abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 23 maart 2026 @ 14:05:51 #1
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_220412570
Afgelopen weekend ben ik weer eens flink bezig geweest met mijn thuisdatacenter. De oude setup draaide op Proxmox in een failovercluster, en dat werkte op zich best prima. Maar na een tijd merkte ik toch dat het niet meer helemaal aansloot op wat ik eruit wilde halen, vooral omdat het op mijn oude hardware draait als stront. Hyper-V komt het meest dichtbij bare-metal prestaties.

Dus uiteindelijk besloten om de boel gewoon opnieuw op te bouwen. :)

Ik heb daarbij wel dezelfde hardware gehouden: 5 machines uit 2014, elk met 32 GB RAM en minimaal 2 netwerkkaarten. Niet bepaald nieuw spul meer, maar het draait nog steeds prima voor wat ik nodig heb.

Qua OS ben ik uitgekomen op Windows Server 2022 Datacenter. Windows Server 2025 kreeg ik niet draaiend door CPU-support op deze hardware. 2022 leek me daarom gewoon de meest logische keuze: stabiel en nog lekker lang updates tot 2031.

Op dit moment staat de basis in ieder geval:

• IPv6-first netwerk (niet helemaal waar) met dual-stack IPv4
• Server Core als standaard
• Active Directory Domain Services
• GPO’s voor remote beheer en MMC
• DFS Namespaces en replicatie


De komende tijd wil ik het verder uitbreiden met onder andere de volgende onderwerpen:

• Storage Spaces
• Hyper-V clustering / failover
• Desired State Configuration
• Windows Containers
• AD CS / PKI
• LDAPS
• RADIUS
• RRAS
• load balancing
• monitoring
• MFA

Daarnaast heb ik nog een losse testserver met Hyper-V waar ik lekker op kan klooien met snapshots zonder dat ik meteen mijn hele omgeving sloop.

Die testomgeving draait achter 2 virtuele OPNsense-instances en is verdeeld over 2 logisch gescheiden locaties: Amsterdam en Rotterdam. Die hangen via een site-to-site VPN aan elkaar, zodat ik een beetje kan spelen alsof het echt over internet loopt.

Ik ben eigenlijk vooral benieuwd hoe jullie dit soort dingen aanpakken.

Hoe hebben jullie je eigen infrastructuur ingericht?
Waar liepen jullie tegenaan?
Wat zouden jullie achteraf anders doen?
En als je naar mijn setup kijkt: wat zou volgens jullie beter kunnen en wat zou je me concreet aanraden als volgende stap?

Mijn kennis over IPv6 zuigt en zou als eerste aangepakt moeten worden. De GUA adressen zijn natuurlijk dynamisch, maar voor stabiliteit heb ik op elke server handmatig een extra ULA ingesteld op fd10:10:10:10::/64. Ik hoop dat dit er mee doorkan. :')

Wat betreft IPv6 in op de testserver heb ik dit ongetwijfeld niet gedaan zoals de pro het zou doen. Prefix delegatie met lokale handmatige ULA's. Losse clients zullen mijn Windows DNS servers echter niet gaan vinden. :')

Alle feedback, ideeën en valkuilen zijn welkom :)
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
pi_220413223
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 14:05 schreef MisterFox het volgende:

De oude setup draaide op Proxmox .. Hyper-V komt het meest dichtbij bare-metal prestaties.
Ik lees, denk ik, voor het eerst dat Proxmox minder performance heeft dan Hyper-V. Dat wist ik niet.

Sever 2025 heeft ook een ander Hyper-V licentiemodel naar het schijnt.

Voor de rest van je setup kan ik niet veel over zeggen, omdat ik dat soort omgevingen thuis en/of bij datacenters helemaal niet zelf draai (vroeger was een esxi host thuis nog best leuk, maar met de huidige stroomkosten absoluut niet meer. Tegenwoordig dus een Lenovo Tiny ThinkCentre met Debian), maar ben wel nieuwsgierig hoe je backups and wat voor soort backups je doet. En wat de recovery mogelijkheden zijn.

[ Bericht 2% gewijzigd door Mr_Belvedere op 23-03-2026 15:38:53 ]
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_220453727
Ik heb nog een standaard PC kast met daarin een Supermicro bordje uit het jaar kruik met FreeBSD die nog altijd prima dienst doet als piraterijbak. Wel netjes met VNET jails in eigen VLAN's enzo, want dat is cool. Met allerlei UniFi apparatuur eromheen. Tot zover mijn datacenter thuis :')
Een dag zonder vlees is een dag niet geleefd
  zondag 29 maart 2026 @ 20:51:54 #4
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_220461798
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 15:31 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]
Ik lees, denk ik, voor het eerst dat Proxmox minder performance heeft dan Hyper-V. Dat wist ik niet.

Sever 2025 heeft ook een ander Hyper-V licentiemodel naar het schijnt.

Voor de rest van je setup kan ik niet veel over zeggen, omdat ik dat soort omgevingen thuis en/of bij datacenters helemaal niet zelf draai (vroeger was een esxi host thuis nog best leuk, maar met de huidige stroomkosten absoluut niet meer. Tegenwoordig dus een Lenovo Tiny ThinkCentre met Debian), maar ben wel nieuwsgierig hoe je backups and wat voor soort backups je doet. En wat de recovery mogelijkheden zijn.
Ik heb een 1x UPS voor mijn belangrijkste server, router en switches

1x UPS voor twee overige servers

Alle servers hebben RAID-1

Van de drie servers:

Zijn er twee Active Directory + Hyper-V

De derde is puur Hyper-V, maar deze wil ik niet standaard aan hebben.

De Active Directory mag ik niet verneuken, maar alle virtuele machines kan ik natuurlijk gewoon snapshotten.

...Daarnaast heb ik nog eens drie machines puur voor experimenteren, maar momenteel draait slechts 1 zeer zware machine. Deze zitten direct op het stopcontact.
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
pi_220465651
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2026 20:51 schreef MisterFox het volgende:

De Active Directory mag ik niet verneuken, maar alle virtuele machines kan ik natuurlijk gewoon snapshotten.
Thanks. Dus niet echt specieke backup software zoals Veeam of iets dergelijks?
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  maandag 30 maart 2026 @ 12:32:09 #6
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_220465716
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 12:27 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]
Thanks. Dus niet echt specieke backup software zoals Veeam of iets dergelijks?
Momenteel nog niks
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
pi_220465752
Doe je er iets concreets mee of is het alleen voor de leuk?
  maandag 30 maart 2026 @ 16:25:05 #8
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_220467776
quote:
1s.gif Op maandag 30 maart 2026 12:40 schreef Farenji het volgende:
Doe je er iets concreets mee of is het alleen voor de leuk?
Momenteel alleen voor de leuk maar ik ben wel van plan er wat serieus mee te doen.
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
pi_220468654
Waarom 5 fysieke hardware nodes met maar 32gb memory? Waarom niet 3 nodes met ieder meer memory? CPU’s zijn in de “meeste” gevallen veel minder snel een bottleneck dan memory.

Dan kan je ook makkelijk op stroomkosten besparen.
pi_220472226
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 18:11 schreef fokexpert het volgende:
Waarom 5 fysieke hardware nodes met maar 32gb memory? Waarom niet 3 nodes met ieder meer memory? CPU’s zijn in de “meeste” gevallen veel minder snel een bottleneck dan memory.

Dan kan je ook makkelijk op stroomkosten besparen.
Geheugen is nu prijstechnisch wel een bottleneck.
Powered by JanetjeŽ
  dinsdag 31 maart 2026 @ 15:53:15 #11
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_220474882
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 18:11 schreef fokexpert het volgende:
Waarom 5 fysieke hardware nodes met maar 32gb memory? Waarom niet 3 nodes met ieder meer memory? CPU’s zijn in de “meeste” gevallen veel minder snel een bottleneck dan memory.

Dan kan je ook makkelijk op stroomkosten besparen.
Het zijn er momenteel twee die permanent aan staan; moet even kijken of een derde node nodig is.

Ik ga nu echt geen nieuwe hardware kopen. Ik stik nu van het geheugen en de extra snelheid is het echt niet waard! 1600MHz is al een snelheid waar ik in 2010 van droomde.
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
pi_220476192
Dat is geen datacenter, dat noemen we een homelab :')
No amount of money ever bought a second of time.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')