Bij mijn weten, na nu ook weer een heel gesprek, heeft ze het juist naar haar zin op school. Ze heeft fijne vrienden, waar ze heel fijn mee omgaat en samen huiswerk maakt in de pauze's. Als ze gaat komt ze ook weer happy terug. Net weer een heel gesprek met haar gehad of er misschien iets anders was op school of onderweg naar school. Vandaar dat ik het niet meer snap.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 11:21 schreef Schanu het volgende:
Komt dit gedrag uit het niets, of speelde er altijd al problemen en komt daar nu bij dat ze niet meer naar school wil? Het klinkt voor mij in ieder geval als een signaal dat er echt wat aan de hand is. Je geeft aan dat ze het 'weer voor elkaar heeft' dat ze niet naar school hoeft, en dat ze 'haar zin doordrijft'. Maar als school voor haar een onveilige omgeving is, met welke reden dan ook, dan is dat heel kort door de bocht gesteld. Je dochter geeft een grens aan, op een manier zoals dat haar als 12 jarige lukt, ik zou eerst proberen te achterhalen wat daar achter zit. Op een rustige manier, zonder vooroordelen of het gevoel dat ze haar zin doordrijft. Want ongeacht hoe rustig jij denkt te zijn, als dat is zoals jij haar ziet dan pikt zij dat waarschijnlijk op en wordt de weerstand alleen maar groter.
Ik heb een dochter van 9, zij bleek autisme te hebben. Ook zij wilde niet naar school, verzette zich op dezelfde manier zoals jij beschrijft, met veel geschreeuw en geweld. Sinds begin dit jaar gaat zij naar speciaal onderwijs en zien we hoe het ook kan. Nog steeds gaat ze niet altijd met plezier naar school, maar nu uit het zich in verdriet en minder in boosheid. Op haar oude school werd zij enorm en structureel overvraagd, vooral op sociaal vlak, en dat maakt een kind kapot. Terugkijkend hebben wij haar dagelijks in een situatie gedwongen waar zij zich ongehoord, ongezien en onveilig voelde. En vanuit dat oogpunt, is haar gedrag zo ontzettend goed te verklaren.
Ik zeg niet dat jouw dochter autisme heeft, er kunnen legio redenen zijn voor een kind om niet naar school te willen. Ik wil wel zeggen dat het feit dat jij het probleem niet ziet, niet betekent dat er geen probleem is. Ik vind het fijn om te lezen dat er een therapeut is ingeschakeld en ik hoop echt dat jouw dochter zich bij die therapeut veilig genoeg voelt om open en eerlijk te zijn over haar gevoel en wat er speelt. Zodat jullie hopelijk tot de kern van het probleem kunnen komen en kunnen kijken wat dit gedrag veroorzaakt. Want zonder het daadwerkelijke probleem aan te pakken, denk ik dat dit gedrag niet snel zal veranderen (oorzaak - gevolg).
Sterkte!
En op de vraag of ze zelf weet waar die weerstand in de ochtend vandaan komt, weet (of geeft) ze dus geen antwoord?quote:Op dinsdag 17 maart 2026 13:23 schreef Woef het volgende:
[..]
Bij mijn weten, na nu ook weer een heel gesprek, heeft ze het juist naar haar zin op school. Ze heeft fijne vrienden, waar ze heel fijn mee omgaat en samen huiswerk maakt in de pauze's. Als ze gaat komt ze ook weer happy terug. Net weer een heel gesprek met haar gehad of er misschien iets anders was op school of onderweg naar school. Vandaar dat ik het niet meer snap.
quote:Op dinsdag 17 maart 2026 10:46 schreef Woef het volgende:
Maar overal drijft ze haar zin bij door en zo niet gilt ze de hele buurt bij elkaar alsof we haar vermoorden.
Deze twee zinnen vielen mij op in je verhaal.quote:Op deze manier krijgen we op een gegeven moment problemen met leerplicht of weet ik veel, de kinderbescherming (terwijl we alles voor haar willen doen, als ze maar even een beetje meewerkt)
Wat me nou zo te binnen schiet: 12 jaar, groep 8, 17 maart, doorstroomtoets geweest, schooladvies inmiddels bekend .... er komen nog 3 freewheelmaanden, wellicht een eindmusical en dan is het exit basisschool. Maar misschien ook exit sommige vriendinnen.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 10:46 schreef Woef het volgende:
Mijn dochter van 12 verdomd het de laatste dagen naar school te gaan.
Maar dat strookt dan weer niet metquote:Op dinsdag 17 maart 2026 18:53 schreef Troel het volgende:
Wat is er op school gebeurd? Heeft er iemand aan haar gezeten? Is ze gepest?
Naast wat Schanu zegt is dit het eerste wat in me opkomt.
quote:Op dinsdag 17 maart 2026 13:23 schreef Woef het volgende:
Bij mijn weten, na nu ook weer een heel gesprek, heeft ze het juist naar haar zin op school. Ze heeft fijne vrienden, waar ze heel fijn mee omgaat en samen huiswerk maakt in de pauze's. Als ze gaat komt ze ook weer happy terug.
Klopt, maar dat is hoe meisjes werken. Die laten het niet altijd zien. Denk je dat ik mijn ouders vroeger vertelde als ik gepest werd op school? Nee, dan deed je alsof er niets aan de hand was.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 18:58 schreef r_one het volgende:
[..]
Maar dat strookt dan weer niet met
[..]
Niet vertellen of helemaal happy thuiskomen, ik vind het nog wel twee verschillende dingen.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 19:02 schreef Troel het volgende:
[..]
Klopt, maar dat is hoe meisjes werken. Die laten het niet altijd zien. Denk je dat ik mijn ouders vroeger vertelde als ik gepest werd op school? Nee, dan deed je alsof er niets aan de hand was.
TS heeft het over huiswerk maken in de pauze, dus ik gok dat het gaat om een brugklasserquote:Op dinsdag 17 maart 2026 16:23 schreef r_one het volgende:
[..]
Wat me nou zo te binnen schiet: 12 jaar, groep 8, 17 maart, doorstroomtoets geweest, schooladvies inmiddels bekend .... er komen nog 3 freewheelmaanden, wellicht een eindmusical en dan is het exit basisschool. Maar misschien ook exit sommige vriendinnen.
Misschien worden er al nieuwe groepjes gevormd, wie gaat straks met wie naar welke school, een schoolkamp komt eraan, allemaal veranderingen en het 'moeten' (leren) is er nu wel even af.
Misschien heeft je dochter daar moeite mee, misschien ziet ze als een berg op tegen het voorgezet onderwijs, het kan allemaal meespelen.
Het zou wel goed kunnen verklaren waarom ze juist NU obstinaat wordt.
Just my 2 cents
Het is met naar hoe je het bekijkt. Ik herken het maskeren waar Schanu het over heeft als geen ander en ik weet dat veel meisjes dit doenquote:Op dinsdag 17 maart 2026 19:04 schreef r_one het volgende:
[..]
Niet vertellen of helemaal happy thuiskomen, ik vind het nog wel twee verschillende dingen.
En een 'receptie' ...quote:Op dinsdag 17 maart 2026 19:06 schreef Troel het volgende:
[..]
TS heeft het over huiswerk maken in de pauze, dus ik gok dat het gaat om een brugklasser
Je zou eerder verwachten dat ze dan stilletjes en teruggetrokken (of zelfs obstinaat) wordt. Overdreven happy faken lijkt me heel moeilijk vol te houden, zonder dat iemand daar -op den duur- doorheen prikt.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 19:08 schreef Troel het volgende:
[..]
Het is met naar hoe je het bekijkt. Ik herken het maskeren waar Schanu het over heeft als geen ander en ik weet dat veel meisjes dit doenEn ja, dan doe je naar buiten helemaal happy (soms zelfs overdreven happy, want hoe dikker je het erboven op legt, hoe minder je echte gevoel opvalt) maar van binnen jank je.
Bijvoorbeeld ja.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 19:11 schreef Troel het volgende:
Is ze ongesteld geworden, doorgelekt op school? Verkering gevraagd en uitgelachen?
Als ik nog even doorga kan ik tig redenen verzinnen eigenlijk.
Nee, want bij stilletjes en teruggetrokken worden valt het eerder opquote:Op dinsdag 17 maart 2026 19:11 schreef r_one het volgende:
[..]
Je zou eerder verwachten dat ze dan stilletjes en teruggetrokken (of zelfs obstinaat) wordt. Overdreven happy faken lijkt me heel moeilijk vol te houden, zonder dat iemand daar -op den duur- doorheen prikt.
I know.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 19:13 schreef Troel het volgende:
[..]
Nee, want bij stilletjes en teruggetrokken worden valt het eerder op
Was het een afspraak of een beslissing van jouw kant waar mee ingestemd werd?quote:Op dinsdag 17 maart 2026 10:46 schreef Woef het volgende:
Eind van de dag een heel gesprek met haar gehad dat er vandaag geen gedoe zou komen en dat ze gewoon zou gaan, maar je raad het al....
Nee hoor, happy faken/maskeren kan je heel lang volhouden... ja ik heb ervaring.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 19:11 schreef r_one het volgende:
[..]
Je zou eerder verwachten dat ze dan stilletjes en teruggetrokken (of zelfs obstinaat) wordt. Overdreven happy faken lijkt me heel moeilijk vol te houden, zonder dat iemand daar -op den duur- doorheen prikt.
Ja, dus iddquote:Op dinsdag 17 maart 2026 19:06 schreef Troel het volgende:
[..]
TS heeft het over huiswerk maken in de pauze, dus ik gok dat het gaat om een brugklasser
Misschien iets luider blaffen? WOEF WOEF @Woefquote:
En als je haar brengt en desnoods begint met halve dagen? In overleg met school natuurlijk.quote:Op donderdag 19 maart 2026 00:47 schreef Woef het volgende:
[..]
Ja, dus idd
Ben benieuwd naar de morgen. Vandaag mocht ze nog thuis blijven van mijn vrouw. Morgen sta ik er weer alleen voor, dus ik ben benieuwd
Mooi verwoord!quote:Op dinsdag 17 maart 2026 11:21 schreef Schanu het volgende:
Het klinkt voor mij in ieder geval als een signaal dat er echt wat aan de hand is. […] Maar als school voor haar een onveilige omgeving is, met welke reden dan ook, dan is dat heel kort door de bocht gesteld.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |