abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220524464
https://nos.nl/artikel/26(...)lani-butink-uit-1992

quote:
Hof: staat en stichting handelden rechtmatig bij adoptie Dilani Butink uit 1992

De Nederlandse Staat heeft niet onrechtmatig gehandeld tegen Dilani Butink, een vrouw uit Sri Lanka die als kind werd geadopteerd door een Nederlands stel. Dat heeft het gerechtshof in Amsterdam bepaald in een zaak die jarenlang heeft gesleept.

Volgens Butink zijn er bij haar adoptie in 1992 grote fouten gemaakt. Daardoor verkeert ze in onzekerheid over haar afkomst en de omstandigheden waaronder zij is afgestaan. Butink stelde daarvoor de Staat en de stichting Kind en Toekomst verantwoordelijk. In 2022 kreeg ze van het gerechtshof in Den Haag gelijk, maar daar haalde de Hoge Raad een streep door.

Het hof in Amsterdam heeft nu een nieuwe en definitieve uitspraak gedaan. Het oordeel is dat de verwijten die aan de Nederlandse Staat en de stichting zijn gemaakt niet terecht zijn. Daarbij wordt rekening gehouden met de regels die er in 1992 golden en met wat er toen over adoptie uit andere landen bekend was. De maatschappelijke opvattingen daarover zijn nu anders dan in 1992, zegt het hof.

"De manier waarop de adoptie van de vrouw destijds tot stand is gekomen is niet langer toegestaan en wordt niet langer aanvaardbaar geacht", merkt het hof op, maar dat is voor het hof niet doorslaggevend. "Het gaat om de situatie in 1992." Op basis daarvan kan niet worden geconcludeerd dat er tegenover de vrouw onrechtmatig is gehandeld.
Ik denk niet dat ze liever daar was gebleven

oh, ik zie het al hier wat de reden was voor deze rechtzaak
https://nos.nl/artikel/24(...)ndse-staat-moet-over
quote:
De geadopteerde Butink hoopte een schadevergoeding en erkenning af te dwingen tot aan de hoogste rechter, maar dat staat nu op losse schroeven.
pi_220524502

Zelfs geadopteerd kunnen sommige mensen niet ontsnappen aan koloniaal slachtoffermentaliteit.
  PR/Manusje van alles dinsdag 7 april 2026 @ 12:22:25 #3
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_220524529
Dan graag wel de schade berekenen ten opzichte van een opgebouwd leven in Sri Lanka
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_220524703
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2026 12:17 schreef Cockwhale het volgende:
[ afbeelding ]

Zelfs geadopteerd kunnen sommige mensen niet ontsnappen aan koloniaal slachtoffermentaliteit.
Maar ook:

quote:
Toenmalig minister Dekker erkende deze fouten en bood excuses aan. "De Nederlandse overheid is tekortgeschoten door jarenlang weg te kijken van misstanden bij interlandelijke adoptie en hier niet op in te grijpen." Na het rapport werden interlandelijke adopties tijdelijk stopgezet.
quote:
Dilani Butink reageert ontsteld op het nieuws. "Ik ben heel teleurgesteld, ik hoopte dat na 5,5 jaar de strijd bijna klaar zou zijn en nu zit ik weer in onzekerheid. Ik krijg ook veel berichten van geadopteerden die zich afvragen wat dit voor hen betekent. De juridische erkenning dat de overheid toen fouten heeft gemaakt is belangrijk voor ons."
  dinsdag 7 april 2026 @ 15:06:00 #5
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_220526171
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 april 2026 12:22 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Dan graag wel de schade berekenen ten opzichte van een opgebouwd leven in Sri Lanka
Dan mag mevrouw de Nederlandse staat dik en dik terugbetalen. Er zijn niet superveel nettobetalers in Nederland over een heel leven namelijk, dan moet je al behoorlijk meer dan modaal verdienen over een behoorlijk lange periode. :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')