abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 8 april 2026 @ 08:23:25 #251
424119 FreshFruit
Vita Brevis.
pi_220531557
Pointless.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.” ― Mark Twain.
  Frontpage Koningin / Reizende reporter woensdag 8 april 2026 @ 08:27:10 #252
147316 crew  DJMO
#trut
pi_220531578
Volgens mij ben ik een kilo lichter nu _O-
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  woensdag 8 april 2026 @ 08:28:52 #253
509483 MooieTop6
JUS MOET BLIJVEN
pi_220531588
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 08:27 schreef DJMO het volgende:
Volgens mij ben ik een kilo lichter nu _O-
Wat is de naam?
Ik laat me niet nog een keer wegpesten ^p^
Trap niet in de verzinsels van mijn hater <3
Ik doe niet aan DMs, ongeacht de fabeltjes <3
  Frontpage Koningin / Reizende reporter woensdag 8 april 2026 @ 08:30:53 #254
147316 crew  DJMO
#trut
pi_220531603
Voor veel mensen vormt koffie het symbolische startschot van de dag: een warm, aromatisch moment dat lichaam en geest in beweging zet. De handeling van het zetten, het eerste aroma dat opstijgt, en de herkenbare smaak vormen samen een ritueel dat helpt om de overgang van slaap naar alertheid soepel te laten verlopen. Maar naast deze psychologische waarde heeft koffie ook een interessante relatie met het menselijk lichaam, in het bijzonder met het darmstelsel.

Het meest directe effect van koffie in de ochtend is de stimulatie van het centrale zenuwstelsel. Cafeïne blokkeert adenosine, een stof die slaperigheid bevordert, waardoor alertheid en concentratie toenemen. Deze neurochemische verandering werkt door in het hele lichaam. Het autonome zenuwstelsel, dat onder andere de darmactiviteit regelt, reageert mee. Hierdoor kan koffie de darmperistaltiek — de ritmische samentrekkingen die voedsel door het spijsverteringskanaal bewegen — versnellen. Veel mensen ervaren dit als een natuurlijke “ochtendboost” voor hun stoelgang.

Interessant is dat dit effect niet uitsluitend aan cafeïne te danken is. Studies tonen aan dat zowel cafeïnehoudende als cafeïnevrije koffie de darmactiviteit kunnen stimuleren. Dit wijst erop dat andere componenten, zoals chlorogeenzuren en bepaalde aromatische verbindingen, eveneens bijdragen aan de prikkelende werking op de darmen. Het maakt koffie tot een complex mengsel waarin verschillende stoffen samenwerken om het spijsverteringsstelsel te activeren.

Daarnaast speelt koffie een rol in de gezondheid van het microbioom — de miljarden bacteriën die in de darmen leven en essentieel zijn voor vertering, immuunfunctie en zelfs stemming. Polyfenolen in koffie fungeren als prebiotica: ze worden niet volledig door het lichaam afgebroken en dienen als voedingsbron voor gunstige darmbacteriën. Een rijker en diverser microbioom wordt in onderzoek vaak geassocieerd met een betere algehele gezondheid. Hoewel dit geen directe garantie biedt voor iedereen, laat het wel zien dat koffie meer doet dan alleen energie geven.

Het ochtendmoment zelf versterkt deze effecten. Na een nacht slapen is het lichaam in een staat van relatieve rust. De darmen hebben urenlang geen voedsel verwerkt, en de stofwisseling draait op een laag pitje. Koffie fungeert dan als een soort interne wekker: het verhoogt de doorbloeding, activeert het zenuwstelsel en zet het spijsverteringsproces in gang. Voor veel mensen draagt dit bij aan een gevoel van ritme en regelmaat, wat op zijn beurt weer gunstig is voor de darmgezondheid.

Toch is het belangrijk om te benadrukken dat ieder lichaam anders reageert. Waar de één baat heeft bij een kop koffie op de nuchtere maag, kan een ander last krijgen van maagzuur of irritatie. Wie klachten ervaart, doet er goed aan dit met een zorgprofessional te bespreken, zodat er gekeken kan worden naar persoonlijke factoren zoals gevoeligheid, voeding of onderliggende aandoeningen.

Koffie is dus meer dan een ochtendgewoonte. Het is een samenspel van smaak, ritueel en fysiologie dat zowel de geest als het darmstelsel kan ondersteunen. De kunst is om te luisteren naar je eigen lichaam en koffie te gebruiken als een bewuste, plezierige start van de dag.
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Moderator woensdag 8 april 2026 @ 08:34:15 #255
388664 crew  Dotteke
pi_220531618
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 08:30 schreef DJMO het volgende:
Voor veel mensen vormt koffie het symbolische startschot van de dag: een warm, aromatisch moment dat lichaam en geest in beweging zet. De handeling van het zetten, het eerste aroma dat opstijgt, en de herkenbare smaak vormen samen een ritueel dat helpt om de overgang van slaap naar alertheid soepel te laten verlopen. Maar naast deze psychologische waarde heeft koffie ook een interessante relatie met het menselijk lichaam, in het bijzonder met het darmstelsel.

Het meest directe effect van koffie in de ochtend is de stimulatie van het centrale zenuwstelsel. Cafeïne blokkeert adenosine, een stof die slaperigheid bevordert, waardoor alertheid en concentratie toenemen. Deze neurochemische verandering werkt door in het hele lichaam. Het autonome zenuwstelsel, dat onder andere de darmactiviteit regelt, reageert mee. Hierdoor kan koffie de darmperistaltiek — de ritmische samentrekkingen die voedsel door het spijsverteringskanaal bewegen — versnellen. Veel mensen ervaren dit als een natuurlijke “ochtendboost” voor hun stoelgang.

Interessant is dat dit effect niet uitsluitend aan cafeïne te danken is. Studies tonen aan dat zowel cafeïnehoudende als cafeïnevrije koffie de darmactiviteit kunnen stimuleren. Dit wijst erop dat andere componenten, zoals chlorogeenzuren en bepaalde aromatische verbindingen, eveneens bijdragen aan de prikkelende werking op de darmen. Het maakt koffie tot een complex mengsel waarin verschillende stoffen samenwerken om het spijsverteringsstelsel te activeren.

Daarnaast speelt koffie een rol in de gezondheid van het microbioom — de miljarden bacteriën die in de darmen leven en essentieel zijn voor vertering, immuunfunctie en zelfs stemming. Polyfenolen in koffie fungeren als prebiotica: ze worden niet volledig door het lichaam afgebroken en dienen als voedingsbron voor gunstige darmbacteriën. Een rijker en diverser microbioom wordt in onderzoek vaak geassocieerd met een betere algehele gezondheid. Hoewel dit geen directe garantie biedt voor iedereen, laat het wel zien dat koffie meer doet dan alleen energie geven.

Het ochtendmoment zelf versterkt deze effecten. Na een nacht slapen is het lichaam in een staat van relatieve rust. De darmen hebben urenlang geen voedsel verwerkt, en de stofwisseling draait op een laag pitje. Koffie fungeert dan als een soort interne wekker: het verhoogt de doorbloeding, activeert het zenuwstelsel en zet het spijsverteringsproces in gang. Voor veel mensen draagt dit bij aan een gevoel van ritme en regelmaat, wat op zijn beurt weer gunstig is voor de darmgezondheid.

Toch is het belangrijk om te benadrukken dat ieder lichaam anders reageert. Waar de één baat heeft bij een kop koffie op de nuchtere maag, kan een ander last krijgen van maagzuur of irritatie. Wie klachten ervaart, doet er goed aan dit met een zorgprofessional te bespreken, zodat er gekeken kan worden naar persoonlijke factoren zoals gevoeligheid, voeding of onderliggende aandoeningen.

Koffie is dus meer dan een ochtendgewoonte. Het is een samenspel van smaak, ritueel en fysiologie dat zowel de geest als het darmstelsel kan ondersteunen. De kunst is om te luisteren naar je eigen lichaam en koffie te gebruiken als een bewuste, plezierige start van de dag.
Kijk zo leren we iedere dag weer b ij :D
Wie mij niet heeft grootgebracht, zal mij ook niet klein krijgen!
Opzaterdag 15 februari 2025 08:01 schreef JustinK het volgende:[/b]
Dot houdt van lekker vlot :P
  woensdag 8 april 2026 @ 08:34:38 #256
509483 MooieTop6
JUS MOET BLIJVEN
pi_220531621
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 08:30 schreef DJMO het volgende:

Bedankt, MoonGPT
  Moderator woensdag 8 april 2026 @ 08:39:48 #257
388664 crew  Dotteke
pi_220531648
cafeïne prikkelt ook de blaas heb ik van de week van de bekkenbodemfysio gehoord
  Frontpage Koningin / Reizende reporter woensdag 8 april 2026 @ 08:40:23 #258
147316 crew  DJMO
#trut
pi_220531651
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 08:39 schreef Dotteke het volgende:
cafeïne prikkelt ook de blaas heb ik van de week van de bekkenbodemfysio gehoord
Zou ik daarom zo vaak moeten piesen?

Frontpage Koningin / Reizende reporter woensdag 8 april 2026 @ 08:41:02 #259
147316 crew  DJMO
#trut
pi_220531654
quote:
1s.gif Op woensdag 8 april 2026 08:34 schreef MooieTop6 het volgende:

[..]
Bedankt, MoonGPT
Nog een bakkie dan maar? c_/

pi_220531661
2131087afbc21bb01b109d2192e529b901fc9a58.jpg?1775630547

b872b358ac037c0c430642b8326be04a95841ebc.jpg?1775630556

Nog 1 keer afschuren en schimmelwerend middel

Dan schilderen/kliederen/whatever
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
Fring is mijn allerliefste knuffelkont
Been haunted by a million screams
  Moderator woensdag 8 april 2026 @ 08:43:57 #261
388664 crew  Dotteke
pi_220531665
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 08:40 schreef DJMO het volgende:

[..]
Zou ik daarom zo vaak moeten piesen?
Dat zou maar zo kunnen ze adviseerde om naast koffie ook water te drinken.
Nu drink ik gelukkig cafeïne vrij, maar moet even goed vaak plassen na het drinken van koffie
  woensdag 8 april 2026 @ 08:44:39 #262
509483 MooieTop6
JUS MOET BLIJVEN
pi_220531669
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 08:41 schreef DJMO het volgende:

[..]
Nog een bakkie dan maar? c_/
Lekker lekker
  Moderator woensdag 8 april 2026 @ 08:44:48 #263
388664 crew  Dotteke
pi_220531670
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 08:43 schreef Pinnenmutske het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Hey Blubske, fijn eindelijk mag je het hierna gaan schilderen, ga je dat zelf doen of helpt iemand je?
  woensdag 8 april 2026 @ 08:44:52 #264
509483 MooieTop6
JUS MOET BLIJVEN
pi_220531671
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 08:43 schreef Pinnenmutske het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Lekker bezig, Pinnie *O*
  Moderator woensdag 8 april 2026 @ 08:46:32 #265
388664 crew  Dotteke
pi_220531679
Pinnie moet nog bezig gaan :D
pi_220531683
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 08:44 schreef Dotteke het volgende:

[..]
Hey Blubske, fijn eindelijk mag je het hierna gaan schilderen, ga je dat zelf doen of helpt iemand je?
Samen met mama O+
Werewolf
  woensdag 8 april 2026 @ 08:47:56 #267
505120 RedShoe
Sharp knives create scars
pi_220531688
Mogguhh c_/
Don't follow me. I am lost too
.
Please. There's nothing to do here.
There's nothing. There's just....I mean, there's nothing.
  Moderator woensdag 8 april 2026 @ 08:47:59 #268
388664 crew  Dotteke
pi_220531689
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 08:47 schreef Pinnenmutske het volgende:

[..]
Samen met mama O+
Gezellig. En dan lekker je kamer weer inrichten en alles terug op zijn plaatst
Eindelijk he, ze zijn al een paar weken bezig
  woensdag 8 april 2026 @ 08:48:22 #269
505120 RedShoe
pi_220531691
c_/
.
  woensdag 8 april 2026 @ 08:50:07 #270
424119 FreshFruit
Vita Brevis.
pi_220531696
Lekker weer buiten kindertjes van Jezus,
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.” ― Mark Twain.
pi_220531703
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 08:47 schreef Dotteke het volgende:

[..]
Gezellig. En dan lekker je kamer weer inrichten en alles terug op zijn plaatst
Eindelijk he, ze zijn al een paar weken bezig
Mijn bed staat al anders maar de kasten moeten terug gezet worden

Zin om te kliederen *O*
Werewolf
  woensdag 8 april 2026 @ 08:54:24 #272
424119 FreshFruit
Vita Brevis.
pi_220531717
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 08:52 schreef Pinnenmutske het volgende:

[..]
Mijn bed staat al anders maar de kasten moeten terug gezet worden

Zin om te kliederen *O*
Mocht je zelf de kleur uitkiezen?
  Frontpage Koningin / Reizende reporter woensdag 8 april 2026 @ 08:56:02 #273
147316 crew  DJMO
#trut
pi_220531729
Ik wou dat die droger eens opschoot. Dan kan ik tenminste gaan douchen en me aankleden.

woensdag 8 april 2026 @ 08:57:35 #274
505120 RedShoe
pi_220531733
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 08:50 schreef FreshFruit het volgende:
Lekker weer buiten kindertjes van Jezus,
Genieten :)
.
  Moderator woensdag 8 april 2026 @ 08:58:07 #275
388664 crew  Dotteke
pi_220531736
/
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 08:56 schreef DJMO het volgende:
Ik wou dat die droger eens opschoot. Dan kan ik tenminste gaan douchen en me aankleden.
Kan je toch ook doen als dat ding aanstaat?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')