abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 11 april 2026 @ 11:17:12 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220554136
quote:
PostNL test AI om vermiste pakketten en fraude te verminderen

PostNL is gestart met een proef waarbij kunstmatige intelligentie wordt ingezet om het aantal vermiste pakketten terug te dringen. Het bedrijf werkt hiervoor samen met een start-up. Volgens PostNL is elk zoekgeraakt pakket er één te veel.

Hoewel slechts een klein percentage van de pakketten daadwerkelijk verdwijnt, speelt fraude ook een rol. Zo komt het voor dat mensen ten onrechte melden dat een pakket niet is aangekomen. Dat is nadelig voor zowel verzenders, ontvangers als bezorgdiensten.

Om dit tegen te gaan onderzoekt PostNL of logistieke data, bijvoorbeeld rond de aflevering van pakketten, slimmer ingezet kan worden. De betrokken start-up helpt onder meer bij het herkennen van verdachte patronen in bestellingen en bij het afhandelen van betaalgeschillen.

In Nederland worden jaarlijks honderden miljoenen pakketten bezorgd. PostNL neemt daarvan een groot deel voor zijn rekening. Het bedrijf geeft aan dat ongeveer 97 procent van de pakketten op tijd wordt geleverd, en een deel van de rest volgt later alsnog.

Voor extra zekerheid kunnen verzenders nu al kiezen voor aanvullende opties, zoals een ontvangstcode bij aflevering of verzekerde verzending. Daarbij benadrukt PostNL dat het meestal niet weet wat er precies in een pakket zit.

De proef met AI bevindt zich nog in een vroege fase. Er wordt onder meer gekeken of de technologie daadwerkelijk helpt en wat de gevolgen zijn voor privacy.

Volgens brancheorganisatie Thuiswinkel.org blijft het percentage vermiste pakketten relatief stabiel, maar stijgt het totale aantal gevallen doordat online bestellingen blijven groeien. Vooral bij duurdere producten kan de impact voor webshops aanzienlijk zijn, doordat bestellingen vaak opnieuw moeten worden verzonden en extra kosten ontstaan.
------------------

Haha of juist meer vermissingen dankzij AI :T
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  zaterdag 11 april 2026 @ 11:31:49 #2
402274 Cruzinats
we were kings, and such
pi_220554253
De meerwaarde van het aan huis bezorgen in de zeer sterk verstedelijke gebieden ontgaat mij ook een beetje. Zorg gewoon voor centrale punten waar mensen hun pakketje kunnen ophalen, dat zou de verzendkosten al enorm drukken. Voor het platteland kan je dan nog een uitzondering maken.

Voor de dichtstbevolkte postcodes is een bezorger uren bezig, terwijl hij ook alles in een halfuurtje op een centrale plek zou kunnen dumpen. Het lijkt mij ook makkelijk frauderen als je met duizenden op een vierkante kilometer woont. Amper sociale cohesie, mensen kennen elkaar niet en het is veel aannemelijker dat de postbezorger een foutje heeft gemaakt als hij met twintig pakketjes in de lift moet.
  zaterdag 11 april 2026 @ 11:34:26 #3
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_220554271
quote:
4s.gif Op zaterdag 11 april 2026 11:31 schreef Cruzinats het volgende:
De meerwaarde van het aan huis bezorgen in de zeer sterk verstedelijke gebieden ontgaat mij ook een beetje. Zorg gewoon voor centrale punten waar mensen hun pakketje kunnen ophalen, dat zou de verzendkosten al enorm drukken. Voor het platteland kan je dan nog een uitzondering maken.

Voor de dichtstbevolkte postcodes is een bezorger uren bezig, terwijl hij ook alles in een halfuurtje op een centrale plek zou kunnen dumpen. Het lijkt mij ook makkelijk frauderen als je met duizenden op een vierkante kilometer woont. Amper sociale cohesie, mensen kennen elkaar niet en het is veel aannemelijker dat de postbezorger een foutje heeft gemaakt als hij met twintig pakketjes in de lift moet.
Moeten alle zolderkamerrukkers zelf met de pakken kattengrit gaan zeulen zeker, echt niet.
pi_220554404
Ik denk dat ze hun centen beter kunnen steken in het aannemen van mensen van minder bedenkelijk allooi. Wat voor gare mensen hier bij tijd en wijlen aan de deur staan. Man man man.

En die moet je dan maar vertrouwen dat die je nieuwe telefoon netjes bezorgen ipv achterover drukken. Of gewoon zonder aan te bellen voor je deur in de regen flikkeren.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220554424
quote:

Gezien het grote aantal bezorgende partijen is het op dit moment zeer onwenselijk om af te halen. Ik woon in een dorp van ruim 7000 inwoners maar als ik een keer een pakje moet afhalen is dat soms binnen een kilometer maar ook regelmatig alsnog vijf tot tien km van huis.

Als het gecentraliseerd kan worden tot een enkel afhaaladres voor alle bedrijven op loopafstand (250 meter max) en dan ook nog alleen voor pakketten van onder de vijf kilo dan ben ik het met je eens. Maar die eisen zijn een utopie natuurlijk. Ik bestel niet iets online om vervolgens nog tot twintig km te moeten rijden of met een zwaar of groot pakket te moeten zeulen.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
  zondag 12 april 2026 @ 02:24:16 #6
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_220559986
De afdeling post van de PTT had nooit mogen worden geprivatiseerd.
pi_220560021
quote:

Ik snap dit ook niet, ik woon in de drukste postcode van Nederland, en het is hier allemaal vrij smal qua straten, staat er weer een bezorgbus in de straat, en niemand kan erlangs, gevolg van die mongolen die gaan toeteren, erg leuk als je thuis aan het werken ben. Wat ik helemaal debiel vind zijn die mensen die hun AH boodschappen laten bezorgen, terwijl de AH op 200 meter lopen zit :') :') :') :') :')
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220560022
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 02:24 schreef spapaars het volgende:
Zodat ze je Telegram op tijd kunnen bezorgen :')
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220560092
Hoop niet dat ze die AI ontslagbrieven laten sturen omdat het op basis van patroonherkenning de meest efficiënte keuzes gaat maken om dit probleem te tackelen. Heb meerdere keren PostNL bezorgers uit afvalcontainers moeten wegsturen en de spullen die ze apart hebben gelegd terug laten gooien en melding gedaan van diefstal, en het patroon is vrij duidelijk.
pi_220560094
quote:
Voor extra zekerheid kunnen verzenders nu al kiezen voor aanvullende opties
Dat weten ze leuk te vertellen, maar dit is voor bepaalde groepen niet optioneel. Je kan extra betalen omdat die chauffeurs en verwerking de handjes niet thuis kunnen houden. Zonder die "aanvullende opties" ben je niet meer verzekerd ook al verstuur je het pakket verzekerd.
  zondag 12 april 2026 @ 05:48:29 #11
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_220560100
quote:
Sterker, de hele PTT had wat mij betreft gewoon een staatsbedrijf mogen blijven en al die andere bezorgdiensten (meeste in buitenlandse handen trouwens) hadden actief geweerd moeten worden, want het is echt een complete puinhoop geworden sindsdien.
  zondag 12 april 2026 @ 06:27:55 #12
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_220560155
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 03:46 schreef raptorix het volgende:

[..]
Zodat ze je Telegram op tijd kunnen bezorgen :')
Telegram bezorgers zaten al een lange tijd zich te vervelen.
  zondag 12 april 2026 @ 06:32:01 #13
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_220560159
quote:
6s.gif Op zondag 12 april 2026 05:48 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Sterker, de hele PTT had wat mij betreft gewoon een staatsbedrijf mogen blijven en al die andere bezorgdiensten (meeste in buitenlandse handen trouwens) hadden actief geweerd moeten worden, want het is echt een complete puinhoop geworden sindsdien.
Geheel mee eens.
pi_220560169
AI zal ongetwijfeld kunnen helpen, soms sneller en beter dan de mens. Dus doen! (y)

Dat gezegd mogen ze van mij voor de bezorgen wel meer van die kasten plaatsen, dat werkt als een malle.
Aan huis hoeft niet, en uit ergernis laat ik nu het meeste spul gewoon op mijn werk bezorgen wat stiekem nog veel handiger is!
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_220560192
quote:
Voor extra zekerheid kunnen verzenders nu al kiezen voor aanvullende opties
verzenders kunnen dat, doen ze in de praktijk niet want dan zijn ze niet concurrerend genoeg meer
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
pi_220560200
bij elke flat zou er gewoon een bezorgkluis geplaatst moetrn worden, dit scheelt heel veel tijd, zeker bij grotere flats, eventueel voor erg zware paketten (10+ kilo) die wel aan huis bezorgen
pi_220560238
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2026 07:02 schreef mschol het volgende:

[..]
verzenders kunnen dat, doen ze in de praktijk niet want dan zijn ze niet concurrerend genoeg meer
En het is achterlijk dat je extra moet betalen om ervoor te zorgen dat het personeel de spullen niet steelt.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_220560242
quote:
6s.gif Op zondag 12 april 2026 05:48 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Die nieuwe dienst waar amazon mee werkt is helemaal een ramp.
vosss is de naam,
pi_220560243
Ik bestel niet meer bij Amazon tenzij nergens anders leverbaar.
vosss is de naam,
pi_220560353
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2026 07:04 schreef mschol het volgende:
bij elke flat zou er gewoon een bezorgkluis geplaatst moetrn worden, dit scheelt heel veel tijd, zeker bij grotere flats, eventueel voor erg zware paketten (10+ kilo) die wel aan huis bezorgen
Lijkt me een goed plan, vaak zijn de brievenbussen ook al centraal geplaatst.

Het lijkt mij dat de VvE dat moet regelen en niet de bezorgdiensten want dan krijg je weer alles anders per bedrijf.

Ik heb zelf wel al jaren een pakjesbus aan de muur hangen. Op mn (vroegere) werk bezorgen ging best vaak mis omdat mijn werk ietwat afgelegen lag en de chauffeurs dan niet de moeite namen te bezorgen. Buren wil ik er ook niet steeds mee belasten en de afhaaladressen zijn vaak kilometers van mijn huis in allerlei richtingen.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_220560357
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 08:04 schreef 215 het volgende:

[..]
Lijkt me een goed plan, vaak zijn de brievenbussen ook al centraal geplaatst.

Het lijkt mij dat de VvE dat moet regelen en niet de bezorgdiensten want dan krijg je weer alles anders per bedrijf.

Ik heb zelf wel al jaren een pakjesbus aan de muur hangen. Op mn (vroegere) werk bezorgen ging best vaak mis omdat mijn werk ietwat afgelegen lag en de chauffeurs dan niet de moeite namen te bezorgen. Buren wil ik er ook niet steeds mee belasten en de afhaaladressen zijn vaak kilometers van mijn huis in allerlei richtingen.
ja VvE is dan inderdaad de juiste om dit te regelen

zelf kan ik in princiepe alles wel bij werk laten bezorgen,er zijn wat kleine uitzonderingen die beter niet langs werk kunnen maar dat komt zo weinig voor dat het niet echt uitmaakt hier
  zondag 12 april 2026 @ 12:49:01 #22
3542 Gia
User under construction
pi_220562524
Pff, hier bellen ze aan, wachten niet eens of er iemand open doet, maar leggen het pakket voor de deur neer. En het dan gek vinden als er pakketten verdwijnen.
pi_220563416
quote:

`
Dat doen ze natuurlijk zelf ook veel liever vanwege kostenefficiëntie. PostNL en DHL hebben b.v. hier vlakbij in het winkelcentrum pakketkluizen. Bovendien is hier in de appartementencomplexen toch vooral de strategie 'bel overal aan en flikker alles gewoon in de gang op de begane grond als er iemand open doet', ook voor leveringen waarvoor ik weet dat ze gewoon netjes aan de deur horen te komen. De bezorgers die nog braaf aan de deur kwamen zijn er veelal waarschijnlijk uitgeknikkerd, want te duur en niet efficient genoeg.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_220563866
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 14:01 schreef Monolith het volgende:

[..]
`
Dat doen ze natuurlijk zelf ook veel liever vanwege kostenefficiëntie. PostNL en DHL hebben b.v. hier vlakbij in het winkelcentrum pakketkluizen. Bovendien is hier in de appartementencomplexen toch vooral de strategie 'bel overal aan en flikker alles gewoon in de gang op de begane grond als er iemand open doet', ook voor leveringen waarvoor ik weet dat ze gewoon netjes aan de deur horen te komen. De bezorgers die nog braaf aan de deur kwamen zijn er veelal waarschijnlijk uitgeknikkerd, want te duur en niet efficient genoeg.
en die neerflikkerende chauffeurs worden vervolgens beschuldigd van diefstal.. dat is ook een manier om jezelf als postnl omzeep te helpen :)
  zondag 12 april 2026 @ 20:03:28 #25
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220568039
quote:
Pakketjes verzenden voor 25 gulden. Moet je eens opletten hoe snel men uit hun holen komt om toch maar zelf naar de winkel te gaan.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')