abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220331464
quote:
Langst gedetineerde Nederlander na 42 jaar in VS overgebracht naar Nederland

Jaitsen Singh, die 42 jaar vastzat in een gevangenis in de VS, is terug in Nederland. Dat bevestigt zijn advocaat aan de NOS na berichtgeving door de Volkskrant. De 81-jarige man is vanochtend geland op Schiphol en wordt overgebracht naar Penitentiaire Inrichting Haaglanden in Scheveningen, waar hij permanente zorg krijgt.

In augustus 2025 oordeelde het gerechtshof in Den Haag dat de Nederlandse Staat een verzoek moest doen om hem naar Nederland over te brengen, zodat hij hier de rest van zijn straf kan uitzitten, vooral vanwege zijn hoge leeftijd en slechte gezondheid. Na de uitspraak werd bekend dat hij terminaal ziek is en lijdt aan acute leukemie.

Singh werd in 1986 in Californië veroordeeld tot een gevangenisstraf van 56 jaar tot levenslang voor het laten vermoorden van zijn vrouw en dochter. Betrokkenheid bij de moorden heeft hij altijd ontkend.
"Blij dat hij terug is"

Er zijn aanwijzingen dat Singh onterecht veroordeeld is. Zo is de aanklager nadien van de zaak gehaald voor het omkopen van de kroongetuige. Ook heeft Singh volgens zijn advocaat Rachel Imamkhan nooit een volledige herziening gehad, omdat er DNA in de zaak is vernietigd en getuigen zijn overleden.

Singh, zijn zus en zijn advocaat vechten al ruim tien jaar voor zijn overplaatsing. Singh was de langst gedetineerde Nederlander in het buitenland. "We zijn allemaal blij dat hij terug is", aldus Imamkhan.
Uitzichtloosheid

In 2023 probeerde de advocaat al om Singh naar Nederland te halen via een zogenoemde Wots-procedure, op basis van de Wet overdracht tenuitvoerlegging strafvonnissen. Die zaak werd afgewezen. De rechter oordeelde destijds dat Singh, die in Suriname is geboren, daarvoor onvoldoende binding had met Nederland. Hij woonde vier jaar in Nederland en daarna dertien jaar in de VS.

Singh en zijn advocaat gingen in beroep bij het hof in Den Haag. Dat heeft ook gekeken naar de situatie waarin Singh zich bevindt, zoals de uitzichtloosheid van zijn situatie in de VS. Volgens het hof had de Staat niet genoeg rekening gehouden met Singhs bijzondere omstandigheden, zoals zijn hoge leeftijd en slechte gezondheid. Binnen vier weken moest de procedure voor zijn overplaatsing worden gestart.

In 2020 nam de Tweede Kamer met een ruime meerderheid een motie aan waarin de regering gevraagd werd zich maximaal in te spannen om Singh naar Nederland te laten komen.

Zijn familieleden in Nederland ijveren er al jaren voor dat Singh vrijkomt of de rest van zijn straf in Nederland mag uitzitten. Ook hijzelf zei in een audioboodschap aan zijn advocaat dat hij veel tijd niet meer heeft. "Laat mij te komen overlijden tussen mijn familieleden."
Bron

Ik denk dat hij er niet meer veel aan heeft. Belachelijk natuurlijk dat een rechter destijds oordeelde dat een Nederlandse staatsburger te weinig binding heeft met Nederland. Vraag me ook af of de publieke omroep nu die aflevering over Singh die ze eerder offline haalden -voor zijn veiligheid- weer terug online zetten.
  vrijdag 13 maart 2026 @ 15:33:01 #2
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_220331722
Tijd geeft geen binding.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_220331882
Laat hem lekker daar joh

Kunnen wij weer een uitvaart voor hem betalen binnenkort.
pi_220332670
De vijfdelige documentaire is op de site van NPO terug te zien.

https://www.npodoc.nl/artikelen/een-amerikaanse-nachtmerrie

Het laatste deel staat inderdaad niet online. Jaitsen Singh heeft daar zelf ooit een rechtszaak over aangespannen om de uitzending van de laatste aflevering tegen te houden, en is daarbij in het gelijk gesteld. De NPO kan het dan niet zomaar weer terugzetten. Daar zou Jaitsen Singh dan zelf alsnog toestemming voor moeten geven, en anders zou de NPO daar een rechtszaak over moeten aanspannen, maar zo'n rechtszaak zal wel door de natuur ingehaald worden.
pi_220333372
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 17:31 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

Het laatste deel staat inderdaad niet online. Jaitsen Singh heeft daar zelf ooit een rechtszaak over aangespannen om de uitzending van de laatste aflevering tegen te houden, en is daarbij in het gelijk gesteld. De NPO kan het dan niet zomaar weer terugzetten. Daar zou Jaitsen Singh dan zelf alsnog toestemming voor moeten geven, en anders zou de NPO daar een rechtszaak over moeten aanspannen, maar zo'n rechtszaak zal wel door de natuur ingehaald worden.
Linksom of rechtsom zou het gewoon fijn zijn als die aflevering online komt. Ik wacht al jaren op de rest van het verhaal.
pi_220336082
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 15:10 schreef KvanG het volgende:
Belachelijk natuurlijk dat een rechter destijds oordeelde dat een Nederlandse staatsburger te weinig binding heeft met Nederland.
Dat is inderdaad ronduit belachelijk. Zou een rechter ook zo oordelen als het zou gaan om een blanke Nederlander die bijna zijn hele leven buiten Nederland gewoond heeft?
pi_220336295
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 17:31 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

Dank, ik ga eens ff kijken.
pi_220336420
Ok, half uurtje deel een gekeken. Waarom ziet die überhaupt vast?
pi_220336424
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 15:55 schreef Jahr00n het volgende:
Laat hem lekker daar joh

Kunnen wij weer een uitvaart voor hem betalen binnenkort.
Dat zou wel het laatste zijn wat we kunnen doen? Waarom is er geen team die kant opgegaan? In de afgelopen jaren?
pi_220336443
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 23:14 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Dat is inderdaad ronduit belachelijk. Zou een rechter ook zo oordelen als het zou gaan om een blanke Nederlander die bijna zijn hele leven buiten Nederland gewoond heeft?
Jazeker, na het uiteenvallen van de Sovjet Unie wilden een aantal geëmigreerde Nederlanders weer terug naar Nederland komen.
Die kregen nul op hun rekest omdat ze geen binding meer hadden met Nederland.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_220336482
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 00:41 schreef Wantie het volgende:
Jazeker, na het uiteenvallen van de Sovjet Unie wilden een aantal geëmigreerde Nederlanders weer terug naar Nederland komen.
Die kregen nul op hun rekest omdat ze geen binding meer hadden met Nederland.
Maar ik neem aan dat het in die gevallen ging om mensen die afstand hadden gedaan van de Nederlandse nationaliteit.
pi_220336932
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 00:59 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Maar ik neem aan dat het in die gevallen ging om mensen die afstand hadden gedaan van de Nederlandse nationaliteit.
Eenmaal in Tsjetsjenië moesten ze afstand doen van hun Nederlandse nationaliteit en zaten ze vast in de Sovjet Unie.
Dat was voor Nederland het argument om ze te weigeren.
Onder druk van juridische procedures en de media is de overheid toch overstag gegaan en zijn de families naar Nederland gehaald.

Bij Jaitsen Singh Was het argument dat hij minder dan 5 jaar in Nederland heeft gewoond, wat een vereiste is om als gedetineerde terug te komen naar Nederland.
Dat is onder druk van tafel geveegd.

Ik zie geen racistisch motief om hem buiten Nederland te houden.
Maar een verschil in interpretatie van de wetgeving op dat gebied.
pi_220336935
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 00:59 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Waarom neem je dat aan? Kan je het niet accepteren dat blanke Nederlanders ook zo behandeld werden?
pi_220337090
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 07:35 schreef Prego het volgende:
Waarom neem je dat aan? Kan je het niet accepteren dat blanke Nederlanders ook zo behandeld werden?
Omdat je, als je de Nederlandse nationaliteit hebt, altijd mag terugkeren naar Nederland.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 08:17:40 #15
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220337103
Zn vrouw en dochter vermoord. Laat hem lekker daar in de VS zn straf uitzitten.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_220337194
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 07:35 schreef Wantie het volgende:
Bij Jaitsen Singh Was het argument dat hij minder dan 5 jaar in Nederland heeft gewoond, wat een vereiste is om als gedetineerde terug te komen naar Nederland.
Dat is onder druk van tafel geveegd.

Ik zie geen racistisch motief om hem buiten Nederland te houden.
Maar een verschil in interpretatie van de wetgeving op dat gebied.
Bij Jaitsen Singh deed zich het geval voor dat hij in Suriname geboren is en daar ook een aanzienlijk deel van zijn leven gewoond heeft in de tijd waarin Suriname nog bij het Koninkrijk der Nederlanden hoorde. Dat telt voor de rechtbank dan kennelijk niet mee als tijd dat hij in Nederland heeft gewoond.

Waarschijnlijk is er geen racistisch motief en zou een Surinaamse boeroe net zo behandeld worden.
pi_220337350
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 08:33 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Bij Jaitsen Singh deed zich het geval voor dat hij in Suriname geboren is en daar ook een aanzienlijk deel van zijn leven gewoond heeft in de tijd waarin Suriname nog bij het Koninkrijk der Nederlanden hoorde. Dat telt voor de rechtbank dan kennelijk niet mee als tijd dat hij in Nederland heeft gewoond.

Waarschijnlijk is er geen racistisch motief en zou een Surinaamse boeroe net zo behandeld worden.
Hij vertrok in 1970 naar de VS.
In 1975 werd Suriname onafhankelijk.
Wie toen niet in Nederland niet in Nederland woonde, maar in Suriname, verloor de Nederlandse nationaliteit.
Singh woonde toen niet in Nederland en ook niet in Suriname.
Dit hij behield de Nederlandse nationaliteit.
Maar had geen 5 jaar in Nederland gewoond.
Dat was de doorslag voor de weigering hem op te nemen.
En die is van tafel.

Surinamers die na 1975 in Suriname woonden kunnen inderdaad geen aanspraak maken op de Nederlandse nationaliteit.
pi_220343373
Er staat op wikipedia ook een artikel over deze zaak.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zaak-Jaitsen_Singh
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')