quote:Mensen van 35 jaar of ouder die jarenlang intensief sporten, lopen een hogere kans op specifieke hart- en vaatziekten. Dat blijkt uit nieuw internationaal onderzoek waar het Radboudumc aan heeft meegewerkt.
Bij sporters wordt vaak niet gedacht aan hart- en vaatziekten, zegt onderzoeker Thijs Eijsvogels. Dat is onterecht, blijkt nu. Bij heel fanatieke sporters komen hartritmestoornissen en verkalking van de kransslagaders juist vaker voor.
Het gaat dan wel over heel intensief sporten, zegt Eijsvogels. "Sport waarbij je hartslag en ademhaling flink omhoog gaan, waarbij je niet meer een fatsoenlijk een gesprek kunt voeren." Ook gaat het niet over eenmalig intensief sporten, maar ten minste vijf tot tien jaar.
Omslagpunt
"Sporten is in principe gezond", benadrukt Eijsvogels. "Het verlaagt het risico op vroegtijdige sterfte en op tal van chronische ziekten."
De meeste gezondheidswinst valt te behalen als iemand die niet sport actief wordt. Het voorschrift van de Gezondheidsraad is om ten minste 150 minuten per week matig intensief te bewegen. "Als je tussen de drie en vijf uur week sport, zit je aan je maximale gezondheidswinst", zegt Eijsvogels. "Daarboven levert het niet zo veel meer op."
Vanaf een bepaalde hoeveelheid en intensiteit sporten ontstaan er dus juist extra risico's, zegt de onderzoeker. "Maar waar dat omslagpunt precies ligt, weten we nog niet." Ook is nog niet bekend waarom fanatieke sporters vaker kampen met hartritmestoornissen en verkalking van de kransslagaders.
Wel is duidelijk dat hart- en vaatziekten bij fanatieke sporters anders tot uiting komen dan bij mensen die normaal of niet hebben gesport. Zij kunnen dit merken aan een plotseling prestatieverlies tijdens het sporten, zegt Eijsvogels. "Als je bijvoorbeeld niet meer het tempo kan fietsen wat je daarvoor deed en op je sporthorloge ziet dat het samenvalt met een tijdelijke verstoring van het hartritme."
'Niet kop in het zand'
De onderzoekers hebben nieuwe richtlijnen opgesteld om sporters met hart- en vaatziekten beter te begeleiden en behandelen. Maar het is natuurlijk nog beter om te voorkomen dat je deze ziekten ontwikkelt, zegt Eijsvogels.
Een verhoogde bloeddruk of verhoogd cholesterolgehalte bij een fanatieke sporter werd tot nu toe vaak niet serieus genomen. "Er wordt vaak gedacht: maar je bent een sporter, je zit iedere week op de fiets, je bent in voorbereiding op een marathon. Je compenseert dat wel je met je gezonde leefstijl."
Er is een omslag in denken nodig, vindt Eijsvogels. Hij adviseert fanatieke sporters van 35 jaar of ouder om eens in de vijf jaar te laten kijken naar risicofactoren als bloeddruk, cholesterol en bloedsuikers. "En als ze verhoogd zijn, doe er dan wat mee en steek niet je kop in het zand."
Iemand die 10 uur per week sport is toch fitter dan iemand die maar 3 uur traint?quote:"Als je tussen de drie en vijf uur week sport, zit je aan je maximale gezondheidswinst", zegt Eijsvogels. "Daarboven levert het niet zo veel meer op."
Fit is een gek woord. Voor je gezondheid ligt het ideaal dus op 3 uur. Dus als je sport voor je gezondheid kan je het daarbij houden. Vaak hebben sporters doelen waar ze naartoe werken. Tja dat kan wel maar is niet per se beter voor de gezondheid van je lijf. Mogelijk zelfs slechter dus.quote:Op dinsdag 7 april 2026 10:37 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Iemand die 10 uur per week sport is toch fitter dan iemand die maar 3 uur traint?
Je voelt je fitter maar dat is wat anders dan: hoe gezond is dat voor je hart.quote:Op dinsdag 7 april 2026 10:37 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Iemand die 10 uur per week sport is toch fitter dan iemand die maar 3 uur traint?
Nee, masturberen wel.quote:Op dinsdag 7 april 2026 10:50 schreef RamboDirk het volgende:
Is mastruberen matig tot intensieve sport?
Ik zal het aan mijn vrouw doorgeven, uiteraard het advies om deze zaken met elkaar te combineren voor optimaal effect, eerst krachtig en veel bewegen en dan het vocht tot zich nemen.quote:Op dinsdag 7 april 2026 10:57 schreef torentje het volgende:
veel en krachtig bewegen, en dus veel vocht tot zich nemen
Onderzoek gaat natuurlijk een stuk dieper dan dit soort generieke, ongesubstantieerde claims. Het doel van het onderzoek zoals ze het zelf beschrijven:quote:Op dinsdag 7 april 2026 10:42 schreef TigerXtrm het volgende:
Als je je lichaam constant tot het uiterste drijft dan is het toch niet heel gek dat dat op lange termijn schade toebrengt?Was er echt een onderzoek nodig voor dat revolutionaire inzicht?
Zie ook het artikel zelf: https://www.jacc.org/doi/10.1016/j.jacc.2026.03.025quote:For a long time, it was believed that exercise provided only health benefits. Recent research shows that long-term high-intensity exercise training can, in some cases, also carry risks. For this reason, European and American cardiology associations have combined their expertise to help physicians better recognize and treat cardiovascular disease in Masters athletes – active athletes of middle and older age. The aim is to provide better and more tailored care for this growing group of athletes.
Was jij zelf ook een fanatieke hardloper en nog belangrijker;quote:Op dinsdag 7 april 2026 11:04 schreef Document1 het volgende:
Ik heb zelf, helaas, op jonge leeftijd hartproblemen gekregen en zelf gezien dat echt iedere ander jong persoon die op de polikliniek kwam een fanatieke hardloper was die opeens een hartaanval kreeg tijdens het sporten. Allemaal mensen onder de 50.
Jij bent zeker ook zo'n onderzoeker, die niet verder dan zijn neus kijkt?quote:Op dinsdag 7 april 2026 11:03 schreef Cor_Minderhout het volgende:
[..]
Ik zal het aan mijn vrouw doorgeven, uiteraard het advies om deze zaken met elkaar te combineren voor optimaal effect, eerst krachtig en veel bewegen en dan het vocht tot zich nemen.
Eens in de vijf jaar vind ik zelf niet scherp genoeg, ik doe elk jaar een uitgebreid medisch sportonderzoek.quote:Hij adviseert fanatieke sporters van 35 jaar of ouder om eens in de vijf jaar te laten kijken naar risicofactoren als bloeddruk, cholesterol en bloedsuikers. "En als ze verhoogd zijn, doe er dan wat mee en steek niet je kop in het zand
Ik ben zelf in de 40 en sport ongeveer 3 uur per week. Daarnaast beweeg ik dagelijks nog zo n half uur tot een uur en dat werkt prima voor mij.quote:Op dinsdag 7 april 2026 11:24 schreef JopieKlaassen het volgende:
Ik zit op bijna 10 uur sporten per week als 35+er.
[..]
Eens in de vijf jaar vind ik zelf niet scherp genoeg, ik doe elk jaar een uitgebreid medisch sportonderzoek.
Voldoende om een paar keer een lauwe Schultenbrau uit de tray te pakkenquote:
Hangt van de lengte van de slagen af. En het tempo.quote:Op dinsdag 7 april 2026 10:50 schreef RamboDirk het volgende:
Is mastruberen matig tot intensieve sport?
Dan kom ik namelijk in de problemen met die drie uur per week.
Zet deze user maar op je lijstje voor 2027 @onlogischquote:Op dinsdag 7 april 2026 12:33 schreef -Deluzion- het volgende:
[..]
Ik ben zelf in de 40 en sport ongeveer 3 uur per week. Daarnaast beweeg ik dagelijks nog zo n half uur tot een uur en dat werkt prima voor mij.
Laatst was ik bij de dokter en werd ook mijn hartslag gecontroleerd. Zij gaf aan dat ze zelden iemand van mijn leeftijd ziet met zo’n goed en regelmatig hartritme dus ik zal wel iets goed doen.
Verder let ik op mijn voeding, vermijd zoveel mogelijk suiker en ik heb mijn hele leven nooit gerookt of alcohol gedronken.
Geen hardloper maar zeker wel actief. Dat is eigenlijk niet veranderd.quote:Op dinsdag 7 april 2026 11:08 schreef vosss het volgende:
[..]
Was jij zelf ook een fanatieke hardloper en nog belangrijker;
indien dat het geval was, ben je nu dan fervent langzaamloper?
Het dodenlijstje? daar stond ik al meerdere keren op, maar ik ben er nog steeds.quote:Op dinsdag 7 april 2026 13:14 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Zet deze user maar op je lijstje voor 2027 @:onlogisch
Fitter wel.quote:Op dinsdag 7 april 2026 10:37 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 7 april 2026 14:11 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Fitter wel.
Je wordt dus minder oud, maar bent tijdens dat kortere leven wel fitter.
Nee dat is dus perse zo.quote:Wel is duidelijk dat hart- en vaatziekten bij fanatieke sporters anders tot uiting komen dan bij mensen die normaal of niet hebben gesport. Zij kunnen dit merken aan een plotseling prestatieverlies tijdens het sporten, zegt Eijsvogels. "Als je bijvoorbeeld niet meer het tempo kan fietsen wat je daarvoor deed en op je sporthorloge ziet dat het samenvalt met een tijdelijke verstoring van het hartritme."
quote:Op dinsdag 7 april 2026 10:42 schreef Discombobulate het volgende:
Matig tot matig intensief sporten is gezond. Gewoon 'normaal' bewegen.
Jezelf naar de tering sporten zoals sommige van die fanatiekelingen is weer slecht.
Kan je lichaam dan wel genoeg herstellen voor de volgende training?quote:Op dinsdag 7 april 2026 10:37 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Profwielrenners trainen zo'n 25 uur per week, dus ja dat kan als je het gewend bent.quote:Op woensdag 8 april 2026 18:46 schreef JessicaOpDoorreis het volgende:
[..]
Kan je lichaam dan wel genoeg herstellen voor de volgende training?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |