Wat bijvoorbeeld een Geenstijl wel schijnt te weten, gezien er filmpjes op social media verschenen:quote:Brand bij synagoge Rotterdam: 'Angstgevoelens bij Joodse stadsgenoten'
Deel dit artikel
In Rotterdam heeft vannacht korte tijd een brand gewoed bij de ingang van een synagoge. De brand is volgens de politie aangestoken.
Burgemeester Schouten zegt tegen persbureau ANP dat het incident "veel angstgevoelens bij onze Joodse stadsgenoten" naar boven brengt. "We blijven de veiligheid rondom de synagoges nauwlettend bewaken."
Het voorval gebeurde om 03.45 uur aan het A.B.N. Davidsplein in Rotterdam-Blijdorp. Op beelden op sociale media is te zien dat er eerst iets brandt voor de ingang, waarna een explosie ontstaat. Die beelden zijn door de NOS geverifieerd.
De politie heeft die beelden gezien en zegt die mee te nemen in het onderzoek. De brand ging volgens de politie vanzelf uit. Het is niet bekend waarom de brand is aangestoken en door wie, daar wordt nog onderzoek naar gedaan. Er raakte niemand gewond.
Meer incidenten
De afgelopen dagen zijn er in de wereld meer incidenten geweest bij synagogen. In de Belgische stad Luik was begin deze week een explosie. De minister van Binnenlandse Zaken noemde dat toen een "duidelijk antisemitische aanval". Niemand raakte gewond.
Gisteren reed iemand in de Amerikaanse staat Michigan met zijn auto in op een synagoge. De dader is een Amerikaan van Libanese afkomst. Bronnen melden aan CBS News dat twee broers van de man in Libanon zijn omgekomen bij een Israëlische luchtaanval.
Gezellig weer, die haat. Wat hebben we binnen gelaten....quote:lijkt namelijk afkomstig te zijn van de kanalen van Harakat Ashab al-Yamin al-Islamiyyah, de club die ook de brand in de synagoge in Luik van een aantal dagen geleden heeft opgeëist. Die brand wordt door de Belgische justitie als terreur beschouwd.
Al yaminquote:Op vrijdag 13 maart 2026 11:02 schreef Red_85 het volgende:
Vannacht is er wederom een aanslag geweest op een synagoge, na in Michigan, VS en Luik is Rotterdam nu aan de beurt met 'alleen' een brandstichting bij de voordeur. Derhalve zit de angst er wel weer goed in.
Originele bericht nos met vooral niet benoemen wie het waren:
https://nos.nl/artikel/26(...)-joodse-stadsgenoten
[..]
Wat bijvoorbeeld een Geenstijl wel schijnt te weten, gezien er filmpjes op social media verschenen:
[..]
Gezellig weer, die haat. Wat hebben we binnen gelaten....
Alleen zijn deze niet zo lekker, die van mo's deathcult.quote:
Tot zo ver de 'liefde' en 'saamhorigheid', of is dat alleen maar een facade die ze gebruiken. Velen weten het inmiddels wel, waar dat takiyya voor staat. Liegen en bedriegen om alsnog dood en verderf te zaaien.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 12:27 schreef matspontius het volgende:
De religie van de vrede slaat weer toe tijdens Rammendan - echt hoe blind moet je zijn?
De afkomst van de daders wordt weer een doelbewust achtergehouden.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 13:19 schreef Toine51 het volgende:
Nou, verdachten opgepakt.
https://www.telegraaf.nl/(...)erdam/141695085.html
Mochten ze schuldig zijn, dan toch zeker 4 jaar de bak in...
Toch?
https://www.rechtspraak.n(...)m-op-moskee-enschede
Ja, de Telegraaf met hun pro-Islam agenda, walgelijk.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 13:25 schreef matspontius het volgende:
[..]
De afkomst van de daders wordt weer een doelbewust achtergehouden.
quote:De politie heeft na het incident een onderzoek opgestart met een Team Grootschalig Onderzoek (TGO). Dat betekent dat een groot team van rechercheurs aan deze zaak werkt.
Minister David van Weel (Justitie en Veiligheid) zei nog voor de arrestaties bekend waren dat "de brandstichting naar antisemitisme ruikt". Hij wees erop dat de Joodse gemeenschap al langer doelwit is van intimidatie en geweld.
Het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) verwees vrijdagochtend op X naar de islamistische beweging Harakat Ashab Al Kahf, die de beelden zou hebben gedeeld. Die beweging eiste eerder deze week een aanval op een synagoge in Luik in België op. Daarbij vielen geen gewonden, maar de explosie richtte wel schade aan.
quote:Op vrijdag 13 maart 2026 13:19 schreef Toine51 het volgende:
Nou, verdachten opgepakt.
https://www.telegraaf.nl/(...)erdam/141695085.html
Mochten ze schuldig zijn, dan toch zeker 4 jaar de bak in...
Toch?
https://www.rechtspraak.n(...)m-op-moskee-enschede
quote:De verdachten werden aangehouden in de omgeving van een andere synagoge.
Ook synagogen in de omgeving werden in de gaten gehouden, om eventuele andere incidenten te voorkomen.
Bij een van die synagogen viel een voertuig op door opvallend rijgedrag. Agenten besloten het voertuig staande te houden
Die kans is klein. Dit zal waarschijnlijk uitlopen op taakstrafje en een maand voorwaardelijk. Synagoges (en kerken) zal als 'minder erg' worden bekeken dan een moskee.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 13:25 schreef matspontius het volgende:
[..]
De afkomst van de daders wordt weer een doelbewust achtergehouden.
Oh die rechtsextremisten die een aanslag pleegden met een brandbom op een moskee in Enschede kwamen ook niet heel ver door de gebrekkige uitvoering, maar kregen gewoon een veroordeling voor een terroristische aanslag aan hun broek hoor. En terecht.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 12:55 schreef SebbeSwensje het volgende:
De brand ging vanzelf uit, dus de kans is groot dat de term aanslag hier de lading niet helemaal dekt. Waar komen die camerabeelden vandaan?
Ik zou een Tarwekamp, wat niet ideologisch van aard was, eerder als terroristisch bestempelen dan wat kwajongens die wat kranten voor de deur in de fik steken, omdat ze iets op het nieuws hebben gezien. Maar goed, ik ben (gelukkig) geen rechter.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 14:11 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Oh die rechtsextremisten die een aanslag pleegden met een brandbom op een moskee in Enschede kwamen ook niet heel ver door de gebrekkige uitvoering, maar kregen gewoon een veroordeling voor een terroristische aanslag aan hun broek hoor. En terecht.
"Wat kranten" is speculatie en ze hebben het trots gepubliceerd met een logo van een terroristische organisatie erbij dus ik zou dit niet als wat onbezonnen kwajongens willen bestempelen.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 14:13 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Ik zou een Tarwekamp, wat niet ideologisch van aard was, eerder als terroristisch bestempelen dan wat kwajongens die wat kranten voor de deur in de fik steken, omdat ze iets op het nieuws hebben gezien. Maar goed, ik ben (gelukkig) geen rechter.
quote:incident
quote:meer incidenten geweest
quote:antisemitische aanval
quote:iemand
Wat zou toch die grote gemeenschappelijk deler zijn? Wie o wie?quote:Amerikaan van Libanese afkomst
Vooral vanuit speculatie geredeneerd ja, ik heb de beelden niet gezien.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 14:14 schreef Qarrad het volgende:
[..]
"Wat kranten" is speculatie en ze hebben het trots gepubliceerd met een logo van een terroristische organisatie erbij dus ik zou dit niet als wat onbezonnen kwajongens willen bestempelen.
Ik verwacht vandaag nog berichten waarin staat de de eigenlijke slachtoffers de moslims zijn, die niets te maken hebben met de aanslag.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 13:02 schreef Arnhemunited het volgende:
Is de NOS het alweer aan het downplayen?
Het is echt ongehoord dom hoe sommigen hier dit soort daden proberen weg te praten als kwajongens streken. Dan ben je toch echt wel helemaal van het potje gerukt .....quote:Op vrijdag 13 maart 2026 14:14 schreef Qarrad het volgende:
[..]
"Wat kranten" is speculatie en ze hebben het trots gepubliceerd met een logo van een terroristische organisatie erbij dus ik zou dit niet als wat onbezonnen kwajongens willen bestempelen.
iedereen die dit soort dingen zit te downplayen is geen haar beter en onderdeel van het probleem.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 14:54 schreef matspontius het volgende:
[..]
Het is echt ongehoord dom hoe sommigen hier dit soort daden proberen weg te praten als kwajongens streken. Dan ben je toch echt wel helemaal van het potje gerukt .....
Ach, Sebbe.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 14:13 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Ik zou een Tarwekamp, wat niet ideologisch van aard was, eerder als terroristisch bestempelen dan wat kwajongens die wat kranten voor de deur in de fik steken, omdat ze iets op het nieuws hebben gezien. Maar goed, ik ben (gelukkig) geen rechter.
Het kan soms regenen en het kan soms hard regenen.quote:
Tarwekamp:quote:Op vrijdag 13 maart 2026 14:13 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Ze moeten hier wel binnen een minuut op reageren want anders wordt wel verdacht ja.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 15:12 schreef William_Papadin het volgende:
Ligt het aan mij of is de verontwaardiging over deze aanslag zeer laag bij alle prominente Nederlanders?
Het waren geen autochtonen, maar de motivatie was niet terroristisch zoals de AIVD dat ziet, anders zouden ze het hebben onderschept.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 15:18 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Tarwekamp:
Moshtag, Ilias, Adil en Mourad.
Ook kandidaten voor een EU-uitzethub.
Wat zou dit een mooi land zijn zonder allerlei geïmporteerde schoften.
Burgemeester, ministers etc hebben met afschuw gereageers volgens google aiquote:Op vrijdag 13 maart 2026 15:18 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ze moeten hier wel binnen een minuut op reageren want anders wordt wel verdacht ja.
Omdat het allemaal schijnheilige deugers zijn. Hetzelfde als die GL en D66 stemmers. Ze zijn allemaal voor immigratie en oh wat is het zielig. Totdat ze zelf een AZC in het dorp krijgen. Dan gaan ze janken, omdat ze erachter komen hoeveel overlast het geeft.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 15:12 schreef William_Papadin het volgende:
Ligt het aan mij of is de verontwaardiging over deze aanslag zeer laag bij alle prominente Nederlanders?
Achja, het internationale recht aan onze laars lappen. Verstandig planquote:Op vrijdag 13 maart 2026 15:00 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Berechten als aanslag door een terroristische groepering. En daarna paspoort afpakken en het land uittyfen.
Dit soort volk hoort hier niet.
Sympathisanten kunnen mee vertrekken.
Stel maar eens een voorbeeld.
Je krampachtig vasthouden aan een papieren wet uit het jaar nul…quote:Op vrijdag 13 maart 2026 15:32 schreef JanKlaassen1 het volgende:
[..]
Achja, het internationale recht aan onze laars lappen. Verstandig plan
Veroordeeld worden voor een terroristische misdrijf kan wel degelijk leiden tot intrekking van je dubbele nationaliteit, de Nederlandse.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 15:32 schreef JanKlaassen1 het volgende:
[..]
Flikker toch een eind op met je internationale recht. Anti-semitisme is weer duidelijk in opkomst in Europa en iedereen weet waar de oorzaak ligt. Dus steek dat internationale recht maar waar het hoortquote:Op vrijdag 13 maart 2026 15:32 schreef JanKlaassen1 het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 13 maart 2026 15:32 schreef JanKlaassen1 het volgende:
[..]
Jij bent alle twitters al langs gegaan?quote:Op vrijdag 13 maart 2026 15:12 schreef William_Papadin het volgende:
Ja. Precies. Bij dubbele nationaliteit de Nederlandse asap intrekken.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 15:49 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]Je hebt het over mensen die aanslagen plegen.
Ik gok dat de gemeenschappelijke deler is; afstammelingen van familie in landen die kapotgebombardeerd worden door de ziomuricaanse Epstein-kliek.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 14:21 schreef Saekerhett het volgende:
Ok, komt ie:
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
Wat zou toch die grote gemeenschappelijk deler zijn? Wie o wie?
Nee hoor, gewoon schorem wat hier geboren is en afstamt van stront wat een aangeleerde bloedhekel heeft aan alles wat met Joden te maken heeft. Dat wordt er met de paplepel ingegoten, daarvoor hoeven ze niet eerst platgebombardeerd te worden......quote:Op vrijdag 13 maart 2026 16:00 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Ik gok dat de gemeenschappelijke deler is; afstammelingen van familie in landen die kapotgebombardeerd worden door de ziomuricaanse Epstein-kliek.
Behalve dat al deze voorbeelden dus volgden op het bombarderen.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 16:21 schreef matspontius het volgende:
[..]
Nee hoor, gewoon schorem wat hier geboren is en afstamt van stront wat een aangeleerde bloedhekel heeft aan alles wat met Joden te maken heeft. Dat wordt er met de paplepel ingegoten, daarvoor hoeven ze niet eerst platgebombardeerd te worden......
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |