Het maakt mij niet uit wie mij gelooft en ik vind het niet erg als mensen mij niet geloven en voor gek verklaren. Ik wil wel graag mijn ervaringen delen en discussies hebben over paranormale zaken en psychische krachten zoals clairvoyance en telepathie.quote:Op maandag 23 maart 2026 14:17 schreef Cat-astrophe het volgende:
Wat is de meerwaarde voor jou om geloofd te worden door een stel mensen, op basis van een tekst die jij op internet zet?
Open een topic in TRU dan. Dit heeft niets met R&P te maken..quote:Op maandag 23 maart 2026 14:20 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Het maakt mij niet uit wie mij gelooft en ik vind het niet erg als mensen mij niet geloven en voor gek verklaren. Ik wil wel graag mijn ervaringen delen en discussies hebben over paranormale zaken en psychische krachten zoals clairvoyance en telepathie.
Mja dit is wel echt eerder TRU...quote:Op maandag 23 maart 2026 14:20 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Het maakt mij niet uit wie mij gelooft en ik vind het niet erg als mensen mij niet geloven en voor gek verklaren. Ik wil wel graag mijn ervaringen delen en discussies hebben over paranormale zaken en psychische krachten zoals clairvoyance en telepathie.
Tru is bijna leeg en het lijkt erop dat niemand daar post. We kunnen het terugkoppelen aan mijn Psychosegevoeligheid zodat het wel past in R&P?quote:
Het is haast sneu te noemen hoe wanhopig je probeert om aan te blijven haken in R&P.quote:Op maandag 23 maart 2026 14:34 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Tru is bijna leeg en het lijkt erop dat niemand daar post. We kunnen het terugkoppelen aan mijn Psychosegevoeligheid zodat het wel past in R&P?
Dan kan je net zo goed vis gaan verkopen als patat.quote:Op maandag 23 maart 2026 14:34 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Tru is bijna leeg en het lijkt erop dat niemand daar post. We kunnen het terugkoppelen aan mijn Psychosegevoeligheid zodat het wel past in R&P?
Hoe ik mensen aanvlieg? Ik vind juist dat iedereen mij aanvliegt en dat ik heel rustig en vriendelijk reageer ondanks aanvallen en pogingen om mij te vernederen. Jij noemt mij nu sneu en wanhopig, moet ik dat beschouwen als een aanval?quote:Op maandag 23 maart 2026 14:41 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Het is haast sneu te noemen hoe wanhopig je probeert om aan te blijven haken in R&P.
Als je over paranormale zaken wil posten (discussiëren vind ik niet passend bij hoe je het aanvliegt in je OP) en hier zit niet het publiek wat dit aanspreekt, wat let je om een ander forum te zoeken waar deze mensen wel zitten?
Ah, we gaan dus gewoon maar even de doelpalen verzetten, om het maar vooral in R&P te krijgen.quote:Op maandag 23 maart 2026 14:34 schreef Keep_Walking het volgende:
We kunnen het terugkoppelen aan mijn Psychosegevoeligheid zodat het wel past in R&P?
Nee, een constatering.quote:Op maandag 23 maart 2026 14:47 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Hoe ik mensen aanvlieg? Ik vind juist dat iedereen mij aanvliegt en dat ik heel rustig en vriendelijk reageer ondanks aanvallen en pogingen om mij te vernederen. Jij noemt mij nu sneu en wanhopig, moet ik dat beschouwen als een aanval?
Nee, hoe je hetgeen waarover je het wil hebben verwoordt in de OP.quote:Op maandag 23 maart 2026 14:47 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Hoe ik mensen aanvlieg? Ik vind juist dat iedereen mij aanvliegt en dat ik heel rustig en vriendelijk reageer ondanks aanvallen en pogingen om mij te vernederen. Jij noemt mij nu sneu en wanhopig, moet ik dat beschouwen als een aanval?
Ja misschien wel. Maar misschien zijn psychoses wel een symptoom van ernstige psychiatrische problemen.quote:Op maandag 23 maart 2026 12:34 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Misschien zijn psychoses een onderdeel van paranormale begaafdheid of zijn spirituele psychoses een soort overstroming van spirituele ervaringen in mijn leven? Ik geloof oprecht dat psychoses niet alleen een medische ziekte is, maar dat het een spirituele ontwaking is.
Het is allemaal niet zo lastig. Wil je over geesten en paranormale gebeurtenissen praten hoor je gewoon in tru.quote:Op maandag 23 maart 2026 14:47 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Hoe ik mensen aanvlieg? Ik vind juist dat iedereen mij aanvliegt en dat ik heel rustig en vriendelijk reageer ondanks aanvallen en pogingen om mij te vernederen. Jij noemt mij nu sneu en wanhopig, moet ik dat beschouwen als een aanval?
En het antwoord interesseert 'm ook geen ene moer:quote:Op maandag 23 maart 2026 14:58 schreef Cat-astrophe het volgende:
Daar is je enige vraag 'geloof jij mij?' Niet echt discussie waardig.
quote:Op maandag 23 maart 2026 14:20 schreef Keep_Walking het volgende:
Het maakt mij niet uit wie mij gelooft en ik vind het niet erg als mensen mij niet geloven
Fish 'n Chipsquote:Op maandag 23 maart 2026 14:41 schreef Nagelslak het volgende:
[..]
Dan kan je net zo goed vis gaan verkopen als patat.
Je reageert inderdaad rustig en vriendelijk.quote:Op maandag 23 maart 2026 14:47 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Hoe ik mensen aanvlieg? Ik vind juist dat iedereen mij aanvliegt en dat ik heel rustig en vriendelijk reageer ondanks aanvallen en pogingen om mij te vernederen. Jij noemt mij nu sneu en wanhopig, moet ik dat beschouwen als een aanval?
Oké dan kan je net zo goed cola verkopen als chocolade melkquote:
Ik geloof dat je geen paranormale zaken meemaakt.quote:Op maandag 23 maart 2026 14:08 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik heb een paar weken geleden het gezicht van een demoon met kromme tanden zien verschijnen terwijl ik in bed lag en ik voelde tegelijkertijd een sterke energie mijn lichaam en geest hard trekken en drukken op mijn bed en tegen mijn muur. Ik was zo geschrokken dat ik 112 heb gebeld.
Ik heb vaak meegemaakt dat ik de geesten van de dodenrijk in mijn huis opeens zie en hoor, na een paar seconden verdwijnen ze weer. Ik heb ook Engelen gesproken en gezien, en visioenen gehad van God. Geloof je mij?
Ik geloof dat je denkt dat gezien te hebben maar dat is voor mij een bevestiging dat er iets goed mis is met jouw waarneming van de realiteit (psychoses).quote:Op maandag 23 maart 2026 14:08 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik heb een paar weken geleden het gezicht van een demoon met kromme tanden zien verschijnen terwijl ik in bed lag en ik voelde tegelijkertijd een sterke energie mijn lichaam en geest hard trekken en drukken op mijn bed en tegen mijn muur. Ik was zo geschrokken dat ik 112 heb gebeld.
Ik heb vaak meegemaakt dat ik de geesten van de dodenrijk in mijn huis opeens zie en hoor, na een paar seconden verdwijnen ze weer. Ik heb ook Engelen gesproken en gezien, en visioenen gehad van God. Geloof je mij?
Knollen als citroenenquote:Op maandag 23 maart 2026 15:05 schreef Nagelslak het volgende:
[..]
Oké dan kan je net zo goed cola verkopen als chocolade melk
Nee, dat kunnen we niet. Dit is géén onderwerp voor R&P. Gewoon niet.quote:Op maandag 23 maart 2026 14:34 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Tru is bijna leeg en het lijkt erop dat niemand daar post. We kunnen het terugkoppelen aan mijn Psychosegevoeligheid zodat het wel past in R&P?
Ik heb zeker geen persoonlijkheidsstoornis, ben meerdere keren getest. Ik heb een IQ van 118 en gezonde persoonlijkheid maar ook ptsd en zware stemmingswisselingen.quote:Op maandag 23 maart 2026 15:05 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Je reageert inderdaad rustig en vriendelijk.
Maar ik denk dat een onderdeel van jouw probleem is dat jij denkt dat mensen jou proberen te vernederen. Niemand wil jou vernederen. En zo heb jij meer gedachtekronkels die ik met de beste wil van de wereld niet gezond kan noemen maar vooral zorgwekkend.
Het lijkt wel alsof er ook een persoonlijkheidsstoornis nog onder zit. Niet in staat verantwoordelijkheid te nemen voor eigen gedrag.
quote:
Ik mis het causale verband.quote:
Dat viel bij mijn behandelingen onder persoonlijkheidsstoornisquote:Op maandag 23 maart 2026 15:12 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik heb zeker geen persoonlijkheidsstoornis, ben meerdere keren getest. Ik heb een IQ van 118 en gezonde persoonlijkheid maar ook ptsd en zware stemmingswisselingen.
Hij begon over persoonlijkheidsstoornis en mijn psychologische profiel toch? Jullie willen weten wat mij allemaal mankeert volgens de GGZ met diagnoses en testen die ik heb gedaan?quote:
Vooral dit dus..quote:Op maandag 23 maart 2026 15:02 schreef r_one het volgende:
[..]
En het antwoord interesseert 'm ook geen ene moer:
[..]
Nee, over je gedachtekronkels (die we met de beste wil van de wereld niet gezond kunnen noemen maar vooral zorgwekkend).quote:Op maandag 23 maart 2026 15:30 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Hij begon over persoonlijkheidsstoornis en mijn psychologische profiel toch?
Nee. Niet echt.quote:Jullie willen weten wat mij allemaal mankeert volgens de GGZ met diagnoses en testen die ik heb gedaan?
Sorry nee, jij hebt geen hoogfunctionerende persoonlijkheid...quote:Op maandag 23 maart 2026 15:30 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Hij begon over persoonlijkheidsstoornis en mijn psychologische profiel toch? Jullie willen weten wat mij allemaal mankeert volgens de GGZ met diagnoses en testen die ik heb gedaan?
IQ: Disharmonisch profiel waar mijn verbale intelligentie veel hoger is dan mijn performale IQ. Met name mijn informatieverwerkingsnelheid en werkgeheugen zijn lager dan de rest van mijn IQ waarschijnlijk vanwege schade die ik heb opgelopen van mijn psychoses.
Persoonlijkheid: Gewoon goed en hoogfunctionerend, geen narcisme ofzo.
Diagnoses: Schizoaffectieve stoornis, PTSS, depressie, middelenmisbruik in remissie
Bipolaire stoornis noemt men dat toch?quote:Op maandag 23 maart 2026 15:12 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik heb zeker geen persoonlijkheidsstoornis, ben meerdere keren getest. Ik heb een IQ van 118 en gezonde persoonlijkheid maar ook ptsd en zware stemmingswisselingen.
Naja... het is zo'n duidelijk symptoom, het is een veel voorkomend thema bij psychoses. En het is, als je er midden inzit, niet voor te stellen dat het nep is. Daar heb je veel tegenwind en meds voor nodig. Beetje open willen staan voor anderen... En in betere tijden het ook bespreken en accepteren dat het een (rand)psychotisch probleem isquote:Op maandag 23 maart 2026 15:33 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Vooral dit dus..
Hij lijkt het ook als iets paranormaals te duiden terwijl in zijn geval het ongeveer 99,99999% zeker een psychotische oorsprong heeft.
Wat valt er dan eigenlijk nog te bespreken?
Maar het is dubbel he? Paranormaal is TRU en dat gaan we hier niet bespreken.
Psychose is R&P maar dan gaat het niet over je verhalen vertellen en beweren dat het paranormaal is maar je hoeft m niet te geloven terwijl het toch echt waar is. Dus dan wordt het weer TRU.
Moeilijk moeilijk...
Hoe durf je dat zomaar te zeggen zonder dat je mij ooit in persoon hebt leren kennen?quote:Op maandag 23 maart 2026 15:35 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Sorry nee, jij hebt geen hoogfunctionerende persoonlijkheid...
Geloof jij alleen in de medische wetenschap over wat psychoses zijn? Heb je ooit de documentaire CrazyWise gezien?quote:Op maandag 23 maart 2026 15:45 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Naja... het is zo'n duidelijk symptoom, het is een veel voorkomend thema bij psychoses. En het is, als je er midden inzit, niet voor te stellen dat het nep is. Daar heb je veel tegenwind en meds voor nodig. Beetje open willen staan voor anderen... En in betere tijden het ook bespreken en accepteren dat het een (rand)psychotisch probleem is
De meest voorkomende thema's bij psychoses zijn:
Achtervolging
Grootheidswaan
Relatie/liefde
Religieuze dingen
Somatische wanen
(dit lijstje is me voorgehouden door behandelaren, weet niet zo snel een "echte" bron dan wat een psychiater me uitgelegd heeft (bij mij achtervolging, religie en somatisch))
Het lastige bij psychoses is toch het openstaan voor het feit dat je die klachten hebt en dat de wereld niet is zoals jij hem ziet. Ingewikkeld, rot, maar het helpt je uiteindelijk verder.
Is het weer vernederend? Beledigend?quote:Op maandag 23 maart 2026 16:15 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Hoe durf je dat zomaar te zeggen zonder dat je mij ooit in persoon hebt leren kennen?
Ik geloof enkel in de medische wetenschap en alles van mijn psychotische ervaringen zijn nonsens. Natuurlijk als im (rand)psychotisch ben is het echt. Alleen het is een chemisch disbalans in het brein.quote:Op maandag 23 maart 2026 16:16 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Geloof jij alleen in de medische wetenschap over wat psychoses zijn? Heb je ooit de documentaire CrazyWise gezien?
Als dat onderscheidend is om hier te mogen/kunnen posten, kan het topic wel dicht. Want NIEMAND hier heeft jou in persoon leren kennen dus NIEMAND zou dan nog wat bij mogen/kunnen dragen.quote:Op maandag 23 maart 2026 16:15 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Hoe durf je dat zomaar te zeggen zonder dat je mij ooit in persoon hebt leren kennen?
Niet zo erg, maar het is een aanname en aanval toch? De psycholoog en psychiaters hebben zelf meerdere keren aangegeven dat ik een goed persoonlijkheid heb en complimenten gegeven. Even los van de periode dat ik verslaafd was of in een psychose zat.quote:Op maandag 23 maart 2026 16:17 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Is het weer vernederend? Beledigend?
Vind je dat niet moeilijk om zo te leven? Geloof je het bestaan geen nut heeft en dat je heel veel pech hebt zonder reden?quote:Op maandag 23 maart 2026 16:19 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ik geloof enkel in de medische wetenschap en alles van mijn psychotische ervaringen zijn nonsens. Natuurlijk als im (rand)psychotisch ben is het echt. Alleen het is een chemisch disbalans in het brein.
Dit was een (serieuze) vraag aan jou @Keep_Walkingquote:Op maandag 23 maart 2026 15:39 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Bipolaire stoornis noemt men dat toch?
Maar die hebben jou niet op Fok! zien posten.quote:Op maandag 23 maart 2026 16:34 schreef Keep_Walking het volgende:
De psycholoog en psychiaters hebben zelf meerdere keren aangegeven dat ik een goed persoonlijkheid heb en complimenten gegeven.
Het begon toen ik op mijn 18de verhuisde naar Nederland om te studeren. Na een anderhalf jaar in Utrecht zonder familie of steun, en mijn eerste zware liefdesverdriet, raakte ik op mijn 19de psychotisch tijdens de winter van 2008. Ik begon te hallucineren en ging half naakt op straat rennen waar ik door de politie werd opgepakt omdat ze dachten dat ik een verdwaalde junkie was. Na één nacht slapen in de politiecel werd ik overgeplaatst naar de psychiatrische inrichting in Utrecht (Willem Artnsz huis). Ik heb een boek erover geschreven, wil je die lezen?quote:Op maandag 23 maart 2026 16:28 schreef Boca_Raton het volgende:
Het gaat over allemaal dure diagnoses maar niet over hoe je ze beleefd hebt, hoe ze begonnen, hoe je er uit kwam, wat je er nog van merkt etc etc. Ga het daar nu eens over hebben.
Ja, dit heb ik ook. Manisch depressiviteitquote:Op maandag 23 maart 2026 15:39 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Bipolaire stoornis noemt men dat toch?
Een aanval? Je bent echt gigantisch van het padje af. Er is hier _niemand_ geinteresseerd in wat jij, volgens jezelf, hebt gekregen van wie dan ook. Dat is namelijk waar je altijd mee schermt. Dat mensen in het echt je zo'n geweldenaar vinden.quote:Op maandag 23 maart 2026 16:34 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Niet zo erg, maar het is een aanname en aanval toch? De psycholoog en psychiaters hebben zelf meerdere keren aangegeven dat ik een goed persoonlijkheid heb en complimenten gegeven. Even los van de periode dat ik verslaafd was of in een psychose zat.
Hou es opquote:Op maandag 23 maart 2026 16:40 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik heb een boek erover geschreven, wil je die lezen?
Oké jammer danquote:Op maandag 23 maart 2026 16:41 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Een aanval? Je bent echt gigantisch van het padje af. Er is hier _niemand_ geinteresseerd in wat jij, volgens jezelf, hebt gekregen van wie dan ook. Dat is namelijk waar je altijd mee schermt. Dat mensen in het echt je zo'n geweldenaar vinden.
Gebaseerd op wat je hier zelf hebt beschreven wat je (niet) hebt gezegd en gedaan door de jaren heen ben je dat alles behalve imho. Heb ik je nu beledigd? Of heb ik gewoon iets gezegd dat je niet zo bevalt, wat jij dan draait naar 'je beledigd me / je valt me aan'. Nee, ik val je niet aan, ik geef je gewoon mijn mening. Niet meer en niet minder.
Hoe jij dat verder op wil vatten is jouw probleem, niet het mijne.
Dit is gewoon oude wijn in nieuwe zakken. Je bent gewoon álle geloofwaardigheid verloren.
Nee, hier op FOK! heb je jouw dagboek geopend. Je wordt dan geacht om die met persoonlijke teksten te vullen. Met nadruk op ‘vullen’ en ‘persoonlijk’. Je weet toch wat een dagboek is?quote:Op maandag 23 maart 2026 16:40 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Het begon toen ik op mijn 18de verhuisde naar Nederland om te studeren. Na een anderhalf jaar in Utrecht zonder familie of steun, en mijn eerste zware liefdesverdriet, raakte ik op mijn 19de psychotisch tijdens de winter van 2008. Ik begon te hallucineren en ging half naakt op straat rennen waar ik door de politie werd opgepakt omdat ze dachten dat ik een verdwaalde junkie was. Na één nacht slapen in de politiecel werd ik overgeplaatst naar de psychiatrische inrichting in Utrecht (Willem Artnsz huis). Ik heb een boek erover geschreven, wil je die lezen?
Dank voor je antwoord!quote:Op maandag 23 maart 2026 16:41 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ja, dit heb ik ook. Manisch depressiviteit
Wat wil je weten precies van mij? Stel concrete vragen en ik zal het beantwoorden. Het hele verhaal is veel te lang complex en nog steeds gaande. Maar als je concrete vragen hebt kan ik ze altijd beantwoorden. Kort en beknopt.quote:Op maandag 23 maart 2026 16:46 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nee, hier op FOK! heb je jouw dagboek geopend. Je wordt dan geacht om die met persoonlijke teksten te vullen. Met nadruk op ‘vullen’ en ‘persoonlijk’. Je weet toch wat een dagboek is?
Het gaat er om wat jij wilt ZEGGEN, niet wat ik wil weten.quote:Op maandag 23 maart 2026 17:08 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Wat wil je weten precies van mij? Stel concrete vragen en ik zal het beantwoorden. Het hele verhaal is veel te lang complex en nog steeds gaande. Maar als je concrete vragen hebt kan ik ze altijd beantwoorden. Kort en beknopt.
Mijn persoonlijke kijk en antwoord: Je maakt hier eigenlijk twee aannames tegelijk: dat betekenis alleen uit geloof komt en dat een rationele kijk op het leven automatisch leeg of zwaar zou zijn. Dat herken ik zelf niet zo.quote:Op maandag 23 maart 2026 16:37 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Vind je dat niet moeilijk om zo te leven? Geloof je het bestaan geen nut heeft en dat je heel veel pech hebt zonder reden?
Nee, dat is waar JIJ bang voor bent. En dat projecteer jequote:Op maandag 23 maart 2026 16:37 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Vind je dat niet moeilijk om zo te leven? Geloof je het bestaan geen nut heeft en dat je heel veel pech hebt zonder reden?
Dat zou goed kunnen. Ik kies ervoor te geloven omdat het mijn leven dragelijker maakt.quote:Op maandag 23 maart 2026 17:23 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee, dat is waar JIJ bang voor bent. En dat projecteer je
Dat is al een mooi stukje zelfinzichtquote:Op maandag 23 maart 2026 17:29 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Dat zou goed kunnen. Ik kies ervoor te geloven omdat het mijn leven dragelijker maakt.
Misschien zou je meer behulpzame handvatten in het geloof kunnen vinden. Het christendom heeft ook eea te melden over vergeven en het toekeren van de andere wang, bijvoorbeeld.quote:Op maandag 23 maart 2026 17:29 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Dat zou goed kunnen. Ik kies ervoor te geloven omdat het mijn leven dragelijker maakt.
Wellicht welquote:Op maandag 23 maart 2026 17:36 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Misschien zou je meer behulpzame handvatten in het geloof kunnen vinden. Het christendom heeft ook eea te melden over vergeven en het toekeren van de andere wang, bijvoorbeeld.
Evangelie kerk in Utrecht Zuilen. Best Life Church heet het.quote:Op maandag 23 maart 2026 17:39 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Wellicht wel![]()
Naar wat voor soort kerk ga je @:keep_walking ?
Dank voor je antwoord! Ik ken die kerk niet. Sowieso ken ik evangelische kerken niet.quote:Op maandag 23 maart 2026 17:40 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Evangelie kerk in Utrecht Zuilen. Best Life Church heet het.
Zeker waar. Mijn geloof in Jezus heeft ook mijn angst weggenomen voor de geesten en demonische aanvallen die ik weleens ervaar. Ik weet nu hoe ik het kan voorkomen of wegnemen.quote:Op maandag 23 maart 2026 17:55 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dank voor je antwoord! Ik ken die kerk niet. Sowieso ken ik evangelische kerken niet.
Maar wat ik er zojuist van lees is dat er veel jonge mensen komen, dat het een soort 'way of life' wordt en er er nogal een 'community-gevoel' heerst.
Ik kan me voorstellen dat dat je aantrekt. Dat het je het gevoel geeft bij een groep te horen en gewaardeerd te worden. Ik heb de indruk dat je dat erg belangrijk vindt (de meeste mensen overigens wel, in meer of mindere mate).
Ik heb niet gezegd dat je geen goede persoonlijkheid hebt? Ik heb gezegd dat je geen hoogfunctionerende persoonlijkheid hebt.quote:Op maandag 23 maart 2026 16:34 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Niet zo erg, maar het is een aanname en aanval toch? De psycholoog en psychiaters hebben zelf meerdere keren aangegeven dat ik een goed persoonlijkheid heb en complimenten gegeven. Even los van de periode dat ik verslaafd was of in een psychose zat.
Ik zou voorzichtig zijn met die aanvallen te 'voorkomen of wegnemen' middels een geloof, daar die aanvallen eigenlijk voortekens zijn dat je medicatie niet goed ingesteld is, of dat je stilaan op weg bent naar een nieuwe psychose. En jij weet als geen ander wat voor ravage een psychose aanricht in je hersenen dus ik zou alles op alles zetten op het voorkomen van een nieuwe. En dan bedoel ik: hulp zoeken in de medische wereld. Je geloof kan naast je op je pad lopen als extra steun en toeverlaat.quote:Op maandag 23 maart 2026 18:34 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Zeker waar. Mijn geloof in Jezus heeft ook mijn angst weggenomen voor de geesten en demonische aanvallen die ik weleens ervaar. Ik weet nu hoe ik het kan voorkomen of wegnemen.
Medische wereld krijg ik bijna dagelijks hulp van. Nogmaals ik heb nu geen last van psychose of dreiging om eentje op te lopen. Ik weet hoe ik psychoses moet aanvoelen komen, en daar is nu geen sprake van. Al vanaf mijn kindertijd heb ik gehad dat ik geesten kon zien of intense spirituele ervaringen had. Inmiddels geloof ik dat ze echt zijn en dat ik paranormaal begaafd ben. Daar hoeven jullie niet in te geloven als jullie dat niet willen.quote:Op maandag 23 maart 2026 20:37 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik zou voorzichtig zijn met die aanvallen te 'voorkomen of wegnemen' middels een geloof, daar die aanvallen eigenlijk voortekens zijn dat je medicatie niet goed ingesteld is, of dat je stilaan op weg bent naar een nieuwe psychose. En jij weet als geen ander wat voor ravage een psychose aanricht in je hersenen dus ik zou alles op alles zetten op het voorkomen van een nieuwe. En dan bedoel ik: hulp zoeken in de medische wereld. Je geloof kan naast je op je pad lopen als extra steun en toeverlaat.
Is dat niet de light-versie van de pinkstergemeente?quote:Op maandag 23 maart 2026 17:55 schreef Whiskers2009 het volgende:
Dank voor je antwoord! Ik ken die kerk niet. Sowieso ken ik evangelische kerken niet.
Ik heb geen flauw idee.quote:Op maandag 23 maart 2026 22:19 schreef r_one het volgende:
[..]
Is dat niet de light-versie van de pinkstergemeente?
Tienden geven?quote:Op maandag 23 maart 2026 17:40 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Evangelie kerk in Utrecht Zuilen. Best Life Church heet het.
Nou nee dat is het punt net... je kan dat dus niet aanvoelen. Nee wacht, dat is misschien niet waar. Je gaat de subtielere signalen negeren want ze gaan al echt aanvoelen. En jij hebt in het verleden toch wel al bewezen dat jij doorgaat ondanks de signalen tot je kneiter psychotisch bent. Als ik jou was, dan zou ik mijzelf daar niet in vertrouwen.. want ik zou geleerd hebben uit het verleden dat mijn beoordelingsvermogen op dat gebied niets waard is. Deel jij je deze verhalen ook met de psych? Ergens vermoed ik van niet.quote:Op maandag 23 maart 2026 21:29 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Medische wereld krijg ik bijna dagelijks hulp van. Nogmaals ik heb nu geen last van psychose of dreiging om eentje op te lopen. Ik weet hoe ik psychoses moet aanvoelen komen, en daar is nu geen sprake van. Al vanaf mijn kindertijd heb ik gehad dat ik geesten kon zien of intense spirituele ervaringen had. Inmiddels geloof ik dat ze echt zijn en dat ik paranormaal begaafd ben. Daar hoeven jullie niet in te geloven als jullie dat niet willen.
Ja ik deel dit allemaal met mijn psycholoog en psychiater. Wanneer is het wel paranormaal begaafd volgens jou?quote:Op dinsdag 24 maart 2026 08:11 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Nou nee dat is het punt net... je kan dat dus niet aanvoelen. Nee wacht, dat is misschien niet waar. Je gaat de subtielere signalen negeren want ze gaan al echt aanvoelen. En jij hebt in het verleden toch wel al bewezen dat jij doorgaat ondanks de signalen tot je kneiter psychotisch bent. Als ik jou was, dan zou ik mijzelf daar niet in vertrouwen.. want ik zou geleerd hebben uit het verleden dat mijn beoordelingsvermogen op dat gebied niets waard is. Deel jij je deze verhalen ook met de psych? Ergens vermoed ik van niet.
Dat van je kindertijd: zou je je kunnen voorstellen dat dit al pre-verschijnselen waren van je psychotische aanleg? Die aanleg is er namelijk en je hebt een chaotische en zware kindertijd gehad dus het risico dat deze dingen tot uiting komen is dan groter.
Los daarvan: dingen zien is niet hetzelfde als paranormaal begaafd zijn.
Hoeft niet, mag wel.quote:
Ik ken het ja.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 08:41 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik mis mijn moeder heel erg. Ze heeft lewy body dementie, een vreselijke ziekte. Wie heeft gehoord van lewy body dementie?
Maken zij zich geen zorgen?quote:Op dinsdag 24 maart 2026 08:39 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ja ik deel dit allemaal met mijn psycholoog en psychiater. Wanneer is het wel paranormaal begaafd volgens jou?
Nee, niet dat ik psychoses krijg.quote:
Mijn tante vertelde laatst dat ze beetje is opgeknapt en dat weer lacht naar haar en oogcontact maakt.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 09:09 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik ken het ja.
Je zei toen je pas terug was dat ze op sterven ligt? Is de ziekte al zo gevorderd dan?
Heb jij geen contact met je moeder?quote:Op dinsdag 24 maart 2026 09:20 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Mijn tante vertelde laatst dat ze beetje is opgeknapt en dat weer lacht naar haar en oogcontact maakt.
Ze woont op Curaçao. Ik ben december t/m januari daar geweest om afscheid te nemen van haar. Ik hoop natuurlijk dat een mirakel gebeurd en dat ze geneest en gezond wordt.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 09:45 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Heb jij geen contact met je moeder?
Maar wanneer heeft ze de diagnose gehad dan?quote:Op dinsdag 24 maart 2026 09:20 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Mijn tante vertelde laatst dat ze beetje is opgeknapt en dat weer lacht naar haar en oogcontact maakt.
Je beseft dat dit niet mogelijk is?quote:Op dinsdag 24 maart 2026 09:48 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik hoop natuurlijk dat een mirakel gebeurd en dat ze geneest en gezond wordt.
Hospicequote:
Daarom zeg ik: mirakelquote:Op dinsdag 24 maart 2026 10:45 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Je beseft dat dit niet mogelijk is?![]()
(of de diagnose moet fout zijn)
Laten we daarop hopen dan?quote:Op dinsdag 24 maart 2026 15:59 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Dan is het geen mirakel maar een foute diagnose
Je hebt hierin gelijk hoor, laat je niet gaslighten.quote:Op maandag 23 maart 2026 14:47 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Hoe ik mensen aanvlieg? Ik vind juist dat iedereen mij aanvliegt en dat ik heel rustig en vriendelijk reageer ondanks aanvallen en pogingen om mij te vernederen. Jij noemt mij nu sneu en wanhopig, moet ik dat beschouwen als een aanval?
Dank je wel voor deze bemoedigende reactie! Ik geloof dit ook! Niet dat ik bijzonder ben, ik geloof dat ieder mens kan leren om hun spirituele gaven te ontwikkelen en contact leggen met de hogere realmen. Wie ben jij, als ik vragen mag? Kennen we elkaar al?quote:Op dinsdag 24 maart 2026 18:14 schreef -Knapzak- het volgende:
[..]
Je hebt hierin gelijk hoor, laat je niet gaslighten.
Wat betreft je OP: ja, ik geloof je wel. Er is wel meer tussen hemel en aarde. Het universum is zo groot dat alles wat wij ons kunnen voorstellen, of zelfs op spiritueel niveau ervaren, ergens wel een vorm van bestaan zou kunnen hebben. Misschien zijn je hersenen wel bijzonder gevoelig en kunnen ze signalen opvangen van andere bestaansvormen, zoals een radio die op verschillende frequenties kan afstemmen en zo andere zenders ontvangt.
Ik geloof wel in geesten maar niet in mediums.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 21:03 schreef Keep_Walking het volgende:
ik geloof dat ieder mens kan leren om hun spirituele gaven te ontwikkelen en contact leggen met de hogere realmen.
quote:Op maandag 23 maart 2026 15:08 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dit is géén onderwerp voor R&P. Gewoon niet.
Het heeft veel meer met F&L (of voor mijn part LIF, of met TRU) te maken dan met R&P. Als je alles wat als onderdeel van de menselijke psyche kán worden beschouwd hier bespreekbaar wilt maken, kan R&P net zo goed die twee subfora opslokken.quote:Op woensdag 25 maart 2026 13:24 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Ik vind persoonlijk spiritualiteit wel heel erg passen bij psychologie, omdat spiritualiteit een onderdeel is van de menselijke psyche. Het gaat daarbij niet om of het wel of niet bestaat, maar hoe je het ervaart.
Dit gaat helemaal over psychose, begrijp ik, niet over spiritualiteit. Da's van een geheel andere orde.quote:Ik denk ook dat hetgeen wat mensen waarnemen tijdens een psychose heel veel zegt over henzelf. Als je bijvoorbeeld in paniek bent omdat je demonen waarneemt, houdt die angst vooral in dat je bang bent voor iets wat jou kwaad wilt doen. Omdat het iets is wat je in de wereld waarin jij leeft niet kent, is het juist om die reden zo beangstigend en overweldigend: je weet niet precies waarmee je te maken hebt, wat de zwakke plekken zijn waar je op moet letten om jezelf te kunnen beschermen - het enige wat je weet, is dat het jou kwaad wilt doen.
Ik denk dat als een goede psycholoog luistert naar wat een client ervaart tijdens een psychose, daar informatie uit kan halen die verband heeft met de kernproblematiek.
Ik was eind 2024 aanwezig bij een presentatie die ging over schizofrenie. (Er werd ook een documentaire getoond waarin 3 mensen met schizofrenie vertelden over hoe zij dat ervaren - ik durf eigenlijk wel met alle zekerheid te stellen dat één van die 3 mensen @:Keep_Walking is, ook omdat ik opmerkelijk veel herkende uit de issues die hij ook hier op het forum heeft gedeeld.) Het ging verder ook over hoe je iemand met schizofrenie zou kunnen kunnen. Wat meestal heel averechts werkt - en dat lijkt mij ook logisch - is als je zegt: "Je ziet dingen die er niet zijn en daarom ben je knettergek!" Voor ieder mens is het heel beangstigend als je niet kan vertrouwen op jouw eigen perceptie. Ik denk dat het het beste werkt als je enerzijds eerlijk bent door te zeggen dat jij niet dezelfde ervaringen hebt als die persoon, maar dat je hem of haar niet veroordeelt op wat hij/zij ervaart. Ik denk dat als jij (oprechte) interesse en nieuwsgierigheid toont met vragen zoals "Kan je mij vertellen wat jij ziet of hoort en wat je erbij voelt?" je daarmee kan bereiken dat die persoon ook nieuwsgierig raakt in hoe jij het ervaart en zodoende bij jou houvast en steun kan vinden om weer grip te krijgen op de realiteit.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik dat in de praktijk erg moeilijk vond. Ik probeerde een buurvrouw te helpen die meerdere keren in een psychose zat: ze was daarbij heel overweldigend en drong haar denkbeelden heel stellig aan mij op. Ik had niet de ruimte om haar te kunnen zeggen dat ik het anders zag. Ze ging ook heel erg van de hak op de tak. Ik vond het daarna erg moeilijk om tegen haar te zeggen dat ik weg moest en andere dingen te doen had, maar anders zou ze de hele dag door blijven gaan met bizarre overtuigingen opdringen waar geen touw aan vast te knopen was. Het moeilijkste vond ik daarbij dat ik wel merkte dat ze bang was voor zichzelf. Ze had seroquel voorgeschreven gekregen en dat middel werkte bij haar heel averechts. Ze kon verder nergens terecht en er was ook geen psychiater die snel bereikbaar was. Het was zo van: "Hier heb je pillen en over 3 weken hebben we weer een afspraak en dan vertel je of je er baat bij hebt. Als je die afspraak vergeet zoals de vorige keer, is de daaropvolgende mogelijkheid pas 12 weken later." Heel trieste situatie. Ze ging expres buurtoverlast veroorzaken in de hoop dat er dan politie zou komen en dat er dan naar haar werd omgekeken. Ik had meerdere keren voor haar de huisarts proberen te bellen en dan werd ik door de assistente afgesnauwd "Ze is een volwassen vrouw die zelf ook kan bellen hoor." Ik heb helaas ook vaker van anderen vernomen dat in de zorg heel snel negatief geoordeeld wordt met aannames, terwijl de werkelijke situatie ernstig is.
Dit slaat echt nergens meer op. Je verkoopt je persoonlijke geloofsovertuigingen alsof het een oplossing is voor psychische problemen.quote:Op woensdag 25 maart 2026 13:24 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Ik vind persoonlijk spiritualiteit wel heel erg passen bij psychologie, omdat spiritualiteit een onderdeel is van de menselijke psyche. Het gaat daarbij niet om of het wel of niet bestaat, maar hoe je het ervaart.
Ik denk ook dat hetgeen wat mensen waarnemen tijdens een psychose heel veel zegt over henzelf. Als je bijvoorbeeld in paniek bent omdat je demonen waarneemt, houdt die angst vooral in dat je bang bent voor iets wat jou kwaad wilt doen. Omdat het iets is wat je in de wereld waarin jij leeft niet kent, is het juist om die reden zo beangstigend en overweldigend: je weet niet precies waarmee je te maken hebt, wat de zwakke plekken zijn waar je op moet letten om jezelf te kunnen beschermen - het enige wat je weet, is dat het jou kwaad wilt doen.
Ik denk dat als een goede psycholoog luistert naar wat een client ervaart tijdens een psychose, daar informatie uit kan halen die verband heeft met de kernproblematiek.
Ik was eind 2024 aanwezig bij een presentatie die ging over schizofrenie. (Er werd ook een documentaire getoond waarin 3 mensen met schizofrenie vertelden over hoe zij dat ervaren - ik durf eigenlijk wel met alle zekerheid te stellen dat één van die 3 mensen @:Keep_Walking is, ook omdat ik opmerkelijk veel herkende uit de issues die hij ook hier op het forum heeft gedeeld.) Het ging verder ook over hoe je iemand met schizofrenie zou kunnen kunnen. Wat meestal heel averechts werkt - en dat lijkt mij ook logisch - is als je zegt: "Je ziet dingen die er niet zijn en daarom ben je knettergek!" Voor ieder mens is het heel beangstigend als je niet kan vertrouwen op jouw eigen perceptie. Ik denk dat het het beste werkt als je enerzijds eerlijk bent door te zeggen dat jij niet dezelfde ervaringen hebt als die persoon, maar dat je hem of haar niet veroordeelt op wat hij/zij ervaart. Ik denk dat als jij (oprechte) interesse en nieuwsgierigheid toont met vragen zoals "Kan je mij vertellen wat jij ziet of hoort en wat je erbij voelt?" je daarmee kan bereiken dat die persoon ook nieuwsgierig raakt in hoe jij het ervaart en zodoende bij jou houvast en steun kan vinden om weer grip te krijgen op de realiteit.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik dat in de praktijk erg moeilijk vond. Ik probeerde een buurvrouw te helpen die meerdere keren in een psychose zat: ze was daarbij heel overweldigend en drong haar denkbeelden heel stellig aan mij op. Ik had niet de ruimte om haar te kunnen zeggen dat ik het anders zag. Ze ging ook heel erg van de hak op de tak. Ik vond het daarna erg moeilijk om tegen haar te zeggen dat ik weg moest en andere dingen te doen had, maar anders zou ze de hele dag door blijven gaan met bizarre overtuigingen opdringen waar geen touw aan vast te knopen was. Het moeilijkste vond ik daarbij dat ik wel merkte dat ze bang was voor zichzelf. Ze had seroquel voorgeschreven gekregen en dat middel werkte bij haar heel averechts. Ze kon verder nergens terecht en er was ook geen psychiater die snel bereikbaar was. Het was zo van: "Hier heb je pillen en over 3 weken hebben we weer een afspraak en dan vertel je of je er baat bij hebt. Als je die afspraak vergeet zoals de vorige keer, is de daaropvolgende mogelijkheid pas 12 weken later." Heel trieste situatie. Ze ging expres buurtoverlast veroorzaken in de hoop dat er dan politie zou komen en dat er dan naar haar werd omgekeken. Ik had meerdere keren voor haar de huisarts proberen te bellen en dan werd ik door de assistente afgesnauwd "Ze is een volwassen vrouw die zelf ook kan bellen hoor." Ik heb helaas ook vaker van anderen vernomen dat in de zorg heel snel negatief geoordeeld wordt met aannames, terwijl de werkelijke situatie ernstig is.
Vandaag is het weer minder dat klopt, maar geen hagel hier. Wel koud 🥶quote:
Ja klopt, ik was in een documentaire. Heb je Blue Monday van Ingrid Kamerling gezien?quote:Op woensdag 25 maart 2026 13:24 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Ik vind persoonlijk spiritualiteit wel heel erg passen bij psychologie, omdat spiritualiteit een onderdeel is van de menselijke psyche. Het gaat daarbij niet om of het wel of niet bestaat, maar hoe je het ervaart.
Ik denk ook dat hetgeen wat mensen waarnemen tijdens een psychose heel veel zegt over henzelf. Als je bijvoorbeeld in paniek bent omdat je demonen waarneemt, houdt die angst vooral in dat je bang bent voor iets wat jou kwaad wilt doen. Omdat het iets is wat je in de wereld waarin jij leeft niet kent, is het juist om die reden zo beangstigend en overweldigend: je weet niet precies waarmee je te maken hebt, wat de zwakke plekken zijn waar je op moet letten om jezelf te kunnen beschermen - het enige wat je weet, is dat het jou kwaad wilt doen.
Ik denk dat als een goede psycholoog luistert naar wat een client ervaart tijdens een psychose, daar informatie uit kan halen die verband heeft met de kernproblematiek.
Ik was eind 2024 aanwezig bij een presentatie die ging over schizofrenie. (Er werd ook een documentaire getoond waarin 3 mensen met schizofrenie vertelden over hoe zij dat ervaren - ik durf eigenlijk wel met alle zekerheid te stellen dat één van die 3 mensen @:Keep_Walking is, ook omdat ik opmerkelijk veel herkende uit de issues die hij ook hier op het forum heeft gedeeld.) Het ging verder ook over hoe je iemand met schizofrenie zou kunnen kunnen. Wat meestal heel averechts werkt - en dat lijkt mij ook logisch - is als je zegt: "Je ziet dingen die er niet zijn en daarom ben je knettergek!" Voor ieder mens is het heel beangstigend als je niet kan vertrouwen op jouw eigen perceptie. Ik denk dat het het beste werkt als je enerzijds eerlijk bent door te zeggen dat jij niet dezelfde ervaringen hebt als die persoon, maar dat je hem of haar niet veroordeelt op wat hij/zij ervaart. Ik denk dat als jij (oprechte) interesse en nieuwsgierigheid toont met vragen zoals "Kan je mij vertellen wat jij ziet of hoort en wat je erbij voelt?" je daarmee kan bereiken dat die persoon ook nieuwsgierig raakt in hoe jij het ervaart en zodoende bij jou houvast en steun kan vinden om weer grip te krijgen op de realiteit.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik dat in de praktijk erg moeilijk vond. Ik probeerde een buurvrouw te helpen die meerdere keren in een psychose zat: ze was daarbij heel overweldigend en drong haar denkbeelden heel stellig aan mij op. Ik had niet de ruimte om haar te kunnen zeggen dat ik het anders zag. Ze ging ook heel erg van de hak op de tak. Ik vond het daarna erg moeilijk om tegen haar te zeggen dat ik weg moest en andere dingen te doen had, maar anders zou ze de hele dag door blijven gaan met bizarre overtuigingen opdringen waar geen touw aan vast te knopen was. Het moeilijkste vond ik daarbij dat ik wel merkte dat ze bang was voor zichzelf. Ze had seroquel voorgeschreven gekregen en dat middel werkte bij haar heel averechts. Ze kon verder nergens terecht en er was ook geen psychiater die snel bereikbaar was. Het was zo van: "Hier heb je pillen en over 3 weken hebben we weer een afspraak en dan vertel je of je er baat bij hebt. Als je die afspraak vergeet zoals de vorige keer, is de daaropvolgende mogelijkheid pas 12 weken later." Heel trieste situatie. Ze ging expres buurtoverlast veroorzaken in de hoop dat er dan politie zou komen en dat er dan naar haar werd omgekeken. Ik had meerdere keren voor haar de huisarts proberen te bellen en dan werd ik door de assistente afgesnauwd "Ze is een volwassen vrouw die zelf ook kan bellen hoor." Ik heb helaas ook vaker van anderen vernomen dat in de zorg heel snel negatief geoordeeld wordt met aannames, terwijl de werkelijke situatie ernstig is.
Amen.quote:Op woensdag 25 maart 2026 15:04 schreef Nagelslak het volgende:
[..]
Dit slaat echt nergens meer op. Je verkoopt je persoonlijke geloofsovertuigingen alsof het een oplossing is voor psychische problemen.
Je haalt spiritualiteit, religie en psychose compleet door elkaar. Iemand met een psychose heeft geen behoefte aan verhalen over God, demonen of “paranormale hocus pocus”, maar aan professionele hulp.
Daarnaast ben je ook nog eens tegenstrijdig: je waarschuwt voor contact met het paranormale, terwijl je zelf uitgebreid spirituele ervaringen beschrijft en anderen religieuze adviezen geeft.
En dan iemand aanspreken op “eigen verantwoordelijkheid” bij psychische klachten? Dat laat vooral zien dat je niet begrijpt waar je het over hebt.
Hou je overtuigingen bij jezelf en doe niet alsof dit psychologie is.
Ik zou ook gelijk vragen of hij/zij je boek wil lezen, dat scheelt je weer een post waarbij je moeite moet doen om interesse te veinzen om vervolgens alsnog je eigen langspeelplaat af te kunnen spelen.quote:Op woensdag 25 maart 2026 16:57 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ja klopt, ik was in een documentaire. Heb je Blue Monday van Ingrid Kamerling gezien?
Klopt. Het was idd die documentaire. Die werd vertoond als onderdeel van een presentatie over schizofrenie. Het was vooral bedoeld om het menselijke aspect te benadrukken. Er werd bijvoorbeeld uitgelegd dat als iemand ervan overtuigd is dat er een complot wordt gesmeed, er heel veel gedachten aan voorafgaan voordat die persoon op dat punt komt.quote:Op woensdag 25 maart 2026 16:57 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ja klopt, ik was in een documentaire. Heb je Blue Monday van Ingrid Kamerling gezien?
Mee eens...quote:Op woensdag 25 maart 2026 14:15 schreef r_one het volgende:
[..]
Het heeft veel meer met F&L (of voor mijn part LIF, of met TRU) te maken dan met R&P. Als je alles wat als onderdeel van de menselijke psyche kán worden beschouwd hier bespreekbaar wilt maken, kan R&P net zo goed die twee subfora opslokken.
Hell, zelfs BNW vindt zijn oorsprong in de menselijke psyche.
Spiritualiteit, religie, helderziendheid, telepathie, paranormale begaafdheid, etc. onder psychologie scharen, vind ik veel te ver gaan.
Ik vind het tof dat je zoveel moeite doet voor hier uitgebreid te posten, dat wil ik eerst even benadrukken.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:24 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Even wat toelichten. Ik begrijp dat ik in mijn bewoording wat drammerig was, waardoor het als opdringen opgevat kon worden.
Spiritualiteit en psychologie
Hier een artikel over spiritualiteit afkomstig van een website over psychologie.
Feit blijft wel dat de meeste mensen houvast en zingeving in hun leven zoeken in bijvoorbeeld een religie. Ook opmerkelijk dat sinds de mensheid bestaat er ook altijd oorlog en bloedvergieten is geweest als groepen mensen daarover van opvattingen verschillen.
Als religie dogmatisch is, denk ik persoonlijk dat het geen spiritualiteit meer is, maar juist wordt gebruikt om vooral zelf niet over het leven en wat daarna komt, te hoeven nadenken.
Bekijk deze YouTube-video
Als iemand weleens Ghost Adventures heeft gezien. Dat beschouw ikzelf als voorbeeld van iets wat alles te maken heeft met paranormale hocus pocus, maar niks met spiritualiteit. Het leek mij in eerste instantie pure afstompende media-sensatie en ik vond het wel grappig om ernaar te kijken op TV, omdat het zo ongelooflijk dom en theatraal is. Maar achter de schermen schijnt ook nogal wat sensatie schuil te gaan zoals criminaliteit en moordcomplotten, dus ik vraag mij af of die mensen knettergek zijn. Ik weet het eigenlijk wel zeker.
Ik ben overigens wel serieus als ik denk dat het korte gebed @:Keep_Walking zou kunnen helpen.
https://www.psychologie.nl/artikel/helpt-bidden/
Dat moet ik 'm idd nageven jaquote:Op woensdag 25 maart 2026 22:00 schreef Lenny77 het volgende:
Ik vind het tof dat je zoveel moeite doet voor hier uitgebreid te posten
Dat doe ik ook. Probeer ik tenminste. Waar moet ik beginnen? In mijn jeugd op Curacao was ik heel onzeker over vrouwen en ben daardoor als volwassene juist gaan overcompenseren door player te zijn. Ik heb daar nu spijt van.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:49 schreef Ole het volgende:
Nu juist het moment om je toch kwetsbaar op te stellen. Dat is ook de bedoeling van de 12 stappen. Dat verleden is er, maar daar kun je niks meer aan doen.
Niemand zegt dat het makkelijk zal zijn.
Ik heb al een stappenwerkboek die ik gebruik, maar toch bedankt. Ik heb net met mijn sponsor gebeld en gesproken, die heeft mij complimenten gegeven over hoe goed hij mijn analyse heeft gevonden over de vragen in stap 4.quote:Op maandag 30 maart 2026 17:07 schreef Ole het volgende:
Misschien kan dit je helpen (vanaf pagina 12)
https://12steps4hours.org(...)aling-2021-02-22.pdf
Ja helemaal eens. De reden dat ik geen sponsor wil.quote:Op maandag 30 maart 2026 18:35 schreef nostra het volgende:
Da's dus wel één van de problemen die ik met de 12 stappen heb, dat een loodgieter om de hoek de vaak complexere dubbele-diagnoseproblemen wel even gaat analyseren. En niet alleen analyseren, ook weet hoe je ze oplost.
Mijn sponsor is geen loodgieter hoor, maar dat terzijde. Ik heb een diepe inventarisatie gemaakt van mijn gevoelens die ik moeite heb toe te laten en dat uitgebreid met mijn sponsor besproken vandaag. Dat is toch goed?quote:Op maandag 30 maart 2026 18:35 schreef nostra het volgende:
Da's dus wel één van de problemen die ik met de 12 stappen heb, dat een loodgieter om de hoek de vaak complexere dubbele-diagnoseproblemen wel even gaat analyseren. En niet alleen analyseren, ook weet hoe je ze oplost.
Voel je je verheven boven loodgieters?quote:Op maandag 30 maart 2026 18:41 schreef Ole het volgende:
[..]
Ja helemaal eens. De reden dat ik geen sponsor wil.
Ja, dat is goed, alleen leidt zo'n inventarisatie vaak tot de blootlegging van een onderliggend psychisch probleem, aandoening of trauma en is de behandeling daarvan naar mijn mening beter af in handen van een professional, in plaats van iemand die zich alleen maar op de symptomen daarvan - en feitelijk maar één: copingmechanisme door middelenmisbruik - richt.quote:Op maandag 30 maart 2026 19:15 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Mijn sponsor is geen loodgieter hoor, maar dat terzijde. Ik heb een diepe inventarisatie gemaakt van mijn gevoelens die ik moeite heb toe te laten en dat uitgebreid met mijn sponsor besproken vandaag. Dat is toch goed?
In tegendeel! Als ik een loodgieter nodig heb wil ik een vakman. Als ik psychische problemen heb wil ik ook iemand die daar voor opgeleid is en zijn vak verstaat.quote:Op maandag 30 maart 2026 19:16 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Voel je je verheven boven loodgieters?
Een week of 2 geleden ging het nog om gevoelens van wrok toch?!quote:Op maandag 6 april 2026 21:30 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik heb stap 4 verder afgewerkt en met mijn sponsor besproken. Het ging over mijn gevoelens zoals schaamte, schuld en verdriet. Ik voel heel veel verdriet en schaam mij voor mijn fouten. Ik neem verantwoordelijkheid voor mezelf en schuld die ik draag voor mijn gedrag. Volgende week ben ik jarig en dan wil mijn oom mij spreken, heeft hij toegezegd aan mijn neef. Ook heb ik mijn familie gebeld en voicemail ingesproken waarin ik smeek voor vergiffenis en steun. Vandaag is Pasen en ik voel me heel eenzaam, want mijn familie spreekt mij niet.
Mijn familie heeft ook heel veel fouten gemaakt bij mij en mijn moeder hoor. Ik sta in mijn recht om boos te zijn en te eisen bij hen. Ook juridisch.quote:Op maandag 6 april 2026 22:37 schreef r_one het volgende:
[..]
Een week of 2 geleden ging het nog om gevoelens van wrok toch?!
Ik hoop voor jou dat je smeekbede gehoord wordt. Als dat zo is: neem genoegen met een vinger, pak niet meteen de hele hand. En 'eis' vooral niet wat!
Nog anderhalf uur en Pasen is alweer voorbij. Dan heb je het overleefd.
Succes kerelquote:Op dinsdag 7 april 2026 22:27 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Mijn familie heeft ook heel veel fouten gemaakt bij mij en mijn moeder hoor. Ik sta in mijn recht om boos te zijn en te eisen bij hen. Ook juridisch.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat kun je juridisch eisen van familieleden als jullie allemaal volwassen zijn?quote:Op dinsdag 7 april 2026 22:27 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Mijn familie heeft ook heel veel fouten gemaakt bij mij en mijn moeder hoor. Ik sta in mijn recht om boos te zijn en te eisen bij hen. Ook juridisch.
Oh K_W... snijd jezelf toch niet zo in de vingers! Iedereen maakt fouten, het zijn allemaal mensen. Net zoals jijquote:Op dinsdag 7 april 2026 22:27 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Mijn familie heeft ook heel veel fouten gemaakt bij mij en mijn moeder hoor. Ik sta in mijn recht om boos te zijn en te eisen bij hen. Ook juridisch.
Dit hoort niet bij stap 4.quote:Op dinsdag 7 april 2026 22:27 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Mijn familie heeft ook heel veel fouten gemaakt bij mij en mijn moeder hoor. Ik sta in mijn recht om boos te zijn en te eisen bij hen. Ook juridisch.
Als ik je één raad mag geven: beperk je hiertoe als je serieus wilt dat het contact weer een beetje hersteld wordt.quote:Op maandag 6 april 2026 21:30 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik heb stap 4 verder afgewerkt en met mijn sponsor besproken. Het ging over mijn gevoelens zoals schaamte, schuld en verdriet. Ik voel heel veel verdriet en schaam mij voor mijn fouten. Ik neem verantwoordelijkheid voor mezelf en schuld die ik draag voor mijn gedrag. Volgende week ben ik jarig en dan wil mijn oom mij spreken, heeft hij toegezegd aan mijn neef. Ook heb ik mijn familie gebeld en voicemail ingesproken waarin ik smeek voor vergiffenis en steun. Vandaag is Pasen en ik voel me heel eenzaam, want mijn familie spreekt mij niet.
Even later...quote:. Ik neem verantwoordelijkheid voor mezelf en schuld die ik draag voor mijn gedrag. Volgende week ben ik jarig en dan wil mijn oom mij spreken, heeft hij toegezegd aan mijn neef. Ook heb ik mijn familie gebeld en voicemail ingesproken waarin ik smeek voor vergiffenis en steun.
Denk je dat de familie erg geneigd zal zijn een smeekbede tot vergiffenis te accepteren als er tegelijkertijd boosheid is en de dreiging met (juridische) eisen? Als je echt oprecht op zoek zou zijn naar vergeving voor je daden moet je dat verwijtende aspect loslaten.quote:Mijn familie heeft ook heel veel fouten gemaakt bij mij en mijn moeder hoor. Ik sta in mijn recht om boos te zijn en te eisen bij hen. Ook juridisch.
Modern meervoud van 'ei'?quote:
Lettertje gemist. Sowieso de schuld van mijn ooms en tantes, en hont van de buren natuurlijk.quote:Op woensdag 8 april 2026 13:34 schreef r_one het volgende:
[..]
Modern meervoud van 'ei'?
(in het kader van Pasen)
Goed gezegd, dank.🙏🏿quote:Op dinsdag 7 april 2026 22:54 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Oh K_W... snijd jezelf toch niet zo in de vingers! Iedereen maakt fouten, het zijn allemaal mensen. Net zoals jij
Met eisen wek je zoveel weerstand op! Niet alleen hier, maar ook bij anderen. Als je excuses maakt met een voorwaarden eraan, met eisen, dan strijk je mensen tegen de haren in. Echt! Begin met enkel excuses, en wanneer er weer goede gesprekken gevoerd kunnen worden kun je feedback geven (Er gebeurde X en dat gaf mij gevoel Y) zonder verwijten, zoek eens op naar feedbackregels.
En die feedback pas geven op het moment dat iedereen weer contact wil. Wanneer je excuses aanvaard zijn
Met eisen roep je weerstand op. Dat heb je hier al met een stel vreemdelingen, laat staan bij mensen die echt geleden hebben onder je gedrag... en nee, je deed het niet expres, maar je deed het wel. Dus dan moet je door het stof. Niet leuk, maar ja... dat hoort bij het leven. Zodra je oprecht je excuses maakt zonder voorwaarden heb je meer kans op vergeving en dan kan de band misschien weer groeien
En tja... de keiharde waarheid is ook; soms zijn je kaarten verspeeld, dan komt het niet meer goed. Familie is een zegen en geen recht.
Ik zeg dit niet om je te pesten, maar ik hoop je zo te helpen...
Even een schopje in je topic, maar zat aan je te denken en vroeg me af hoe dit is gegaanquote:Op woensdag 25 maart 2026 16:07 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik ben blij dat het mooi weer aan het worden is. Ik heb morgen gesprek bij de UWV over mijn reintegratie in de arbeidsmarkt.
Goed! 28 april heb ik gesprek voor vrijwilligerswerk.quote:Op dinsdag 14 april 2026 21:25 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Even een schopje in je topic, maar zat aan je te denken en vroeg me af hoe dit is gegaan
Oké dat is jouw mening dan. Wat doe ik verkeerd in de docu?quote:Op woensdag 15 april 2026 00:22 schreef Iceage het volgende:
Ik heb Blue Monday gekeken net.
Respect voor je behandelaars. Ik zou het niet kunnen en door alles wat je hier hebt getypt en door hoe je overkomt in die docu weet ik 1 ding zeker . Ik zou je in mijn prive leven heel ver weg houden en liever ook niet ooit met je te maken willen krijgen.
Dus ik begrijp heel goed dat je ex vrienden en familie er ook zo over denken.
Het is aan jou om dat te kunnen accepteren.
Goed zo, zal je goed doenquote:Op woensdag 15 april 2026 10:19 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Goed! 28 april heb ik gesprek voor vrijwilligerswerk.
Heb je een link naar de video?quote:Op woensdag 15 april 2026 00:22 schreef Iceage het volgende:
Ik heb Blue Monday gekeken net.
Respect voor je behandelaars. Ik zou het niet kunnen en door alles wat je hier hebt getypt en door hoe je overkomt in die docu weet ik 1 ding zeker . Ik zou je in mijn prive leven heel ver weg houden en liever ook niet ooit met je te maken willen krijgen.
Dus ik begrijp heel goed dat je ex vrienden en familie er ook zo over denken.
Het is aan jou om dat te kunnen accepteren.
Bekijk het docu van begin tot eind.quote:Op woensdag 15 april 2026 12:46 schreef CoolGuy het volgende:
Nou, net de delen met K_W gescand. Ik vond het wat...oppervlakkig, wat nikszeggend, ik hoef niet secondenlang beelden te zien door een raam heen, of dat hij in bed ligt, of dat hij staat te douchen. Voor de rest, tja, een beetje op en neer flipperen tussen die droom najagen en dan weer dat betaald werk 'momenteel' te hoog gegrepen is.
Je komt in de documentaire hetzelfde over als hier. Je praat wel mee met je behandelaars maar wat ze zeggen komt niet echt bij je binnen. Ze proberen je af te remmen, maar dat lukt niet erg.quote:Op woensdag 15 april 2026 10:20 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Oké dat is jouw mening dan. Wat doe ik verkeerd in de docu?
Nee, want ik kan voor die andere 2 geen match doen met wat ik hier lees, want zij zijn hier niet. Jij bent hier wel.quote:Op woensdag 15 april 2026 12:51 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Bekijk het docu van begin tot eind.
Dit is waar.quote:Op woensdag 15 april 2026 12:57 schreef Ole het volgende:
[..]
Je komt in de documentaire hetzelfde over als hier. Je praat wel mee met je behandelaars maar wat ze zeggen komt niet echt bij je binnen. Ze proberen je af te remmen, maar dat lukt niet erg.
Ook bekeken en zie geen nieuwsquote:Op woensdag 15 april 2026 16:20 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:
Eens met bovenstaanden, docu bekeken en weinig "nieuws" gezien.
Is dat goed of slecht dat ik niet anders ben hier dan in de docu? Ik ben op dit moment juist mezelf aan het afremmen, ik ga rustig beginnen met vrijwilligerswerk en dan opbouwen naar betaald werk.quote:Op woensdag 15 april 2026 13:58 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Ik vind de Keep_Walking van hier en de Keep_Walking in de docu in ieder geval consistent met elkaar. Ik denk dat je je hier dus niet heel anders voordoet dan hoe je in het echt waarschijnlijk bent. Een grote focus ook in de docu op het willen bereiken van aanzien, succes, en populariteit, ook al ben je er (nog) niet klaar voor.
Ten eerste: Van harte gefeliciteerd met je verjaardagquote:Op donderdag 16 april 2026 09:14 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik was gisteren jarig en heb met mijn oom afgesproken om te gaan lunchen. Ik heb mijn oom lang niet gezien dus het was een spannende ontmoeting, maar het ging goed. Volgende week komt hij weer naar Utrecht om met mijn behandelaars te praten over familiezaken.
Dat zijn mooie stappen, een dagritme is echt de basis waar je heel veel uit gaat halen. Niet voor niets dat dat er zo in geramd wordt in een kliniek.quote:Op woensdag 15 april 2026 18:50 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Is dat goed of slecht dat ik niet anders ben hier dan in de docu? Ik ben op dit moment juist mezelf aan het afremmen, ik ga rustig beginnen met vrijwilligerswerk en dan opbouwen naar betaald werk.
Wel erg weinig informatie. Waar gaan die gesprekken met engelen over? Wat vertellen zij? En hoe reageerde 112?quote:Op maandag 23 maart 2026 14:08 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik heb een paar weken geleden het gezicht van een demoon met kromme tanden zien verschijnen terwijl ik in bed lag en ik voelde tegelijkertijd een sterke energie mijn lichaam en geest hard trekken en drukken op mijn bed en tegen mijn muur. Ik was zo geschrokken dat ik 112 heb gebeld.
Ik heb vaak meegemaakt dat ik de geesten van de dodenrijk in mijn huis opeens zie en hoor, na een paar seconden verdwijnen ze weer. Ik heb ook Engelen gesproken en gezien, en visioenen gehad van God. Geloof je mij?
Ah, je bent een Ram. Gefeliciteerd!quote:Op donderdag 16 april 2026 09:14 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik was gisteren jarig en heb met mijn oom afgesproken om te gaan lunchen. Ik heb mijn oom lang niet gezien dus het was een spannende ontmoeting, maar het ging goed. Volgende week komt hij weer naar Utrecht om met mijn behandelaars te praten over familiezaken.
Nog gefeliciteerd, hoop dat je een leuke dag hebt gehadquote:Op donderdag 16 april 2026 09:14 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik was gisteren jarig en heb met mijn oom afgesproken om te gaan lunchen. Ik heb mijn oom lang niet gezien dus het was een spannende ontmoeting, maar het ging goed. Volgende week komt hij weer naar Utrecht om met mijn behandelaars te praten over familiezaken.
Ik ben dankbaar dat hij heeft toegezegd om te komen, maar dat is een plicht die hij moet doen geen cadeau. Hij heeft in de levenstestament van mijn moeder beloofd om voor mij te zorgen dat ik goed zit. Als hij en mijn familie niet komen kan ik dakloos worden.quote:Op donderdag 16 april 2026 09:22 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ten eerste: Van harte gefeliciteerd met je verjaardag
En wat fijn van je oom, zie je het contact en zijn betrokkenheid met de behandelaren ook als een cadeau van hem?
Ik heb een boek geschreven over mijn ervaringen met geesten en engelen. Wil je die lezen?quote:Op donderdag 16 april 2026 09:52 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Wel erg weinig informatie. Waar gaan die gesprekken met engelen over? Wat vertellen zij? En hoe reageerde 112?
Ja ik kijk er naar uit om weer te werken.quote:Op donderdag 16 april 2026 09:34 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat zijn mooie stappen, een dagritme is echt de basis waar je heel veel uit gaat halen. Niet voor niets dat dat er zo in geramd wordt in een kliniek.
Nee, die ga ik niet kopen. Maar wil je geen antwoord geven op mijn vraag? Je vraagt zelf of we het geloven, maar daar kan ik geen antwoord opgeven op basis van een paar zinnen. Daarvoor moet je je ervaringen beter beschrijven. En als je boeken wilt verkopen, neem dan contact op met Danny voor het plaatsen van een advertentie. Veel bedrijven gingen je voor.quote:Op donderdag 16 april 2026 11:02 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik heb een boek geschreven over mijn ervaringen met geesten en engelen. Wil je die lezen?
Ik heb meerdere paranormale ervaringen gehad in mijn leven en ervaar ze af en toe nog steeds. Afgelopen jaar in November heeft één van mijn beste vrienden zelfmoord gepleegd en ik ben naar zijn begrafenis geweest. Een paar dagen na zijn begrafenis hoorde ik ‘‘s nachts zijn stem fluisteren in mijn oor dat hij in de slechte plek terecht gekomen is en hij vroeg mij of ik hem wil helpen in de toekomst om naar de goede plek te komen in het hiernamaals. Ik heb hem beloofd dat ik hem ga helpen zodra ik daartoe instaat ben.quote:Op donderdag 16 april 2026 11:04 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Nee, die ga ik niet kopen. Maar wil je geen antwoord geven op mijn vraag? Je vraagt zelf of we het geloven, maar daar kan ik geen antwoord opgeven op basis van een paar zinnen. Daarvoor moet je je ervaringen beter beschrijven. En als je boeken wilt verkopen, neem dan contact op met Danny voor het plaatsen van een advertentie. Veel bedrijven gingen je voor.
Ik denk dat het voor jou helpend kan zijn als je deze vraag zelf zou kunnen beantwoorden.quote:Op woensdag 15 april 2026 18:50 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Is dat goed of slecht dat ik niet anders ben hier dan in de docu?
En hoe denk je dat te gaan doen? En nog mijn vraag, wat besprak je met die engelen?quote:Op donderdag 16 april 2026 12:02 schreef Keep_Walking het volgende:
hij vroeg mij of ik hem wil helpen in de toekomst om naar de goede plek te komen in het hiernamaals. Ik heb hem beloofd dat ik hem ga helpen zodra ik daartoe instaat ben.
Over die engelen is het beter dat je mijn boek leest, het is te complex om te begrijpen zonder het hele verhaal te lezen. Kort samengevat, God heeft mij uitgekozen om mijn stamgenoten te redden van de stigma en onderdrukking in de samenleving. Ik moet de leider zijn van de groeiende emancipatiebeweging van psychiatrische patiënten.quote:Op donderdag 16 april 2026 13:54 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
En hoe denk je dat te gaan doen? En nog mijn vraag, wat besprak je met die engelen?
Ga ik niet doen. En je zit hier gewoon verkapte reclame te maken. Ik begin zelfs een beetje te vermoeden dat je dit topic bent begonnen om je boek te promoten. Ook al omdat je in een post zegt dat R&P meer lezers trekt dan TRU. Staat je niet mooi.quote:Op donderdag 16 april 2026 14:27 schreef Keep_Walking het volgende:
Over die engelen is het beter dat je mijn boek leest, het is te complex om te begrijpen zonder het hele verhaal te lezen.
Ik ben blij dat ik authenticiteit heb en jullie kunnen vertrouwen dat alles wat ik zeg de waarheid is. The good, the bad and the ugly.quote:Op donderdag 16 april 2026 12:03 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Ik denk dat het voor jou helpend kan zijn als je deze vraag zelf zou kunnen beantwoorden.
Probeer voor jezelf eens na te gaan wat er juist goed aan is dat je in de docu hetzelfde overkomt als hier op het forum. En ook waarom dat juist niet goed zou zijn.
Als het jou om welke reden dan ook niet lukt om dat voor jezelf helder te krijgen, misschien lukt het jou dan wel om concreet te maken waar je dan precies tegenaan loopt.
Heb je weleens te maken gehad met het invullen van G-schema's? Dat zijn schema's die je (voor jezelf) kunt gebruiken om jouw gedachten wat meer duidelijk te krijgen. Het is namelijk bij ieder mens zo dat hoe gevoeliger iets ligt, hoe moeilijker het wordt om jouw gedachten daarover helder te krijgen. En al helemaal als je daarbij geneigd bent om de daarbij behorende emoties weg te drukken.
Nee, het is niet bedoeling om mijn boek te promoten, maar ik vind het wel belangrijk omdat ik visioenen heb gehad van God en ben stap voor stap bezig om die visioenen te realiseren in de realiteit. Het is niet belangrijk dat ik niet altijd mooi overkomt in mijn topics, ik heb me voorbereid dat ik veel tegenwind kan krijgen en dat niet iedereen mij sympathiek kan vinden.quote:Op donderdag 16 april 2026 14:35 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Ga ik niet doen. En je zit hier gewoon verkapte reclame te maken. Ik begin zelfs een beetje te vermoeden dat je dit topic bent begonnen om je boek te promoten. Ook al omdat je in een post zegt dat R&P meer lezers trekt dan TRU. Staat je niet mooi.
Nou dat weet ik dus niet zeker hoe ik dat moet doen, ik geloof dat het wel lukt in de hiernamaals om het te doen. In dit leven weet ik niet hoe ik het moet aanpakken.quote:Op donderdag 16 april 2026 14:37 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Hoe kom je aan zo'n uitspraak? En hoe denk je je vriend uit de hel te redden?
Hoe weet je dat God je heeft uitgekozen? Hij lijkt mij machtiger en krachtiger dan jij.quote:Op donderdag 16 april 2026 14:53 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Nou dat weet ik dus niet zeker hoe ik dat moet doen, ik geloof dat het wel lukt in de hiernamaals om het te doen. In dit leven weet ik niet hoe ik het moet aanpakken.
Ik zou hier helemaal niet op reageren. Je kunt geen normaal gesprek voeren met iemand die denkt dat hij door God uitverkoren is en dat engelen tot hem spreken, net zo min als je dan kunt met iemand die aan psychotische wanen lijdt.quote:Op donderdag 16 april 2026 15:05 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Hoe weet je dat God je heeft uitgekozen? Hij lijkt mij machtiger en krachtiger dan jij.
Heb je enig idee wat jou nou zo speciaal maakt dat God jou uitkiest?quote:Op donderdag 16 april 2026 14:27 schreef Keep_Walking het volgende:
God heeft mij uitgekozen om mijn stamgenoten te redden van de stigma en onderdrukking in de samenleving.
Ik ben niet speciaal, er zijn veel meer mensen die paranormale ervaringen hebben. Eigenlijk heeft iedereen wel eens wat meegemaakt van God of hogere machten die wij niet kunnen zien, maar niet iedereen gelooft erin of is ervan bewust. In mijn geval weet ik niet waarom ik deze taak hebt gekregen, dat werd bepaald voor mij. Waarom werd Martin Luther King of Nelson Mandela gekozen als de leider van hún emancipatiebeweging?quote:Op donderdag 16 april 2026 15:15 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Heb je enig idee wat jou nou zo speciaal maakt dat God jou uitkiest?
Compleet gestoord dit met een flinke vleug hoogmoedswaanzinquote:Op donderdag 16 april 2026 14:27 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Over die engelen is het beter dat je mijn boek leest, het is te complex om te begrijpen zonder het hele verhaal te lezen. Kort samengevat, God heeft mij uitgekozen om mijn stamgenoten te redden van de stigma en onderdrukking in de samenleving. Ik moet de leider zijn van de groeiende emancipatiebeweging van psychiatrische patiënten.
quote:Op donderdag 16 april 2026 15:20 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik ben niet speciaal, er zijn veel meer mensen die paranormale ervaringen hebben. Eigenlijk heeft iedereen wel eens wat meegemaakt van God of hogere machten die wij niet kunnen zien, maar niet iedereen gelooft erin of is ervan bewust. In mijn geval weet ik niet waarom ik deze taak hebt gekregen, dat werd bepaald voor mij. Waarom werd Martin Luther King of Nelson Mandela gekozen als de leider van hún emancipatiebeweging?
Met de kans dat hij een nieuw dagboek opent in R&P.quote:Op donderdag 16 april 2026 15:59 schreef Lenny77 het volgende:
[modbreak]We gaan hier niet verder met het stukje verkozen worden en paranormale dingen. Dan gaat het dagboek naar TRU. [/modbreak]
Koekoekquote:Op donderdag 16 april 2026 14:27 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Over die engelen is het beter dat je mijn boek leest, het is te complex om te begrijpen zonder het hele verhaal te lezen. Kort samengevat, God heeft mij uitgekozen om mijn stamgenoten te redden van de stigma en onderdrukking in de samenleving. Ik moet de leider zijn van de groeiende emancipatiebeweging van psychiatrische patiënten.
Volgens mij meent hij het ook nog.quote:Op donderdag 16 april 2026 15:32 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Compleet gestoord dit met een flinke vleug hoogmoedswaanzin
En dat zal dan niet over deze onderwerpen gaan..quote:Op donderdag 16 april 2026 16:00 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Met de kans dat hij een nieuw dagboek opent in R&P.
Dat je dit jezelf afvraagt zegt al genoegquote:Op donderdag 16 april 2026 16:12 schreef Keep_Walking het volgende:
Even terzijde van de paranormale vraagstuk, waarom zoveel vijandigheid tegen mij zeggen? Ik doe volgens mij niks verkeerd, ik geef eerlijk antwoorden op de vragen die mensen mij stellen over mijn ervaringen en geloofsovertuigingen. Ik ben niet de enige mens in de geschiedenis die dit soort ervaringen heeft opgedaan toch? Joan of Arc is een bekende vrouw die stemmen heeft gehoord van God dat zij de Fransen moest bevrijden van de Engelse onderdrukking. Dit heeft ze ook gedaan door de Franse leger te leiden. Ze heeft haar doel bereikt, maar ze werd vermoord door de Engelse elite. Er zijn veel meer mensen die dit soort ervaringen hebben gehad in de geschiedenis.
Waarom zou ik het niet kunnen doen? Ik heb al veel bereikt en ik ben nog steeds jong. Ik geloof dat de kans groot is dat ik ook mijn leven zal verliezen in het realiseren van mijn visioenen.
Wat zegt het dan? Even los van wat ik nu zeg over visioenen van God, engelen, demonen, en geesten, ik begrijp dat veel mensen daarin niet geloven en dat ze denken dat ik gewoon gek ben. Maar ik heb deze ervaringen ook echt wel gehad, snap je dat? Ik heb echt stemmen gehoord, geesten en engelen gezien, demonen in de isoleercel, en duidelijke boodschappen die ik als enige kon zien en horen. Ik begrijp dat de mensen in de wereld mij niet willen geloven, maar ik heb deze ervaringen wel gehad. Ik ben niet bang voor de oordelen van anderen.quote:Op donderdag 16 april 2026 16:17 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Dat je dit jezelf afvraagt zegt al genoeg
![]()
En wat als je niet zo groot wordt als Joan of Arc, Martin Luther King of Nelson Mandela?quote:Op donderdag 16 april 2026 16:12 schreef Keep_Walking het volgende:
Even terzijde van de paranormale vraagstuk, waarom zoveel vijandigheid tegen mij zeggen? Ik doe volgens mij niks verkeerd, ik geef eerlijk antwoorden op de vragen die mensen mij stellen over mijn ervaringen en geloofsovertuigingen. Ik ben niet de enige mens in de geschiedenis die dit soort ervaringen heeft opgedaan toch? Joan of Arc is een bekende vrouw die stemmen heeft gehoord van God dat zij de Fransen moest bevrijden van de Engelse onderdrukking. Dit heeft ze ook gedaan door de Franse leger te leiden. Ze heeft haar doel bereikt, maar ze werd vermoord door de Engelse elite. Er zijn veel meer mensen die dit soort ervaringen hebben gehad in de geschiedenis.
Waarom zou ik het niet kunnen doen? Ik heb al veel bereikt en ik ben nog steeds jong. Ik geloof dat de kans groot is dat ik ook mijn leven zal verliezen in het realiseren van mijn visioenen.
Heel eerlijk zegt het mij dat je inderdaad gek bentquote:Op donderdag 16 april 2026 16:24 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Wat zegt het dan? Even los van wat ik nu zeg over visioenen van God, engelen, demonen, en geesten, ik begrijp dat veel mensen daarin niet geloven en dat ze denken dat ik gewoon gek ben. Maar ik heb deze ervaringen ook echt wel gehad, snap je dat? Ik heb echt stemmen gehoord, geesten en engelen gezien, demonen in de isoleercel, en duidelijke boodschappen die ik als enige kon zien en horen. Ik begrijp dat de mensen in de wereld mij niet willen geloven, maar ik heb deze ervaringen wel gehad. Ik ben niet bang voor de oordelen van anderen.
Je hebt schizofrenie, je lijdt aan psychoses.quote:Op donderdag 16 april 2026 16:24 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Wat zegt het dan? Even los van wat ik nu zeg over visioenen van God, engelen, demonen, en geesten, ik begrijp dat veel mensen daarin niet geloven en dat ze denken dat ik gewoon gek ben. Maar ik heb deze ervaringen ook echt wel gehad, snap je dat? Ik heb echt stemmen gehoord, geesten en engelen gezien, demonen in de isoleercel, en duidelijke boodschappen die ik als enige kon zien en horen. Ik begrijp dat de mensen in de wereld mij niet willen geloven, maar ik heb deze ervaringen wel gehad. Ik ben niet bang voor de oordelen van anderen.
Dan is het toch wel goed zo? Ik zou het niet erg vinden hoor. Denk je dat ik dan ga huilen ofzo? Het is goed mogelijk dat mijn visioenen niet uitkomen en dat ik gewoon gek ben. Dan is het gewoon een kwestie van geduld en accepteren van mijn leven.quote:Op donderdag 16 april 2026 16:26 schreef Momo het volgende:
[..]
En wat als je niet zo groot wordt als Joan of Arc, Martin Luther King of Nelson Mandela?
Daar zit het probleem. Jij accepteert helemaal niks, daarom heb je ook continue die fantasie verhalen. Het is dat óf je hebt een psychose.quote:Op donderdag 16 april 2026 16:36 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Dan is het toch wel goed zo? Ik zou het niet erg vinden hoor. Denk je dat ik dan ga huilen ofzo? Het is goed mogelijk dat mijn visioenen niet uitkomen en dat ik gewoon gek ben. Dan is het gewoon een kwestie van geduld en accepteren van mijn leven.
Ik bedoel het niet vijandig. Het paranormale deel, ik denk ook dat veel mensen paranormale ervaringen hebben. Ik vind het ook een goede discussie waard over de herkomst van wat jij ziet/meemaakt. Dat je dingen ziet die anderen niet zien, ik kan het heel goed begrijpen dat je denkt dat het geestesverschijningen zijn. Of het ook zo is, is een tweede, ik ben geen psychiater of deskundige op dat gebied.quote:Op donderdag 16 april 2026 16:12 schreef Keep_Walking het volgende:
Even terzijde van de paranormale vraagstuk, waarom zoveel vijandigheid tegen mij zeggen? Ik doe volgens mij niks verkeerd, ik geef eerlijk antwoorden op de vragen die mensen mij stellen over mijn ervaringen en geloofsovertuigingen. Ik ben niet de enige mens in de geschiedenis die dit soort ervaringen heeft opgedaan toch? Joan of Arc is een bekende vrouw die stemmen heeft gehoord van God dat zij de Fransen moest bevrijden van de Engelse onderdrukking. Dit heeft ze ook gedaan door de Franse leger te leiden. Ze heeft haar doel bereikt, maar ze werd vermoord door de Engelse elite. Er zijn veel meer mensen die dit soort ervaringen hebben gehad in de geschiedenis.
Waarom zou ik het niet kunnen doen? Ik heb al veel bereikt en ik ben nog steeds jong. Ik geloof dat de kans groot is dat ik ook mijn leven zal verliezen in het realiseren van mijn visioenen.
Ja. Ik ervaar de visioenen ook als ik stabiel ben. Ik geloof persoonlijk ook dat veel mensen met psychoses en schizofrenie een vorm van paranormale begaafdheid hebben en een acute psychose is dat de paranormale begaafdheid overheersend wordt en dat de patiënt controle verliest over zijn gedrag.quote:Op donderdag 16 april 2026 16:33 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je hebt schizofrenie, je lijdt aan psychoses.
Ik ben echt niet narcistisch en toen ik het decennia geleden had meegemaakt, wist ik totaal niet wat ik moest verwachten. Ik geloofde het niet en dacht dat mijn brein kapot was. Ik weet nog niet hoe het gaat lopen, ik bekijk het per dag. De tijd zal het leren.quote:Op donderdag 16 april 2026 16:39 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Ik bedoel het niet vijandig. Het paranormale deel, ik denk ook dat veel mensen paranormale ervaringen hebben. Ik vind het ook een goede discussie waard over de herkomst van wat jij ziet/meemaakt. Dat je dingen ziet die anderen niet zien, ik kan het heel goed begrijpen dat je denkt dat het geestesverschijningen zijn. Of het ook zo is, is een tweede, ik ben geen psychiater of deskundige op dat gebied.
Maar het tweede stuk over door God uitgezocht, ik vind dat nogal wat, ik vind het niet echt een teken van bescheidenheid. Ik vind het zelfs op het narcistische af, en dan druk ik het nog zacht uit.
Andere mensen die hetzelfde hebben gezegd, dat is een heel illuster rijtje, waar je als normaal mens niets mee te maken wil hebben.
En een gevaar worden voor zichzelf en hun omgeving.quote:Op donderdag 16 april 2026 16:39 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ja. Ik ervaar de visioenen ook als ik stabiel ben. Ik geloof persoonlijk ook dat veel mensen met psychoses en schizofrenie een vorm van paranormale begaafdheid hebben en een acute psychose is dat de paranormale begaafdheid overheersend wordt en dat de patiënt controle verliest over zijn gedrag.
Hoezo accepteer ik niks dan? Ik geef alleen mijn eerlijke antwoord op de vragen over de ervaringen die ik heb gehad.quote:Op donderdag 16 april 2026 16:37 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Daar zit het probleem. Jij accepteert helemaal niks, daarom heb je ook continue die fantasie verhalen. Het is dat óf je hebt een psychose.
Je accepteert niet dat je brein ziek is. Deels door pech die je is overkomen met ziekte e.d., deels door je drugsgebruik.quote:Op donderdag 16 april 2026 16:43 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Hoezo accepteer ik niks dan? Ik geef alleen mijn eerlijke antwoord op de vragen over de ervaringen die ik heb gehad.
Ik stop hier dan ook mee.quote:Op donderdag 16 april 2026 15:08 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik zou hier helemaal niet op reageren. Je kunt geen normaal gesprek voeren met iemand die denkt dat hij door God uitverkoren is en dat engelen tot hem spreken, net zo min als je dan kunt met iemand die aan psychotische wanen lijdt.
In principe is de opdracht dat ik geloof dat ik uitverkoren ben een hele goede zaak toch? Dat ik de taboe op psychoses bespreekbaar maak en de GGZ wil emanciperen, dat is een belangrijk punt in de samenleving.quote:Op donderdag 16 april 2026 16:43 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En een gevaar worden voor zichzelf en hun omgeving.
Als jij gelooft dat je door God uitverkoren bent, dan ben ik bang voor wat jij gaat doen als ‘God’ of engelen jou opdrachten gaan geven.
quote:Op donderdag 16 april 2026 16:47 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
In principe is de opdracht dat ik geloof dat ik uitverkoren ben een hele goede zaak toch? Dat ik de taboe op psychoses bespreekbaar maak en de GGZ wil emanciperen, dat is een belangrijk punt in de samenleving.
Ik heb nog nooit iemand aangevallen of geweld aangedaan in mijn psychoses, alleen een vijand uit mijn jeugd bedreigd op social media, maar die vijand is ook een kwaadaardige persoon die politieke macht heeft.
Man, stop hier nou gewoon mee.quote:Op donderdag 16 april 2026 15:59 schreef Lenny77 het volgende:
[modbreak]We gaan hier niet verder met het stukje verkozen worden en paranormale dingen. Dan gaat het dagboek naar TRU. [/modbreak]
Wat heb je dan precies meegemaakt? En verwijs dan ajb niet naar een boek, maar vertel precies wat er gebeurd is.quote:Op donderdag 16 april 2026 16:42 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik ben echt niet narcistisch en toen ik het decennia geleden had meegemaakt, wist ik totaal niet wat ik moest verwachten. Ik geloofde het niet en dacht dat mijn brein kapot was. Ik weet nog niet hoe het gaat lopen, ik bekijk het per dag. De tijd zal het leren.
Uitverkoren???quote:Op donderdag 16 april 2026 16:47 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
In principe is de opdracht dat ik geloof dat ik uitverkoren ben een hele goede zaak toch? Dat ik de taboe op psychoses bespreekbaar maak en de GGZ wil emanciperen, dat is een belangrijk punt in de samenleving.
Ik heb nog nooit iemand aangevallen of geweld aangedaan in mijn psychoses, alleen een vijand uit mijn jeugd bedreigd op social media, maar die vijand is ook een kwaadaardige persoon die politieke macht heeft.
Het is gewoon te lang en ingewikkeld om te schrijven hier. Ik zit op fok om te ontspannen. Maar als jij openstaat om een keer mij te ontmoeten in Utrecht, dan ben ik altijd bereid om te vertellen.quote:Op donderdag 16 april 2026 16:53 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Wat heb je dan precies meegemaakt? En verwijs dan ajb niet naar een boek, maar vertel precies wat er gebeurd is.
Nee, dat gaan we dus niet doen.quote:Op donderdag 16 april 2026 16:53 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Wat heb je dan precies meegemaakt? En verwijs dan ajb niet naar een boek, maar vertel precies wat er gebeurd is.
Neequote:Op donderdag 16 april 2026 17:04 schreef Keep_Walking het volgende:
Aan de mods, wat ik allemaal hier bespreek met de andere users heeft een sterke R&P component toch?
Dit heeft een sterke R&P component. De GGZ en psychiatrische patiënten is een belangrijke thema dat besproken moeten worden.quote:
Emancipatie van de GGZ en de sociale vraagstukken van psychiatrische patiënten in de samenleving is heel belangrijk en past goed in R&P. Laten we daar maar eens over praten.quote:
Ja.quote:Op donderdag 16 april 2026 17:08 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Dit heeft een sterke R&P component. De GGZ en psychiatrische patiënten is een belangrijke thema dat besproken moeten worden.
Ik heb geen behoefte om te praten over de paranormale situatie. Ik vind het niet erg als mensen mij niet willen geloven en ik kan het nooit bewijzen.quote:Op donderdag 16 april 2026 17:12 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ja.
Maar niet het paranormale, uitverkozen stuk.
En je bent weer aan het drammen. Je gaat voorbij een modbreak (meerdere want dit is in het begin al gezegd) en zelfs dan geef je nog aan dat jij wel vindt dat het kan. Na mijn zoveelste nee nog een keer als quote op een user.
Gewone GGZ, dagelijkse dingen, werk,...: ja
Paranormale: nee
Zeg het maar als het naar TRU moet. Daar kan je helemaal los gaan als je wil.
Nee dat weet ik niet want ik vind het ook niet waar.quote:Op donderdag 16 april 2026 17:20 schreef Keep_Walking het volgende:
De GGZ is een belangrijke zaak die ik wil bespreken. Psychiatrische patiënten zijn zwaar gestigmatiseerd door de samenleving en ervaren veel onrecht en onderdrukking. Weten jullie dat ook? Wat vinden jullie hiervan?
Nee, dit heeft een sterke TRU component. Zotten die denken uitverkoren te zijn door God is een belangrijk thema dat dáár besproken moet worden.quote:Op donderdag 16 april 2026 17:08 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Dit heeft een sterke R&P component. De GGZ en psychiatrische patiënten is een belangrijke thema dat besproken moeten worden.
Jaja, en zie hier (noot aan mevrouw Lenny77: dit is ook een poging de boel weer enigszins ontopic te sturenquote:Op donderdag 16 april 2026 16:47 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
In principe is de opdracht dat ik geloof dat ik uitverkoren ben een hele goede zaak toch? Dat ik de taboe op psychoses bespreekbaar maak en de GGZ wil emanciperen, dat is een belangrijk punt in de samenleving.
Ik heb nog nooit iemand aangevallen of geweld aangedaan in mijn psychoses, alleen een vijand uit mijn jeugd bedreigd op social media, maar die vijand is ook een kwaadaardige persoon die politieke macht heeft.
Misschien is die persoon wel door de duivel uitverkoren.quote:Op donderdag 16 april 2026 18:24 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Jaja, en zie hier (noot aan mevrouw Lenny77: dit is ook een poging de boel weer enigszins ontopic te sturen) waarom ik denk dat je nog een heeeel lange weg te gaan hebt, ook wat betreft dat stappenplan.
Je beweert niemand kwaad te doen, behalve de persoon die je wel kwaad hebt gedaan, maar ja die heeft het verdiend, dus dat telt dan niet is de ondertoon. Zo werkt het niet natuurlijk, "kwaad doen" is niet enkel jouw perceptie daarvan.
Vertel ....quote:Op donderdag 16 april 2026 20:41 schreef Puzzie het volgende:
Dit is niet het enige dagboek waar dat gebeurt , waar maak je nog druk om
Ik heb laatst het boek van Israel van Dorsten gelezen en ben nu bezig met het boek van Endino van Dorsten (kinderen van Ruinerwold). En deze gedachtengang komt zo overeen met de gedachtengang van hun gestoorde vader. Bizar veel gelijkenis. Hoop dat je anderen met rust laat met deze bijzondere opdracht.quote:Op donderdag 16 april 2026 14:27 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Over die engelen is het beter dat je mijn boek leest, het is te complex om te begrijpen zonder het hele verhaal te lezen. Kort samengevat, God heeft mij uitgekozen om mijn stamgenoten te redden van de stigma en onderdrukking in de samenleving. Ik moet de leider zijn van de groeiende emancipatiebeweging van psychiatrische patiënten.
Ik ben wel benieuwd hoe lang het -broze- contact met z'n oom standhoudt.quote:Op donderdag 16 april 2026 21:15 schreef praadje het volgende:
Hoop dat je anderen met rust laat met deze bijzondere opdracht.
Ik vind dit heel enge intenties waar R&P beslist niet voor bedoeld is imo.quote:Op donderdag 16 april 2026 21:29 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik gebruik dit topic om mezelf weerbaar te maken en alle tegenperspectieven te begrijpen zodat ik in de toekomst kan reageren op mijn tegenstanders en vijanden.
Het is dus allesbehalve een dagboektopic.quote:Ik weet dat als ik zover ben met mijn ambities om de emancipatie te gaan dragen voor psychiatrische patiënten, ik veel tegenwind en kritiek krijg van mensen die mij niet kennen. Daarom wil ik graag de meningen van iedereen weten over het onderwerp.
quote:Op donderdag 16 april 2026 21:37 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik vind dit heel enge intenties waar R&P beslist niet voor bedoeld is imo.
Als dit open blijft, ben ik weg.
[..]
Het is dus allesbehalve een dagboektopic.
Het komt er zelfs niet bij in de buurt![]()
Mij niet duidelijk, Helemaal uit R&P of FOK! weg of alleen dit topic ?quote:Op donderdag 16 april 2026 21:37 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik vind dit heel enge intenties waar R&P beslist niet voor bedoeld is imo.
Als dit open blijft, ben ik weg.
[..]
Het is dus allesbehalve een dagboektopic.
Het komt er zelfs niet bij in de buurt![]()
Om te beginnen alleen uit dit topic. En dan zie ik het wel aan hoeveel credits bepaalde users blijven krijgen. Maar met dit soort figuren (lees: met deze intenties) wil ik niks te maken hebben.quote:Op donderdag 16 april 2026 21:48 schreef Iceage het volgende:
[..]
[..]
Mij niet duidelijk, Helemaal uit R&P of FOK! weg of alleen dit topic ?
Wel met je eens hier meningen willen om te leren om te gaan met "vijanden " lijkt mij ook ongewenst.
vreemd dubbele quote (weet niet hoe dat komt.)
Ik ben het helemaal met je eens.quote:Op donderdag 16 april 2026 21:53 schreef r_one het volgende:
[..]
Om te beginnen alleen uit dit topic. En dan zie ik het wel aan hoeveel credits sommige users blijven krijgen. Maar met dit soort figuren (lees: met deze intenties) wil ik niks te maken hebben.
Nou ja, je kan er POTUS mee worden.quote:Op donderdag 16 april 2026 22:00 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Mja als dit is hoe TS denkt als hij stabiel is, gaat het ook zonder nakende psychose verkeerd qua denkbeelden. Geloven in paranormale contacten, geloven dat een god je heeft uitverkoren, geloven dat je een bijzondere opdracht hebt gekregen, geloven dat je "vijanden" hebt waarop je de overhand moet leren krijgen. Het zijn niet de gedachtegangen van een normaal functionerend mens, zeg maar...
Vooruit, maar TS is geen Amerikaans staatsburger dus dat is geen mogelijkheid voor hem.quote:Op donderdag 16 april 2026 22:01 schreef nostra het volgende:
[..]
Nou ja, je kan er POTUS mee worden.
Gevaarlijke uitspraak. Krijg het vermoeden dat we je in de toekomst nog wel in de krant gaan tegenkomen. En dan niet om je boeken.quote:Op donderdag 16 april 2026 21:29 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik gebruik dit topic om mezelf weerbaar te maken en alle tegenperspectieven te begrijpen zodat ik in de toekomst kan reageren op mijn tegenstanders en vijanden. Ik weet dat als ik zover ben met mijn ambities om de emancipatie te gaan dragen voor psychiatrische patiënten, ik veel tegenwind en kritiek krijg van mensen die mij niet kennen. Daarom wil ik graag de meningen van iedereen weten over het onderwerp.
Hier wil ik ook niet aan meedoen..quote:Op donderdag 16 april 2026 21:29 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik gebruik dit topic om mezelf weerbaar te maken en alle tegenperspectieven te begrijpen zodat ik in de toekomst kan reageren op mijn tegenstanders en vijanden. Ik weet dat als ik zover ben met mijn ambities om de emancipatie te gaan dragen voor psychiatrische patiënten, ik veel tegenwind en kritiek krijg van mensen die mij niet kennen. Daarom wil ik graag de meningen van iedereen weten over het onderwerp.
Waarom zie je mensen die je tegengas geven eventueel als tegenstanders en vijanden? Mensen in R&P kunnen heel direct zijn, maar de meeste mensen nemen gewoon de tijd om hun oprechte input te geven. Maak niet van iedereen die niet met je eens is een vijand.quote:Op donderdag 16 april 2026 21:29 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik gebruik dit topic om mezelf weerbaar te maken en alle tegenperspectieven te begrijpen zodat ik in de toekomst kan reageren op mijn tegenstanders en vijanden. Ik weet dat als ik zover ben met mijn ambities om de emancipatie te gaan dragen voor psychiatrische patiënten, ik veel tegenwind en kritiek krijg van mensen die mij niet kennen. Daarom wil ik graag de meningen van iedereen weten over het onderwerp.
In de krant voor wat dan? Ik heb echt nooit met kwade opzet iemand ernstig schade veroorzaakt. Waarom is mijn uitspraak zo gevaarlijk? Ik bedoel meer dat als ik ooit zover kom dat ik publiekelijk moet discussiëren met mensen dan weet ik wat ze kunnen zeggen of denken. Ik ben al meerdere keren in de krant geweest en ook op radio en tv, waarvan ik alle meningen gehoord heb over hoe ze zich voelen over mij. Ik heb echt nare recensies gelezen over mezelf. Zou jij dat aankunnen of durven?quote:Op donderdag 16 april 2026 22:09 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Gevaarlijke uitspraak. Krijg het vermoeden dat we je in de toekomst nog wel in de krant gaan tegenkomen. En dan niet om je boeken.
Ik heb oprecht vijanden. Mijn vader ook, mijn vader heeft twee moordpogingen overleefd en stond op de dodenlijst van de drugskartel. Hij heeft het overleefd en is nu met pensioen.quote:Op donderdag 16 april 2026 22:28 schreef Momo het volgende:
[..]
Waarom zie je mensen die je tegengas geven eventueel als tegenstanders en vijanden? Mensen in R&P kunnen heel direct zijn, maar de meeste mensen nemen gewoon de tijd om hun oprechte input te geven. Maak niet van iedereen die niet met je eens is een vijand.
Ja. Ben zelf ook al op tv geweest, op de radio en al vele malen in de krant. Maar jij hebt het over vijanden. Die heb ik niet. En als ik ze zou hebben, zou ik er niet op reageren. Ik vind dat je erg hoog van de toren blaast.quote:
Hier is een dagboek niet voorquote:Op donderdag 16 april 2026 21:29 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik gebruik dit topic om mezelf weerbaar te maken en alle tegenperspectieven te begrijpen zodat ik in de toekomst kan reageren op mijn tegenstanders en vijanden. Ik weet dat als ik zover ben met mijn ambities om de emancipatie te gaan dragen voor psychiatrische patiënten, ik veel tegenwind en kritiek krijg van mensen die mij niet kennen. Daarom wil ik graag de meningen van iedereen weten over het onderwerp.
Oh ja, dat is waar ook. Je was een succesvolle verhuurder van peeskamers in je appartement, gebruikte de opbrengsten om veel drugs te kopen, en Marokkaanse criminelen hadden om een of andere reden een hit op je uitgezet. Maar wat heeft je vader daarmee te maken dan? Of is dat zelf ook een harde crimineel?quote:Op donderdag 16 april 2026 22:36 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik heb oprecht vijanden. Mijn vader ook, mijn vader heeft twee moordpogingen overleefd en stond op de dodenlijst van de drugskartel. Hij heeft het overleefd en is nu met pensioen.
Ik ga ook met pensioenquote:Op donderdag 16 april 2026 22:36 schreef Keep_Walking het volgende:
Hij heeft het overleefd en is nu met pensioen.
Waarom blaas ik hoog van de toren als ik gewoon de waarheid spreek? Ik heb moordpogingen overleefd en mijn vader ook. Zijn dat geen vijanden? Of wat moet ik ze noemen dan?quote:Op donderdag 16 april 2026 22:46 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Ja. Ben zelf ook al op tv geweest, op de radio en al vele malen in de krant. Maar jij hebt het over vijanden. Die heb ik niet. En als ik ze zou hebben, zou ik er niet op reageren. Ik vind dat je erg hoog van de toren blaast.
Mijn vader was minister van Justitie op Curaçao. Zoek Nelson Navarro op Wikipedia.quote:Op donderdag 16 april 2026 23:05 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Oh ja, dat is waar ook. Je was een succesvolle verhuurder van peeskamers in je appartement, gebruikte de opbrengsten om veel drugs te kopen, en Marokkaanse criminelen hadden om een of andere reden een hit op je uitgezet. Maar wat heeft je vader daarmee te maken dan? Of is dat zelf ook een harde crimineel?
Daar heb ik het niet over.quote:Op donderdag 16 april 2026 23:58 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Waarom blaas ik hoog van de toren als ik gewoon de waarheid spreek? Ik heb moordpogingen overleefd en mijn vader ook. Zijn dat geen vijanden? Of wat moet ik ze noemen dan?
Wat bedoel je dan?quote:
Het totale plaatje. Je loopt erg te koop met jezelf. Maar als ik alles zo lees, vind je jezelf heel wat en aan de andere kant ben je erg kwetsbaar. Dat is een bijzondere combinatie. Je hebt de neiging naast je schoenen te gaan lopen. Zo zie ik in je bucketlist je wens staan dat een van je boeken een klassieker wordt. Dat is nogal wat. Dan praat je over werken als Karl Marx en Ernest Hemmingway. Ik vraag me af of het wel realistisch is. En dan die uitverkorenheid door God. Dat noem ik hoog van de toren blazen. Dat is jezelf op een superieur platform plaatsen. De kans is dan groot dat je jezelf dan een keer tegenkomt. Ik denk niet dat je je moet wapenen voor wat je vijanden noemt of slechte reviews, maar dat je je moet wapenen tegen wat alles in jezelf opkomt. Omdat je volgens mij erg kwetsbaar bent. Een gewone doordeweekse schrijver zie ik geen klassieker neerzetten en een roeping van God is leuk, maar komt waarschijnlijk uit je eigen hoofd. Dat zijn dingen waar je rekening mee moet houden. Anders krijg je alleen maar klappen van jezelf. Wees realistisch en vooral bescheiden. Dan is het loon veel hoger als je stappen maakt. Reken jezelf vooraf nooit rijk, maar vier successen nadat je die echt hebt gemaakt. Anders bedrieg je jezelf alleen maar.quote:
Ik snap wat je zegt en bedankt voor je hulp en advies. Wat betreft dat uitverkoren zijn, zo speciaal is dat niet hoor. Ik voel me nu et verheven of beter dan anderen, integendeel ik ben kwetsbaar en onzeker. Maar de ervaring is wel heel belangrijk die ik heb gehad, of het nou echt is of niet.quote:Op vrijdag 17 april 2026 00:59 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Het totale plaatje. Je loopt erg te koop met jezelf. Maar als ik alles zo lees, vind je jezelf heel wat en aan de andere kant ben je erg kwetsbaar. Dat is een bijzondere combinatie. Je hebt de neiging naast je schoenen te gaan lopen. Zo zie ik in je bucketlist je wens staan dat een van je boeken een klassieker wordt. Dat is nogal wat. Dan praat je over werken als Karl Marx en Ernest Hemmingway. Ik vraag me af of het wel realistisch is. En dan die uitverkorenheid door God. Dat noem ik hoog van de toren blazen. Dat is jezelf op een superieur platform plaatsen. De kans is dan groot dat je jezelf dan een keer tegenkomt. Ik denk niet dat je je moet wapenen voor wat je vijanden noemt of slechte reviews, maar dat je je moet wapenen tegen wat alles in jezelf opkomt. Omdat je volgens mij erg kwetsbaar bent. Een gewone doordeweekse schrijver zie ik geen klassieker neerzetten en een roeping van God is leuk, maar komt waarschijnlijk uit je eigen hoofd. Dat zijn dingen waar je rekening mee moet houden. Anders krijg je alleen maar klappen van jezelf. Wees realistisch en vooral bescheiden. Dan is het loon veel hoger als je stappen maakt. Reken jezelf vooraf nooit rijk, maar vier successen nadat je die echt hebt gemaakt. Anders bedrieg je jezelf alleen maar.
Omdat hij volledig verknipt is. Of psychose, of als dit geen psychose is is hij gewoon volledig van het padje af.quote:Op donderdag 16 april 2026 22:28 schreef Momo het volgende:
[..]
Waarom zie je mensen die je tegengas geven eventueel als tegenstanders en vijanden? Mensen in R&P kunnen heel direct zijn, maar de meeste mensen nemen gewoon de tijd om hun oprechte input te geven. Maak niet van iedereen die niet met je eens is een vijand.
Maar je bent volgens jezelf wel uitverkoren?quote:Op vrijdag 17 april 2026 01:18 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik snap wat je zegt en bedankt voor je hulp en advies. Wat betreft dat uitverkoren zijn, zo speciaal is dat niet hoor. Ik voel me nu et verheven of beter dan anderen, integendeel ik ben kwetsbaar en onzeker. Maar de ervaring is wel heel belangrijk die ik heb gehad, of het nou echt is of niet.
Ik heb visioenen gehad maar ik zou dat niet uitverkoren noemen. Ik ben niet speciaal en zeker niet beter dan anderen.quote:Op vrijdag 17 april 2026 07:34 schreef Nagelslak het volgende:
[..]
Maar je bent volgens jezelf wel uitverkoren?
Ik heb inderdaad een minderwaardigheid complex vanwege mijn verleden en ben emotioneel verwaarloosd en mishandeld. De reden waarom ik niet stoor aan al de kritiek die ik hier lees over mezelf, is omdat mijn familieleden vele malen erger zijn dan jullie. Ik heb nooit medelijden en begrip gehad van mijn familieleden, alleen vernedering en veroordeling. Zelfs nu mijn moeder op haar sterfbed ligt, mijn neef en tante zijn hard en ijskoud tegen mij en weigeren mij emotionele steun te geven. Het heeft mij verhard en ik ben meedogenloos geworden.quote:Op vrijdag 17 april 2026 10:19 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Ik snap denk ik wel het gehele plaatje. Het klinkt misschien raar, maar ik denk wel dat er bij TS een positieve doorbraak gaande is.
TS wilt zich leren verweren tegen zijn vijanden. Dan is het eerst van belang om te kunnen opmaken wie nou eigenlijk zijn vijanden zijn.
Ik kan mij er wel iets bij voorstellen dat het zwaar is voor TS om vaak kritiek te horen en "Je doet dit niet goed en dat niet en ook zus en zo niet". Als hij dat als mens regelmatig hoort - en al helemaal als die kritiek wel eerlijk en terecht is - wordt daarmee keer op keer een onderliggend minderwaardigheidscomplex bevestigd. Uit die docu kreeg ik de indruk dat zijn vader die blijkbaar een maatschappelijke hoge positie heeft, zich schaamt voor zijn zoon die schizofrenie heeft. Als je opgroeit met ouders die jou alleen onder voorwaarden willen accepteren waaraan je niet kan voldoen, groei je op met gebrek aan liefde wat je juist zo nodig hebt om je te kunnen ontwikkelen tot een sterk en emotioneel evenwichtig mens.
Schaamte voor wie je bent als persoon, is heel moeilijk en heel zwaar om te kunnen verdragen. Je hebt daarvoor een coping-mechanisme nodig en in het geval van TS is dat grootheidswaanzin. Het komt er eigenlijk op neer dat als hij niet gewend is om van andere mensen onvoorwaardelijke liefde en onvoorwaardelijke acceptatie te krijgen, hij zichzelf geleerd heeft om dat van andere mensen af te dwingen.
[ afbeelding ]
In de volgende video wordt uitgelegd dat wetenschappelijk is aangetoond dat emotionele verwaarlozing vanaf vroege leeftijd een negatief effect heeft op de ontwikkeling van de hersenen:
Bekijk deze YouTube-video
~~~~~~~~
Wat heel opmerking is en vind ikzelf juist een positief teken, is dat TS - ondanks dat hij blijkbaar veronderstelt dat hij hier veel vijanden heeft - hier toch blijft komen. Hij heeft heel vaak kritiek gekregen. Hij had allang geleden ervoor kunnen hebben gekozen om hier niet meer te komen en een andere community op te zoeken met mensen die hem veel meer bewondering en complimenten geven. Toch blijft hij hier komen en hij leest alle feedback die hij hier van anderen krijgt. Ik vind dat positief!
Blijkbaar wil hij ergens niet gevangen blijven in illusies, maar is hij op zoek naar zijn authentieke zelf: de persoon die hij écht is.
~~~~~~~~
@:Keep_Walking Hoe denk jij hierover? Het gaat natuurlijk over jou! Ik deel alleen maar mijn gedachten op basis van wat ik van jou meemaak met betrekking tot mijn eigen levenservaringen. Maar jij bent de enige die kan ervaren wat je voelt.
Is het een idee om bijvoorbeeld een topic te maken over hoe je bij mensen kan herkennen of ze het goed met jou voor hebben of juist niet? Op welke signalen je daarbij moet letten?
Is dat perse positief? Zou TS niet beter gebaat zijn bij gerichte behandeling en therapie? Ipv hier discussies voeren? En zichzelf complimenteren? Heb het gevoel dat die discussies juist niet helpend zijn terwijl het lijkt alsof TS echt heel hard hulp nodig is.quote:Op vrijdag 17 april 2026 10:19 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Ik snap denk ik wel het gehele plaatje. Het klinkt misschien raar, maar ik denk wel dat er bij TS een positieve doorbraak gaande is.
TS wilt zich leren verweren tegen zijn vijanden. Dan is het eerst van belang om te kunnen opmaken wie nou eigenlijk zijn vijanden zijn.
Ik kan mij er wel iets bij voorstellen dat het zwaar is voor TS om vaak kritiek te horen en "Je doet dit niet goed en dat niet en ook zus en zo niet". Als hij dat als mens regelmatig hoort - en al helemaal als die kritiek wel eerlijk en terecht is - wordt daarmee keer op keer een onderliggend minderwaardigheidscomplex bevestigd. Uit die docu kreeg ik de indruk dat zijn vader die blijkbaar een maatschappelijke hoge positie heeft, zich schaamt voor zijn zoon die schizofrenie heeft. Als je opgroeit met ouders die jou alleen onder voorwaarden willen accepteren waaraan je niet kan voldoen, groei je op met gebrek aan liefde wat je juist zo nodig hebt om je te kunnen ontwikkelen tot een sterk en emotioneel evenwichtig mens.
Schaamte voor wie je bent als persoon, is heel moeilijk en heel zwaar om te kunnen verdragen. Je hebt daarvoor een coping-mechanisme nodig en in het geval van TS is dat grootheidswaanzin. Het komt er eigenlijk op neer dat als hij niet gewend is om van andere mensen onvoorwaardelijke liefde en onvoorwaardelijke acceptatie te krijgen, hij zichzelf geleerd heeft om dat van andere mensen af te dwingen.
[ afbeelding ]
In de volgende video wordt uitgelegd dat wetenschappelijk is aangetoond dat emotionele verwaarlozing vanaf vroege leeftijd een negatief effect heeft op de ontwikkeling van de hersenen:
Bekijk deze YouTube-video
~~~~~~~~
Wat heel opmerking is en vind ikzelf juist een positief teken, is dat TS - ondanks dat hij blijkbaar veronderstelt dat hij hier veel vijanden heeft - hier toch blijft komen. Hij heeft heel vaak kritiek gekregen. Hij had allang geleden ervoor kunnen hebben gekozen om hier niet meer te komen en een andere community op te zoeken met mensen die hem veel meer bewondering en complimenten geven. Toch blijft hij hier komen en hij leest alle feedback die hij hier van anderen krijgt. Ik vind dat positief!
Blijkbaar wil hij ergens niet gevangen blijven in illusies, maar is hij op zoek naar zijn authentieke zelf: de persoon die hij écht is.
~~~~~~~~
@:Keep_Walking Hoe denk jij hierover? Het gaat natuurlijk over jou! Ik deel alleen maar mijn gedachten op basis van wat ik van jou meemaak met betrekking tot mijn eigen levenservaringen. Maar jij bent de enige die kan ervaren wat je voelt.
Is het een idee om bijvoorbeeld een topic te maken over hoe je bij mensen kan herkennen of ze het goed met jou voor hebben of juist niet? Op welke signalen je daarbij moet letten?
Hoe durf je ervan uit te gaan DAT IK NIET ONDER BEHANDELING BEN? Ik zit al jaren onder behandeling bij Altrecht en spreek wekelijks een psycholoog 👩⚕quote:Op vrijdag 17 april 2026 15:30 schreef Nagelslak het volgende:
[..]
Is dat perse positief? Zou TS niet beter gebaat zijn bij gerichte behandeling en therapie? Ipv hier discussies voeren? En zichzelf complimenteren? Heb het gevoel dat die discussies juist niet helpend zijn terwijl het lijkt alsof TS echt heel hard hulp nodig is.
We kunnen allemaal wel in een cirkeltje onszelf voor de gek houden maar daar is hij niet mee geholpen. Wij zijn geen behandelaren. En ja soms kun je van je afschrijven maar als het een herhaling is van wat hij altijd schrijft dan gaat het hem niet helpen.
Waarom reageer je zo geagiteerd?quote:Op vrijdag 17 april 2026 17:27 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Hoe durf je ervan uit te gaan DAT IK NIET ONDER BEHANDELING BEN? Ik zit al jaren onder behandeling bij Altrecht en spreek wekelijks een psycholoog 👩⚕
Sorryquote:Op vrijdag 17 april 2026 17:42 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Waarom reageer je zo geagiteerd?
Die is daar neutraal in. Het is een serieuze discussie in dat vakgebied over wat psychoses zijn. Kijk hier TED talk:quote:
Waar maak je uit op dat ik TS aanspoor om zichzelf voor de gek te houden?quote:Op vrijdag 17 april 2026 15:30 schreef Nagelslak het volgende:
[..]
Is dat perse positief? Zou TS niet beter gebaat zijn bij gerichte behandeling en therapie? Ipv hier discussies voeren? En zichzelf complimenteren? Heb het gevoel dat die discussies juist niet helpend zijn terwijl het lijkt alsof TS echt heel hard hulp nodig is.
We kunnen allemaal wel in een cirkeltje onszelf voor de gek houden maar daar is hij niet mee geholpen. Wij zijn geen behandelaren. En ja soms kun je van je afschrijven maar als het een herhaling is van wat hij altijd schrijft dan gaat het hem niet helpen.
Heel goed verwoord! Bedankt voor je reactie .quote:Op vrijdag 17 april 2026 19:34 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Waar maak je uit op dat ik TS aanspoor om zichzelf voor de gek te houden?
TS is zelf degene die hier op FOK! topics aan maakt met bepaalde vragen. Dat recht heeft hij net als iedereen hier. Andere users hebben het recht om daarop te reageren en dan is het aan hem of hij iets met die reacties doet en wat hij ermee doet.
Zoals je leest, heeft hij al psychische zorg. Als het voor TS onverstandig zou zijn om naast die zorg ook om advies te vragen aan andere mensen, dan zullen zijn behandelaars of begeleiders hem daar vast wel voor gewaarschuwd hebben. Het is niet aan jou en ook niet aan welke user op FOK! dan ook om dat voor hem te bepalen. Het lijkt mij overigens heel onwaarschijnlijk dat zijn behandelaars en begeleiders wel het recht hebben om hem zoiets te mogen verbieden. Ze kunnen hem iets aanraden of afraden, maar hem niet verbieden om dingen te doen die voor andere mensen wel wettelijk toegestaan zijn.
Als je de laatste jaren het nieuws ook maar een klein beetje gevolgd hebt, moet je weten dat het over het algemeen erg moeilijk is voor mensen om de psychische zorg te krijgen die ze nodig hebben. Hoe ernstiger de problematiek en hoe harder mensen psychische zorg nodig hebben, hoe meer ze in de steek gelaten worden.
Bekijk deze YouTube-video
Bekijk deze YouTube-video
Bekijk deze YouTube-video
Bekijk deze YouTube-video
Ik merk dat nogal veel mensen op FOK! weigeren te geloven dat de psychische zorg by far niet zo feilloos opereert zoals ze nog steeds stellig claimen wel te doen. Dat zullen ze waarschijnlijk een te eng idee vinden. Ik zeg helemaal niet dat ze daar allemaal slecht zijn. Ik heb zelf ervaren dat er ook hele kundige betrokken psychische zorgverleners zijn die clienten heel erg kunnen helpen. Maar zo zijn ze helaas niet allemaal. Ik vind jouw reactie daarom nogal kwalijk! Ik ga bijna denken dat je zelf werkzaam bent bij de GGZ of een vergelijkbare instantie en dat je die reactie alleen maar post omdat jij je in jouw ego gekrenkt voelt.
ik denk dat het gros van de mensen echt wel in ziet dat het GGZ in Nederland al jaren niet meer werkt zoals het zou moeten werken.quote:Op vrijdag 17 april 2026 19:34 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Waar maak je uit op dat ik TS aanspoor om zichzelf voor de gek te houden?
TS is zelf degene die hier op FOK! topics aan maakt met bepaalde vragen. Dat recht heeft hij net als iedereen hier. Andere users hebben het recht om daarop te reageren en dan is het aan hem of hij iets met die reacties doet en wat hij ermee doet.
Zoals je leest, heeft hij al psychische zorg. Als het voor TS onverstandig zou zijn om naast die zorg ook om advies te vragen aan andere mensen, dan zullen zijn behandelaars of begeleiders hem daar vast wel voor gewaarschuwd hebben. Het is niet aan jou en ook niet aan welke user op FOK! dan ook om dat voor hem te bepalen. Het lijkt mij overigens heel onwaarschijnlijk dat zijn behandelaars en begeleiders wel het recht hebben om hem zoiets te mogen verbieden. Ze kunnen hem iets aanraden of afraden, maar hem niet verbieden om dingen te doen die voor andere mensen wel wettelijk toegestaan zijn.
Als je de laatste jaren het nieuws ook maar een klein beetje gevolgd hebt, moet je weten dat het over het algemeen erg moeilijk is voor mensen om de psychische zorg te krijgen die ze nodig hebben. Hoe ernstiger de problematiek en hoe harder mensen psychische zorg nodig hebben, hoe meer ze in de steek gelaten worden.
Bekijk deze YouTube-video
Bekijk deze YouTube-video
Bekijk deze YouTube-video
Bekijk deze YouTube-video
Ik merk dat nogal veel mensen op FOK! weigeren te geloven dat de psychische zorg by far niet zo feilloos opereert zoals ze nog steeds stellig claimen wel te doen. Dat zullen ze waarschijnlijk een te eng idee vinden. Ik zeg helemaal niet dat ze daar allemaal slecht zijn. Ik heb zelf ervaren dat er ook hele kundige betrokken psychische zorgverleners zijn die clienten heel erg kunnen helpen. Maar zo zijn ze helaas niet allemaal. Ik vind jouw reactie daarom nogal kwalijk! Ik ga bijna denken dat je zelf werkzaam bent bij de GGZ of een vergelijkbare instantie en dat je die reactie alleen maar post omdat jij je in jouw ego gekrenkt voelt.
Die man is volgens google vooral iemand die docu's en foto's maakt. Dat serieuze experts binnen de GGZ met elkaar aan het overwegen zijn van "mmm ja weet je, misschien hebben onze patienten wel daadwerkelijk contact met goden en demonen" geloof ik niet, als iemand die ervoor geleerd heeft dat serieus denkt zie ik graag dat ze een ander vak gaan zoeken.quote:Op vrijdag 17 april 2026 19:28 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Die is daar neutraal in. Het is een serieuze discussie in dat vakgebied over wat psychoses zijn. Kijk hier TED talk:
Bekijk deze YouTube-video
Ooit gehoord van Jim van Os? Bekende Nederlandse psychiater die ook hierin gelooft. De medische wetenschap heeft geen antwoorden op wat psychoses zijn. Ze kunnen alleen de symptomen behandelen.quote:Op vrijdag 17 april 2026 20:05 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Die man is volgens google vooral iemand die docu's en foto's maakt. Dat serieuze experts binnen de GGZ met elkaar aan het overwegen zijn van "mmm ja weet je, misschien hebben onze patienten wel daadwerkelijk contact met goden en demonen" geloof ik niet, als iemand die ervoor geleerd heeft dat serieus denkt zie ik graag dat ze een ander vak gaan zoeken.
Nee, maar ik heb hem even gegoogeld net. Maarre, die man zie ik nergens echt zeggen dat hij gelooft dat wat patienten tijdens een psychose ervaren best wel eens waar kan zijn? Hij pleit zo te zien vooral voor een andere benadering van patienten en ziektebeelden, maar dat is echt iets anders:quote:Op vrijdag 17 april 2026 20:12 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ooit gehoord van Jim van Os? Bekende Nederlandse psychiater die ook hierin gelooft. De medische wetenschap heeft geen antwoorden op wat psychoses zijn. Ze kunnen alleen de symptomen behandelen.
quote:Jim van Os pleit voor een nieuwe kijk op psychisch lijden, diagnose en behandeling. Niet de hulpverlener of het systeem stelt vast wat het probleem is, maar de waarheid wordt in overleg met de hulpvrager en zijn omgeving gevonden. Autonomie van de patiënt en gelijkwaardigheid zijn hierbij sleutelbegrippen.
Kijk op zijn website: www.psychosenet.nlquote:Op vrijdag 17 april 2026 20:21 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Nee, maar ik heb hem even gegoogeld net. Maarre, die man zie ik nergens echt zeggen dat hij gelooft dat wat patienten tijdens een psychose ervaren best wel eens waar kan zijn? Hij pleit zo te zien vooral voor een andere benadering van patienten en ziektebeelden, maar dat is echt iets anders:
[..]
Ik geloof dat veel mensen die psychoses krijgen en spirituele ontwaking meemaken. Toegang tot de realmen van God en hogere dimensies..quote:Op vrijdag 17 april 2026 20:37 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:
Nee, geef JIJ nou maar antwoord op de vraag. Dat ontwijkende, dat verwijzende, dat is rete-irritant
Ik vind het wat zweverig, maar niettemin zie ik hem ook op zijn eigen website nergens ruiterlijk stellen dat de wat paranormalere ervaringen tijdens psychotische episodes misschien wel echt zijn.quote:Op vrijdag 17 april 2026 20:33 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Kijk op zijn website: www.psychosenet.nl
Ik bedoel maar...quote:Er zijn van die woorden die ineens overal opduiken: hoogsensitief, neurodivers, psychosegevoelig. Ze lijken soms net een soort moderne stempels – een vlag op een complex schip. Maar als je ze wat langer aankijkt, gaan ze steeds meer betekenis krijgen. Want wat als het geen losse labels zijn, maar verschillende talen om hetzelfde aan te raken? Zeg maar het verhaal van de menselijke gevoeligheid.
Hoogsensitiviteit
Laat ik beginnen met wat ik in de praktijk vaak zie en hoor: mensen die psychische ontregeling ervaren – hallucinaties, wanen, stemmingsschommelingen – zijn vaak mensen die veel voelen. Niet een beetje, maar diep. Lichamelijk, zintuiglijk, emotioneel. Mensen die ‘iets aanvoelen in de ruimte’, geraakt worden door sferen, stemmingen, blikken. Mensen die ‘geen filter hebben’, zeggen ze dan zelf soms. Ze noemen het overprikkeling, hypergevoeligheid, of – steeds vaker – hoogsensitiviteit.
Hoogsensitiviteit is geen stoornis. Het is een manier van zijn
En die bedrading noemen we tegenwoordig overkoepeld wel neurodiversiteit. Een prachtig woord, vind ik. Omdat het uitgaat van verschil, niet van tekort. Het erkent dat mensen met ADHD, autistische trekken, hoogbegaafdheid of een bipolaire kwetsbaarheid niet per se ziek zijn, meer dan gemiddeld gevoelig op sommige gebieden, en meer dan gemiddeld begaafd op andere. En ja – soms ontregel je daarin, omdat de wereld niet goed op jou is afgestemd. Maar dat zegt nog niets over jouw ‘stoornis’. Misschien zegt het juist iets over de stoornis van het systeem.
Psychosegevoeligheid als extreme gevoeligheid voor betekenis
Veel van deze mensen herkennen zich achteraf in het woord hoogsensitief. Ze zeggen: ik was altijd al gevoelig, maar ik dacht dat het verkeerd was. Ik probeerde het te onderdrukken. Tot ik ontplofte. En dan komt de ggz met woorden als schizofrenie, affectieve stoornis, dissociatieve verschijnselen. Allemaal woorden die het innerlijk landschap platdrukken tot diagnose.
Maar wat als we het zouden omdraaien? Wat als we zouden zeggen: jij hebt een gevoelig zenuwstelsel, je bent diep afgestemd op de wereld, en dat is een kwaliteit – maar je moet leren hoe je daarmee omgaat, in een wereld die niet voor jouw gevoeligheid gebouwd is.
Van stoornis naar stem: betekenis geven aan je gevoeligheid
Velen denken dat dit de grote opdracht is voor de ggz van de toekomst: afstappen van het ‘repareren van stoornissen’ en overstappen op het begeleiden van gevoeligheid. Niet wegduwen, maar leren dragen. Niet medicaliseren, maar afstemmen. Niet controleren, maar co-reguleren.
En ja, soms zijn medicijnen daarbij helpend – tijdelijk of structureel – maar altijd in dienst van de persoon, niet als standaardantwoord op afwijkend gedrag. Want gedrag dat afwijkt, wijkt vaak niet zomaar af. Het wijst ergens naartoe. Naar een innerlijke nood, een overweldigend weten, een niet-gehoord lichaam.
Op PsychoseNet proberen we al jaren deze taal te ontwikkelen
Een taal waarin gevoeligheid geen zwakte is, maar een richtingaanwijzer. Een ingang tot betekenis. Een kompas dat zegt: hier klopt iets niet – in mij, of in de wereld om mij heen – en daar wil ik niet doof voor zijn.
Als je jezelf herkent in hoogsensitiviteit, in neurodiversiteit, in psychosegevoeligheid: weet dat je niet alleen bent. Je bent geen fout systeem. Je bent een gevoelig systeem in een ongevoelige tijd. En dat vraagt zorg, ruimte, afstemming – niet om jou te veranderen, maar om jou te ondersteunen in wie je bent.
Schopje TRU?quote:Op vrijdag 17 april 2026 20:42 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik geloof dat veel mensen die psychoses krijgen en spirituele ontwaking meemaken. Toegang tot de realmen van God en hogere dimensies..
Hoeft niet, maar mag wel? Wat vinden jullie?quote:
Dit topic heeft weinig tot niets meer met R&P te maken dus ja schopje TRUquote:Op vrijdag 17 april 2026 21:14 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Hoeft niet, maar mag wel? Wat vinden jullie?
Hopelijk krijgen @Lavenderr en @Speedfight wel ondersteuning daar want deze user is moeilijk in toom te houden.quote:Op vrijdag 17 april 2026 21:56 schreef Lenny77 het volgende:
Daar het toch steeds terug richting het paranormale gaat: schopje TRU.
(Dit is trouwens geen vrijbrief om dan maar weer tig topics in R&P te kunnen openen onder het mom van: jaaaa maar mijn dagboek staat nu in TRU.. )
Ik blijf mee lezenquote:Op vrijdag 17 april 2026 22:21 schreef Iceage het volgende:
[..]
Hopelijk krijgen @:Lavenderr en @:Speedfight wel ondersteuning daar want deze user is moeilijk in toom te houden.
Helemaal goed.quote:Op vrijdag 17 april 2026 21:56 schreef Lenny77 het volgende:
Daar het toch steeds terug richting het paranormale gaat: schopje TRU.
(Dit is trouwens geen vrijbrief om dan maar weer tig topics in R&P te kunnen openen onder het mom van: jaaaa maar mijn dagboek staat nu in TRU.. )
OT : kun je hier meer over vertellen?quote:Op vrijdag 17 april 2026 20:42 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik geloof dat veel mensen die psychoses krijgen en spirituele ontwaking meemaken. Toegang tot de realmen van God en hogere dimensies..
Heel erg laffe actie dit!quote:Op vrijdag 17 april 2026 21:56 schreef Lenny77 het volgende:
Daar het toch steeds terug richting het paranormale gaat: schopje TRU.
(Dit is trouwens geen vrijbrief om dan maar weer tig topics in R&P te kunnen openen onder het mom van: jaaaa maar mijn dagboek staat nu in TRU.. )
TS was al diverse keren gewaarschuwd dat heb je blijkbaar gemistquote:Op zaterdag 18 april 2026 03:09 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Heel erg laffe actie dit!
Ik vind het fair als je TS aanspreekt op grensoverschrijdend gedrag. Maar nu veroordeel je hem en straf je hem op het feit dat hij schizofrenie heeft. Als het zo simpel zou zijn door tegen iemand met schizofrenie te zeggen "dit en dat bestaat niet en daarom moet je er voortaan jouw mond erover houden!" dan zou zo'n iemand geen medicijnen nodig hebben.
Als je merkt dat hij teveel in bepaalde wanen verzuipt, had je op hem kunnen reageren met bijvoorbeeld "Dit onderwerp is niet zo geschikt voor R&P. Kan je in plaats daarvan verder ingaan op dit of dat waarover je het eerder had? Want daarvoor is R&P juist wel de geschikte plek.
En dan vervolgens ook nog een paar van die users die tegen jou zitten te slijmjurken met opmerkingen van "Goed gedaan van jou zeg om hem naar TRU te schoppen! Want hij was 'ontembaar'!" Nogmaals, ik vind het ontzettend laf en misselijk van jullie!
Ehm .... lazen wij hetzelfde topic?quote:Op zaterdag 18 april 2026 03:09 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Als je merkt dat hij teveel in bepaalde wanen verzuipt, had je op hem kunnen reageren met bijvoorbeeld "Dit onderwerp is niet zo geschikt voor R&P. Kan je in plaats daarvan verder ingaan op dit of dat waarover je het eerder had? Want daarvoor is R&P juist wel de geschikte plek.
Ik denk niet dat er hier users zijn die zich in jouw geestelijke wereld willen en kunnen wagen. Dat is voorbehouden aan mensen die hier voor opgeleid zijn. Sterkte er mee.quote:Op zaterdag 18 april 2026 06:53 schreef Keep_Walking het volgende:
Wie heeft vragen over de inhoud van mijn psychoses? Ik geloof dat het mij toegang geeft tot het geestelijke wereld.
De waarschuwingen waren niet duidelijk.quote:Op zaterdag 18 april 2026 07:30 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
TS was al diverse keren gewaarschuwd dat heb je blijkbaar gemist
Even nog snel een antwoord op jou en dan gaan we weer OT zoals Lavenderr aangaf.quote:Op zaterdag 18 april 2026 03:09 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Heel erg laffe actie dit!
Ik vind het fair als je TS aanspreekt op grensoverschrijdend gedrag. Maar nu veroordeel je hem en straf je hem op het feit dat hij schizofrenie heeft. Als het zo simpel zou zijn door tegen iemand met schizofrenie te zeggen "dit en dat bestaat niet en daarom moet je er voortaan jouw mond erover houden!" dan zou zo'n iemand geen medicijnen nodig hebben.
Als je merkt dat hij teveel in bepaalde wanen verzuipt, had je op hem kunnen reageren met bijvoorbeeld "Dit onderwerp is niet zo geschikt voor R&P. Kan je in plaats daarvan verder ingaan op dit of dat waarover je het eerder had? Want daarvoor is R&P juist wel de geschikte plek.
En dan vervolgens ook nog een paar van die users die tegen jou zitten te slijmjurken met opmerkingen van "Goed gedaan van jou zeg om hem naar TRU te schoppen! Want hij was 'ontembaar'!" Nogmaals, ik vind het ontzettend laf en misselijk van jullie!
Nou dit dus. Dit is TRU.quote:Op zaterdag 18 april 2026 10:32 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Even nog snel een antwoord op jou en dan gaan we weer OT zoals Lavenderr aangaf.
Misschien moet je even teruglezen in het topic waar hij zelf zegt dat het naar TRU mag.
Er is duidelijk interesse om over te praten door hem en door de users. Maar in R&P hoort het dan niet thuis.
Hier is alle vrijheid en hoef ik niet op zijn dak te zitten en hem niet op dat gebied af te remmen. Dat geeft ook minder frustratie.
OK duidelijk. Dat had ik inderdaad niet gelezen.quote:Op zaterdag 18 april 2026 10:32 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Even nog snel een antwoord op jou en dan gaan we weer OT zoals Lavenderr aangaf.
Misschien moet je even teruglezen in het topic waar hij zelf zegt dat het naar TRU mag.
Er is duidelijk interesse om over te praten door hem en door de users. Maar in R&P hoort het dan niet thuis.
Hier is alle vrijheid en hoef ik niet op zijn dak te zitten en hem niet op dat gebied af te remmen. Dat geeft ook minder frustratie.
Daar heb je helemaal gelijk in.quote:Op zaterdag 18 april 2026 10:55 schreef nostra het volgende:
Tussen spirituele ontwaking en denken dat je de Messias bent zit nog wel een aardig groot gebied hè. (Goed) mindfulness beoefenen versus een afwijking zeg maar.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |