quote:
Op vrijdag 13 maart 2026 11:13 schreef blomke het volgende:[..]
Daarin lees ik dus he-le-maal niets over "beveiliging", "zekeringen" of "A's".
En voor de rest zoek je zelf maar uit wat er nodig is. Je zou ook kunnen zeggen: "
bedankt voor je reactie, wellicht kan je het wat verduidelijken" .
Blomke bedankt voor je reactie.
Om het een en ander even te verduidelijken.
quote:
Op vrijdag 13 maart 2026 11:13 schreef blomke het volgende:[..]
Daarin lees ik dus he-le-maal niets over "beveiliging", "zekeringen" of "A's".
En voor de rest zoek je zelf maar uit wat er nodig is. Je zou ook kunnen zeggen: "
bedankt voor je reactie, wellicht kan je het wat verduidelijken" .
Bedankt voor je bijdrage!!!
Mijn eerste zin: Mag en/of is het mogelijk om een stekkerbare thuisbatterij aan te sluiten op een bestaande groep middels een PV-verdeler.".
Een PV-verdeler is een compacte verdeelkast die een bestaande stroomgroep (meestal de wasmachinegroep op zolder) opsplitst in twee aparte groepen: één voor de wasmachine en één voor de zonnepanelen.
Waarom een PV-verdeler gebruiken?
Geen extra kabels trekken: Je hoeft geen nieuwe stroomkabel van de meterkast naar de zolder of garage te trekken.
Kostenbesparend: Bespaart tijd en geld omdat er niet in muren of vloeren geboord hoeft te worden.
Veiligheid: Het voorkomt overbelasting van de bestaande leiding door de stroomstromen van de omvormer en het apparaat veilig te scheiden.
Belangrijkste eigenschappen
Componenten: Een standaard verdeler bevat meestal een hoofdschakelaar, een aardlekautomaat voor de omvormer en een wandcontactdoos (stopcontact) voor de wasmachine of droger.
Capaciteit: Ze zijn ideaal voor kleinere installaties tot ongeveer 12 zonnepanelen (bij panelen van 400 Wp).
Installatie-eis: De PV-verdeler moet worden aangesloten op een ononderbroken leiding (geen aftakkingen onderweg) die rechtstreeks uit de meterkast komt.