abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220316492
FOK!kers,

Ik ben op zoek naar een 2de opinie of eerlijke mening over de aanschaf van een nieuwe gaming PC.

Vorig jaar kocht ik namelijk STALKER 2 in sale. Niet helemaal onverwacht, heeft mijn huidige PC het hier lastig mee en is de ervaring alles behalve. Mijn RTX 2080 Super heeft al die jaren zijn best gedaan maar het is tijd om hem wat rust te geven.
Met mijn ogen op een nieuw systeem en een nieuw OLED scherm kan ik niet wachten om dit spel in alle pracht los te laten. Bij de PC wou ik eerst een 4K scherm aanschaffen maar dat lijkt me misschien niet verstandig, aangezien het enkel voor te gamen is. Kans is groot dat het een 2K OLED wordt.

Nu ben ik alles behalve geīnteresseerd om zelf dit systeem in elkaar te gooien en wil ik gerust een centje extra leggen om het door iemand met ervaring te laten doen.

Om het topic niet te lang te laten aanslepen zal ik to-the-point komen: graag wil ik een systeem kopen bij FENN Systems en wel precies het volgende systeem. Buiten het feit dat het bij FENN een beetje duurder is dan bij sommige concurrenten lijkt hun resultaat zeer aantrekkelijk. Is er volgens jullie een technische reden waarom ik dit systeem wel of niet zou moeten aanschaffen? Goed systeem om STALKER 2 op te draaien als ik het configureer met een RTX 5080? Ik ben namelijk niet zo heel erg op de hoogte van voedingen, moederborden, processors, ...

In ieder geval bedankt om mijn vraag door te nemen!
pi_220318287
Koop nu geen PC. Door de AI-boom (bubbel) zijn werkgeheugen en videokaarten achterlijk duur geworden.

Blijkt ook wel, want 3200 euro voor een pc met een 5070 is waanzin.

Koop dan lekker een PS5 Pro-console met stalker 2... Dan hou je genoeg geld over om dat nog eens drie keer te doen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_220327771
Als geld geen rol speelt kan het prima. Persoonlijk vind ik dat nogal geldverspilling want je kan er denk ik eenvoudig 800-1000 euro afschaven als je losse onderdelen koopt en een of andere vriend/kennis/internet hobbyist de pc in elkaar laat zetten. Maar altijd nog minder geldverspilling dan een PlayStation.

Maargoed, dat is persoonlijk.

Ik zou voor hogere resoluties op 4k wel minimaal voor een 5070ti gaan (5080 of 5090 uiteraard nog beter.

Los daarvan vond ik stalker 2 flink tegenvallen maar dat moet je zelf weten :p
Conscience do cost.
pi_220328213
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 08:18 schreef ems. het volgende:
Als geld geen rol speelt kan het prima. Persoonlijk vind ik dat nogal geldverspilling want je kan er denk ik eenvoudig 800-1000 euro afschaven als je losse onderdelen koopt en een of andere vriend/kennis/internet hobbyist de pc in elkaar laat zetten. Maar altijd nog minder geldverspilling dan een PlayStation.

Ik zou voor hogere resoluties op 4k wel minimaal voor een 5070ti gaan (5080 of 5090 uiteraard nog beter.

Het is sowieso nooit een goed moment om hardware te kopen, maar in de huidige markt waar wel vraag maar geen aanbod is, zijn de prijzen zo hoog dat het echt niet meer uit kan om nog een nieuwe game-pc te kopen.
Tuurlijk, het is de TS zijn geld, dus dat moet 'ie zelf weten, maar vergeleken met vorig jaar zomer, betaal je nu 25% procent meer voor een videokaart die dus al een jaar verouderd is.
Een SSD is bijna 2x zo duur als toen, werkgeheugen is 4x tot 5x zo duur.

De TS heeft een midrange pc op het oog met de prijskaartje waar je drie-vier jaar geleden een ultra pc voor kocht. En ja, het kan wel een stuk goedkoper, maar dan nog is het achterlijk veel geld voor wat je ervoor terugkrijgt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jordy-B op 13-03-2026 11:11:13 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_220328238
Ik ben een PC-gamer, maar hier doe ik niet meer aan mee. Mijn ervaringen met de Steam Deck zijn erg positief (behalve dan dat anti-cheatsoftware slecht ondersteund wordt), dus ik wacht op wat de Steam Machine gaat doen.
Anders komt wellicht de volgende Xbox. Op dit moment zou ik niet zo snel een Xbox adviseren, omdat PlayStation met afstand het populairder platform is en je wil meestal spelen wat je vrienden spelen. De volgende generatie xbox-consoles lijkt open te gaan staan voor Steam, wat het ineens heel wat interessanter maakt.
pi_220328509
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 08:18 schreef ems. het volgende:

Ik wil graag een propere build en heb er geen probleem mee om dit dan te laten doen door iemand met veel ervaring.

En ik ga jouw comment van STALKER nu eens gewoon volledig negeren en doen alsof ik hem niet gelezen heb haha!
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 09:07 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
Het is sowieso nooit een goed moment om hardware te kopen, maar in de huidige markt waar wel vraag maar geen aanbod is, zijn de prijzen zo hoog dat het echt niet meer uit kan om nog een nieuwe game-pc te kopen.
Tuurlijk, het is de TS zijn geld, dus dat moet 'ie zelf weten, maar vergeleken met vorig jaar zomer, betaal je nu 25% procent meer voor een videokaart die dus al een jaar verouderd is.
Een SSD is bijna 2x zo duur dan toen, werkgeheugen is 4x tot 5x zo duur.

De TS heeft een midrange pc op het oog met de prijskaartje waar je drie-vier jaar geleden een ultra pc voor kocht. En ja, het kan wel een stuk goedkoper, maar dan nog is het achterlijk veel geld voor wat je ervoor terugkrijgt.
Hey, ik geloof niet dat het in de komende maanden of jaren veel beter zal worden.. Vind het persoonlijk uds ook niet nuttig om daar op te zitten wachten en mijn hobby te 'pauzeren'.
pi_220334004
Wat heb je nu ? Misschien kan je met alleen een gpu en cpu upgrade weer een tijdje vooruit ?

Met een 5800x cpu en 5070/5070ti of 9070xt gpu kan je weer prima gamen op 2k.
pi_220337107
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 09:35 schreef Botercroissantje het volgende:

[..]
Ik wil graag een propere build en heb er geen probleem mee om dit dan te laten doen door iemand met veel ervaring.
Dan moet je het gewoon lekker doen ook man. Laat even precies weten welke build je doet met welke hardware dan kan ik je misschien nog adviseren of het het waard is hier en daar iets meer of juist iets minder in te stoppen.

Ik begrijp je verder ook compleet. Ik huur ook liever mensen in voor de meeste klussen die andere mensen prima zelf zouden kunnen doen of zelfs leuk vinden.

Pc in elkaar zetten haat ik persoonlijk ook om te doen maar voor dat beetje extra geld onderga ik het ongemak wel.
quote:
En ik ga jouw comment van STALKER nu eens gewoon volledig negeren en doen alsof ik hem niet gelezen heb haha!

En anders zijn er nog genoeg andere leuke games hoor. Smaken verschillen ook ;)
Conscience do cost.
pi_220382986
Wat een geluk heb ik toch gehad toen ik mijn PC kocht in Februari 2025, net voordat de PC markt in elkaar stortte, voor ¤ 2100, kocht ik een 9800x3d, 5080, 32 GB RAM, 1000w PSU, Watercooler, en Eagle x870 Motherboard.
De prijzen zijn nu letterlijk verdubbeld.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')