Zit gewoon op een stopcontact. Dus een random groep/ fase in de meterkastquote:Op zondag 22 maart 2026 07:55 schreef halfway het volgende:
Ik snap de werking ook niet helemaal, komt dat ding tussen de panelen en het net?
Hoe voorkom je dan dat je opgeslagen stroom niet het algemene net op gaat maar voor eigen gebruik blijft.
Werkt het systeem nog wel als de stroom uitvalt?
Is niet nodig. Zolang je accu weet wat het verbruik is, kan hij dat perfect op 0 houden. De software van de accu leest dus de slimme meter uit. Als het goed is zit er dus een P1-dongle bij die in de slimme meter gaat.quote:Op zondag 22 maart 2026 07:55 schreef halfway het volgende:
Ik snap de werking ook niet helemaal, komt dat ding tussen de panelen en het net?
Zolang het totale verbruik ongeveer 0 is, is het prima.quote:Hoe voorkom je dan dat je opgeslagen stroom niet het algemene net op gaat maar voor eigen gebruik blijft.
Die systemen zijn er inderdaad. Maar als je je hele huis van stroom wilt gaan voorzien, mag je wel een forse accu hebben tegenwoordig. Er zijn wel systemen tegenwoordig waar je bijvoorbeeld je vriezer aan kunt koppelen.quote:Werkt het systeem nog wel als de stroom uitvalt?
Op dit moment gaan de prijzen omhoog en de levertijd wordt rap langer. Voordat de prijzen weer zakken zal het wel 2028 zijn vrees ik. Maar mijn glazen bol is niet zo geweldig.quote:Op zondag 22 maart 2026 08:36 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik verwacht dat de prijs per kwh tegen 2027/2028 nog gaat halveren en dat er subsidie komt op thuisopslag.
Verder verwacht ik nog wat ontploffende accu’s en daarop volgende regelgeving.
Dus ik wacht nog effe
De wereld is groter dan Nl alleen men hun salderen. Chinezen dumpen de markt vol met accusystemen, ik zie ze alleen maar goedkoper worden (per kwh)quote:Op zondag 22 maart 2026 10:46 schreef 215 het volgende:
[..]
Op dit moment gaan de prijzen omhoog en de levertijd wordt rap langer. Voordat de prijzen weer zakken zal het wel 2028 zijn vrees ik. Maar mijn glazen bol is niet zo geweldig.
De energie lobby is tegen thuisopslag en met het de facto VVD kabinet zie ik dus geen subsidie komen.
Ongeveer elke thuisaccu is LFP of zelfs (deels) solid state. Die hebben nog veel minder de neiging tot zelfontbranding dan de bekendere NMC accu's (auto's fietsen e.d.). Plus dat een thuis batterij in een stabiele omgeving staat, meestal vastgeschroefd aan de muur.
Ja, er zijn branden ontstaan door accu's. Meestal van fietsen, scooters en soms zelfs telefoons. Van brandende thuisbatterijen heb ik nog geen voorbeelden kunnen vinden.
Ik heb wel een batterij met een noodstroom stopcontact erop waar je losse devices dan mee kunt voeden als zijnde een hele grootte powerbank. Maar inderdaad een echte volledige noodstroomvoorziening is dit natuurlijk niet.quote:Op zondag 22 maart 2026 08:08 schreef Chinless het volgende:
[..]
Zit gewoon op een stopcontact. Dus een random groep/ fase in de meterkast
Dat kan je niet voorkomen maar zoals gezegd houd de p1 meter de totalen bij. En nee systeem werkt niet als stroomuitval is.
Nou, we moeten van de staat 72 uur zelfvoorzienend zijn.quote:Op zondag 22 maart 2026 14:09 schreef 215 het volgende:
Altijd dat gefocus op noodstroom....
Koelkast en vriezer kan best een middag zonder stroom, alleen moet je dan zo weinig mogelijk de deur open doen. Mijn aquarium zal in die middag niet veel meer dan een graad afkoelen dus daar ben ik ook niet zo bang voor. De warmtepomp is lastig, zeker als het echt koud is zal de temperatuur in huis best wel een paar graden zakken. Auto kan ik dan niet laden, jammer dan. inb4: je benzinepomp zal ook stil staan zonder noodstroom.
Wil je een batterij die met name de warmptepomp meer dan een middag kan voeden dan praat je toch wel over serieuze capaciteit met daaraan verbonden kosten. Vergeet ook niet wat je achter de hand wilt houden kan je dus ook niet voor andere dingen inzetten. Dus geef je tienduizenden euro's uit omdat je niet eens per zoveel jaar in huis je jas aan wilt trekken.
Ik heb een batterij om de zon van overdag in de nacht te gebruiken en het restant wat duurder op het grid te kunnen lozen. Tevens in de winter bij jojo prijzen kan ik goedkopere energie in te kopen om het tijdens duurdere uren zelf te gebruiken.
Noodstroom is dus ongebruikte capaciteit. Een middagje zonder stroom overleef je wel en voor langere periode opslaan loopt nogal in de papieren, meer dan een paar ontdooide pizza's.
Heujjjjjj Home Assistantquote:Op zondag 22 maart 2026 11:44 schreef qltel het volgende:
Om het inzichtelijk te maken, dit zijn de standen van mijn meter:
[ link | afbeelding ]
1160 watt komt van de panelen af, een deel gaat de accus in, een deel gebruiken we zelf, en het verbruik op 3 fasen samen is -54 watt.
Een powerbank om mn telefoon en radiootje te laden dus. Ik ga regelmatig een week of langer op vakantie zonder een stekker aan te raken. In de winter overleef ik ook wel die 72 uur op zolder tijdens een overstroming als ik maar droog en uit de wind kan blijven. Dat zal niet de leukste tijd van mn leven worden maar ik zal niet dood gaan of fysieke schade oplopen omdat er geen prik uit het stopcontact komt.quote:Op zondag 22 maart 2026 14:45 schreef Wantie het volgende:
Nou, we moeten van de staat 72 uur zelfvoorzienend zijn.
Dan is het wel fijn dat je dan bijvoorbeeld over een noodstroomvoorziening beschikt.
Batterij met stekker komt gewoon in een vrij stopcontact in je woning.quote:Op zondag 22 maart 2026 07:55 schreef halfway het volgende:
De meegeleverde P1-meter houdt bij wat de vraag of overschot op dat moment is en balanceert dat op 0.quote:Hoe voorkom je dan dat je opgeslagen stroom niet het algemene net op gaat maar voor eigen gebruik blijft.
De versie met stekkers niet.quote:Werkt het systeem nog wel als de stroom uitvalt?
Moet je er wel bij vertellen dat lang niet elke batterij dat kan en dat er ook een aanpassing in je meterkast voor nodig is die ook niet gratis is.quote:Op zondag 22 maart 2026 15:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
Met een vaste installatie kan dat wel. Heb dat zelf ook, als de stroom uitvalt zie ik hooguit het licht even knipperen en verder merk ik er niets van (tot m'n batterijen leeg zijn).
Niet iedere batterij kan dat en je hebt er een aanpassing in de meterkast voor nodig.quote:Op zondag 22 maart 2026 15:11 schreef 215 het volgende:
[..]
Moet je er wel bij vertellen dat lang niet elke batterij dat kan en dat er ook een aanpassing in je meterkast voor nodig is die ook niet gratis is.
Klopt. Alles met zonnepanelen en accu's werkt hier in Home Assistant. Ideaal voor dat soort dingen. En alle gegevens op 1 centrale plek.quote:
Ja joh, ik heb het hele huis hier (voor zo ver mogelijk) geintegreerd met Home Assistant, tot aan het koffiezetapparaat toe.quote:Op zondag 22 maart 2026 15:18 schreef qltel het volgende:
[..]
Klopt. Alles met zonnepanelen en accu's werkt hier in Home Assistant. Ideaal voor dat soort dingen. En alle gegevens op 1 centrale plek.
Dat kan ook.quote:Op zondag 22 maart 2026 14:52 schreef 215 het volgende:
[..]
Een powerbank om mn telefoon en radiootje te laden dus. Ik ga regelmatig een week of langer op vakantie zonder een stekker aan te raken. In de winter overleef ik ook wel die 72 uur op zolder tijdens een overstroming als ik maar droog en uit de wind kan blijven. Dat zal niet de leukste tijd van mn leven worden maar ik zal niet dood gaan of fysieke schade oplopen omdat er geen prik uit het stopcontact komt.
Voor het milieu zijn zonnepanelen accu's niet per definitie geweldig (hangt af van productiemethode / grondstofwinning / recycling na afschrijven) maar voor het klimaat zeker wel.quote:Op zondag 22 maart 2026 17:42 schreef qltel het volgende:
Dat is voor mij ook de hoofdreden. Ik woon niet in Nederland en kan niet salderen. Dus wat mijn zonnepanelen opwekken en niet hier in huis gebruikt wordt is gewoon weg. Dus alles wat ik opsla en achteraf gebruik is winst. En dat lukt heel aardig, aangezien alles aardig op elkaar is afgestemd.
Daarbij geeft het ook een goed gevoel om iets positiefs voor het milieu te doen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |