abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator donderdag 9 april 2026 @ 18:58:57 #1
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220542517
In navolging van het topic "meest teleurstellende bestemming" wou ik dit omdraaien in iets positiefs.
TRV / Meest teleurstellende Europese bestemming

Daarom dit topic om leuke, verassende en minder voor de hand liggende bestemmingen te delen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator donderdag 9 april 2026 @ 18:59:07 #2
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220542518
Volgens een goed gebruik begint TS.
Heidelberg is een leuke kleine stad, kasteel, kabeltreintje, leuk centrum maar klein centrum. Wat het noemen waard is, ik heb er tijdens m'n verblijf geen enkele zwerver/dakloze gezien. Normaal kom je er vele tegen in Duitse stadscentra.

De tweede bestemming is wat dichter bij huis en ook niet overal even mooi. Als je Essen uit de trein stapt ziet het er uit als meerdere steden uit het Ruhrgebiet. Toch zijn er best leuke buurten en dingen te zien. Zoals bijvoorbeeld Zeche Zollverein. Een oude voormalige steenkoolmijn die echt prachtig is qua architectuur (dubbele symmetrie assen, wat lelijk is aan het zicht onttrokken. Destijds hadden industriëlen nog strijd onderling wie het mooiste complex had) en tegenwoordig een gratis toegankelijk terrein is. Verder heb je de buurt "Margarethenhöhe" - een fraaie arbeidersbuurt met veel groen, mooie architectuur. Opgericht door weduwe Krupp, allemaal sociale huurwoningen en dat zijn het tegenwoordig nog steeds.
Verderop in de stad heb je Villa Hügel, waar de familie Krupp zelf woonde. Ook een bezoek waard.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_220542955
Ja, Heidelberg O+
  donderdag 9 april 2026 @ 19:51:24 #4
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_220543152
Ik vond Tbilisi echt een waanzinnige stad. Eindeloos verdwalen, ontzettend leuke mensen, goedkoop en het weer en de geen verwachtingen hielpen toen ook wel mee, al heb ik wel een voorliefde voor allerhande sovjetmeuk. Je kon redelijk alle kanten op qua bezienswaardigheden en richting de bergen voor het uitzicht
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_220543302
Klagenfurt, Oostenrijk, de reis er na toe is ook mooi. Vliegen op Triest, Italie en dan met de trein naar Klagenfurt.
  donderdag 9 april 2026 @ 20:08:10 #6
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_220543338
In de tijd dat ik nog wekelijks ging stappen kon je nog voor 3-4 tientjes retour naar Lviv vliegen in het weekend, een ruime airbnb voor het hele weekend was ongeveer hetzelfde. Dus was het ‘goedkoper’ om daar een keer of 3-4 per jaar heen te gaan.

Geen extreem bijzondere stad maar wel een hele leuke relatief jonge vibe, voor Oekraïne ook best open volk, halve liters voor een euro. Zal nu minder gezellig zijn maar zou daar graag nog eens naar terug gaan
VBL SC influencer
Left, right, behind
  donderdag 9 april 2026 @ 20:17:44 #7
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_220543430
quote:
1s.gif Op donderdag 9 april 2026 20:08 schreef Caland het volgende:
In de tijd dat ik nog wekelijks ging stappen kon je nog voor 3-4 tientjes retour naar Lviv vliegen in het weekend, een ruime airbnb voor het hele weekend was ongeveer hetzelfde. Dus was het ‘goedkoper’ om daar een keer of 3-4 per jaar heen te gaan.

Geen extreem bijzondere stad maar wel een hele leuke relatief jonge vibe, voor Oekraïne ook best open volk, halve liters voor een euro. Zal nu minder gezellig zijn maar zou daar graag nog eens naar terug gaan
Zal nu minder gezellig zijn is wel een understatement ja :!
"Hoka Hey!"
  Moderator donderdag 9 april 2026 @ 20:47:12 #8
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220543676
quote:
1s.gif Op donderdag 9 april 2026 19:51 schreef Caland het volgende:
Ik vond Tbilisi echt een waanzinnige stad. Eindeloos verdwalen, ontzettend leuke mensen, goedkoop en het weer en de geen verwachtingen hielpen toen ook wel mee, al heb ik wel een voorliefde voor allerhande sovjetmeuk. Je kon redelijk alle kanten op qua bezienswaardigheden en richting de bergen voor het uitzicht
Die kant zou ik ook nog wel eens op willen :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_220543761
Ik vond Wenen verbazingwekkend gezellig en mooi. Verwachte er helemaal niets van, dus dat hielp ook mee. Maar het eten was goed, mooie gebouwen. Leuke club bezocht en niet te druk. En een hele gemoedelijke sfeer.
  donderdag 9 april 2026 @ 21:49:22 #10
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_220544137
The Little Chapel Guernsey. Een hidden gem op een kanaaleiland.



Bijzonder verhaal ook.
https://thelittlechapel.gg/
reset
pi_220544489
Vigo.

Ik heb eigenlijk niets met dat hele Spanje, maar deze rauwe havenstad beviel me wel. Zeker met de zon op m'n plaat en het mooie zicht over de haven, de baai en de zee bovenop bergpark O Castro. Niet geschikt voor hartpatiënten of mensen met COPD trouwens, want in het stadscentrum is het overal op en af, klimmen geblazen.
En een prettige scheut door de pielemuis.
pi_220545102
Colmar, dan wel in de herfst/winter, want de plaatselijke keuken is beter in winterkost .... Kerstmarkt is ook aardig.

Koblenz, gewoon een heel mooi stuk Duitsland, en Duitsland is stiekem een prima land om te bezoeken/vakantie te vieren.

Ook nog vermeldenswaardig, Metz.

[ Bericht 84% gewijzigd door LangeTabbetje op 10-04-2026 08:12:46 ]
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_220545304
quote:
1s.gif Op donderdag 9 april 2026 18:59 schreef derLudolf het volgende:
Volgens een goed gebruik begint TS.
Heidelberg is een leuke kleine stad, kasteel, kabeltreintje, leuk centrum maar klein centrum. Wat het noemen waard is, ik heb er tijdens m'n verblijf geen enkele zwerver/dakloze gezien. Normaal kom je er vele tegen in Duitse stadscentra.

De tweede bestemming is wat dichter bij huis en ook niet overal even mooi. Als je Essen uit de trein stapt ziet het er uit als meerdere steden uit het Ruhrgebiet. Toch zijn er best leuke buurten en dingen te zien. Zoals bijvoorbeeld Zeche Zollverein. Een oude voormalige steenkoolmijn die echt prachtig is qua architectuur (dubbele symmetrie assen, wat lelijk is aan het zicht onttrokken. Destijds hadden industriëlen nog strijd onderling wie het mooiste complex had) en tegenwoordig een gratis toegankelijk terrein is. Verder heb je de buurt "Margarethenhöhe" - een fraaie arbeidersbuurt met veel groen, mooie architectuur. Opgericht door weduwe Krupp, allemaal sociale huurwoningen en dat zijn het tegenwoordig nog steeds.
Verderop in de stad heb je Villa Hügel, waar de familie Krupp zelf woonde. Ook een bezoek waard.
Essen is leuk inderdaad.
pi_220545995
Heidelberg idd, verder in DE nog Ulm, Bamberg, Würzburg, Dresden :)
Gdansk icm Sopot
Tirana, lekker eten (Grieks/Italiaans/vis), vriendelijke mensen, terrasjes, cheap, bijzondere vibe met nog veel commie bouwwerken.

Niet echt een geheimtip, maar Bergen was erg mooi (kabelbaantje, fjordentour, mount floyen), wel vrij toeristisch.
  Moderator vrijdag 10 april 2026 @ 12:15:20 #15
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220547248
Würzburg leek vanuit de trein ook wel een bezoekje waard en Ulm wil ik ook nog es naartoe. Leuk dat dat hier bevestigd wordt
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_220547465
De 1 keer naar Tallin, maar ook Tartu (beide Estland) waren veel mooier dan ik had verwacht.
Had in het begin nooit veel beeld van Estland, dus dan kan iets al snel verrassend zijn natuurlijk.

Overigens wel lastig!
Want de bekende steden kent iedereen wel, daar heb je wel een goed beeld van.
Een klein dorpje/stadje of onbekende landen vallen al wel weer heel snel op dan.
Puur omdat je er zonder beeld vooraf naar toe gaat.
  vrijdag 10 april 2026 @ 12:33:03 #17
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_220547508


Ronda *;
  vrijdag 10 april 2026 @ 12:42:34 #18
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_220547686
quote:
1s.gif Op donderdag 9 april 2026 18:59 schreef derLudolf het volgende:
De tweede bestemming is wat dichter bij huis en ook niet overal even mooi. Als je Essen uit de trein stapt ziet het er uit als meerdere steden uit het Ruhrgebiet. Toch zijn er best leuke buurten en dingen te zien. Zoals bijvoorbeeld Zeche Zollverein. Een oude voormalige steenkoolmijn die echt prachtig is qua architectuur (dubbele symmetrie assen, wat lelijk is aan het zicht onttrokken. Destijds hadden industriëlen nog strijd onderling wie het mooiste complex had) en tegenwoordig een gratis toegankelijk terrein is. Verder heb je de buurt "Margarethenhöhe" - een fraaie arbeidersbuurt met veel groen, mooie architectuur. Opgericht door weduwe Krupp, allemaal sociale huurwoningen en dat zijn het tegenwoordig nog steeds.
Verderop in de stad heb je Villa Hügel, waar de familie Krupp zelf woonde. Ook een bezoek waard.
Rond de Baldeneysee is het heerlijk vertoeven. Ook Kettwig, officieel ook Essen, vooral niet overslaan.
pi_220547858
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 12:33 schreef Zelva het volgende:
[ afbeelding ]

Ronda *;
Trivia: Welke wereldberoemde Belgische band nam in Ronda zijn magnum opus op?
En een prettige scheut door de pielemuis.
pi_220548625
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 12:33 schreef Zelva het volgende:
[ afbeelding ]

Ronda *;
Is ook mooi te combineren met Sevilla en Granada
pi_220551401
In Noord-Italië: het Passeiertal. Een stuk minder toeristisch dan de Dolomieten, maar wel heel erg mooi voor wandelingen in de bergen, maar ook voor mooie makkelijke wandelingen langs waalwegen en door een schlucht. Merano is een sfeervol stadje met leuke promenades langs de rivier. Bolzano is vanaf hier ook nog goed bereikbaar er vonden we ook verrassend leuk, veel mooier dan het vanaf de snelweg lijkt. Het Ötzi-museum daar was ook geinig om te bezoeken :D

Op doorreis naar Zuid-Frankrijk hebben we overnacht in Dijon en dat was ook een aanrader voor een tussenstop, met een heel gezellig centrum.
pi_220553284
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 april 2026 12:15 schreef derLudolf het volgende:
Würzburg leek vanuit de trein ook wel een bezoekje waard
Dat idee heb ik ook altijd als ik langs Erfurt kom, ook goede verhalen over gehoord, maar ben er nog steeds niet geweest…

Bristol en Brighton hebben mij ook nog positief verrast, goed nachtleven, mooie natuur :)
pi_220553485
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 13:11 schreef BennieButtfuck het volgende:

[..]
Trivia: Welke wereldberoemde Belgische band nam in Ronda zijn magnum opus op?
Nou?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_220554217
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 13:11 schreef BennieButtfuck het volgende:

[..]
Trivia: Welke wereldberoemde Belgische band nam in Ronda zijn magnum opus op?
dEus ?
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_220555157
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 12:33 schreef Zelva het volgende:
[ afbeelding ]

Ronda *;
Wat is het verrassende dan van Ronda?
pi_220555173
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 11:28 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]
dEus ?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En een prettige scheut door de pielemuis.
pi_220624312
Ik vond Edinburgh verrassend leuk voor een weekend. Wellicht kwam dat omdat wij twee dagen zon en bijna 20 graden hadden wat vrij bijzonder is daar.

Mooie stad met om de stad een mooi landschap.
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
  dinsdag 21 april 2026 @ 09:47:09 #28
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_220624851
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 april 2026 07:53 schreef JopieKlaassen het volgende:
Ik vond Edinburgh verrassend leuk voor een weekend. Wellicht kwam dat omdat wij twee dagen zon en bijna 20 graden hadden wat vrij bijzonder is daar.

Mooie stad met om de stad een mooi landschap.
Het is een van de weinige steden die er in grauw weer ook goed uitsteekt misschien wel.
The more debt, the better
pi_220636379
Ljubljana - of hoe de neuk je het ook spelt. Wenen in het klein _O_. Totaal onverwachts ook - omdat we eigenlijk een vakantie in Italië aan het spenderen waren en zin hadden om 'ff tussendoor naar Slovenië' te rijden. Uiteindelijk een dag langer gebleven.
pi_220637108
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 22:31 schreef DjVero het volgende:
Ljubljana - of hoe de neuk je het ook spelt. Wenen in het klein _O_. Totaal onverwachts ook - omdat we eigenlijk een vakantie in Italië aan het spenderen waren en zin hadden om 'ff tussendoor naar Slovenië' te rijden. Uiteindelijk een dag langer gebleven.
Lijkt mij ook super leuk om eens te bezoeken.

Hoor er wel altijd tegenstrijdige berichten over. En vooral dat het echt wereldstad allures heeft qua prijzen.
pi_220637559
Bologna. Wat een fantastisch oud centrum. Had ik, voordat we erheen gingen, totaal niet verwacht. Aanradertje!
pi_220639233
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 09:17 schreef Bargehassus het volgende:
Bologna. Wat een fantastisch oud centrum. Had ik, voordat we erheen gingen, totaal niet verwacht. Aanradertje!
Bologna is tof, ik heb er ooit een maand gestudeerd en daarna nog een paar keer geweest.
pi_220639601
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 april 2026 07:53 schreef JopieKlaassen het volgende:
Ik vond Edinburgh verrassend leuk voor een weekend. Wellicht kwam dat omdat wij twee dagen zon en bijna 20 graden hadden wat vrij bijzonder is daar.

Mooie stad met om de stad een mooi landschap.
Dat vond ik ook een verrassend mooie stad.
  donderdag 23 april 2026 @ 14:52:40 #34
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_220639605
Edinburgh is wellicht wel mijn favoriete stad maar niet echt verrassend toch?

Bologna ook wel een goede inderdaad, godenstad _O_
VBL SC influencer
Left, right, behind
  donderdag 23 april 2026 @ 15:42:45 #35
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_220639803
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 09:17 schreef Bargehassus het volgende:
Bologna. Wat een fantastisch oud centrum. Had ik, voordat we erheen gingen, totaal niet verwacht. Aanradertje!
Mee eens! En het eten ook niet te vergeten....
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_220642159
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 09:17 schreef Bargehassus het volgende:
Bologna. Wat een fantastisch oud centrum. Had ik, voordat we erheen gingen, totaal niet verwacht. Aanradertje!
Oh ja, ben ik vorig jaar geweest. Was ook gaaf. Goddelijke lasagne daar als lunch gegeten in een soort foodhall.

Leuk met al die overdekte promenades ook (wat blijkbaar een gevolg is van een soort belasting die ooit bedacht was)
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
pi_220646889
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 14:52 schreef Caland het volgende:
Edinburgh is wellicht wel mijn favoriete stad maar niet echt verrassend toch?

Bologna ook wel een goede inderdaad, godenstad _O_
Ik had er niet heel veel verwachtingen van na de matigheid van Engeland en Ierland. Maar vond het echt super tof in alle aspecten. En geluk met het weer.
  zondag 26 april 2026 @ 19:24:05 #38
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_220659875
Straatsburg vond ik verrassend mooi. Het oude gedeelte in de rivier waar de kathedraal het middelpunt is. De stijl van Colmar maar dan een stuk groter en meer van alles.
Wie dit leest is gek
pi_220663426
quote:
6s.gif Op vrijdag 24 april 2026 20:45 schreef DobbyDobby het volgende:
van na de matigheid van Ierland.
Vertel me dat je nog nooit in Ierland bent geweest, zonder dit te vertellen.
  donderdag 4 juni 2026 @ 14:18:09 #40
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220958577
Freiburg is nog niet genoemd. Erg leuke Duitse stad met die bijzondere Freiburger Bächle.
pi_221053046
Cádiz is een geweldige stad.
pi_221056528
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2026 18:58 schreef Fushia2 het volgende:
Cádiz is een geweldige stad.
Klopt, maar heb je in een (mid)dagje wel gezien
pi_221059799
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2026 22:28 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Klopt, maar heb je in een (mid)dagje wel gezien
Nou, ik ga regelmatig naar het strand in Cádiz. De stad zelf heb je inderdaad zo gezien.

Maar je eet er ook heerlijke verse vis voor geen geld :9
pi_221059848
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 12:00 schreef Fushia2 het volgende:

[..]
Nou, ik ga regelmatig naar het strand in Cádiz. De stad zelf heb je inderdaad zo gezien.

Maar je eet er ook heerlijke verse vis voor geen geld :9
Die openlucht mercado daar was 1 van de beste die ik geprobeerd heb in Spanje en ik heb er veel gezien
  dinsdag 16 juni 2026 @ 19:47:38 #45
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_221062910
Wij vonden Girona echt een hele fijne stad. Veel mooie pleintjes en oude gebouwen. Er waren allerlei tours die de nadruk op locaties uit Game of Thrones legden, maar daar zijn we zelf niet op ingegaan. Als je rondloopt hoor je trouwens die gidsen alsnog wel.
Verder natuurlijk heerlijk eten, sowieso een groot pluspunt van Spanje.
Life is what you make it.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')