Hoe veilig voel jij je als OV reiziger / medewerker?quote:Een flink deel van de reizigers voelt zich niet altijd veilig in het openbaar vervoer. Uit representatief onderzoek van het Hart van Nederland Panel onder 2.397 respondenten blijkt dat 42 procent van de ov-gebruikers zich geregeld (18 procent) of soms (24 procent) onveilig voelt in trein, bus of tram.
Vooral vrouwen ervaren dat gevoel vaker. Van hen zegt 49 procent zich geregeld of soms onveilig te voelen in het openbaar vervoer. Bij mannen ligt dat lager: 36 procent.
Woensdag werd in de Tweede Kamer gesproken met ervaringsdeskundigen en organisaties over overlast en sociaal ongewenst gedrag in het openbaar vervoer. Daarbij ging ook aandacht uit naar de veiligheid van reizigers bij stations en haltes, met extra focus op vrouwen.
Onder meer werd gesproken over onderzoek uit 2024 van Pointer en het AD waaruit zou blijken dat 82 procent van de deelnemers aan dat onderzoek zich onveilig zou voelen in het openbaar vervoer. Dit was echter, in tegenstelling tot het onderzoek van het Hart van Nederland Panel, geen representatief onderzoek. Die enquête stond open voor iedereen die wilde deelnemen en zover Hart van Nederland kan achterhalen konden mensen in principe zelfs meerdere keren meedoen. Ook werd mensen expliciet door oproepen van Pointer en AD gevraagd mee te doen wanneer ze zich op plekken onveilig voelden.
Dat betekent dat het werkelijke cijfer van gevoel van onveiligheid in het openbaar vervoer dus waarschijnlijk lager ligt dan uit het onderzoek van Pointer en AD zou blijken en in de Tweede Kamer is besproken, maar toont het alsnog een significant verschil in veiligheidsgevoel tussen vrouwen en mannen.
Bron
Ik denk dat als je het OV een heel stuk goedkoper maakt en een en ander logisch op elkaar aansluit, het OV best goed kan lopen.quote:Op woensdag 11 maart 2026 23:26 schreef thedeedster het volgende:
Tip; maak het OV gratis. Dan kun je lachen.
Annet heeft ook nog wat open deuren in de trein gevonden.quote:Volgens staatssecretaris Annet Bertram van Infrastructuur en Waterstaat moet veiligheid in het ov vanzelfsprekend zijn. "Je moet je veilig voelen in het OV en op stations - als reiziger en medewerker. Dat zou vanzelfsprekend moeten zijn, maar dat is helaas niet overal en altijd het geval. Zeker niet voor meisjes en vrouwen, en ook niet in de avonduren", laat ze weten aan Hart van Nederland.
Mensen met een piemel. Specifieker wordt het niet natuurlijk.quote:Op woensdag 11 maart 2026 23:38 schreef Mubassie het volgende:
Is er ook onderzocht waarom en door wie ze zich niet veilig wanen?
Mannen zeker?
'Mannen' en 'jongeren'.quote:Op woensdag 11 maart 2026 23:38 schreef Mubassie het volgende:
Mannen zeker?
Onze kinderen voorbereiden en bewapenen?quote:Op donderdag 12 maart 2026 00:51 schreef Richestorags het volgende:
Ok. En wat gaan we eraan doen? Weer de nacht opeisen? Personen met een piemel duiden als dader?
Mens, doe niet zo raar.quote:Op donderdag 12 maart 2026 00:55 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Onze kinderen voorbereiden en bewapenen?
Alles staat tegenwoordig op camera, dus zelfverdediging ook. Laten we ze massaal afschieten bij ongewenst gedrag. Duidelijker kan de boodschap niet zijn dan.
We weten allemaal waar dit door komt maar dat mag natuurlijk weer niet gezegd worden in dit woke k... land. Ik zit zelf regelmatig in de trein en het is altijd hetzelfde tyfus kut volk wat voor problemen en agressie zorgt. Op sommige trajecten zie je nooit een conducteur omdat die zich ook niet meer veilig voelen.quote:Op woensdag 11 maart 2026 23:38 schreef Mubassie het volgende:
Mannen zeker?
Een luchtbuks is een leuk cadeau voor elk kind.quote:Op donderdag 12 maart 2026 00:55 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Onze kinderen voorbereiden en bewapenen?
Alles staat tegenwoordig op camera, dus zelfverdediging ook. Laten we ze massaal afschieten bij ongewenst gedrag. Duidelijker kan de boodschap niet zijn dan.
Met name de laatste groep zal hier een probleem vormen.quote:
Mensen met een besneden piemel.quote:Op donderdag 12 maart 2026 00:26 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Mensen met een piemel. Specifieker wordt het niet natuurlijk.
Nuance 'in NL Met het ov reizenquote:
Dat is helaas niet alleen in Nederland. Maar zeker in de avonduren op bepaalde trajecten is het niet prettig. Als vrouw nooit in een rijtuug gaan zitten waar je alleen zit. Altijd proberen tussen de normale reiziger te gaan zitten.quote:
Dan gaan ze zeggen dat het joden warenquote:Op donderdag 12 maart 2026 09:16 schreef VanKuikeren het volgende:
[..]
Mensen met een besneden piemel.
Idd, in het voertuig zelf valt het wel mee. Daarbuiten wordt het weleens minder.quote:Op woensdag 11 maart 2026 23:39 schreef Watnleven het volgende:
Ik als vrouw voel me in de bus of trein vaak wel veilig maar als ik alleen bij een halte moet staan dan voel ik me totaal niet op mijn gemak.
Vaak genoeg lastig gevallen, uitgescholden of ongewenst aangeraakt.
Ja, buiten de trein wordt het vaak (als de zon onder is) een hangplek voor mensen met een uitdaging.quote:Op donderdag 12 maart 2026 13:11 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Idd, in het voertuig zelf valt het wel mee. Daarbuiten wordt het weleens minder.
Op/rondom stations zoals dat van Heerlen lopen (ondanks het 'schoonpoetsen' van de omgeving door de jaren heen) nog steeds bovengemiddeld veel types die half in een andere wereld lijken te verkeren.
In Luxemburg is het al gratis. Maar er viel me daar verleden jaar op vakantie weinig gekkigheid op, hooguit dat het weleens wat vol was.quote:Op woensdag 11 maart 2026 23:26 schreef thedeedster het volgende:
Tip; maak het OV gratis. Dan kun je lachen.
Mijn stad Amsterdam is overvol met "verwarde mensen". Als OV gratis wordt, dan zullen ze daar naar toe gaan. En je krijgt ze niet weg.quote:Op donderdag 12 maart 2026 13:20 schreef Eightyone het volgende:
[..]
In Luxemburg is het al gratis. Maar er viel me daar verleden jaar op vakantie weinig gekkigheid op, hooguit dat het weleens wat vol was.
Wel lijkt de bevolking daar gemiddeld wat rustiger.
De oorzaak is decennialang ongebreidelde immigratie.quote:Op donderdag 12 maart 2026 00:51 schreef Richestorags het volgende:
Ok. En wat gaan we eraan doen? Weer de nacht opeisen? Personen met een piemel duiden als dader?
Vaak genoeg in lijn 73 gezeten, nooit onveilig gevoeld.quote:Op donderdag 12 maart 2026 07:01 schreef Gibson88 het volgende:
Ligt er echt aan waar. Lijn 73 Ter Apel - Emmen ( en andersom ) met zwart reizende agressieve asielzoekers of in het westen, Amsterdam voel ik mij ook minder veilig dan dat als ik de trein naar Zwolle pak vanuit Groningen.
Heb jaren in Ter Apel gewoond en veel gedonder in lijn 73 meegemaakt. Nou konden die kinderen die naar de LOM school gingen in Emmen er ook aardig at van. Of hoe heette die school voor moeilijk lerende kinderen nog maar weer, die daar dicht bij het station zat ? Moet ook zeggen dat die doelgroep een zootje ook flink wist te verstieren in de bus.quote:Op donderdag 12 maart 2026 14:05 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Vaak genoeg in lijn 73 gezeten, nooit onveilig gevoeld.
Ken zo geen scholen in de buurt van station Emmen. Alleen die scholen zo rond de van Schaikweg.quote:Op donderdag 12 maart 2026 14:32 schreef Gibson88 het volgende:
[..]
Heb jaren in Ter Apel gewoond en veel gedonder in lijn 73 meegemaakt. Nou konden die kinderen die naar de LOM school gingen in Emmen er ook aardig at van. Of hoe heette die school voor moeilijk lerende kinderen nog maar weer, die daar dicht bij het station zat ? Moet ook zeggen dat die doelgroep een zootje ook flink wist te verstieren in de bus.
Zo maar uitgescholden?quote:Op woensdag 11 maart 2026 23:39 schreef Watnleven het volgende:
Ik als vrouw voel me in de bus of trein vaak wel veilig maar als ik alleen bij een halte moet staan dan voel ik me totaal niet op mijn gemak.
Vaak genoeg lastig gevallen, uitgescholden of ongewenst aangeraakt. Best kut voor iemand die afhankelijk is van het ov.
Mensen met een piemol hihihiquote:Op woensdag 11 maart 2026 23:38 schreef Mubassie het volgende:
Mannen zeker?
Zelf niet. Maar wel meegemaakt dat een reiziger dat gebruikte en werkte. Gaat wel een tijdje overheen omdat na de melding een conducteur of machinist moet worden geinformeerd.quote:Op donderdag 12 maart 2026 20:48 schreef cinderloom het volgende:
Iemand al eens gebruik moeten maken van het NS veiligheid app nummer? https://www.ns.nl/reisinf(...)-op-het-station.html
Mooi idee opzich.
Maar of zoiets echt werkt vraag ik me af.
Best wel veilig.quote:Op woensdag 11 maart 2026 23:22 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Hoe veilig voel jij je als OV reiziger / medewerker?
Oh ja hoor. Je staat gewoon op de bus te wachten en dan krijg je 'hey kankersletje' te horen. Of soms roept een random iemand dat ik dik ben, of lelijk. Maar op de een of andere manier willen ze dan wel weer aan me zitten, ondanks dat ik dik en lelijk ben. Ik draag soms een zakmes bij me omdat ik al die idioten in het OV niet meer vertrouw.quote:
Wat naar voor je.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 00:38 schreef Watnleven het volgende:
[..]
Oh ja hoor. Je staat gewoon op de bus te wachten en dan krijg je 'hey kankersletje' te horen. Of soms roept een random iemand dat ik dik ben, of lelijk. Maar op de een of andere manier willen ze dan wel weer aan me zitten, ondanks dat ik dik en lelijk ben. Ik draag soms een zakmes bij me omdat ik al die idioten in het OV niet meer vertrouw.
Zo kansloos dit.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 00:38 schreef Watnleven het volgende:
[..]
Oh ja hoor. Je staat gewoon op de bus te wachten en dan krijg je 'hey kankersletje' te horen. Of soms roept een random iemand dat ik dik ben, of lelijk. Maar op de een of andere manier willen ze dan wel weer aan me zitten, ondanks dat ik dik en lelijk ben. Ik draag soms een zakmes bij me omdat ik al die idioten in het OV niet meer vertrouw.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |