abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 11 maart 2026 @ 19:48:30 #26
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220318062
Allemaal afhankelijk factoren zoals wanneer je geboren bent want dat bepaald of je in een (on)gunstige tijd een huis hebt kunnen kopen, of als je gescheiden bent. Of als je gevoelig bent voor stupide aankopen zoals sigaretten of drugs. of als je financieel niet erg calculerend bent. Bij veel aankopen of vakanties moet je een beetje handig zijn met uitrekenen wat en wanneer je iets koopt, en of er nog korting te bedingen is.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220318064
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 19:41 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Heeft niks met arm en zielig te maken, maar wel met onrecht.
Sommige mensen kiezen ervoor om hun geld niet maandelijks te verbrassen, maar zorgvuldig vermogen op te bouwen. Maar in dit land wordt het uitgeven van geld aangemoedigd en het opsparen bestraft. Zodat we allemaal tot ons 80ste moeten blijven werken.
Het was geen uitnodiging om er over door te blijven zaniken.
pi_220318082
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 18:00 schreef Hyperdude het volgende:

Als je na aftrek vaste lasten geen geld meer hebt om fatsoenlijk te eten enzo wil ik het wel armoe noemen. Huur kan natuurlijk nogal variëren, maar wat doe je aan duur wonen als er niks goedkopers beschikbaar is?
Klopt,
Maar wat is goedkoop huren?

Ga je dan mee met 1.500 euro wat in Amsterdam de standaard is?

Je kunt in NL bv nog makkelijk woningen rond de 700 euro (en zelfs lager) huren.
pi_220318099
quote:
7s.gif Op woensdag 11 maart 2026 19:48 schreef phpmystyle het volgende:
Allemaal afhankelijk factoren zoals wanneer je geboren bent want dat bepaald of je in een (on)gunstige tijd een huis hebt kunnen kopen, of als je gescheiden bent. Of als je gevoelig bent voor stupide aankopen zoals sigaretten of drugs. of als je financieel niet erg calculerend bent. Bij veel aankopen of vakanties moet je een beetje handig zijn met uitrekenen wat en wanneer je iets koopt, en of er nog korting te bedingen is.
Huis kunnen kopen of niet heeft niets met rijk of arm te maken.
Net als verslavingen, dan ben je niet arm. Wel arm qua IQ.
pi_220318143
quote:
13s.gif Op woensdag 11 maart 2026 19:48 schreef Farenji het volgende:

[..]
Het was geen uitnodiging om er over door te blijven zaniken.
Jammer, ik dacht dat dit een discussieforum was.
pindazakje
  Spellchecker woensdag 11 maart 2026 @ 21:03:24 #31
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220318990
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 17:55 schreef Yara. het volgende:

[..]
Kan je, als je voldoende geld hebt, je toch arm voelen omdat je veel minder geld hebt dan iemand die veel rijker is?
Dat hou je altijd.


Maar wat is eigenlijk jouw mening?
pi_220319504
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 17:59 schreef Yara. het volgende:

[..]
Ik hoorde laatst iemand klagen die erfbelasting moest betalen. Hij vond het een schande.
Maar erft wel een godsvermogen :')
Herkenbaar, ook ooit 2 ton moeten afdragen :'(
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_220319533
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 21:48 schreef halfway het volgende:

[..]
Herkenbaar, ook ooit 2 ton moeten afdragen :'(
En hoeveel had je toen nog over? Het is toch gratis geld want je hebt er niets voor hoeven doen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220319651
Als je niet ¤150 per maand kan missen voor FOK! donaties.
pi_220320557
Wel een interessante. Dit is de armoedegrens die eind 2024 werd gepubliceerd: https://www.scp.nl/actuee(...)de-scherper-in-beeld

quote:
Voor een alleenstaande: ¤ 1.510 netto per maand, bij een huur van ¤ 590 en energielasten van ¤ 145.
Voor een paar met twee kinderen tot en met 12 jaar: ¤ 2.535 netto per maand.
Voor een tweeoudergezin met twee puberkinderen: ¤ 2.910 netto per maand.
Voor een eenoudergezin met twee pubers: ¤ 2.500 netto per maand.

Als het huishouden een vermogen (en daarmee een financiële buffer) heeft dat hoger is dan de armoedegrens op jaarbasis, dan is er geen sprake van armoede. Voor een alleenstaande lag dat bedrag in 2023 op ¤ 18.145, voor een stel met twee jonge kinderen was dat ¤ 30.405.
Nou heb ik met mijn gezin jaren ruim onder de armoedegrens geleefd, maar me eigenlijk geen moment arm gevoeld. Ja, kleding en cadeautjes kwamen uit kringloop of van marktplaats en we hadden een zeer krap boodschappenbudget incl luiers. Maar we hadden ook gewoon een auto, gingen elk jaar 3 weken kamperen, hadden gewoon zaken als tv abonnementen e.d. Dus echt arm hebben wij ons nooit gevoeld.

Ik denk dat armoede dan dus ook meer is dan een gebrek aan geld. Als je boven de armoedegrens zit, maar in een tochtig schimmelhuis woont en aan die situatie niks kan veranderen, dan kun je je misschien juist weer wel arm voelen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-03-2026 06:58:40 ]
pi_220320571
Als het iedere maand een grote uitdaging is om je vaste lasten te betalen, of dit niet meer lukt. En dan de vaste lasten zoals boodschappen, huur/hypotheek, zorgverzekering etc. Niet iedere week een paar pakkies peuken of bier ;)
pi_220320720
quote:
1s.gif Op donderdag 12 maart 2026 06:58 schreef Hanca het volgende:
Wel een interessante. Dit is de armoedegrens die eind 2024 werd gepubliceerd: https://www.scp.nl/actuee(...)de-scherper-in-beeld
[..]
Nou heb ik met mijn gezin jaren ruim onder de armoedegrens geleefd, maar me eigenlijk geen moment arm gevoeld. Ja, kleding en cadeautjes kwamen uit kringloop of van marktplaats en we hadden een zeer krap boodschappenbudget incl luiers. Maar we hadden ook gewoon een auto, gingen elk jaar 3 weken kamperen, hadden gewoon zaken als tv abonnementen e.d. Dus echt arm hebben wij ons nooit gevoeld.

Ik denk dat armoede dan dus ook meer is dan een gebrek aan geld. Als je boven de armoedegrens zit, maar in een tochtig schimmelhuis woont en aan die situatie niks kan veranderen, dan kun je je misschien juist weer wel arm voelen.
Grotendeels zeker met je eens.
Alleen het verschil moet je wel zien natuurlijk tussen arm zijn en je arm voelen.

Als je inkomen 100k per maand zijn, maar je geeft ook 100k uit. Tja, dan kan je je arm voelen. Dat zal.
Maar dat ben je natuurlijk niet.
En je voorbeeld met een wat slechter huis, tja. Is ook een keuze, daar kan je wat aan doen. En altijd nog verhuizen.

Echt arm ben je niet snel als je leeft naar je eigen standaard.
Ik heb zelf ook jaren een onder modaal inkomen gehad (ook uit eigen keuze), maar woonde goedkoop en leefde goed maar goedkoop. Kon 3 a 4 keer per jaar op vakantie.
pi_220321419
quote:
7s.gif Op woensdag 11 maart 2026 19:48 schreef phpmystyle het volgende:
Allemaal afhankelijk factoren zoals wanneer je geboren bent want dat bepaald of je in een (on)gunstige tijd een huis hebt kunnen kopen, of als je gescheiden bent. Of als je gevoelig bent voor stupide aankopen zoals sigaretten of drugs. of als je financieel niet erg calculerend bent. Bij veel aankopen of vakanties moet je een beetje handig zijn met uitrekenen wat en wanneer je iets koopt, en of er nog korting te bedingen is.
En hoe rijk je papa en mama zijn natuurlijk. Stel je krijgt een relatief "bescheiden bedrag" van een ton geschenkt van je ouders bij de aankoop van je eerste huisje. Dan heb je ongeveer 3000 euro minder hypotheeklasten per jaar, dus over de looptijd van de hypotheek heb je dan zomaar een halve ton extra bespaard aan niet betaalde hypotheekrente. En waarschijnlijk kon je door die gift ook eerder een huis kopen dan iemand die geen rijke ouders heeft, waardoor je ook weer eerder mee kon liften op de stijgende woningprijzen.

Een kleine (financiële) voorsprong aan het begin van je leven kan in veel gevallen een ontzettend sneeuwbaleffect hebben.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  donderdag 12 maart 2026 @ 10:32:16 #39
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220321446
quote:
1s.gif Op donderdag 12 maart 2026 06:58 schreef Hanca het volgende:
Wel een interessante. Dit is de armoedegrens die eind 2024 werd gepubliceerd: https://www.scp.nl/actuee(...)de-scherper-in-beeld
[..]
Nou heb ik met mijn gezin jaren ruim onder de armoedegrens geleefd, maar me eigenlijk geen moment arm gevoeld. Ja, kleding en cadeautjes kwamen uit kringloop of van marktplaats en we hadden een zeer krap boodschappenbudget incl luiers. Maar we hadden ook gewoon een auto, gingen elk jaar 3 weken kamperen, hadden gewoon zaken als tv abonnementen e.d. Dus echt arm hebben wij ons nooit gevoeld.

Ik denk dat armoede dan dus ook meer is dan een gebrek aan geld. Als je boven de armoedegrens zit, maar in een tochtig schimmelhuis woont en aan die situatie niks kan veranderen, dan kun je je misschien juist weer wel arm voelen.
Absoluut.
Er zijn mensen die met 4k netto in de maand het lastig hebben door hoge hypotheek, leasebedrag auto. Of mensen die gewoon niet gewiekst zijn met het doen van inkopen.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220323331
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 21:03 schreef maily het volgende:

[..]
Dat hou je altijd.


Maar wat is eigenlijk jouw mening?
Het is mijn vraag. Ik moet nog een mening vormen wat dat betreft.
Persoonlijk heb ik het idee dat zolang je je huur kan betalen, je kan eten en drinken en degelijke kleding kan dragen je niet arm bent.
Het is maar net met wie je de vergelijking trekt. Het verschil is dan ook groot tussen rijk en arm, ook in Nederland.
  donderdag 12 maart 2026 @ 15:25:18 #41
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220323476
De definitie van armoede is zodanig dat er altijd armoede is zolang er inkomstenverschillen zijn.
Wanneer nu een bijstandsmoeder zou leven zoals mijn ouders toen ik geboren werd (mijn pa had een goede baan) zou er op TV schande worden geroepen en er verkiezingen over worden verloren.
  donderdag 12 maart 2026 @ 15:26:39 #42
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220323490
quote:
1s.gif Op donderdag 12 maart 2026 15:00 schreef Yara. het volgende:

[..]
Het is mijn vraag. Ik moet nog een mening vormen wat dat betreft.
Persoonlijk heb ik het idee dat zolang je je huur kan betalen, je kan eten en drinken en degelijke kleding kan dragen je niet arm bent.
Het is maar net met wie je de vergelijking trekt. Het verschil is dan ook groot tussen rijk en arm, ook in Nederland.
Nederland is vreselijk zwaar genivelleerd
pi_220323659
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 19:41 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Heeft niks met arm en zielig te maken, maar wel met onrecht.
Sommige mensen kiezen ervoor om hun geld niet maandelijks te verbrassen, maar zorgvuldig vermogen op te bouwen. Maar in dit land wordt het uitgeven van geld aangemoedigd en het opsparen bestraft. Zodat we allemaal tot ons 80ste moeten blijven werken.
En zo hoort het ook, vind ik. Geld is rond en moet dus rollen.
Geld mag je ook sparen (appeltje voor de dorst en zo) maar je geld oppotten en het stoffig laten worden, nee, dat is niks.
  donderdag 12 maart 2026 @ 15:49:46 #44
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220323681
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 15:44 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
En zo hoort het ook, vind ik. Geld is rond en moet dus rollen.
Geld mag je ook sparen (appeltje voor de dorst en zo) maar je geld oppotten en het stoffig laten worden, nee, dat is niks.
Prima, maar verwacht dan ook geen solidariteit van anderen
pi_220324017
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 15:44 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
En zo hoort het ook, vind ik. Geld is rond en moet dus rollen.
Geld mag je ook sparen (appeltje voor de dorst en zo) maar je geld oppotten en het stoffig laten worden, nee, dat is niks.
Je moet het niet oppotten, je moet het investeren, en het rendement daarop ook weer investeren.
8ste wereldwonder volgens Einstein. Maar de overheid wil hier een stokje voor steken.

En verder is geld niet rond meer, het meeste is digitaal en betalen met contant geld is zelfs aan banden gelegd...
pindazakje
  donderdag 12 maart 2026 @ 17:04:11 #46
173391 SemperLibertas
Your pain is my gain.
pi_220324150
Op Fok vind je vooral geestelijke en sociale armoede
Le Diable
  donderdag 12 maart 2026 @ 18:26:48 #47
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220324743
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 17:04 schreef SemperLibertas het volgende:
Op Fok vind je vooral geestelijke en sociale armoede
Want…?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')