Ik zie via volgjezorg dat er in mijn medische situatie veel geschakeld wordt tussen ziekenhuis, huisarts etc.quote:Op woensdag 8 april 2026 07:48 schreef raptorix het volgende:
[..]
Tjah ik zit zelf in security bij een bank, dus weet het belang, we zitten op dit moment in een situatie waar door AI er een ongerekende storm van aanvallen is omdat actoren nu volledig autonoom aanvallen uitvoeren op basis van publieke databases van lekken in software, waar dat vroeger vaak nog een kwestie van uren/dagen was is dat nu minuten geworden. Bovendien hebben de aanvalsnetwerken al een volledig beeld van potentieele slachtoffers, kortom tegen de tijd dat je probeert te patchen ben je al te laat, zelfs als je dat op dagelijkse basis doet.
De enige manier om relatief veilig te zijn is er voor te zorgen dat je volledige netwerk isolatie van je belangrijke software hebt en zelfs dan moet je nog heel erg uitkijken.
We zullen ongetwijfeld de komende dagen kunnen lezen dat het lek veel groter is dan men aanvankelijk dachtquote:Op woensdag 8 april 2026 11:09 schreef Pharkus het volgende:
[..]
Ik verbaas me niks over die reacties daar. Het grote downplayen is al gestart.
Oooh dat valt dan nog wel mee.quote:Op dinsdag 7 april 2026 23:35 schreef the-eye het volgende:
Das dan de derde keer in een jaar tijd dat er gegevens van mij op straat liggen.
Een Nederlands bedrijf, gericht op de Nederlandse markt.quote:Op woensdag 8 april 2026 01:20 schreef Kottnauer het volgende:
De belangrijkste taak van ChipSoft is het beschermen van de patientgegevens.
Nu is gebleken dat ze daartoe niet in staat zijn, heeft ChipSoft mijns inziens geen bestaansrecht meer.
Dit bedrijf moet opgedoekt worden.
Dat valt mee. Uitwisseling is gewoon nodig. Nu gaat het enkel digitaal via standaarden die geaudit worden. Zonder deze systemen zou het waarschijnlijk via fax/post gaan.quote:Op woensdag 8 april 2026 12:29 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Ik zie via volgjezorg dat er in mijn medische situatie veel geschakeld wordt tussen ziekenhuis, huisarts etc.
Zit hier dan ook een groot risico aan? De huisarts werkt bv met een ander systeem dan het ziekenhuis?
Mijn boerenverstand zou dan zeggen .... als je van het digitale kruispunt oversteekt kun je sneller aangereden worden
SSD's zijn niet meer te betalen, lang leve de AIquote:Op vrijdag 10 april 2026 16:42 schreef Schanulleke het volgende:
Ik had het er vandaag over met een collega. Gaan we, in navolging van de hernieuwde opkomst van lp en cd als muziekdrager, straks weer minder in de cloud doen en meer op ssd? Dit soort dingen helpen natuurlijk niet allemaal met het vertrouwen dat nodig is.
Daarnaast is er een punt dat de winst in productiviteit het aflegt tegen de kosten van beveiliging en het afkopen van ransomware.
quote:Hack bij Booking.com: namen, adressen en telefoonnummers van klanten ingezien
Boekingssite Booking.com laat weten dat ‘onbevoegde derden’ toegang hebben gekregen tot boekingsinformatie van klanten. Sommige klanten van Booking.com ontvingen zondag een e-mail over een mogelijk gegevenslek. Het bedrijf bevestigt zondagavond dat er gegevens zijn ingezien, maar wil niet laten weten hoeveel mensen er zijn getroffen.
Volgens het bedrijf is het probleem ‘inmiddels onder controle’ en zijn ‘de betrokken gasten’ geïnformeerd.
In de mail staat dat Booking.com ‘onlangs verdachte activiteiten’ heeft opgemerkt, ‘die van invloed zijn op een aantal reserveringen’. Ook staat in het bericht dat uit een onderzoek naar het mogelijke lek blijkt dat onbevoegden ‘boekingsdetails, naam of namen, e-mailadressen en fysieke adressen’ kunnen hebben ingezien, evenals ‘telefoonnummers die aan de boeking zijn gekoppeld en alle overige informatie die je mogelijk met de accommodatie hebt gedeeld’.
Wanneer de hack plaatsvond en hoeveel mensen mogelijk zijn getroffen, staat niet in de e-mail en Booking.com reageert ook niet op vragen hierover.
https://www.ad.nl/tech/ha(...)n-ingezien~ada0fbad/
https://nos.nl/artikel/26(...)en-bij-chipsoft-hackquote:Lekken van ziekenhuisdata toch niet uitgesloten bij Chipsoft-hack
Het is toch niet uitgesloten dat gegevens van ziekenhuispatiënten zijn gestolen bij de ransomware-aanval op Chipsoft, melden bronnen aan de NOS. Chipsoft levert software voor de opslag van patiëntendossiers. In eerste instantie meldden bronnen binnen en buiten dat bedrijf dat ziekenhuisdata veilig waren.
Nu blijkt toch niet uitgesloten dat de ransomware-aanvallers toegang hebben gekregen tot de gegevens van een deel van de ziekenhuizen. Volgens een betrokkene zijn er geen concrete aanwijzingen dat dat zou zijn gebeurd, maar is het ook niet uitgesloten.
Dat speelt bij ziekenhuizen die een speciale website van Chipsoft gebruiken om patiënten toegang te geven tot hun dossier. Verkeer van en naar het patiëntendossier loopt dan via servers van Chipsoft. Aanvallers konden dat verkeer eventueel meelezen, is nu de vrees.
Onder meer het Franciscus Gasthuis in Rotterdam, het Meander Medisch Centrum in Amersfoort en het Albert Schweitzer Ziekenhuis in Dordrecht doen dat, samen met ruim tien andere ziekenhuizen.
En nu ook bevestigd, terwijl Chipsoft in het begin nog zeker was dat er geen medische data gestolen was:quote:Op vrijdag 10 april 2026 16:34 schreef marcb1974 het volgende:
En oh, er is mogelijk wel patienteninformatie gelekt
Ik geloof dat het bevolkingsonderzoek darmkanker geen gebruik maakt van Chipsoft, dus hoop dat de shit die we hebben opgestuurd veilig is.quote:Op donderdag 16 april 2026 19:55 schreef Discombobulate het volgende:
Heel mooi, moet je maar je shit beter beveiligen.
quote:Op donderdag 16 april 2026 19:41 schreef raptorix het volgende:
Ja, weet je wat er gebeurt als mijn gegevens gehacked zijn? Dan snij ik persoonlijk de keel door van de eigenaren, en dat is geen grootspraak maar een diepe belofte, en mocht het OM/Recherche hier mee lezen, stuur me maar een DM dan zal ik precies uitleggen waarom.
quote:Alle getroffen zorginstellingen worden inmiddels geïnformeerd”, aldus ChipSoft. “Instellingen die de software van ChipSoft in eigen beheer uitvoeren of door derden laten beheren, zijn niet getroffen.” Patiënten krijgen via de zorginstellingen te horen of hun gegevens zijn buitgemaakt.
Hele artikel in deze linkquote:Volgens de Volkskrant gaat het daarbij om huisartsen, revalidatieklinieken en het Oogziekenhuis Rotterdam, omdat die dit platform gebruiken.
Je snapt niet dat voor sommige mensen medische gegevens zo maatschappelijk belangrijk zijn?quote:
quote:Op donderdag 16 april 2026 20:56 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je snapt niet dat voor sommige mensen medische gegevens zo maatschappelijk belangrijk zijn?
Rot een end heen. Je hebt werkelijk geen idee waar je het over hebt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |