abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / Redactie FP maandag 23 maart 2026 @ 06:24:04 #1
447051 crew  Peejtur
pi_220410136
Sinds 19 maart is Crimson Desert eindelijk speelbaar! Na jaren wachten kunnen we nu zelf ontdekken wat Pearl Abyss heeft neergezet.

Wat voor game is het?

Crimson Desert is een open wereld actie-RPG met een sterke focus op singleplayer en verhaal. Je speelt als Kliff, leider van een groep huurlingen, in de brute en chaotische wereld van Pywel.

In tegenstelling tot Black Desert Online (van dezelfde ontwikkelaar) ligt hier de nadruk veel meer op een verhalende ervaring in plaats van een MMO-structuur.

Platforms

De game is nu beschikbaar op:
PlayStation 5 (base en pro)
Xbox Series X|S
PC

Wat kun je verwachten?

🌍 Enorme open wereld met veel variatie
⚔️ Zware, realistische combat met physics
🐎 Vrijheid in verkennen (klimmen, paardrijden, zwemmen)
🎭 Verhaalgedreven campaign
🔥 Grote veldslagen en boss fights

Veel mensen vergelijken het met:

The Witcher 3: Wild Hunt
Red Dead Redemption 2

Eerste reacties?

De eerste spelers zijn inmiddels los.

Wat opvalt:

Graphics en wereld worden veel geprezen
Combat voelt zwaar en impactvol
Performance verschilt per platform (vooral PC afhankelijk van specs)

Discussie 🔥

Hoe bevalt de game tot nu toe?
Is dit wat je ervan verwachtte?
Bugs / performance issues?
Beste momenten tot nu toe?

Drop je ervaringen, screenshots en tips hieronder! 👇
  maandag 23 maart 2026 @ 07:13:12 #2
498282 Scrummie
Feyenoord kampioen 2026/2027
pi_220410247
Voor het eerst sinds RDR2 dat ik niet wil werken, maar deze wereld in wil duiken. Genotsgame hoor :)
  Moderator / Redactie FP maandag 23 maart 2026 @ 07:32:21 #3
447051 crew  Peejtur
pi_220410297
Vannacht is er een patch uitgebracht. Straks maar eens kijken wat er aangepast is.
  Moderator / Redactie FP maandag 23 maart 2026 @ 07:35:30 #4
447051 crew  Peejtur
pi_220410308
Crimson Desert NEW UPDATE.

Patch 1.00.03 is now rolling out.

New patch for Crimson Desert is rolling out!
Patch Highlights:
- More Fast Travel Points
- Added a Storage Box to Camp
- New hotkeys on PC: I = inventory, M = Map, J + Journal, K + Skills
- Ore Veins and Tools (Cooking, Bonfire, Grindstone) Discover automatically and get added to map when moving nearby
- Only need to observe a skill once to learn
- Reduced Number of Hits to Log Trees
- Arm Wrestling QTE made easier
- Lighting arrows from Braziers made easier
- More Health Restored from Food
- Reduced Nature's Grasp Stamina Consumption
- Fixed Pets not looting
- Bismuth can now be mined with regular pickaxes
- Archery and marksmanship Minigames made easier
- Control Tweaks to improve responsiveness
- Several Bosses Nerfed
- PS5 gets 120hz toggle in settings
#Crimsondesert

[ Bericht 54% gewijzigd door Peejtur op 23-03-2026 07:53:07 ]
  maandag 23 maart 2026 @ 09:02:43 #5
269692 Divje
brr brr patapim
pi_220410638
Volledige patch notes:

https://crimsondesert.pea(...)e/Detail?_boardNo=73

Map is gefixed _O_ hopelijk geen crashes meer :)
oh ah toma toma vem vem vem vem
  Moderator / Redactie FP maandag 23 maart 2026 @ 11:54:59 #6
447051 crew  Peejtur
pi_220411673
Jeuy mag mijn kamp opbouwen. Zit er nu 12 uur in.
  maandag 23 maart 2026 @ 13:16:36 #7
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220412298
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 09:02 schreef Divje het volgende:
Volledige patch notes:

https://crimsondesert.pea(...)e/Detail?_boardNo=73

Map is gefixed _O_ hopelijk geen crashes meer :)
Zeg zitten er wel goed bovenop met luisteren naar kritiek en dat vervolgens snel fixen ^O^

Zelf nog niet zo heel veel uur in zitten, gisteren pas in de Abyss/Skybridge aangekomen.

Maar ik was eigenlijk al meteen hooked aan deze game.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  maandag 23 maart 2026 @ 13:23:20 #8
269692 Divje
brr brr patapim
pi_220412339
Kom er net na 26uur achter dat je kisten en barrels kapot kan slaan voor goodies :')
oh ah toma toma vem vem vem vem
  maandag 23 maart 2026 @ 13:28:58 #9
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220412379
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 13:23 schreef Divje het volgende:
Kom er net na 26uur achter dat je kisten en barrels kapot kan slaan voor goodies :')
:D

Al sinds (de originele) Demon's Souls en de eerste Dark Souls gaan kisten en tonnen en zulks kapot bij mij in games :D

Ik móet ze kapot maken :@
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  maandag 23 maart 2026 @ 14:06:06 #10
269692 Divje
brr brr patapim
pi_220412574
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 13:28 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
:D

Al sinds (de originele) Demon's Souls en de eerste Dark Souls gaan kisten en tonnen en zulks kapot bij mij in games :D

Ik móet ze kapot maken :@
Ja oké _O- maar dat je op die manier dus ook +10 inventory slots (large leather bag oid) (en gigaveel ingrediënten) kan vinden wist ik niet :D
oh ah toma toma vem vem vem vem
  maandag 23 maart 2026 @ 14:14:15 #11
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220412619
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 14:06 schreef Divje het volgende:

[..]
Ja oké _O- maar dat je op die manier dus ook +10 inventory slots (large leather bag oid) (en gigaveel ingrediënten) kan vinden wist ik niet :D
Extra inventory schijnt wel King te zijn ja.

Als ik straks vanavond uit de Skybridge ben een die eerste 2 side quests doen, voor die smid en die andere knakker daar vlakbij.

Die 2 quests geven geloof ik elk een medium bag.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220417376
Heb 'm ook weer gekocht. Dit is zo’n game die een trage start heeft maar steeds beter wordt naarmate je langer speelt. En de graphics zijn ongelooflijk op een 5080 met ray reconstruction aan ziet het er bizar goed uit. De mooiste visuals die ik tot nu toe op een OLED heb gezien. Gewoon rondlopen en de wereld verkennen is al een blast.

Mijn settings:

Alles Max (cinematic)
DLSS 4.0
Performance mode
RayReconstruction enabled
Framegen x2

Motion Blurr - OFF
Depth of Field - OFF

100+ FPS + next gen graphics.
greetings and salutations
  maandag 23 maart 2026 @ 22:54:09 #13
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220417409
Even volgen of dit iets is voor mij
  dinsdag 24 maart 2026 @ 11:28:56 #14
269692 Divje
brr brr patapim
pi_220420277
Reed Devil first try..

Waar maakte iedereen op de interwebs zich zo druk over :+

Duskfang armour en al m'n twitch drop stuff is wel +4, en embedded met movement speed +1, damage reduction 1.0, attack +1 en defence +1 waar mogelijk en heb m'n Hwando +5 met 5 embedded abyss thingamadoodles.

Nog een tip, ga Nobles pickpocketen, die lopen soms met een goudstaaf rond twv 500 silver :D
oh ah toma toma vem vem vem vem
  dinsdag 24 maart 2026 @ 12:26:10 #15
269692 Divje
brr brr patapim
pi_220420798
@MMaRsu Wat betreft je skill-points en huiverig zijn ze te spenden, je krijgt er meer dan genoeg _O_ heb nu 12 in m'n inventory die ik nog moet unlocken met challenges :@ en dat gele balkje links naast je map geeft je ook 1 als je 'm vult door combat :P Je kan ze ook kopen bij zo'n merchant die rondloopt 's nachts.

En er zijn plekken waar je gewoon skills kan leren door te observen, bij Lioncrest Manor aan de achterkant en bij die boog-challenge, en in het 1ste kasteel op de practice grounds. Heb ook meerdere skills geleerd tijdens boss-fights en gewone combat.

Gezien je die dingetjes ook moet gebruiken om je wapens boven lvl 5 te krijgen zullen er wel genoeg te verkrijgen zijn :Y
oh ah toma toma vem vem vem vem
  dinsdag 24 maart 2026 @ 12:55:16 #16
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_220420981
Ik had gister wel die goudstaaf uit die mansion gejat :@
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
  Moderator / Redactie FP dinsdag 24 maart 2026 @ 13:21:23 #17
447051 crew  Peejtur
pi_220421143
Ik ga ook eens het een en ander jatten vana haha.
pi_220421374
Ik ga nog even een prijsdrop, aanbieding of marktplaats vondst afwachten, maar tot die tijd, is deze game moeilijk?
En kan je ook keuzes maken in de game die gevolg hebben zoals in red dead redemption 2?
En kan de PS5 deze game een beetje draaien? :@
Twiddel
  dinsdag 24 maart 2026 @ 14:14:51 #19
498282 Scrummie
Feyenoord kampioen 2026/2027
pi_220421509
Toch nog ook maar even wat "Things I wish I knew" kijken, want zoveel systemen in de game die ik nog helemaal niet aan heb geraakt. Nog geen 1 keer naar mijn wapens/uitrusting gekeken bijvoorbeeld. Skills wel naar gekeken, en geloof ik ook wat punten in stamina gestopt maar dat was het dan ook wel weer.

Het is nogal uitgebreid lol
  dinsdag 24 maart 2026 @ 14:17:11 #20
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_220421525
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 13:51 schreef summer2bird het volgende:
Ik ga nog even een prijsdrop, aanbieding of marktplaats vondst afwachten, maar tot die tijd, is deze game moeilijk?
En kan je ook keuzes maken in de game die gevolg hebben zoals in red dead redemption 2?
En kan de PS5 deze game een beetje draaien? :@
Nee de game is niet moeilijk tot nu toe, het eerste gebied is goed te doen.

Of je keuzes kan maken die gevolg hebben.. ja en nee. Qua story denk ik niet. Maar je kan wel dingen bouwen enz, daar zal ik verder nog niet op ingaan maar dat kan wel veel gevolgen hebben als ik het zo zag
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
  dinsdag 24 maart 2026 @ 14:29:13 #21
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220421610
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 14:14 schreef Scrummie het volgende:
Toch nog ook maar even wat "Things I wish I knew" kijken, want zoveel systemen in de game die ik nog helemaal niet aan heb geraakt. Nog geen 1 keer naar mijn wapens/uitrusting gekeken bijvoorbeeld. Skills wel naar gekeken, en geloof ik ook wat punten in stamina gestopt maar dat was het dan ook wel weer.

Het is nogal uitgebreid lol
Nogal uitgebreid is de understatement van het jaar :D
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  dinsdag 24 maart 2026 @ 14:41:43 #22
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220421671
Ik heb mij nu vooral op de main quest gericht sinds ik begon om iig Axiom Force en Force Palm te hebben, en ik kan nu vliegen/zweven.

En de eerste 2 echte sidequests gedaan, voor Rhett en die Blacksmith, wat in principe
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
afrondde.

Dus ik heb nu in principe de basis.

Zijn er nog bepaalde dingen die het beste nog kan doen voor bepaalde benodigdheden (skills, wapens, gear etcetera) of kan ik nu volledig mijn eigen gang gaan?
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  dinsdag 24 maart 2026 @ 14:45:28 #23
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220421696
Volgens een bericht van Pearl Abyss van 3 uur geleden, is de game inmiddels 3 miljoen keer verkocht _O_
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  dinsdag 24 maart 2026 @ 14:59:30 #24
269692 Divje
brr brr patapim
pi_220421795
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 14:41 schreef StateOfMind het volgende:
Ik heb mij nu vooral op de main quest gericht sinds ik begon om iig Axiom Force en Force Palm te hebben, en ik kan nu vliegen/zweven.

En de eerste 2 echte sidequests gedaan, voor Rhett en die Blacksmith, wat in principe
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
afrondde.

Dus ik heb nu in principe de basis.

Zijn er nog bepaalde dingen die het beste nog kan doen voor bepaalde benodigdheden (skills, wapens, gear etcetera) of kan ik nu volledig mijn eigen gang gaan?
Stamina is erg belangrijk :Y Die Axiom Force heeft ook 2 skills die 180 en 200 stamina kosten :')
Gelukkig kan je tijdens het vliegen ook gewoon stamina shit nuttigen, als ik dat eerder had geweten was ik minder vaak te pletter gevallen _O-

Zou verder gewoon lekker gaan exploren *O*
oh ah toma toma vem vem vem vem
  dinsdag 24 maart 2026 @ 15:01:34 #25
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220421838
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 14:59 schreef Divje het volgende:

[..]
Stamina is erg belangrijk :Y Die Axiom Force heeft ook 2 skills die 180 en 200 stamina kosten :')

Zou verder gewoon lekker gaan exploren *O*
Ik heb de eerste 2 skillpoints idd al in Stamina gestoken.

Exploration it is dus vanaf nu *O*
Nou ja, vanavond dan :7

Let the games begin *O*
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')