat een dubbelpolige schakelaar iets anders is dan een wisselschakelaar.
SPST serieschakelaar
SPDT wisselschakelaar
DPST dubbelpolige (serie)schakelaar
DPDT dubbelportret wisselschakelaar
[ afbeelding ]
Met een serieschakelaar dus?quote:Op dinsdag 14 april 2026 22:14 schreef _mido het volgende:
Dank allen weer, ik heb hem helder denk ik:
[ link | afbeelding ]
Inmiddels ook deze schakelaar besteld:
https://www.elektrobode.n(...)2-polig-grijs-300221
Nee, een schakelaar die twee contacten gelijktijdig onderbreekt. Normaal omdat je na een stekker zeker wilt weten dat er geen spanning meer op een object staat.quote:
zo zou het moeten werken idd.quote:Op dinsdag 14 april 2026 22:14 schreef _mido het volgende:
Dank allen weer, ik heb hem helder denk ik:
[ link | afbeelding ]
Inmiddels ook deze schakelaar besteld:
https://www.elektrobode.n(...)2-polig-grijs-300221
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |