------------------quote:PostNL test AI om vermiste pakketten en fraude te verminderen
PostNL is gestart met een proef waarbij kunstmatige intelligentie wordt ingezet om het aantal vermiste pakketten terug te dringen. Het bedrijf werkt hiervoor samen met een start-up. Volgens PostNL is elk zoekgeraakt pakket er één te veel.
Hoewel slechts een klein percentage van de pakketten daadwerkelijk verdwijnt, speelt fraude ook een rol. Zo komt het voor dat mensen ten onrechte melden dat een pakket niet is aangekomen. Dat is nadelig voor zowel verzenders, ontvangers als bezorgdiensten.
Om dit tegen te gaan onderzoekt PostNL of logistieke data, bijvoorbeeld rond de aflevering van pakketten, slimmer ingezet kan worden. De betrokken start-up helpt onder meer bij het herkennen van verdachte patronen in bestellingen en bij het afhandelen van betaalgeschillen.
In Nederland worden jaarlijks honderden miljoenen pakketten bezorgd. PostNL neemt daarvan een groot deel voor zijn rekening. Het bedrijf geeft aan dat ongeveer 97 procent van de pakketten op tijd wordt geleverd, en een deel van de rest volgt later alsnog.
Voor extra zekerheid kunnen verzenders nu al kiezen voor aanvullende opties, zoals een ontvangstcode bij aflevering of verzekerde verzending. Daarbij benadrukt PostNL dat het meestal niet weet wat er precies in een pakket zit.
De proef met AI bevindt zich nog in een vroege fase. Er wordt onder meer gekeken of de technologie daadwerkelijk helpt en wat de gevolgen zijn voor privacy.
Volgens brancheorganisatie Thuiswinkel.org blijft het percentage vermiste pakketten relatief stabiel, maar stijgt het totale aantal gevallen doordat online bestellingen blijven groeien. Vooral bij duurdere producten kan de impact voor webshops aanzienlijk zijn, doordat bestellingen vaak opnieuw moeten worden verzonden en extra kosten ontstaan.
Moeten alle zolderkamerrukkers zelf met de pakken kattengrit gaan zeulen zeker, echt niet.quote:Op zaterdag 11 april 2026 11:31 schreef Cruzinats het volgende:
De meerwaarde van het aan huis bezorgen in de zeer sterk verstedelijke gebieden ontgaat mij ook een beetje. Zorg gewoon voor centrale punten waar mensen hun pakketje kunnen ophalen, dat zou de verzendkosten al enorm drukken. Voor het platteland kan je dan nog een uitzondering maken.
Voor de dichtstbevolkte postcodes is een bezorger uren bezig, terwijl hij ook alles in een halfuurtje op een centrale plek zou kunnen dumpen. Het lijkt mij ook makkelijk frauderen als je met duizenden op een vierkante kilometer woont. Amper sociale cohesie, mensen kennen elkaar niet en het is veel aannemelijker dat de postbezorger een foutje heeft gemaakt als hij met twintig pakketjes in de lift moet.
Gezien het grote aantal bezorgende partijen is het op dit moment zeer onwenselijk om af te halen. Ik woon in een dorp van ruim 7000 inwoners maar als ik een keer een pakje moet afhalen is dat soms binnen een kilometer maar ook regelmatig alsnog vijf tot tien km van huis.quote:Op zaterdag 11 april 2026 11:31 schreef Cruzinats het volgende:
De meerwaarde van het aan huis bezorgen in de zeer sterk verstedelijke gebieden ontgaat mij ook een beetje. Zorg gewoon voor centrale punten waar mensen hun pakketje kunnen ophalen, dat zou de verzendkosten al enorm drukken. Voor het platteland kan je dan nog een uitzondering maken.
Voor de dichtstbevolkte postcodes is een bezorger uren bezig, terwijl hij ook alles in een halfuurtje op een centrale plek zou kunnen dumpen. Het lijkt mij ook makkelijk frauderen als je met duizenden op een vierkante kilometer woont. Amper sociale cohesie, mensen kennen elkaar niet en het is veel aannemelijker dat de postbezorger een foutje heeft gemaakt als hij met twintig pakketjes in de lift moet.
Ik snap dit ook niet, ik woon in de drukste postcode van Nederland, en het is hier allemaal vrij smal qua straten, staat er weer een bezorgbus in de straat, en niemand kan erlangs, gevolg van die mongolen die gaan toeteren, erg leuk als je thuis aan het werken ben. Wat ik helemaal debiel vind zijn die mensen die hun AH boodschappen laten bezorgen, terwijl de AH op 200 meter lopen zitquote:Op zaterdag 11 april 2026 11:31 schreef Cruzinats het volgende:
Zodat ze je Telegram op tijd kunnen bezorgenquote:Op zondag 12 april 2026 02:24 schreef spapaars het volgende:
De afdeling post van de PTT had nooit mogen worden geprivatiseerd.
Dat weten ze leuk te vertellen, maar dit is voor bepaalde groepen niet optioneel. Je kan extra betalen omdat die chauffeurs en verwerking de handjes niet thuis kunnen houden. Zonder die "aanvullende opties" ben je niet meer verzekerd ook al verstuur je het pakket verzekerd.quote:Voor extra zekerheid kunnen verzenders nu al kiezen voor aanvullende opties
Sterker, de hele PTT had wat mij betreft gewoon een staatsbedrijf mogen blijven en al die andere bezorgdiensten (meeste in buitenlandse handen trouwens) hadden actief geweerd moeten worden, want het is echt een complete puinhoop geworden sindsdien.quote:Op zondag 12 april 2026 02:24 schreef spapaars het volgende:
Telegram bezorgers zaten al een lange tijd zich te vervelen.quote:Op zondag 12 april 2026 03:46 schreef raptorix het volgende:
[..]
Zodat ze je Telegram op tijd kunnen bezorgen
Geheel mee eens.quote:Op zondag 12 april 2026 05:48 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Sterker, de hele PTT had wat mij betreft gewoon een staatsbedrijf mogen blijven en al die andere bezorgdiensten (meeste in buitenlandse handen trouwens) hadden actief geweerd moeten worden, want het is echt een complete puinhoop geworden sindsdien.
verzenders kunnen dat, doen ze in de praktijk niet want dan zijn ze niet concurrerend genoeg meerquote:Voor extra zekerheid kunnen verzenders nu al kiezen voor aanvullende opties
En het is achterlijk dat je extra moet betalen om ervoor te zorgen dat het personeel de spullen niet steelt.quote:Op zondag 12 april 2026 07:02 schreef mschol het volgende:
[..]
verzenders kunnen dat, doen ze in de praktijk niet want dan zijn ze niet concurrerend genoeg meer
Die nieuwe dienst waar amazon mee werkt is helemaal een ramp.quote:Op zondag 12 april 2026 05:48 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Sterker, de hele PTT had wat mij betreft gewoon een staatsbedrijf mogen blijven en al die andere bezorgdiensten (meeste in buitenlandse handen trouwens) hadden actief geweerd moeten worden, want het is echt een complete puinhoop geworden sindsdien.
Lijkt me een goed plan, vaak zijn de brievenbussen ook al centraal geplaatst.quote:Op zondag 12 april 2026 07:04 schreef mschol het volgende:
bij elke flat zou er gewoon een bezorgkluis geplaatst moetrn worden, dit scheelt heel veel tijd, zeker bij grotere flats, eventueel voor erg zware paketten (10+ kilo) die wel aan huis bezorgen
ja VvE is dan inderdaad de juiste om dit te regelenquote:Op zondag 12 april 2026 08:04 schreef 215 het volgende:
[..]
Lijkt me een goed plan, vaak zijn de brievenbussen ook al centraal geplaatst.
Het lijkt mij dat de VvE dat moet regelen en niet de bezorgdiensten want dan krijg je weer alles anders per bedrijf.
Ik heb zelf wel al jaren een pakjesbus aan de muur hangen. Op mn (vroegere) werk bezorgen ging best vaak mis omdat mijn werk ietwat afgelegen lag en de chauffeurs dan niet de moeite namen te bezorgen. Buren wil ik er ook niet steeds mee belasten en de afhaaladressen zijn vaak kilometers van mijn huis in allerlei richtingen.
`quote:Op zaterdag 11 april 2026 11:31 schreef Cruzinats het volgende:
en die neerflikkerende chauffeurs worden vervolgens beschuldigd van diefstal.. dat is ook een manier om jezelf als postnl omzeep te helpenquote:Op zondag 12 april 2026 14:01 schreef Monolith het volgende:
[..]
`
Dat doen ze natuurlijk zelf ook veel liever vanwege kostenefficiëntie. PostNL en DHL hebben b.v. hier vlakbij in het winkelcentrum pakketkluizen. Bovendien is hier in de appartementencomplexen toch vooral de strategie 'bel overal aan en flikker alles gewoon in de gang op de begane grond als er iemand open doet', ook voor leveringen waarvoor ik weet dat ze gewoon netjes aan de deur horen te komen. De bezorgers die nog braaf aan de deur kwamen zijn er veelal waarschijnlijk uitgeknikkerd, want te duur en niet efficient genoeg.
Pakketjes verzenden voor 25 gulden. Moet je eens opletten hoe snel men uit hun holen komt om toch maar zelf naar de winkel te gaan.quote:Op zondag 12 april 2026 02:24 schreef spapaars het volgende:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |