Gezien in het documentaire-paviljoen van het (sh)IDFA in het Vondelpark:
Stromae – Multitude, le filmquote:
Stromae is de ultieme popster anno nu. De Belgisch-Rwandese zanger is een stijlicoon met eigen kledingmerk. Hij heeft een onderkoelde choreografie in huis, waarbij de kleinste bewegingen van zijn lange lijf iets elektrisch krijgen. Met zijn mix van hiphop, chansons en Afrikaanse percussie weet hij bovendien een snaar te raken bij een publiek dat zwarte homo’s, witte yuppen en moslima’s met hoofddoek omvat. Ze staan allemaal luidkeels en woordelijk mee te zingen in de concertfilm die gemaakt werd tijdens zijn wereldtournee in 2023.
Op een paar ingenieus kantelende panelen en schermen met een geanimeerde avatar na, is de podiumaankleding sober te noemen. Alle actie en energie komt van Stromae zelf, die zijn liedjes over depressie, stroef lopende relaties of uitzichtloosheid niet alleen zingt maar ook overtuigend acteert.
Die inspanning ging hem niet in de koude kleren zitten. In mei 2023 brak Stromae zijn uitverkochte tournee plotseling af vanwege ernstige mentale problemen. Grote kans dat hij nooit meer optreedt en deze concertfilm een te koesteren aandenken is aan een wereldster die te snel opbrandde.
Geweldige muziek natuurlijk, dus qua concertregistratie uitstekend. Ik had alleen verwacht iets te zien van alle randzaken bij zo'n wereldtour en helemaal gezien hoe het afliep met het cancelen van de tour nadat zijn mentale problemen weer de kop opstaken. Daarvan zat nu helemaal niets in de film.
Geen IMDB-rating
Ik: 9,5/10 (beoordeling als concertregistratie en niet als een documentaire)
Zo te zien is er wel ooit een Franse documentaire over gemaakt over de keerzijde van zijn succes genaamd
'Stromae, le vertige du succès' en die staat gewoon op youtube. Dus wellicht ga ik die binnenkort bekijken.