abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220363393
Mijn dochter van 12 verdomd het de laatste dagen naar school te gaan. We hebben hebben al een gesprek met school gehad, daar willen ze er ook alles aan doen om haar te helpen. Maar dan moet ze wel gaan, Gisteren heeft ze de hele buurt bij elkaar gegild en gedaan. Eind van de dag een heel gesprek met haar gehad dat er vandaag geen gedoe zou komen en dat ze gewoon zou gaan, maar je raad het al.... Vanochtend was het meteen raak, Ik had school al gebeld dat het wss later worden, degene achter de receptie zou haar met alles helpen en begeleiden. Ik ben "calm as fuck" gebleven en dan krijg ik de opmerking dat ik geen dochter verdien.(Tja, dat schiet me dan in het verkeerde keelgat en na alles wat ik al geprobeerd had om haar op een rustige manier naar school te krijgen, flapte ik eruit dat zij dan misschien ook geen vader verdiende (fout ik weet het, maar ik was echt 1000% pissed). Nu heeft ze het dus weer voor elkaar dat ze dus vandaag weer niet naar school gaat. Het enige wat we weten is dat er een behoorlijk luidruchtige jongen bij haar in de klas zit waar ze kennelijk last van heeft. School is hier ook van op de hoogte en hebben haar beloofd dat ze er wat aan gaan doen (ze waren er al van op de hoogte via andere kinderen). Maar overal drijft ze haar zin bij door en zo niet gilt ze de hele buurt bij elkaar alsof we haar vermoorden. Op deze manier krijgen we op een gegeven moment problemen met leerplicht of weet ik veel, de kinderbescherming (terwijl we alles voor haar willen doen, als ze maar even een beetje meewerkt). Morgen komt er een therapeut langs, hopen dat die er een vinger achter kan krijgen, want we weten het niet meer....
pi_220363514
Weet niet wat het plan is van de therapeut, maar misschien handig om haar daar even alleen mee te laten spreken. Is er op school geen vertrouwenspersoon ofzo?
pi_220363584
Komt dit gedrag uit het niets, of speelde er altijd al problemen en komt daar nu bij dat ze niet meer naar school wil? Het klinkt voor mij in ieder geval als een signaal dat er echt wat aan de hand is. Je geeft aan dat ze het 'weer voor elkaar heeft' dat ze niet naar school hoeft, en dat ze 'haar zin doordrijft'. Maar als school voor haar een onveilige omgeving is, met welke reden dan ook, dan is dat heel kort door de bocht gesteld. Je dochter geeft een grens aan, op een manier zoals dat haar als 12 jarige lukt, ik zou eerst proberen te achterhalen wat daar achter zit. Op een rustige manier, zonder vooroordelen of het gevoel dat ze haar zin doordrijft. Want ongeacht hoe rustig jij denkt te zijn, als dat is zoals jij haar ziet dan pikt zij dat waarschijnlijk op en wordt de weerstand alleen maar groter.

Ik heb een dochter van 9, zij bleek autisme te hebben. Ook zij wilde niet naar school, verzette zich op dezelfde manier zoals jij beschrijft, met veel geschreeuw en geweld. Sinds begin dit jaar gaat zij naar speciaal onderwijs en zien we hoe het ook kan. Nog steeds gaat ze niet altijd met plezier naar school, maar nu uit het zich in verdriet en minder in boosheid. Op haar oude school werd zij enorm en structureel overvraagd, vooral op sociaal vlak, en dat maakt een kind kapot. Terugkijkend hebben wij haar dagelijks in een situatie gedwongen waar zij zich ongehoord, ongezien en onveilig voelde. En vanuit dat oogpunt, is haar gedrag zo ontzettend goed te verklaren.

Ik zeg niet dat jouw dochter autisme heeft, er kunnen legio redenen zijn voor een kind om niet naar school te willen. Ik wil wel zeggen dat het feit dat jij het probleem niet ziet, niet betekent dat er geen probleem is. Ik vind het fijn om te lezen dat er een therapeut is ingeschakeld en ik hoop echt dat jouw dochter zich bij die therapeut veilig genoeg voelt om open en eerlijk te zijn over haar gevoel en wat er speelt. Zodat jullie hopelijk tot de kern van het probleem kunnen komen en kunnen kijken wat dit gedrag veroorzaakt. Want zonder het daadwerkelijke probleem aan te pakken, denk ik dat dit gedrag niet snel zal veranderen (oorzaak - gevolg).

Sterkte!
  dinsdag 17 maart 2026 @ 11:30:37 #4
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_220363636
wil ze niet uit bed komen? begint het daar al? of is het naar bed gaan en opstaan geen probleem? anders zou ik gewoon al haar al gillend naar school brengen. kijken of ze dat voor haar klasgenootjes nogsteeds doet.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_220363818
.

[ Bericht 97% gewijzigd door Donna op 17-03-2026 19:05:14 ]
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_220364338
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 11:21 schreef Schanu het volgende:
Komt dit gedrag uit het niets, of speelde er altijd al problemen en komt daar nu bij dat ze niet meer naar school wil? Het klinkt voor mij in ieder geval als een signaal dat er echt wat aan de hand is. Je geeft aan dat ze het 'weer voor elkaar heeft' dat ze niet naar school hoeft, en dat ze 'haar zin doordrijft'. Maar als school voor haar een onveilige omgeving is, met welke reden dan ook, dan is dat heel kort door de bocht gesteld. Je dochter geeft een grens aan, op een manier zoals dat haar als 12 jarige lukt, ik zou eerst proberen te achterhalen wat daar achter zit. Op een rustige manier, zonder vooroordelen of het gevoel dat ze haar zin doordrijft. Want ongeacht hoe rustig jij denkt te zijn, als dat is zoals jij haar ziet dan pikt zij dat waarschijnlijk op en wordt de weerstand alleen maar groter.

Ik heb een dochter van 9, zij bleek autisme te hebben. Ook zij wilde niet naar school, verzette zich op dezelfde manier zoals jij beschrijft, met veel geschreeuw en geweld. Sinds begin dit jaar gaat zij naar speciaal onderwijs en zien we hoe het ook kan. Nog steeds gaat ze niet altijd met plezier naar school, maar nu uit het zich in verdriet en minder in boosheid. Op haar oude school werd zij enorm en structureel overvraagd, vooral op sociaal vlak, en dat maakt een kind kapot. Terugkijkend hebben wij haar dagelijks in een situatie gedwongen waar zij zich ongehoord, ongezien en onveilig voelde. En vanuit dat oogpunt, is haar gedrag zo ontzettend goed te verklaren.

Ik zeg niet dat jouw dochter autisme heeft, er kunnen legio redenen zijn voor een kind om niet naar school te willen. Ik wil wel zeggen dat het feit dat jij het probleem niet ziet, niet betekent dat er geen probleem is. Ik vind het fijn om te lezen dat er een therapeut is ingeschakeld en ik hoop echt dat jouw dochter zich bij die therapeut veilig genoeg voelt om open en eerlijk te zijn over haar gevoel en wat er speelt. Zodat jullie hopelijk tot de kern van het probleem kunnen komen en kunnen kijken wat dit gedrag veroorzaakt. Want zonder het daadwerkelijke probleem aan te pakken, denk ik dat dit gedrag niet snel zal veranderen (oorzaak - gevolg).

Sterkte!
Bij mijn weten, na nu ook weer een heel gesprek, heeft ze het juist naar haar zin op school. Ze heeft fijne vrienden, waar ze heel fijn mee omgaat en samen huiswerk maakt in de pauze's. Als ze gaat komt ze ook weer happy terug. Net weer een heel gesprek met haar gehad of er misschien iets anders was op school of onderweg naar school. Vandaar dat ik het niet meer snap.
pi_220364344
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Donna op 17-03-2026 19:05:04 ]
pi_220364595
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 13:23 schreef Woef het volgende:

[..]
Bij mijn weten, na nu ook weer een heel gesprek, heeft ze het juist naar haar zin op school. Ze heeft fijne vrienden, waar ze heel fijn mee omgaat en samen huiswerk maakt in de pauze's. Als ze gaat komt ze ook weer happy terug. Net weer een heel gesprek met haar gehad of er misschien iets anders was op school of onderweg naar school. Vandaar dat ik het niet meer snap.
En op de vraag of ze zelf weet waar die weerstand in de ochtend vandaan komt, weet (of geeft) ze dus geen antwoord?

Als dit helemaal nieuw gedrag is, dan zou ik verwachten dat er of iets is gebeurd (iets wat ze misschien ook niet kan of wil delen), of dat de pubertijd misschien heel hard is toegeslagen. Geen idee of dit een beetje normaal pubergedrag is, maar gelet op haar leeftijd kan het wel een rol spelen wellicht.

Als het geen nieuw gedrag is en dit is dus hoe ze vaak of altijd is (geweest), dan zou ik het verder laten onderzoeken om te kijken of er echt niet iets achter zit. Meisjes kunnen goed maskeren. Mijn dochter kan het ook heel leuk hebben op school, maar 's avonds huilend in bed liggen omdat ze echt nooit meer naar schoolde wilde.

Wellicht doet school meer met je dochter dan ze doorheeft, speelt het op een onbewust niveau. Kan ze wel aangeven of ze goed weet wat en hoe ze doet als ze 's ochtends zo tekeer gaat? Of wordt het meer een waas en voelt het voor haar alsof ze de controle over haar eigen handelen op zo'n moment verliest?

Misschien kan een gesprek op school nog nuttig zijn, om na te gaan hoe het daar gaat en of de docent(en) wellicht een verandering in haar gedrag hebben opgemerkt?
pi_220365496
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 10:46 schreef Woef het volgende:
Maar overal drijft ze haar zin bij door en zo niet gilt ze de hele buurt bij elkaar alsof we haar vermoorden.
quote:
Op deze manier krijgen we op een gegeven moment problemen met leerplicht of weet ik veel, de kinderbescherming (terwijl we alles voor haar willen doen, als ze maar even een beetje meewerkt)
Deze twee zinnen vielen mij op in je verhaal.

Begrip, bezorgdheid en liefde is mooi en goed maar klaarblijkelijk weet ze daar heel geraffineerd misbruik van te maken. Het moet wel van twee kanten komen ;)
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_220365718
quote:
Mijn dochter van 12 verdomd het de laatste dagen naar school te gaan.
Wat me nou zo te binnen schiet: 12 jaar, groep 8, 17 maart, doorstroomtoets geweest, schooladvies inmiddels bekend .... er komen nog 3 freewheelmaanden, wellicht een eindmusical en dan is het exit basisschool. Maar misschien ook exit sommige vriendinnen.

Misschien worden er al nieuwe groepjes gevormd, wie gaat straks met wie naar welke school, een schoolkamp komt eraan, allemaal veranderingen en het 'moeten' (leren) is er nu wel even af.

Misschien heeft je dochter daar moeite mee, misschien ziet ze als een berg op tegen het voorgezet onderwijs, het kan allemaal meespelen.

Het zou wel goed kunnen verklaren waarom ze juist NU obstinaat wordt.

Just my 2 cents
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  Redactie Frontpage dinsdag 17 maart 2026 @ 18:53:39 #11
35189 crew  Troel
scherp en bot
pi_220366632
Wat is er op school gebeurd? Heeft er iemand aan haar gezeten? Is ze gepest?

Naast wat Schanu zegt is dit het eerste wat in me opkomt.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_220366676
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 18:53 schreef Troel het volgende:
Wat is er op school gebeurd? Heeft er iemand aan haar gezeten? Is ze gepest?

Naast wat Schanu zegt is dit het eerste wat in me opkomt.
Maar dat strookt dan weer niet met
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 13:23 schreef Woef het volgende:
Bij mijn weten, na nu ook weer een heel gesprek, heeft ze het juist naar haar zin op school. Ze heeft fijne vrienden, waar ze heel fijn mee omgaat en samen huiswerk maakt in de pauze's. Als ze gaat komt ze ook weer happy terug.
.
  Redactie Frontpage dinsdag 17 maart 2026 @ 19:02:32 #13
35189 crew  Troel
scherp en bot
pi_220366715
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 18:58 schreef r_one het volgende:

[..]
Maar dat strookt dan weer niet met
[..]

Klopt, maar dat is hoe meisjes werken. Die laten het niet altijd zien. Denk je dat ik mijn ouders vroeger vertelde als ik gepest werd op school? Nee, dan deed je alsof er niets aan de hand was.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_220366732
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 19:02 schreef Troel het volgende:

[..]
Klopt, maar dat is hoe meisjes werken. Die laten het niet altijd zien. Denk je dat ik mijn ouders vroeger vertelde als ik gepest werd op school? Nee, dan deed je alsof er niets aan de hand was.
Niet vertellen of helemaal happy thuiskomen, ik vind het nog wel twee verschillende dingen.
.
  Redactie Frontpage dinsdag 17 maart 2026 @ 19:06:14 #15
35189 crew  Troel
scherp en bot
pi_220366743
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 16:23 schreef r_one het volgende:

[..]
Wat me nou zo te binnen schiet: 12 jaar, groep 8, 17 maart, doorstroomtoets geweest, schooladvies inmiddels bekend .... er komen nog 3 freewheelmaanden, wellicht een eindmusical en dan is het exit basisschool. Maar misschien ook exit sommige vriendinnen.

Misschien worden er al nieuwe groepjes gevormd, wie gaat straks met wie naar welke school, een schoolkamp komt eraan, allemaal veranderingen en het 'moeten' (leren) is er nu wel even af.

Misschien heeft je dochter daar moeite mee, misschien ziet ze als een berg op tegen het voorgezet onderwijs, het kan allemaal meespelen.

Het zou wel goed kunnen verklaren waarom ze juist NU obstinaat wordt.

Just my 2 cents
TS heeft het over huiswerk maken in de pauze, dus ik gok dat het gaat om een brugklasser :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Redactie Frontpage dinsdag 17 maart 2026 @ 19:08:30 #16
35189 crew  Troel
scherp en bot
pi_220366763
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 19:04 schreef r_one het volgende:

[..]
Niet vertellen of helemaal happy thuiskomen, ik vind het nog wel twee verschillende dingen.
Het is met naar hoe je het bekijkt. Ik herken het maskeren waar Schanu het over heeft als geen ander en ik weet dat veel meisjes dit doen :) En ja, dan doe je naar buiten helemaal happy (soms zelfs overdreven happy, want hoe dikker je het erboven op legt, hoe minder je echte gevoel opvalt) maar van binnen jank je.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_220366773
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 19:06 schreef Troel het volgende:

[..]
TS heeft het over huiswerk maken in de pauze, dus ik gok dat het gaat om een brugklasser :)
En een 'receptie' ...
Maarreh ... ze is 12?

Daar gaan dan m'n 2 centjes ;(
.
  Redactie Frontpage dinsdag 17 maart 2026 @ 19:11:06 #18
35189 crew  Troel
scherp en bot
pi_220366783
Is ze ongesteld geworden, doorgelekt op school? Verkering gevraagd en uitgelachen?

Als ik nog even doorga kan ik tig redenen verzinnen eigenlijk.

Heeft ze die therapeut al vaker gesproken?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_220366785
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 19:08 schreef Troel het volgende:

[..]
Het is met naar hoe je het bekijkt. Ik herken het maskeren waar Schanu het over heeft als geen ander en ik weet dat veel meisjes dit doen :) En ja, dan doe je naar buiten helemaal happy (soms zelfs overdreven happy, want hoe dikker je het erboven op legt, hoe minder je echte gevoel opvalt) maar van binnen jank je.
Je zou eerder verwachten dat ze dan stilletjes en teruggetrokken (of zelfs obstinaat) wordt. Overdreven happy faken lijkt me heel moeilijk vol te houden, zonder dat iemand daar -op den duur- doorheen prikt.
.
pi_220366791
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 19:11 schreef Troel het volgende:
Is ze ongesteld geworden, doorgelekt op school? Verkering gevraagd en uitgelachen?

Als ik nog even doorga kan ik tig redenen verzinnen eigenlijk.
Bijvoorbeeld ja.
.
  Redactie Frontpage dinsdag 17 maart 2026 @ 19:13:57 #21
35189 crew  Troel
scherp en bot
pi_220366803
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 19:11 schreef r_one het volgende:

[..]
Je zou eerder verwachten dat ze dan stilletjes en teruggetrokken (of zelfs obstinaat) wordt. Overdreven happy faken lijkt me heel moeilijk vol te houden, zonder dat iemand daar -op den duur- doorheen prikt.
Nee, want bij stilletjes en teruggetrokken worden valt het eerder op ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_220366824
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 19:13 schreef Troel het volgende:

[..]
Nee, want bij stilletjes en teruggetrokken worden valt het eerder op ;)
I know.
.
pi_220370904
Iets als faalangst kan ook; volgens mij had een collega dit met haar dochter op de middelbare school en dat bleek toen om angst voor toetsen, resultaten en de moeilijkheid daarvan te gaan.
  woensdag 18 maart 2026 @ 11:13:29 #24
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_220371061
Ten eerste als jij haar zegt dat ze
quote:
Eind van de dag een heel gesprek met haar gehad dat er vandaag geen gedoe zou komen en dat ze gewoon zou gaan, maar je raad het al....
Was het een afspraak of een beslissing van jouw kant waar mee ingestemd werd?
Want dat is sowieso iets hoe je een kind zelden mee krijgt een afspraak kan alleen gemaakt worden als beiden er echt achter staan.

Verder zijn er hier genoeg ouders met soortgelijke situaties (waaronder ik) en ik kan je garanderen dat je zorg niet kinderbescherming of leerplicht hoeft te zijn. Ik zou dus zeker kiezen voor je kind ondersteunen en niet dingen doen puur omdat je denkt dat dit is wat leerplicht verwacht.

Voor mij was de middelbare heel erg overwhelming, achteraf heel logisch als je eenmaal weet waar dat vandaan kwam. Maar ik vond het ook heel moeilijk om er heen te gaan dat is waarom mijn advies vooral is : Ga naar de huisarts voor een doorverwijzing of voor gesprekken met de praktijkondersteuner om te achterhalen wat er achter zit en wat het vervolg is (bijvoorbeeld een brede diagnostiek of speltherapie of etc etc)
pi_220372061
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 19:11 schreef r_one het volgende:

[..]
Nee hoor, happy faken/maskeren kan je heel lang volhouden... ja ik heb ervaring.
Ik ben altijd netjes naar school gegaan, want dat hoorde zo. Dat ik ondertussen verzoop dat vertelde ik niet.
Ik hoorde blij te zijn, dus ik deed blij. Maar van binnen werd het steeds donkerder.
Als mensen vroegen hoe het ging kregen ze het gewenste antwoord: Goed.

Ik denk als een kind zoveel moeite heeft met naar school gaan en niet naar school te krijgen is, dat er meer aan de hand is dan puberaal geen zin hebben. Ik denk niet dat een rationeel denkende puber de hele buurt bij elkaar gaat gillen, want vaak willen ze niet op zo'n manier in de belangstelling staan (uitzonderingen daar gelaten).
Verwacht niet dat een therapeut het even met een gesprekje oplost, ik hoop dat jouw dochter open staat voor een gesprek en dat er meer duidelijkheid kan komen over wat ervoor zorgt dat naar school gaan zo'n opgave is. Voor haar, voor jullie.
Ik ben geneigd om niet alles te gooien op puberaal haar zin willen doordrijven, maar goed er zijn natuurlijk kinderen die dat tot een kunst verheven hebben... en ik ken jouw dochter niet @Woef .
Sterkte
Fake it till you make it...
pi_220376892
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 19:06 schreef Troel het volgende:

[..]
Ja, dus idd ;)

Ben benieuwd naar de morgen. Vandaag mocht ze nog thuis blijven van mijn vrouw. Morgen sta ik er weer alleen voor, dus ik ben benieuwd
pi_220376951
Ik werk veel met deze jongeren. Je ziet het inderdaad regelmatig bij ASS, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn hoor. De kinderbescherming hoef je echt niet bang voor te zijn. Leerplicht kan op een gegeven moment wel om de hoek komen kijken, maar zij willen in eerste instantie ook altijd helpen. Goed om iemand mee te laten kijken, zoals de praktijkondersteuner van de huisarts.
pi_220411588
Hoe is het gegaan @Woef ?
pi_220440314
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:41 schreef FlyingFish het volgende:
Hoe is het gegaan @:Woef ?
Misschien iets luider blaffen? WOEF WOEF @Woef
.
  Moderator vrijdag 27 maart 2026 @ 10:54:25 #30
236264 crew  capricia
pi_220442428
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 00:47 schreef Woef het volgende:

[..]
Ja, dus idd ;)

Ben benieuwd naar de morgen. Vandaag mocht ze nog thuis blijven van mijn vrouw. Morgen sta ik er weer alleen voor, dus ik ben benieuwd

En als je haar brengt en desnoods begint met halve dagen? In overleg met school natuurlijk.
Mijn dochter kan ook snel vol zitten van geschreeuw en overprikkeling in de klas. En kan daardoor sneller uitvallen.
Er is een speciale rustige ruimte voor waar ze dan soms heen kan. Wellicht is dat op de school van je dochter ook.
Tevens de huisarts inschakelen. Praktijkondersteuner Jeugd kan een hele goede orthopedagoog blijken te zijn. :)

Kan me voorstellen dat het zwaar voor jullie is.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220447568
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 11:21 schreef Schanu het volgende:

Het klinkt voor mij in ieder geval als een signaal dat er echt wat aan de hand is. […] Maar als school voor haar een onveilige omgeving is, met welke reden dan ook, dan is dat heel kort door de bocht gesteld.
Mooi verwoord!

Het is heel makkelijk om te denken: kutkind - pak d’r gewoon beet, smijt de in de auto en ze krijgt het maar. En als je kunt uitsluiten dat er een serieuze reden voor is, be my guest. Of bel een maat die d’r verkleed als politie de schrik aan kan jagen. Maar inderdaad, voor het zelfde geld is ze bij wijze van autistisch, zwaar hoogsensitief, wordt ze intens gepest of heeft iemand haar aangerand, weet jij veel. Hoe lastig het ook is, probeer haar het vertrouwen te geven dat ze wellicht niet voor niets zo doet, en laat haar vooral voelen dat je van d’r houdt - zélfs als ze momenteel gewoon een kutkind is.
Bestuur tegen de muur. Met de groeten van Ron Vlaar :W
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')