Typisch niet, want het is een mechanisch/bouwkundig probleem, het elektrisch heb ik al uitgedokterd.quote:Op vrijdag 10 april 2026 15:04 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:
Typisch vraagje voor @:Vonkenboer
En nu verwacht je een sticker of wat?quote:Op vrijdag 10 april 2026 15:09 schreef blomke het volgende:
[..]
Typisch niet, want het is een mechanisch/bouwkundig probleem, het elektrisch heb ik al uitgedokterd.
Gehele groepenkast er uit en een nieuwe er in over de volle breedtequote:Op vrijdag 10 april 2026 14:52 schreef blomke het volgende:
[ afbeelding ]
• Andere ideeën??
Wie heeft de gouden tip?
Als rasechte autist vind ik het tenenkrommend dat die labels niet netjes recht geplakt zijnquote:Op vrijdag 10 april 2026 14:52 schreef blomke het volgende:
[ afbeelding ]
Bovenstaand de bestaande groepenkast, propvol ..... wil ik drie aardlekautomaten erbij: voor EV, WP en Inductief Koken; enige optie is tweede groepenkast (standaard breedte 220 mm) rechts ernaast plaatsen. Je raadt het al: 200 mm en dan past de nieuwe kast net niet.
Paar opties:
• Bestaande kast losschroeven en idem de flex PVC invoeren boven, kast 20 mm naar links forceren zodat de tweede rechts krap past, alles weer vastschroeven,
• Stucwerk rechts uithakken en hopen dat ik er 20 mm winst in de breedte uithaal, kan bestaande kast op z'n plek blijven en twee de kast er strak tegenaan,
• Andere ideeën??
Wie heeft de gouden tip?
Nou, zonder gehinderd te worden door enig kennis zou ik zeggen zo veel mogelijk optie één doen en dan optie twee zoveel als nog nodig is. Maar het idee van een grotere nieuwe kast klinkt eigenlijk veel beter en minder stressvol voor je zelf en de draadjes in en om de kast.quote:Op vrijdag 10 april 2026 14:52 schreef blomke het volgende:
[ afbeelding ]
Bovenstaand de bestaande groepenkast, propvol ..... wil ik drie aardlekautomaten erbij: voor EV, WP en Inductief Koken; enige optie is tweede groepenkast (standaard breedte 220 mm) rechts ernaast plaatsen. Je raadt het al: 200 mm en dan past de nieuwe kast net niet.
Paar opties:
• Bestaande kast losschroeven en idem de flex PVC invoeren boven, kast 20 mm naar links forceren zodat de tweede rechts krap past, alles weer vastschroeven,
• Stucwerk rechts uithakken en hopen dat ik er 20 mm winst in de breedte uithaal, kan bestaande kast op z'n plek blijven en twee de kast er strak tegenaan,
• Andere ideeën??
Wie heeft de gouden tip?
Ja boven de 3 fasenmeterquote:Op vrijdag 10 april 2026 17:21 schreef Vonkenboer het volgende:
Zit de kast nu recht boven het meterbord van het energiebedrijf?
Die heb ik eerder gevonden en geprobeerd via die automatsiche invulprogramma's te vullen. Past maar 1x 'n 3 fasen automaat in.quote:Op vrijdag 10 april 2026 17:32 schreef Vonkenboer het volgende:
Of je moet de hoogte in kunnen met een 3-din rail hoge kas, of je moet voldoende ruimte crëeren door er twee van deze https://www.elektramat.nl(...)-modules-110x220-mm/ bij naast te zetten.
Maar ik denk dat je meer ruimte nodig hebt dan 6 modules.
Terecht, ga ik als niet-autist maar wel perfectionist, wat aan doen.quote:Op vrijdag 10 april 2026 18:45 schreef halfway het volgende:
[..]
Als rasechte autist vind ik het tenenkrommend dat die labels niet netjes recht geplakt zijn
Punt is, dat dan de bestaande kast eraf/eruit moet en ik kan niet de spanning voor de HS afschakelen. En ik kan/wil niet onder spanning werken. In de door mij gewenste oplossing, kan ik vanaf de verzamelblokjes, spanningsvrij werken.quote:Op vrijdag 10 april 2026 19:20 schreef 215 het volgende:
[..]
Nou, zonder gehinderd te worden door enig kennis zou ik zeggen zo veel mogelijk optie één doen en dan optie twee zoveel als nog nodig is. Maar het idee van een grotere nieuwe kast klinkt eigenlijk veel beter en minder stressvol voor je zelf en de draadjes in en om de kast.
Dan klik je de hoofdschakelaar toch los, met de bedrading er nog aan. En zet je de draden één voor één over naar de nieuwe kast. Toegegeven, het blijft werken onder spanning..quote:Op vrijdag 10 april 2026 19:59 schreef blomke het volgende:
[..]
Punt is, dat dan de bestaande kast eraf/eruit moet en ik kan niet de spanning voor de HS afschakelen. En ik kan/wil niet onder spanning werken. In de door mij gewenste oplossing, kan ik vanaf de verzamelblokjes, spanningsvrij werken.
Ader voor ader los maken van de hoofdschakelaar en afdoppen of een kroonsteen op plaatsen. Dat is inderdaad onder spanning maar vanaf dat moment ben je wel 'ontspannen'.quote:Op vrijdag 10 april 2026 19:59 schreef blomke het volgende:
[..]
Punt is, dat dan de bestaande kast eraf/eruit moet en ik kan niet de spanning voor de HS afschakelen. En ik kan/wil niet onder spanning werken. In de door mij gewenste oplossing, kan ik vanaf de verzamelblokjes, spanningsvrij werken.
En dat plaatje hout ook vervangen door fermacell ofzo, wat meer brandvetragend.quote:Op vrijdag 10 april 2026 22:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Heel eerlijk ik zou de hele handel vervangen.
Of asbestquote:Op vrijdag 10 april 2026 23:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
En dat plaatje hout ook vervangen door fermacell ofzo, wat meer brandvetragend.
"Alles" brandt uiteindelijk. Maar dat soort maatregelen zijn brandvertragend, geeft meer tijd om uit je huis te ontsnappen (als je een rookmelder hebt) of de brandweer te laten komen.quote:Op zaterdag 11 april 2026 06:17 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Of asbest![]()
Daar zat mijn vorige stoppenkast op gemonteerd, maar die was open aan de achterkant (waar die dus anders op hout zou zitten).
Volgens mij zitten alle kasten standaard op hout als het fikt dan brandt pvc zeker zo makkelijk als hout denk ik.
Hout is verplicht in Nederland.quote:Op vrijdag 10 april 2026 23:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
En dat plaatje hout ook vervangen door fermacell ofzo, wat meer brandvetragend.
Mijn bijgebouw uit 2019 heeft een meterkast die van binnen helemaal van fermacell is opgetrokken.quote:Op zaterdag 11 april 2026 07:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Hout is verplicht in Nederland.
Mijn nieuwbouw heeft het ook en alle projecten die ik draai is de hele technische ruimte van steen behalve een plankje bij de meterkast.
https://www.enexis.nl/-/m(...)177A450E1BE492A534E8quote:Op zaterdag 11 april 2026 07:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Mijn bijgebouw uit 2019 heeft een meterkast die van binnen helemaal van fermacell is opgetrokken.
Daarachter zit misschien wel een plaat hout voor de grip.
Waarschijnlijk mocht het daar wel omdat de hoofdaansluiting er niet zit en de netbeheerder er dus niets over te zeggen heeft?quote:Op zaterdag 11 april 2026 07:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
https://www.enexis.nl/-/m(...)177A450E1BE492A534E8
Dat mag niet en voor grip ook niet nodig aan fermecell kun je makkelijk 40kg per schroef hangen.
Dat zou kunnen. Achter omvormers zie ik het tegenwoordig wel vaak geplaatst worden .quote:Op zaterdag 11 april 2026 07:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Waarschijnlijk mocht het daar wel omdat de hoofdaansluiting er niet zit en de netbeheerder er dus niets over te zeggen heeft?
Achter de thuisbatterij (en omvormer) heeft m'n installateur het hier ook geplaatst.quote:Op zaterdag 11 april 2026 07:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat zou kunnen. Achter omvormers zie ik het tegenwoordig wel vaak geplaatst worden .
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Varieert: zoals @Vonkenboer al terecht opmerkt: een rommeltje. In eerste instantie in 2002 de nieuwe groepenkast met op 1 fase met 3f 2x ALS-en en 8 eindgroepen (1-f). In 2024 naar 3 fasen overgegaan, HS en PV-automaat erbij.quote:
Dan zou ik gewoon nieuwe kopen. Voorbedraad is dat bij bv sandervunderink ook helemaal zo duur niet meer.quote:Op zaterdag 11 april 2026 08:21 schreef blomke het volgende:
[..]
Varieert: zoals @:Vonkenboer al terecht opmerkt: een rommeltje. In eerste instantie in 2002 de nieuwe groepenkast met op 1 fase met 3f 2x ALS-en en 8 eindgroepen (1-f). In 2024 naar 3 fasen overgegaan, HS en PV-automaat erbij.
Dat lijkt me ook de beste maar niet de makkelijkste oplossing:quote:Op zaterdag 11 april 2026 08:23 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dan zou ik gewoon nieuwe kopen. Voorbedraad is dat bij bv sandervunderink ook helemaal zo duur niet meer.
En die emat meuk achterwege laten.
Oorspronkelijk HOLEC daarna heeft die installateur er die Emat automaat bijgezet en .... Chint voor de PV en de HS.quote:Op zaterdag 11 april 2026 08:23 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
En die emat meuk achterwege laten.
Chint is idd het merk voor pv cowboys.quote:Op zaterdag 11 april 2026 08:49 schreef blomke het volgende:
[..]
Oorspronkelijk HOLEC daarna heeft die installateur er die Emat automaat bijgezet en .... chint voor de PV en de HS.
△In 300mA, "wel zo makkelijk", zeiden ze.quote:Op zaterdag 11 april 2026 09:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Chint is idd het merk voor pv cowboys.
Pak dan direct een halve ampère. Heb nog wel een mooi stukje Duitse degelijkheidquote:Op zaterdag 11 april 2026 12:33 schreef blomke het volgende:
[..]
△In 300mA, "wel zo makkelijk", zeiden ze.
Ja zoiets zat hier voor 2002. In die tijd had ik er niet zoveel verstand van, behalve dat ik wist dat 0,5A door je lijf, dodelijk is. Dus snapte ik heul die ALS niet.quote:Op zaterdag 11 april 2026 12:54 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Pak dan direct een halve ampère. Heb nog wel een mooi stukje Duitse degelijkheid [ afbeelding ]
Als je 1 niet wil doen maar de rest wel, laat een pro een hoofdschakelaar plaatsen en daarna kun je het zelf afronden en de gehele kast vervangen. Al het andere blijven lapmiddelenquote:Op zaterdag 11 april 2026 08:38 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat lijkt me ook de beste maar niet de makkelijkste oplossing:
1) Onder spanning moeten werken,
2) Alle bedrading overzetten: 8 groepen, PV-groep en nog de Alamat....
Nee, dat mag niet een meterkast is namelijk geen opbergkast!quote:Op zaterdag 11 april 2026 07:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
Je kan ook 3 jerrycans benzine in je meterkast zetten, dat is dan weer niet brandvertragend.
of alles nieuw en evt een deel van het werk dus uitbesteden aan een installateur (of iemand via via en een biertje drinken natijd, als vriendendienstquote:Op vrijdag 10 april 2026 14:52 schreef blomke het volgende:
[ afbeelding ]
Paar opties:
• Stucwerk rechts uithakken en hopen dat ik er 20 mm winst in de breedte uithaal, kan bestaande kast op z'n plek blijven en tweede kast er strak tegenaan,
• Andere ideeën??
Wie heeft de gouden tip?
Uitbreiding is 3 fasen: EV, Inductie Koken en WarmtePomp.quote:Op donderdag 16 april 2026 20:54 schreef gateway het volgende:
er zijn ook aardlekautomaten die maar 1 module breed zijn voor 1 fase. dan zou je evt met een kleiner kast kunnen werken
Twee dingen waar ik voor jou op hoop.quote:Op donderdag 23 april 2026 14:01 schreef blomke het volgende:
Even het resultaat (levering volgens site: "vandaag besteld, morgen in huis", is dus 6 dagen geworden):
[ afbeelding ]
Maak je om mij maar geen zorgen hoor!quote:Op donderdag 23 april 2026 17:18 schreef 215 het volgende:
[..]
Twee dingen waar ik voor jou op hoop.
1) Dat je geen OCD hebt.
2) Dat je er zelf wijs uit kunt worden.
Zo ja, dan is het prima opgelost. :-)
Ik had wel ff een dubbele nieuwe kast besteld en gehangen en de eindgroepen ook als aardlekautomaat uitgevoerd.quote:Op donderdag 23 april 2026 14:01 schreef blomke het volgende:
Even het resultaat (levering volgens site: "vandaag besteld, morgen in huis", is dus 6 dagen geworden):
[ afbeelding ]
quote:Op donderdag 23 april 2026 14:01 schreef blomke het volgende:
[ afbeelding ]
Ja??quote:
Laat ik zeggen dat er een bijzondere combinatie van merken door elkaar is gebruikt; zal ongetwijfeld een kwestie zijn van dat er is uitgebreid. aangepast met wat op dat moment goedkoop of beschikbaar was bij een bedrijf.quote:
Is inderdaad, keuze van de installateur. Maar het merk - HOLEC - bestaat dat nog?quote:Op vrijdag 24 april 2026 21:42 schreef Vonkenboer het volgende:
Laat ik zeggen dat er een bijzondere combinatie van merken door elkaar is gebruikt; zal ongetwijfeld een kwestie zijn van dat er is uitgebreid. aangepast met wat op dat moment goedkoop of beschikbaar was bij een bedrijf.
Ik zie al Chint en Sep zitten, naja dat zijn nou niet A-merken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |