Beelden genoeg van paarden die race winnen als de jockey er vanaf gevallen is.quote:Op zondag 15 maart 2026 21:00 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Daar zijn de meningen over verdeeld.
In mijn jeugd heb ik de boeken van Dick Francis verslonden, en daar uit kwam naar voren dat renpaarden er van genieten om vooraan te rennen. Hij heeft het ook over hoe paard en renner communiceren als een. Dat gebeurt niet als zo’n paard er geen zin in heeft.
Het gaat dan ook helemaal niet om de paarden maar overgevoelige types die zichzelf en hun gevoel heel belangrijk maken door dingen te willen verbieden omdat die soms even heel naar zijn.quote:Je kunt niet in zo’n paardenhoofd kijken, maar die paarden hebben objectief een veel beter leven dan welk ander dier ook. Functioneren op hun top.
Daar ga je weer. Functioneren op topniveau is niet wat een paard wil. Dat is wat een mens wil. Een paard is een prooidier en wil dingen als stress vermijden en bij de kudde zijn. Het vooraan willen rennen zou kunnen kloppen, dat is een combinatie van kudde-instinct en in het ras gefokte dominante eigenschappen. Blijf ik er toch bij dat als dat instinct zo sterk was, het paard geen ruiter nodig had en al helemaal geen zweep.quote:Op zondag 15 maart 2026 21:00 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Daar zijn de meningen over verdeeld.
In mijn jeugd heb ik de boeken van Dick Francis verslonden, en daar uit kwam naar voren dat renpaarden er van genieten om vooraan te rennen. Hij heeft het ook over hoe paard en renner communiceren als een. Dat gebeurt niet als zo’n paard er geen zin in heeft.
Je kunt niet in zo’n paardenhoofd kijken, maar die paarden hebben objectief een veel beter leven dan welk ander dier ook. Functioneren op hun top.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |