abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220540103
Hoi allemaal,
De druk van de CV-ketel daalt best snel.
Vorige week bijgevuld tot 1,9 bar en nu staat ie op 1,5 bar.
Monteur er al eens bij gehad, die zag niks vreemds, expansievat was het in ieder geval niet.

Het is een 1,5 jaar jonge ketel btw.

Iemand een idee wat ik zelf kan checken?
  Moderator / Redactie FP donderdag 9 april 2026 @ 13:27:23 #2
447051 crew  Peejtur
pi_220540161
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 13:16 schreef Kanaroe het volgende:
Hoi allemaal,
De druk van de CV-ketel daalt best snel.
Vorige week bijgevuld tot 1,9 bar en nu staat ie op 1,5 bar.
Monteur er al eens bij gehad, die zag niks vreemds, expansievat was het in ieder geval niet.

Het is een 1,5 jaar jonge ketel btw.

Iemand een idee wat ik zelf kan checken?
Heeft hij druk eraf gehaald en toen expansievat gemeten? Of alleen met iets tegen onderkant aangeslagen? Is veiligheidsventiel nog droog? Ontlucht en daarna niet meer gevuld?
pi_220540253
quote:
1s.gif Op donderdag 9 april 2026 13:27 schreef Peejtur het volgende:

[..]
Heeft hij druk eraf gehaald en toen expansievat gemeten? Of alleen met iets tegen onderkant aangeslagen? Is veiligheidsventiel nog droog? Ontlucht en daarna niet meer gevuld?
Druk eraf gehaald weet ik niet, wel een tik tegen het expansievat gegegeven. En dat klonk "goed"
Ik heb zelf de radiatoren ontlucht en bijgevuld (overigens voordat de monteur kwam)

Veiligheidsventiel? Er is niks nat rondom de ketel zelf
pi_220540273
Kan het bijvoorbeeld ook aan de radiatoren of leidingen liggen?
De ketel is nieuw, maar ons huis is oud :)
pi_220540338
Zijn alle radiatoren volledig in gebruik?
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_220540349
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 14:00 schreef Sometimes het volgende:
Zijn alle radiatoren volledig in gebruik?
Van de 10 staan er 3 vrijwel altijd dichtgedraaid, worden niet gebruikt
pi_220540372
Ik zou ze een keer allemaal helemaal open zetten, dan stoken en dan ontluchten.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_220540399
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 14:05 schreef Sometimes het volgende:
Ik zou ze een keer allemaal helemaal open zetten, dan stoken en dan ontluchten.
Dat had ik meteen gedaan toen het probleem zich voor de eerste keer voordeed
Tegelijkertijd kwam de monteur en zag niks vreemds
pi_220540426
Klinkt als een klein lekje ergens
pi_220540437
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 14:15 schreef Puala het volgende:
Klinkt als een klein lekje ergens
Dat. Ergens in de leidingen zit een lekje. Waarschijnlijk bij koppelpunten.
  Moderator / Redactie FP donderdag 9 april 2026 @ 14:43:56 #11
447051 crew  Peejtur
pi_220540587
Ik gok eerder toch het vat.
pi_220540720
heb je het overstortventiel al gecontroleerd?



(zwarte ding hier dat in de grijze buis hangt)


of zoiets als hier te zien is

frummel daar eens een zakje overheen zodat het water niet weg kan lopen, vul je ketel bij en kijk of er water in je zakje komt te zitten?
  Moderator / Redactie FP donderdag 9 april 2026 @ 15:23:03 #13
447051 crew  Peejtur
pi_220540757
quote:
1s.gif Op donderdag 9 april 2026 15:13 schreef Moonversion het volgende:
heb je het overstortventiel al gecontroleerd?


[ afbeelding ]
(zwarte ding hier dat in de grijze buis hangt)

[ afbeelding ]
of zoiets als hier te zien is

frummel daar eens een zakje overheen zodat het water niet weg kan lopen, vul je ketel bij en kijk of er water in je zakje komt te zitten?
Dat zwarte ding is de inlaatcombinatie. Het is de rode op beide foto's.
pi_220542418
quote:
1s.gif Op donderdag 9 april 2026 15:13 schreef Moonversion het volgende:
heb je het overstortventiel al gecontroleerd?

[ afbeelding ]
(zwarte ding hier dat in de grijze buis hangt)

[ afbeelding ]
of zoiets als hier te zien is

frummel daar eens een zakje overheen zodat het water niet weg kan lopen, vul je ketel bij en kijk of er water in je zakje komt te zitten?
Dat zwarte ding heb ik, daar drupt water uit in de afvoer
Das normaal, zei de monteur
pi_220542421
quote:
1s.gif Op donderdag 9 april 2026 15:23 schreef Peejtur het volgende:

[..]
Dat zwarte ding is de inlaatcombinatie. Het is de rode op beide foto's.
Ik raak in de war haha sorrie
  Moderator / Redactie FP donderdag 9 april 2026 @ 18:45:08 #16
447051 crew  Peejtur
pi_220542440
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 18:41 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Dat zwarte ding heb ik, daar drupt water uit in de afvoer
Das normaal, zei de monteur
Correct. Om druk af te voeren bij gebruik warm water.
  Moderator / Redactie FP donderdag 9 april 2026 @ 18:45:44 #17
447051 crew  Peejtur
pi_220542445
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 18:42 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Ik raak in de war haha sorrie
Als er water komt uit de rode dan is het niet goed. Kom niet aan de knop. Eenmaal lek, blijft lek.
pi_220542446
Ik ga alle radiatoren af om te checken of er ergens nattigheid te voelen is
Eerst alles openzetten denk ik, en thermostaat hoog

Bij de ketel is nergens vocht te zien, behalve dan bij die buis die in de afvoer loopt ( de inlaatcombinatie?)

Alvast bedankt voor het meedenken mensen ^O^
pi_220542452
quote:
1s.gif Op donderdag 9 april 2026 18:45 schreef Peejtur het volgende:

[..]
Als er water komt uit de rode dan is het niet goed. Kom niet aan de knop. Eenmaal lek, blijft lek.
Ik ga ff kijken op zolder
pi_220542487
Alles is kurkdroog op zolder ^O^
pi_220542499
Radiatoren open zetten (ook die nu dicht staan), de boel een uurtje warm stoken (thermostaat op 25), ontluchten, bijvullen, nog een keer warm stoken, nog een keer ontluchten.

En dan eventueel nog bijvullen als het nodig is.

Als er dan nog zoveel water ontsnapt, zal het toch het expansievat zijn of een lek, water verdwijnt niet zomaar.
pi_220542513
Zijn alle buizen en koppelingen zichtbaar / toegankelijk? Of ligt er ook wat in vloeren of muren weggewerkt?
pi_220542521
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 18:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
Radiatoren open zetten (ook die nu dicht staan), de boel een uurtje warm stoken (thermostaat op 25), ontluchten, bijvullen, nog een keer warm stoken, nog een keer ontluchten.

En dan eventueel nog bijvullen als het nodig is.

Als er dan nog zoveel water ontsnapt, zal het toch het expansievat zijn of een lek, water verdwijnt niet zomaar.
Dankje, dat is een logisch plan :)

Kan de druk ook weer oplopen zonder bij te vullen etc.?
Want ik keek net even en hij stond nu hoger dan vanmorgen (nu 1,7 vanmorgen 1,5) :?
pi_220542539
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 18:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
Zijn alle buizen en koppelingen zichtbaar / toegankelijk? Of ligt er ook wat in vloeren of muren weggewerkt?
Alles is in principe zichtbaar, van en naar de radiatoren
De enige leidingen die gedeeltelijk weggewerkt zijn, zijn de waterleidingen
Hoezo?
pi_220542541
Soms zitten er koppelingen weggewerkt achter een koof. Het is mogelijk dat een heel klein lek in een oude kunststof leiding wel lekt bij 1.9 bar maar veel minder bij een lagere druk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')