abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220559891
Oké, ik heb jullie hulp nodig bij volgens mij iets heel simpels en dat toch door meer mensen gedaan zou moeten zijn maar ik kom er niet uit.
Onder een overkapping heb ik drie armaturen: A, B en C.
Met een bewegingssensor wil ik alleen A schakelen, en met een gewone schakelaar wil ik A, B en C alledrie schakelen.
Met één armatuur en een gewone schakelaar lukt dat prima:

maar nu met 3?

hellup!
  Moderator zondag 12 april 2026 @ 03:26:39 #2
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220560015
Gewoon de draden die in het eerste plaatje naar de lamp gaan opsplitsen zodat je drie draden krijgt naar elke lamp. Of vanuit elke lamp door lussen.

Ik heb een dergelijke schakeling nog nooit gezien maar vraag me dan af of alle bewegingsmelders er tegen kunnen als je met een extra schakelaar spanning gaat zetten op de uitgang.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_220560149
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2026 03:26 schreef derLudolf het volgende:
Gewoon de draden die in het eerste plaatje naar de lamp gaan opsplitsen zodat je drie draden krijgt naar elke lamp. Of vanuit elke lamp door lussen.

Ik heb een dergelijke schakeling nog nooit gezien maar vraag me dan af of alle bewegingsmelders er tegen kunnen als je met een extra schakelaar spanning gaat zetten op de uitgang.
Ik ben even wezen zoeken en klopt, maar gelukkig heb je bewegingssensoren met een 'overwrite' of manuele ingang. Daar kan je de schakeldraad van je schakelaar op monteren en kun je dus de bewegingssensor/lamp netjes van stroom voorzien. Dus schakelaar naar 2 lampen en de 'overwrite' van de bewegingsmelder en klaar.
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_220560363
Waarschijnlijk is het simpeler en goedkoper om een lamp A1 met bewegingsmelder en een lamp A2 op een schakelaar te hebben dan. Of natuurlijk een huisautomatiserings systeem zoals Home Assistent gebruiken, dan is het heel simpel.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_220560380
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 00:52 schreef _mido het volgende:
Oké, ik heb jullie hulp nodig bij volgens mij iets heel simpels en dat toch door meer mensen gedaan zou moeten zijn maar ik kom er niet uit.
Onder een overkapping heb ik drie armaturen: A, B en C.
Met een bewegingssensor wil ik alleen A schakelen, en met een gewone schakelaar wil ik A, B en C alledrie schakelen.
Met één armatuur en een gewone schakelaar lukt dat prima:
[ link | afbeelding ]
maar nu met 3?
[ link | afbeelding ]
hellup!
Je afbeelding klopt, maar een paar draden zijn verkeerd gekleurd: van de schakelaar naar de sensor moet niet zwart maar bruin zijn (L voor de sensor). En randaarde (groen) naar sensor ken ik niet, maar ik ken ook niet alle (buiten?) sensors.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220575301
Dank voor jullie antwoorden allemaal!
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2026 03:26 schreef derLudolf het volgende:
Gewoon de draden die in het eerste plaatje naar de lamp gaan opsplitsen zodat je drie draden krijgt naar elke lamp. Of vanuit elke lamp door lussen.

Ik heb een dergelijke schakeling nog nooit gezien maar vraag me dan af of alle bewegingsmelders er tegen kunnen als je met een extra schakelaar spanning gaat zetten op de uitgang.
Als ik dat doe gaan altijd beide lampen branden. Of mijn bewegingsmelder hier tegen kan weet ik niet. Ik heb hem al jaren in de garage liggen, het gaat om [url=chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://asset.conrad.com/(...)-zwart-ip44.pdf]deze[/url].
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 06:24 schreef Chandler het volgende:

[..]
Ik ben even wezen zoeken en klopt, maar gelukkig heb je bewegingssensoren met een 'overwrite' of manuele ingang. Daar kan je de schakeldraad van je schakelaar op monteren en kun je dus de bewegingssensor/lamp netjes van stroom voorzien. Dus schakelaar naar 2 lampen en de 'overwrite' van de bewegingsmelder en klaar.
Als ik je goed begrijp heb ik dat nu maar gaan nog steeds beide lampen aan. Ik heb even met een stekker, de sensor, wat losse draden en 2 verhuisfittingen een proefopstelling gemaakt zoals onderstaand maar het werkt dus niet.


quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 08:11 schreef 215 het volgende:
Waarschijnlijk is het simpeler en goedkoper om een lamp A1 met bewegingsmelder en een lamp A2 op een schakelaar te hebben dan. Of natuurlijk een huisautomatiserings systeem zoals Home Assistent gebruiken, dan is het heel simpel.
Een huisautomatiseringssysteem heel simpel noemen tegen iemand net weet hoe je het schrijft. Ik had nog niet de neiging om voor dit een Home-assistant aan te schaffen en in te regelen. En een extra A-lamp ophangen vind ik stomweg lelijk. En ik denk dat het gewoon moet kunnen zonder automatisering.
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 08:16 schreef blomke het volgende:

[..]
Je afbeelding klopt, maar een paar draden zijn verkeerd gekleurd: van de schakelaar naar de sensor moet niet zwart maar bruin zijn (L voor de sensor). En randaarde (groen) naar sensor ken ik niet, maar ik ken ook niet alle (buiten?) sensors.
Randaarde klopt inderdaad niet, die zit niet op mijn sensor. Verder zal ik na mijn proefopstelling de goede kleuren gebruiken..

Ik heb ontzettend het idee dat ik iets simpels over het hoofd zie maar kom er dus nog niet uit.
pi_220576115
quote:
14s.gif Op maandag 13 april 2026 19:20 schreef _mido het volgende:

Randaarde klopt inderdaad niet, die zit niet op mijn sensor. Verder zal ik na mijn proefopstelling de goede kleuren gebruiken..

Ik heb ontzettend het idee dat ik iets simpels over het hoofd zie maar kom er dus nog niet uit.
Sorry, heb je vraag niet goed gelezen. Het schema schakelt nu alle lampen A, B + C.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220576214
Dit zou met een dubbelpolige schakelaar moeten kunnen.

Dan kun je 1 pool gebruiken voor de lamp die op de sensor zit en 1 pool voor de andere lampen.

Met een enkel polige schakelaar schakelt je sensor alle lampen aan.
Watch me drijving!
pi_220576386
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2026 20:45 schreef Boris_Boef het volgende:
Dit zou met een dubbelpolige schakelaar moeten kunnen.

Dan kun je 1 pool gebruiken voor de lamp die op de sensor zit en 1 pool voor de andere lampen.

Met een enkel polige schakelaar schakelt je sensor alle lampen aan.
Een wisselschakelaar dus?


Dat werkt, maar betekent dat als je de schakelaar op de 2 lampen zet, dat de sensor-lamp, nooit aangaat.

Een serieschakelaar zou dat ondervangen:



[ Bericht 14% gewijzigd door blomke op 13-04-2026 21:26:04 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 13 april 2026 @ 21:29:10 #10
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220576452
Ik zou gewoon Hue bewegingssensor doen :@
Resistance is futile.
pi_220576585
Jouw sensor heeft geen override ingang. En je pogingen tot nu toe verbind je de fase van alle lampen aan elkaar. Per definitie gaan ze dan ook altijd tegelijk aan.

Dus óf op zoek naar een sensor met override ingang. Of ontkoppelen door een dubbelpolige schakelaar te plaatsen.


Merk op dat een dubbelpolige schakelaar iets anders is dan een wisselschakelaar.

SPST serieschakelaar
SPDT wisselschakelaar
DPST dubbelpolige (serie)schakelaar
DPDT dubbelportret wisselschakelaar


[ Bericht 14% gewijzigd door Wiedanwel op 13-04-2026 22:02:05 ]
pi_220576805
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2026 21:19 schreef blomke het volgende:

[..]
Een wisselschakelaar dus


Dat werkt, maar betekent dat als je de schakelaar op de 2 lampen zet, dat de sensor-lamp, nooit aangaat.

Een serieschakelaar zou dat ondervangen:

[ afbeelding ]

Een serie schakelaar kan ook met een enkele knop, maar of dat past zou ik niet zo weten.

Er zijn schakelaars die twee polig kunnen schakelen. Dus de nul en de fase.
Daar kun je ook twee keer fase invoeren en twee keer schakel draad uit.

Dan heb je met een beweging twee schakel draden onder spanning.
Watch me drijving!
pi_220576818
quote:
1s.gif Op maandag 13 april 2026 21:51 schreef Wiedanwel het volgende:
Jouw sensor heeft geen override ingang. En je pogingen tot nu toe verbind je de fase van alle lampen aan elkaar. Per definitie gaan ze dan ook altijd tegelijk aan.

Dus óf op zoek naar een sensor met override ingang. Of ontkoppelen door een dubbelpolige schakelaar te plaatsen.

[ afbeelding ]
Merk op dat een dubbelpolige schakelaar iets anders is dan een wisselschakelaar.

SPST serieschakelaar
SPDT wisselschakelaar
DPST dubbelpolige (serie)schakelaar
DPDT dubbelportret wisselschakelaar
[ afbeelding ]
Die bedoelde ik dus ook.
DPST.
Watch me drijving!
pi_220583256
Dank allen weer, ik heb hem helder denk ik:

Inmiddels ook deze schakelaar besteld:
https://www.elektrobode.n(...)2-polig-grijs-300221
pi_220587154
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 april 2026 22:14 schreef _mido het volgende:
Dank allen weer, ik heb hem helder denk ik:
[ link | afbeelding ]
Inmiddels ook deze schakelaar besteld:
https://www.elektrobode.n(...)2-polig-grijs-300221
Met een serieschakelaar dus?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220587377
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 16:02 schreef blomke het volgende:

[..]
Met een serieschakelaar dus?
Nee, een schakelaar die twee contacten gelijktijdig onderbreekt. Normaal omdat je na een stekker zeker wilt weten dat er geen spanning meer op een object staat.

Ik moest ff puzzelen of de tekening klopt maar het werkt zo wel.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_220590237
Ik houd jullie op de hoogte als dat ding binnen is want dan maak ik eerst weer een proefopstellinkje.
  donderdag 16 april 2026 @ 20:46:50 #18
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_220595598
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 april 2026 22:14 schreef _mido het volgende:
Dank allen weer, ik heb hem helder denk ik:
[ link | afbeelding ]
Inmiddels ook deze schakelaar besteld:
https://www.elektrobode.n(...)2-polig-grijs-300221
zo zou het moeten werken idd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')