abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220322855
Mag en/of is het mogelijk om een stekkerbare thuisbatterij aan te sluiten op een bestaande groep middels een PV-verdeler.

Van uit mijn meterkast gaan er 3 aparte groepen via de oprit naar mijn garage.
Groep 1 - verlichting + WCD van de garage/buitenverlichting/tuinhuis
Groep 2 - via een opbouw verdeeldoos in de garage naar mijn airco unit op het platdak van de garage
Groep 3 - naar Solaredge omvormer t.b.v. mijn zonnepanelen

Om een extra groep aan te leggen moet er een gedeelte van de bestrating van de oprit uit om bij de garage te kunnen komen.

Bij het bestraten van de oprit had ik voor de zekerheid al een extra groep getrokken, maar hier heb ik later al de airco op aangesloten.
pi_220326137
Welke thuisbatterij en welk wattage wil je laden/ontladen.

Bijvoorbeeld een stekker accu als de Home Wizzard mag je gewoon op een stopcontact aansluiten. Ontlaad/laad met maximaal 800 Watt. Pas bij meerdere kun je kun je een hoger watage ontgrendelen en bij vier moet hij op een aparte groep. En volstaat een PV-verdeler dus ook niet.
Voorheen Post ID 101472
pi_220326167
De SolarEdge samen met de verlichting en WCD op een PV-verdeler zou misschien wel kunnen, dan zou je een groep vrijmaken voor de batterijen.

Wat voor SE omvormer is het? En is het 1 of 3-fase (al kan ik dat ook uit het type halen)?
pi_220327783
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 20:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
De SolarEdge samen met de verlichting en WCD op een PV-verdeler zou misschien wel kunnen, dan zou je een groep vrijmaken voor de batterijen.

Wat voor SE omvormer is het? En is het 1 of 3-fase (al kan ik dat ook uit het type halen)?
Het is een 1-fase. SE3200
Verlichting/WCD-groep garage+tuin wil ik graag afzonderlijk houden.
Ik had het liefst de thuisbatterij aangesloten op de groep van de airco of omvormer.
Deze gaan rechtstreeks van de meterkast naar de garage(zonder onderbrekingen).

Alternatief zou zijn om de omvormer te vervangen voor een hybride.
Denk alleen dat "het kalf groter gaat worden dan de koe"

Bedoeling van de thuisbatterij is 0 op de meter.
Dan zou ontladen met 2400W zou dan beter uitkomen dan 800 watt.

Gemakkelijkste zou zijn de accu aansluiten op een wcd en voor lief nemen dat hij maar tot 800 watt teruglevert.
pi_220327944
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 08:23 schreef Trademarker het volgende:

Het is een 1-fase. SE3200
Verlichting/WCD-groep garage+tuin wil ik graag afzonderlijk houden.
Ik had het liefst de thuisbatterij aangesloten op de groep van de airco of omvormer.

De vraag is dan of de kabel tussen batterij en omvormer is beveiligd.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220328544
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 08:42 schreef blomke het volgende:

[..]
De vraag is dan of de kabel tussen batterij en omvormer is beveiligd.
?

Dat is juist mijn vraag?

Kan/mag ik deze beveiligen?

Situatie is nu:
1. Centrale meterkast met aparte groep met kabel naar garage - werkschakelaar - omvormer
2. centrale meterkast met aparte groep met kabel naar garage - Kabeldoos - kabel naar platdak van garage - werkschakelaar - buitenunit airco.

Gewenste situatie:
1. meterkast - PVverdeler - werkschakelaar - omvormer
- WCD/kabeldoos - thuisbatterij

2. meterkast - PVverdeler - airco
- thuisbatterij
pi_220329308
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 09:41 schreef Trademarker het volgende:

?

Dat is juist mijn vraag?
Waar dan?

[ Bericht 7% gewijzigd door blomke op 13-03-2026 11:13:54 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220329413
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 11:05 schreef blomke het volgende:

[..]
Waar dan?

Betekent dus dat je de kabel tussen batterij/airco en Omvormer, moet beveiligen. Vraag me af of dat 16A mag zijn of - i.v.m. selectiviteit -, 10 A.
Eerste zin van mijn eerste post!!!

Ja, en wat jij je nu afvraagd is precies mijn vraag.
pi_220329465
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 11:11 schreef Trademarker het volgende:

[..]
Eerste zin van mijn eerste post!!!
Daarin lees ik dus he-le-maal niets over "beveiliging", "zekeringen" of "A's".

En voor de rest zoek je zelf maar uit wat er nodig is. Je zou ook kunnen zeggen: "bedankt voor je reactie, wellicht kan je het wat verduidelijken" .
pi_220329809
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 11:13 schreef blomke het volgende:

[..]

En voor de rest zoek je zelf maar uit wat er nodig is. Je zou ook kunnen zeggen: "bedankt voor je reactie, wellicht kan je het wat verduidelijken" .
Blomke bedankt voor je reactie.

Om het een en ander even te verduidelijken.

quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 11:13 schreef blomke het volgende:

[..]

Bedankt voor je bijdrage!!!

Mijn eerste zin: Mag en/of is het mogelijk om een stekkerbare thuisbatterij aan te sluiten op een bestaande groep middels een PV-verdeler.".

Een PV-verdeler is een compacte verdeelkast die een bestaande stroomgroep (meestal de wasmachinegroep op zolder) opsplitst in twee aparte groepen: één voor de wasmachine en één voor de zonnepanelen.

Waarom een PV-verdeler gebruiken?
Geen extra kabels trekken: Je hoeft geen nieuwe stroomkabel van de meterkast naar de zolder of garage te trekken.
Kostenbesparend: Bespaart tijd en geld omdat er niet in muren of vloeren geboord hoeft te worden.
Veiligheid: Het voorkomt overbelasting van de bestaande leiding door de stroomstromen van de omvormer en het apparaat veilig te scheiden.

Belangrijkste eigenschappen
Componenten: Een standaard verdeler bevat meestal een hoofdschakelaar, een aardlekautomaat voor de omvormer en een wandcontactdoos (stopcontact) voor de wasmachine of droger.
Capaciteit: Ze zijn ideaal voor kleinere installaties tot ongeveer 12 zonnepanelen (bij panelen van 400 Wp).
Installatie-eis: De PV-verdeler moet worden aangesloten op een ononderbroken leiding (geen aftakkingen onderweg) die rechtstreeks uit de meterkast komt.
  vrijdag 13 maart 2026 @ 13:29:03 #11
31260 Finch
Stay close
pi_220330662
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 08:23 schreef Trademarker het volgende:
ou ontladen met 2400W zou dan beter uitkomen dan 800 watt.

Gemakkelijkste zou zijn de accu aansluiten op een wcd en voor lief nemen dat hij maar tot 800 watt teruglevert.
Maar zoals Estate2 ook al vraagt: "Welke thuisbatterij"?

Als je de homewizard kiest is het maximaal 800 watt laden én ontladen. Dit ongeacht of je nu op een aparte groep zit of niet. Bij meerdere HW accu's kan je de beveiliging uitzetten en dan kan je bij 2 1600 watt en bij 3 2400 laden én ontladen.
If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what then, is an empty desk?
- Albert Einstein
pi_220330809
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 13:29 schreef Finch het volgende:

[..]
Maar zoals Estate2 ook al vraagt: "Welke thuisbatterij"?

Als je de homewizard kiest is het maximaal 800 watt laden én ontladen. Dit ongeacht of je nu op een aparte groep zit of niet. Bij meerdere HW accu's kan je de beveiliging uitzetten en dan kan je bij 2 1600 watt en bij 3 2400 laden én ontladen.
Zendure SolarFlow 2400 AC
Indevolt PowerFlex 2000
Marstek Venus E 3.0

2400W vermogen is relatief hoog voor een plug-in batterij. Standaard werkt het systeem op 800W via het stopcontact (plug-and-play), maar via de app kun je dit opschroeven tot 2400W als je het op een aparte groep installeert.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')