Gaat wel goed nu met haar
quote:
RTL Boulevard
Voormalig GTST-actrice Marjolein Keuning 'kankervrij' na borstkankerdiagnose: 'Kan zomaar over zijn'
RTL Boulevard · 12 april 2026 ·
Operatie en bestraling
Voormalig 'GTST'-actrice Marjolein Keuning (63) is kankervrij verklaard nadat ze in september vorig jaar de diagnose borstkanker kreeg. Dat vertelt de actrice aan De Telegraaf. Ze is inmiddels geopereerd en voelt zich naar omstandigheden goed
"Ik ben eind oktober geopereerd, borstbesparend, en bestraald"
In september ontdekte Marjolein een knobbeltje in haar borst, wat aanleiding was om naar het ziekenhuis te gaan voor onderzoek. Daar kreeg ze te horen wat er aan de hand was. "Dat het kwaadaardig was. Dat ik borstkanker had."
De diagnose kwam hard aan en bracht gemengde gevoelens met zich mee. Ze was bang voor wat zou komen, maar probeerde het ook te relativeren. "Ik was onzeker. Tegelijkertijd had ik zoiets van: je wordt ouder, shit happens, de kans dat je iets overkomt groeit elk jaar."
Artsen stelden haar gerust door aan te geven dat de ziekte in een vroeg stadium was ontdekt. Eind oktober onderging ze een operatie, maar voelde zich in die periode lichamelijk niet ziek. "Ik ben eind oktober geopereerd, borstbesparend, en bestraald", vertelt ze. "Ik geloof dat ik drie dagen daarvoor nog ben gaan dansen, ik voelde me tenslotte goed."
Na de behandelingen had ze ongeveer zes weken last van pijn en kampte ze met extreme vermoeidheid. Inmiddels zit het traject erop en werkt ze aan haar herstel. "Nu ben ik klaar met het traject - dat heet dan kankervrij - en ik ben weer een beetje gaan trainen om aan mijn conditie te werken."
Binnenkort staat er weer een controle gepland, waar ze met vertrouwen naartoe kijkt. "Ik zie dat met redelijk vertrouwen tegemoet. Ik vroeg wel aan de artsen of ik anders moest gaan leven."
Hoewel haar artsen aangaven dat dat niet noodzakelijk was, besloot ze zelf wel veranderingen door te voeren in haar levensstijl. "Ik heb toen besloten dat ik geen alcohol meer drink, omdat dat ook werkt op je hormonen. Ik vind het eigenlijk niet moeilijk." In deze periode kreeg ze veel steun van haar zus. "Zij heeft twintig jaar geleden borstkanker gehad."
De ervaring heeft een grote impact gehad op haar kijk op het leven. Hoewel ze zich nu goed voelt, blijft het besef van hoe snel alles kan veranderen aanwezig. "Ik voel me super gesteund, maar nog steeds vind ik het heel heftig dat je leven zo van het ene op het andere moment compleet kan veranderen."
Ze probeert haar energie nu vooral te richten op wat zij echt belangrijk vindt. "Want het kan zomaar over zijn. Heb ik geleerd door die afgelopen periode."